چند نکته مهم برای توضیح بهتر سئو برای کارفرما که باید بدانید

How to explain SEO to clients

اگر در حوزه خدمات سئو فعال هستید، احتمالاً یکی از دغدغه هایتان توضیح سئو برای کارفرما است. این که چطور مفهوم سئو را به طور دقیق برای او جا بیندازیم؟ چطور سئو را برای کارفرمایی که هیچ آشنایی ای با آن ندارد تعریف کنیم؟ خب اگر مشتریتان سئو را نمی شناسد، اصلاً جای نگرانی نیست! ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم که بتوانید پروژه سئو پیش رو را به بهترین شکل برای مشتری تعریف کرده و جا بیندازید. پس همراه ما باشید.

فهرست

شفاف سازی میزان دانش مشتری از اینترنت و فضای وب

شفاف سازی میزان درک مشتری از اینترنت و تسلط بر آن
شفاف سازی میزان درک مشتری از اینترنت و تسلط بر آن

اولین قدم برای توضیح سئو برای کارفرما و برای این که با او به یک چشم انداز مشترک از سئو برسید، این است که بدانید میزان دانش و شناخت خود از اینترنت چه قدر است؟ با این کار می توانید تشخیص دهید که سئو را باید از چه مرحله ای برای او توضیح دهید.

معمولاً شناخت مشتریان از اینترنت در سه سطح است:

  1. مشتریانی که به هیچ وجه با اینترنت کار نکرده اند. این مشتریان قطعاً با واژه هایی مانند موتورهای جست و جو، لینک سازی، بلاگ ، نرخ تبدیل و … آشنا نیستند. پس در توضیح سئو نباید از این لغات استفاده کنید و باید مباحث را کلی تر شرح دهید.
  2. مشتریانی که به طور نسبی با اینترنت کار کرده اند و نقش آن را در زندگی امروزی می دانند. در تعامل با این مشتریان می توانید از یک سری لغات نیمه تخصصی استفاده کنید و البته مفهوم آنها را هم برایشان شرح دهید.
  3. مشتریانی که در سطح حرفه ای با اینترنت آشنایی دارند و تفهیم سئو به آنها کار راحتی است.

نکته:

یادتان باشد که در مواجهه با هر سه نوع مشتری، در توضیحات خود از اصطلاحات و عبارات ناآشنا و تخصصی استفاده نکنید. با این کار فقط او را گمراه می کنید. سعی کنید تا جای ممکن مباحث را تا جای ممکن ساده و البته هوشمندانه توضیح دهید. منظور از هوشمندانه این است که از مثال ها و نمونه های واقعی برای تعریف سئو کمک بگیرید. البته به سراغ مثال های پیش پافتاده و خیلی ساده نروید که ممکن است خیلی برای کارفرما جالب نباشد.

شناخت بهترین روش توضیح سئو برای کارفرما

راه های فراگیری یک موضوع، برای هر فردی متفاوت است. بنابراین، برای تفهیم مقوله سئو گاهی باید از تکنیک های متعددی استفاده کنید تا بتوانید منظور خود را به طور کامل منتقل کنید. به طور کلی افراد به سه نوع می توانند مطالب را یاد گیرند: کلامی، بصری و فیزیکی. گاهی برای توضیح بهتر یک مسئله، باید هر سه مورد را تلفیق کنید.

شفاف سازی مفهوم «سئو»

شفاف سازی عبارت سئو
شفاف سازی عبارت سئو

گاهی با کارفرمایی مواجه می شوید که واژه سئو را از دیگران شنیده و به توصیه آنها می خواهد سایتش را سئو کند. اما نمی داند سئو چیست و قرار است چه دستاوردی برایش داشته باشد؟ پس شما به عنوان یک سئوکار باید قبل از هر چیزی مفهوم خود سئو را برای او بشکافید و به او بفهمانید که این واژه درواقع مخففی است از یک عبارت بزرگ تر و بعد به تشریح آن بپردازید. درنهایت باید معنی بهینه سازی موتورهای جست و جو را برای او به طور کامل توضیح دهید.

استفاده از عبارات ساده برای درک بهتر سئو

برای روشن سازی سئو برای مشتری،  بهتر است فقط به بیان عبارت بهینه سازی موتورهای جست و جو اکتفا نکنیم! چراکه فهم این عبارت می تواند برای فردی که هیچ آشنایی ای در این مقوله ندارد سخت باشد. برای توضیح سئو به زبان ساده می توانید از عبارات زیر استفاده کنید:

  • سئو باعث می شود که وب سایت شما در صفحه اول یا دوم موتورهای جست و جو نمایش داده شود.
  • هر چه وب سایت شما به رتبه های اول نزدیک تر باشد، یعنی به کاربران بیشتری نشان داده می شود.
  • هر چه به مشتریان بیشتری نشان داده شوید، احتمال اینکه آنها وارد سایت شما شده و درنهایت با شما تعامل و از شما خرید کنند بیشتر است.

آشنایی با آنچه بیزنس مشتری شماست

برای توضیح سئو برای کارفرما، خودتان هم باید کسب و کار او را دقیق بشناسید. اگر جزئیات بیزنس کارفرما را بدانید، می توانید از مثال های مرتبط با بیزنس مشتری برای تفهیم بهتر سئو استفاده کنید.

برای مثال اگر مشتری شما یک وب سایت فروش خشکبار دارد، می توانید برای او توضیح دهید که کاربرانی هستند که مثلاً در گوگل سرچ می کنند «خرید خشکبار» یا «نحوه تشخیص پسته مرغوب». حالا شما قرار است این وب سایت را سئو کنید تا وقتی کاربران این عبارات مرتبط با سایت خشکبار را جست و جو می کنند، این سایت بین گزینه های اول به کاربر نمایش داده شود. بنابراین با این کار هم مشتریان بیشتری این کسب و کار را می شناسند و هم احتمال این که تبدیل مشتری شوند بیشتر خواهد شد.

تفکیک سئو به دو بخش بهینه سازی و اعتبار

تفکیک سئو به دو بخش بهینه سازی و قدرت
تفکیک سئو به دو بخش بهینه سازی و قدرت

برای توضیح سئو برای کارفرما، تعاریف خود را به دو بخش بهینه سازی و اعتبار تفکیک کنید. بعد مزایا و اهداف سئو را به تفکیک این دو بخش توضیح دهید؛ مثل توضیحاتی که در ادامه می بینید.

1- بهینه سازی در سئو

به مشتریان خود توضیح دهید که موتورهای جست و جو یک سری استاندارد را برای وب سایت ها تعریف کرده اند. حالا بهینه سازی در سئو به این معنی است که وب سایت شما این استانداردها را داشته باشد. هر چه وب سایتتان با این چارچوب ها تطابق بیشتری داشته باشد، این موتورهای جست و جو، مثل گوگل، جایگاه بالاتری را در صفحه نتایج به شما می دهند. نتیجه این جایگاه برتر هم همان چیزی است که قبل تر گفتیم؛ یعنی شناخته شدن بیشتر کسب و کار و فروش بیشتر.

2- اعتبار در سئو

به کارفرمای خود توضیح دهید که وب سایت هایی که رتبه بالاتری در موتورهای جست و جو دارند، نزد کاربران معتبرتر هستند. این یک امر ثابت شده است که وب سایت های صفحه اول گوگل، بیشتر در ذهن مخاطب می مانند. درواقع کاربر اینطور فکر می کنید که سایتی توانسته خود را به رتبه های اول گوگل برساند، قطعاً استانداردهای اولیه را داشته و می توان به آن اعتماد کرد.

استفاده از قیاس های آشنا برای مشتری

یک راه مفید برای انتقال اطلاعات این است که قیاسی را در خصوص آنچه برای فرد تعریف شده و آشناست بیاورید. کافی است بدانید مشتری شما نسبت به چه چیزی آگاهی یا علاقه دارد. بعد از همان موضوع استفاده کنید و مثال هایی مرتبط را بیاورید تا سئو را بهتر توضیح دهید.

1- قیاس کتابخانه

مقایسه وب سایت مشتری شما با یک کتاب
مقایسه وب سایت مشتری شما با یک کتاب

در قیاس کتابخانه، موتورهای جست و جو را مثل یک کتابخانه تصور می کنیم. اکثر افراد با روند کار کتابخانه ها آشنایی دارند و این مثال می تواند برای افراد مثالی ملموس باشد. حتی کودکان و نوجوانان هم برای به دست آوردن مطلبی خاص نیاز به مراجعه به کتابخانه و جست و جو در منابعی خاص دارند. بنابراین، مثل کتابخانه می تواند مفهوم سئو را برای مشتریان بهتر جا بیندازد.

تشبیه موتورهای جست و جو به کتابدار

در این قیاس، یک موتور جست و جو مثل گوگل را یک کتابدار سختگیر در نظر می گیریم. این کتابدار، کتاب های جدیدی را که به کتابخانه اش می آیند را یکی یکی می خواند و ارزیابی می کند. بعد بنا به این که موضوع این کتاب چیست، آن را در بخش مربوطه قرار می دهد. مثلاً اگر یک کتاب آشپزی دارد، این کتاب را در بخش «آشپزی» قرار می دهد.

اما کار اینجا تمام نمی شود! این کتابدار فقط به «موضوع» کتاب ها اهمیت نمی دهد؛ بلکه «کیفیت» کتاب هم برایش بسیار مهم است. پس وقتی کتاب جدید را می خواند، آن را از نظر سطح کیفی رتبه بندی می کند. مثلاً می گوید این کتاب در سطح 1 است، اما کتاب دیگری در سطح 5 قرار دارد.

تشبیه وب سایت به کتاب

حالا برای ادامه توضیح سئو برای کارفرما، به او بگویید که کتاب ها در این قیاس، نقش وب سایت ها را بازی می کنند. وقتی یک وب سایت جدید وارد کتابخانه می شود، موتور جست و جو یا همان کتابدار، زیر و بم آن سایت را بررسی می کند تا هم ببیند موضوع آن سایت چیست و هم ببیند چه قدر استاندارد و باکیفیت است. بعد آن سایت را در گروه همان موضوع قرار می دهد. به علاوه بنا به سطح کیفیت سایت، آن را در رتبه های برتر یا رتبه های آخر قرار می دهد.

پیدا کردن وب سایت مانند پیدا کردن کتاب در کتابخانه است

در مثال کتابخانه بعد از رتبه بندی کتاب ها چه اتفاقی میفتد؟ یا اصلاً هدف از رتبه بندی کتاب ها چیست؟

یک مراجعه کننده وارد کتابخانه می شود. به کتابدار می گوید که کتابی با موضوع آشپزی می خواهد. کاری که کتابدار انجام می دهد، این است که اول از همه کتاب های باکیفیت (یعنی کتاب هایی که رتبه بالاتری دارند) را به این مراجعه کننده پیشنهاد می دهد. اما اگر آن مشتری بگوید که این کتاب را خوانده یا به هر دلیل آن را رد کند، کتابدار به سراغ گزینه های سطح پایین تر می شود.

کاربران موتورهای جست و جو هم درست مثل مراجعه کنندگان کتابخانه هستند. وقتی کاربری عبارت یا موضوع مدنظرش را مثلاً در گوگل سرچ می کند، گوگل وب سایت های همان موضوع را نشان می دهد. از طرفی وب سایت هایی که باکیفیت تر هستند (یعنی سئو بهتری دارند) را اول نشان می دهد. بعد وب سایت های ضعیف تر را در اولویت های بعدی و در صفحات یک به بعد قرار می دهد.

تشبیه وب سایتی که درست سئو نشده به کتاب گم شده

قیاس کتاب گم شده برای مشتری
قیاس کتاب گم شده برای مشتری

اگر کتابی در کتابخانه در دسته بندی درستی نسبت به عنوان و موضوع یا حتی نام نویسنده قرار نگیرد، مراجعه کنندگان و حتی خود کتابدار برای پیدا کردن آن به مشکل می خورند و نمی توانند به راحتی کتاب را بیابند. بنابراین، ممکن است این کتاب علیرغم محتوای خوبی که دارد، برای همیشه در کتابخانه گم شود.

در فضای وب هم این موضوع صدق می کند. اگر در سایت کارفرما از کلمه کلیدی مناسبی استفاده نشود، وب سایت او می تواند برای همیشه در اینترنت بدون ترافیک باقی بماند!

بک لینک ها و تشبیه آنها به کتاب های توصیه شده

یکی از دلایل مهمی که افراد یک کتاب را به کتاب دیگر ترجیح می دهند، توصیه و تأیید آن توسط دیگران است. این امر دقیقاً مشابه کاری است که بک لینک ها در وب سایت ما انجام می دهند.

هر چه منابع بیشتری به وب سایت ما لینک داده باشند، مثل این است که سایت ما را بیشتر تأیید کرده اند. بنابراین، موتورهای جست و جو این سایت را معتبرتر می پندارد و کاربران بیشتری هم به این وب سایت شما مراجعه خواهند کرد.

2/ قیاس ماهی و ماهیگیر

استفاده از استعاره ی ماهی گیری
استفاده از استعاره ی ماهی گیری

درست است که همه افراد تجربه ماهی گیری را ندارند؛ اما اکثر مردم با طرز ماهیگیری به طور نسبی آشنا هستند. پس استفاده از این استعاره می تواند به مشتریانی که با سئو آشنا نیستند کمک کند.

قیاس محتوا به طعمه و کاربران به ماهی

اگر کارفرمای شما نیاز دارد که کاربران زیادی را به وب سایت خود بکشاند، باید در سایت خود محتوای زیادی منتشر کند. این دقیقاً کاری است که یک ماهیگیر انجام می دهد. ماهیگیر برای به دام انداختن ماهی بیشتر، طعمه بیشتری فراهم می کند.

فراموش نکنید که به مشتریتان توضیح دهید که محتوای یک وب سایت شامل موارد زیر است:

  • عناوین، پاراگراف ها، توضیح محصولات (در صورتی که سئو سایت فروشگاهی مد نظر باشد)، خلاصه ها و اساساً هر چیزی که قابل نوشتن است.
  • تصاویر، عکس ها، ویدئوها و سایر محتوای رسانه ای.
  • لینک ها و صفحات.

تشبیه کلمات کلیدی به کیفیت طعمه در ماهیگیری

کلمات کلیدی مانند کیفیت طعمه ی مورد استفاده در ماهیگیری می باشد
کلمات کلیدی مانند کیفیت طعمه ی مورد استفاده در ماهیگیری می باشد

هرچه محتوای وب سایت پربارتر و باکیفیت تر باشد، خوانندگان بیشتری جذب آن می شوند. این دقیقاً مشابه کار ماهیگیران است. هر چه طعمه آنها مرغوبیت بیشتری داشته باشد، ماهی های بیشتری به دام خواهند افتاد. استفاده از این مثال می تواند توضیح سئو برای کارفرما را راحت تر کند.

نوع ماهی مورد نیاز خود را مشخص کنید

این که ماهیگیران از چه طعمه ای استفاده کنند و کجا مشغول صید شوند، به نوع ماهی ای که می خواهند داشته باشند بستگی دارد. برای مثال اگر ماهیگیر قصد صید ماهی «تونایاتون» را دارد، نباید به دریاچه ها و رودخانه های کوچک برود. چراکه برای صید این نوع ماهی باید به اقیانوس رفت.

این امر در سئو نیز کاملاً بدیهی است. اگر مشتری شما یک مکانیک ماشین است، نمی تواند با تولید محتوا در خصوص موبایل و تبلت به خواسته خود برسد.

هدف گذاری درست را در سئو برای مشتری توضیح دهید

اشتیاق مشتری شما به مخاطب باید مانند اشتیاق ماهی گیر به ماهی باشد
اشتیاق مشتری شما به مخاطب باید مانند اشتیاق ماهی گیر به ماهی باشد

اشتیاق کارفرمای شما برای جذب مشتریان هدف سایت، باید مثل اشتیاق ماهی گیر به صید ماهی باشد. وقتی ماهی گیر به دنبال ماهی کپور است، به دنبال ماهی دیگری در دریا نمی گردد! درعوض تجهیزاتی را فراهم می کند که مناسب صید همان نوع ماهی خاص است. از طرف دیگر، ماهی گیران می دانند باید در کدام نقطه ماهی گیری کنند.

حالا کارفرمای شما هم باید درک کند که سئوی سایتش زمانی ارزشمند است که برای جذب مشتریان درستی برنامه ریزی شده باشد. برای مثال اگر مخاطبین سایت کارفرما نوجوانان هستند، باید در وب سایت خود از عکس ها و رنگ های بیشتر و شادتر و حتی کلمات جذاب برای نوجوانان استفاده شود. همینطور کارفرما باید بداند که در کجا باید برای سایتش تبلیغ کند تا بتواند کاربران بیشتری را به وب سایت خود دعوت کند.

اگر بتوانید اهمیت هدف گذاری برای جذب مخاطبان هدف را برای کارفرما جا بیندازید، احتمالاً در تصمیماتی که در پروژه پیش رو می گیرید، اختلاف نظری با او نخواهید داشت. چراکه همیشه می توانید به همین توضیحاتتان ارجاع دهید و بگویید این تصمیم برای جذب دقیق مخاطب کارفرماست.

استفاده از تصاویر برای توضیح مقوله سئو

استفاده از تصاویر برای توضیح مقوله ی سئو
استفاده از تصاویر برای توضیح مقوله ی سئو

غیر از قیاس های معروف بالا، بهتر است از محتواهای بصری هم برای توضیح سئو به مشتری کمک بگیرید. اکثر افراد اطلاعاتی که به صورت بصری ارائه شده اند را بهتر درک می کنند. بنابراین سعی کنید از عکس، دیاگرام و چارت برای توضیح سئو استفاده کنید. به خصوص وقتی می خواهید از میزان اهمیت سئو و نقشی که در رشد وب سایت ها دارد بگویید، سعی کنید از نمودارهای رشد سایت های سئو شده استفاده کنید.

ابعاد مختلف خدمات سئو را به زبانی ساده به مشتری توضیح دهید

این که ابعاد مختلف خدمات سئو را به کارفرما توضیح دهید، باعث می شود که بهتر بداند که شما دقیقاً چه کار می کنید. ضمناً اگر نام سایت های دیگر را از شما بشنود، می داند که چرا دارید روی لینک سازی با آنها کار می کنید.

ابعاد مختلف خدمات سئو را می توان به طور خلاصه در دو دسته سئوی داخلی و سئوی خارجی قرار داد. درست است که دسته بندی های دیگری هم داریم، اما همین دو دسته برای توضیح سئو برای کارفرما کافی هستند.

می توانید سئو داخلی و خارجی را به این ترتیب توضیح دهید:

  • سئوی داخلی: همه کارهایی که داخل خود وب سایت انجام می شوند. این نوع سئو هم ابعاد فنی سایت را بهینه می کند و هم ما را مطمئن می کند که ساختار صفحات و محتواها برای موتورهای جست و جو ایده آل هستند. مهم ترین کارهای این نوع سئو نیز لینک سازی داخلی و ارتقای سرعت صفحات است.
  • سئوی خارجی: همه کارهایی که بیرون از وب سایت انجام می شوند و مهم ترینشان ساخت بک لینک در وب سایت های دیگر است.

انواع سئو را از لحاظ سالم بودن تکنیک‌ ها به مشتری توضیح دهید

منظور از انواع سئو سه نوع سئوی کلاه سفید، کلاه خاکستری و کلاه سیاه است. چرا مهم است که کارفرما با انواع سئو آشنا باشد؟ قطعاً کارفرما علاقه دارد که سایتش در یک یا سه ماه به رتبه های برتر برسد.  چون ممکن است شعارهای تبلیغاتی فریبنده بعضی از متخصصین سئو به گوشش خورده باشد و تصور کند که سئو کردن وب سایت در مدت کوتاه ممکن است. اما وقتی بداند سئوی کوتاه مدت، برابر است با استفاده از تکنیک های کلاه سیاه و این تکنیک ها نیز سم سئوی سایت هستند، تصویر روشن تری از خدمات متخصصین مختلف خواهد داشت.

به مشتری توضیح دهید که تکنیک های سئو کلاه سیاه، به معنی دو زدن قوانین موتورهای جست و جو است. این در حالی است که تمام هدف ما از سئو، رسیدن به رتبه های برتر است.

به او بگویید که با تکنیک های کلاه سیاه می توان در زمان کوتاهی به رتبه های بالا و حتی به صفحه اول رسید؛ اما این رتبه تا زمانی ماندگار است که گوگل هنوز مچ ما را نگرفته است. به محض این که ربات های گوگل متوجه سرپیچی ما از قوانین شوند، نه تنها رتبه ما را می گیرند، بلکه برای مدتی شدیداً زیر ذره بین آنها خواهیم بود. حتی ممکن است وب سایت پنالتی شود و به طور کل از لیست نتایج گوگل حذف شود و حتی در صفحه دهم هم نمایش داده نشود.

سئوی کلاه خاکستری را هم برای او توضیح دهید. تأکید کنید که سئوی کلاه خاکستری اگر با ظرافت و در حد تعادل استفاده شود، شاید از زیرِ دست ربات های گوگل در برود. اما اگر در آنها زیاده روی شود، همان داستان جریمه شدن تکرار خواهد شد.

توضیح الگوریتم هایی که مواظب سفید بودن سئو سایت هستند

پیشنهاد می کنیم برای این که از سئوی کلاه سیاه تصویر روشن تری به کارفرما بدهید، چند الگوریتم را به زبان ساده برای او توضیح دهید. برای مثال می توانید از نام ها و تعاریف زیر استفاده کنید:

  • الگوریتم پاندا: این الگوریتم به طور ویژه برای تکنیک های کلاه سیاه «محتواها» طراحی شده است. محتواهای کپی شده یا بی کیفیت توسط این الگوریتم به راحتی قابل شناسایی هستند.
  • الگوریتم پنگوئن: این الگوریتم روی بک لینک ها حساس است. اگر بک لینک بخریم یا در بک لینک سازی زیاده روی کنیم، پنگوئن گوگل متوجه می شود و فوراً به گوگل گزارش می دهد. این الگوریتم حتی روی این که سایت بیش از حد بهینه باشد هم حساس است و ترجیح می دهد که همه چیز طبیعی پیش برود.
  • الگوریتم Fred: اگر بخواهیم با تیترهای فریبنده کاربر را گول بزنیم تا مثلاً در محتوایمان فقط یک پاراگراف داشته باشیم که به عنوان مرتبط است، این الگوریتم هوشیار می شود.
  • الگوریتم های فلوریدا: الگوریتم دیگری که روی مصنوعی بودن بک لینک ها و همینطور محتواهای بی کیفیت حساس است.
  • الگوریتم Jagger: قبلترها بعضی سایت ها در محتوایشان متن هایی را به صورت مخفی قرار می داند (مثلاً یک پاراگراف پر از کلمه کلیدی که کاربر نمی دید). اما حالا به لطف الگوریتم Jagger، ایم متن های مخفی تشخیص داده می شوند.

تأکید بر این که خدمات شما از نوع سئوی کلاه سفید است

به کارفرما اطمینان دهید که در خدمات شما خبری از تکنیک های کلاه سیاه نیست. اگر معمولاً از ترفندهای کلاه خاکستری استفاده می کنید، به او توضیح دهید که در چه حد و در چه بخش هایی این کار را می کنید و او را مطمئن کنید که مشکلی برای سایت پیش نخواهند آورد.

به کارفرما از نتایج کوتاه مدت بگویید

شاید یکی از مهم ترین دلایلی که باعث می شود بعضی مشتریان قید سئو سایت را بزنند، مأیوس شدنشان از پیشرفت سایتشان است. به خصوص وقتی به آنها می‌ گویید که نتایج اصلی سئو بلندمدت هستند، شاید این که باید چند ماه فقط پرداختی داشته باشد و شاهد پیشرفتی نباشد دلسردش کند. پس به او بگویید که نتایج سئو در کمتر از چند ماه هم قابل مشاهده هستند.

درست است که نتایج اصلی سئو حداقل در طول 6 ماه بروز پیدا می کنند، اما بعضی نتایج کوتاه مدت تر هم داریم که به خودی خود دستاوردهای بزرگی هستند؛ مانند:

  • افزایش CTR
  • افزایش ترافیک سایت
  • افزایش رتبه صفحات (حتی ارتقای آنها از صفحه هفتم به صفحه ششم)

به کارفرما توضیح دهید که هر ماه گزارشی جامع را به او ارائه می دهید که شامل کارهایی است که انجام داده اید و نتایجی که گرفته اید. یعنی کارفرما هر ماه می بیند که چه قدر ترافیک بیشتر داشته و چه قدر پیشرفت کرده است. در این صورت خیالش آسوده است که لازم نیست که چند ماه فقط صبر کند؛ بلکه می تواند شاهد پیشرفت پله پله ای سایتش باشد.

شفافیت را در اولویت قرار دهید

از همان نقطه اول که توضیح سئو برای کارفرما است، در مورد همه چیز شفاف باشید. شما دارید با فردی صحبت می کنید که قبل از این چیز زیادی از سئو نمی دانست است. پس احتمالاً بیشترین چیزی که به نیاز دارد، شفافیت است.

در لفافه صحبت کردن یا توضیحات و وعده های مبهم همه چیز را پیچیده تر می کند. پس برای مثال اگر می خواهید از دستاوردهای قابل انتظار خود در سه ماه اول سئو بگویید، دقیق صحبت کنید و سعی کنید تا جای ممکن با عدد و رقم حرف بزنید (هر چند حدودی).

مثلاً به جای این که بگویید “سایت شما در سه ماه اول افزایش رتبه خواهد داشت”، بگویید “در حوزه کسب و کار شما که رقابت زیاد است، صفحات شما به طور میانگین از صفحه هفتم به صفحه چهارم خواهند رسید”.

همینطور در طول پروژه نیز شفافیت را حفظ کنید. مثلاً اگر مشکلی وجود دارد، برای کارفرما مشکل و راه حلش را توضیح دهید. حتی اگر راه حل را نمی دانید، بگویید که در حال بررسی و پیدا کردن آن هستید.

در مورد اعضای تیم سئو صحبت کنید

یکی دیگر از ابهاماتی که برای خیلی از مشتریان خدمات سئو پیش می آید، این است که یک تیم سئو باید شامل چند نفر باشد؟ به آنها توضیح دهید که این بستگی به وسعت خدمات دارد. برای مثال اگر تولید و مدیریت محتوا هم جزو خدمات باشد، معمولاً باید در کنار متخصص سئو، اعضای دیگری هم به عنوان «مدیر محتوا» و «نویسنده های محتوا» داشته باشید. همینطور اگر می خواهید تصاویرمان اختصاصی باشند، باید «گرافیست» هم در گروهمان داشته باشیم.

اگر خودتان چنین گروهی دارید، خیال کارفرما را آسوده کنید که لازم نیست کاری انجام دهد. فقط اعضای گروه را با عناوینشان به او معرفی کنید. اما اگر بعضی نیروها را ندارید، به او بگویید که دقیقاً به چه همکارهایی با چه مهارت هایی نیاز دارید.

اگر مشتری قصد انتشار آگهی استخدام داشت، سعی کنید او را در نوشتن این آگهی یاری کنید. احتمالاً شما بهتر می دانید که نیروهای جدید دقیقاً باید چه ویژگی هایی داشته باشند. فراموش نکنید که هر چه همه موارد را روشن تر پیش ببرید، به گرفته پروژه و جذب مشتری های بیشتر نزدیک تر می شوید.

یک پروپوزال در اختیار کارفرما قرار دهید

منظور از پروپوزال، سندی است که در آن می  گویید قرار است در پروژه پیش رو چه کنید و چه دستاوردهایی داشته باشید. اما توصیه ما این است که در این سند متنی، یک سری اصطلاحات کلی سئو را هم توضیح دهید. همینطور به مهم ترین تکنیک های سئو که قرار است روی سایت اعمال کنید هم اشاره کنید.

لازم نیست در این سند به جزئیات بپردازید یا رسماً سئو را آموزش دهید! فقط می خواهیم توضیحاتی را که قرار است کلامی به مشتری توضیح دهیم را در قالب یک سند متنی هم در اختیارش قرار دهیم.

این کار نشان می دهد که شما در کارتان حرفه ای و جدی هستید. به علاوه هر وقت که کارفرما یک سری توضیحات را فراموش کند، می تواند سری به این سند بزند و توضیحاتتان را مرور کند.

کارفرما را در جریان نگه دارید

توضیح سئو برای کارفرما، با شروع پروژه تمام نمی شود؛ بلکه این تازه شروع همه چیز است! وقتی کارفرما هر ماه مبلغی را پرداخت می کند و انتظار دارد که شاهد پیشرفت سایتش باشد، احتمالاً سؤالات و ابهامات بیشتری برایش پیش می آید. توصیه ما این است که قبل از این که او از شما سؤال بپرسد، خود شما او را در جریان قرار دهید.

برای مثال اگر محتواهای جدیدی منتشر می کنید به کارفرما اطلاع دهید و بگویید که دلیل انجام این کار چه بوده است. یا اگر پروفایل بک لینک سایت را قوی تر می کنید، به او توضیح دهید که در خصوص بک لینک سازی چه کرده اید و چه اهدافی داشته اید.

در آخر

استفاده از مثال های عینی و حضوری برای مشتری
استفاده از مثال های عینی و حضوری برای مشتری

برای توضیح سئو برای کارفرما، اگر با او قرار ملاقات حضوری یا حتی آنلاین دارید، می توانید خودتان در حضور مشتری یک عبارت خاص را که مرتبط با بیزنس اوست در گوگل سرچ کنید. بعد به وب سایت هایی که در صفحه اول گوگل هستند اشاره کرده و کاربرد سئو را با همین روش توضیح دهید. این راحت ترین و عینی ترین روشی است که می توانید سئو را برای کارفرمای خود جا بیندازید.

علاوه بر این سعی کنید به پروژه های قبلی خود رجوع کنید. آنها را در گوگل سرچ کنید و جایگاهش را به کارفرمای جدید خود نشان دهید. همینطور وضعیت قبل و بعد سئوی آنها را هم برای او شرح دهید. فراموش نکنید که مثال ها و نمونه های واقعی در توضیح هر مقوله ای معجزه می کنند؛ سئو هم از این قاعده مستثنی نیست!

منبع: wikihow

2 نظر در مورد “چند نکته مهم برای توضیح بهتر سئو برای کارفرما که باید بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *