معرفی وب سایت های جوملایی

سئو سایت جوملایی به معنی بهینه سازی سایت هایی برای موتورهای جست و جوست که با CMS جوملا طراحی شده اند. جوملا سیستمی برای مدیریت محتوا در فضای وب است که می تواند در ساخت و کنترل وب سایت ها در اینترنت یاری رسان باشد. یکی از ویژگی های مهم جوملا این است که مثل وردپرس به طور رایگان در اختیار کاربران قرار دارد.

از آنجایی که سایت های جوملایی به نسبت سایت های وردپرسی در اقلیت قرار دارند، پیدا کردن یک شرکت حرفه ای برای سئو جوملا شاید کمی چالش برانگیز باشد. اگر یک سایت جوملایی دارند، می توانید صفر تا صد بهینه سازی آن را برای موتورهای جست و جو، به ریراکو بسپارید.

تصویر اصلی

 

منظور از سئو سایت جوملایی چیست؟

در جوملا یک پنل مدیریتی منحصر به فرد داریم که شامل گزینه ها و قابلیت های متنوعی است. به علاوه می توانیم از پلاگین های جوملایی نیز کمک بگیریم تا فرآیند مدیریت سایت های جوملایی را راحت تر کنیم. حالا سئو جوملا به این معنی است که با تکیه بر قابلیت های داخلی جوملا، افزونه ها و همینطور روش های دیگر سئو، چنین سایتی را به صفحه اول گوگل برسانیم.

آیا پارامتر های سئو در cms جوملا رعایت شده؟

وقتی صحبت از راه اندازی یک سایت با یک CMS (سیستم مدیریت محتوا) در میان است، جوملا و وردپرس در رقابت تنگاتنگی با یکدیگر قرار دارند. سئودوست بودن وردپرس تقریباً بر همگان روشن است؛ اما سئودوست بودن Joomla به دلیل این که کمتر از وردپرس استفاده می شود، هنوز هم مورد سؤال است. اما بگذارید خیالتان را راحت کنیم؛ جوملا و وردپرس هر دو سیستم هایی سئودوست هستند.

تفاوت نقش جوملا و وردپرس در سئو را می توان اینگونه بیان کرد که جوملا یک سری تنظیمات خاص سئو را در دل خود گنجانده؛ اما وردپرس این قابلیت ها را به لطف افزونه هایی مانند «Yoast SEO» به دست می آورد. البته در مورد این که کدام یک از این دو CMS به خودی خود برای سئو مناسب ترند، بین متخصصین این حوزه اختلاف نظر است.

در یک کلام کلی، اگر تصمیم گرفته اید سایتتان را با جوملا راه اندازی کنید، لازم نیست از بابت سئو آن نگران باشید. جوملا مشکلی در بهینه شدن برای موتورهای جست و جو ندارد و با آغوش باز پذیرای تمام تکنیک های سئوست. البته این که سایت جوملایی شما تا چه حد در سئو موفق شود و به چه رتبه هایی دست پیدا کند، کاملاً به استراتژی هایی بستگی دارد که برای سایت طراحی می شود.

تصویر لب تاپ

آیکون

نکته ای مهم درباره سئو سایت های جوملایی

نکته ای که پیرامون سئو جوملا باید به آن اشاره کنیم این است که بسیاری از شرکت های سئو سعی می کنند همان ترفندهای سئو وردپرس را روی این نوع سایت ها پیاده کنند؛ اما این تصمیم بسیار غلطی است که نتایج چندان رضایت بخشی هم به همراه نخواهد داشت! چراکه سئو جوملا شامل تکنیک های ویژه ای است که دقیقاً مختص ویژگی های جوملاست. بنابراین اگر سایتتان از این نوع است، در انتخاب شرکت خدمات سئو جوملا دقت زیادی به خرج دهید.

آیکون

چرا باید به فکر سئو سایت جوملایی خود باشیم؟

همه روزه هزاران وب سایت جدید به فضای وب افزوده می شوند که بسیاری از آن ها با جوملا ساخته شده اند. بنابراین این سئو سایت جوملایی است که می تواند وب سایت شما را از سایر سایت های مشابه متمایز کند.

اگر بخواهیم مزایای سئو جوملا را در یک تعریف دقیق تر بیان کنیم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • افزایش رتبه وب سایت در صفحه نتایج موتورهای جست و جویی مانند گوگل، بینگ، یاندکس و …

  • افزایش ترافیک

  • کاهش نرخ پرش

  • افزایش تعامل با کاربران

  • افزایش نرخ تبدیل و فروش

آیکون

آیا وب سایت های جوملایی فقط با سایت های جوملایی دیگر رقابت می کنند؟

اگر تازه با دنیای سئو آشنا شده باشید، شاید تصور کنید که انواع مختلف وب سایت ها فقط با سایت های مشابه خود (از نظر فناوری ساخت) مقایسه می شوند؛ مثلاً سایت های وردپرسی با هم در رقابت هستند، سایت های جوملایی با هم و سایت های برنامه نویسی شده هم با هم. اما این یک تصور اشتباه است!

گوگل همه سایت ها را فارغ از سیستمی که با آن راه اندازی شده اند مقایسه می کند. درواقع موتورهای جست و جو یک سری استاندارد دارند و در وب سایت ها فقط به دنبال آن استانداردها هستند. این که یک سایت جوملایی، وردپرسی، برنامه نویسی شده یا … باشد به طور مستقیم تأثیری در تصمیم موتورهای جست و جو نخواهد داشت.

مراحل سئو سایت جوملایی

  1. آنالیز وب سایت جوملایی

    شاید تا به حال هیچ کاری برای سئو سایت جوملایی خود نکرده باشید یا شاید هم قدم هایی برای سئو برداشته باشید. در هر صورت سئوکاران ریراکو قبل از هر چیزی ابعاد مختلف سایت شما را بررسی می کنند. با این کار با بستری که قرار است آن را به رتبه های برتر برسانند به طور کامل آشنا می شوند. به علاوه اگر متوجه ایراداتی در ساختار سایت شوند نیز به اصلاح آن می پردازند.

    آنالیز
  2. تحقیق کلمات کلیدی

    وب سایت شما از هر نوعی که باشد، از طریق کلمات کلیدی می تواند با موتورهای جست و جو حرف بزند. این کلمات کلیدی هستند که به گوگل و … می گویند که محتوای صفحات شما در چه موردی است. البته نقش کیوردها در سئو به همینجا ختم نمی شود؛ با تحقیق کلمات کلیدی به طور واضح و شفاف متوجه می شویم که کاربران در موتورهای جست و جو چه چیزهایی را بیشتر سرچ می کنند.

    بعد از لیست کردن کلمات کلیدی محبوب و مرتبط، باید آنها را در عناوین و متادیتاها و همینطور محتوای مربوطه با تراکم مناسبی پخش کنیم. از آنجایی که بررسی تراکم کلمات کلیدی در جوملا کمی زمانبر است، ابزارهایی مانند QuixRank می توانند این فرآیند را سریع تر و راحت تر کنند.

    تحقیق
  3. تولید محتوا

    محتوا جزو مباحثی است که در سئو جوملا، وردپرس و … تفاوتی ندارد و همچنان بر قوت خود باقی می ماند. این محتواها هستند که وب سایت های مُرده را زنده و به گزینه ای ایدئال برای سئو تبدیل می کنند. بر همین اساس قدم بعدی در سئو سایت های جوملایی نیز مثل وب سایت های دیگر، تولید محتواهای منحصر به فرد و استاندارد است. موضوع این محتواها نیز متناسب به کیوردهایی است که در مرحله قبل یافت شده اند.

    تولید محتوا یکی از خدماتی است که می توانید از متخصصین ریراکو سئو کمک بگیرید.

    تولید محتوا
  4. انتخاب افزونه های جوملایی مناسب

    همانطور که می دانید جوملا هم مثل وردپرس دارای یک سری افزونه با کارکردهای مختلف است. بسیاری از افزونه های جوملا به اندازه ای کاربردی و مفیدند که می توانند نقاط ضعف و آسیب پذیری های سایت را به راحتی گزارش دهند. این که کدام یک از این افزونه ها برای سئو مناسب هستند و کدام یک باید از سایت حذف شوند؛ تصمیماتی است که تیم سئو باید بگیرند.

    انتخاب افزونه
  5. سئو فنی

    هر آنچه که مربوط به بهینه سازی خود سیستم جوملا و کدهای آن است، در حوزه سئو فنی یا تکنیکال قرار می گیرد. متخصصین ریراکو نیز هیچ گوشه ای از سایت را فراموش نمی کنند و هر کاری که برای بهینه کردن فنی سایت لازم است را برای آن انجام می دهند.

    به عنوان مثال افزایش سرعت بارگذاری صفحات، مهم ترین بخش سئو فنی محسوب می شود. با وجود این که ده ها ترفند و تکنولوژی برای ارتقای سرعت صفحات وجود دارد، فعال کردن کش جوملا، از بهترین تکنیک های ارتقای سرعت Joomla محسوب می شود.

    عملیات دیگری که برای سئوی فنی جوملا انجام می شود، بهبود فایل های Robots.txt و بهینه سازی تصاویر است. وظیفه فایل های Robots.txt این است که به ربات های موتور جست و جو اطلاع دهند که چه فایل هایی نباید ایندکس شوند. جوملا چنین فایل هایی را به طور پیش فرض دارد و تصاویر را در این دسته قرار می دهد. از آنجا که تصاویر نیز نقش زیادی در ارتقاء رتبه بندی در سئو دارند، لازم است که این بخش یعنی /images/ از قسمت فایل های Robots.txt حذف شود.

    سئو-فنی
  6. سئو داخلی

    وقتی سایت خود را تازه راه اندازی می کنید، ربات های موتورهای جست و جو وارد آن می شوند و گوشه و کنار صفحات را رصد می کنند. حالا اگر صفحه ای از سایت از دید این ربات ها جا بماند چه می شود؟ موتورهای جست و جو آن صفحه را به طور کل در نتایج خود نشان نمی دهند! حالا چطور می توانیم از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنیم؟ با لینک سازی داخلی که مهم ترین بخش سئو داخلی محسوب می شود.

    در لینک سازی داخلی، صفحات سایت را در یک ساختار منطقی به هم لینک می دهیم. با این کار هم نقشه راه ربات های مربوطه را فراهم می کنیم و هم کاربران را در مسیری که خودمان می خواهیم هدایت می کنیم. البته سئو داخلی فقط به لینک سازی محدود نمی شود؛ نوشتن توضیحات متا، عناوین، سئو کردن محتواها، معماری یک ساختار بهینه برای دسته بندی ها و … نیز همگی در حوزه سئو داخلی قرار دارند که به طور کامل توسط تیم سئو ریراکو پوشش داده می شوند.

    سئو-داخلی
  7. سئو خارجی

    در فرآیند سئو خارجی وب سایت های جوملایی، هیچ افزونه ای نمی تواند کمک کننده باشد. درواقع همه کارهای لازم برای سئو خارج از صفحه و نظارت بر آن، باید توسط متخصصین این حوزه و به صورت دستی انجام شود. مهم ترین بخش سئو خارجی نیز ساخت «بک لینک» برای صفحات است.

    مجموعه ریراکو با راهکارهایی مانند راه اندازی کمپین های رپورتاژ، تعداد مشخصی بک لینک را در یک بازه زمانی خاص برای وب سایت شما دریافت می کند. در این کمپین ها محتواهایی باکیفیت با موضوعی خاص از طرف سایت شما نوشته شده و در یک وب سایت دیگر به عنوان پست مهمان منتشر می شود. سپس از این محتوا به سایت شما لینک داده می شود.

    بک لینک سازی خود دارای چارچوب ها و نکاتی است که اگر رعایت نشوند، نه تنها این بک لینک ها فایده ای نخواهند داشت، بلکه به عاملی برای جریمه شدن تبدیل می شود! برای مثال گوگل سایت هایی را که تعداد زیادی بک لینک را در مدت کوتاهی می گیرند نمی پسندد. یا بک لینک هایی که در سایت های ضعیف یا نامرتبط ساخته می شوند، کارایی چندانی نخواهند داشت.

    سئو خارجی
  8. طراحی استراتژی های آپدیت شده و پیش رونده

    همه مراحل بالا طبق یک برنامه ریزی خاص که همان استراتژی سئوست اجرا می شوند. اما استراتژی سئو فقط یک بار طراحی نمی شود! بلکه دائماً در طول سئو جوملا بازطراحی و آپدیت می شود. نکته مهم اینجاست که تیم سئو در هر فاز پروژه، نتایج به دست آمده را جمع آوری و تحلیل می کنند و به کمک داده های موجود استراتژی هایی پیش رونده و مؤثر را تدوین می کنند.

    طراحی استراتژی

آیکون

چند نکته

  1. یکی از قابلیت های برجسته Joomla، امکان بهینه کردن URLها برای سئوست. در جوملا می توانید URLها را طوری تنظیم کنید که برای موتورهای جست و جو مطلوب باشند. برای این کار باید در تنظیمات سئو گزینه «search engine friendly URLs» را فعال کنیم.

  2. یکی از فوت های کوزه گری سئو در آپدیت محتواها نهفته است. آپدیت محتوا یک تکنیک طلایی سئو است که سئو جوملا نیز از این قائده مستثنی نیست. هرچند که این ترفند گاهی دست کم گرفته می شود، اما آپدیت کردن محتواهایی که توانسته اند ترافیک زیادی بگیرند، می تواند سئو شما را چند پله ارتقا دهد.

  3. برای افزایش سرعت بارگذاری وب سایت جوملایی که قطعاً بر بهبود سئو تاثیر مثبت دارد، باید گزینه «GZip Page Compression» را در بخش تنظیمات سرور فعال کنید. این قابلیت نیز یکی دیگر از ویژگی های جذاب جوملا محسوب می شود.

  4. جوملا برخلاف وردپرس، صفحات را از نسخه بدون «WWW» آنها ریدایرکت نمی کند. این امر باعث ایجاد مشکل Canonical می شود. برای رفع این مشکل در جوملا، باید فایل htaccess را به صورت دستی اصلاح کنید.

عکس چند نکته

سئو سایت جوملایی با ریراکو

تیم ریراکو با تکیه بر تجربه همکاری در چند صد پروژه، آماده بهینه سازی سایت جوملایی شما برای موتورهای جست و جو هستند. این مجموعه در اولین قدم با شما یک جلسه برگزار می کنند تا ضمن رفع ابهامات موجود، با شما به یک چشم انداز واحد از پروژه پیش رو برسند.

در طول اجرای پروژه شما همراهان گرامی به عنوان کارفرما می توانید اقدامات انجام شده و تغییرات را در قالب یک گزارش ماهانه دریافت فرمایید. ضمناً اگر در طول پروژه با سؤال جدیدی رو به رو شوید هم می توانید آن را با تیم ریراکو در میان بگذارید.

شایان ذکر است که ریراکو در همکاری خود محدودیتی از لحاظ موقعیت جغرافیایی ندارد. بنابراین از هر شهر یا حتی کشوری که باشید، می توانید همین حالا سئو سایت جوملایی خود را به ریراکو بسپارید. کافی است فرم مربوطه را پر کنید تا تیم ریراکو در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.