نقش بک لینک در سئو سایت

نقش بک لینک در سئو سایت

اگر حتی اندکی با دنیای سئو آشنا باشید، احتمالاً بارها عبارت “بک لینک” به گوشتان خورده است. اگر هم کمی بیشتر در این مسیر قدم برداشته باشید، احتمالاً بارها از سئوکارها درباره اهمیت بک لینک سازی شنیده اید. اما بک لینک چیست و چرا در سئو سایت ها تا این اندازه مهم است؟ تا انتهای این راهنما همراه ما باشید تا با دلایل اهمیت بک لینک در سئو آشنا شویم.

فهرست

بک لینک چیست؟

برای پاسخ به این سؤال، بیایید اول نگاهی به انواع لینک سازی بندازیم.

انواع لینک سازی

وقتی در دنیای سئو صحبت از لینک سازی است، به طور کلی این لینک ها می توانند دو نوع داشته باشند:

  1. لینک سازی داخلی
  2. لینک سازی خارجی

منظور از لینک های داخلی این است که ما از جایی از سایت، به صفحه دیگری از همان سایت لینک دهیم. مثلاً وقتی از یکی از محتواهای سایتمان، به صفحه محصولات خود لینک می دهیم، این یک لینک سازی داخلی ساده است. بنابراین در لینک سازی داخلی خبری از سایت دیگری غیر از سایت خودمان نیست.

اما لینک سازی خارجی چیست؟ در این نوع لینک سازی، یا ما از سایت خودمان به سایت دیگر لینک می دهیم و یا یک سایت دیگر به سایت ما لینک می دهد. از آنجایی که در این لینک سازی پای یک سایت دیگر هم در میان است، به آن می گوییم “لینک سازی خارجی”. حالا به آن لینکی که یک سایت دیگر به سایت ما می دهد، می گوییم “بک لینک” (که به آن لینک پیوندی یا لینک ورودی هم می گویند). این ساده ترین تعریفی است که می توانیم از بک لینک داشته باشیم.

اما برسیم به اهمیت بک لینک در سئو. بک لینک ها بسیار ارزشمند هستند و به دست آوردن آنها چندان کار راحتی نیست. چرا؟ چون معمولاً همه سایت های ایرانی به نوعی رقیب بالقوه هم محسوب می شوند. پس در حالت عادی معمولاً سایت ها دلیلی برای لینک دادن به سایت های ایرانی دیگر ندارند (همین رقابت بین سایت های خارجی با یکدیگر نیز وجود دارد).

اما اصلاً چرا باید برای به دست آوردن بک لینک، وقت و هزینه صرف کنیم؟ بیایید ببینیم.

بک لینک با سایت ما چه می کند؟

خب احتمالاً این قاعده کلی را می دانید که هدف اصلی سئو سایت، جلب رضایت گوگل (و سایر موتورهای جست و جو) است. حالا نکته اینجاست که بک لینک ها برای گوگل بسیار ارزشمند اند. چرا؟ چون هر لینکی که یک سایت دیگر به سایت شما می دهد، درواقع یک رأی اعتماد به سایت شماست. یعنی گوگل این بک لینک را اینطور تعبیر می کند که سایت مبدأ به سایت مقصد (یعنی سایت شما) اعتماد دارد و آن را تأیید می کند. پس دلیل اهمیت بک لینک در سئو هم در یک تعریف ساده همین است.

بنابراین هر چه تعداد بک لینک های یک سایت بیشتر باشد، این سایت از نظر گوگل مورد اعتمادتر است. پس به این سایت پاداش می دهد و رتبه آن را بالا می برد.

مثالی ساده برای درک بیشتر اهمیت بک لینک ها

مثالی ساده برای درک بیشتر اهمیت بک لینک ها

فرض کنید در دادگاه هستید و می خواهید گفته خود را به قاضی اثبات کنید. طبیعتاً برای این کار به یک مدرک یا شاهد نیاز دارید. نقش شاهد این است که به قاضی ثابت می کند که حرف شما معتبر است.

خب ساز و کار گوگل هم دقیقاً به همین ترتیب است. وجود بک لینک از سایت های دیگر، درواقع حکم همان شاهدها را دارد که به قاضی سخت گیر ما، یعنی گوگل اثبات می کند که این سایت دارای محتوای باارزشی برای کاربران است.

اما بیایید در نگاهی دقیق تر ببینیم که دلیل اهمیت بک لینک در سئو چیست.

مهم ترین مزایا و دلایل اهمیت بک لینک در سئو

اگر می خواهید بدانید که مهم ترین مزایای بک لینک چیست، باید توجه شما را به سه مورد اساسی زیر جلب کنیم:

  • افزایش اعتبار سایت
  • بهبود رتبه سایت
  • بهبود و افزایش کرال بادجت

چه عواملی در سایت تحت تاثیر بک لینک ها هستند؟

چه عواملی در سایت تحت تاثیر بک لینک ها هستند ؟سه عامل اصلی و مهم پیرامون سایت ها به صورت مستقیم تحت تاثیر بک لینک ها قرار می گیرند که در ادامه می بینیم.

1- رتبه بندی سایت

خب بالاتر درباره مهم ترین دلیل اهمیت بک لینک در سئو صحبت کردیم. گفتیم که گوگل هر یک بک لینک را یک مهر تأیید می داند. در نتیجه هرچه بتوانید مهر تأیید بیشتری برای سایت خود کسب کنیم، گوگل و دیگر موتورهای جستجو به ما اعتبار بالاتری خواهند داد. در نهایت سایت ما هنگام سرچ کاربر، نسبت به کوئری های مد نظر، در پیشنهادات اول به کاربر نمایش داده می شود.

2- قابلیت کشف سایت توسط گوگل

همانطور که می دانید، اگر قرار باشد سایتی در گوگل افزایش رتبه داشته باشد، اول باید توسط گوگل شناسایی شود. یعنی گوگل اول باید این سایت را بشناسد، بعد آن را ارزیابی کند و بعد اگر استانداردهای خود را در آن سایت پیدا کرد، به آن پاداش دهد.

از طرف دیگر می دانیم که گوگل دائماً در حال بررسی محتوای موجود در سایت هاست. این بررسی در سایت هایی که بازدیدکنندگان بیشتری دارند، به مراتب بیشتر اتفاق می افتد. در نتیجه اگر در این سایت ها بک لینکی به سایت شما وجود داشته باشد، گوگل شما را سریع تر و راحت تر کشف خواهد کرد.

3- ترافیک ارجاعی (Referral traffic)

حالا دیگر می دانیم که بک لینک ها می توانند از طریق افزایش رتبه سایت، ترافیک سایت را هم بیشتر کنند. اما قسمت جذاب ماجرا اینجاست که بک لینک به روش مستقیم تری هم ترافیک سایت را افزایش می دهند. چگونه؟
فرض کنید شما یک رپورتاژ را در یک سایت پرترافیک و معتبر منتشر کرده اید و از آن به سایت خود لینک داده اید (یعنی همان بک لینک).

حالا کاربران زیادی هستند که این مقاله شما را در آن سایت پرطرفدار می خوانند و وقتی به لینک مورد نظر می رسند (اگر احساس کنند که این لینک می تواند برایشان مفید باشد)، روی آن کلیک می کنند. به این ترتیب به راحتی از طریق این بک لینک، ترافیک ارجاعی خواهید داشت.

بک لینک های موجود در رپورتاژ آگهی؛ بهترین راه برای بک لینک سازی!

بک لینک های موجود در رپورتاژ آگهیانتشار رپورتاژهای آگهی یکی از راه های مفید برای بالا بردن اعتبار سایت است. در این روش به یک سایت معتبر و باکیفیت (معمولاً سایت های مختص رپورتاژ) هزینه ای پرداخت می کنید و در ازای آن یک مقاله را به عنوان پست مهمان در آن سایت منتشر می کنید. سپس از این مقاله به بعضی صفحات سایت خود لینک می دهید. دقت کنید که موضوع مقاله باید با لینک هایی که می دهید مرتبط باشد.

مثلاً اگر در حوزه پوشاک فعالیت دارید، یک مقاله با عنوان “بهترین جنس پارچه برای پوشاک تابستانی” می نویسید. بعد مابین متن این مقاله، به صفحه پوشاک تابستانی سایت خود لینک می دهید. به این ترتیب هم یک مقاله مفید را برای مخاطبان تولید کرده اید و هم برای سایت خود تبلیغ کرده اید.

آیا همه بک لینک ها می توانند برای سایت ما مفید باشند؟

پاسخ این سؤال خیر است! به طور کلی سایتی که در آن ارجاعی به سایت شما وجود دارد، می تواند عاملی برای تعیین خوبی و بدی و یا مفید و غیر مفید بودن یک سایت محسوب شود. تا به اینجا متوجه شدیم که وجود بک لینک ها می تواند به ارتقاء سئو سایت شما کمک نماید. اما باید دانست که لزوما هر بک لینکی نمی تواند برای ما مفید باشد حتی گاهی وجود بک لینک های مخرب و بی کیفیت می تواند تاثیر معکوس بگذارد و به سئو سایت اسیب بزند! اما چه بک لینک هایی باکیفیت و مفید هستند؟ در جواب این سؤال باید به دو فاکتور اساسی اشاره کنیم:

  1. کیفیت سایت مورد نظر
  2. نوع بک لینک

1- کیفیت سایتی که به سایت ما لینک می دهد

سطح کیفیت و میزان اعتبار سایتی که به شما لینک می دهد، مهم ترین فاکتوری است که کیفیت بک لینک را تعیین می کند. بنابراین باید دقت کنید که برای بک لینک سازی و بهبود سئو سایت، به سراغ سایت های معتبر و باکیفیتی بروید که خودشان از سئوی خوبی برخوردار اند.

برای ارتقای هر چه سریع تر سئو سایت، به جای تمرکز بر افزایش تعداد بک لینک ها، روی کیفیت بک لینک ها تمرکز کنید و به سراغ سایت های معتبر و باکیفیت بروید.

2- نوع بک لینک

بک لینک ها می توانند دو نوع متفاوت داشته باشند: فالو و نوفالو. در ادامه با ویژگی های این دو نوع بک لینک بیشتر آشنا می شویم.

لینک های فالو و نوفالو

لینک های فالو و نوفالو

همه بک لینک ها به صورت پیش فرض فالو (Follow) هستند. فالو بودن یک بک لینک به این معنی است که کاربر با کلیک کردن روی آنها به سایت دیگری منتقل می شود.

در مقابل، بک لینک های نوفالو (No Follow) را داریم. اگر سایت مورد نظر بک لینک را (در کد HTML این لینک ها) به صورت نوفالو تعریف کند، کاربر  نمی تواند روی آن کلیک کند و وارد سایت دیگر شود. درواقع در این نوع لینک دادن، کاربران فقط متن لینک را می بینند (یعنی همان Anchor Text).

یکی از دلایلی که سایت ها بک لینک ها را در نوع نوفالو قرار می دهند، این است که از اعتبار سایت مقصد مطمئن نیستند.

حالا کدام نوع بک لینک برای گوگل ارزشمند است؟ بله؛ بک لینک های فالو. چراکه هدف از بک لینک سازی این است که گوگل از اعتبار سایت شما مطمئن شود و بک لینک های نوفالو این کار را انجام نمی دهند!

شناسایی معاملات بک لینکی توسط الگوریتم پنگوئن

بعد از اینکه سئوکاران و وب مستران به اهمیت بک لینک ها در سایت ها پی بردند، به دنبال میانبرهایی بودند که بتوانند از این فرصت طلایی خیلی سریع تر به نتیجه برسند. یکی از این میانبرها هم خرید و فروش بیش از حد و بدون حساب و کتاب بک لینک ها بود.

اما همانطور که می توانید حدس بزنید، این نوع معاملاتِ بک لینکی، ارزشی برای گوگل نداشت. بنابراین گوگل هم دست به کار شد و الگوریتمی را طراحی کرد که بتواند تشخیص دهد کدام سایت ها درگیر این معاملات بی ارزش شده اند. گوگل نام این الگوریتم را “الگوریتم پنگوئن” گذاشت.

حالا گوگل به کمک این الگوریتم پنگوئن خود می تواند سایت های را که به خرید و فروش بک لینک مشغول هستند را پیدا کند و برای آنها جرایمی را در نظر بگیرد.

به همین خاطر اگر شما هم جزو آن دست از افراد هستید که می خواهید ره صد ساله را یک شبه بپیمایید، این نکته را گوش ذهن داشته باشید که گوگل دائماً در حال آپدیت کردن الگوریتم های خود است تا این میانبرهای غیر قانونی را شناسایی کند.

چه مواردی می تواند یک بک لینک را برای سئو سایت شما مفید کند؟

چه مواردی می تواند یک بک لینک را برای سئو سایت شما مفید کندخب تا اینجای کار متوجه شدیم که “کیفیت سایت مد نظر” و “نوع بک لینک” می تواند میزان اهمیت بک لینک در سئو را تعیین کند. اما غیر از این فاکتور، عوامل دیگری هم هستند که می توانند بک لینک های شما را باکیفیت تر و باارزش تر کنند. در ادامه 2 تا از این فاکتورها را باهم بررسی می کنیم.

1- مرتبط بودن سایت مقصد با سایت مبدأ

یکی از فاکتورهایی که در مورد بک لینک برای گوگل بسیار مهم است، میزان مرتبط بودن محتوای دو سایت است. یعنی حوزه کاری سایتی که به شما لینک داده، به حوزه کاری سایت خود شما نزدیک باشد.

برای مثال فرض کنید شما یک سایت فروش مبلمان دارید. حالا به دو سایت با دو حوزه کاری مختلف، رپورتاژ داده اید و آنها به شما بک لینک داده اند. حوزه کاری یکی از این سایت ها “دکوراسیون داخلی منزل” است و دیگری “نگهداری حیوانات خانگی”. در این صورت قطعاً بک لینکی که از سایت اول به سایت شما زده شده بسیار باارزش تر است. چراکه نیاز کاربران سایت “فروش مبلمان” و سایت ” دکوراسیون داخلی” بسیار به هم نزدیک تر است.

گوگل هم این تفاوت ها و مرتبط بودن ها را به راحتی می فهمد. بنابراین هر چه یک محتوای دو سایت به هم نزدیک تر باشند، اهمیت این بک لینک در سئو بیشتر خواهد بود و گوگل هم آن را برای کاربران مفیدتر می داند. بنابراین پاداش ارزشمندتری هم برای این نوع بک لینک در نظر می گیرد.

2- اعتبار بیشتر سایت

ارزش یک بک لینک، با ارزش سایتی که آن بک لینک در آن قرار گرفته است، ارتباط مستقیم دارد. در واقع می توان گفت که هر چه اعتبار آن سایت بیشتر باشد وجود آن بک لینک می تواند کمک بیشتری به ارتقای سئوی سایت شما کند.

3- محل قرار گیری بک لینک ها

این که بک لینک کجای سایت قرار داشته باشد، در میزان کلیکی که روی آن می شود بسیار تأثیرگذار است. طبیعتاً هر چه بک لینک از نظر بصری در جای بهتری باشد، تعداد کلیک بیشتری را هم دریافت خواهد کرد.

چه جایی محل مناسبی برای قرارگیری بک لینک ها نخواهد بود؟

قرار دادن بک لینک ها در “فوتر” یا “سایدبار” نمی تواند جای درستی برای این لینک های ارجاعی باشد. چراکه چندان در معرض دید نیست و این قدرت را هم ندارد که کاربران را برای کلیک کردن ترغیب کند.

بنابراین اگر بک لینک های خود را در این قسمت ها قرار دهیم و هیچ تلاشی برای متمایز بودن آنها به نسبت سایر محتوا (مانند رنگ یا فونت متفاوت) نکنیم، نمی توانیم انتظار داشته باشیم که این بک لینک کمک شایان ذکری به سئو سایت کنند.

ارجحیت قائل شدن برای لینک های فالو به نسبت لینک های نوفالو

همه ی ما می دانیم که بحث لینک بیلدینگ در سئو را نمی توان نادیده گرفت  و تمامی لینک های موجود می توانند برای سئو مفید واقع شوند اما برای ارتقای رتبه ی سایت باید برای لینک های فالو نسبت به لینک های نوفالو ارجحیت قائل شد و این در حالی است که نمی توان مدعی بود که لینک های نوفالو کاملا برای سئوی سایت بی ارزش می باشند.

چگونه بک لینک های خود را چک کنیم؟

برای چک کردن بک لینک های یک صفحه و یک سایت، دو راه دارید. در روش اول شما باید مالک سایت باشید؛ ولی در روش دوم نیازی به مالکیت نیست و می توانید هر بک لینکی در هر سایتی را به راحتی چک کنید. این دو روش عبارت اند از:

  1. استفاده از گوگل سرچ کنسول
  2. استفاده از ابزارهای آنلاین آنالیزی

چگونه بک لینک های بیشتری داشته باشیم؟

چگونه بک لینک های بیشتری داشته باشیمحالا که با اهمیت بک لینک در سئو آشنا شدید، احتمالاً این سؤال برای شما هم پیش می آید که راه های کسب بیشتر بک لینک چیست؟ خب از سه روش زیر می توانید بک لینک های بیشتری در سایت خود داشته باشید.

1- ساخت بک لینک

در این روش با سایت های دیگری همکاری می کنید تا به سایت شما لینک بدهند (که بالاتر هم درباره آن صحبت کردیم). معروف ترین و بهترین روش برای ساختن بک لینک هم همان رپورتاژ آگهی است که بالاتر مفصل درباره آن صحبت کردیم.

2- دریافت بک لینک طبیعی

این مورد در صورتی پیش می آید که شما سایتی شناخته شده داشته باشید و آنقدر محتوای مفید برای کاربران خود تولید کرده باشید که حالا دیگر آنها شما را به راحتی بشناسند و لینک هایی از شما را در سایت یا شبکه های اجتماعی خود قرار دهند. برای درک بهتر نقش محتوای سایت، می توانید مقاله “تولید محتوا چیست” را مطالعه کنید.

3- استفاده از لینک سازی دستی

در این روش ما به صورت دستی در سایت ها و شبکه های اجتماعی دیگر، برای خود بک لینک می سازیم. برای مثال در بخش نظرات یک سایت، یک کامنت مرتبط می گذاریم و به سایت خود لینک می دهیم. همین کار را می توانیم در کامنت های پلتفرمی مثل اینستاگرام نیز انجام دهیم. لازم به ذکر است که به این کار “کامنت مارکتینگ” می گوییم.

کلام آخر در خصوص اهمیت بک لینک ها

حالا که می دانید بک لینک چیست و با دلایل اهمیت بک لینک در سئو آشنا شدید، احتمالاً شما هم با ما هم نظر اید که بک لینک می توانند یک ترفند طلایی در استراتژی های سئو باشند. چراکه به صورت کاملاً مستقیم روی اعتبار سایت ما تاثیر می گذارد.

بنابراین اگر می خواهید سئوی موفقی داشته باشید، بهتر است برنامه ریزی بلند مدتی در خصوص بک لینک سازی داشته باشید. مجدداً تأکید می کنیم که تنها به تعداد بک لینک ها فکر نکنید! در عوض کیفیت بک لینک ها را در اولویت قرار دهید.

اگر در حوزه بک لینک سازی یا در هر مبحث دیگری از دنیای سئو نیاز به مشاوره دارید، می توانید از خدمات مشاوره ریراکو استفاده فرمایید. همینطور اگر مایل اید سئو سایت خود را به یک تیم مجرب بسپارید نیز می توانید از پکیج های خدمات سئو ما بهره مند شوید. ما در ریراکو آماده ایم تا شما را در دنیای رقابتی وب، به سکوهای موفقیت برسانیم.

3 نظر در مورد “نقش بک لینک در سئو سایت

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *