سئو منفی و راه های دوری از آن

سئو منفی و راه های دوری از آن

 

برای اینکه توضیحی به زبان ساده از سئو منفی داشته باشیم باید بگوییم که اعمال مخرب انجام شده در یک سایت  که با این هدف که بتوان رتبه ی سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل تغییر داد را به عنوان سئوی منفی یا Negative SEO می شناسیم و باید گفت که این اقدامات از چشمان گوگل و البته الگوریتم های گوگل که باغ وحشی از حیوانات مختلف است که مامور و معذور به شناسایی متخلفان می باشند، دور نخواهد ماند. گاهی این سئوی منفی توسط شما انجام نمی شود و شما ناخواسته با آن مواجه می شوید که در ادامه به شرح کامل آن خواهیم پرداخت.

نه به سیاهی سئوی کلاه سیاه ولی از همان جنس

اگر شما به عنوان یک مبتدی بخواهید سئو را یاد بگیرید احتمالا اولین چیزی که شما از آن می ترسانند همین سئوی کلاه سیاه است چرا که عواقب ناخوشایندی برای شما خواهد داشت و متاسفانه باید بگوییم که سئوی منفی هم از همان جنس می باشد. سئوی منفی را گوگل در دسته بندی سئو ی کلاه سیاه قرار خواهد داد که همه ی ما می دانیم عواقب داشتن این نوع سئو چه خواهد بود. در سال های گذشته کمتر کسی بود که به عواقب سئوی کلاه سیاه پی نبرد ولی از آنجایی که  آدم ها همواره به دنبال این هستند که ره صد ساله را یک شبه بروند پس شروع به استفاده از سئوی نگتیو یا همان سئوی منفی کردند.

چگونه ناخواسته مورد حمله ی سئوی منفی قرار می گیریم؟

چگونه ناخواسته مورد حمله ی سئوی منفی قرار می گیریم؟
چگونه ناخواسته مورد حمله ی سئوی منفی قرار می گیریم؟

هر چقدر هم که شما در سئو محافظه کار باشید باز هم این احتمال وجود دارد که افراد دیگر سئوی سایت شما را تحت تاثیر عواقب سئوی منفی قرار دهند. اگر برای شما سوال پیش می آید که چطور این اتفاق ممکن است برای شما چند مورد از این احتمالات را خواهیم شمرد:

  • سایت های دیگر لینک هایی ناخواسته و غیر تایید شما به سایت شما ایجاد کرده باشند
  • سایت های دیگر محتوای شما را کپی کنند و از آن در سایت خود استفاده کنند و گوگل این محتوا را به عنوان محتوای کپی شده در یو ار ال های مختلف شناسایی کنند
  • بک لینک های سایت شما حذف شوند
  • و در نهایت هک شدن کلی سایت شما توسط فرد یا افرادی خاص

چگونه سایت خود را از سئو منفی محفوظ نگه داریم ؟

چگونه سایت خود را از سئو منفی محفوظ نگه داریم ؟

    چگونه سایت خود را از سئو منفی محفوظ نگه داریم ؟
  1. در گوگل وب مستر تنظیمات ایمیل خود را به گونه ای قرار دهید که برای شما ایمیل تغییرات ارسال شود و شما متوجه تغییراتی که می تواند سبب افت رتبه ی سایت شما شود، شده و به سرعت اقدامات لازم را انجام دهید.
  2. بک لینک های خود را به صورت مداوم ردیابی کنید.
  3. از بهترین و با ارزش ترین لینک های خود محافظت کنید.
  4. حواستان به هکرها باشد و به صورت مداوم امنیت سایت خود را چک کنید.
  5. از محتوای Duplicate دوری کنید، به جای کپی کردن از سایت های دیگر خودتان دست به کار شوید و با تحقیق و بررسی تولید محتوای سئو شده منحصر در سایت خود داشته باشید.
  6. سوشال مدیا هایی که شما را منشن کرده اند را بررسی کنید.
  7. سرعت سایت خود را بررسی کنید.

چرا افراد به سئوی منفی رو می آورند؟

هزینه ی کم سئوی منفی سبب می شود که افراد به این نوع سئو روی بیاورند، چرا که این باور غلط به آنها داده شده است که با داشتن این نوع سئو دیگر لازم نیست هزینه های هنگفت و زمان زیادی را برای رسیدن به نتیجه سئو صرف کنند به طور کلی ما افرادی را از این نوع سئو استفاده می کنند را در دو گروه دسته بندی می کنیم که در ادامه آنها را به شما معرفی میکنیم با این امید که شما جزء هیچ کدام از این دو گروه نباشید.

دسته بندی افرادی که به این نوع از سئو روی آورده اند

 

دسته بندی افرادی که به این نوع از سئو روی آورده اند
دسته بندی افرادی که به این نوع از سئو روی آورده اند
  • دسته ی اول: افرادی که می خواهند زمان و هزینه ای صرف سئوی سایت خود نکنند و بر این خیال اند که می توانند سریع به نتیجه برسند و از عواقب این نوع سئو و تخطی از قوانین گوگل آگاه نیستند.
  • دسته ی دوم: افرادی که سئوی خود را به دست یک تیم سئو و یا یک فرد با عنوان فریلنسر سپرده اند اما در انتخاب خود دقت نکرده اند و به احتمال قوی هزینه ی کمی را برای این انتخاب در نظر گرفته اند و حال این افراد می خواهند هر چه سریع تر رتبه ی سایت آنها را دستخوش تغییر قرار دهند و عواقب بلند مدت این کار برایشان تفاوت آنچنانی ندارد.

از بک لینک های خود محافظت کنید

یادتان باشد که بی اهمیتی به بک لینک ها و حفاظت آنها می تواند لطمه های جبران ناپذیری به سایت شما بزند. محافظت از این بک لینک ها می تواند به واسطه ی ابزارهای مختلفی صورت گیرد  و در این بین شما باید به صورت مداوم تمامی بک لینک های موجود را بررسی کنید و در صورتی که وجود بک لینک مخربی را مشاهده کردید به سرعت برای رفع مشکل آن اقدام نمایید.

از سئوی منفی غافل نشوید

می توان گفت گه هر سئو کار و یا هر تیم سئو استراتژی های مختص به خود را دارد و از راه کارهای منحصر به فردی می تواند برای بهبود سئو سایت خود بهره بگیرد. اما باید ها و نباید های سئو برای همه یکسان می باشد تنها باید قوانین آپدیت شده ی سئو را لحظه به لحظه رصد کرد تا از این غافله عقب نماند و سئوی منفی یکی از مباحث مهم در دنیای سئو است که می تواند بر رتبه ای که شما از گوگل دریافت می کنید که احتمالا زحمات زیادی هم برای آن کشیده اید تاثیر مسقیم گذارد و در نهایت از اعتبار سایت شما کاسته شود.

خطر رقبا و شیطنت های آنها در سئوی منفی

اگر شما هم اندکی با سئو و راهکارهای افزایش بازدید سایت آشنایی داشته باشید، حتما این را می دانید که این تنها شما نیستید که می توانید در رتبه ی که گوگل به سایت شما می دهد و به نمایش گذاری هر چه بیشتر آن به کاربران موثر باشید و در واقع رقبای شما در این میان نقش غیر قابل انکاری دارند و شما باید تمام فعالیت های آنها را مو به مو بررسی کنید و همیشه یک قدم و یا حتی چند قدم از آنها جلو تر باشید. اما چیزی که ما در اینجا می خواهیم بگوییم فراتر از این است که ببنید رقبایتان با سایتشان چه می کنند، شما باید بدانید که همین رقبا با سایت شما و اعتبار شما و در نهایت رتبه ی شما با استفاده از سئوی منفی چه می کنند که در ادامه به زبان ساده این مبحث را برای شما می شکافیم.

استفاده ی بک لینک های مخرب توسط رقبا

تا اینجا گفتیم که رقبای شما می توانند با اندکی شیطنت رتبه ی سایت شما را تغییر دهند حالا می خواهیم بگوییم این امر چگونه ممکن است ؟ رقبای شما اگر به جنگ تن به تن اعتقادی نداشته باشند می توانند با ایجاد لینک های بی کیفیت از سایت شما و هدایت کاربران توسط ریدایرکت به این لینک ها برای شما خطر بزرگی محسوب شوند و قسمت خطرناک ماجرا اینجاست که شما اصلا خبر ندارید که این افراد در حال انجام این کار هستند. پس شناسایی این نوع از لینک ها و مبارزه با آنها می تواند بزرگترین نقش شما در جنگ با سئوی منفی و البته رقبایی باشد که به جای تمرکز بر سئوی سایت خودشان اقدام به تخریب اعتبار سایت های دیگر از طریق ساخت لینک های مخرب کرده اند.

چگونه از شر لینک های مخرب در سئو منفی خلاص شوم؟

اگر در دام لینک های مخرب افتاده اید می توانید چند روش های زیر را امتحان کنید تا از شر آنها خلاص شوید و رتبه ی سایتتان را حفظ کنید:

  • از انکر تکست های نام تجاری (branded anchor text) استفاده کنید.
  • از naked URLs یا همان انکر تکست های عریان استفاده کنید.
  • از کلمات کلیدی دقیقا مشابه با انکر تکست خودادری کنید.
  • لینک از سایت های نامعتبر و ناشناخته دریافت نکنید .

اگر نمی دانید انکر تکست چیست می توانید مقالات آموزشی ما در ریراکو را با همین عنوان مطالعه کنید.

از نظرات منفی غافل نشوید

از نظرات منفی غافل نشوید
از نظرات منفی غافل نشوید

وقتی شما به یک برند نام آشنا تبدیل می شوید احتمالا می دانید که راه های مقابله و سرکوب کردن رقبا که می خواهند اعتبار شما را در دستخوش تغییر قرار دهند، کدام است و احتمالا برای آن چاره ای خواهید اندیشید اما چیزی که در این میان باقی می ماند این است که شما نمی توانید بر نظراتی که کاربران برای شما می نویسند تسلطی داشته باشید از این رو ممکن است تا رقبای شما دست به نوشتن نظرات منفی برای شما بزنند پس بهتر است و به سرکوب شما از این راه مشغول شوند پس لازم است این را در گوشه ای از ذهن خود داشته باشید که این نظرات می تواند برای شما و حتی کاربرانتان و حتی گاهی برای گوگل نیز حائز اهمیت باشد.

مورد حمله ی سئوی منفی قرار گرفتم یا خیر؟

درک اینکه مورد حمله ی سئوی منفی قرار گرفته اید یا نه کار بسیار سخت و دشواری است حتما می پرسید چرا؟ اول از همه اینکه گوگل به صورت مداوم در حال آپدیت کردن الگوریتم های خود است و همیشه با جا به جا شدن رتبه ی سایت، ما به این موضوع مشکوک می شویم که آیا بازهم این جابه جایی به واسطه ی آپدیت یکی از الگوریتم گوگل صورت گرفته است یا خیر. البته که شما به عنوان مالک یک سایت باید از به روز ترین این تغییرات الگوریتم ها آگاه باشید و از طرفی چشم از روی رقبای خود بر ندارید و اگر در صفحات مجازی و یا سایت خود دشمن تراشی کرده اید حواستان به انتقام دشمنان باشد چرا که همانطور که قبلا توضیح دادیم این افراد می توانند از طریق لینک های نامعتبر شما را مورد حمله ی سئوی منفی قرار دهند.

توهم سئوی منفی و دردسر های آن

توهم سئوی منفی و دردسر های آن
توهم سئوی منفی و دردسر های آن

Marie Haynes مشاور سئو در سایت MarieHaynes.com یک بار به صورت خیلی صریح اعلام کرد که مشتریان ما که سئوی سایتشان را به دست ما سپرده اند به محض جا به جایی رتبه ی سایتشان بر این نتیجه می رسند که رقبای آنها برای آنها لینک هایی ساخته اند و به صفحات آنها لینک زده اند تا از رتبه ی آنها کم شود و جالب اینجاست تقریبا در اکثریت غریب به اتفاق این موارد ما می توانیم برای آنها دلیل منطقی دیگری برای افت رتبه ی سایتشان داشته باشیم. پس بهتر است اولین حدسمان را بر سئوی منفی نگذاریم و همیشه توهم دشمن نداشته باشیم!

اگر از سئو چیزی نمی دانیم ولی صاحب یک سایت هستیم چه کنیم؟

پاسخ مشخص است آن را به متخصص بسپارید و در گوشه ای بنشینید و از نوشیدن قهوه ی تان لذت ببرید و محصولی که در حال فروش آن هستید و یا خدماتی که به مشتریان ارائه می دهید را در گوگل سرچ کنید و ببینید که این افراد شما را به کجا رسانده اند. اگر یک تیم قوی را انتخاب کنید و اندکی صبر و حوصله داشته باشید حتما به نتیجه ای که انتظار دارید، خواهید رسید و   خود را به زودی مشاهده خواهید کرد.

یک جمع بندی ساده از مبحث سئو ی منفی

سئوی منفی می تواند در رتبه بندی سایت ها تاثیر زیادی داشته باشد و سبب افت رتبه ی سایت شما شود حتی اگر شما تلاش های زیادی برای ارتقای سایتتان کرده باشید. این نوع سئو به طور معمول توسط رقبای شما انجام می شود و سایت شما را ناخواسته تحت تاثیر قرار می دهد که نتیجه ی آن چیزی جزء پایین آمدن رتبه ی سایت نخواهد بود و عموما این کار به واسطه ی لینک های مخرب صورت می گیرد. تیم ما در مقالات آموزشی ریراکو معمولا در حال آموزش است که چه کارهایی بکنید و یا چه کارهایی نکنید تا بتوانید موتورهای جستجو را به شکل بهتری بهینه سازی کنید و سایت را رشد دهید، اما در مقوله ی سئوی منفی شما تسلط زیادی بر این امر نخواهید داشت و تنها باید به صورت مداوم کنترل نمایید تا مورد حمله ی این نوع سئو قرار نگیرید.

منبع: semrush

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *