آشنایی با روش های انواع سئو سایت ها

آشنایی با روش های انواع سئو سایت ها

در این راهنما انواع سئو را با هم بررسی می کنیم. منظورمان از انواع سئو، دسته بندی روش های بهینه سازی وب سایت هاست. این دسته بندی نیز بر این اساس است که این تکنیک ها تا چه حد طبق قوانین و چهارچوب های گوگل هستند. این که مرز دقیق این دسته بندی ها را بدانیم به اندازه ای مهم است که می تواند آینده سئوی وب سایتمان را روشن کند. پس در این راهنما همراه ما باشید.

به طور کلی سه روش برای سئو سایت داریم:

سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید چیست

سئو کلاه سفید چیست

یکی از انواع سئو برای بهبود سئو سایت که امن ترین راه برای رسیدن به رتبه ای درست و بازدید بیشتر از سایت است، استفاده از روش کلاه سفید است. در این روش با رعایت قواعد و قوانینی که گوگل برای سایت ها در نظر گرفته، می توان به افزایش رتبه و بازدید بیشتر از سایت رسید.

سئو کلاه سفید برخلاف سئو کلاه سیاه عمل کرده و نسبت به تمامی قاعده و قانون های موتورهای جست و جوی متعهد است. سئو کلاه سفید تمامی انتظارات گوگل را برآورده می کند. درنتیجه طبیعی است که در بازه زمانی معینی رتبه درخوری از گوگل کسب می کند.

افزایش رتبه ای که در ازای سئوی کلاه سفید به دست می آوریم، مثل حباب نبوده و مداوم است. مگر این که دست از سئوی سایت بردارید و رقبا با تلاش بیشتر خود، جایتان را بگیرند. در غیر این صورت گوگل به خودی خود رتبه خوب شما را کاهش نخواهد داد.

نمونه هایی از سئو کلاه سفید

  1. تولید و انتشار محتواهای یونیک و باکیفیت
  2. مرتبط بودن عنوان محتوا با کلمه کلیدی ای که در آن استفاده شده و متن اصلی خود محتوا
  3. نوشتن توضیح مِتای صادقانه و شفاف
  4. طراحی یک پیمایش راحت در سایت
  5. ریدایرکت های درست و واقعی

سئو کلاه خاکستری چیست

یکی دیگر از انواع سئو، سئو کلاه خاکستری

یکی دیگر از انواع سئو، سئو کلاه خاکستری است که در حقیقت تلفیقی است از سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه. درواقع تکنیک های این نوع سئو، تکنیک های کلاه سیاهی هستند که کلاه سفید به نظر می رسند.

سئو کلاه خاکستری حکم بندبازی را دارد که در حال راه رفتن روی بندی نازک است. این بند نیز درواقع مرزی است که بین سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه قرار دارد. حفظ تعادل این بندباز دقیقاً همان چیزی است که در سئو خاکستری باید به آن توجه کرد. چراکه از دست دادن تعادل بندباز می تواند باعث نزدیکی به سئوی کلاه سیاه شود و این شروع دردسر است.

نمونه هایی از سئو کلاه خاکستری

  1. بک لینک سازی در کامنت ها (نوشتن کامنت برای پست سایت های دیگر و قرار دادن لینک سایت خود در آن)
  2. استفاده از روش ایمیل سرد برای جمع آوری لینک (ارسال ایمیل شامل لینک به کاربرانی که قبلاً با شما ارتباط یا تعاملی نداشته اند)
  3. استفاده از دامنه های منقضی شده که از قبل تعدادی بک لینک یا Domain Authority خوبی دارند.
  4. ساخت PBN (شبکه وبلاگ خصوصی) برای ساختن شبکه ای که همگی به شما لینک می دهند تا اعتبارتان را افزایش دهند.
  5. بازنویسی محتواهای سایت های دیگر

سئو کلاه سیاه چیست

سئو کلاه سیاه چیست

استفاده از روش های فریبنده به منظور ارتقای موقت سئوی سایت را سئوی کلاه سیاه می نامند. سئوی کلاه سیاه، پر ریسک ترین و پرخطرترین روشی که می توانید بین انواع سئو انتخاب کنید.

در این روش از متدهایی استفاده می شود که رتبه سایت به طرز چشمگیری افزایش می یابد. اما در حقیقت این روش ها غیر قانونی بوده و موتورهای جست و جو به زودی متوجه آنها خواهند شد و برای وب سایت جرایمی بزرگ را در نظر خواهند گرفت.

نمونه هایی از تکنیک های سئو کلاه سیاه

  1. تولید محتوای اتوماتیک با استفاده از ابزارهای موجود
  2. صفحات دروازه ( صفحاتی با محتوای کوتاه مملوء از کلمه کلیدی)
  3. لینک ها و متون پنهان شده
  4. متن مملوء از کلمات کلیدی
  5. خرید بک لینک
  6. ریدایرکت های (تغیر مسیرهای) مخفیانه
  7. تکنیک Cloaking که در آن محتوایی که به موتورهای جست و جو نشان داده می شود با محتوایی که کاربر می بیند متفاوت است.
  8. لینک های تقلبی
  9. درخواست کوئری اتوماتیک در گوگل

سئوی منفی (تکنیک هایی که بعضی سایت ها برای آسیب زدن به سئوی رقبایشان استفاده می کنند. مثل بک لینک دادن به سایت رقیب به تعداد زیاد برای این که گوگل به سایت رقیب مشکوک شود و گمان کند که آن سایت بک لینک می خرد و جریمه اش کند).

چگونه بدون قانون شکنی به رتبه درخوری از موتورهای جستجو دست پیدا کنیم؟

پاسخ به این سؤال اصلاً سخت نیست؛ متعهد بودن به قوانین و بایدها و نبایدهایی که موتورهای جست و جو برای ما در نظر گرفته اند، می تواند تضمینی برای رسیدن به رتبه های برتر و ماندن در آن جایگاه باشد.

استفاده از سئو کلاه سفید نسبت به انواع سئو، ایمن ترین راهی است که می تواند تضمینی بر رتبه بندی درست وب سایت شما باشد. ریسک استفاده از هر روش دیگری به جز سئو کلاه سفید می تواند عواقب جبران ناپذیری را برای سئو سایت شما و اعتبار کلیتان داشته باشد.

عواقب خرید بک لینک ها

عواقب خرید بک لینک ها

یکی از بارزترین مثال هایی که برای گوگل ناخوشایند است و با وجود آن به شدت برخورد می کند، خرید بک لینک است. می دانیم که وجود بک لینک ها باعث می شود که سایت شما بازدید بیشتری پیدا کند و رتبه بهتری در صفحه نتایج داشته باشید. اما خرید بک لینک از نظر گوگل و دیگر موتورهای جست و جو تخلفی سنگین برداشت می شود.

اگر مرتکب این کار خلاف شوید و به خصوص اگر در آن زیاده روی کنید، باید بهای گزافی را برایش پرداخت کنید. تا حدی که گاهی مدت ها زمان نیاز است تا بتوانید اعتبار گذشته خود را به دست آورید. خرید بک لینک از تکنیک های سئو کلاه سیاه است و استفاده از این تکنیک در هیچ وب سایتی پیشنهاد نمی شود.

اهمیت کاربران برای موتورهای جستجو

در دنیای سئو تکنیک ها و اصولی که در آن تنها به موتورهای جست و جو فکر می شود و انسان ها در آن جایگاهی ندارند، عموماً جزئی از سئوی کلاه سیاه محسوب می شوند. می دانیم که گوگل تنها به کاربران خود و رضایت آنها می اندیشد و در صورتی که متوجه شود که سئوی سایت خود به کاربر توجه نکرده اید، برای شما عواقبی را در نظر خواهد گرفت.

آیا استفاده از سئو کلاه خاکستری برای ارتقای سایت پیشنهاد می شود ؟

معمولاً بیشترین ابهام و سؤال بین انواع سئو، در مورد سئو کلاه خاکستری است. قبل تر به این موضوع اشاره کردیم که سئوی خاکستری می تواند هم سبب ارتقای سایت شما شود و هم شما را از فضای وب حذف کند! تصمیم با شماست که به سمت کدام نوع سئو حرکت کنید.

نزدیک شدن به مرز سئوی کلاه سیاه (یعنی همان سئو کلاه خاکستری) یک شمشیر دو لبه است. بنابراین اول از عواقب این نوع سئو اطلاعات کامل کسب کنید و از افراد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید. بعد طبق اهداف سایت خود تصمیم بگیرید که آیا این روش می تواند تصمیم درستی باشد یا نه؟ سؤال اصلی اینجاست که آیا شما حاضرید که اعتبار کلی سایت خود را در ازای بالا آمدن موقت رتبه سایت به صورت دائم به خطر بیندازید؟

آیا استفاده از سئو کلاه سیاه برای سایت من مناسب است؟

اجازه بدهید یک بار برای همیشه جواب این سؤال را به شما صادقانه بدهیم. چراکه اخیراً افراد زیادی به ما مراجعه می کنند که اطلاعات نادرستی ازسایت ها و سئو کاران سودجو دریافت کرده اند و احساس می کنند رسیدن به رتبه برتر و افزایش بازدید وب سایت در مدت زمان کوتاه امکان پذیر است.

معمولاً عواقب استفاده از سئو کلاه سیاه برای صاحبان وب سایت ها توضیح داده نمی شود.اما باید قاطعانه به شما پاسخ خواهیم داد که خیر! سئوی کلاه سیاه تصمیم درستی نیست. موتورهای جست و جو امروز بیش از هر زمان دیگری هوشمند شده اند و به سادگی تشخیص می دهند که شما سعی در فریب دادن آن دارید. پس این روش هرگز ارزش ریسکش را ندارد.

شناسایی سئو کلاه سیاه توسط الگوریتم های گوگل

شناسایی سئو کلاه سیاه توسط الگوریتم های گوگل

می دانیم که برای گوگل رضایت کاربر نسبت بر هر چیز دیگری مقدم است و سخت گیری گوگل نسبت به سایت های موجود روز به روز بیشتر می شود. دلیل این سختگیری ها هم این است که کاربر نیاز دارد که به آسانی به آنچه سرچ کرده است دسترسی پیدا کند.

استفاده از متد کلاه سیاه می تواند سبب اتلاف وقت کاربران شود. در نتیجه گوگل تصمیم گرفت الگوریتم گوگل را به گونه ای در نظر بگیرد که قدرت تشخیص این عمل غیر حرفه ای و فریبکارانه را داشته باشد. حالا گوگل به راحتی سایت هایی متخلف را را شناسایی کرده و آنها را جریمه می کند.

جریمه گوگل برای سئوی کلاه سیاه چیست؟

اگر تصمیم بگیرید که به سمت تکنیک های سئوی کلاه سیاه بروید، درواقع دارید ریسک انواع جریمه های کوتاه مدت و بلندمدت را می پذیرید. اما مهم ترین جرایم سئوی سیاه چیست؟

1/ کاهش رتبه صفحات

اگر گوگل متوجه تکنیک های سئوی کلاه سیاه شما شود، در بهترین حالت فقط رتبه سایتتان را کم می کند. دقت کنید که اگر تکنیک های خرابکارانه را در چندین صفحه از سایتتان داشته باشید، احتمالاً کل وب سایت دچار افت رتبه می شود. این جریمه دائمی است تا زمانی که آن تکنیک های سیاه را حذف کرده و سئوی سفید را روی صفحات پیاده کنید.

2/ سخت بودن رتبه بندی مجدد

بعضی از سایت هایی که به خاطر سئوی سیاه دچار افت رتبه شده اند خوش شانس ترند و بعد از اصلاح صفحاتشان در عرض چند روز به رتبه های برتر می رسند. اما بعضی دیگر تا مدت ها زیر ذره بین گوگل هستند و باید مدت بیشتری صبر کنند تا گوگل دوباره به آنها اعتماد کند.

بعضی از بزرگ ترین شرکت ها و وب سایت ها هم به دلیل تاکتیک های اشتباه جریمه شده اند و مدت زیادی تحت جریمه گوگل بودند. به عنوان مثال Overstock.com و Home Depot تا دو ماه از صفحه اول نتایج گوگل به طور کل حذف شدند. در صورتی که اگر در صفحه اول بودند، می توانستند صدها هزار دلار کسب درآمد داشته باشند.

3/ حذف دائمی از نتایج جست و جو

گاهی اوقات گوگل جدی ترین جریمه خود را روی سایت هایی با سئوی سیاه پیاده کرده و آنها را به طور کل از نتایج حذف می کند! یعنی حتی دیگر در صفحه دهم یا دهم به بعد هم نشان داده نمی شوند. به این جریمه «پنالتی» می گویند.

پنالتی می تواند باعث شود که ترافیک سایتتان تا 94% کاهش پیدا کند. معمولاً این جریمه شامل وب سایت هایی می شود که یا از تکنیک های سیاه زیادی استفاده می کنند یا در استفاده از این تکنیک ها مداومت دارند. یعنی برای مدت طولانی از تکنیک های اشتباه استفاده می کنند.

به عنوان مثال اگر همیشه محتوای سایت های دیگر را کپی می کنید و محتواهای کپی شده قبلی را هم اصلاح نمی کنید، دارید به پنالتی نزدیک و نزدیک تر می شوید. حتی اگر بعداً همه قسمت های سیاه سئو را اصلاح کنید و دوباره درخواست ایندکس بدهید، احتمالاً در رتبه های بسیار پایین قرار خواهید گرفت. پس توصیه اکید ما این است که چنین ریسکی را برای سایتتان نخرید.

صبر، اولین شرط داشتن سئوی موفق

همه ما ضرب المثل «گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی» آشنا را شنیده ایم. در سئو نیز این ضرب المثل صدق می کند. صبر و حوصله شما باعث رشد و ارتقای وب سایت می شود. شاید استفاده از روش سئو کلاه سیاه در میان انواع سئو بتواند خیلی سریع تر رتبه و ترافیک سایتتان را افزایش دهد؛ اما آیا تضمینی برای تداوم این وضعیت هست؟

این نوع سئو در حقیقت فریبی است که بعضی سئوکاران از آن استفاده می کنند تا در مدت زمان کوتاهی سایت شما را ارتقا داده و بابت آن هزینه هنگفتی از شما دریافت کنند. اما گوگل این سایت های فریبکار را شناسایی می کند و تمام زحمات و هزینه هایتان نقش بر آب خواهد شد.

بنابراین بهتر است صبوری پیشه کنید و از روش سئو کلاه سفید استفاده کنید. با این کار به گوگل ثابت می کنید که در سئوی سایت خود متعهد و ثابت قدم هستید.

چرا تخطی از قوانین گوگل برای سایت ها دردسر می شود؟

گوگل برای سایت ها بستری را فراهم کرده و بایدها نبایدهایی را برای صاحبان وب سایت ها در نظر گرفته است. در همه این قوانین هم این تجربه کاربری و احساس رضایت کاربران است که به عنوان رکن اصلی در نظر گرفته شده است.

حالا وب سایت هایی که این اصول را جدی نگیرند و فریبکارانه عمل کنند، درواقع کل قوانین گوگل را نادیده گرفته اند وزیر سؤال برده اند. به همین خاطر هم گوگل آنها را شناسایی کرده و جریمه شان می کند تا نتایج گوگل همیشه باکیفیت باقی بمانند و هم در حق سایت های کلاه سفید اجحاف نشود.

اهمیت UX در سئوی یک وب سایت

اهمیت UX در سئوی یک وب سایت

اکثر الگوریتم های گوگل فقط برای فراهم کردن تجربه کاربری خوب است. بنابراین طراحی تجربه کاربری (UX) تأثیر فوق العاده ای بر سئوی سایت دارد. حالا این سؤال پیش می آید که کدام نوع سئو برای تجربه کاربری بهتر است؟ پاسخ شما چیست؟

مسلماً سئوی کلاه سفید بزرگ ترین لطفی است که می توانید در حق تجربه کاربری سایتتان کنید. وقتی تکنیک های این نوع سئو را روی سایت پیاده می کنید، به طور خودکار مواردی را که برای کاربر دلنشین و جذاب هستند را برای سایتتان فراهم می کنید.

برای مثال بحث «Keyword Stuffing» یکی از تکنیک های سئو کلاه سیاه است. در این روش محتوای خود را مملوء از کلمات کلیدی می کنیم. به نظرتان کاربر چنین چیزی را می پسندد؟ این که یک کلمه یا عبارت خاص را بارها و بارها در طول متن ببیند برایش جالب است؟ قطعاً نه.

در مقابل، در سئوی کلاه سفید از کلمات کلیدی در یک چگالی مناسب استفاده می کنیم. با این کار هم گوگل محتوای ما را می پسندد و هم کاربر اذیت نمی شود.

استفاده از کلمات کلیدی در انواع سئو

حضور شما در این صفحه به این معناست که شما با مفهوم سئو آشنا هستید و نقش مهم و اساسی کلمات کلیدی را در سئو و بهینه سازی سایت می دانید. همینطور احتمالاً با مبحث انتخاب کلمه کلیدی مناسب در محتوای سایت نیز آشنا هستید. حالا سؤال این است که روش اشتباه استفاده از کلمات کلیدی چیست؟ یا کلمات کلیدی در سئوی کلاه سیاه چطور استفاده می شوند؟

1/ کیورد استافینگ

بالاتر هم به مبحث Keyword Stuffing اشاره کردیم که به معنی پر کردن محتوا و صفحات از کلمات کلیدی است. گوگل با این کار به شدت مخالف است. چراکه صدمه زیادی به تجربه کاربری می زند. بنابراین اگر می خواهید سئوی سفید و استانداردی داشته باشید، کیوردها را با چگالی مناسب استفاده کنید. برای تشخیص چگالی مناسب، می توانید از افزونه هایی مثل Yoast SEO استفاده کنید.

2/ مرتبط نبودن کلمه کلیدی با محتوای صفحه

در سئوی کلاه سیاه ممکن است بگردید و کلمه کلیدی ای را پیدا کنید که بسیار محبوب است. اما محتوای خوبی برای این کلمه کلیدی به ذهنتان نمی رسد. بنابراین کاری که می کنید این است که کاربر و گوگل را به یک کلمه کلیدی محبوب و یک عنوان جذاب فریب می دهید؛ در صورتی که در این صفحه واقعاً محتوای مفیدی ندارید که به آن کلمه کلیدی مرتبط باشد.

از آنجایی که گوگل از این تکنیک سیاه سئو خبر دارد، الگوریتم هایی را طراحی کرده که می توانند ارتباط محتوا را با کلمه کلیدی آن تشخیص دهند. پس توصیه می کنیم که ارتباط بین محتوا و کلمه کلیدی خود را جدی بگیرید.

عواقب جریمه شدن توسط گوگل

فرض کنید که مشغول سئو سایت خبری خود هستید و هر روز مقاله ای جدید و اخباری به روز در آن قرار می دهید. حالا به این نتیجه رسیده اید که از سئو کلاه سیاه استفاده کرده و هرچه سریع تر به آنچه مد نظر دارید برسید.

اینجا باید این هشدار جدی را به بدهیم که گوگل به محض تشخیص استفاده از این نوع سئو در سایت، برای شما جریمه هایی را در نظر خواهد گرفت. گاهی این جریمه ها در حد پایین بُردن رتبه هستند؛ اما گاهی هم ممکن است سایت شما به طور کل از نتایج گوگل حذف شود که به آن «پنالتی» می گویند.

به خصوص در سایت هایی مانند سایت خبری که به دلیل انتشار اخبار به روز، کاربران ثابتی دارند، اگر برای مدت زیادی از نتایج گوگل حذف شوید، دیگر آن اعتبار قبلی را نخواهید داشت. پس احتمالاً باید چندبرابر هزینه های قبلی را صرف کنید تا دوباره بتوانید اعتماد گوگل و کاربران را جلب کنید.

از یک مشاور سئو کمک بگیرید

در طراحی سایت و همچنین سئو سایت باید منطقی تصمیم بگیریم و دید کوتاه مدتی به مسائل نداشته باشیم. نگران نباشید! سئوی کلاه سفید به این معنی نیست که باید سال ها صبر کنید تا به رتبه های برتر برسید. فقط باید تکنیک های سفید را به شکلی هوشمندانه در استراتژی هایتان بگنجانید.

اگر در تشخیص انواع سئو یا طراحی استراتژی های کاملاً سفیدی که بهینه هم باشند به کمک نیاز دارید، می توانید از مشاور سئو کمک بگیرید. کار مشاور سئو همین است که فوت کوزه گری طراحی استراتژی های مطمئن را به شما گوشزد کند.

ریراکوسئو نیز می تواند در این زمینه همراهتان باشد. کافی است وارد صفحه  مشاوره سئو شوید و اطلاعات خود را در فرم مربوطه وارد کنید. مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس می گیرند تا همکاری خود را با شما آغاز کنند. در این مسیر نقاط قوت و ضعف سئوی سایت خود را به همراه فرصت های طلایی پیش رویتان خواهید شناخت.

عاقبت اندیش باشید…

بله! درست متوجه شده اید؛ میان انواع سئو، نوع کلاه که در کوتاه مدت برای وب سایت شما نتایجی باورنکردنی ای خواهد داشت. اما باید به این فکر کنیم که در بلندمدت قرار است چه بلایی سر سایتمان بیاید؟ آیا این رشد همیشگی است؟ یا فقط زمان محدودی شاهد آن هستیم و بعد از آن از عرش به زمین خواهیم افتاد؟

هیچ وب سایتی نمی تواند با سئوی کلاه سیاه یا حتی سئوی کلاه خاکستری به رتبه های برتر برسد و همانجا بماند. بنابراین اگر تصمیم دارید سئوی سایت خود را برون سپاری کنید، باید مطمئن شوید که از تکنیک های سیاه سئو در استراتژی هایتان استفاده نخواهد شد.

منبع: wordstream

3 نظر در مورد “آشنایی با روش های انواع سئو سایت ها

    • benyaminkhalili

      سلام محمد حان
      روش های کلاه خاکستری لزوما بهترین روش نیستند زیرا با اپدیت و بهینه شدن الگوریتم های گوگل در گذر زمان تبذیل به همان روش های کلاه سیاه می شوند بسیاری از trick های گذسته، امروزه به روش های کلاه سیاه تبدیل شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *