سئو استارتاپ ها

سئو استارتاپ ها بهترین راه برای معرفی استارت آپ ها به کاربران است. هرچند که شگردها و راهکارهای متنوعی برای آگاهی کاربران از یک کسب و کار جدید وجود دارند؛ اما اکثر دیجیتال مارکترها معتقدند که بازدهی هیچ روشی به اندازه « سئو» نیست. البته این امر دلیل روشنی دارد و دور از انتظار نیست. حدود 93% از کل ترافیک وب، متعلق به موتورهای جست و جوست. 98% از کل کاربران اینترنت نیز حداقل ماهی یک بار عبارتی را در موتورهای جست و جو سرچ می کنند. اینجا دقیقاً جایی است که یک استارت آپ می تواند به لطف سئو، خود را در معرض دید اکثر کاربران اینترنت قرار دهد.

تصویر سئو سایت استارتاپ

 

چرا سئو برای استارت آپ ها ضروری است؟

استارت آپ ها کسب و کارهای تازه کاری هستند که محدودیت های زیادی در منابع مالی خود دارند. بنابراین باید هر قدم خود را محتاطانه و فکرشده بردارند. دقیقاً به همین دلیل هم بسیاری از استارت آپ ها مطمئن نیستند که آیا سئو باید جزو اولویت هایشان باشد یا نه؟

ما در پاسخ این سؤال به 2 امتیاز سئو اشاره می کنیم:

  • معرفی کسب و کار به مجموعه وسیعی از کاربران

  • پیدا کردن دقیق مخاطبان هدف

طبق باور اکثر دیجیتال مارکترها در حال حاضر جامعه ای که در سئو با کسب و کار شما آشنا می شوند، از جامعه مخاطبِ هر روش تبلیغاتی دیگری بزرگ تر است. یعنی سئو این پتانسیل را دارد که شما را به بیشترین تعداد کاربرانِ ممکن معرفی کند و این یک دستاورد طلایی برای استارت آپ هاست. از طرفی طبیعی است که هر چه کاربران بیشتری شما را بشناسند، احتمال فروش شما هم بیشتر خواهد بود.

علاوه بر این گاهی ممکن است برای بعضی روش های تبلیغاتی هزینه هایی را صرف کنید، اما به نتیجه ای که انتظارش را دارید نرسید. رایج ترین دلیل این اتفاق این است که هزینه ها جای درستی صرف نشده اند و تبلیغات شما در معرض دید جامعه مناسبی قرار نگرفته است.

اما در سئو، با تکنیک هایی مثل «انتخاب کلمات کلیدی مناسب» و « تولید محتوا کاربردی» می توانید دقیقاً جامعه ای را هدف قرار دهید که بیشترین پتانسیل را برای مشتری شدن دارند. درواقع با این کار یک معامله دو سر بُرد کرده اید؛ چراکه هم شما به هدفی که دارید می رسید و هم کاربران کسب و کاری را که دنبالش هستند پیدا می کنند.

مراحل سئو برای استارت آپ ها

  1. تعیین اهداف استارت آپ

    اولین قدم تیم ریراکو در شروع مسیر سئو برای استارت آپ ها، برگزاری یک جلسه با کارفرماست. در این جلسه درباره مباحث مختلفی صحبت می شود که مهم ترین آنها «اهداف» استارتاپ است. اهدافی که برای سئو وب سایت تعریف می شوند، باید مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط به کسب و کار و دارای زمانبندی باشند. به علاوه باید دو نوع هدف برای کسب و کار تعریف شود: «هدف تجاری» و «هدف فنی».

    اهداف تجاری همان اهداف مالی هستند. مثلاً شما می خواهید در طول چند ماه آینده به N تومان درآمد برسید. اما اهداف فنی به دستاوردهای سئو مربوط می شوند. مثلاً هدف شما این است که در طول چند ماه آینده، به X بازدید ماهانه برسید.

    تعیین اهداف استارت آپ
  2. طراحی استراتژی سئو

    همانطور که می دانید سئو وب سایت ها زمانبر و مستلزم صرف هزینه است. بنابراین شروع این مسیر بدون برنامه ریزی می تواند فقط به تلف شدن منابع مالی و زمانی منجر شود. تیم ریراکو نیز قبل از شروع سئو، بر اساس اهداف استارت آپ و میزان بودجه آن، برای تمام قدم های پیش رو برنامه ریزی می کنند. هر چه این استراتژی شفاف تر و دقیق تر باشد، روش های رسیدن به هر هدف نیز روشن تر خواهند بود.

    طراحی
  3. تحقیق کلمات کلیدی

    وقتی به عنوان یک استارت آپ در شروع راه خود هستید، هنوز نمی دانید که مخاطبان شما چه نیازها و علایقی دارند؛ اما خوشبختانه «تحقیق کلمات کلیدی» می تواند خیلی چیزها را روشن کند. در این فرآیند متوجه می شوید که کاربران هدف شما بیشتر چه عباراتی را با چه اهدافی در موتورهای جست و جو وارد می کنند.

    در تحقیق کلمات کلیدی از ابزارهای متنوعی استفاده می شود که سئوکاران ریراکو با تمام آنها آشنا هستند و از ترکیب آنها برای پیدا کردن لیستی از کلمات کلیدی ایدئال برای کسب و کار شما استفاده می کنند. سپس این عبارات را در بخش های مختلفی از سایت می گنجانند؛ مانند متادیتاها، عناوین، تگ ها، مقالات بلاگ، متن جایگزین تصویر و … .

    تحقیق کلمات کلیدی در شروع پروژه سئو سایت استارتاپ
  4. بهره گیری از بازاریابی محتوایی

    «قیف بازاریابی» یک روش مارکتینگ است که با «آگاهی مخاطبان» شروع می شود و کم کم به «فروش» و نهایتاً به «وفادار نگه داشتن مشتریان قبلی» می رسد. اما نکته اینجاست که هدف اولیه سئو استارتاپ ها فروش بیشتر نیست؛ بلکه اطلاع رسانی بیشتر است. این کسب و کارها باید قبل از چیزی نامشان را به گوش مخاطبان برسانند تا بستر مناسبی را برای ادامه سفر مشتری فراهم کنند. بنابراین مهم ترین مرحله قیف بازاریابی برای استارتاپ ها، همان مرحله اول، یعنی «آگاهی دادن به مخاطبان» است.

    طبق تجربیات قبلی، بهترین راه برای اطلاع رسانی برند به مخاطبان، «بازاریابی محتوایی» است. چرا؟ چون محتواها هم محبوبیت بی نظیری دارند و هم می توانند شما را درست به مخاطبانی که می خواهید برسانند. انتخاب موضوع و کلمات کلیدی مناسب، بهترین تکنیک برای معرفی کسب و کار شما به مخاطبان است.

    تیم ریراکو بعد از تحقیق کلمات کلیدی، در یک همکاری با تیم محتوا، درباره نوع، عنوان، تاریخ و سایر پارامترهای محتوا تصمیم می گیرند. سپس این محتواها را به صورت منحصر به فرد برای هر یک از استارت آپ ها تولید و منتشر می کنند. البته کار محتوا به اینجا ختم نمی شود! جمع آوری سیگنال های به دست آمده از محتواها و همینطور آپدیت محتواهای برتر نیز بخشی از چرخه بازاریابی محتوا محسوب می شوند.

    بهره گیری
  5. افزایش اعتبار استارت آپ ها

    یکی از مهم ترین اهداف استارت آپ ها، جلب اعتماد کاربران است. وقتی یک کسب و کار جدید استارت می خورد، قطعاً رقبایی دارد که از او شناخته تر شده هستند و کاربران به آنها اعتماد دارند. شاید این بزرگ ترین تفاوت استارت آپ ها با کسب و کارهای جاافتاده باشد! اما خبر خوب این که به لطف سئو می توانید استارت آپ خود را به یک برند معتبر نزد کاربران تبدیل کنید. چطور؟

    وقتی وب سایت شما در صفحه اول گوگل نمایش داده شود، کاربران ناخودآگاه آن را به عنوان یک منبع معتبر خواهند شناخت. از طرفی نام شما بارها به چشم مخاطب می خورد و گوشه ای از ذهن او حک می شود. اما غیر این، تکنیک دیگر سئو که اعتبار وب سایت را چندبرابر می کند، «بک لینک سازی» است.

    نکته بسیار مهمی که همه سئوکاران باتجربه از آن باخبر هستند، مرزی است که بین بک لینک های مفید و مضر وجود دارد! اگر تعداد زیادی بک لینک را در مدت زمان کوتاهی برای سایتتان بگیرید، نه تنها پیشرفت نمی کنید؛ بلکه توسط گوگل جریمه خواهید شد! همینطور دریافت بک لینک از وب سایت های نامرتبط یا بی کیفیت نیز فقط منابع مالی شما را هدر خواهد داد. با وجود این، بک لینک های معتبر و به اندازه، هنوز هم ستون فقرات الگوریتم های گوگل محسوب می شوند.

    قرار دادن لینک وب سایت شما در یک منبع دیگر، هم نام شما را به گوش کاربران می رساند و هم اعتماد موتورهای جست و جو را جلب می کند. به همین دلیل است که تیم ریراکو، تدوین استراتژی لینک سازی را هم از قلم نمی اندازند تا این فرآیند را با کمترین ریسک ممکن پیش ببرند.

    افزایش اعتبار
  6. رسیدگی به سئو تکنیکال

    فرض کنید وب سایت یک استارت آپ به صورت یک نمودار صعودی در حال پیشرفت است. حالا در این مرحله حساس، یک سری صفحات با ارورهای مختلف در وب سایت ظاهر می شوند، بعضی صفحات توسط گوگل ایندکس نمی شوند، سرعت بارگذاری صفحات کم است یا … . چنین مشکلاتی سنگ های به ظاهر کوچکی بر سر راه سئو استارتاپ ها هستند که اگر به آنها رسیدگی نشود، می توانند به موانعی جدی تبدیل شوند.

    بخش تکنیکال سئو وظیفه رسیدگی به این مشکلات را دارد. از بهینه سازی سرعت سایت گرفته تا رسیدگی به صفحات 404 و … همگی در طول مسیر سئو برای استارت آپ ها به ترتیب اولویت انجام می شوند.

    رسیدگی
  7. اطمینان از ریسپانسیو بودن وب سایت برای موبایل

    بسیاری از استارت آپ ها از ایجاد یک نسخه ریسپانسیو برای موبایل غفلت می کنند. این در حالی است که گوگل در سال 2019 رسماً اعلام کرد که میزان پاسخگو بودن صفحات برای موبایل، از فاکتورهای جدی رتبه بندی است. از طرف دیگر، بیش از 50% کاربران وب، از موبایل به جای کامپیوتر یا لپ تاپ استفاده می کنند و اگر صفحات سایتی سریع و کاربرپسند نباشند، آن را به سرعت ترک خواهند کرد. پس به عنوان یک استارت آپ باید بدانید که نسخه موبایل سایت، به اندازه نسخه دسکتاپ و حتی بیشتر از آن اهمیت دارد.

    تیم سئو ریراکو طراحی وب سایت شما را بررسی کرده و پارامترهای ریسپانسیو بودن سایت را با ابزارهای موجود ارزیابی می کنند. سپس اگر متوجه وجود مشکلاتی شوند، به اصلاح آنها می پردازند. همینطور اگر سایت مد نظر پتانسیل بیشتری برای ریسپانسیو بودن داشته باشد، از تکنولوژی های روز استفاده می کنند تا از این پتانسیل استفاده حداکثری ببرند.

    اطمینان
  8. ردیابی رفتار کاربران

    استراتژی های سئو بر دو پایه طراحی می شوند: 1- اطلاعاتی که گوگل در اختیار سئوکاران قرار می دهد، 2- داده هایی که از آنالیز خود وب سایت به دست می آیند. اما از آنجایی که استارتاپ ها فعالیت خود را تازه شروع کرده اند، هنوز داده های چندان زیاد و ارزشمندی ندارند. این می تواند یکی از چالش های سئو برای استارت آپ ها باشد.

    درواقع در سئو استارتاپ ها، اطلاعات گوگل را داریم؛ اما هنوز رفتاری از کاربر سر نزده که بتوان از آن نتیجه گیری و استراتژی های پیش رو را طراحی کرد. اینجاست که سئوکاران متخصص، داده هایی را که بعد از هر قدم سئو به دست می آیند، با دقت و تمرکز بیشتری جمع آوری و آنالیز می کنند. درواقع ارزش داده ها (هرچند اندک) در سئو استارتاپ ها بیشتر از انواع دیگر سایت هاست.

    ردیابی و آنالیز داده های سئو به کمک ابزارهای تحلیلی متنوع انجام می شود؛ مانند Google Analytics، Google Serah Console، MOZ و … . سئوکاران ریراکو بر تمام این ابزارها مسلط هستند و از داده های به دست آمده برای پایه ریزی برنامه های بعدی به بهترین شکل استفاده می کنند.

    ردیابی

آیکون

چند نکته

  1. سرمایه گذاری برای سئو استارتاپ ها، نوعی سرمایه گذاری بلندمدت و مستمر محسوب می شود که می تواند نقطه شروع فوق العاده ای برای وب سایت های این چنینی باشد.

  2. عضویت در خبرنامه و امکان به اشتراک گذاری محتواها و محصولات، دو قابلیتی هستند که می توانند استارت آپ را به کاربران بیشتری معرفی کنند. بنابراین بهتر است این دو قابلیت نیز در سئو استارتاپ ها مورد توجه قرار بگیرند.

  3. در دنیای پرسرعت امروزی، وقت کمی برای جذب مخاطبان داریم. درست به همین خاطر است که تیم های سئو تمرکز ویژه ای بر فاکتور «سرعت» دارند و هر آنچه که برای داشتن یک سایت سریع لازم است را در نظر می گیرند؛ از انتخاب یک هاست و سرور مناسب گرفته تا بهره گیری از تکنولوژی هایی مانند Gzip یا کش وب سایت و … .

  4. قابلیت «Voice Search» یا جست و جوی صوتی، چشم انداز دنیای دیجیتال و سئو را تغییر داده است. البته همین حالا هم این تکنولوژی توسط حدود 40% از کاربران موبایل استفاده می شود. پس پیاده سازی استانداردهای لازم برای جست و جوی صوتی، می تواند یک تصمیم هوشمندانه برای سایت های استارتاپی باشد.

  5. مهم ترین هدف استارت آپ ها «ثبت شدن در ذهن مخاطب» است. محتواهای بصری (تصاویر، گرافیک ها و ویدئوها) می توانند سرعت رسیدن به این هدف را چندبرابر کنند. چراکه به خاطر سپردن عناصر بصری بسیار راحت تر از محتواهای متنی است. بنابراین استفاده از محتواهای بصری خلاقانه و باکیفیت، می تواند یک شتاب دهنده در سئو برای استارت آپ ها باشد.

تصویر نکات

سئو استارتاپ ها با ریراکو

افتخار ریراکو همراهی چند صد کسب و کار تا رسیدن به قله های موفقیت در فضای دیجیتال است. بنابراین این باعث خوشحالی ماست که کسب و کار نوپای شما را رشد داده و پخته تر کنیم و شاهد موفقیت روزافزون شما باشیم.

اگر سررشته ای از سئو و محتوا ندارید، نگران نباشید! ریراکو قبل از کاری با شما یک جلسه برگزار می کند تا با کسب و کارتان بیشتر آشنا شود و شما نیز سؤالات و ابهامات خود را طرح کنید. سپس صفر تا صد سئو استارتاپ شما را طراحی و پیاده سازی می کند. همچنین گزارش های ماهانه ای را از اقدامات انجام شده در اختیارتان قرار می دهد تا همواره از روند پیشرفت پروژه مطلع باشید.

برای دریافت خدمات سئو برای استارت آپ ها از ریراکو، کافی است فرم مربوطه را تکمیل و ارسال کنید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت و مقدمات همکاری را فراهم خواهند کرد.