معرفی 16 شغل برای نوجوانان

شغل برای نوجوانان

شما به عنوان یک نوجوان پتانسیل بی نهایتی دارید. از طرفی شاید تصمیم گرفته اید که کسب درآمد را از همین سن شروع کنید. شاید هم پول برایتان در اولویت نیست و فقط می خواهید استارت زندگی کاریتان را از نوجوانی بزنید. در هر صورت خبر خوب این است که شغل های زیادی منتظر حضور شما هستند. در این راهنما 16 شغل برای نوجوانان و روش های پیدا کردن کار و پیشرفت در این سن را باهم می بینیم.

فهرست

فریلنسینگ، گزینه ای ایدئال برای کسب درآمد از شغل برای نوجوانان

قبل از معرفی 16 شغل برای نوجوانان، باید اشاره کنیم که تقریباً همه این شغل ها، می توانند به صورت فریلنسینگ انجام شوند. اما چرا می گوییم فریلنسری برای نوجوانان کاملاً ایدئال است؟ Freelancing به معنی کار کردن به صورت آزاد است؛ آزاد از لحاظ مکان و زمان. یعنی شما برای کار کردن نیاز دارید که به جای خاصی بروید و می توانید از خانه، کتابخانه، کافی شاپ یا … کار کنید. از طرفی وقتی پروژه ای را قبول می کنید، فقط متعهد می شوید که در یک بازه زمانی خاص، بخش مشخصی از پروژه را انجام دهید. پس مثلاً می توانید یک روز 8 ساعت کار کنید و روز دیگر 1 ساعت! فریلنسری برای شمای نوجوان عالی است، چون می توانید مکان و زمان کار کردنتان را با درس خواندنتان هماهنگ کنید. به علاوه شما در سنی هستید که باید مدام به فکر یادگیری باشید (البته که یادگیری محدود به سن نیست و حتی در سنین بالاتر هم باید تشنه یادگیری باشیم تا پیشرفت کنیم). بنابراین احتمالاً چند ساعتی از هفته را باید به دوره های حضوری یا آموزش های آنلاین اختصاص دهید.

با فریلنسر شدن، می توانید ساعت کار، یادگیری، درس و استراحت و تفریح را طبق برنامه های خودتان ببندید. چی بهتر از این؟ البته یادتان نرود که همین آزاد بودن در فریلنسری سختی های خودش را هم دارد. چرا؟ چون نظارت کارفرما مستقیماً روی شما نیست و همه چیز دست خودتان است. بنابراین ممکن است چشم به هم بزنید و ببینید چند روزی است که از برنامه جا مانده اید و حالا شما مانده اید و تلنباری از کارهای عقب افتاده! پس اگر به این سبک کار کردن علاقه دارید، حتماً باید قبل از آن روی مهارت های برنامه ریزی و مدیریت زمان خود حسابی کار کنید.

16 شغل برای نوجوانان

پیشنهاد می دهیم که فقط به فکر کسب درآمد نباشید؛ در عوض به این فکر کنید که واقعاً به چه حوزه‌ ای علاقه دارید و از همان حوزه کار را شروع کنید. هر چند که هر کاری که انجام دهید تجربه های منحصر به فرد خود را برایتان به همراه دارد (از روابط اجتماعی گرفته تا جدی گرفتن پروژه ها و … )، اما همین کارهای به ظاهر ساده ای که در این سن انجام می دهید، می توانند سابقه کار بسیار ارزشمندی برای آینده کارتان باشند.

1- تولید و مدیریت محتوا

تولید و مدیریت محتوا شغلی برای نوجوانان

تولید محتوا یک از گزینه های جدی در این لیست برای نوجوان است. مهارت تولید محتوا این روزها بیش از هر زمان دیگر خواهان دارد. حالا این محتوا می تواند متنی، تصویری یا ویدیویی باشد. بازار کار این حوزه به قدری داغ است که اگر بتوانید محتواهایی باکیفیت و منحصر به فرد را خلق کنید، بیکار نخواهید ماند! لازم به ذکر است که محتواهای متنی، پرتقاضاترین نوع محتوا هستند. اگر این نوع محتوا را انتخاب کنید، باید به سراغ یادگیری قواعد نوشتاری و ویراستاری بروید؛ که البته اصلاً سخت نیست. به علاوه باید بتوانید کار با محتواهای تصویری را بلد باشید (در حد پیدا کردن عکس های مرتبط با محتوا از فضای وب).

همینطور می توانید به عنوان تولیدکننده محتوای سایت ها یا شبکه های اجتماعی مشغول به کار شوید. در این صورت شاید نیاز باشد که برای خلق ویدیوهای پلتفرم هایی مثل اینستاگرام، جلوی دوربین بروید. به طور کلی این که هر کسب و کاری از شما چه انتظاراتی به عنوان یک تولیدکننده محتوا دارد، معمولاً در آگهی های استخدام آنها بیان می شود.”Content is King!”؛ محتوا پادشاه است! احتمالاً شما هم این اصطلاح را شنیده اید. چرا محتوا انقدر مهم است؟ چون این محتواست
که سایت ها یا صفحات شبکه های اجتماعی را زنده می کند. به همین دلیل است که اگر همین حالا در گوگل سرچ کنید “آگهی استخدام تولید محتوا” با حجمی از موقعیت های شغلی مختلف رو به رو می شوید. یکی از مزایای شغل تولید محتوا این است که موقعیت های شغلی دورکاری برای آن بسیار زیاد است. از طرفی اگر فریلنسر بودن را دوست داشته باشید، پروژه های بی شماری هستند که نیاز به تولید محتوا توسط شما دارند. بنابراین در این شغل دغدغه ای از بابت
پیدا کردن کار نخواهید داشت.

لازم به ذکر است که دستمزد تولید محتوا اکثراً به صورت کلمه ای محاسبه می شود. یعنی ابتدای کار یک تعرفه را به ازای هر کلمه تعیین می کنید و بعد بسته به این که محتوای متنی چند کلمه شده، آن تعرفه ضرب در تعداد کلمات می شود. برای شروع کار تولید محتوا باید یادگیری را در این چند حوزه شروع کنید:

  • ساختار کلی محتواها (مقدمه، متن بدنه و جمع بندی)
  • اصول نگارشی
  • خلاقیت
  • اصول سئوی محتواها
  • نحوه جست و جو در فضای وب برای تولید محتوا

منظور از محتوا، بیشتر محتواهای متنی است؛ اما بسته به چیزی که کسب و کارها لازم دارند، می تواند محتوای تصویر و ویدئویی هم باشد. برای آشنایی بیشتر با این شغل می توانید این راهنما را بخوانید: “تولید محتوا چیست و چه نقشی در سئوی سایت دارد“.

مدیر محتوا:

وقتی کار تولید محتوا را در حد استاندارد یاد گرفتید، می توانید یک قدم جلوتر بروید و کار مدیریت محتوا را به عنوان یک شغل
برای نوجوانان یا حتی شغلی آینده خود شروع کنید. به عنوان یک مدیریت محتوا نیز باید بتوانید این چند کار را انجام دهید:

  • پیدا کردن موضوعات محبوب
  • انتخاب کلمات کلیدی محبوب
  • تعیین نوع محتوا (متنی/تصویری/ویدئویی)
  • طراحی استراتژی محتوا
  • تقسیم کار بین اعضای تیم تولید محتوا
  • کار با ابزارهای سئو برای آنالیز نتایج محتواها و پیدا کردن موضوع برای محتواها (درباره این ابزارها در قسمت بعدی
    بیشتر صحبت می کنیم)

ضمناً دستمزد مدیر محتوا، برخلاف تولید محتوا معمولاً به صور کلی است و نه بر اساس تعداد کلمات.

2- سئو و بهینه سازی

سئو و بهینه سازی شغلی مناسب برای نوجوانان

اگر به کارهای فنی تر و همینطور به فضای وب علاقه مندید، SEO می تواند حرفه تخصصی شما به عنوان شغل برای دختران نوجوان باشد که از همین حالا استارت آن را می زنید. سئو به طور کلی شامل بهینه سازی سایت ها برای موتورهای جست و جوست. هدف از سئو نیز این است که سایت ها بتوانند در صفحه اول نتایج گوگل نمایش داده شوند. چراکه هر چه سایت ها رتبه بالاتری در گوگل داشته باشند، بازدید بیشتری خواهند داشت و بیشتر شناخته خواهند شد. برای شروع تخصص سئو، بهترین کار این است که یک دوره آموزشی را بگذرانید. اما اگر پیش زمینه یا تجربیاتی در سئو داشته باشید، احتمالاً آموزش های رایگان موجود در یوتیوب، اینستاگرام یا … می توانند از شما یک سئوکار واقعی بسازند. همینطور آموزش های مجموعه سئو ریراکو نیز می توانند چشم انداز روشنی از مبانی دنیای سئو را برای شما فراهم کنند. این آموزش ها را می توانید در دو بخش آموزش الگوریتم گوگل و آموزش اصطلاحات گوگل دنبال کنید.

خوبی شغل سئو و همینطور تولید محتوا که بالاتر درباره آن صحبت کردیم این است که هر دو امکان دورکاری را دارند. بنابراین می توانید هم به درس هایتان برسید و هم به کارتان.

بسیاری از سایت ها محتواهای باکیفیتی  دارند و محصولات یا خدماتی هم که ارائه می دهند واقعاً خوب است. اما خب کاربران از وجود این کسب و کار آگاه نمی شوند چون این سایت ها سئوی خوبی ندارند. شما می توانید آن متخصص سئویی باشید که این سایت ها را به رتبه های اولیه گوگل می رساند. سئو یکی از پردرآمدترین حوزه های مرتبط با وب است. از طرفی جزو حرفه هایی است که هم می تواند یک شغل برای نوجوانان باشد و هم شغلی برای آینده زندگی کاریتان. به علاوه به عنوان یک سئوکار هم می توانید به صورت فریلنسری پروژه بگیرید و هم می توانید در یک شرکت به صورت ثابت استخدام شوید.

برای شروع تخصص سئو، باید سه چیز را در سطح مبتدی یاد بگیرید:

  • ساز و کار کلی گوگل و الگوریتم های آن
  • ساختار کلی وب سایت ها
  • کار با ابزارهای سئو

بعد کم کم دانشتان را بیشتر کنید تا یاد بگیرید که چگونه و از چه راه هایی می توانید اصول سئو را روی سایت ها پیدا کنید. مثلاً بعضی از اصول سئو از طریق اضافه کردن یک تکه کد به فایل های اصلی سایت پیاده می شوند. البته برای سئوکار شدن اصلاً نیازی نیست که کُدزن حرفه ای یا برنامه نویس باشید. فقط کافیست آن تکه کدهایی که مختص سئو کردن سایت هستند را بشناسید و بدانید باید آنها را به کدام فایل ها اضافه کنید. یک روش بسیار مهم دیگر هم برای سئو کردن سایت ها، کار با ابزارهای وب مستر است. ابزارهایی مانند Google search console، Google Analytics، MOZ و … با سایت ها ادغام می شوند تا گزارش هایی را از وضعیت سئو را به ما بدهند. بنابراین بخش زیادی از مهارت های یک سئو کار به توانایی کار کردن با این ابزارهای آنلاین وابسته است.

3- طراحی سایت

طراحی سایت شغلی مناسب برای تمامی سنین

در حال حاضر چیزی حدود 64% از مشاغل کوچک سرتاسر دنیا سایت خود دارند! بنابراین بدون شک بازار طراحی سایت بسیار داغ است؛ اما با وجود رقبا، این که بتوانید مشتری پیدا کنید بخش مهم ماجراست. برای شروع طراحی سایت دو انتخاب دارید. این که فقط طراح سایت های وردپرسی باشید یا به سمت برنامه نویس شدن هم بروید. چون سایت هایی که با سیستم های مدیریت محتوایی مثل وردپرس راه اندازی نمی شوند، طبیعتاً باید برنامه نویسی شوند. اگر نمی خواهید وارد حیطه برنامه نویسی شوید، می توانید تمرکز خود را روی سایت های وردپرسی بگذارید. این سایت ها امتحان خود را به خوبی پس داده اند. از طرفی چون کار با وردپرس برای آپلود محصولات، محتواها و … بسیار راحت است، خیلی از کسب و کارها ترجیح می دهند که سایتشان با وردپرس طراحی شود.

برای یادگیری طراحی سایت با وردپرس لازم نیست که حتماً در دوره های حضوری شرکت کنید. دوره های آنلاین زیادی هستند که می توانند شما را به تبدیل به متخصص کنند. بعد از یادگیری اصول و مبانی کلی هم می توانید به کمک آموزش های رایگان موجود در وب مهارت ها و تکنیک های بیشتری یاد بگیرید (به خصوص از طریق یوتیوب). به عنوان یک طراح سایت هم می توانید پروژه های فریلنسری بگیرید و هم در جاهایی مثل آژانس های دیجیتال مارکتینگ فعالیت کنید (آژانس هایی که برای کسب و کارهای مختلف سایت طراحی می کنند). همینطور می توانید به عنوان پشتیبان سایت هم چه به صورت فریلنسری و چه به صورت حضوری و ثابت مشغول کار شوید. دستمزد طراحی سایت کاملاً متغیر است. اما به طور کلی  سایت های آموزشی (که دوره های آنلاین دارند) و سایت های فروشگاهی بیشترین دستمزد را دارند. در مقابل، سایت شرکتی نیز جزو ارزان ترین سایت ها محسوب می شوند. با توجه به Career One Stop، وظایف و پروژه های معمولی برای یک توسعه دهنده وب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • به روز رسانی محتوای وب سایت
  • طراحی وب سایت یا اپلیکیشن های تحت وب
  • همکاری با دیگران برای حل مسائل فناوری اطلاعات
  • ایجاد پشتیبان الکترونیکی از اطلاعات برای جلوگیری از از دست رفتن اطلاعات
  • رفع مشکلات نرم افزاری کامپیوتر

اکثر توسعه دهندگان وب برای سیستم های کامپیوتری و شرکت های طراحی کار می کنند، در حالی که دیگران ممکن است در خدمات آموزشی ارائه دهند. بر اساس آمار اداره کار، از هر هفت توسعه دهنده وب، یک نفر در سال 2014 خوداشتغال بوده است. رشد تجارت الکترونیک و فناوری‌های تلفن همراه به افزایش تقاضا برای توسعه‌دهندگان وب در سال‌های آینده کمک کرده است، زیرا شرکت‌ها برای گسترش حضور خرده‌فروشی آنلاین و ایجاد نسخه‌های سازگار با موبایل از وب‌سایت‌های خود به توسعه‌دهندگان وب متکی هستند. اداره آمار کار تخمین می زند که اشتغال برای توسعه دهندگان وب تا سال 2024 تا 27 درصد رشد خواهد کرد که بسیار سریعتر از میانگین برای همه مشاغل است. در این مدت، حدود 39500 شغل جدید ایجاد خواهد شد.

4- طراحی گرافیک

طراحی گرافیک

طراحی گرافیک همیشه یکی از محبوب ترین عناوین شغلی جوانان بوده است. در شغل طراحی گرافیک هم مثل باقی گزینه های این لیست، هم  می توانید به صورت پاره وقت کار کنید و هم به صورت تمام وقت. همچنین می توانید پروژه های مختلف از کارفرماهای مختلف بگیرید، یا با یک شرکت به طور دائم کار کنید. البته همانطور که می دانید طراحی گرافیک زیرشاخه های بسیار گسترده ای دارد. اگر با عنوان کلی طراح گرافیک جایی مشغول به کار شوید، معمولاً باید پوستر، بنر، بروشور و گرافیک های این چنینی طراحی کنید. اما می توانید با یک عنوان شغلی خاص تر کار خود را شروع کنید؛ مثل طراح لوگو. خب اگر به حوزه گرافیک علاقه داشته باشید، شاخه های متنوعی هستند که می توانند یک گزینه ایدئال برای شغل برای نوجوانان  باشند. در حال حاضر بعضی از محبوب ترین شاخه های گرافیک عبارت اند از طراحی:

  • لوگو
  • پوستر و بنر دیجیتالی
  • گرافیک های چاپ و تبلیغاتی (مثل کاتالوگ، بروشور و …)
  • رابط کاربری یا همان UI (برای وب سایت ها یا اپلیکیشن ها)
  • اینفوگرافیک

گرافیک هایی که مربوط به فضای دیجیتالی می شوند، در دسته “هنرهای دیجیتال” و هنرهایی که قرار است به صورت چاپی ارائه شوند در دسته “هنرهای چاپی” قرارمی گیرند. اما به هر حال هر شاخه ای را که برای ادامه انتخاب کنید، باید دو دسته از مهارت ها را یاد بگیرید:

  1. کار با نرم افزارهای گرافیکی (به عنوان یک گرافیست باید برنامه های فتوشاپ و ایلوستریتور را بلد باشید. بعد از آن می توانید به سراغ برنامه های اختصاصی تر بروید؛ مثل Adobe XD برای طراحی رابط کاربری)
  2. یادگیری اصول گرافیک (مثل قوانین تعادل در طراحی گرافیک، قوانین طراحی لوگو و … )

نکته: در حوزه ای مثل گرافیک که تا حد زیادی سلیقه ای است و معمولاً هر کسی سبک خاص خود را دارد، داشتن نمونه کارهای متنوع و باکیفیت بسیار بسیار مهم است.

5- ساخت موشن گرافیک

ساخت موشن گرافیک

موشن گرافیک ها انیمیشن های کوتاهی هستند که بیشتر برای اهداف آموزشی و تبلیغاتی طراحی می شوند. مهم ترین تفاوت این گرافیک ها با انیمیشن در این است که موشن گرافیک ها کاراکترهای کمتر و مدت زمان کوتاه تری دارند (معمولاً در حد زیر 10 دقیقه هستند). بهترین برنامه برای ساخت موشن گرافیک ها “افتر افکت” است. بنابراین برای شروع این مسیر اول باید کار با این برنامه را یاد بگیرید. بعد هم می توانید به سراغ تکنیک ها و اصول دیگر موشن گرافیک بروید. در حال حاضر دوره هایی برای آموزش موشن گرافیک وجود دارند؛ اما آموزش های رایگان موجود در وب هم می توانند مثل یک دستیار برایتان مفید باشند. اگر تبدیل به یک موشن گرافیست شوید، می توانید با کسب و کارهایی که برای تبلیغات یا آموزش خاص خود نیاز به یک ویدئوی متحرک دارند همکاری کنید. ضمناً دستمزد موشن گرافیک معمولاً به صورت دقیقه ای محاسبه می شود.

6- فروش کارهای دستی

فروش کار های دستی

یکی از رایج ترین علایق بین نوجوانان، ایجاد کار دستی و فروش ان در پلتفرم های انلاین است. اگر شما هم به کارهای هنری علاقه دارید، می توانید فروش کار دست خود را به عنوان شغل انتخاب کنید. برای این کار اول باید یک حوزه خاص را انتخاب کنید (مثل نمدبافی، ساخت کارهای چرمی، بافت های کاموایی، صنایع رزین و …). بعد چندین نمونه کار باکیفیت و تمیز و متنوع بسازید. بعد هم می توانید با تبلیغات محصولات خود در شبکه ای مثل اینستاگرام، کم کم مشتریان خود را پیدا کنید. این روزها به لطف وجود پلتفرم هایی مثل اینستاگرام، کارهای دستی خیلی بیشتر از گذشته به چشم می آیند و خرید و فروش آنها هم راحت تر شده است. پس اگر شما هم هنری دارید، می توانید خرده فروشی خود را راه بیندازید. البته غیر از فروش آنلاین، می توانید کارهایتان را حضوری هم بفروشید؛ مثلاً در جمعه بازارها. یا با فروشگاه ها و مغازه های اطراف خود صحبت کنید تا آنها کارهایتان را به فروش بگذارند. خیلی از کسب و کارهای متوسط و بزرگ هستند که کارشان را از همین نقطه شروع کرده اند.

7-تدریس خصوصی

تدریس خصوصی

درست است که هنوز نوجوان هستید و چیزهای زیادی است که خودتان باید یاد بگیرید؛ اما اگر در درسی خوب هستید یا مهارتی مثل زبان، نواختن یک ساز موسیقی یا … دارید، افراد زیادی هستند که مشتاق اند مهارت های شما را یاد بگیرند.

در سال های گذشته، تدریس خصوصی فقط به صورت حضوری انجام میشد. اما این روزها پای پلتفرم های آنلاین به تدریس های خصوصی هم باز شده است. بنابراین اگر امکان رفتن به منزل دانش آموزان یا ملاقات حضوری با آنها را ندارید، نیازی نیست که از این شغل منصرف شوید. در عوض کمی با پلتفرم های مناسب تدریس آنلاین بیشتر آشنا شوید و از این شغل آنلاین درآمد کسب کنید. شاید شما در مقطع دبیرستان هستید. در این صورت دانش آموزان راهنمایی (و حتی پایه های پایین تر دبیرستان) هستند که به دانش شما نیاز دارند. در این شغل برای نوجوانان هم مهم ترین کاری که باید انجام دهید، تبلیغات است. می توانید برای شروع به اطرافیان خود اطلاع بدهید یا حتی در سایت های ثبت آگهی، آگهی تدریس خصوصی خود را منتشر کنید.

البته این فقط درس های مدرسه نیستند که نیاز به معلم خصوصی دارند؛ بلکه مثلاً اگر زبان خوبی هم دارید می توانید آن را آموزش دهید. یا حتی اگر کار با کامپیوتر یا کار با یا برنامه هایی مثل فتوشاپ و اکسل و … را در حد حرفه ای یا نیمه حرفه ای میدانید، بسیاری از افراد کوچک تر از شما یا حتی بزرگ تر از شما به اطلاعات شما نیاز دارند.

برای ارتباط با دانش آموز خود هم لازم نیست که حتماً جایی به صورت حضوری ملاقات داشته باشید. آموزش آنلاین در چند مدت اخیر باعث شد که کار با ابزارهای ارتباطی آنلاین برای اکثر افراد و به خصوص دانش آموزان آسان شود. پس شما هم می توانید به صورت آنلاین تدریس کنید.

8- پشتیبان فروش

پشتیبانی فروش

آیا گفت و گو با افراد مختلف برایتان جذاب است؟ آیا از گره گشایی مشکلات لذت می برید؟ اگر جوابتان مثبت است، پشتیبانی آنلاین یا تلفنی می تواند یک شغل پاره وقت یا تمام وقت ایدئال برای شما باشد. مزیت این شغل این است که می توانید آن را به صورت دورکاری انجام دهید؛ فقط کافیست یک تلفن و یک اتصال اینترنت داشته باشید!

اگر به شغل پشتیبانی تلفنی یا آنلاین علاقه دارید، می توانید با کسب و کارهای مختلف همکاری کنید. در بعضی مشاغل پشتیبان باید حتماً در محل کار حضور داشته باشد؛ اما در بسیاری از مشاغل می توانید دورکار باشید. ضمناً برای شغل پشتیبانی موقعیت هایی در هر دو نوع پاره وقت یا تمام وقت پیدا می شوند.

جذابیت این شغل در این است که روزانه با آدم های زیادی صحبت می کنید و این می تواند به رشد روابط عمومی شما کمک زیادی کند. تنها کافیست اینترنت پر سرعت داشته باشید و هدفونی که صدای شما را درست انتقال دهد. محاسبه حقوق هم در این شغل معمولاً به صورت ساعتی است.

9- همکاری در فروش

همکاری در فروش

همکاری در فروش (Affiliate Marketing) به این معنی است که شما با یک کسب و کار همکاری می کنید و برای آنها بازاریابی می کنید تا محصولات یا خدمات آنها را بفروشید. برای پیدا کردن کسب و کارهایی که به دنبال چنین همکاری هستند هم کافیست در گوگل سرچ کنید.

پرداخت دستمزد در این شغل برای نوجوانان هم به این شکل است که معمولاً به ازای هر یک فروش، درصدی از فروش را دریافت می کنید (درصدی که قبل از شروع کار توافق کرده اید). برای تشخیص این که شما دقیقاً چند محصول را توانسته اید بفروشید یک لینک اختصاصی به شما داده می شود و شما آن را به مشتریان خود می دهید. بعداً می توان فهمید که چند نفر از مشتریان از طریق این لینک خرید کرده اند.

اما چطور می توانیم این محصولات را به دیگران معرفی کنیم و بفروشیم؟ خب روش سنتی این کار این است که مثلاً به مغازه ها یا شرکت های مرتبط با آن محصولات بروید و برای محصول تبلیغ کنید. اما روش های راحت تر و جذاب تر دیگری هم وجود دارد و آن فروش این محصولات در فضای آنلاین است. درواقع در این روش باید از “بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ” برای فروش استفاده کنید.

به عنوان مثال می توانید یک صفحه در پلتفرم های اجتماعی داشته باشید (مثلاً توییتر یا اینستاگرام). بعد محتواهایی را که مرتبط با آن محصول این خدمات هستند تولید و منتشر کنید.

همینطور می توانید یک سایت ساده طراحی کنید. اگر بخواهید فقط برای آن کسب و کار تبلیغ کنید و قرار نیست محصولی را مستقیماً بفروشید، یک سایت شرکتی می تواند کافی باشد. بعد باید برای این سایت تولید محتوا کنید. به این کار که برای بلاگ یا مجله سایتی که متعلق به خودتان است محتوا تولید کنید “بلاگینگ” می گویند.

10- بلاگینگ

بلاگنیگ

بالاتر به بلاگینگ اشاره کردیم. اما حتی به همکاری در فروش علاقه ندارید، می توانید بلاگینگ را در سایتتان شروع کنید و وقتی به تعداد بازدید قابل قبولی رسیدید، تبلیغات بگیرید. درواقع با تولید محتوای باکیفیت و یونیک، خودتان را به یک بستر تبلیغاتی برای کسب و کارها تبدیل می کنید.

اگر می خواهید بلاگر شوید، توصیه می کنیم که بهتر است “نیچ مارکتینگ” را انتخاب کنید. Niche Marketing به این معنی است که به جای فعالیت در چند حوزه، روی حوزه کاملاً ویژه و اختصاصی کار کنید. مثلاً به جای این که در همه حوزه ها تولید محتوا کنید، فقط “تکنولوژی” را انتخاب کنید. در حوزه تکنولوژی هم فقط برای “موبایل” تولید محتوا کرده و تبلیغات قبول کنید. با این کار خودتان را به یک منبع تخصصی موثق تبدیل می کنید.

11- یوتیوبری

یوتیبری یک شغل پردارمد برای نوجوانان

یوتیوبری به معنی تولید محتواهای ویدیویی برای Youtube است. برای شروع یوتیوبری، فقط سه چیز نیاز دارید: دوربین (که دوربین موبایلتان برای شروع کافیست)، هدفون و یک موضوع که به آن علاقه دارید.

برای انتخاب موضوع، هم می توانید به سراغ آموزش مهارت هایی که بلدید بروید (مثل همان آموزش کامپیوتر، اکسل  و … که بالاتر هم اشاره کردیم) و هم می توانید به استریمینگ را شروع کنید. Streaming این روزها طرفداران پر و پا قرص خود دارد و یکی از محبوب ترین انواع آن هم استریمینگ بازی است. به این معنی که شما یک بازی محبوب (مثلاً Call of duty) را بازی می کنید و ویدیوی بازی خود را در یوتیوب به اشتراک می گذارید.

کسب درآمد از یوتیوبری دو روش دارد. یکی این که برای ویدئوهایتان اسپانسر بگیرید. مثلاً برای یک کسب و کار کوچک یا بزرگ را در توضیحات ویدئو تگ کنید و در ویدئو هم برای آن تبلیغ کنید. روش دیگر هم دستمزد دلاری است که خود یوتیوب به ازای تعداد بازدیدها به شما پرداخت می کند. البته طبیعتاً برای این روش باید کارت اعتباری خارجی (مثل کرِدیت کارت) داشته باشید.

12- برنامه نویسی

برنامه نویسی

اگر به دنیای کدها و صفر و یک ها علاقه دارید، برنامه نویسی می تواند این علاقه شما را اقناع کند. نوجوانی سن ایدئالی برای شروع برنامه نویسی است؛ پس کمی تحقیق کنید و ببینید به کدام زبان بیشتر علاقه دارید و بعد کار را شروع کنید.

برای کسب درآمد از برنامه نویسی می توانید به عنوان کارآموز یا یک برنامه نویس جونیور (تازه کار) در شرکت ها مشغول به کار شوید. اما اگر دورکاری را ترجیح می دهید، موقعیت های شغلی زیادی برای کار از راه دور وجود دارند. به علاوه حوزه برنامه نویسی هم ازجمله مشاغلی است که می تواند برای فریلنسری مناسب باشد.

شغل یک برنامه نویس کامپیوتر در اقتصاد دیجیتال متمرکز امروزی بسیار مهم است، به همین دلیل است که تعداد فرصت ها در این زمینه همچنان در حال افزایش است.

اگر به دنبال شغلی با فناوری سطح پایه با فرصت های فراوان برای پیشرفت شغلی و تخصص هستید، برنامه نویسی کامپیوتر می تواند مسیر مناسبی برای شما باشد. در یک روز معمولی، یک برنامه نویس کامپیوتر می تواند در بسیاری از پروژه های کدنویسی مختلف شرکت کند. وظایف روزانه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. نوشتن و تست کد برای برنامه های جدید. برنامه نویسان کامپیوتر از نزدیک با توسعه دهندگان وب و نرم افزار برای نوشتن  کد برای برنامه های جدید موبایل یا برنامه های کامپیوتری کار می کنند. در برخی موارد، برنامه نویسان ممکن است نقشی مشابه طراحان وب داشته باشند و ظاهر، احساس و عملکرد یک برنامه نرم افزاری جدید را ایجاد کنند. نوشتن کد جدید اغلب شامل آزمون و خطای زیادی است. برنامه نویسان کامپیوتر دارای تفکر انتقادی قوی و مهارت های حل مسئله هستند و از استفاده از منطق برای حل مسائل پیچیده لذت می برند.
  2. به روز رسانی برنامه های موجود برنامه نویسان همچنین به روز رسانی هایی را برای برنامه های نرم افزاری موجود ایجاد و نصب می کنند. به‌روزرسانی ممکن است شامل رفع اشکال یا عملکرد بهبود یافته برای بهبود تجربه کاربر باشد. بسته به پیچیدگی به روز رسانی، این پروژه ها ممکن است از چند روز تا چند ماه طول بکشد.
  3. شناسایی و تصحیح خطاهای کدنویسی به صورت روزانه، برنامه نویسان رایانه ممکن است در عیب یابی بخش هایی از وب سایت یا برنامه رایانه ای که به درستی کار نمی کنند، کمک کنند. اغلب، مشکلات ناشی از یک خطا در کد است و یک برنامه نویس میتواند به شناسایی و تصحیح سریع اشتباه کمک کند.
  4. بازنویسی برنامه ها برای سیستم عامل های مختلف اغلب، برنامه نویسان مجبورند کد را به زبان های مختلف بازنویسی کنند تا برنامه ها و برنامه ها بتوانند با سیستم عامل های مختلف سازگار باشند. به عنوان مثال، برنامه های ویندوز و OS به طور متفاوتی کدگذاری می شوند. برخی از برنامه نویسان برای نوشتن برنامه های کاربردی جدید در کد SaaS آموزش دیده اند که در هر دو سیستم عامل کار می کند.
  5. برنامه های ایمن در برابر تهدیدات امنیت سایبری. بسیاری از برنامه نویسان رایانه در زمینه امنیت سایبری کار می کنند و به شناسایی نرم افزارهای مخرب و رفع نرم افزارهایی که می توانند در برابر هک های احتمالی آسیب پذیر باشند، کمک میکنند. علاوه بر این، برنامه نویسان می توانند کدی بنویسند که از نقض امنیت و نشت داده ها جلوگیری کند. با افزایش تعداد و شدت حملات سایبری، تقاضا برای کارشناسان امنیت اطلاعات همچنان در حال افزایش است. در واقع، اداره آمار کار (BLS) پیش بینی می کند که استخدام برای تحلیلگران امنیت اطلاعات تا سال 2026 تا 28 درصد افزایش می یابد و 28500 شغل جدید اضافه می کند.

13- ترجمه

ترجمه

ترجمه مقالات دانشجویی، ترجمه متون فیلم ها برای ساخت زیرنویس و … از پرتقاضاترین مهارت ها هستند. پس اگر به یک زبان دیگر در حدی مسلط هستید که می توانید متون آن زبان را ترجمه کنید، کافیست آگهی مترجمی خود را در کانال های دانشجویی یا پلتفرم های فریلنسینگ منتشر کنید. اگر به یک زبان، حتی در حد نیمه حرفه ای مسلط هستید، غیر از تدریس آن زبان می توانید از ترجمه هم به صورت دورکاری کسب درآمد کنید. ترجمه مقالات برای نوشتن پایان نامه، ترجمه فایل های صوتی، ترجمه متن فیلم ها (برای ترنسکرایب کردن فیلم ها برای ترجمه زیرنویس ها) و … راه هایی هستند که می توانند مهارت شما را به پول تبدیل کنند.

14- تایپ کردن و تبدیل صوت به متن

تایپ کردن و تبدیل صوت به متن

تایپ کردن متن یا تبدیل صوت به متن، جزو حوزه های کمتر تخصصی هستند؛ اما همیشه مشتری دارند. برای شروع این کار کافیست یک سیستم ساده و البته سرعت تایپ بالایی داشته باشید. چون اکثر پروژه ها محدودیت زمانی فشرده ای دارند و اگر نتوانید کارها را زود تحویل دهید احتمالاً خودتان هم دلسرد خواهید شد.

برای یادگیری تایپ سریع و 10 انگشتی می توانید از منابع آنلاینی استفاده کنید. ضمناً برای بازاریابی برای این شغل برای نوجوانان، بهترین بازار گروه های دانشجویی و دانش آموزشی است.

15- ادمین اینستاگرام

ادمین اینستاگرام

اگر تا به حال با پیج های کاری در اینستاگرام تعامل برقرار کرده باشید، احتمالاً متوجه شده اید که تقریباً همه این صفحات ادمین دارند. حالا بسته به اندازه کسب و کار، یک کسب و کار می تواند چندین ادمین داشته باشد. اگر به اینستاگرام علاقه دارید، ادمین بودن می تواند منبع درآمد خوبی برایتان باشد.

انتظاری که کسب و کارها از یک ادمین اینستاگرام دارند، معمولاً شامل موارد زیر است:

  • پاسخ دادن به دایرکت ها و کامنت ها
  • آپلود کردن محتواها
  • انتشار منظم استوری ها
  • در بعضی مواقع تولید محتوا برای پست ها و استوری

16- ادیتور ویدئو

ادیتور ویدئو

بالاتر به ساخت موشن گرافیک به عنوان یک گزینه ایدئال شغل برای نوجوانان اشاره کردیم. اما اگر به حوزه سینمای دیجیتال علاقه  دارید، ادیت فیلم و ویدئو هم می تواند گزینه جذاب دیگری برای شما باشد. ادیت ویدئو شامل برش و تدوین ویدئوها، ساخت افکت های متنی، ساخت افکت های تصویری و … است.

بیشترین افرادی که به مهارت ادیت ویدئوی شما نیاز دارند، افرادی هستند که برای وب سایت یا شبکه های اجتماعی محتواهای ویدئویی تولید می کنند (مثلاً همان یوتیوبرها). بنابراین می توانید با این افراد همکاری خود را شروع کنید. لازم به ذکر است که برنامه های زیادی برای ادیت ویدئو هستند که می توانند کارتان را راه بیندازند (مثل Camtasia)؛ اما اگر میخواهید در این حوزه واقعاً به عنوان یک حرفه ای شناخته شوید، باید برنامه های افتر افکت و پریمیر را یاد بگیرید.

معرفی بهترین شغل ها برای دختران نوجوان

تولید محتوا یک از گزینه های جدی در لیست این 10 شغل برای دختران نوجوان است. مهارت تولید محتوا این روزها بیش از هر زمان دیگر خواهان دارد. حالا این محتوا می تواند متنی، تصویری یا ویدیویی باشد. بازار کار این حوزه به قدری داغ است که اگر بتوانید محتواهایی باکیفیت و منحصر به فرد را خلق کنید، بیکار نخواهید ماند!

لازم به ذکر است که محتواهای متنی، پرتقاضاترین نوع محتوا هستند. اگر این نوع محتوا را انتخاب کنید، باید به سراغ یادگیری قواعد نوشتاری و ویراستاری بروید؛ که البته اصلاً سخت نیست. به علاوه باید بتوانید کار با محتواهای تصویری را بلد باشید (در حد پیدا کردن عکس های مرتبط با محتوا از فضای وب).

1- تکمیل نظرسنجی های آنلاین

شاید برایتان عجیب باشد؛ اما می توانید از تکمیل کردن فرم های نظرسنجی درآمد داشته باشید! بله؛ یک سری سایت های نظرسنجی هستند که فرم های نظرسنجی کسب و کارها و برندهای مختلف را منتشر می کنند. اتفاقاً خیلی از این کسب و کارها تأکید دارند که این نظرسنجی توسط یک نوجوان پر شود (چون کسب و کارشان بیشتر مرتبط به نوجوان هاست).

برای کسب درآمد از این شغل برای دختران نوجوان، کافیست در سایت هایی مثل GreenPanthera، Honeydollarz، Get-Paid و … یک حساب کاربری بسازید. به یاد داشته باشید که معمولاً در سایت های خارجی باید فیلترشکن روشن داشته باشید تا اکانت شما با یک IP دیگر از یک کشور دیگر ساخته شود. بعد مطابق با موقعیت جغرافیای و مشخصات شما، فرم های نظرسنجی نمایش داده می شوند. ضمناً درآمد سایت های خارجی، به صورت دلاری خواهند بود.  البته سایت های ایرانی هم مانند پارس بین یا نت رأی هستند که همین کاربری را دارند.

2- عکاسی

بی شک عکاسی می تواند یک شغل برای دختران نوجوان باشد که علاوه بر این درآمد خوب، با جذابیت های زیادی هم همراه است. کافیست یک دوربین خوب داشته باشید و تکنیک های کلی عکاسی را بلد باشید (مثل کادربندی، فوکِس، کار با لنز و …). با داشتن چنین مهارتی می توانید به عنوان یک عکاس مستقل به صورت سفارشی از افراد عکس بگیرید. به علاوه می توانید در آتلیه ها مشغول به کار شوید (به خصوص اگر دوربین حرفه ای ندارید).

3-بازاریابی آنلاین را فراموش نکنید!

اگر از همین حالا که در سن نوجوانی هستید، بازاریابی آنلاین را شروع کنید، تا چند سال آینده تبدیل به یک برند شخصی قوی خواهید شد! به خصوص وقتی صحبت از فریلنسری است، تمام مشتری هایتان شما را از همین روش خواهند شناخت. اما چطور برای این چند شغل برای دختران نوجوان در فضای آنلاین بازاریابی کنیم؟

اول از همه در شبکه های اجتماعی محبوب، برای خود اکانت کاری بسازید. برای مثال در حال حاضر اینستاگرام کاربران زیادی را از هر قشری دارد. بنابراین داشتن یک صفحه کاری در این پلتفرم را در اولویت قرار دهید.

در قدم بعدی، می توانید با ساختن یک سایت شخصی ساده (مثل سایت های شرکتی)، سطح کارتان را چند پله بالا ببرید. داشتن یک وب سایت، باعث افزایش چشمگیر اعتبار شما نزد مخاطبانتان خواهد شد.

سایت شما باید شامل اطلاعات درباره من، تماس با من و نمونه کارها باشد. برای اطلاع رسانی به مشتریان احتمالی خود هم میتوانید آدرس سایتتان را در بایو اینستاگرام خود قرار دهید. همینطور می توانید هنگام گفت و گو با کارفرماها، به سایت خود هم اشاره کنید. از همه مهم تر آن که می توانید این سایت را سئو کنید تا وقتی مشتریان آینده شما در گوگل به دنبال مهارت های شما هستند، سایت شما به عنوان اولین گزینه ها به آنها نمایش داده شود.

لازم به ذکر است که اگر برای سئو سایت خود یا تولید محتوا برای آن به کمک یک تیم متخصص نیاز دارید، می توانید از خدمات سئو شرکت ریراکو استفاده کنید.

نکته آخر در مورد بازاریابی این که به یاد داشته باشید که بازاریابی، فقط مختص فضای آنلاین نیست؛ بلکه می توانید خیلی راحت به اطرافیان، آشنایان و حتی معلمین و استادان خود بگویید که چنین مهارت هایی دارید. شاید این روش به نظرتان بیش از حد ساده بیاید؛ اما باور کنید خیلی از فریلنسرهای باتجربه هم از همین روش پروژه های آینده خود را پیدا می کنند.

در پیدا کردن شغل برای دختران نوجوان، راه و رسم فریلنسینگ را یاد بگیرید

Freelancing به معنی کار به صورت آزاد است. منظور از کار آزاد چیست؟ یعنی کار شما نه به مکان وابسته است و نه به زمان! بلکه پروژه هایی را به صورت مقطعی و البته دورکاری می گیرید و متعهد می شوید که این پروژه را در یک بازه زمانی خاص تحویل دهید.

حالا این که پروژه را در چه ساعاتی از روز یا در چه مکانی انجام دهید، کاملاً به انتخاب خودتان است.

فریلنسینگ به دلیل آزادی هایی که دارد می تواند برای شما، به عنوان یک دختر نوجوان که احتمالاً مشغول درس و تحصیل و یادگیری هستید، یک گزینه ایدئال باشد. البته اگر می توانید بدون نظارت یک کارفرما، کارها را طبق برنامه پیش ببرید! چراکه همین آزادی عمل، می تواند باعث به تعویق افتادن پروژه ها شود و حتی مرز بین زندگی کاری و شخصی شما را از بین ببرد.

لازم است اشاره کنیم که فریلنسینگ فقط مختص نیست؛ بلکه می توانید برای آینده کاریتان هم به طور جدی روی این روش کسب درآمد، حساب کنید.

“فریلنسینگ در سرتاسر دنیا طرفداران زیادی دارد؛ تا جایی که بیش از نیمی از اعضای تیم کمپانی Google را فریلنسرها تشکیل می دهند!”

از کجا شغل برای نوجوانان را پیدا کنیم؟

هر وقت که تصمیم گرفتید کاری را شروع کنید، همان اول این موضوع را به اطرافیان خود بگویید. خیلی از شاغلین بسیاری از کارهای خود را به همین روش پیدا کرده اند. همینطور می توانید به سراغ روش های سنتی بروید و روزنامه های آگهی های استخدام را مرور کنید. اما… به جرأت می توانیم بگوییم که امروز دیگر آگهی های آنلاین جای آگهی های کاغذی را گرفته اند. پس فقط کافیست عنوان شغلی مورد نظرتان را در گوگل جست و جو کنید. در حال حاضر چندین و چند وب سایت معتبر هستند که آگهی شرکت ها را منتشر می کنند.

شما هم میتوانید از طریق همان پلتفرم، رزومه و اطلاعات خود را برای کارفرما بفرستید؛ یعنی کم دردسرترین روش پیدا کردن شغل! در قدم بعدی هم کارفرما رزومه ها را بررسی می کند و اگر رزومه شما در حد استاندارد باشد، با شما تماس برقرار می کنند (معمولاً با تماس تلفنی به موبایلتان یا از طریق ایمیل). در مرحله بعدی هم نوبت به مصاحبه می رسد.

3 نکته برای این که راحت تر کار پیدا کنید

حرفه ای سرچ کنید:

برای این که از بین آگهی های موجود در فضای وب، بهترین شغل برای نوجوانان را که کاملاً مطابق با شرایط شماست پیدا کنید، سعی کنید عبارتی که جست و جو می کنید تا جای ممکن جزئی باشد. مثلاً سرچ کنید “استخدام متخصص سئو دورکاری در تهران”.

البته سایت های آگهی استخدام خودشان چنین فیلترهایی را دارند (فیلترهای محل کار، نوع کار که دورکاری باشد یا حضوری، تمام وقت باشد یا پاره وقت، سابقه کار بخواهد یا نه و …). بنابراین اگر هم شاخه کلی شغل مورد نظرتان را سرچ کردید (مثلاً “آگهی استخدام سئوکار”)، در خود این سایت ها از فیلترهای موجود استفاده کنید. به خصوص دو فیلتری که مربوط به نداشتن سابقه کار و دورکاری هستند، برای شمایی که در نقطه شروع هستید و احتمالاً سابقه کار ندارید و مایل اید از راه دور کار کنید، بسیار کاربردی اند.

نمونه کارهایتان را بیشتر و بیشتر کنید:

نمونه کارها مثل نماینده های شما هستند که به زبان می آیند و مهارت شما را برای کارفرما تبلیغ می کنند. بنابراین حتی اگر تا به حال در هیچ پروژه واقعی ای کار نکرده اید، برای خود پروژه های فرضی تعریف کنید و آنها را به عنوان نمونه کارتان انجام دهید.

مثلاً اگر طراح سایت هستید، چند سایت با موضوعات مختلف طراحی کنید. یا اگر متخصص سئو هستید، روی سایتی که خودتان طراحی کرده اید کار کنید تا سئوی آن را به حد استانداری برسانید و از همین سایت به عنوان نمونه کار استفاده کنید.

یادتان باشد که در ساخت نمونه کارهایتان تا جای ممکن تنوع داشته باشید تا ابعاد مختلف مهارت هایتان را به کارفرما نشان دهید.

حضور آنلاین خود را پررنگ تر کنید:

نکته بعدی برای پیدا کردن شغل برای نوجوانان و البته در هر سنی، این که حتماً سعی کنید برای پیدا کردن هر چه راحت تر فرصت های شغل برای نوجوانان، حضور آنلاین خود را تقویت کنید. یعنی برای خود یک اکانت کاری در اینستاگرام یا … بسازید و نمونه کارهایتان را در آن قرار دهید.

همینطور می توانید یک سایت ساده برای معرفی خودتان طراحی کنید. این سایت در دسته سایت های شرکتی قرار می گیرد. بعد در این سایت سه بخش مهم داشته باشید:

  • درباره من
  • تماس با من
  • نمونه کارها

با داشتن چنین سایتی می توانید آدرس آن را به کارفرماها بدهید (یا مثلاً آدرس آن را در Bio پیج اینستاگرام خود درج کنید) تا هم حرفه ای بودن خود را نشان دهید و هم کارفرماها خیلی راحت بتوانند با مهارت ها و نمونه کارهایتان آشنا شوند.

اما غیر از سه بخش مهم بالا، بهتر است روی بخش بلاگ هم  کار کنید. چرا؟ چون از این طریق می توانید خود را در جست و جوهای گوگل هم نشان دهید. مثلاً اگر کسی به دنبال یک طراح سایت است، در گوگل سرچ می کند و سایت شما را به عنوان یک طراح می بیند.

بنابراین سعی کنید برای بلاگ سایت تولید محتوا کنید و سایت را سئو کنید. اگر در زمینه تولید محتوا یا سئو سایت خود نیاز به کمک دارید، تیم ریراکو آماده خدمت رسانی به شما هستند.

آستین ها را بالا بزنید…

اگر این راهنما را تا آخر مطالعه کرده اید، تبریک می گوییم! حتماً شما هم جزو آن دسته از نوجوانانی هستید که عزمشان را برای شروع زندگی کاری خود جزم کرده اند. امیدواریم با معرفی این 10 شغل برای دختران نوجوان توانسته باشیم کمکی هر چند کوچک، به پیشرفت کاری شما عزیزان کرده باشیم.

شاید به عنوان یک نوجوان برای پیدا کردن اولین کار خود کمی اضطراب داشته باشید. اما بگذارید یک واقعیت را به شما بگوییم؛ نیروی کار متخصص و متعهد در همه حوزه ها بسیار کمتر از چیزی است که به نظر می رسد. کارفرماها از نیروی کاری را که واقعاً در کار خود حرفی برای گفتن داشته باشد با آغوش باز استقبال می کنند.

هر چند که در شروع پیدا کردن شغل برای نوجوانان و حتی در آینده کاریتان احتمالاً چالش هایی هم خواهید داشت؛ اما مطمئن باشید که اگر واقعاً همیشه آغوش بازی برای یادگیری داشته باشید، منضبط باشید و در کار گروهی خوب باشید، شما یک نیروی کار فوق العاده هستید که جایتان در تیم های حرفه ای است. پس اضطراب را کنار بگذارید، آستین ها را بالا بزنید و مسیر رشد و موفقیت را همین حالا شروع کنید.

سوالات متداول در رابطه با کار برای نوجوانان

در نوجوانی چقدر می توانید از اینترنت درآمد کسب کنید؟

یکی از بهترین بخش های کسب درآمد آنلاین این است که هیچ محدودیتی برای درآمد شما وجود ندارد! همه چیز به شغل، سطح تجربه شما و میزان کار سختی که می خواهید انجام دهید بستگی دارد.

در هر صورت، تنها با چند ساعت در هفته، می توانید انتظار داشته باشید که بین 50 تا 500 هزار تومان در ماه درآمد داشته باشید. و به عنوان یک نوجوان با هزینه‌ها یا صورت‌حساب‌های کمی، این یک درآمد جانبی خوب است!

بهترین کار برای نوجوانان چیست؟

به عنوان یک نوجوان، چندین گزینه و فعالیت می‌تواند برای شما مفید باشد. این توصیه‌ها بسته به علایق، استعدادها و شرایط شخصی شما ممکن است متفاوت باشد، اما در کل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تحصیل و یادگیری: تحصیل و به دست آوردن دانش در حوزه‌های مختلف از جمله علوم، هنرها، ادبیات، تاریخ و زبان‌ها به شما کمک می‌کند تا دانش و مهارت‌های لازم برای آینده خود را پیدا کنید.
  2. ورزش و فعالیت‌های بدنی: ورزش و تمرینات بدنی به شما کمک می‌کند تا سلامتی خود را حفظ کنید، انرژی منفی را کاهش دهید و مهارت‌های اجتماعی را تقویت کنید.
  3. مشارکت اجتماعی و کمک به دیگران: مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی مانند داوطلبی در خدمات خیریه، کمک به دیگران و مشارکت در پروژه‌های مختلف، احساس ارتباط با جامعه را افزایش می‌دهد و به شما فرصتی می‌دهد تا مهارت‌های ارتباطی خود را بهبود بخشید.
  4. هنر و خلاقیت: شرکت در کلاس‌های هنری، موسیقی، نقاشی، نواختن ساز و سایر فعالیت‌های خلاقیتی، به شما این امکان را می‌دهد که خلاقیت خود را بیان کنید و مهارت‌های هنری خود را پیشرفت دهید.
  5. مطالعه و نوشتن: مطالعه کتب، مقالات و داستان‌ها به شما کمک می‌کند تا دایره دانش خود را گسترش دهید و توانایی نوشتاری خود را بهبود بخشید.
  6. تجربه‌های کاری و کارآموزی: انجام کارهای پاره‌وقت یا کارآموزی در حوزه‌هایی که به آن علاقه دارید، به شما فرصت می‌دهد تا تجربه‌های عملی کسب کنید و به دنبال شناخت بهتری از زمینه‌های مختلف باشید.
  7. توسعه مهارت‌های فنی: یادگیری مهارت‌های مرتبط با فناوری اطلاعاتی و دیجیتال می‌تواند به شما در آینده حرفه‌ای‌تر خود کمک کند.
  8. مدیریت زمان و مهارت‌های زندگی: یادگیری چگونگی مدیریت زمان، حل مشکلات و تصمیم‌گیری‌های خوب، مهارت‌های مهمی هستند که در هر زمینه‌ای به شما کمک می‌کنند.

همچنین، مهم است که به خواسته‌ها، هدف‌ها و علاقه‌های شخصی خود توجه کنید و برنامه‌ریزی مناسبی برای ترکیب این فعالیت‌ها انجام دهید. به عنوان نوجوان، زمانی برای آزمون فعالیت‌های مختلف و پیدا کردن مسیر مناسب خودتان دارید، پس از این امکانات بهره‌برداری کنید.

طیف گسترده ای از مشاغل برای نوجوانان وجود دارد ما بیش از 20 مورد از بهترین مشاغل را برای نوجوانان معرفی کرده ایم.

مزایای کار کردن نوجوانان

پول درآوردن. این معمولاً آشکارترین مزیت است، به ویژه از دیدگاه نوجوان شما. داشتن پول خود برای خرج کردن، به نوجوانان پاداش ملموسی برای تلاش آنها می دهد. از کسب درآمد گرفته تا خرج کردن و پس انداز کردن، آنها درس های مهمی در مدیریت پول خواهند آموخت. آنها همچنین احساس استقلال و قدرت بیشتری خواهند کرد. کار پاره وقت راهی عالی برای فرزند شما است تا بتواند پول خود را به دست آورد و یاد بگیرد که آن را به طور مؤثر مدیریت کند.

یادگیری مهارت های مهم دانش آموزان دبیرستانی که کار می کنند، مهارت های مدیریت زمان و سازماندهی خوبی را یاد می گیرند. آنها مهارت های ارتباطی مهم و نحوه کار در یک تیم را یاد می گیرند. آنها سابقه کاری ایجاد می کنند و می توانند این مهارت ها را با خود به دنیای کار بزرگسالان ببرند.

ساختن شخصیت آموزش مسئولیت پذیری و مسئولیت پذیری به کودکان آنها همچنین می توانند یاد بگیرند که ابتکار عمل کنند، مستقل عمل کنند و تعهدات خود را حفظ کنند.

شغل برای جوان بیکار

بر اساس تحقیقاتی که منتشر شده، یک چهارم دانش آموزان دبیرستانی آینده شغلی خود را نه بر اساس توصیه یا علاقه شخصی، بلکه بر اساس نحوه نمایش آن شغل در تلویزیون یا در فیلم انتخاب می کنند.اگر یک جوان هستید که بدنبال شغل می گردید توصیه می کنیم مقاله بهترین شغل برای یک جوان بیکار را مطالعه کنید.

ایا کار نوجوانان معایب هم دارد؟

یکی از بزرگترین معایب داشتن شغل برای نوجوانان این است که کار و فعالیت های بعد از مدرسه ممکن است با هم تضاد داشته باشند. اگر نوجوان شما درگیر ورزش یا بسیاری از فعالیت های فوق برنامه دیگر است، در صورت شروع کار ممکن است نتواند با آنها همراه شود. اگر فشار درسی در مقاطع بالاتر سنگین شود، کار ممکن است در انجام تکالیف مدرسه و پروژه‌های مدرسه اختلال ایجاد کند.

تحقیقات نتوانسته اند یک پاسخ مشخص و واضح در مورد اینکه آیا کار برای نوجوانان خوب است یا خیر، تعیین کنند. به عوامل مختلفی بستگی دارد. یک مطالعه بزرگ که بر روی نوجوانانی که کار می کردند، آنها را به چهار گروه طبقه بندی کرد. گروه اول “افرادی که بیشترین زمان را برای کار اختصاص میدادند” به طور متوسط 22 ماه از 24 ماه را  بیش از 20 ساعت در هفته کار کردند. گروه دوم “مستمر” 22 ماه از 24 ماه اما کمتر از 20 ساعت در هفته کار می کرد. گروه سوم “نوجوانانی که بصورت پراکنده کار می کردند” بیش از 20 ساعت اما تنها 10 تا 12 ماه از 24 ماه کار می کردند. گروه چهارم  “گاه به گاه” کمتر از 20 ساعت در هفته 10 تا 12 ماه از 24 ماه کار می کرد.

گروه های ثابت و گاه به گاه بیشتر احتمال داشت که در یک کالج چهار ساله شرکت کنند و به سرعت فارغ التحصیل شوند. گروهی که بیشترین زمان را به کار اختصاص میدادند، بیشتر احتمال را داشت که در یک کالج محلی یا مدرسه حرفه ای شرکت کنند. آنها سریعتر به سمت مشاغلی رفتند که آنها را شغل خود می دانستند. گروه پراکنده  در طول سال بلافاصله پس از دبیرستان مشغول به کار بودند.

اگر تصمیم دارید که کار کردن برای نوجوان شما مناسب است، باید مطمئن شوید که محل کار فرزندتان امن است همچنین باید نظارت کنید که فرزندتان چقدر کار می کند تا مطمئن شوید که کار کردن با اهداف او مطابقت دارد.

فرم ثبت نام جهت همکاری در تولید محتوا

65 نظر در مورد “معرفی 16 شغل برای نوجوانان

  1. Nika

    سلام من نیکا هستم ۱۴ سالمه
    تقریبا میشه گفت به زبان انگلیسی تسلط دارم و حدودا ۵ ساله کلاس میرم ولی تا به حال تجربه کاری نداشتم نظری در این باره دارید؟

  2. بردیا

    سلام من ۱۴سالمه در صنعت موسیقی میدونم کار کتم و ۳ساز موسیقی را به صورت کلی می‌زنم گیتار آکوستیک
    گیتار الکتریکی و هنگدرام. ممنون میشم کمکم کنید

  3. عبدالرحمان

    من ۱۸ سالمه ایرانی نیستم یک کار خوب میخواهم دارند خوب داشته باشه

  4. رضا

    مقاله خوب و مفیدی بود حتما نوجوانان و جوانان باید از سنین پایین به کار کردن اهمیت بدهند ولی حتما باید در رشته های مورد علاقه خود اطلاعات علمی بیشتری کسب کنند و غرق در کار و پول درآوردن نشوند. چون روزی به خود می آیند که بسیار دیر شده و پشیمان خواهند شد که چرا اشتغال به تحصیل را کنار گذاشتند! موید باشید

    • محمد مهدی دارابی

      من در تدریس مبحث ریاضی خیلی خوبم و می تونم تدریس بدم ومن ۱۴ سالمه

    • الهه

      سلام من 15سالم هست و میتونم ریاضی پایه متوسطه اول رو تدریس کنم و کلاس خصوصی بگذارم +عربی+فارسی و میتونم مقاله نویسی هم بکنم در واقع مقاله نویسی رو تازه شروع کردم

  5. ناشناس

    سلام و ممنون از ادمین محترم بابت توصیه و گزینه های کار خوبشون بنده خیلی علاقه به کار همکاری در فروش دارم اگه منابع خوبی یا افراد خوبی رو می‌شناسین لطفا به این ایمیل بنده ارسال کنید تا مطالب بیشتری یاد بگیرم

  6. آویسا

    سلام من ۱۵ سالمه و اگه کاری مربوط به ترجمه ، تدریس خصوصی، تایپ کردن و تبدیل صوت به متن یا ادیت ویدیو دارید لطفا اطلاع بدید.

  7. امیرعلی

    سلام و درود ،
    من امیرعلی هستم ۱۵ سالمه من کارم با کامپیوتر و موبایل خوبه اگه شغلی مثل طراحی گرافیک یا ادیت ویدیو دارید لطفاً به من اطلاع دهید

  8. امیرعلی

    سلام و درود ،
    من امیرعلی هستم ۱۵ سالمه من کارم با کامپیوتر و موبایل خوبه اگه شغلی مثل طراحی گرافیک یا ادیت ویدیو دارید لطفاً به من پیام بدید

  9. فاطمه

    سلام ۱۸ ساله هستم و مسلط به زبان انگلیسی و تایپ.
    میخوام ترجمه و تایپ فایل شنیداری رو انجام بدم و به درامد برسم ولی نمیدونم چجوری کارم رو شروع کنم میشه لطفا کمک کنید یا اگه کسی یا سایتی رو میشناسید معرفی کنید.ممنونم

  10. سوگند h

    من فقط تو زمینه نويسندگي و تایپ میتونم کار انجام بدم جایی هست معرفی کنید واقعا نیاز دارم

    جایی معتبر باشه

  11. سوگند

    سلام اگه من بخوام تو کار تبدیل صوت به متن کار کنم جایی معتبرهست معرفی،کنید ؟؟

  12. امیر

    درود. در ساخت و طراحی لوگو +پروژه تخصص دارم ۱۵ سالمه کارم با کامپیوتر و موبایله تاحالا در آمدی نداشتم . اگه پروژه یا لوگو خواستید حتما بهم تو روبیکا پیام بدید
    @amir_16en

    • زهراسادات هاشمی

      سلام زهراسادات هاشمی هستم ۱۴ سالمه فن و بیان خوبی دارم و در کلاس های فن بیان شرکت کردم و هنوز ادامه می‌دهم و در سخنوری استعداد دارم و مانند یک مجری تلویزیونی کار میکنم . دوست دارم حتما در هرکاری که به رنج من میخوره با شما همکاری داشته باشم چون هم علاقه ایی زیاد به مستقل بودن و به کار کردن دارم

  13. عسل

    سلام من ۱۵ سال دارم در کارهای دستی مهارت دارم اما فروش آنها بسیار سخت چگونه میتوانم آنها را به صورت آنلاین بفروشم ؟
    همچنین در زبان هم مهارت دارم بیشتر زبان های ترکی استانبولی و آذربایجانی قوی هستم میخواهم کلاس راه بیندازم ولی از کدام سایت و برنامه هیچ اطلاعی ندارم کمک کنین خیلی بهتر میشه

    • اروین

      سلام از دو راه می تونی کارتو گسترش بدی اولی اینستاگرام که سختی زیاد داره ودومی وینو که این بهتر وهمه ایرانی هستن

    • حمیدرضا بیگدلی

      سلام من حمیدرضا بیگدلی هستم من 16 سالم هست و در زبان انگليسی تسلط کامل دارم و حدود 6 یا 7 سال به کلاس های زبان زفته ام و توانایی تدریس یا ترجمه را دارم و تجربه تدریس خصوصی هم داشتم.
      جهت همکاری به این شماره 09392837792 پیام بدید.

  14. محمد فاضل

    سلام من یک پسر 14ساله ام میخوام اگر بتوانم یک شغلی در کنار درس هایم داشته باشم من از طراحی و کار در گوشی یا کامپیوتر علاقه دارم

    • حمیدرضا بیگدلی

      سلام من حمیدرضا بیگدلی هستم من 16 سالم هست و در زبان انگليسی تسلط کامل دارم و حدود 6 یا 7 سال به کلاس های زبان زفته ام و توانایی تدریس یا ترجمه را دارم و تجربه تدریس خصوصی هم داشتم.
      جهت همکاری به این شماره 09392837792 پیام بدید.

  15. رها علی اشرف زاده

    سلام خسته نباشید برای رشته های علوم تربیتی غیر تدریس چه شغل های دیگه دارین ممنون میشم جواب بدین

  16. غزاله فراهانی

    می دانیم که یافتن شغل برای افراد زیر ۱۸ سال با محدودیت هایی همراه است.
    اول، مدرسه و تکالیفی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. این بدان معناست که وقتی صحبت از مشاغل نوجوانان می شود، تنها گزینه ها کار پاره وقت و مشاغل تابستانی است.
    دوم، شما فاقد صلاحیت های لازم برای اکثر مشاغل «بزرگسال» هستید، و این گزینه های زیادی را برای شما باقی نمی گذارد.
    با وجود این 2 محدودیت، برای یافتن شغل در نوجوانی هیچ کاری نمی توانید انجام دهید، تمامی مشاغل ذکر شده به هیچ عنوان کارامد نیستند

    (5/5)
  17. Amir hossien Najafi

    سلام وقت بخیر ببخشید من 13 ساله هستم فوتوشاپ را در حد متوسطی بلدم😊 و ایلوستریتور را هم دارم یاد می گیرم تا حالا چند تا لوگو ساختم آیا می توانم کار کنم
    باتشکر

  18. راشین

    من سرعت تایپ بالایی دارم و برای تافل می خونم و دوست دارم کار مترجمی انجام بدم اما خوب برای سن من ۱۴ سال هست هیچ جا کار نیست و همچنین شرایط خانواده‌ طوری که نمی شه بیرون کار کرد

    (5/5)
  19. راشین

    من سرعت تایپ بالایی دارم و برای تافل می خونم و دوست دارم کار مترجمی انجام بدم اما خوب برای سن من ۱۴ سال هست هیچ جا کار نیست و همچنین شرایط خانواده‌ طوری که نمی شه بیرون کار کرد

    (5/5)
  20. حامد

    من ۱۶ سالمه من دوست دارم که یوتیوب بر بشم ولی با این قیمت های خیلی زیاد من نمیتونم اما چیز های زیادی میدونم در باره گوشی ها و وسایل دیجیتالی خیلی چیزا میدونم اما نمیدونم چیکار کنم

  21. ناشناس

    تقریبا هیچ کاری رو بجز نویسندگی و تایپ کردن به صورت حرفه ای بلد نیستم ولی نمیدونم از همین تایپ چطوری درامد داشته باشم

  22. زری

    استعداد خاصی ندارم فقط نویسندگی و تایپ کردنه به شغل نیاز دارم ولی خب نمیدونم چطوری ازین راه درامدی داشته باشم.میشه کمکم کنین؟

  23. ناشناس

    تقریبا هیچ کاری رو بجز تایپ کردن به صورت حرفه ای بلد نیستم ولی نمیدونم از همین تایپ چطوری درامد داشته باشم

  24. Sbina

    سلام من امسال کنکور دارم و دوازدهمم و درسامم سنگین در شدن
    اما از خیلی جهات به شغل نیاز دارم
    تنها مهارتی که دارم نویسندگیه
    میتونم با این مهارت کاری بدست بیارم؟و چطور میتونم اینکارو بکنم؟ لطفاً راهنماییم کنید

    (3/5)
    • مممممم

      سلام من در زمینه گوز دادن خیلی مهارت دارم ،همچینی،۶۰ تا ۷۰ ثانیه میتونم بگوزم،حتی دارم تمرین میکنم نوت بضی اهنگهای تتلو رو هم بزنم ،مثل جیگیلی،جیگیلی،،امیدوارم یه کم لبخند رو لبتون اومده باشه حتی با بی ادبی

  25. محمد نوجکی

    بهتر نیست به جای ترغیب نوجوان ها به چنین شغل های کاذبی ، اونها رو تشویق به درس خواندن و مطالعه کنیم؟ وای بر جامعه ای که نوجوانش بجای درس و مدرسه به فکر کسب در آمد بیفته

    • مانی

      نه بهتر نیست ، کار دائمی داشته باشید چه نیاز به درس هست!؟ کسانی رو دیدم که به سختی تحصیل کردند ولی به جایی نرسیدند. اما فعلا کسی را ندیدم که شغل داشته باشد و به خاطر در اولویت قرار دادن درآمد اتفاق بدی برایش بیفتد

    • فاطمه بابایی

      دیدگاه شما اصلا خوب نیست ، توی جامعه ی ما نوجوون ها بهتره هم درس بخونن و هم کسب در آمد داشته باشن
      دقت کنید (توی جامعه ی ما)

    • Pooya

      توی جامعه ای که اکثرا درسای چرت و پرت و بیخود تو مخمون میکنن همون بهتره به فکر کسب درآمد باشیم

  26. سمیه

    وقتی دهه هشتادیاو نودیا رو میبینم که الان وارد بازار کار میشن بهشون حسودیم میشه خیلی از ما جلوترن

    (3/5)
    • همایون

      دهه هشتادیا و نودیا به‌خاطر دسترسی بهتری که به اطلاعات و آموزش متفاوتی که نسبت به نسل‌های قبلی داشتن به شدت می‌تونن در آینده روی تغییر فرهنگ‌های سمی محیط کار تاثیر بذارن و در محیطی که در اون کار می‌کنن مفید باشن.
      کلا مطالعه در مورد نسل Z موضوع جالبیه که به‌نظرم می‌تونه دیدگاه خوبی در مورد این نسل بهمون بده

  27. محمد جواد

    من در حال حاضر با بازی کردن درامد کسب می کنم من 15 سالمه و استریمر هستم و میشه گفت 6 ماهی میشه وارد این حوزه شدم. درمورد استریم و مزایاش و اینکه اصن چجوری استریمر بشیم خیلی ها دوست دارن بدونن گفتم پیشنهادشو به شما هم بدم.

    (4/5)
  28. Matin

    من چگونه میتونم همکاری در فروش داشته باشم
    چه سایتی را میشناسید که می توانم باهاش کار کنم

    • benyaminkhalili

      سلام وقتتون بخیر، این فرم جهت جذب نیروی متخصص در حوزه تولید محتوا در این لندینگ قرار گرفته تا افراد با رنج سنی پایین نیز بتوانند از طریق تولید محتوا به درامد برسند به هیچ عنوان محدودیت سنی وجود نداره شما با پرکردن فرم مربوطه در صورتی که بتوانید در پروسه جذب و مصاحبه به خوبی عمل کنید محتواهایی که توسط کارفرما ها در بخش خدمات تولید محتوا سفارش داده می شود به شما محول می شود. این کار به صورت دورکاری است، پس از هر شهری می‌تونید در کنار مجموعه ما فعالیت کنید.

  29. Mahdi

    اگه یکم مطالب رو خلاصه‌تر میکردید بهتر بود در هر صورت ممنون مقاله پر بارتون🙏

    (5/5)
  30. زهرا

    ممنون از مقاله خیلی خوبتون ولی من فکر می کنم بدترین شغلی که تو این لیست معرفی شده فریلنسری هست چون من مدت زیادی هست می خوام بصورت فریلنس فعالیت کنم ولی موفق نشدم.
    فکر می کنم من که 15 سالمه خیلی نمی تونم فریلسنر موفقی باشم چون هیچ رزومه کاری ندارم و هیچکس به من اعتماد نمی کنه به من پروژه بسپره بخاطر همین فکر می کنم بهترین کاری که می تونم بکنم فعالیت تو شبکه های اجتماعی هست.
    در حال حاضر اینستاگرام پلتفرم خیلی خوبه برای فعالیت

  31. سرمه

    یکی از کار هایی که برای کسب درآمد برای نوجوان‌ها مناسبه نگهداری از حیوانات خانگیه.که اگر شرایط نگهداری در منزل براشون فراهم باشه و یا حتی اینکه تایم برای بیرون رفتن با حیوانات خانگی و بازی کردن داشته باشند این شغل گزینه‌ی خوبی محسوب میشه براشون. افرادی هستن که حیوانات خانگی دارن و به دلیل مشغله کاری زیاد فرصت آنچنانی برای نگهداری از پت‌ها رو ندارن و اکثر مواقع پت‌هارو به مراکز نگهداری و به نوعی پارک حیوانات خانگی میبرن و مبلغ آنچنانی پرداخت می‌کنن.
    نوجوان‌هایی که شرایط انجام این کار در منزل رو داشته باشند میتونن از این فرصت به نحوه احسنت استفاده کنند و درآمد خوبی از این طریق به دست بیارن‌.

    (5/5)
  32. شمس

    یکی از مفیدترین و در عین حال کامل‌ترین مقاله‌هایی بود که خوندم. پسر نوجوانم به حوزه محتوا و یوتوب خیلی علاقه‌منده اما من نگرانشم که آیا این راه رو ادامه می‌ده یا خیر. بخاطر همین ممنون می‌شم راهی برای کشف استعداد بچه‌ها هم معرفی کنید.

    (5/5)
    • farzanehriraco

      سلام اقای شمس وقتتون بخیر
      مراکز متعددی برای کشف استعداد وجود دارند که می توانید با مراجعه به آنها علاقه و استعداد فرزندتان را کشف و شکوفا کنید.

  33. مونا

    سایتها و اپلیکیشن هایی هستن که از طریق اونا میتونید کار فریلنسری خارج از ایران بگیرید، یکی از ساده ترین راههای انتقال هزینه کار هم از طریق دوستانی هست که حساب ارزی دارن، کافیه یه چرخ توی لینکدین بزنید راحت میتونید باهاشون ارتباط بگیرید

  34. جواد

    مقاله‌ی بسیار جذابی بود. واقعا از قسمت‌های طراحی سایت، یوتیوبری و برنامه نویسیش لذت بردم. ممنون

    (5/5)
  35. پریسا

    فریلنسینگ خیلی جذابه ولی برای ما که توی ایران هستیم و در 99 درصد موقعیت‌ها در تحریم به سر می‌بریم، خیلی سخته، از جلب اعتماد مشتری های خارجی بگیر تا دریافت دستمزد، شما راه حلی برای این مشکلات دارید؟ البته به جز مهاجرت😅

    • امیر ملک

      سلام پریسا
      درمورد سوالتون ، کار فریلنسری بدون مهاجرت باید بگم یک سایتی هست بنام آکادمی تکانش که ، هموطنان گرامی میتونن داخلش عضو بشن و اطلاعات بگیرن ، کافیه تکانش رو تو گوگل سرچ کنی گزینه اول بزنی تا وارد سایت بشی. اگر واقعا کاربلد باشی خودشون براتون اکانت خارجی میسازن و حتی درآمد تون رو هم که دلاره به تومان نقد میکنند. 👍

  36. غزل

    خیلی ممنون از مقاله خوبتون، درمورد فریلنسینگ برای گرفتن پروژه های بین المللی راهنمایی کنید ممنون میشم

    • benyaminkhalili

      سلام مهدی جان وقتت بخیر، برنامه نویسی این روز ها پرطرفداره و بازار کار بسیار خوبی داره.مهارت های برنامه نویسی برای بسیاری از رشته های فناوری ضروری است، اما به ویژه برای نقش های توسعه نرم افزار و وب تقاضای بالایی دارد. با توجه به اداره آمار کار ایالات متحده (BLS)، پیش بینی می شود مشاغل توسعه وب تا 15 درصد در دوره 2016-2026 رشد کنند و 24400 شغل جدید دیگر اضافه شود.

  37. اروجی

    مقاله‌ی مفیدی بود مخصوصا با وضع اقتصادی درحال حاضر، این فرصت‌های شغلی مناسب سن نوجوانانی که دوس دارن برای خودشون کسب درآمدی داشته باشند و یا حرفه‌ای رو یاد بگیرن خیلی کاربردی و مفید هستش .
    من هم می‌خواستم که یه فرصت شغلی جدید پیشنهاد بدم که نیاز به تجهیزات آنچنانی هم نداره، اون هم تولید پادکست هستش بعنوان مثال افراد نوجوانی که صدای خوبی دارند و به کار گویندگی علاقه دارند میتونن با تولید پادکست از کتاب‌ها در رده سنی خودشون
    مجله‌ها، معرفی و نقد فیلم و سریال و … کسب درآمد داشته باشن.

    (5/5)
  38. مبین سلیمی

    سلام. 18 سالمه و مدتی هست که طراحی سایت های جوملایی و وردپرسی انجام میدم به صورت فریلنسری ولی مدتیه که با مشکل پیدا کردن مشتری مواجه شدم . سایت های فریلنسرینگ رو هم امتحان کردم ولی تاثیری نداشته
    شما نظری مقاله ای توصیه ای ندارید ؟

    (3/5)
    • benyaminkhalili

      سلام مبین عزیز وقتت بخیر
      برای گرفتن پروژه اغلب توصیه میشه روی پرسونال برندینگ کار کنید شما می توانید دستاورد های خود را در شبکه های اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارید امروز شبکه های اجتماعی در این زمینه بسیار به شما کمک می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *