تولید محتوا چیست و نقش آن بر سئوی سایت

تولید محتوا چیست و نقش آن بر سئوی سایت

به زبان ساده برای درک بهتر از این مقوله که تولید محتوا چیست باید گفت که هر وقت شما نیاز داشته باشید تا مفهومی را به افرادی انتقال دهید و یا داستانی را روایت کنید و یا اخباری را بازگو نمایید لازم دارید تا این کار را در قالب تولید محتوا انجام دهید. شاید تا به الان بارها و بارها این کار را انجام داده باشید بدون اینکه خودتان از این امر مطلع باشید، مثلا وقتی در اینستاگرام پستی را به اشتراک می گذارید و راجع به آن مطلبی را می نویسید در واقع تولید محتوا انجام داده اید اما آیا این کار به همین آسانی هاست و با انجام همین کار آسان، می توانیم بر سئوی یک سایت اثر گذاریم؟ در ادامه پاسخ سوالات شما را خواهیم داد .

نقش تولید محتوا در سئو

اگر تا حدودی با سئو و بهینه سازی سایت آشنایی داشته باشید پس قطعا این را می دانید که تولید محتوا از اصلی ترین ارکانی است که سئوی سایت بر پایه ی آن استوار خواهد شد. برای درک بهتر از اینکه تولید محتوا چیست باید گفت که در واقع ماحصل داشتن یک محتوای مفید، جذاب وکاربردی که پایبند به قواعد موجود در سئو باشد، می تواند افزایش رتبه ی سایت، بازدید بیشتر کاربران از سایت، فروش بیشتر ( بسته به محوریت سایت شما)، سود آوری بیشتر، شناخته شدن نام و برند و بسیاری از موارد دیگر می باشد .

بازاریابی مبتنی بر محتوا (Content Marketing) چیست ؟

بازاریابی مبتنی بر محتوا (Content Marketing) چیست ؟
بازاریابی مبتنی بر محتوا (Content Marketing) چیست ؟

باید این را بدانیم که تولید محتوا اصلا کار آسانی نیست. پس شما نمی توانید با پست کردن یک عکس از فنجان قهوه تان در کافه و هشتگ “یک روز خوب” یا “من و قهوه ام ” یا “کافه گردی” مدعی باشید که یک محتوا نویس سئو هستید، شما با این کار نهایت بتوانید چند تا از دوستان و آشنایانتان را به لایک کردن پستتان مجبور کنید! مسئله ی که امروز خیلی بیشتر از قبل مطرح است این است که شما با بازاریابی مبتنی بر محتوا (Content Marketing) آشنا باشید که این نوع بازاریابی به معنی بهره گیری از یک محتوا( متن،عکس، ویدئو و غیره ) به گونه ای است که بتواند کاربر را به شکلی جذب نماید که شما را به هدفتان نزدیک کند و در عین حال پایبند به اصول سئو در نظر گرفته شده توسط گوگل باشد .

نویسنده ی سئو کیست ؟

هر گردی گردو نیست! باید دانست که هر نویسنده ای لزوما نمی تواند نویسنده ی سئو باشد، برای نویسندگی در سئو لازم است تا با سئو آشنایی کامل داشته باشیم و شروع به تولید محتوا، در راستایی نماییم که بتوانیم رضایت گوگل، این مدیر ارشد سئو کاران که کمی هم دمدمی مزاج و بدخلق است و هر روز قانون جدید را به بازار می آورد و الگوریتم گوگل را به شکل های مختلف برای ما آپدیت می کند، جلب نماییم .

پس اگر می خواهید در سئو موفق باشید خواهش ما از شما این است تا این باور کلیشه ای را کنار بگذارید که هر کسی می تواند تولید محتوا نماید و یک بار برای همیشه کار را به دست کاردان بسپارید و بازاریابی مبتنی بر محتوا (Content Marketing) را تجربه نمایید.

انواع محتوا در قالب سئو سایت کدام اند ؟

آیکن تولید محتوای متنی

آیکن تولید محتوا اسلایدشو

آیکن تولید محتوای ویدیویی

آیکن تولید محتوا خبری

آیکن تولید محتوای کپی رایتینگ

تولید محتوا به صورت متنی

تولید محتوا به صورت اسلاید شو ( استفاده از چندین عکس پشت هم دیگر به صورتی که در آنها متونی نوشته شده باشد که بتواند بیانگر منظور ما باشد )

تولید محتوا به صورت ویدئویی

تولید محتوای خبری

تولید محتوای کپی رایتینگ

آیکن تولید محتوا بصری

آیکن تولید محتوا صوتی

آیکن تولید محتوا ترکیبی

آیکن تولید محتوا آموزشی

تولید محتوا به صورت بصری ( محتوایی مانند عکس و یا اینفوگرافی ها )

تولید محتوا به صورت فایل صوتی و یا در قالب پادکست

تولید محتوا به صورت ترکیبی از چند فاکتور مانند متن و عکس و فیلم

تولید محتوای آموزشی

تعیین هدف برای محتوا نویسی در سئو، اولین گام برای تولید محتوا

از اولین کارهایی که برای محتوا نویسی در سئو باید انجام دهید این است که برای تولید محتوای خود هدفی در نظر داشته باشید و تا انتها به آن هدف متعهد باشید و حول محور آن هدف خاص اقدام برای تولید محتوا ( در تمامی قالب های موجود ) نمایید. برای مثال اگر هدف شما فروش کاپ کیک خانگی می باشد محتوای شما باید بر فروش کاپ کیک خانگی متمرکز شود. می توان مدعی بود که هم راستایی هدف سایت با هدف بیزینس می تواند شما را به اوج موفقیت رساند.

ایده پردازی در تولید محتوا

ایده پردازی در تولید محتوا
ایده پردازی در تولید محتوا

شک نکنید که یک ذهن خلاق در تولید محتوا می تواند برای شما حکم یک برگ برنده در دنیای محتوا نویسی داشته باشد لازم است تا بر این امر واقف باشیم که تولید محتوا تنها در قالب نویسندگی نیست. در نتیجه اگر سایتی دارید که می خواهید در آن تولید محتوا نمایید و بهینه سازی سایت را جدی تر از قبل بشمارید تیمی را برای این کار انتخاب کنید که خلاق و ایده پرداز است. که البته پیدا کردن آن کمی دشوار است!

مواردی که می تواند در محتوای نویسی بر پایه ی سئو مهم باشد کدام اند؟

برخی از مهم ترین این  موارد به شرح زیر هستند:

  • متا تگ های عنوان
  • ایجاد لینک های داخلی
  • ایجاد لینک های خارجی
  • استفاده از کلمه ی کلیدی در عنوان
  • استفاده از کلمه کلیدی به صورت پراکنده و به صورت منطقی در محتوا
  • اهمیت به انکر تکست ها در محتوا
  • استفاده از منابع معتبر
  • انتخاب عنوان برای محتوا
  • خودداری از تکرار بی رویه ی کلمه کلیدی
  • توجه به خوانایی محتوای نوشتاری

اهمیت کلید کلیدی در محتوا

محتوای شما باید حول محور کلمه کلیدی مورد نظرتان بچرخد در نتیجه می توان گفت که انتخاب کلمه کلیدی مناسب از مهم ترین کارهای یک سئو کار است و به هیچ وجه نمی توان آن را بی اهمیت شمرد. تنها باید مواظب بود که این کلمات کلیدی در متن به درستی استفاده شوند و از تکرار بی رویه آنها خودداری کرد.

اهمیت منبع در تولید محتوا

شما برای اثبات صحت آنچه در سایت خود فراهم کرده اید نیاز به یک مرجع دارید. درج نمودن مرجع در محتوای شما علاوه بر اطمینان خاطر دادن به کاربران در خصوص اعتبار آن محتوا، به گوگل نیز ثابت خواهد کرد که محتوای من معتبر می باشد و درخور دریافت جایگاه بهتری از نتایج جستجو برای کاربران می باشد.

توجه به نکات نگارشی

کم و زیاد شدن یک نقطه کوچک و یا یک کامای ساده می تواند به راحتی یک جمله را برای کاربران شما نامفهوم سازد و سبب شود تا کاربر علاقه ای به مطالعه ی ادامه ی متن نداشته باشد از این رو پیشنهاد ما به شما این است  که در صورت فراهم کردن محتوای متنی برای کاربران خود به علائم و نکات نگارشی توجه ویژه نمایید.

اهمیت تولید محتوای آموزشی

اهمیت تولید محتوای آموزشی
اهمیت تولید محتوای آموزشی

به طور کلی دنیای آموزش رایگان، می تواند برای افراد جذاب و البته کاربردی باشد و دلیل آن کاملا مشخص است گاهی هزینه های آموزش انقدر زیاد است که افراد نمی توانند از پس هزینه های آن بر بیایند در نتیجه یا باید برای همیشه با آموزش چیزی که مد نظر دارند خداحافظی کنند یا باید در اینترنت به دنبال محتوایی باشند که برای آنها مفید باشد. حال فرض کنید شما در سایت خود محتوای آموزشی مفید برای کاربران فراهم آورده اید و توانستید این نیاز آموزشی آنها را به بهترین شکل ممکن پاسخ گویید. چه چیزی بهتر از این برای جذب کاربر!

محتوای آموزشی نامرتبط با ماهیت سایت

باید توجه داشت که محتوای آموزشی که شما در سایت خود قرار می دهید باید با ماهیت سایت شما هماهنگی داشته باشد برای مثال سایت ریراکو سئو، مختص سئو و بهینه سازی سایت می باشد و ما در آن محتواهای آموزشی متعددی مانند آموزش گوگل آنالیتیکس، آموزش استفاده از تگ کنونیکال و غیره را قرار داده ایم، چرا که می دانیم کاربران ما تمایل به یادگیری بیشتر در این محور را دارند و خوشبختانه رویکرد بالایی از فراهم آوردن این محتواهای آموزشی دریافت کرده ایم. حال فرض نمایید که ما در همین سایت ریراکو سئو، مقاله ای آموزشی در خصوص درست کردن سالاد سزار داشته باشیم، به نظر شما باز هم فیدبکی که از کاربرانمان دریافت می کنیم مانند الان است ؟ مسلما اینطور نخواهد بود چون هیچ کس در سایت ما به دنبال راه یادگیری درست کردن سالاد سزار نیست !

چه محتوایی می تواند برای کاربران و مخاطبان من جذاب باشد ؟

چه محتوایی می تواند برای کاربران و مخاطبان من جذاب باشد ؟
چه محتوایی می تواند برای کاربران و مخاطبان من جذاب باشد ؟

هر آنچه در کسب و کار شما، می تواند برای افراد علاقمند به آن کسب و کار بخصوص جذاب باشد را به کاربران خود نمایش دهید و محتوایی را فراهم کنید که برای این افراد جالب باشد. برای مثال اگر سایتی دارید که در آن فیلم های روز جهان را به عاشقان فیلم معرفی می کنید حتما  برای کاربران خود  از مراسم اسکاری که در هفته ی گذشته رخ  داده است صحبت کنید و عکس و ویدئو هایی برای آنها در نظر گیرید که بتواند برای آنها جذاب باشد. به زبان ساده شما لازم است تا کاربران خود را غرق در محتوای خود کنید که این کار مستلزم این است تا در ابتدا کاربران خود را بشناسید و از سلایق آنها آگاهی داشته باشید و در نهایت آنها را به درستی آنالیز نمایید.

کاربران خود را زیر ذربین بگذارید

برای این که محتوای مفیدی داشته باشید باید بدانید که محتوای شما برای کدام دسته از افراد تهیه شده اند، رده ی سنی این افراد چیست؟ بیشتر خانم ها به این محتوا علاقمند هستند و یا آقایان، یا اینکه سلایق کاربران شما چگونه می باشد. بدون شک توجه به این موارد می تواند به شما کمک نماید تا محتوایی را در قالب سئو برای کاربران خود فراهم آورید که بتواند برای آنها مفید و البته جذاب باشد. یکی از پلتفرم های کاربردی که می تواند شما را در این راه هدایت کند گوگل آنالیتیکس می باشد که در مقاله ی آموزش گوگل آنالیتیکس به صورت کامل به شرح آن پرداخته ایم.

محتوای طولانی برای سئو بهتر است یا محتوای کوتاه ؟

محتوای طولانی برای سئو بهتر است یا محتوای کوتاه ؟
محتوای طولانی برای سئو بهتر است یا محتوای کوتاه ؟

طول یک محتوا همیشه یکی از دغدغه های سئو کاران و البته محتوا نویسان می باشد و البته اختلاف نظر هایی هم در این خصوص وجود دارد که به نتیجه رسیدن در این خصوص می تواند برای افراد سخت باشد اما موضوع انقدرها هم سخت نیست، همیشه به ما گفته اند که یک محتوای طولانی می تواند برای سئو سایت شما مفید باشد اما اگر نظر ما در ریراکو را بخواهید باید به شما بگوییم مادامی که حرف جذابی برای گفتن دارید می توانید با کاربر صحبت کنید و به محض اینکه متوجه شدید حرف شما برای کاربر جذابیتی نخواهد داشت باید گزافه گویی و یا به قول معروف حرافی را متوقف نمایید و تنها به دلیل طولانی کردن یک محتوا وقت گرانبهایی کاربران خود را هدر ندهید!

تولید محتوا با استفاده از روش کلاه سیاه ممنوع !

اگر فکر می کنید که با استفاده از فراهم کردن محتوایی بر پایه ی سئو کلاه سیاه می توانید سئو موفقی را در سایت خود اجرا کنید باید به شما این نکته را متذکر شویم که گوگل هوشمند تر از آن چیزی است که شما می پندارید و تنها به همین دلیل بود که برای یافتن سایت هایی که از قوانین تخطی می کنند الگوریتم هایی را معرفی نمود که به صورت مداوم تلاش در شناسایی سایت هایی دارند که از میان انواع سئو، تکنیکی به جز سئو کلاه سفید استفاده می کنند.

جمع بندی نهایی برای تولید محتوا برای سئو

جمع بندی نهایی برای تولید محتوا برای سئو
جمع بندی نهایی برای تولید محتوا برای سئو

مطمئنن تا به الان شما هم قانع شده اید که تولید محتوا بر پایه سئو می تواند از اصلی ترین اصولی باشد که سبب بهبود سئوی سایت شما و در نتیجه افزایش بازدید از سایتتان شود، شما برای اینکار تنها باید یک تیم حرفه ای متخصص در بازاریابی مبتنی بر محتوا (Content Marketing) را بیابید و به صورت مداوم تلاش در تهیه ی محتوایی نمایید که بتواند برای مخاطبانتان جذاب باشد و آنها را ترغیب به دنبال کردن شما، خرید از شما و معرفی شما به دوستان و آشنایان کند.

منبع: wordstream

یک نظر در مورد “تولید محتوا چیست و نقش آن بر سئوی سایت

  1. افشین

    توی سال 2022 گوگل حساسیت بیشتری روی محتوا داره و باید خیلی مسائل ریز رعایت بشه

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *