سئو داخلی چیست؟ مهم ترین نکات سئو داخلی

What is on page SEO

به عنوان یک فرد علاقه مند به سئو، یکی از اساسی ترین مفاهیمی که باید در مورد آن تحقیق کنید این است که سئو داخلی چیست. سئوی داخلی یا درون صفحه با عناصر و محتواهای داخل وب سایت سر و کار دارد. بدون داشتن سئوی داخلی خوب، رتبه های برتر را نخواهیم دید. پس تا انتهای این راهنما همراه ما باشید تا ضمن آشنایی با این نوع سئو، نکات سئو داخلی را هم مرور کنیم.

سئو داخلی چیست؟

از بهینه سازی محتواها گرفته تا لینک ها و هر چیز دیگری که داخل وب سایت است، در حیطه سئوی داخلی (On-Page SEO) قرار می گیرند. در واقع این نوع سئو، خود وب سایت را برای رسیدن به رتبه های برتر آماده می کند.

اگر بدانید سئو تکنیکال چیست، می توانید حدس بزنید که سئوی داخلی و تکنیکال در بعضی موارد باهم همپوشانی دارند. برای مثال بهینه سازی لینک ها را هم می توان یکی از نکات سئو داخلی دانست و هم یکی از ملزومات سئوی تکنیکال. البته مسائلی مانند بهینه سازی کدها و حل ارورها چون فنی تر هستند، معمولاً فقط در حیطه سئو تکنیکال قرار می گیرند.

اما کدام موارد را می توانیم جزو سئوی داخلی سایت بدانیم؟ مواردی مثل بهینه سازی تگ های عنوان، محتواها، لینک های داخلی و URL‌ها و … . با بهینه سازی ‌های درون صفحه، هدف شما این است که وب سایت خود را برای کاربران قابل استفاده‌ تر و ارزشمندتر کنید تا رتبه بندی یا نحوه دیده شدن خود را در نتایج جست و جو در گوگل  بهبود بخشید.

دلیل اهمیت سئو داخلی چیست؟

اگر می خواهید موتورهای جست و جو شما را در رتبه های بالایی قرار دهند تا به افزایش بازدید سایت دست پیدا کنید، باید استراتژی سئوی داخلی را جدی بگیرید.چرا؟

فرض کنید سایت سریع و بدون مشکلی دارید (سئوی تکنیکال) و بک لینک های باکیفیتی گرفته اید (سئوی خارجی)، وقتی خود سایت محتوا خوب و سئوشده ای نداشته باشد فایده چیست؟ چطور قرار است به موتورهای جست و جو بگویید که موضوع صفحاتتان دقیقاً درباره چیست؟ یا اگر عناوین خوبی ننوشته باشید چطور می توانید کاربران را متقاعد کنید که در صفحه نتایج شما را انتخاب کنند؟

بنابراین سئو داخلی پیش نیاز موفقیت سایر شاخه های سئو محسوب می شود. زمانی که سئوی سایت به درستی انجام شود، موتورهای جست و جو را قادر می سازد که محتوای شما را درک کنند تا مرتبط ‌ترین محتواها را برای کوئری های مختلف رتبه‌ بندی کنند.

اما یکی از مهم ترین نکات سئو داخلی، آپدیت های دائمی گوگل است. شاید سایت شما با استانداردهای 5 سال پیش سئوی فوق العاده ای داشته باشد. اما با استانداردهای حال حاضر به رتبه های صفحه دوم هم نتواند برسد.

برای مثال اگرچه گوگل هنوز به کلمات کلیدی موجود در محتوای شما نگاه می کند، اما پر کردن محتوا از کلمات کلیدی مدت ها پیش جایگاه خود را از دست داد. چون تجربه کاربری را تحت شعاع قرار می داد. پس اگر امروز محتوایتان را از کلمه کلیدی پر کنید، نه تنها افزایش رتبه نخواهید داشت که در دام الگوریتم های سختگیر گوگل هم می افتید.

به عنوان یک قاعده کلی باید بدانید که هر چه الگوریتم های گوگل پیچیده تر می شوند، فاکتورهای سئوی داخلی بیشتر از قبل روی رضایت کاربر متمرکز می شود. بنابراین همیشه پیگیر آپدیت های مهم گوگل باشید تا تکنیک های سئو داخلی را به بهترین شکل روی سایتتان پیاده کنید.

مهم ترین نکات سئو داخلی

اقدامات دقیقی که باید برای بهینه سازی درون صفحه سایت ها انجام شوند، به نوع و اندازه سایت و حوزه فعالیت آن بستگی دارند.  اما بعضی از تکنیک ها هم هستند که پای ثابت هم استراتژی ها محسوب می شوند. در ادامه مهم ترینِ این تکنیک ها را بررسی می کنیم.

آدرس صفحات

آدرس صفحات
آدرس صفحات

نکته مهم درباره آدرس صفحات این است که URL هر صفحه شامل توضیحات مختصری از موضوع صفحه باشد. در واقع URLها باید نشان دهنده محتوای صفحه باشند تا به ربات های گوگل سیگنال بدهند که این صفحه درباره چه صحبت کرده است.

به عنوان مثال اگر صفحه ای درباره خدمات سئو است، یک URL خوب برای آن www.example.com/seo-services است. یا اگر چند نوع خدمات دارید، می ‌توانید از این قالب استفاده کنید: www.yoursite.com/setvices/seo.

می توانید به راحتی از کلمه کلیدی اصلی صفحات در URL آنها استفاده کنید. هم چون هم کوتاه است و هم گویای موضوع صفحه. گنجاندن کلمه کلیدی در URL به جای یک رشته طولانی از اعداد درهم، باعث می شود که موتورهای جست و جو سایت شما را راحت تر درک کنند و به افراد ایده بهتری از موضوعات صفحه شما می دهد.

برای مثال شما کدام یک از URL های زیر را ترجیح می دهید؟

  1. https://www.example.com/category/subcategory/keyword.html
  2. https://www.example.com/125typu4f5ww56fifl6639j875fe.html

بله، بهتر است برای بهبود معماری سایت خود و کمک به رتبه بالاتر در نتایج جست و جوی مرتبط ، ازURL های تمیز و سازماندهی شده مانند مثال اول، استفاده کنید.

2- تگ عنوان

تگ عنوان محتوا، عنوان صفحه شماست که بین تگ های <title> </title> قرار می گیرد و در نتایج جست و جو ظاهر می شود. دقت کنید که تگ عنوان صفحه، متفاوت از تیتر h1 است که برای محتواهایتان می نویسید.

اما اهمیت تگ عنوان در سئو داخلی چیست؟ برای اینکه وب سایت شما در صفحات نتایج موتورهای جست و جو  (SERP) نمایش داده شود، گوگل باید بداند که این صفحه دقیقاً در مورد چیست. عنوان صفحه به تنهایی می تواند موضوع صفحه را به موتورهای جست و جو بگوید.

استفاده از کلمات کلیدی خاص در تگ عنوان هر صفحه، یکی از نکات سئو داخلی است که درک وب سایت شما را برای خزنده های موتورهای جست و جو آسان تر می کند. به عنوان مثال، اگر کلمه کلیدی سئو خارجی سایت را هدف قرار می دهید، می توانید عنوان صفحه را به صورت «چک لیست سئوی خارجی سایت در سال ۲۰۲۲ | نام وب سایت» بنویسید.

برای دستیابی به بهترین نتیجه، سعی کنید برچسب عنوان خود را به ۵۰ کاراکتر محدود کنید تا از نمایش ناقص آن در صفحه نتایج جلوگیری کنید. همچنین سعی کنید از کلمه کلیدی در ابتدای عنوان استفاده کنید.

استفاده مناسب از هدینگ ها

استفاده مناسب از هدینگ ها
استفاده مناسب از هدینگ ها

استفاده از هدینگ های متعدد (همان تگ های h1، h2،  h3و(…  در محتواها ایده فوق العاده است. چرا؟ به چند دلیل! اول این که خواندن مطالب شما را برای کاربران بسیار آسان می کند. اگر بازدیدکنندگان با طوماری از متن در یک صفحه مواجه شوند، تمایل کمتری به خواندن آن دارند و معمولاً صفحه را رها می کنند.

هدرهای متعدد به کاربران کمک می کند تا به سرعت محتوا را درک کنند، که این تجربه کلی کاربر را بهبود می بخشد و همانطور که می دانید تجربه کاربری مهم ترین عامل برای رتبه بندی از نظر گوگل است.

دلیل دوم این که وجود عنوان و زیرعنوان به گوگل کمک می کنند که ساختار محتوای یک صفحه را بفهمد. یادتان باشد که در نوشتن هدینگ ها، حتماً از کلمه کلیدی اصلی خود حداقل در یک یا دو هدینگ h2 استفاده کنید. به علاوه اگر از نظر متنی منطقی است، کلمه کلیدی اصلی را دوباره در هدینگ h3 قرار دهید.

عنوان ها و زیر عناوین

عنوان‌ها و زیرعناوین در SEO بسیار مهم هستند. آنها به موتورهای جستجویی کمک می‌کنند تا محتوای صفحات شما را بهتر درک کنند و برای کلمات کلیدی مناسب رتبه بندی کنند.

هنگام ایجاد یک صفحه وب، عنوان و زیرعنوان‌هایی که برای محتوا انتخاب می‌کنید، باید دقیق، جذاب و مرتبط با محتوای صفحه شما باشند. علاوه بر این، آنها باید کلمات کلیدی مرتبط و مهم را شامل شوند که کاربران برای جستجوی اطلاعاتی که شما ارائه می‌دهید، استفاده می‌کنند.

عنوان‌ها و زیرعنوان‌ها عمدتاً با استفاده از برچسب‌های هدر HTML (مانند H1, H2, H3 و غیره) ایجاد می‌شوند. برچسب H1 برای عنوان اصلی صفحه استفاده می‌شود و باید یکی در هر صفحه باشد. برچسب‌های H2 و H3 برای زیرعنوان‌ها استفاده می‌شوند و می‌توانند به صورت چندگانه در صفحه استفاده شوند.

این برچسب‌های HTML برای ساختاردهی محتوا استفاده می‌شوند و به موتورهای جستجویی می‌گویند که کدام بخش‌های متن اصلی، زیرعناوین، و غیره هستند. برای مثال، برچسب H1 می‌گوید که این بخش عنوان صفحه است، در حالی که برچسب H2 می‌گوید که این بخش یک زیرعنوان است. استفاده مناسب از این برچسب‌ها می‌تواند به موتورهای جستجویی کمک کند تا محتوای شما را بهتر ارزیابی و در نتیجه رتبه شما را در نتایج جستجو بهبود ببخشد.

کلمات کلیدی

اما مگر می شود درباره نکات سئو داخلی صحبت کنیم و کلمات کلیدی را از قلم بیندازیم؟ همانطور که می دانید کلمات کلیدی عبارات یا کلماتی هستند که برای هدف قرار دادن کوئری های کاربران استفاده می شوند.

هر صفحه وب سایت شما باید حاوی محتوای متنی باشد که موضوع صفحه را توضیح دهد. حتی صفحاتی که گاهی بهینه ‌سازی نمی شوند (مانند صفحه تماس با ما) می ‌توانند به رتبه بندی سایت شما کمک کنند.

استفاده از کلمات کلیدی در سراسر متن صفحه، به گوگل کمک می کند که موضوع محتوایتان را بهتر درک کند و آن را درست جایی که کاربران به آن نیاز دارند نمایش دهد.

بنابراین بدون شک باید تحقیق کلمات کلیدی را برای همه صفحات خود انجام دهید. ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مانند Keywordtool.io می توانند به شما در درک کلمات کلیدی مرتبط با محصولات و خدماتتان کمک کنند. همینطور ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی موجود در MOZ و SEMRush هم داده های فوق العاده ای را ارائه می دهند.

برای تعیین این که کدام کلمات کلیدی بیشترین ارزش را به صفحاتتان می دهند، به معیارهایی مانند حجم جست و جو (Search Volume) و سختی کلمه کلیدی (Difficulty) نگاه کنید.

بهینه سازی کلمات کلیدی

بهینه سازی کلمات کلیدی یکی از جنبه‌های مهم SEO است و به معنی استفاده مناسب و استراتژیک از کلمات کلیدی در محتوای وب سایت شما است. این کلمات و عبارات هستند که کاربران در موتورهای جستجو وارد می‌کنند تا به دنبال محتوای خاصی بگردند.

برای بهینه سازی کلمات کلیدی، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. تحقیق کلمات کلیدی: ابتدا باید بفهمید که کدام کلمات کلیدی برای کسب و کار شما مهم هستند. این به معنی فهمیدن است که مشتریان بالقوه شما چه کلماتی را برای پیدا کردن محصولات یا خدمات شما در موتورهای جستجو وارد می‌کنند. ابزارهای مختلفی مانند Google Keyword Planner یا Ubersuggest می‌توانند در این مرحله کمک کنند.
  2. کلمات کلیدی را در مکان‌های مناسب قرار دهید: بعد از تعیین کلمات کلیدی مهم، باید آنها را در محتوای وب سایت خود به کار ببرید. این شامل عنوان صفحه، توضیحات متا، هدرها، محتوای صفحه و URL ها است.
  3. تولید محتوای با کیفیت: بهینه سازی کلمات کلیدی نباید باعث کاهش کیفیت محتوا شود. محتوای شما باید برای کاربران ارزشمند و مفید باشد. موتورهای جستجو به محتوای با کیفیت بالا توجه بیشتری دارند و محتوای پرکلمات کلیدی با کیفیت پایین می‌تواند باعث کاهش رتبه شما در نتایج جستجو شود.
  4. استفاده از کلمات کلیدی طولانی (Long-tail keywords): به جای تکیه بر کلمات کلیدی تک کلمه‌ای، استفاده از کلمات کلیدی طولانی می‌تواند به شما کمک کند تا رقابت کمتری داشته باشید و کاربرانی را جذب کنید که بیشتر در نزدیکی خرید هستند.
  5. مرور و به روز رسانی: بهینه سازی کلمات کلیدی یک فرایند مداوم است. با تغییرات در رفتار کاربران و رقابت در بازار، باید کلمات کلیدی خود را به طور منظم بررسی و به روز کنید.

توجه داشته باشید که استراتژی بهینه سازی کلمات کلیدی می‌تواند بسته به نوع کسب و کار، هدف دموگرافیکی و دیگر عوامل تغییر کند. در نهایت، موفقیت در SEO نیازمند تجزیه و تحلیل منظم و تلاش مداوم برای بهبود است.

محتوا

محتوا
محتوا

و اما برسیم به یکی دیگر از مهم ترین اِلِمان های سئو داخلی، یعنی محتوا. محتوا پاسخ ها را در اختیار کاربران قرار می دهد و زمینه را برای رتبه بندی صحیح موتورهای جست و جو متناسب با کلمه کلیدی فراهم می کند. مهم تر از همه با یک محتوای خوب، به کاربران دلیلی برای بازدید از سایت خود می دهید.

چه صحبت از یک پست وبلاگ باشد یا بررسی یک صفحه محصول، نوشتن محتوای باکیفیت و سئوشده حیاتی است. محتوا را خوب، شفاف و روان می نویسیم تا کاربران راضی باشند و آنها را سئو می کنیم تا گوگل محتوایمان را بفهمد و رتبه بندی کند.

شاید بپرسید مهم ترین نکات بهینه سازی محتوا در سئو داخلی چیست؟ در پاسخ باید به این موارد اشاره کنیم:

  • نوشتن محتوا یونیک (می توانید در مجله ریراکو سئو بخوانید که دقیقاً محتوای یونیک چیست و چگونه تولید می شود؟)
  • نوشتن محتوا با تعداد کلمه ای حدود 1400 کلمه یا بیشتر
  • استفاده از کلمات کلیدی در هدینگ ها و پاراگراف ها
  • رعایت ساختار درختی در محتوا (یعنی همان نوشتن زیرتیترهای مختلف در طول متن)
  • استفاده از تصاویر مناسب
  • رعایت اصول نگارشی
  • استفاده از لیست های بولت یا ترتیبی و همینطور نقل قول ها

کیفیت محتوا

کیفیت محتوا یکی از فاکتورهای تعیین کننده برای موتورهای جستجو مانند گوگل است. محتوای با کیفیت می‌تواند باعث افزایش ترافیک وبسایت شما شود، به شما کمک کند تا به کاربران خود اعتماد کنید، و حتی می‌تواند تاثیر مثبتی بر رتبه‌بندی SEO شما داشته باشد.

کیفیت محتوا می‌تواند براساس چندین فاکتور سنجیده شود، اما برخی از موارد مهم عبارتند از:

  1. مرتبط بودن و دقت: محتوای شما باید مرتبط و مفید برای کاربران شما باشد. این بدین معناست که باید پاسخگوی نیازها و سوالات کاربران شما باشد. اگر محتوای شما به درخواست یا نیاز کاربر پاسخ ندهد، احتمالاً کیفیت آن کم است.
  2. کیفیت نگارش: محتوای با کیفیت باید خوب نوشته شده باشد. این شامل گرامر و املا صحیح، استفاده مناسب از پاراگراف‌ها برای سازماندهی اطلاعات و ارائه محتوایی که برای خواننده جذاب و مفید است.
  3. تحقیقات و اعتبار: محتوای با کیفیت باید براساس تحقیقات دقیق و منابع معتبر بنا شود. اگر محتوای شما ادعاهایی را مطرح می‌کند، باید آنها را با استناد به منابع معتبر پشتیبانی کند.
  4. تازگی و به روز بودن: محتوای جدید و به روز اغلب بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. محتوایی که به طور منظم به روز می‌شود و اطلاعات جدیدی را ارائه می‌دهد، می‌تواند باعث جذب و حفظ کاربران شود.
  5. فرمت بندی و قابلیت خواندن: محتوای با کیفیت باید به شکلی باشد که برای کاربران آسان باشد تا بخوانند. این شامل استفاده از عناوین و زیر عناوین، لیست‌ها، بولد و ایتالیک برای تأکید بر نکات کلیدی و سایر عناصر فرمت بندی است که به خواندن محتوا آسان‌تر می‌کند.
  6. استفاده از وسایل نمایشی مرتبط: از تصاویر، فیلم‌ها، چارت‌ها، اینفوگرافی‌ها و سایر وسایل نمایشی برای توضیح بهتر اطلاعات و جذب توجه کاربران استفاده کنید.

یادتان باشد که بهینه سازی برای موتورهای جستجو باید همیشه با نگه داشتن کاربر در ذهن انجام شود. اگر محتوای شما برای کاربران ارزشمند و مفید باشد، موتورهای جستجو این را تشخیص می‌دهند و با افزایش رتبه شما، به شما کمک می‌کنند تا کاربران بیشتری را جذب کنید.

6- سرعت صفحه

بهینه سازی سرعت سایت از آن فاکتورهایی است که مرز مشترک بین سئوی داخلی و سئوی تکنیکال محسوب می شود. بنابراین در سئوی داخلی هم باید به آن اشاره کنیم.

سرعت بارگذاری محتوای یک صفحه از مهم ترین عوامل رتبه بندی صفحات است. چراکه 50% از کاربران، اگر بارگذاری صفحه بیش از 5 ثانیه طول بکشد از وب سایت خارج خواهند شد! موتورهای جست و جو مانند گوگل نیز از سرعت صفحه به عنوان یک فاکتور رتبه بندی استفاده می کنند.

شما می‌ توانید با کنترل قسمت‌ های مختلف سایت، سرعت بارگذاری صفحات را کنترل کنید تا سرعت سایت بیشتر شود. ابزارهای زیادی وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید سرعت لود صفحات خود را آنالیز کنید. برای مثال GTMetrix و PageSpeed Insights از مهم ترین ابزارهای این حوزه هستند که گزارشی از وضعیت سرعت سایت و موانع موجود ارائه می دهند.

لینک سازی داخلی

لینک سازی داخلی
لینک سازی داخلی

لینک های داخلی نحوه ارتباط و اتصال صفحات سایت شما را به یکدیگر توصیف می کند. به علاوه وقتی به چند تا از صفحات سایتتان لینک داخلی بیشتری می دهید، به موتورهای جست و جو می گویید که این صفحه برایتان مهم تر است. یعنی به کمک لینک سازی داخلی می توانید به بعضی از صفحات خود ارزش بیشتری دهید.

با وجود این که لینک سازی داخلیِ استاندارد از مهم ترین نکات سئو داخلی است، اما هنوز هم بعضی سایت ها به آن توجه کافی ندارند. ولی باید بدانید که بدون لینک سازی مناسب، ساختار و نحوه ارتباط محتواهای شما توسط موتورهای جست و جو درک نخواهند شد و این یعنی از دست دادن شانس رتبه بندی.

دلیل این تأثیر زیاد لینک سازی در سئو داخلی چیست؟ پیوند داخلی به خزنده ها کمک می کند تا سایت شما را درک کرده، محتوای جدید را کشف کنند و موضوع صفحات مختلف را بفهمند. استفاده از لینک های داخلی محدود یا عدم استفاده از آنها، بر توانایی کاربر برای دسترسی به محتواهای ارزشمند سایت شما تأثیر منفی می گذارد. از طرفی اگر کاربران نتوانند به محتواهای ارزشمند دسترسی داشته باشند، نرخ تبدیل شما مستقیماً تحت تأثیر منفی قرار خواهد گرفت.

توضیحات متا

توضیحات مِتا، توضیحاتی کوتاه درباره محتوای صفحه هستند که در صفحه نتایج جست و جو، زیر عنوان ظاهر می شوند. بنابراین می توانید حدس بزنید که نقش بسیار مهمی برای جذب کاربران گوگل دارند.

اگرچه این یک فاکتور رتبه ‌بندی رسمی برای موتورهای جست و جو نیست، اما قطعاً می ‌تواند بر روی کلیک یا عدم کلیک روی صفحه شما تأثیر بگذارد. هنگامی که محتوای شما به اشتراک گذاشته می ‌شود، می ‌توان توضیحات متا را در رسانه‌ های اجتماعی کپی کرد، که باعث می شود کاربران بدون باز کردن لینک، از کلیت محتوا باخبر شوند.

چند توصیه برای نوشتن یک متای خوب وجود داریم:

  • توضیحات متا را کمتر از ۱۶۰ کاراکتر نگه دارید. اگرچه گوگل اجازه می دهد تا ۲۲۰ کاراکتر بنویسید، اما این مقدار به صورت کامل در نتایج نمایش داده نمی شوند و توضیحتان ناقص می شود.
  • از کلمات کلیدی خود در توضیحات متا استفاده کنید.
  • از جملات جذاب و شفاف استفاده کنید.
  • از کاراکترهایی مانند —، &، یا + استفاده نکنید.

9/ تصاویر و ویدئوها

تصاویر
تصاویر

محتواهای بصری هم برای جذب کاربران بسیار مهم هستند و هم برای جلب نظر موتورهای جست و جو. به خصوص اگر در حال توضیح یک مسئله پیچیده هستند، تصاویر، اینفوگرافیک ها و ویدئوها بهترین راه برای ساده سازی مباحث هستند.

بنابرانی اگر می خواهید محتواهایتان را یک پله بالا ببرید، تصاویر و ویدئوها را در آنها بگنجانید؛ از عکس ه و کلیپ های استوک گرفته تا محتواهای سفارشی و اینفوگرافیک های طراحی شده. ضمناً به عنوان یکی از مهم ترین نکات سئو داخلی، یادتان باشد که قبل از بارگذاری تصاویر و ویدئوها در سایت، آنها را فشرده کنید. فایل های رسانه حجیم، سرعت سایت را به شدت کم می کنند. البته می توانید از افزونه های بهینه سازی هم استفاده کنید تا این کار به طور خودکار در خود سایت انجام شود.

اما در مورد سئو کردن تصاویر و ویدئوها چه؟ اینجا دو نکته مهم داریم:

  • نام فایل تصویر یا ویدئو را طوری انتخاب کنید که گویای محتوای داخل باشد.
  • در مورد تصاویر حتماً از متن جایگزین (Alt Text) استفاده کنید. این متن باید مختصر و مفید و ترجیحاً شامل کلمه کلیدی محتوا باشد.

تاثیر رسانه

رسانه‌های کاربردی در محتوای وب، از جمله تصاویر، ویدیوها، اینفوگرافیک‌ها، نمودارها، اسلاید‌ها، پادکست‌ها و غیره هستند که می‌توانند کیفیت محتوا را افزایش دهند، تجربه کاربر را بهبود بخشند و سئو را تقویت کنند.

با این حال، برای استفاده بهینه از رسانه‌ها در سئو، چند نکته را باید در نظر داشت:

  1. بهینه سازی تصاویر: تصاویر باید با کیفیت مناسب باشند اما حجم کمی داشته باشند تا سرعت بارگذاری صفحه را تحت تاثیر نگذارند. همچنین، باید از تگ‌های alt استفاده کنید تا موتورهای جستجو را کمک کنید تا محتوای تصویر را درک کنند.
  2. ویدیوها: ویدیوها می‌توانند محتوای جذابی باشند، اما باید دقت کنید که سرعت بارگذاری صفحه را تحت تاثیر نگذارند. اگر ویدیویی را میزبانی می‌کنید، می‌توانید از یک فرمت فشرده استفاده کنید و یا از سرویس‌های ویدیویی مانند YouTube یا Vimeo استفاده کنید.
  3. نمودارها و اینفوگرافیک‌ها: این رسانه‌ها می‌توانند برای توضیح داده‌ها یا اطلاعات پیچیده بسیار مفید باشند. با این حال، باید از این مطمئن شوید که همچنان متنی را برای توضیح این رسانه‌ها در صفحه خود دارید، زیرا موتورهای جستجو نمی‌توانند محتوای تصویری را مستقیماً بخوانند.
  4. پادکست‌ها: پادکست‌ها محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و می‌توانند راه عالی برای ارائه محتوای جذاب و ارزشمند باشند. با این حال، مانند ویدیوها، باید اطمینان حاصل کنید که متنی هم برای توضیح محتوای پادکست در صفحه خود دارید.

در کل، استفاده از رسانه‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا محتوای جذاب و متنوعتری ارائه دهید که به کاربران شما کمک می‌کند تا اطلاعات شما را بهتر درک کنند و بیشتر با آنها تعامل داشته باشند.

10/ سازگاری با موبایل

فاکتور سازگاری با موبایل، قابلیت استفاده سایت شما را در دستگاه های تلفن همراه توصیف می کند. سازگاری سایت با موبایل یک انتخاب نیست؛ بلکه یک ضرورت است! چراکه بیش از ۵۰% ترافیک اینترنت از دستگاه های تلفن همراه می آیند.

اگر کاربران گوشی های هوشمند و تبلت ‌ها نتوانند به سایت شما دسترسی داشته باشند یا تجربه خوبی نداشته باشند، هم آنها را از دست می دهید و هم رتبه شما در نتایج جست و جو کاهش می یابد.

به عنوان مثال، موتورهای جست و جویی مانند گوگل از سازگاری با موبایل به عنوان یک عامل رتبه بندی استفاده می کنند. این بدان معناست که اگر سایت شما برای کاربران موبایل بهینه نشده باشد، بخش زیادی از پتانسیل کسب درآمد خود را از دست خواهید داد. یادتان باشد که موقع رتبه بندی سایتتان سازگاری با موبایل را هم رصد می کند و سازگاری کم، برابر است با رتبه پایین.

11/ داده های ساختاریافته

داده های ساختاریافته یا Schema اطلاعاتی هستند که می توانید خودتان به صفحاتتان اضافه کنید. اما اهمیت این داده ها در سئو داخلی چیست؟ به گوگل کمک می کنند که محتوای شما را بهتر درک کند.

به عنوان مثال، فرض کنید صفحه محصولی دارید که شامل مواردی مانند قیمت‌ ها، موجودی و … است. در این صورت گوگل نمی تواند محتوای این صفحه را به راحتی درک کند. پس ما داده های ساختاریافته را به صفحه اضافه می کنیم تا درک محتوا را برای گوگل راحت تر کنیم.

داده های ساختاریافته در صفحه نتایج در قالب اطلاعات زیر به کاربران نشان داده خواهند شد:

  • کتاب ها
  • مقالات
  • فیلم ها
  • دوره های آموزشی
  • رتبه بندی ها
  • مناسبت ها
  • اطلاعات کسب و کار محلی
  • رتبه بندی ستاره ها
  • دستور پخت
  • آگهی های شغلی

گوگل اغلب داده های ساختاریافته را مستقیماً در نتایج جست و جو قرار می‌ دهد و آن‌ها را به عنوان یک ریچ اسنیپت نشان می ‌دهد. یعنی این اطلاعات کنار URL صفحه شما و عنوان و توضیحات متا نمایش داده می شود. این ویژگی در جذب کاربران تأثیر فوق العاده ای دارد.

12/ رفع مشکل داپلیکیت بودن محتواها

طبق مطالعات بیش از 45% وب سایت ها صفحاتی دارند که دارای محتوای تکراری هستند و 50% سایت ها هم عناوین بعضی صفحاتشان مثل هم است. شاید زیاد بودن این اشتباه به این دلیل است که گاهی برای راحتی کار، محتوای یک صفحه را کپی کرده و در صفحه دیگر خودمان هم قرار می دهیم. مثلاً توضیحات یک محصول را در صفحه آموزش استفاده از آن محصول کپی و Paste می کنیم.

چه تکراری بودن خود محتوا و چه فقط تکراری بودن عناوین، مشکلی جدی را به نام داپلیکیت بودن محتوا ایجاد می کنند. محتواهای داپلیکیت رتبه بندی را بین دو یا چند صفحه تقسیم می کنند. این یعنی هیچ یک از این صفحات رتبه بالایی نمی گیرند و در عوض هر دوی آنها رتبه ای معمولی می گیرند. به این مشکل «کنیبال شدن کلمه کلیدی» هم می گویند (می توانید در مجله ریراکو سئو بخوانید که Cannibalization چیست؟).

بنابراین حتماً با ابزارهایی مانند Site Audit در SEMRush یا نرم افزار Screaming Frog، محتواها یا عناوین تکراری را پیدا کرده و مشکلشان را برطرف کنید.

13/ آیکون های به اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی

شاید قرار دادن آیکون های به اشتراک گذاری محتوا کار ساده ای برسد؛ اما همین کار ساده یکی از مهم ترین نکات سئو داخلی محسوب می شود. چراکه با این کار مخاطبان تشویق می شوند که این محتوا را برای دیگران بفرستند و این برای دیدن شما و افزایش ترافیک عالی است.

سئو داخل صفحه را در اولویت قرار دهید

در این مقاله سعی کردیم بگویم که اهمیت سئو داخلی چیست و چک لیستی را از مهم ترین نکات سئو داخلی ارائه دهیم. اما فاکتورهای این نوع سئو فقط به این موارد محدود نمی‌ شوند.

فراموش نکنید که در نهایت این صفحات و خود وب سایت شماست که قرار است نیاز کاربران را بر طرف کنند و فروش شما را افزایش دهند. پس بهتر است سئو داخلی را در اولویت قرار داده و با هر چه بهتر کردن تجربه کاربری، استفاده از وب سایت را برای کاربران لذت بخش تر کنید. با تحقق این هدف مطمئن باشید که گوگل هم شما را در رتبه های بالاتری قرار خواهد داد.

منبع : blog.hubspot

4 نظر در مورد “سئو داخلی چیست؟ مهم ترین نکات سئو داخلی

  1. علی

    با سلام.
    چطور می‌شود یک دسته بندی را زیر مجموعه دسته بندی دیگر قرار داد که در breadcrump yoast به نحو صحیح قرار گیرد؟ مثلا دسته بندی ‘کامپیوتر’ زیر مجموعه دسته ‘آموزش’ قرار بگیرد.

    به این صورت:
    خانه–آموزش–کامپیوتر

    2) و چطور میتوان نوشته را زیر مجموعه یک صفحه کرد، که به صورت بالا یک نوشته زیر مجموعه یک صفحه قرار بگیرد. مثلاً ‘کامپیوتر’ یک پست باشد که زیرمجموعه صفحه ‘آموزش’ قرار گیرد. : خانه–آموزش–کامپیوتر

  2. علی

    تمامی مورادی که برای موفقیت در سئو داخلی داشت را بسیار ریز بینانه و نکته سنجی دقیقی بیان شده است که حس رضایت را در آدم بالا خواهد برد و مهم است که دانش های موجود را در مورد سئو بخوبی فرا گرفت و آن ها را اعمال نمود تا نتیجه را گرفت

  3. محمد

    سلام ما یک گروه تخصصی سئو زدیم.

    از شما هم دعوت میکنم به گروه ما بپوندید
    IranSeoGroup

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *