آموزش گوگل آنالیتیکس برای آنالیز و تحلیل سایت

آموزش گوگل آنالیتیکس برای آنالیز و تحلیل سایت

شرکت گوگل با معرفی یک ابزار تحلیلی رایگان توانست محیطی و یا پلتفرمی را برای وبمستران فراهم نماید که این افراد با استفاده از آن به راحتی به آنالیز و تحلیل رفتار کاربران خود بپردازند. اهمیت این ابزار بیشتر در فروشگاه های اینترنتی دیده می شود در نتیجه اگر وب سایت و یا اپلیکیشنی دارید که بیزینس شما به آن وابسته است ولی تا به حال از گوگل آنالیتیکس استفاده نکرده اید وقت آن رسیده است تا با معجزه ی گوگل آنالیتیکس آشنا شوید و کسب و کار خود را گسترش دهید. در ادامه تیم ریراکو سئو مقاله ای در خصوص آموزش گوگل آنالیتیکس برای شما فراهم آورده است که می تواند برای گسترش کسب و کار شما مفید باشد.

فهرست

قیف جادویی و اهمیت آن برای بیزینس های آنلاین

قیف جادویی و اهمیت آن برای بیزینس های آنلاین
قیف جادویی و اهمیت آن برای بیزینس های آنلاین

کانسپت قیف در مارکتینگ از مواردی است که می تواند ما را به راه درست و سود آور هدایت نماید. افرادی که در مارکتینگ موفق هستند بر این باورند که در مارکتینگ آنلاین امروزی نیاز است تا یک قیف را در نظر بگیریم و این قیف را به سه قسمت تقسیم نماییم. قسمت ابتدایی این قیف که دهانه ی بزرگتری دارد مختص به مرحله ی Acquisition می باشد، که در این مرحله شما نسبت به اینکه یوزرها چه سلایق و چه نیاز هایی دارند آگاهی داشته باشید و بعد از آن وارد مرحله ی Behavior می شویم که در آن، یوزردرگیر مطلب، برند و یا بیزینس شما شده است و توانسته  با آن ارتباط برقرار نماید و در مرحله آخر به Conversion می رسیم که در آن یوزر مشتری شما شده است و توانسته برای شما سود آور باشد و به بزرگ شدن کسب و کار شما کمک نماید.

چگونگی استفاده از گوگل آنالیتیکس

برای استفاده از این پلتفرم کاربردی تنها لازم است تا در گوگل ثبت نام نموده و با در نظرگیری یک کد جاوا اسکریپت این امکان را فراهم آوریم تا اطلاعات بیشماری از کاربرانی که وارد سایت ما شده اند، جمع آوری شود و از آنها در راستای بهبود سایت استفاده شود. لازم به ذکر است که با هر بار لود شدن یک پیج ترک کدها اطلاعات به روز شده ای را از یک کاربر جمع آوری خواهند کرد. در ادامه به نحوه ی ثبت نام در این پلتفرم کاربردی و آموزش گوگل آنالیتیکس به صورت کامل خواهیم پرداخت.

 مراحل ثبت نام در گوگل آنالیتیکس

 مراحل ثبت نام در گوگل آنالیتیکس
مراحل ثبت نام در گوگل آنالیتیکس
  1. از لینک زیر وارد سایت گوگل آنالیتکس شوید و در صورتی که اکانت کاربری گوگل دارید ولی ثبت نامی انجام نداده اید بر روی Sign in کلیک کرده و در صورتی که نیاز است تا اکانت کاربری گوگل را راه اندازی نمایید بر گزینه ی Create an account کلیک نمایید. marketingplatform
  2. با کلیک بر گزینه یSign Up اطلاعات سایت خود را مانند نام اکانت، نام وب سایت، URL وب سایت را انتخاب کرده و حوزه ی فعالیت سایت خود را مشخص نمایید و تایم زون (کشور و محدوده ی زمانی) را تعیین نمایید.
  3. در زیر گزینه ی  Data Sharing Options را مشاهده می نمایید شما می توانید گزینه های مورد نظر خود را تیک بزنید و از آنها در آینده بهره برید.
  4. برگزینه ی Get Tracking ID کلیک نمایید و آیدی جدید ایجاد شده ی خود را به راحتی دریافت کنید.
  5. با نمایش توافق بر شرایط و مقررات موجود در این قسمت بر گزینه ی  I Accept (قبول می کنم) کلیک نمایید.
  6. آیدی خود را در وب سایت خود وارد نمایید.

لغاتی که دانستن آن در گوگل آنالیتیکس مهم و حیاتی است

ابعاد Dimensions

ابعاد Dimensions
ابعاد Dimensions

با در نظر گیری dimensions شما می توانید یک خصوصیت و ویژگی را به صورت مقیاس مد نظر قرار داده و آن را مورد بررسی قرار دهید و بتوانید بر مبنای آن اطلاعاتی را از بازدیدکنندگان خود به دست آورید.

متریک‌ها Metrics

متریک‌ها Metrics
متریک‌ها Metrics

متریک ها در واقع نمایشی عددی از یک دایمنشن هستند که با استفاده از آن بهتر کردن سایت شما به  راحتی امکان پذیر خواهد بود.

دوره ها SESSIONS

دوره ها SESSIONS
دوره ها SESSIONS

در صورتی که کاربر به صورت فعال با صفحه ی شما در ارتباط باشد یک SESSIONS اتفاق می افتد که می تواند شامل تماشای ویدئو توسط کاربر و یا دانلود کردن یک محتوا و یا کلیک بر صفحات متعدد یک وب سایت و یا خرید از سایت باشد. عدم تعامل 30 دقیقه ای کاربر در یک وب سایت سبب می شود تا SESSIONS و یا دوره پایان یابد و در صورتی که کاربر دوباره شروع به فعالیت کند یک SESSIONS جدید در سایت الحاق خواهد شد.

بازدیدکنندگان Visitors

بازدیدکنندگان Visitors
بازدیدکنندگان Visitors

بازدید کنندگان افرادی هستند که از طرق مختلف به سایت شما و صفحات موجود در سایت دسترسی پیدا کرده اند که میتوان آنها را در دو گروه دسته بندی کرد:

  1. New Visitors  (بازدیدکنندگان جدید): این بازدیدکنندگان از جمله افرادی هستند که برای بار اول وارد سایت شما شده اند و در صورت مفید بودن سایت این امکان وجود دارد که بعداً هم وارد سایت شما شوند.
  2. Returning Visitors (کاربرانی که به سایت شما بازگشته اند): این دسته افراد کسانی هستند که قبلاً وارد سایت شما شده اند و برای بار دوم  و یا بیشتر به سایت شما بازگشته اند تا از مطالب سایت استفاده نمایند و نیاز های خود را بر طرف نمایند.

کاربرuser

کاربرuser
کاربرuser

به صورت کلی user فردی است که وارد یک وب سایت شده است اما در گوگل آنالیتیکس user فردی شناخته می شود که توسط کوکی های خاص در مرورگرها شناخته شده اند (کوکی ها در واقع فایل های اطلاعاتی  محدودی هستند که در کامپیوتر یوزر توسط بروزرها ذخیره می شود) و مانند یک آی دی دیجیتال می باشد حال اگر همان فرد از دو مرورگر مختلف وارد یک سایت شود به عنوان یک یوزر شناخته می شود.

Pageviews بازدید از صفحه

Pageviews بازدید از صفحه
Pageviews بازدید از صفحه

بازدید از صفحات به طور کلی به تعداد دفعاتی گفته می شود که کاربران از یک صفحه ی خاص بازدید نموده اند. در اینجا باید به این نکته اشاره نمود که بازدیدهای مجدد یک کاربرخاص از یک صفحه ی مشخص می تواند در این بازدید صفحات به معنی یک بازدید جدید برداشت شود.

Pages/Sessions صفحات / دوره

PagesSessions صفحات دوره
PagesSessions صفحات دوره

میانگین تعداد صفحاتی که توسط کاربر در یک دوره مشاهده می شود در این قسمت می تواند برای شما به نمایش گذاشته شود در صورتی که یک کاربر دوبار از یک صفحه ی مشخص بازدید نماید جز این آمار محسوب خواهد شد.

Unique Visitors

unique visitors
unique visitors

تعداد بازدید کنندگان غیرتکراری در وب سایت شما به نسبت مدت زمانی مشخص را در قسمت Unique Visitors می توانیم مشاهده نماییم.

Bounce Rate نرخ پرش

Bounce Rate نرخ پرش
Bounce Rate نرخ پرش

این آمار در واقع نشانگر میزان کاربرانی است که وارد سایت شما شده اند ولی بدون انجام هیچ گونه عملی به سرعت از سایت خارج شده اند. بررسی این مشخصه می تواند به شما کمک نماید تا به رفع مشکلاتی که سبب شده تا کاربر در سایت شما باقی نماند بپردازید. لازم به ذکر است که ما در سئو همواره در این راستا تلاش داریم که میزان بانس ریت را کاهش دهیم در نتیجه استفاده از این پلتفرم می تواند هم محور با اهداف ما باشد.

Goals اهداف

Goals اهداف
Goals اهداف

شما می توانید نوع هدف خود در وب سایت را در گوگل آنالیتیکس مشخص نمایید و متناسب با آن  هدف، رفتارهای کاربران را آنالیز نموده و به بهبود وب سایت خود بپردازید.

Campaigns  کمپین

Campaigns  کمپین
Campaigns  کمپین

با استفاده از کمپین ها شما به راحتی قادر خواهید بود تا با استفاده از متدها به بررسی این مسئله بپردازید که کاربران شما چگونه به سایت شما دسترسی پیدا کرده اند.

Acquisition

acquisition
acquisition

در قسمت Acquisition شما می توانید متوجه شوید که یوزرهای شما با چه واسطی وارد سایت شما شده اند آیا نحوه ی دسترسی پیدا کردن آنها به سایت شما به طور مثال از طریق سرچ در گوگل بوده و یا سوشال مدیا توانسته کاربر را به سایت شما راهنمایی نماید.

معرفی منوهای موجود در گوگل آنالیتیکس

خانه HOME

با ورود به صفحه ی گوگل آنالیتیکس در قسمت چپ صفحه منویی را مشاهده خواهیم کرد، در بالاترین قسمت این منو، بخش خانه وجود دارد که با اسکرول کردن صفحه، اطلاعاتی تحلیلی به صورت کلی در اختیار شما قرار خواهد گرفت این اطلاعات به صورت نمودارها و گراف ها برای شما به نمایش درآورده خواهد شد.

Customizations

این قسمت که دقیقاً در زیر گزینه ی خانه وجود دارد شامل چهار بخش می باشد

Dashboards

داشبورد صفحه ای است که در آن گزارشات را مشاهده خواهیم نمود که امکان ویرایش آن برای شما وجود دارد تا صفحه را متناسب با نیاز خود به نمایش در بیاورید پس دیگر نیازی نیست برای دسترسی پیدا کردن به اطلاعات مورد نظر خود کلی وقت تلف کنید. با در نظرگیری قسمت های مورد نظر خود شما به راحتی قادر خواهید بود تا به راحتی یک آنالیز کاربردی از آنچه مد نظر شماست مانند تحلیلی از رفتار های کاربران در مواجه با یکی از صفحات وب سایت شما داشته باشید، Dashboard ها قابل انعطاف می باشند و شما می توانید برای آنها قابلیت Private  (خصوصی) و یا Share  (به اشتراک گذاری) را در نظر گیرید هر فرد در پلتفرم گوگل آنالیتیکس می تواند 20 دشبورد خصوصی و 50 دشبورد به اشتراک گذاشته شده داشته باشد.

Custom Reports

در این قسمت شما می توانید گزارشی مطابق با نیاز خود در نظر گیرید تا هر زمان به آن نیاز داشتین به راحتی بتوانید به آن دسترسی داشته باشید.

 Saved reports

در این قسمت شما می توانید گزارش های مورد نیاز خود را ذخیره سازی کرده و به راحتی به آن دسترسی پیدا نمایید.

Custom Alerts

در این قسمت شما می توانید یک مشخصه را تعریف نمایید و از گوگل آنالیتیکس بخواهید تا در صورت وقوع یک اتفاق خاص که شما آن را از قبل تعیین نموده اید برای شما هشداری ارسال شود و شما را نسبت به آن آگاه سازد.

RealTime

در این قسمت شما به راحتی قادر خواهید بود تا اتفاقاتی که در حال حاضر در سایت شما در حال وقوع است و رفتار های کاربران در همان لحظه ی خاص را مشاهده نمایید. این قسمت دارای زیر منوهای overview، Locations ،Traffic Sources ،Content ،Events ،Conversions می باشد که در هر کدام در این قسمت ها می توانید با مشخصه های مورد نظر خود کاربرانتان را ردیابی و آنالیز نمایید.

Audience

Audience ها کاربرانی هستند که شما آنها را در گروه های جدا از هم قرار می دهید و در این گروه های مختلف می توانید رفتار های خاص و یا شاخصه های به خصوصی را مد نظر قرار دهید. که زیر شاخه های در نظر گرفته شده در این قسمت می تواند شما را راحت تر به هدفتان برای آنالیز کاربران برساند.

Behavior رفتار

آگاهی پیدا کردن از نوع رفتار های کاربران می تواند شما را به سمت راهی هدایت نماید که متناسب با نوع خواسته ی کاربران باشد و برای آنها خوشایند باشد. در این قسمت شما می توانید کاربران را به نسبت رفتار های آنها از یکدیگر تفکیک نمایید.

Conversion

به زبان ساده باید گفت که Conversion مربوط به زمانی است که کاربر درگیر بیزینس شما شده است و هدف شما را در این مرحله پاسخ داده است، برای مثلا این هدف می تواند خرید کاربر از محصولات شما باشد و یا پرکردن فرم اطلاعات باشد، دراین قسمت شما می توانید هدف و دیگر موارد مورد نظر خود را تعیین کنید و به راحتی به آنالیز سایت خود در راستای این اهداف بپردازید.

شیرجه به داخل جزییات و کشف رمز و راز ها

راه اندازی یک بیزینس جدید این روز ها بدون یک وب سایت و بهره گیری از اینترنت، مانند بالا رفتن از اورست با دمپایی لا انگشتی می باشد، به نظر شما شدنی است؟ همه ی ما می دانیم که این کار شدنی نیست، پس اگر شما هم تا به اینجای این امر را قبول دارید حال تنها یک نقشه و یک راهنمایی مسیر نیاز داریم تا راه های موجود را برای ما آنالیز کند و ما را به سمت بهترین و منطقی ترین راه سوق دهد تا هر چه سریع تر بتوانیم به قله ی مورد نظر خودمان صعود یابیم. این دقیقا کاری است که گوگل آنالیتیکس برای ما انجام خواهد داد. اگر تا  به حال راجع به گوگل آنالیتیکس نشنیده اید بهتر است از خواب بیدار شده و فکری به حال وب سایت خودتان کنید، همین صفحه ی آموزش گوگل آنالیتیکس می تواند برای شروع نقطه ی خوبی باشد.

چه کسانی می توانند از گوگل آنالیتیکس بهره ببرند؟

چه کسانی میتوانند از گوگل آنالیتیکس بهره ببرند
چه کسانی میتوانند از گوگل آنالیتیکس بهره ببرند

این ابزار معرفی شده توسط شرکت گوگل هم برای افرادی است که دارای یک وب سایت می باشند و هم برای افرادی که از یک اپ برای گوشی های موبایل در سیستم عامل های ios  و یا اندروید استفاده می نمایند، از این رو اگر بیزینس های شما هم وابسته به دنیای اینترنتی می باشد از آموزش گوگل آنالیتیکس غافل نشوید چرا که می تواند بیزینس شما را موفق تر از قبل سازد.

گوگل آنالیتیکس ناممکن ها را برای شما ممکن خواهد ساخت

تا حالا به این فکر کرده اید اگه این قابلیت را داشتید که بتوانید ذهن کاربرانتان را بخوانید چقدر خوب می شد؟ یا اینکه چقدر عالی می شد اگر می دانستین چه چیزی می تواند برای مخاطبانتان جذاب باشد و نظر آنها را جلب نماید؟ یا اینکه چه می شد اگر می دانستید که کدام قسمت های سایتتان می تواند برای کاربرها خسته کننده و کسل کننده باشد یا برعکس آنها را جذب نماید و برایشان مفید و کاربردی باشد؟ باید به شما این مژده را بدهیم که گوگل آنالیتکس برای شما تمام آنچه تا به الان گفته ایم و حتی بیشتر از اینها را فراهم خواهد کرد و سوالات شما در خصوص کاربران را پاسخ خواهد داد. در ادامه نمونه هایی از این سوالات را برخواهیم شمرد.

سوالاتی که  با بهره گیری از گوگل آنالیتیکس مورد تحلیل و بررسی قرار خواهند گرفت

  • کاربران من بیشتر در چه رده ی سنی هستند؟
  • چه درصدی از مخاطبان من خانم و چه درصد آقا هستند؟
  • چه صفحاتی از وب سایت من بیشتر مورد پسند کاربران بوده است؟
  • چه میزان از بازدیدکنندگان من به مشتری تبدیل شده اند؟
  • بازدیدکنندگان من از چه شهرها و چه کشور هایی هستند؟
  • بازدیدکنندگان من از چه سایت هایی وارد وب سایت من شده اند؟
  • ویژگی های افرادی که به مشتری من تبدیل شده اند چیست؟
  • مدت زمانی که افراد در سایت من وقت گذرانده اند چقدر است؟
  • چه مطالبی از سایت من برای کاربران جذاب تر بوده است؟
  • میزان کاربران جدید من و کاربران تکراری من چقدر است؟
  • چه درصد از کاربران از دسکتاپ و چه درصد از موبایل وارد سایت من شده اند؟
  • ضرب خروج کاربران از سایت من چقدر است؟
  • در چه ساعاتی از شبانه روز کاربران بیشتری وارد سایت من شده اند؟
  • … .

آیا از چندین حساب کاربری می توانند به یک گوگل آنالیتیکس دسترسی داشته باشند ؟

اتصال چندین حساب کاربری به یک حساب گوگل آنالیتیکس امکان پذیر می باشد و این مسئله زمانی برای ما اهمیت پیدا می کند که بهینه سازی و مدیریت وب سایت ما در دست یک تیم می باشد و بهتر است تا چندین نفر به  این تحلیل های موجود در گوگل آنالیتیکس دسترسی داشته باشند.

گزارش از لندینگ پیج های موجود در سایت شما

می دانیم که لندینگ پیج ها برای ما بسیار مهم هستند و آنالیز رفتار کاربرها در خصوص این صفحات می تواند ما را  به مسیری درست هدایت نماید، برای رسیدن به این لندیگپ پیچ ها به منوی سمت چپ در گوگل آنالیتکس مراجعه کنید و قسمت Behavior را انتخاب کرده و بعد از آن بر site content کلیک کرده و از آنجا به گزینه ی لندینگ پیج برسید سپس گزارش مورد نظر در خصوص لندینگ پیج ها را دریافت نموده و متناسب با  آن تغییرات لازم  را در این صفحات مهم اعمال دارید.

آیا استفاده کردن از گوگل آنالیتیکس سخت است؟

استفاده از گوگل آنالیتیکس برای دفعه ی اول برای هر فردی می تواند سخت و دشوار و البته گمراه کننده باشد، اما نگران نباشید شما به زودی قادر خواهید بود در این راه خبره شده و نهایت استفاده را  از این امکاناتی که به لطف شرکت گوگل در اختیارتان قرار گرفته شده، داشته باشید. در همین راستا تیم سئوی شرکت ریراکو اقدام به فراهم آوردن مقاله ی آموزش گوگل آنالیتیکس نمود و تلاش کرد تا با زبانی ساده این مقوله را به کاربران خود آموزش دهد.

یکی از مهم ترین کاربرد های گوگل آنالیتیکس

در مبحث آموزش گوگل آنالیتیکس باید به این نکته اشاره نمود که این پلتفرم مانند دریایی بی کران می باشد و تمام قسمت های آنالیزی آن می تواند برای سایت شما حیاتی محسوب شود، در گذشته تنها ورودی وب سایت شما از دسکتاپ های موجود در منازل و یا ادارات صورت می گرفت اما امروزه این ورودی ها دیگر به دسکتاپ ها محدود نمی شوند و موبایل ها و تبلت ها می توانند ترافیک های بی حد و مرزی را برای شما ایجاد نمایند، کسب اطلاعاتی در این خصوص می تواند سبب ارتقای هرچه بیشتر سایت شما شود در نتیجه می توان گفت یکی از مهم ترین کاربردهایی که گوگل آنالیتکیس می تواند برای ما داشته باشد آنالیز نحوه ی دسترسی کاربر به سایت ما می باشد.

اهمیت توجه به مسائل امنیتی برای استفاده از گوگل آنالیتیکس

یکی از مواردی که در آموزش گوگل آنالیتیکس باید به آن اشاره نمود این است که در این پلتفرم باید از یک حساب گوگل که از نظر امنیتی تنها در اختیار شما باشد استفاده نمود،چراکه اطلاعات مرتبط با تحلیل کلی سایت شما قرار است در این حساب کاربری گوگل به نمایش گذاشته شود و شما به راحتی قادر خواهید بود تا 50 وب سایت و یا اپ  مورد نظر خود را از طریق گوگل آنالیتیکس بررسی نماید .

کلام پایانی

گوگل آنالیتیکس پلتفرمی است که دیتاهای کاربردی که می تواند برای سایت شما مفید باشد را جمع آوری می کند و در دسته بندی های مجزا متناسب با تاریخ مد نظر در اختیار وبمستران قرار می دهد. نحوه ی استفاده از این پلتفرم  می تواند در ابتدا بر ای افراد دشوار باشد اما با بهره گیری از مطالب مرتبط با آموزش گوگل آنالیتیکس می تواند شما را در این راه هدایت کرده و راهی برای رسیدن به موفقیت سایت و البته فروش بیشتر در دنیای دیجیتال مارکتینگ باشد.

منابع: analytics ، youtube

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *