طراحی تجربه کاربری سایت و نقش آن در سئو

UX and its role in SEO

امروزه برای داشتن یک سئوی موفق نیاز است راه هایی را در پیش رو گرفت که در آن طراحی تجربه کاربری سایت ( User Experience ) یا همان میزان رضایتی که یک کاربر از سایت بازدید شده دارد که آن را با مخفف  UXمی شناسیم، مد نظر گرفته شود .Sherry Bonelli که مقاله نویسی در این خصوص است اظهار داشته است که رابطه ای مستقیم میان سئو و UX وجود دارد و این دو عامل با تعامل با یکدیگر می توانند هم برای کاربران و هم برای موتور های جستجو مفید باشند.

تفاوت سئو از گذشته تا به امروز

تفاوت سئو از گذشته تا به امروز
تفاوت سئو از گذشته تا به امروز

در دنیای سئوی گذشته، سئو بسیار آسان تر از آن چیزی بود که امروزه ما با آن درگیر هستیم در گذشته تنها لازم بود مقاله ی خود را مملو از کلمات کلیدی کنید و متناسب با آن کلمات کلیدی به راحتی  به رتبه بندی بالا، توسط موتور های جستجو دست پیدا کنید، در حال حاضر شکل رتبه بندی سایت و فاکتور های موجود در سئو به طور کامل تغییر کرده است و گوگل و دیگر موتور های جستجو با هزاران پارامتر دیگر به رتبه بندی سایت شما مشغول هستند و طراحی تجربه کاربری سایت از جمله این پارامتر ها ست.

اهمیت رضایت کاربر از بازدید سایت

تغییرات و تحولات موجود در ( نسبت به زمان های گذشته) سئو سبب شد که رضایت کاربر بتواند تاثیر مستقیم بر پیشرفت سئو ی یک سایت داشته باشد در نتیجه توجه به این مسئله که دسترسی پیدا کردن به سایت ها برای کاربران تا چه میزان آسان خواهد بود و داشتن محتوای قوی و کاربردی که بتوانند برای کاربر جذابیت داشته باشد و افراد تمایل به خواندن و دنبال کردن ادامه ی مطلب را داشته باشند و همچنین توجه به امنیت سایت، سرعت سایت و موبایل فرندلی بودن سایت توانست نقش اساسی در رسیدن به سئو موفق تلقی شود و لازم دیده شد که در سئو و طراحی تجربه کاربری سایت  تجدید نظر هایی اعمال شود .

مشارکت سئو و UX

برای درک بهتر نحوه ی مشارکت سئو و UX باید گفت سئو در حقیقت هدف خود را بر روی رضایت موتور های جستجو از سایت قرار می دهد و UX هدف خود را بر رضایت کاربر از سایت قرار داده است که در نهایت می توان مدعی بود سئو و طراحی تجربه کاربری سایت در یک راستا حرکت کرده و هدف مشترکی را دنبال می کنند. در ادامه فاکتور هایی را برخواهیم شمرد که می تواند در یک سایت منجر به جلب رضایت کاربران و همچنین جلب رضایت موتور های جستجو از سایت مد نظر باشد.

هدینگ ها ( عناوین )

هدینگ ها ( عناوین )
هدینگ ها ( عناوین )

همانطور که در کتاب ها و مقالات چاپ شده، عناوین می توانند به خواننده کمک نماید تا راحت تر به اطلاعاتی که نیاز دارد دست پیدا نماید، در دنیای اینترنتی نیز این عناوین می توانند هم به کاربران کمک نمایند تا راحت تر به اطلاعات مورد نظر خود دستیابی پیدا کنند و هم به موتور های جستجو اجازه دهد تا راحت تر به عمل کرولینگ پرداخته و محتوای موجود در سایت را تجزیه و تحلیل نمایند .

وجود هدینگ های مختلف در یک مقاله

هدینگ های مختلف اعم از (<h1>, <h2>, <h3>, <h4>, <h5> and <h6>) باید بتواند به خوانندگان سایت و همچنین موتور های جستجو که در حال بررسی سایت های موجود هستند  این مفهوم را برساند که پاراگراف در حال توضیح چه محتوایی است و از لحاظ منطقی سلسه مراتب موجود در پاراگراف های یک مقاله را نشان دهد، این هدینگ ها می تواند به کاربرانی که در سایت گم شده اند کمک نماید تا به آنچه نیاز دارند به راحتی دسترسی پیدا کنند .

اهمیت هدینگ 1 در صفحات

اهمیت هدینگ 1 در صفحات
اهمیت هدینگ 1 در صفحات

مسئله ای که در هدینگ ها باید به آن توجه داشت این است که تنها از تگ هدینگ h1 یکبار باید استفاده کرد و دلیل این کار این است که به کاربر و موتور های جستجو نشان داده شود که تمرکز اصلی این صفحه از سایت بر روی چه مسئله ای است، در واقع h1 اولین چیزی است که در صفحه به چشم می آید در نتیجه باید در قسمت های بالای صفحه قرار گیرد همانطور که در یک کتاب عنوان فصل به عنوان اولین مورد در صفحه به چشم می آید.

هدینگ ها باید در راستای هدینگ 1 نوشته شوند

هدینگ هایی که بعد از هدینگ 1 قرار می گیرند لازم است که ساختار هدینگ 1 را دنبال کرده و مادامی که این کار معنی دار تلقی شود این هدینگ ها نمی توانند چندین بار تکرار شوند. باید گفت که ضروری نیست که یک متن دارای هدینگ های فراوانی باشد و می توان تنها از هدینگ 1 و چند هدینگ 2 در محتوا بهره برد.

سیگنال های ایجاد شده توسط کاربران

سیگنال های ایجاد شده توسط کاربران
سیگنال های ایجاد شده توسط کاربران

سیگنال ها و باز خورد هایی که کاربران بعد از استفاده از سایت ها می توانند برای سایت ها داشته باشند از دید گوگل پنهان نخواهد ماند و این سیگنال ها می تواند برای سایت تاثیری دائمی داشته باشد در نتیجه لازم است که اگر پستی در Google My Business به اشتراک گذاشته اید به صورت مداوم در نظر داشته باشید که آیا کاربران بر روی پست شما کلیک کرده اند و آیا نظری از خود برای شما باقی گذاشته اند؟ برخورد و پاسخ شما نسبت به این کاربران چه بوده است ؟ توجه به این امر در رتبه بندی سایت شما بی تاثیر نخواهد بود چراکه گوگل هوشمند تر از آن چیزی است که ما می پنداریم و رفتار کاربران را نسبت به سایت های موجود به صورت مداوم آنالیز خواهد کرد لذا لازم است با بهره گیری از یک مشاور سئو، تمام تلاش خود را نمایید که در درجه  ی اول رضایت کاربران را جلب نمایید .

مثالی از یک سایت موفق در طراحی سایت

مثالی از یک سایت موفق در طراحی سئو
مثالی از یک سایت موفق در طراحی سئو

برای مثال به صفحه ی اصلی ( هوم پیج ) ریراکو سئو توجه کرده و نحوه ی عناوین موجود در سایت را بررسی نمایید، موارد ذکر شده در منو به گونه است که ابهامی برای کاربر ایجاد نخواهد کرد و اگر برای مثال فرد نیاز داشته باشد که در خصوص سئو وردپرس اطلاعاتی کسب نماید می تواند به راحتی در منوی بالای صفحه، قسمت سئو و بهینه سازی سایت را انتخاب کرده و از آنجا به راحتی به مطلب سئو سایت وردپرسی دست پیدا نماید، این منو باید به صورتی باز شود که کل صفحه را پر ننماید و کاربر بتواند محتوای موجود در زیر این منو را مشاهده نماید. برای کاربرانی که از گوشی های همراه خود برای سرچ کردن استفاده می کنند مشاهده منو که کل صفحه  را در بر گیرد غیر قابل تحمل خواهد بود.

مسیر یابی آسان و ساختار کاربردی سایت

باید توجه داشت که تمام کاربران از صفحه ی اصلی وارد وب سایت شما نخواهند شد از این رو الزامی ست که موارد موجود در سایت طوری طراحی شوند که راه دسترسی به مطالب دیگر سایت در آن آسان باشد، باید گفت که تاثیر پاپ آپ بر سئو  و همچنین بر مسیر یابی کاربر می تواند منفی باشد چرا که این پاپ آپ ها می تواند برای کاربران سایت غیر کاربردی، خسته کننده و تکراری باشد در نتیجه لازم است ساختار طراحی موارد موجود در یک سایت به گونه ای باشد که کاربر به راحتی بتواند به مطلب مورد نیاز خود دست پیدا کند و طراحی آن پیچده و غیر قابل فهم نباشد .

سرعت سایت

مدت زیادی است که به سئو کاران ثابت شده است که برای داشتن سئو حرفه ای سایت لازم است به سرعت آپلود سایت توجه شود تا بتوان به رتبه بندی بالا رسید، مدت هاست که گوگل اظهار داشته است که سرعت آپلود سایت در موبایل یک فاکتور اساسی و اصلی برای رتبه بندی سایت محسوب می شود. از این رو، نه تنها توجه به سرعت لود سایت بلکه سرعت لود در موبایل های کاربران باید مورد توجه قرار گیرد تا بتواند نتایج مفیدی داشته باشد.

استفاده از کدام ابزار می تواند برای حل مشکل سرعت سایت مورد استفاده قرار گیرد؟

استفاده از کدام ابزار میتواند برای حل مشکل سرعت سایت مورد استفاده قرار بگیرد
استفاده از کدام ابزار میتواند برای حل مشکل سرعت سایت مورد استفاده قرار بگیرد

استفاده از PageSpeed Insights tool به شما اجازه می دهد با وارد کردن URL خود به مشکلات احتمالی موجود مرتبط با سرعت لودینگ در موبایل ها بپردازید. استفاده از این ابزار راه کار هایی برای بالا بردن سرعت لودینگ به افراد پیشنهاد خواهد داد، باید دانست که حتی سایت های بزرگ و پیشرفته که دارای بودجه هایی در زمینه ی آی تی هستند هم به مشکلاتی در خصوص سرعت لود بر میخورند که باید هرچه سریع تر برای رفع این مشکل اقدامات لازم به عمل آید و از افرادی بهره گیرند که مشارکت بین سئو و طراحی تجربه کاربری سایت را به صورت کامل درک نمایند.

تجربه ی استفاده از موبایل در کاربران

هنگامی که صحبت از تجربه ی استفاده از موبایل برای کاربران می شود در اول باید دانست که سئو موبایل چیست و بهره گیری از آن چه نتایجی می تواند داشته باشد؟ از سال 2015 که گوگل آپدیت های موبایل فرندلی را مطرح نمود طراحان سایت و سئو کاران دانستند که باید فاکتور موبایل فرندلی را جز فاکتور های اساسی برای بهبود سئو سایت و افزایش رتبه بندی بدانند .

اهمیت به موبایل فرندلی بودن سایت در طراحی سایت

یکی از فاکتور های موجود در تجربیات موبایلی کاربران که می تواند خاطر کاربران را مکدر سازند توجه نکردن به مسیرهای موجود و موقعیت های و طراحی های سایت می باشد، استفاده نکردن از دکمه ها با سایز های مناسب می تواند جستجو در سایت را برای کاربران دشوار سازد. باید توجه داشت که تمام علایم و نشانه ها و حتی کوچک ترین طراحی ها می تواند بر رضایت کاربر نسبت به سایت تاثیرگذار باشدکه در طراحی تجربه کاربری سایت باید به آن توجه نمود .

نمونه ای از یک سایت با طراحی نامناسب

نمونه ای از سایت با طراحی نامناسب
نمونه ای از سایت با طراحی نامناسب

برای مثال به سایت زیر توجه نمایید، هنگامی که سایت زیر را باز می نماییم توجه ما به مطالبی بدون اهمیت جلب می شود که نیمی از صفحه ی کلی را در بر گرفته است، نمایش یک لوگوی بسیار بزرگ، تبلیغات موجود و دیگر اطلاعات موجود در این سایت نمی تواند برای کاربران جذابیتی داشته باشد، و این نقص به هنگام استفاده  ی کاربر از موبایل بیشتر خود را به نمایش خواهد گذاشت سایت زیر نشانه یک سایتی است که در طراحی آن به فاکتور یوزر فرندلی بودن توجهی نشده است.

شلوغی صفحات یک وب سایت چه پیامد هایی خواهد داشت؟

در طراحی سایت ها باید از شلوغی و در هم ریختگی صفحات خود داری نمود چرا که این امر سبب می شود که منو های اصلی و محصولات و یا مقالاتی که برای ما حائز اهمیت است و باید در معرض دید کاربران قرار بگیرد از دید مخفی بماند. برای افزایش بازدید سایت و همچنین رتبه بندی بهتر لازم است از طراحانی کمک گرفت که هوشمندانه تمامی فاکتورهای موجود را در نظر گرفته و تمام تلاش خود را نمایند که رضایت کاربران و در نهایت رضایت گوگل را جلب نماید.

سئو و UX یک ترکیب فوق العاده

توجه به سئو و همچنین UX می تواند دارای دو جنبه باشد اولی جلب رضایت افراد ( کاربران ) و دومی جلب رضایت موتور های جستجو که خوشبختانه هدف هر دوی این دو عامل ذکر شده مشترک می باشد .

اهمیت لینک ارتباطی یک سایت و تاثیر آن بر سایت

اهمیت لینک ارتباطی یک سایت و تاثیر آن بر سایت
اهمیت لینک ارتباطی یک سایت و تاثیر آن بر سایت

لینک اولیه ی شما راه ارتباطی بین شما و مخاطبان شماست و در واقع می توان از این لینک به عنوان یک شناسه ی هویتی برای شما یاد کرد که به مخاطبان اعلام می دارد تا چه میزان شما دارای ارزش و اعتبار هستید و تنها به همین دلیل است که نیاز است در طراحی سایت رضایت کاربران را در نظر گرفت و از طراحی سایت به گونه ای بهره گرفت که در راستای UX باشد، برای مثال در طراحی تجربه کاربری سایت لازم است از نظر فرهنگی مطابق با کاربران خود حرکت کرده و برند و یا خدمات خود را که در حال عرضه ی آن در سایت هستید را مطابق با آن فرهنگ کاربر به نمایش گذارید، در این راه باید به فاکتور های مانند رنگ های موجود در طراحی، نحوه ی نمایش گذاری، استفاده از فونت ها و محتوای نمایشی و … توجه کرد.

منبع: searchengineland

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *