اتمام حجتی برای محتوا نویسان وب درانتخاب کلمه کلیدی

اتمام حجتی برای محتوا نویسان وب درانتخاب کلمه کلیدی

اگر تصمیم به شروع کار تولید محتوا و وبلاگ نویسی رو دارید احتمالا با مشکل کلمات کلیدی مواجه شدید. اینکه در مقاله چه کلماتی رو استفاده کنید که دغدغه اصلی مخاطب باشه در عین حال قدرت کلمات به قدری زیاد باشه که علاوه بر مخاطب موتور جستجوی گوگل بتونه اون ها رو شناسایی کنه و به اصطلاح گوگل پسند باشه؛ یکم فرایند پیدا کردن کلمات کلیدی رو سخت و پیچیده میکنه. در این مقاله قصد داریم به هر آنچه که مربوط به تحقیق کلمات کلیدی میشه، از راه های پیدا کردن این کلمات گرفته تا ابزار های سنجش اون ها بپردازیم و مشکل پیدا کردن کلمات کلیدی رو برای همیشه به پایان برسونیم با ما همراه باشید.

کلمه کلیدی چیست؟

حتما تا به حال تجربه این رو داشتید که از کسی سوال بپرسید و جواب بشنوید که نمی دونم تو گوگل سرچ کنی بهتره! خیلی راحت سوالتون رو تو باکس سرچ گوگل می نویسید و در جواب ده ها سایت پیدا میشن که می توننن سوال شما رو پاسخ بدن. سوال شما و هرکلمه ای که در باکس گوگل می نویسید تا به جواب برسید کلمه کلیدی و یا همون کیورد محسوب میشه. جالبه بدونید که ممکنه سوال شما، سوال خیلی از کاربر ها باشه یعنی اگه تعداد افرادی که جمله مشابه شما رو سرچ میکنن تا به جواب برسن زیاد باشه، همین موضوع باعث تبدیل اون کلمه کلیدی به کلمه کلید طلایی برای سئو کاران بشه. در واقع یکی از وظایف سئوکاران اینه که بدونن چه چیزهایی برای مخاطب سوال ایجاد میکنه یا دقیقه چه چیزهایی رو نیاز دارن یاد بگیرن.

تحقیق کلمات کلیدی چیست؟

تحقیق کلمات کلیدی چیست؟
تحقیق کلمات کلیدی چیست؟

فرایندی که شما مرحله به مرحله به دنبال کشف کلمه ها و عبارات بین دغدغه و نیاز جامعه مخاطب به کمک  موتورهای جستجو مانند Google ، Bing و YouTube هستید رو تحقیق کلمات کلیدی میگن. کلمات کلیدی به طورکلی می تونن اطلاعات زیادی در اختیار شما قرار بدن تا با کمک اون‌ ها بتونید محتوا و وب سایت خودتون رو ارتقا بدید.

چرا تحقیق کلمات کلیدی برای سئو مهم است؟

تحقیق در مورد کلمات کلی دی تقریبا تحقیقات بازار در قرن 21 محسوب میشه. چون علاوه بر پیدا کردن کلمات درست برای تولید محتوا میتونه به پیدا کردن موضوع جذاب برای محتوا، سئو داخلی  سایت، تبلیغات ایمیلی و موارد از این دست به شما و پروژتون کمک کنه. برای همین سئوکاران همیشه تاکید دارن که تحقیق کلمات کلیدی اولین قدم در هر پروژه SEO محسوب میشه. کلمات کلیدی برای کمپین ها و جستجوگرها مثل قطب نما هستن: این کلمات به شما مسیر حرکتتون رو نشون میدن و در ادامه مسیر بهتون میگن در کدوم راه پیشرفت بیشتری وجود داره. همچنین کمک میکنن مخاطب هدف خودتون رو بهتر درک کنید. علاوه بر تحقیق در مورد کلمات کلیدی عوامل دیگه ای هم در موفقیت سایت مثل محتوا، بهینه سازی سایت، ایجاد لینک و سئو فنی وجود داره.

چگونه ایده اولیه کلمات کلیدی را پیدا کنیم؟

چگونه ایده اولیه کلمات کلیدی را پیدا کنیم؟
چگونه ایده اولیه کلمات کلیدی را پیدا کنیم؟

تحقیق کلمات کلیدی و پیدا کردن آن نیاز به یه ایده اولیه داره که بشه پرورش و گسترشش داد. ولی این ایده ها رو باید از کجا پیدا کرد؟ اطلاعات عمومی یا سرچ کردن چقدر میتونه کمک کننده باشه؟ مگه یه سئو کار باید چقدر در مورد موضوع خاصی تخصص داشته باشه که بتونه در مورد ابعاد تخصصی یه موضوع کلمات کلیدی متنوع پیدا کنه؟! در ادامه 5 تا راه حل پیشنهاد می کنیم که بتونه جواب این سوال ها رو بده و سئوکاران و افرادی که قصد تولید کردن محتوا دارن رو راهنمایی کنه.

1. طوفان فکری به پا کنید

اگر تنها هستید و یا تیمی پروژه خودتون رو جلو می برید، از خودتون بپرسید مردم دنبال چه چیزهایی هستن و چه چیزهای رو جستجو می کنن. بهتره هر فکر و ایده ای که از ذهنتون عبور میکنه رو بنویسید. از همه رسانه و شبکه های اجتماعی مثل شبکه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، ترافیک وب سایت، بازاریابی محتوا و وبلاگ نویسی و تبلیغات کلیکی PPC کمک بگیرید.

2. فهرست مطالب ویکی پدیا

فهرست مطالب ویکی پدیا
فهرست مطالب ویکی پدیا

ویکی پدیا یک معدن طلا در مورد تحقیق کلمات کلیدی نیمه تخصصیه که از طرف خیلی ها نادیده گرفته شده. کلماتی که ممکنه تا به حال در موردش نشنیده باشید و یا به ذهنتون خطور نکرده! بله دقیقا همون ویکی پدیایی که برای مقالات از اون کمک گرفته نیمشه! در هیچ وب سایت دیگه به غیر از ویکی پدیا تمام موضوعات و مطالب با این نظم و ترتیب طبقه بندی نشدن! بنابراین برای اینکه بتونید با ویکی پدیا کار کنید یه موضوع کلی رو سرچ کنید بعد در انتهای مقاله به موضوعات فرعی و مرتبط نگاهی بندازید و مرحله به مرحله جلو برید تا به یک ایده بسیار خوب برسید.

3. جستجوهای مرتبط با  Google

روش جالب دیگه برای یافتن کلمات کلیدی، بررسی بخش جستجوهای مربوط Google  هست. دقت کردین وقتی یه مطلب رو تو گوگل سرچ می کنید در انتهای صفحه اول 8 کلمه کلیدی رو می بینید که با واژه جستجوی شما ارتباط نزدیک دارن؟ این کلمات از طرف خود گوگل به شما پیشنهاد میشه و چون این ایده ها مستقیماً از طرف Google اومدن نیازی به حدس زدن محبوبیت اون ها نیست. پس درست زدین به هدف! چون پیشنهاد ها همون کلمه هایی هستن که دنبالشون هستین و مخاطب شما بیشتر ازهر چیز دیگه ای دنبالشون می گرده و سرچ کرده! پس دست کم نگیریدشون.

4. وب سایت Reddit

وب سایت Reddit
وب سایت Reddit

Reddit  یه وب سایتی که هر نوع خبر، اتفاق و هر موضوعی رو پوشش میده و ملاکش هم محبوبیت هر محتواست که به ترتیب توی وب سایت در کنار هم طبقه بندی میشن. چون مخاطب های زیادی داره پس می تونین برای پیدا کردن بهترین موضوع های به روز به این وب سایت مراجعه کنید و بعد سراغ زیر مجموعه های پیشنهاد شده برید.

5. از Google و YouTube Suggest استفاده کنید

اگه ایده اولیه موضوع و کلمات توی ذهنتون هست، Google و  YouTube Suggestمی تونن مهر تایید به کلمه توی ذهن شما بزنن. چجوری؟ موضوعاتی که دارید رو در باکس گوگل تایپ کنید و منتظر بمونید که در ادامه کلمه شما، گوگل چه عبارت هایی رو به پیشنهاد میده. اگه Google یک کلمه کلیدی رو پیشنهاد بده قطعا افراد زیادی اون رو سرچ کردن. معمولا در ادامه هر کلمه گوگل 9 عبارت مرتبط رو پیشنهاد میده. این کار رو با YouTube و بینگ هم می تونید انجام بدید. اگر برای پیدا کردن تالارگفتمان مرتبط در بینگ به مشکل خوردید بهتره در کنار عبارت تایپی کلمه انجمن یا forum رو بنویسید.

ابزار تحقیق کلمات کلیدی

ابزار تحقیق کلمات کلیدی
ابزار تحقیق کلمات کلیدی

خوب بعد از اینکه بهترین ایده ها و موضوعات رو برای وب سایتتون پیدا کردید حالا باید با ابزار هایی به دنبال کلماتی باشید که بیشتر مخاطب ها به دنبالش هستن. برای اینکار نیاز به ابزارهایی دارید که اطلاعات دقیق و درست در اختیارتون قرار بدن. در ادامه این ابزارهای جستجو رو به شما معرفی می کنیم.

 Google Keyword Planner

Google Keyword Planner معتبر ترین منبع اطلاعات آنلاین کلمات کلیدیه که خود گوگل در اختیارتون قرار میده. این اطلاعات و داده ها چون از طریق خود گوگل گرفته میشه دقیق و قابل استناد هستن.

 ExplodingTopics

ExplodingTopics
ExplodingTopics

این ابزار جدید مشابه Google Trends هست ولی عملکردی بهتر از اون داره. عناوین وکلماتی که این وب سایت در اختیارتون قرار میده علاوه بر تعداد سرچ بالا درجه محبوبیت رو هم نشون میده. حتی می تونید لیست موضوعات رو بر اساس دسته بندی دل خواهتون مرتب کنید.

Keyword Surfer

Keyword Surfer یه افزونه گوگل کرومه که اطلاعات گوگل رو به راحتی در اختیارتون قرار میده. تنها کاری که باید انجام بدید نصب افزونه روی Chrome سیستمون هست. زمانیکه کلمه ای رو در گوگل سرچ می کنید لیستی از ایده های کلمات کلیدی… و داده ها رو به صورت نوار در کنار صفحه می بینید.

Ubersuggest

Ubersuggest
Ubersuggest

این ابزار با اینکه ایده های کلمات کلیدی رو از پیشنهادات جستجوی Google تولید می کنه اما اطلاعات بیشتری در اختیارتون قرار میده. اطلاعاتی مثل حجم جستجو، CPC  و دشواری رقابت کلمات کلیدی. داشتن این اطلاعات فرایند تحقیق روی کلمات رو براتون راحت تر میکنه.

 SEMrush

اگرمی خواید برای پیدا کردن کلمات کلیدی از این ابزار به اون ابزار نرید بچسبید به SEMrush چون هم رتبه بندی درستی داره و هم با صرفه جویی توی وقتتون هر اطلاعاتی که لازم داشته باشید در اختیارتون قرار میده.

 Ahrefs

Ahrefs
Ahrefs

Ahrefs هم یه ابزار دیگه هستکه میتونه در فضای دیگه‌ای در مورد تحقیق کلمات کلیدی رو انجام بده. این ابزار علاوه بر کلمات کلیدی اطلاعات کاربردی و ارزشمند دیگه ای رو برای کاربرها قرار داده.

رقابت کلمات کلیدی

بعد از تحقیق کلمات کلیدی و بررسی آنها حالا یه لیست بلند و بالا از کلمه کلیدی دستتون هست! حالا به نظرتون اگه این کلمات رو تو وب سایتتون به کار ببرید وب سایت شما رتبه خوب می گیره؟ آیا می تونه با وب سایت های مشابه وب سایت شما رقابت کنه؟ به نظرتون مشکل چیه؟ ! خوب این واضحه که همچین اطلاعاتی رو همکار های رقیبتون هم دارند و ممکنه وب سایتی ماه ها قبل شروع به استفاده از این کلمات کرده باشه که در این صورت شیش هیچ از شما جلو زده! در ادامه می خوایم بگیم که اگه به همچین بن بستی خوردید نمی خواد قید ایده موضوع و کلمات رو بزنید، بهتره که راهکارهای پایین رو به کار ببرید.

کلمه کلید های طولانی یا دم دراز

کلمه کلید های طولانی یا دم دراز
کلمه کلید های طولانی یا دم دراز

اگر سایت شما تازه راه اندازی شده یا اگر می خواهید 100٪ روی کلمات کلیدی متمرکز بشید که رقابتی نیستند برید به سراغ کلمات دم دراز. کلمات کلید به سه دسته تقسیم میشن: Head Keywords، Body Keywords و Long Tail Keywords

  • Head Keywords

این دسته از کلمات کلیدی تک کلمه ای هستن که حجم جستجو و رقابت زیادی دارن. مثل بیمه یا ویتامین.

  • Body Keywords

Body Keywords عبارت های 2-3 کلمه ای هستن که حداقل 2000 بار در ماه از طرف کاربر ها جستجو میشن. این کلمات بسیار کاربردی و خاص هستن مثل: بیمه عمر یا سفارش آنلاین ویتامین.

  • Long Tail Keywords

کلمات کلیدی Long tail عبارات طولانی و 4+ کلمه ای بسیار خاص هستن. عباراتی مانند بیمه عمر مقرون به صرفه برای افراد مسن یا سفارش آنلاین کپسول ویتامین D . این اصطلاحات به طور جداگانه حجم جستجوی زیادی ندارند.

چگونه از Long Tail Keywords استفاده کنیم؟

هر سه دسته موافقان و مخالفان خودشون رو دارن اما وقتی صحبت از رقابت میشه، عبارت های Long Tail Keywords یا همون دم درازها معمولاً کم رقابتی ترین دسته هستن. برای استفاده از این عبارت های دم دراز ابتدا کلمه کلیدی خودتون رو در Google جستجو کنین. بعد به رتبه بندی سایت ها در صفحه اول نگاه کنین. اگر صفحه اول از سایت های بزرگ مثل ویکیپدی  یا پینترست رو می بینید بهتره بی خیال شید. اما اگر تعداد انگشت شماری از وبلاگ های کوچیک رو در صفحه 1 مشاهده میکنین یعنی کارتون درست بوده و رتبه اول این محتوا میتونه تو مشت شما باشه.

  ابزار CanIRank

 ابزار CanIRank
ابزار CanIRank

این ابزار از همون اول میگه که در کلمه مشخص شما رقابت سنگینه یا نه. با کمک CanIRank میشه پیش بینی کنید که در رقابت با وبلاگ ها پیروز میشید یا نه؟ در مجموع بهتره توان و انرژیتون رو صرف کلماتی بکنید که هم ارزش رقابت داشته باشن و هم بتونید پیش بینی کنید که میشه رتبه اول گوگل رو دست بگیرید.

معیار انتخاب کلمه کلیدی

تا اینجای مقاله در مورد راه های تحقیق و پیدا کردن کلمه کلیدی صحبت کردیم. ممکنه برای یک موضوع و یک ایده چند ده کلمه کلید ارزشمند پیدا کنید. این موقع ها سوال پیش میاد که تکلیف چیه از کجا بفهمیم کدوم کلمه از اون یکی مهم تره؟ در ادامه یه سری معیار رو برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب بین هر دست از کیوورد ها می پردازیم:

حجم جستجو

اولین معیارتون تعداد دفعات سرچ کلمه در مدت زمان مشخص هست. هر چی دفعات سرچ کاربر بیشتر باشه کلمه ارزشمندتره.

 کلمه کلیدی مترادف

کلمه کلیدی مترادف

عبارت کلیدی روانتخابکنید که بتونید مترادف هاش رو هم بسازید. اینجوری با یه تیر دو نشون زدید برای مثال اگه کلمه کلیدی شما تفاوت گوشی سامسونگ با گوشی اپل هست می تونید از مترادفش یعنی مقایسه گوشی سامسونگ با گوشی اپل استفاده کنید.

 زیر و بم کلمه رو پیدا کنید.

یه دسته از کلمات هستند که به کلمات کلیدی ناوبری معروف هستند. یعنی چی؟ یعنی این کلمات مربوط به شرکت یا وب سایت پر بازدید هست که کاربر ها برای دسترسی راحت تر به جای تایپ کردن آدرس فقط اسم اون رودر باکس سرچ گوگل تایپ میکنن. بنابرین کلمه ای که پیدا می کنید رو سرچ کنید ببینید متعلق به گروه، وب سایت یا مجموعه خاصی نباشه. برای مثال اگه محتوایی با کلمه کلیدی اسنپ تولید کنید برای کسی جذاب نخواهد بود.

Shoulder Keywords

شولدرکیوورد کلمه های کلیدی هستن که به طور غیر مستقیم به محصول شما اشاره می کنن. برای مثال اگر شما وب سایتتون با هدف فروش لوازم آرایش ساخته شده ممکنه در کلمه خرید لوازم آرایش رقابت سنگینی رو پیش رو داشته باشید. بنابراین بهتره به سراغ کلماتی مثل آرایش صورت ملایم روزانه برید که هم رقابت کمتره و هم غیر مستقیم میتونه به فروش شما کمک کنه.

 کانال های انتشار محتوا

کانال های انتشار محتوا
کانال های انتشار محتوا

کلمه کلیدی طلایی روکه پیدا کردین محتوای مرتبط با اون رو هم بسازید . در وب سایت خود منتشر کنین. سپس محتوای بهینه شده رو از طریق دیگر پلت فورم ها مثل لینک دین، یوتیوب و موارد بسیار دیگر بارگذاری کنید.

جمع بندی

در این مقاله قصد داشتیم از ضرورت کلمه کلیدی در برینی های مختلف فروش و هر آنچه مربوط به وب سایت های شما مربوط میشه بپردازیم. درکنار اون به راه های پیدا کردن کلمه کلیدی، ابزار شناسایی کیووردها و همچنین سنجش اون ها بررسی کردیم.

منبع: backlinko

یک نظر در مورد “اتمام حجتی برای محتوا نویسان وب درانتخاب کلمه کلیدی

  1. بابک

    با یه کم دقت و استفاده از نکاتی که شما بیان کردید راحت میشه کلمات کلیدی فوق العاده خوبی به دست اورد

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *