بهینه سازی سرعت سایت

    بهبود سرعت در سال 2022 به طور مستقیم بر سئو سایت تأثیر می گذارد!

    مجموعه ریراکو تجربه بهینه سازی بیش از 500 سایت را با خود به همراه دارد. بنابراین شما هم می توانید از این تجربه هم برای ارتقای سئو سایت و هم برای کسب امتیاز Core Web استفاده کنید. برای دریافت این خدمات کافیست فرم ضمیمه را پر کنید تا ما با وب سایت شما بیشتر آشنا شویم. در قدم بعدی متخصصان ما سایت شما را بررسی کرده و نقشه راه بهینه سازی سرعت سایت را ترسیم خواهند کرد

  • بکگراند-بهینه-سازی-سرعت-سایت-در-وبسایت-ریراکو-سئو
  • فرم بهینه سازی سرعت سایت

    چرا سرعت سایت مهم است؟

    40% از کاربران وب، در صفحه ای که لود شدن آن بیش از 3 ثانیه طول بکشد باقی نمی مانند!

    کُند بودن یک سایت، نرخ پرش آن را تا حد چشمگیری افزایش می دهد. نرخ پرش عبارت است از نسبت کل کاربرانی که وارد سایت می شوند بهتعداد کاربرانی که فقط یک صفحه از سایت را می بینند.

    هرچند که عوامل متنوعی بر نرخ پرش تأثیرگذار اند؛ اما طبق بررسی های انجام شده سرعت پایین سایت بیش از هر فاکتور دیگری منجر به خروج کاربران می شود. در حدی که گاهی صحبت فقط رفتن به صفحه بعدی سایت نیست؛ بلکه سایت به قدری کُند است که کاربران حتی همان صفحه اول را هم کامل نمی بینند

    بنابراین بدون شک سایتی که سرعت پایینی دارد، این شانس را ندارد که محتوای خود را (هر چه قدر مفید و باکیفیت) به کاربران نشان دهد؛ چون کاربران قبل از دیدن سایت را ترک کرده اند

بکگراند-اهمیت-سرعت-سایت-در-روند-بهینه-سازی-سرعت-سایت-وبسایت-ریراکو-سئو

فرآیند بهینه سازی سرعت سایت

  • ارزیابی وبسایت
  • ارزیابی وبسایت

    اولین قدم برای شروع بهینه سازی سرعت سایت، آنالیز وضعیت فعلی آن است. در اکثریت قریب با اتفاق مواقع، اصلاحاتی باید روی سایت انجام شوند که از اعمال تکنیک های جدید مهم تر اند. از طرفی بنا به نوع، اندازه و شرایط سایت، اقدامات لازم پیش رو هم متغیر خواهند بود.

  • ارائه پروپوزال
  • ارائه پروپوزال

    در قدم بعدی نقشه راه بهینه سازی سرعت سایت ترسیم می شود. این که چه اقداماتی باید بهینه سازی سرعت انجام دهیم و کدام اقدامات در اولویت هستند، ازجمله مواردی هستند که در این مرحله توسط تیم متخصص سئو تعیین می شوند.

  • انتخاب طرح
  • انتخاب طرح

    بسته به این که این سایت به خصوص، برای سریع تر شدن به چه اقدامات و اصلاحاتی نیاز دارد، از بین طرح های بهینه سازی موجود، طرح ایدئال برای آن انتخاب می شود.

  • شروع کار بهینه سازی وبسایت
  • شروع کار

    در این مرحله طبق نقشه ای که قبلاً طراحی شده و طبق طرحی که انتخاب شده کار بهینه سازی سرعت سایت توسط اعضای تیم سئو آغاز می شود.

  • بهینه سازی وبسایت
  • بهینه سازی وبسایت

    از زمانی که پروسه بهینه سازی سرعت سایت کلید می خورد، تمام اقدامات طبق یک زمان بندی و بر اساس برنامه های قبلی، اعمال می شوند. در این میان اگر مراحل یا اولویت بندی ها نیاز به تغییر داشته باشند، استراتژی های قبلی مطابق با این نیازهای آپدیت می شوند.

  • گزارش بهینه سازی
  • گزارش بهینه سازی

    به عنوان آخرین مرحله این چرخه کاری، یک گزارش شامل اقداماتی که روی سایت اعمال شده و نتایجی که به دنبال داشته به کارفرما ارائه می شود تا او نیز در جریان این چرخه کاری قرار بگیرد.

چرا باید بهینه سازی وافزایش سرعت سایت خود را به ریراکو بسپارید

  • سرعت-در-انجام-پروژه-در-روند-بهینه-سازی-سرعت-سایت-وبسایت-ریراکو-سئو
  • سرعت بالا در انجام پروژه

    تیم ریراکو تمامی اقدامات لازم را طبق زمانبندی و در اسرع وقت روی سایت پیاده می کنند. به این ترتیب به خصوص اگر یک کسب و کار آنلاین نوپا دارید، می توانید انتظار داشته باشید که نتیجه بهینه سازی را در سریع ترین زمان ممکن مشاهده کنید

  • استفاده-از-نیروی-متخصص-در-روند-بهینه-سازی-سرعت-سایت-وبسایت-ریراکو-سئو
  • نیروی متخصص

    مجموعه ریراکواعضای تیم خود را با حساسیت ویژه ای انتخاب می کند تا از کیفیت خدمات خود اطمینان کامل داشته باشد. به همین خاطر نیز می توانید این اطمینان خاطر را داشته باشید که پروژه خود را به یک تیم متخصص و باتجربه سپرده اید

  • کسب-رضایت-مشتری-در-بهینه-سازی-سرعت-سایت-وبسایت-ریراکو-سئو
  • کسب رضایت مشتری

    شرکت ریراکو تا به امروز با صدها وب سایت همکاری داشته و توانسته به هدف خود که جلب رضایت مشتریان است دست پیدا کند. رضایت مشتریان قبلی این مجموعه می تواند مهر تأییدی بر تعهد و این مجموعه و کیفیت خدمات باشد

  • عدم-محدودیت-مکانی-در-ارتباط-با-کارفرما-در-روند-بهینه-سازی-سرعت-سایت-ریراکو-سئو
  • دور ازمحدودیت مکانی

    تمامی ارتباطات تیم ریراکو با کارفرما از راه دور خواهد بود. به همین خاطر نیز خدمات تیم ریراکو محدود به هیچ موقعیت مکانی نیست. بنابراین از هر جایی از دنیا که باشید، می توانید فرآیند بهینه سازی سرعت سایت خود را به این مجموعه بسپارید

خدمات بهینه سازی سرعت سایت شامل چه خدماتی می شود؟

بررسی هاست و سرور

این که از کدام شرکت، هاست و سرور سایت را تهیه کنیم و چه پلَنی را انتخاب کنیم، به تنهایی می تواند آینده سرعت سایت را رقم بزند. در مورد مشخصات هاست و سرور، فاکتورهایی مثل مقدار حافظه، پهنای باند، سقف ترافیک مجاز و … قدرت و توانایی بُن مایه های سایت را تعیین می کنند.
از میان فاکتورهای بالا، مقدار فضای سرور را می توان مهم تر از موارد دیگر دانست. چرا؟ سرور، جایی است که از همه فایل های سایت شما میزبانی می کند. هر چه فضایی که این فایل ها را دربرگرفته بیشتر باشد، این فایل ها جای مانُور بیشتری دارند. نتیجه چه می شود؟ این که فایل ها خیلی سریع تر لود شوند.

از طرفی بعضی از شرکت های هاست و سرور زیرساخت های چندان قدرتمندی ندارند. یا حتی اگر هم خدمات باکیفیتی دارند، متأسفانه پشتیبانی باکیفیتی ندارند. هر دوی این موارد باعث می شوند که هم سرعت سایت به مشکل بخورد (حتی گاهی سایت از دسترس خارج شود) و هم در صورت بروز مشکل، راهی برای رسیدگی سریع نباشد

بنابر توضیحات بالا، اولین کاری که یک تیم متخصص سئو برای بهینه سازی سرعت سایت انجام می دهند، بررسی وضعیت هاست و سرور و انتقال سایت به یک سرویس قدرتمندتر (در صورت لزوم) است. گاهی فقط اصلاح همین یک فاکتور، می تواند سایت را از کُندی نجات دهد

بهینه سازی کدهای سایت

تمام استخوان بندی و پیکره سایت ما از کدها تشکیل شده است. حالا فرض کنید در نوشتن قسمتی از این کدها، اصطلاحاً لقمه دور سر چرخیده است. به علاوه گاهی فقط با اضافه کردن چند تکه کد به فایل های اصلی سایت، می توان عملکرد سایت را بهینه کرد. اصلاح کدهای غیر بهینه و اضافه کردن قطعه کدهای لازم، قدم دیگری است که تیم سئو برای بهینه سازی پیکره سایت برمی دارند.

بهینه سازی فایل ها

منظور از فایل، هم فایل های رسانه سایت (مثل عکس و ویدئو) است و هم فایل های کدهای سایت (کدهای HTML،CSS  و جاوا اسکریپت) است. بهینه سازی هر دوی این فایل ها، یکی دیگر از مراحل مهم پروسه بهینه سازی سرعت سایت است.

برای بهینه سازی فایل های رسانه ای بهترین روش این است که آنها را قبل از بارگذاری در سایت، بهینه کنیم (با کاهش حجم آنها، تغییر فرمت آنها به WEBP و …). البته لازم نیست این کار را هر بار به صورت دستی انجام دهیم؛ بلکه روش هایی وجود دارد که می توانند این کار را به طور خودکار انجام دهند. جالب است بدانید در اکثر وب سایت ها تصاویر به تنهایی حدود 66% از کل فایل های سایت را تشکیل می دهند! بنابراین می توان حدس زد که بهینه سازی این فایل ها چه بار سنگینی را از دوش سایت برمی دارد.

در مورد فایل مربوط به کدها هم دو کار را می توان انجام داد. یکی این که خود این فایل ها فشرده تر شوند و فضای کمتری از سرور را اشغال کنند. دوم این که فناوری هایی به سایت اضافه شود که به سبب آنها این فایل ها به روش های بهینه تری به کاربران تحویل داده شوند.
به عنوان مثال اگر فناوری “Gzip” را با سایت ادغام کنیم، فایل های سایت موقع تحویل به کاربران، فشرده شده و بعد از تحویل دوباره استخراج شوند (البته این فناوری برای بهینه سازی فایل های رسانه هم کار می کند).

وب مسترها تمام این فناوری ها را می شناسند و بهترین آنها را متناسب با شرایط و ویژگی های سایت شما انتخاب و روی سایت پیاده سازی می کنند.

بهینه سازی پایگاه داده

بخش زیادی از مواردی که مربوط به پشت صحنه سایت شماست، در پایگاه داده اتفاق می افتد. بنابراین بدیهی است که هر چه از عمر سایت بگذرد، فضای پایگاه داده هم شلوغ تر و سنگین تر می شود. بخشی از این محتواها هم داده ها غیر ضروری یا حتی هجو هستند

از طرفی هر چه فضای پایگاه داده تمیزتر و خلوت تر باشد، واکشی اطلاعات سایت توسط سایت هم از این پایگاه داده سریع تر و راحت تر خواهد بود. بنابراین پاکسازی و تفکیک این فایل ها و داده ها جزو ضروریات بهینه سازی سرعت سایت محسوب می شود. برای پاکسازی خودکار این فضا، هم می توان از یک سری افزونه (برای سایت های وردپرسی) استفاده کرد و هم می توان قطعه کدهایی را به فایل های سایت اضافه کرد.

سایر تکنیک های بهینه سازی سرعت سایت

موارد بالا فقط بخشی از خدماتی است که تیم سئو ریراکو برای افزایش سرعت سایت ها ارائه می دهند. بی شمار تکنیک دیگر هم در این زمینه وجود دارند که سئوکاران حرفه ای ما بنا به اقتضا و نیاز سایت پکیجی از آنها را روی وب سایت شما پیاده سازی خواهند کرد.

آیا سرعت وب سایت مستقیماً روی سئو تأثیر می گذارد؟

بله، سرعت بارگذاری صفحات وب یک عامل رتبه بندی مستقیم است. از طرفی هر چه الگوریتم های گوگل پیشرفته تر شدند، در آنالیز سرعت صفحات از زوایای مختلف هم بهتر شدند. از این رو دقت و سختگیری گوگل روی سریع بودن صفحات وب بیشتر و بیشتر شد.

البته این تأثیر فقط مستقیم نیست! بلکه صفحات کُند حتی به صورت غیرمستقیم هم سئوی وب سایت را دچار اختلال می کنند. چطور؟ وقتی صفحاتتان سریع لود نشوند، کاربران آنها را فوراً ترک می کنند. به این ترتیب نرخ پرش سایتتان بالا می رود. همچنین زمان ماندن کاربران در صفحه هم کم می شود. نرخ پرش و زمان سپری شده در صفحات دو تا از فاکتورهای مهم گوگل هستند که به طور غیرمستقیم تحت تأثیر سرعت صفحات قرار دارند.

سرعت صفحات، از مهم ترین فاکتورهای UX

UX یا همان تجربه کاربری، علمِ راضی نگه داشتن کاربران است! در دنیای UX تمام جوانب را در نظر می گیریم تا تجربه خوبی برای کاربران بسازیم و آنها را ترغیب کنیم که بارها و بارها به ما سر بزنند تا این تجربه خوب را دوباره بچشند.

حتی اگر هیچ دانشی از دنیای UX نداشته باشیم، باز هم می توانیم حدس بزنیم که «سرعت» در آن چه قدر مهم است. خودتان را جای کاربران بگذارید. اگر وارد یک صفحه شوید و بعد از چند ثانیه صبر کردن، محتوای خاصی در صفحه نمایش داده نشود چه حسی پیدا می کنید؟ احتمالاً کلافه می شوید و ترجیح می دهید که شانستان را با وب سایت های دیگر امتحان کنید. این تصمیم است که حدود 25% از کاربران می گیرند!ً

بنابراین حالا شاید برایمان واضح تر باشد که چرا گوگل تا این حد روی سرعت بارگذاری صفحات حساس است و آن را در سطح ثانیه و صدم ثانیه اندازه گیری می کند. می توان گفت که با بهینه سازی سرعت سایت خود، با یک تیر دو تا از مهم ترین نشان های دنیای وب را هدف قرار می دهید؛ ارتقای سئوی سایت و ارتقای تجربه کاربری.

آیا سرعت بارگذاری صفحات از کیفیت آنها مهم تر است؟

اگر بخواهیم به این سؤال پاسخ واقع بینانه ای بدهیم، باید بگوییم که وقتی صحبت از تقابل سرعت و کیفیت است، پاسخ قاطعی وجود ندارد! شاید بهتر باشد بگوییم که این دو، چرخ های یک موتور هستند. زمانی این موتور بدون مشکل به حرکت خود ادامه می دهد که دو چرخِ سالم و بدون ایراد داشته باشد. درواقع سرعت و کیفیت دست به دست هم می دهند تا بهترین تجربه ممکن را برای کاربران فراهم کنند.

چه عواملی روی سرعت بارگذاری صفحات تأثیرگذارند؟

سرعت بارگذاری یک صفحه به عواملی مانند نوع هاست، مقدار پهنای باندِ در حال انتقال و نوع و اندازه اِلِمان های صفحه بستگی دارد. البته فاکتورهای دیگری نیز مثل مکان، دستگاه و نوع مرورگر کاربر در این امر دخالت دارند. اما شما به عنوان صاحب یک وب سایت موظف هستید که فاکتورهای طرف خود را که به وب سایت مربوط هستند، به بهترین شکل پیش ببرید. در این صورت است که می توانید از رقبا پیشی بگیرید.

آیا وب سایت هایی که رسانه زیادی دارند حتماً کُند خواهند بود؟

خیر، درست است که تصاویر رایج ترین دلیل کُندی صفحات وب هستند؛ اما بسیاری از وب سایت ها در کنارِ داشتن رسانه زیاد، سریع لود می شوند. نکته اینجاست که «حجم» این رسانه ها مهم تر از «تعداد» آنها است. یعنی ممکن است یک وب سایت 10 تصویر حجیم داشته باشد که آن را کُند کرده اند؛ اما در مقابل، در سایت دیگری بیش از 100 تصویر بهینه داشته باشیم که آسیبی به سرعت سایت وارد نمی کنند.

بنابراین بهینه سازی تصاویر و ویدئوهای موجود در سایت با روش های مختلف، از مهم ترین تکنیک های افزایش سرعت صفحات است. اما در کنار این بهینه سازی، مشخصات هاست هم در سایت هایی که رسانه زیادی دارند بسیار مهم است. به این ترتیب اگر تصاویر و ویدئوهای بسیار زیادی دارید، بهتر است به هاست و سرور قدرتمندی مهاجرت کنید.

متخصصان سئوی ما در مجموعه ریراکو سئو موانع موجود برای سرعت سایت شما را بررسی و آنالیز می کنند. سپس اگر به این نتیجه برسند که مشکل از هاست یا سرور است، گزینه های ایدئال را برای آنها خدمت شما ارائه خواهند داد. همینطور اگر فناوری های موجود کمکی برای افزایش سرعت صفحاتتان باشند نیز آنها را روی سایتتان پیاده خواهند کرد.

آیا سرعت بارگذاری صفحات در موبایل نیز روی رتبه سایت تأثیر دارد؟

همانطور که می دانید رتبه بندی صفحات یک وب سایت می تواند در نسخه های دسکتاپ و موبایل متفاوت باشد. چون گوگل سعی می کند که صفحات را متناسب با نیاز کاربرانِ هر دستگاه مرتب کنند. بنابراین شاید مثلاً 5 تا از صفحات شما در نتایج جست و جوی کامپیوتر و لپ تاپ در صفحه اول باشند؛ اما در صفحه نتایج موبایل در صفحه دوم یا دوم به بعد قرار گرفته باشند!

از طرفی می دانیم که سرعت بارگذاری صفحات در رتبه بندی آنها نقشی حیاتی را ایفا می کند. بنابراین این که صفحاتتان با چه سرعتی در موبایل نمایش داده می شوند، می تواند روی رتبه آنها در نتایج جست و جوی گوگل در موبایل تأثیرگذار باشد.

چرا صفحات وب معمولاً در موبایل کُندتر از دسکتاپ هستند؟

کامپیوترهای شخصی و لپ تاپ ها به نسبت موبایل ها پردازنده های بهتری دارند. به علاوه معمولاً اتصال قوی تر و مطمئن تری هم به اینترنت دارند. این امر در مقایسه موبایل های قدیمی تر با کامپیوترها بیشتر مشهود است.

بنابراین در اکثر موارد بارگیری صفحات وب در دستگاه های موبایل کمی کُندتر از کامپیوترها و لپ تاپ ها است و استانداردهای آن کمی با نسخه دسکتاپِ صفحات متفاوت است؛ حتی اگر وب سایت برای موبایل بهینه شده باشد!

از این واقعیت می توان نتیجه گرفت که اگر برای بهینه سازی سرعت وب سایت در موبایل به اندازه کافی وقت صرف نکنیم، احتمالاً سایتمان برای کاربران موبایل، از آن چیزی که تصورش را می کنیم هم کُندتر خواهد بود.

آیا بهینه سازی سرعت صفحات در موبایل هم جزو خدمات ریراکو سئو است؟

بله، قطعاً. از آنجایی که بیش از نیمی از کاربران در موبایل با شما تعامل خواهند داشت، متخصصان ریراکو سئو نیز هرگز این حجم از کاربرانتان را نادیده نخواهند گرفت. بنابراین بعد از بررسی و آنالیز سرعت بارگذاری صفحات شما در موبایل، استراتژی بهینه سازی آنها را تدوین خواهند کرد.