تگ کنونیکال چیست و چگونه باید از آن استفاده کنیم؟

آموزش استفاده از تگ کنونیکال canonical tag

تگ کنونیکال راهی است برای این که به گوگل بگوییم که URL اصلی هر یک صفحات وب سایت ما کدام است. همانطور که استفاده درست از این تگ می تواند یک قدم طلایی برای سئو باشد، استفاده اشتباه از آن هم می تواند سئو وب سایت را دچار اختلال کند. پس در این راهنما همراه ما باشید تا باهم ببینیم که تگ کنونیکال چیست و چطور باید از آن استفاده کنیم.

فهرست

تاریخ معرفی تگ کنونیکال

Canonical tag اولین بار در فوریه سال ۲۰۰۹ توسط گوگل، یاهو و بینگ به عموم مردم معرفی شد. با اینکه در ابتدا ایده استفاده از این تگ ها بسیار ساده و قابل فهم بود، اما نحوه صحیح استفاده از آن و به خطر ننداختن اعتبار وب سایت کار آسانی نبود. اما امروزه دیگر نوع نوشتن و کار با این تگ کاملاً جاافتاده و فقط با کمی دقت می توانید از این تگ برای ارتقای سئو سایت خود استفاده کنید.

تگ کنونیکال چیست و چه می کند؟

Canonical به معنی متعارف است. از این رو به Canonical tag، برچسب های متعارف هم می گویند. وظیفه اصلی تگ کنونیکال از همان اول این بود که وب سایت ها بتواند بر مشکلاتی از قبیل محتوای تکراری غلبه کنند.

بیایید کاربرد این تگ را کمی بازتر کنیم. فرض کنید در وب سایت خود چند صفحه شبیه به هم دارید. خب احتمالاً می دانید که وجود صفحات مشابه در یک سایت اصلاً برای گوگل جالب نیست! اما شاید به همه این صفحات نیاز داشته باشید و نخواهید که هیچ کدامشان را حذف کنید. در این صورت می توانید به راحتی از تگ کنونیکال استفاده کنید.

وقتی از این تگ استفاده می کنید، یکی از این صفحات مشابه را به عنوان «صفحه مادر» به گوگل معرفی می کنید. با این کار روشن می کنید که این صفحه برای شما ارزش بیشتری دارد و سایر صفحات مشابه آن، درواقع فرزندان آن یا نسخه های کپی آن هستند.

URL کنونیکال چیست؟

در نوشتن تگ کنونیکال، وقتی می خواهیم یک صفحه را به عنوان گزینه اصلی به گوگل معرفی کنیم، URL آن صفحه را درج می کنیم. یعنی آدرس کامل یک صفحه را در تگ کنونیکال می نویسیم تا گوگل بداند گزینه ترجیحی ما دقیقاً این صفحه است. به این URL، URL کنونیکال یا URL ترجیحی می گوییم.

حل مشکل Duplicate با استفاده از تگ کنونیکال

مهم ترین کاربرد تگ کنونیکال این است که به موتورهای جست جو می گوییم خودمان می دانیم چند صفحه مشابه داریم و از آنها می خواهیم که یکی از این صفحات را به عنوان نسخه اصلی یا اصطلاحاً نسخه «ترجیحی» در نظر بگیرد. به این طریق درواقع مشکل Duplicate بودن محتواها یا همان محتوای تکراری را برطرف می کنیم.

تگ کنونیکال را چگونه بنویسیم؟

شکل اصلی تگ کنونیکال «Rel=Canonical» است. برای مثال می توانید این تگ را به شکل زیر بنویسید و URL مد نظر را به عنوان صفحه اصلی به گوگل معرفی کنید:

<link rel=”canonical” href=”https://www.website.com/page/ ” />

این تکه کد بین تگ های <head></head> قرار می گیرد.

دلیل اهمیت تگ کنونیکال چیست؟

دلیل اهمیت تگ کنونیکال

محتوای تکراری یا Duplicate Content موضوعی پیچیده است. اما بگذارید این داستان را به زبان ساده توضیح دهیم. وقتی ربات های خزنده موتورهای جست و جو وارد سایت شما می شوند تا وضعیتش را آنالیز کنند، اگر به محتواهای مشابه برسند، آن را یک زنگ خطر برای سئو سایت در نظر می گیرند.

داشتن محتواهای مشابه و یکسان در صفحات مختلف وب سایت می تواند نشانی از بی ارزش بودن محتواهای آن سایت باشد. احتمالاً نیازی به اشاره نیست که «کیفیت محتوا» برای موتورهای جست و جو از همه چیز مهم تر است. پس ربات های گوگل با مشاهده محتواهای تکراری، آن سایت را بی کیفیت می دانند و این می تواند باعث افت رتبه سایتتان شود. اینجا دقیقاً جایی است که تگ کنونیکال به کمک ما می شتابد و مشکل را حل می کند.

البته دلیل اهمیت تگ کنونیکال فقط به اینجا محدود نمی شود! اگر صفحات مشابهی داشته باشید که ترجیح می دهید یکی از آنها رتبه بالاتری داشته باشد، این کار را فقط با تک کنونیکال می توانید انجام دهید. در غیر این صورت گوگل به انتخاب خودش یکی از این صفحات را بالاتر می برد که ممکن است صفحه مد نظر شما نباشد.

به علاوه گاهی نیز ممکن است بخواهید سیگنال هایی که از چند صفحه مشابه دریافت می کنید را اصطلاحاً یک کاسه کنید. در این صورت می توانید یک صفحه را به عنوان صفحه اصلی تعریف کنید تا همه ترافیک ها و سیگنال ها را از همان یک صفحه دریافت کنید.

اگر یک صفحه را به عنوان صفحه اصلی تعریف نکنیم چه می شود؟

به طور کلی تنظیم URL ترجیحی الزامی نیست! وقتی شما صفحه ای را به انتخاب خود تعیین نکنید، خود گوگل تصمیم می گیرد که کدام نسخه برای کاربران بهتر است. بنابراین مشکلی از این بابت رخ نمی دهد.

اما یادتان نرود که هدف اصلی استفاده از این تگ، جلوگیری از مشکل محتوای تکراری است. پس اگر این کار را نکنید، باید این ریسک را که گوگل شما را به دلیل محتوای تکراری جریمه کند قبول کنید.

دلیل وجود مشکل محتوای تکراری چیست؟

بعضی سایت ها ممکن است فقط برای پر کردن صفحات خود از محتواهای تکراری در چند صفحه استفاده کنند. اما تگ های کنونیکال معمولاً در این موارد کاربردی ندارند! چرا؟ چون احتمالاً آن سایت می خواهد همه آن صفحات در یک سطح باشند. درواقع چنین سایتی برای حل این مشکل خود فقط باید محتواهایش را در چند صفحه کپی نکند و بس!

اما صبر کنید؛ حتی اگر خودتان محتواهای صفحات مختلف را کپی نکنید، باز هم ممکن است مشکل محتواهای تکراری را داشته باشید! چطور؟ این اتفاق معمولاً زمانی رخ می دهد که سیستم های مدیریت محتوا، برای یک صفحه چند URL می سازند. اما حالا که می دانید کاربرد تگ کنونیکال چیست، می توانید به کمک این تگ از این مشکل ناخواسته جلوگیری کنید.

مشکل موجود در URL ها

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا افراد باید در سایت های خود از متن های تکراری استفاده نمایند و یا حتی این فکر پیش بی آید که عمل کنونیکال را لازم نیست جدی شمرد. مسئله اینجاست که ما به عنوان انسان هر صفحه از یک وب سایت را به عنوان یک کانسپت کلی می نگریم مانند آنچه در صفحه ی اصلی یک وب سایت قابل مشاهده است، اما برای موتورهای جستجو هر URL منحصر به فرد و مختص یک صفحه ی جداگانه است.

مثالی از تفاوت مشاهده صفحات توسط کاربران و ربات های خزنده

بیایید گفته بالا را با یک مثال روشن تر کنیم. به URLهای زیر نگاه کنید:

  • http://www.example.com
  • https://www.example.com
  • http://example.com
  • http://example.com/index.php
  • http://example.com/index.php?r…

همه این URLها برای انسان ها نمایانگر یک صفحه هستند. یعنی کاربر با کلیک روی هر یک از این URLها وارد یک صفحه می شود و برایش فرقی نمی کند که این صفحه چند نوع لینک دارد.

اما برای خزنده های موتورهای جست و جو، داستان فرق می کند! برای آنها هر یک از این URLها نمایانگر صفحه ای جداگانه و مجزا هستند. چراکه هر یک URL برای موتورهای جست و جو، یک ماهیت منحصر به فرد و مستقل دارد.

پس ربات های خزنده انتظار دارند که با ورود به هر یک از این URLها، به یک صفحه منحصر به فرد و مستقل برسند. این در حالی است که وقتی وارد این چند URL می شوند با یک مشابه و تکراری مواجه می شوند. پس فرض را بر این می گذارند که شما چند صفحه مختلف و مستقل دارید که محتواهای تکراری دارند و این را نقطه ضعف سایت شما محسوب می کنند.

برای استفاده از تگ کنونیکال به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

به هنگام استفاده از تگ کنونیکال چه مواردی را باید در نظر گرفت

حالا که می دانیم تگ کنونیکال چیست، اگر می خواهید در سایت خود از این تگ استفاده کنید یا چنانچه قبلاً در سایتتان از این تگ استفاده کرده اید، نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

  • آیا صفحات وب سایت من از قبل دارای تگ کنونیکال هستند؟
  • آیا تگ های کنونیکالی که در سایت من نوشته شده به صحفه درستی اشاره می کند؟
  • آیا خزندگان می توانند در این صفحات راحت پیمایش کنند؟
  • آیا صفحات مشابه موجود در سایت قابلیت ایندکس شدن دارند؟

قواعد استفاده از تگ های کنونیکال

تمرین هایی برای داشتن تگ کنونیکال

اگر مایلید بدانید که اصول و قواعد نوشتن تگ کنونیکال چیست، چند مورد زیر را دنبال کنید.

۱. تگ کنونیکال می تواند «خود ارجاع» باشد

فرض کنید URLهای X وY و Z دارای مطالب و محتوای یکسان هستند. حالا ما می خواهیم صفحه X را به عنوان صفحه ترجیحی یا اصلی تعریف کنیم. در این صورت تگ های موجود در این صفحه می توانند اشاراتی بهURL همین صفحه، یعنیX داشته باشند.

۲. تگ های کنونیکال موجود در صفحه اصلی را بررسی کنید

شاید در وب سایتتان محتواهای زیادی داشته باشید که مشابه محتوای صفحه اصلی یا هوم پیج هستند. در این صورت از آنجایی که معمولاً صفحه اصلی مهم تر از همه صفحات دیگر است، بهتر است مطمئن شوید که بین این صفحات مشابه، هوم پیج به عنوان URL ترجیحی انتخاب شده باشد.

۳. تگ های کنونیکال خود را به صورت داینامیک بررسی کنید

گاهی اوقات کدهای نامناسب در یک وب سایت باعث می شوند که تگ های کنونیکال به صفحات نادرستی اشاره داشته باشند. در این صورت این تگ ها عملاً کارایی خود را از دست خواهند داد. پس همواره کدهای سایت را چک کنید و از درستی این تگ ها ممطئن شوید.

۴. از ارسال سیگنال های درهم برای موتورهای جست و جو جلوگیری کنید

اگر به واسطه تگ کنونیکال، سیگنال های درهم و میکس شده برای موتورهای جست و جو بفرستید، این احتمال وجود دارد که موتورهای جست و جو به این تگ ها توجه نکنند.

5. برای هر صفحه فقط یک URL ترجیحی بنویسید

اگر برای یک صفحه دو URL کنونیکال در نظر بگیرید، گوگل هر دوی آنها را نادیده می گیرد.

6. پروتکل URL را بادقت بنویسید

اگر سایت شما روی پروتکل HTTPS قرار دارد، مطمئن شوید که در URL کنونیکال هم همین پروتکل را نوشته باشید. ارجاع دادن به یک پروتکل اشتباه، بسیار محتمل است. پس قبل از آن که مشکلی رخ دهد، از درستی پروتکل URL کنونیکال مطمئن شوید.

7. به اسلش ها دقت کنید

چک کنید ببینید آیا در انتهای URLهای سایت شما اسلش استفاده شده است؟ اگر لینک هایتان دارای این اسلش ها هستند، حتماً در URL ترجیحیتان هم اسلش بگذارید.

8. به وجود یا عدم وجود WWW دقت کنید

URLهای دارای WWW از نظر گوگل با URLهای بدون WWW فرق می کنند. بنابراین در نوشتن URL کنونیکال این نکته را هم چک کنید.

9. از URLهای مطلق استفاده کنید

در نوشتن لینک های کنونیکال، نباید از URLهای نسبی استفاده کنید. برای مثال باید از URL زیر استفاده کنید:

<link rel=”canonical” href=”https://www.website.com/page-a/ ” />

URL زیر در تگ کنونیکال پاسخگو نخواهد بود:

<link rel=”canonical” href=”/page-a/ ” />

رایج ترین مشکل در استفاده از تگ کنونیکال چیست؟

به طور کلی معمولاً دو مشکل اصلی برای افرادی که از این تگ در وب سایت های خود استفاده می کنند پیش می آید:

  1. بلاک شدن توسط txt
  2. نوایندکس (Noindex) شدن وب سایت

آیا فقط باید برای صفحات کاملاً مشابه از تگ کنونیکال استفاده کنیم؟

آیا لازم است که صفحات وب سایت دقیقا مشابه همدیگر باشند

در پاسخ به  این سؤال باید گفت خیر! بهتر است در صفحاتی که دارای مطالب مشابه هم هستند، ولی ۱۰۰% مشابه و کپی نیستند هم از تگ کنونیکال استفاده کنید. درواقع وجود قسمت هایی مشابه در دو صفحه هم می تواند دلیلی مناسب برای استفاده از این تگ باشد. چراکه این صفحات هم می توانند از نظر گوگل تکراری باشند.

برای مثال اگر شما یک سایت فروشگاهی دارید که در آن به معرفی محصولات خود پرداخته اید و آنها را برای فروش گذاشته اید، به طور حتم مطالبی تکراری در صفحات مختلف سایتتان دارید که بهتر است برای آنها از تگ کنونیکال استفاده کنید.

آیا فقط با تگ کنونیکال می توانیم یک URL را به عنوان صفحه ترجیحی تعریف کنیم؟

خیر؛ روش های متنوعی برای تعیین کردن یک صفحه ترجیحی از بین چند صفحه مشابه وجود دارد. اما اکثر سایت ها از تگ های کنونیکال برای این کار استفاده می کنند.

سایر روش های تعیین URL ترجیحی عبارتند از:

  • تنظیم یک پاسخ هدر rel=canonical HTTP
  • تعیین صفحه ترجیحی در نقشه سایت (Site map)
  • با استفاده از روش ریدایرکت ۳۰۱

مزایای استفاده از روش تگ کنونیکال چیست؟

شاید بپرسید چرا اکثر سایت ها از روش تگ کنونیکال برای تعریف صفحه ترجیحی استفاده می کنند؟ در ادامه ۴ و ۶ دلیل را می بینیم.

۱- سهولت استفاده از تگ کنونیکال

یکی از مزایای استفاده از تگ کنونیکال این است که می توان آن را مستقیماً به صفحات سایت اضافه کرد. به زبان ساده تر، برای اعمال این تگ نیازی به پیکربندی وب سایت خود ندارید (برخلاف کاری که برای اعمال ریدایرکت ها انجام می دهیم). درنتیجه به راحتی می توانید از این تگ برای تعیین یک صفحه استاندارد، بدون نیاز به ریدایرکت کردن سایر صفحات، استفاده کنید.

2- امکان مشاهده منابع

در بیشتر مرورگرها، می توانید با کلیک راست کردن روی صفحه، منبع را مشاهده کرده یا به سادگی آن را در نوار آدرس تایپ کنید.

3- امکان استفاده از منوی ابزار MOZ

MOZ bar دارای تولباری رایگان برای بهبود سئو سایت است که در آن می توان به راحتی تگ های کنونیکال را در تمامی صفحات موجود مشاهده کرد. کافی است که بعد از ثبت سایتتان در این ابزار، روی گزینه Page Analysis tab کیک کنید. سپس وارد گزینه General Attributes شوید و اطلاعات مربوط به تگ های کنونیکال موجود را مشاهده کنید.

4- امکان بازرسی و بازبینی به صورت عمده با ابزارهای سئو

اکثر ابزارهای سئویی این امکان را به شما می دهد که بتوانید تمام تگ های کنونیکال را به صورت عمده و در حجم زیاد در یک نگاه بررسی کنید. مثل Moz Pro که در آن می توانید به بررسی هزاران تگ به صورت همزمان بپردازید.

تمرکز رتبه بندی روی یک صفحه؛ از بزرگ ترین مزایای تگ کنونیکال

مزیت استفاده از تگ کنونیکال در سئو

تگ کنونیکال علاوه بر همه مزیت هایی که قبل تر اشاره کردیم، یک امتیاز مهم دیگر هم دارد. آن این که با استفاده از این تگ، گوگل از این به بعد رتبه بندی شما را بین URLهای فردی و بدون ارزش تقسیم نخواهد کرد. در عوض این امتیازبندی را فقط به صفحه اصلی مد نظر شما اختصاص می دهد. این امر باعث بهبود رتبه وب سایت شما و درنتیجه افزایش بازدید سایت در صفحه انتخاب شده می شود.

آیا گوگل همیشه URL ترجیحی ما را در اولویت قرار می دهد؟

پاسخ این سؤال منفی است! شما URL ترجیحی خود ار با تگ کنونیکال مشخص می کنید؛ اما ممکن است گوگل به انتخاب خودش صفحه دیگری را انتخاب کند. مثلاً فرض کنید 3 نسخه مشابه از یک صفحه دارید و خودتان نسخه شماره 2 را به عنوان URL کنونیکال تعریف می کنید. اما گوگل خودش تصمیم می گیرد که نسخه شماره 3 را در اولویت قرار داده و رتبه بندی کند.

اما دلیل نادیده گیری تگ کنونیکال چیست؟ چرا گوگل گاهی خودسرانه رفتار می کند؟ چون تمام هدف گوگل این است که بهترین نتیجه را به کاربران نشان دهد. بنابراین اگر ببیند نسخه ای که شما به عنوان URL ترجیحی انتخاب کرده اید، بهترین گزینه نیست، در انتخاب شما دخل و تصرف می کند.

برای مثال شاید از بین 3 نسخه موجود از یک صفحه، نسخه شماره 2 برای موبایل ریسپانسیوتر است؛ اما شما نسخه 1 را به عنوان صفحه ترجیحی تعریف کرده اید. در این صورت گوگل به تشخیص خود، نسخه 2 را که UX بهتری دارد به کاربران موبایل سایت شما نشان می دهد.

مواردی که احتمال دارد تگ کنونیکال توسط موتور های جستجو نادیده گرفته شود

مواردی که احتمال دارد تگ کنونیکال توسط موتورهای جست و جو نادیده گرفته شود

چند نکته مهم وجود دارد که رعایت نکردن آنها می تواند باعث شود موتورهای جست و جو تگ کنونیکال شما را نادیده بگیرند. در ادامه ؟؟؟ نکته را باهم می بینیم.

 1. در نظر نگرفتن تگ کنونیکال برای صفحات تکراری

تمامی صفحات تکراری باید تگ کنونیکال داشته باشند تا از هرگونه عواقبی که شامل صفحات تکراری است در امان باشند.

 2. استفاده از تگ های کنونیکال متعدد

اگر در یک صفحه از تگ های کنونیکال متعددی استفاده شود، گوگل تمامی آنها را نادیده خواهد گرفت.

 3. چرخه ای از تگ های کنونیکال

صفحاتی که در چرخه هایی از این تگ ها گیر افتاده اند می توانند سبب نادیده گرفتن این تگ ها شوند.

 4. تگ های کنونیکال خالی

هنگامی که تگ های کنونیکال به اشتباه شامل هیچ URL مشخصی نباشند، این تگ کارایی نخواهد داشت.

 5. تگ های کنونیکال خراب

وقتی که این تگ ها به هیچ URL «معتبری» اشاره نداشته باشند، از نظر گوگل تگ بیهوده ای محسوب می شوند.

 6. تگ های کنونیکالی بدون لینک

وقتی یک صفحه را به عنوان URL ترجیحی انتخاب می کنید، یعنی معتقدید این صفحه بسیار مهم است. درنتیجه برای اثبات این اهمیت، باید حداقل یک لینک در این صفحه داشته باشید. عدم وجود این لینک ها می تواند به معنی مهم نبودن آن صفحه تلقی شود.

ردیابی تگ های کنونیکال، برای جلوگیری از مشکلات احتمالی

به ردیابی تگ های کنونیکال خود بپردازید

اصولاً حوزه «سئو» نیاز به پیگیری و ردیابی مستمر دارد. تگ های کنونیکال هم از این قاعده مستثنی نیستند. بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات احتمالی یا برطرف آنها در اسرع وقت، ردیابی مداوم و دوره ای تگ های کنونیکال به کمک تکنولوژی های موجود است.

استفاده از تگ کنونیکال برای موبایل

اگر نسخه موبایل سایتتان روی URL مجزایی قرار دارد، گوگل به شما توصیه می کند که کنونیکال سازی موبایل سایت خود را در صفحه اصلی سایت انجام دهید.

بخش های مختلف تگ های کنونیکال

حالا که کاملاً می دانید تگ کنونیکال چیست، بیایید با ساختار این تگ و نحوه استفاده از آن بیشتر آشنا شوید. استفاده از این تگ بسیار ساده است. همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، شکل کلی این تگ ها به صورت زیر است:

<link rel=”canonical” href=”https://www.website.com/page/ ” />

اما هر بخش این خط کد چه معنی ای دارد؟

link rel=”canonical” :

قسمت اصلی تگ

href=https://example.com/sample-page:

قسمتی که URL ترجیحی را مشخص می کنیم. یادتان باشد که این بخش را با دقت بالایی بنویسید. حتی جابه جایی یک حرف در نوشتن URL صفحه ترجیحی، می تواند کارایی این تگ را به طور کل مختل کند.

چرا تگ کنونیکال تا این حد برای سئو مهم است؟

اگر می خواهید سئوی سایتتان در حد حرفه ای باشد و به صفحات دوم یا دوم به بعد گوگل قانع نیستید، حتماً باید یک URL را به عنوان لینک ترجیحی خود انتخاب کنید. در غیر این صورت موتورهای جست و جو در رسیدن به پاسخ سؤالات زیر سردرگم خوهند شد:

  1. کدام نسخه از صفحات باید ایندکس شوند؟
  2. کدام نسخه از صفحات باید به هنگام سرچ کوئری به کاربران نمایش داده شود؟
  3. آیا اعتبار بک لینک های موجود در یک صفحه، باید بین چند URL تقسیم شود یا فقط به یک URL تعلق گیرد؟

تک کنونیکال را چگونه به سایتمان اضافه کنیم؟

روش های متنوعی برای اضافه کردن Canonical tag به سایت وجود دارند. برای اضافه کردن این تگ به صورت مستقیم، کافی است همانطور که بالاتر هم گفتیم، این تگ را بین تگ های <head></head> قرار دهید. اما اگر سایتتان وردپرسی است، می توانید این کار را به کمک افزونه «یوآست سئو» هم انجام دهید.

استفاده از افزونه Yoast SEO برای افزودن تگ کنونیکال

برای این کار کافی است بعد نصب و فعالسازی افزونه Yoast SEO، به صفحه مد نظر بروید. بعد تا پایین صفحه اسکرول کنید تا به بخشی که به افزونه یوآست سئو مربوط است برسید. سپس بخش «پیشرفته» یا «Advanced» را باز کنید. همینجا یک فیلد با عنوان « نشانی قانونی (Canonical)» می بینید که می توانید URL ترجیحی این صفحه را در آن وارد کنید.

نتیجه گیری کلی از استفاده ی این تگ

نتیجه گیری کلی از استفاده این تگ

به لطف تگ کنونیکال، کنترل نمایش صفحات در گوگل به دست شماست! این شما هستید که به گوگل و دیگر موتورهای جست و جو اعلام می کنید که از میان صفحات تکراری شما، کدام نسخه برایتان مهم تر است. در نتیجه همان صفحه به کاربر معرفی می شود و در نتیجه بازدید آن صفحه به نسبت صفحه های دیگر بالاتر می رود.

در آخر لازم است اشاره کنیم که اگر در پیاده سازی تگ کنونیکال یا سایر بخش های سئو، نیاز به راهنمایی دارید، می توانید از خدمات مشاوره سئو ریراکو استفاده کنید.

منبع: moz

یک نظر در مورد “تگ کنونیکال چیست و چگونه باید از آن استفاده کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *