سئو سایت شخصی

سئو سایت شخصی بهترین روش تبلیغاتی برای برندهای شخصی است. هرچند که این وب سایت ها به نسبت سایت های دیگر ساده تر و سبُک تر هستند؛ اما باز هم بهینه سازی آنها به دقت و وقت زیادی نیاز دارد. اگر دانش یا فرصت کافی را برای بهینه سازی سایت شخصی ندارید، می توانید در یک همکاری با شرکت ریراکو، صفر تا صد سئو سایت شخصی خود را به این مجموعه سپرده و از دانش و تجربه این تیم برای سئو حرفه ای سایتتان استفاده کنید.

تصویر اصلی

 

منظور از سئو سایت شخصی چیست؟

وب سایت شخصی سایتی است که شما در آن خدمات و مهارت های شخصی خودتان را معرفی می کنید. این معرفی به واسطه اطلاعات شخصیتان و همینطور نمونه کارهایی است که در سایت منتشر می کنید. از این رو خدمات سایت های شخصی معمولاً فقط به تبلیغات همین مهارت ها خلاصه می شوند. یعنی در این سایت ها خبری از فروش محصول نیست. البته در صورت تمایل می توانید در سایت شخصی خود صفحه ای برای ثبت سفارش نیز داشته باشید. مثلاً اگر یک طراح گرافیک هستید، کاربران بتوانند سفارش گرافیکی خود را به صورت آنلاین ثبت کنند.

حالا اگر سؤالتان این است که چگونه خود را به کاربران بیشتری نشان دهم؟ پاسخ شما «سئو» است. سئو سایت شخصی به این معنی است که سایت شخصی خود را به صفحه اول گوگل و ترجیحاً به رتبه اول گوگل برسانید. در این صورت وقتی کاربران عبارات مرتبط با کسب و کارتان را جست و جو می کنند، سایت شما را که حاوی اطلاعات و نمونه کارهایتان است می بینند.

چرا باید به فکر سئو سایت شخصی خود باشم؟

اگر تصمیم گرفته اید که برای برند شخصی خود یک وب سایت راه اندازی کنید، با همین تصمیم هوشمندانه یک قدم طلایی در مسیر موفقیت در فضای وب برداشته اید. اما اگر می خواهید این مسیر را تکمیل کرده و سایت خود را به یکی از کانال های اصلی تبلیغاتی خود تبدیل کنید، باید به فکر سئو کردن آن باشید.

اگر یک سایت شخصی سئو نشده باشد، فقط کاربرانی به آن سر می زنند که قبلاً نامش را جای دیگری دیده باشند؛ مثل کارت ویزیت، شبکه های اجتماعی، تبلیغات دهان به دهان یا … . اما وقتی سایت سئو می شود، روزانه چندین و چند کاربر جدید وارد سایت شده و اگر با محتوای مفید و خوبی مواجه شوند، جذب آن می شوند.

طبق آمارهای موجود، حداقل 50% از کل بازدیدکنندگان سایت شما از طریق موتورهای جست و جو شما را پیدا می کنند. بنابراین اگر در فکر جذب مخاطبان جدید هستید و می خواهید سایتتان مثل مغازه ای که پاخور بیشتری دارد، کاربران بیشتری داشته باشد، بهترین راهی که می توانید پیش بگیرید سئو است. طبق نظر بسیاری از دیجیتال مارکترها، سئو بیشترین بازدهی را به نسبت سایر روش های تبلیغاتی دارد.

تصویر لب تاپ

آیکون

مزایای سئو سایت شخصی چیست؟

سئو سایت شخصی علاوه بر افزایش ترافیک دستاوردهای زیر را هم برای سایتتان به ارمغان خواهد آورد:

  • افزایش نرخ تبدیل
  • کاهش نرخ پرش
  • کمک به بازاریابی دیجیتال در مسیر دلخواه
  • افزایش اعتبار برند شخصی نزد کاربران

مراحل سئو سایت شخصی

  1. تعیین اهداف سایت شخصی

    اولین گام سئو سایت شخصی برگزاری یک جلسه بین کارفرما و تیم ریراکو است. در این جلسه هر دو طرف همکاری به یک چشم انداز واحد می رسند. این که هدف شما دقیقاً از سئو سایتتان چیست؟ چه انتظاراتی از این همکاری دارید؟ ترجیح می دهید برای چه عباراتی سئو شوید و کاربران شما را در نتیجه چه جست و جوهایی ببینند؟ همگی سؤالاتی هستند که در این جلسه آشنایی پاسخ داده می شوند. شما هم می توانید هر سؤالی که در مورد پروژه پیش رو دارید را مطرح کنید تا ابهامی برایتان باقی نماند.

    تعیین اهداف
  2. آنالیز وب سایت

    سایت شما در یکی از این دو وضعیت قرار دارد: 1- تا به حال اصلاً سئو نشده، 2- کمی آن را سئو کرده اید. در هر دو صورت تیم ریراکو وب سایتتان را بررسی می کنند تا از وضعیت فعلی آن کاملاً مطلع شوند. برای مثال شاید بخشی از کدهای سایت بهینه نباشند، شاید قالب و افزونه هایی که در سایت استفاده شده سئودوست نباشند یا شاید اقدامات قبلی سئو انتخاب های خوبی نبودند. در این صورت اصلاح آنها نیز در استراتژی سئو گنجانده می شود.

    آنالیز
  3. تحلیل رقبا

    هر سایتی در فضای وب رقبایی دارد؛ حتی یک سایت شخصی! موتورهای جست و جو نیز این سایت های مشابه را مقایسه می کنند تا آن ها را به ترتیب در رتبه بندی صفحات خود جای دهند. بنابراین این که رقبای شما که هستند و چه عملکردی دارند، در رتبه آینده شما هم تأثیرگذار است. درست به همین دلیل سئوکاران ریراکو در همین مراحل ابتدایی، به «تحلیل رقبا» می پردازند. برای این کار یک سری ابزارهای قدرتمند وجود دارد که جزئیات اطلاعات رقبا را ارائه می دهند.

    البته کار متخصصین سئو در تحلیل رقبا به همینجا ختم نمی شود؛ آنها نتایج به دست آمده را تحلیل کرده و استراتژی های خود را بر پایه همین اطلاعات طراحی می کنند. هدف از این کار این است که بتوانید یک رقابت ایدئال با همکاران خود داشته باشید و باوجود این فضای رقابتی، به رتبه های بالای گوگل برسید. همینطور با شناسایی حفره های موجود در حوزه فعالیت شما، می توان به پر کردن این حفره ها پرداخت و برای مثال محتواهایی را به کاربران ارائه داد که هیچ یک از رقبایتان آنها را پوشش نداده است.

    تحلیل
  4. تحقیق کلمات کلیدی

    هیچکس نمی تواند بدون جست و جوی کلمات کلیدی متوجه شود که کاربران فضای وب به دنبال چه هستند. به همین خاطر هم یکی از گام های ابتدایی سئو سایت شخصی، یافتن کلمات کلیدی مرتبط است. امتیاز دیگر کلمات کلیدی نیز این است که وقتی آنها را در سایت می گنجانیم، به موتورهای جست و جو می گوییم که موضوع فعالیت این سایت چیست. درواقع کلمات کلیدی، بهترین راه ارتباطی سایت ها و موتورهای جست و جو هستند.

    برای پیدا کردن کلمات و عبارات درست و مناسب، باید از ابزارهای مختص این کار کمک گرفت که سئوکاران باتجربه کار با همه آنها را به خوبی می دانند. در ادامه نیز این کلمات کلیدی را بین محتواهای سایت و همینطور متادیتاها، عناوین، نام فایل ها و … قرار می دهند. ضمناً صفحات تماس با ما و درباره ما از مهم ترین صفحات سایت های شخصی هستند که باید شامل کلمات کلیدی محبوب باشند.

    کلمات کلیدی
  5. تولید محتوا

    هر کسب و کاری برای بهتر دیده شدن در دنیای دیجیتال امروزی، نیاز دارد که در صفحات اول موتورهای جست و جو قرار بگیرد. در این میان این محتوای یک وب سایت است که تا حد زیادی تعیین کننده رتبه بندی آن است. البته محتوا لزوماً متن نیست؛ بلکه تصاویر و فایل های ویدئویی نیز محتوا محسوب می شوند و همگی در بهبود سئوی سایت نقش دارند.

    اما محتوای سایت شخصی چیست؟ شاید شما یک طراح گرافیک یا یک طراح سایت باشید، شاید هم در حوزه صنایع دستی مشغول فعالیت هستید. در هر صورت کاربران زیادی هستند که یا به دنبال چنین مهارتی هستند یا درباره این حوزه سؤالاتی دارند. اینجاست که شما باید با محتواهای باکیفیت، خود را در معرض دید کاربران قرار دهید.

    این که کاربران شما احتمالاً چه سؤالاتی دارند یا به دنبال چه هستند، در فرآیند تحقیق کلمات کلیدی مشخص می شود. بنابراین کاری که در این مرحله باید انجام شود، تولید محتواهایی جدید و سئو شده است که با پرسونای مخاطبان سایت مطابق باشد.

    تولید محتوا
  6. ارتقای سرعت وب سایت

    وب سایت شخصی شما درواقع معرف و نماینده شماست. بنابراین اگر تجربه کاربری خوبی نداشته باشد، می تواند باعث ایجاد ذهنیت منفی درباره شما شود. از طرفی سئو بدون در نظر گرفتن تجربه کاربری ممکن نیست. گوگل به اندازه ای برای تجربه کاربرها ارزش قائل است که یک مجموعه منسجم از الگوریتم هایش را صرفاً برای ارتقای UX طراحی کرده است. به این الگوریتم «Core Web Vitals» گفته می شود.

    اما فاکتوری که بین الگوریتم های کور وب ویتال حرف اول و آخر را می زند «سرعت» است. این که صفحات با چه سرعتی لود می شوند، با پارامترهای متنوع و از زوایای گوناگونی توسط این الگوریتم ها بررسی می شود. نکته مهم اینجاست که طبق ادعای خود گوگل، صفحات کُند بین رتبه های اول نخواهند بود.

    اما نگران نباشید! ارتقای سرعت صفحات هرگز از قلم سئوکاران نمیفتد. تیم ریراکو نیز ابتدا پارامترهای موجود را برای صفحات سایت بررسی می کنند و بعد به اصلاح ایرادات موجود می پردازند. به علاوه در صورت لزوم روش هایی مانند بهینه سازی تصاویر، Gzip، CDN، AMP برای موبایل و … را هم چاشنی کار می کنند تا از بابت سرعت اجرای صفحات مطمئن باشند.

    ارتقای سرعت
  7. لینک سازی داخلی

    کوچه ها، شهرها و کشورها از طریق خیابان ها و جاده ها به هم متصل می شوند. مسئولیت ایجاد ارتباط بین صفحات وب نیز بر عهده «لینک ها» است. حالا اگر لینک ها بین صفحات داخلی سایت باشند «لینک داخلی» و اگر بین صفحات خارجی سایت باشند «لینک خارجی» نامیده می شوند. موتورهای جست و جو برای لینک سازی هم قواعد و قوانینی را وضع کرده اند که سئوکاران باید آنها را روی سایت ها پیاده کنند.

    ساختار لینک های داخلی موجود در سایت باید طوری طراحی شود که بتواند کاربر را در یک مسیر درست و فکرشده از یک صفحه به صفحه دیگر منتقل کند. از طرفی تکنیک هایی در لینک های داخلی وجود دارند که می تواند به بهتر دیده شدن بعضی صفحات کمک کند؛ مثل لینک دادن از صفحات سئو شده و معتبر سایت به صفحات جدیدی که هنوز رتبه خوبی ندارند.

    لینک سازی
  8. لینک سازی خارجی

    لینک سازی خارجی خود به دو نوع تقسیم می شود: 1- لینک هایی که شما به دیگران می دهید، 2- لینک هایی که سایت های دیگر به شما می دهند. برای لینک دادن به سایت های دیگر باید وب سایت های معتبر و مرتبط را انتخاب کنید. با این کار به نوعی بین سایت خود و آن منابع معتبر، شبکه ای می سازید.

    اما وقتی صحبت از لینک سازی خارجی است، این بک لینک ها هستند که بیشترین اهمیت را برای ما دارند. هر لینکی که منابع دیگر به شما می دهند، یک مهر تأیید بر اعتبار شما باشد. متخصصین ریراکو می دانند که چه نوع بک لینک هایی باکیفیت هستند و در هر بازه زمانی باید چند بک لینک دریافت شود. یکی از راهکارهایی هم که تیم ریراکو برای ساخت بک لینک به کار می گیرند، طراحی و مدیریت کمپین های رپورتاژ اگهی است. بنابراین در همکاری با ریراکو، خیالتان از بابت دریافت بک لینک آسوده خواهد بود.

    لینک سازی
  9. طراحی استراتژی های صعودی

    وقتی همکاری خود را با مجموعه ریراکو شروع می کنید، مراحل بالا بادقت و با جزئیات طی می شوند تا نهایتاً یک تدوین استراتژی سئو قدرتمند برای سایت شخصی شما طراحی شود. اما سئو یک فرآیند مقطعی و موقتی نیست! وب سایت هایی می توانند در میدان رقابت گوگل موفق شوند که دائماً استراتژی های خود را آپدیت کرده و در اجرای آنها ثابت قدم باشند.

    متخصصین ریراکو نیز بعد از پیاده سازی هر فاز استراتژی های سئو، نتایج به دست آمده را تحلیل می کنند و براساس آنها استراتژی های بعدی خود را قدرتمندتر تدوین می کنند. به این ترتیب فرآیند رشد سئو سایت شخصی شما همواره صعودی خواهد بود.

    طراحی استراتژی

آیکون

چند نکته

  1. هدف شما از داشتن یک سایت شخصی این است که حضور آنلاین خود را پررنگ کنید و همیشه در معرض دید کاربران قرار داشته باشید. به همین خاطر ادغام سایت با شبکه های اجتماعی می تواند یک سکوی پرتاب برایتان باشد. بین شبکه های اجتماعی موجود، «لینکدین» از مهم ترین پلتفرم هایی است که می تواند به برندسازی شخصی و افزایش اعتبار شما کمک کند.

  2. شاید بتوان گفت تولید محتوا مهم ترین بخش سئو محسوب می شود. بنابراین اگر این مرحله بدون توجه و وقت کافی طی شود، باقی اقدامات سئو نیز به نتیجه ایدئال نخواهند رسید.

  3. بک لینک ها به اندازه طلا در سئو ارزشمند هستند؛ اما در ساختن بک لینک نباید زیاده روی کرد! چراکه در این صورت گوگل شما را به دلیل دریافت بک لینک های غیرطبیعی و ساختگی جریمه خواهد کرد. بنابراین در هر بازه زمانی باید به تعداد مشخصی از بک لینک ها اکتفا کرد.

  4. بسیاری از کاربران با موبایل خخود در فضای وب پیمایش می کنند. بنابراین در سئو وب سایت های شخصی باید به فکر این کربران هم باشیم و سایت را تا جای ممکن پاسخگو نگه داریم.

  5. این که هر سایتی برای سئو شدن چه قدر زمان نیاز دارد کاملاً متغیر است و به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. اما نکته ای که در مورد بهینه سازی همه سایت ها وجود دارد، صبر است. سئو فرآیندی یک شبه نیست؛ بلکه باید آهسته و پیوسته پیش رود. بنابراین وقتی سئو سایت شخصی خود را شروع می کنید صبر داشته باشید و دلسرد نشوید تا در آینده ای نزدیک شاهد نتایج شیرین این مسیر باشید.

تصویر نکات

سئو سایت شخصی با ریراکو

وب سایت های شخصی، ازجمله سایت هایی هستند که متخصصین ریراکو در سئو کردن آنها حرف زیادی برای گفتن دارند. تفاوتی ندارد که کجا دنیا زندگی می کند؛ حتی اگر داخل ایران نیستید هم می توانید بهینه سازی سایت شخصی خود را به ریراکو بسپارید.

ریراکو کار را با برگزاری جلسه با شما شروع می کند و گزارش هایی جامع را نیز به صورت ماهانه به شما ارائه می دهد. بنابراین در طول این همکاری دو طرف همواره با یکدیگر همراه خواهند بود. برای سپردن سئو سایت شخصی به ریراکو کافی است فرم مربوطه را پر کنید. کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس خواهند گرفت.