سئوی تکنیکال چیست و شامل چه فاکتور هایی می شود

اگر مشتاقید بدانید که سئو تکنیکال چیست تا بتوانید آن را به بهترین شکل روی وب سایت خود پیاده کنید، تبریک می گوییم! شما برگ برنده دنیای آینده وب سایت ها را پیدا کرده اید. تا پایان این راهنما همراه ما باشید تا با سئوی تکنیکال آشنا شویم و ببینیم که چرا می گوییم این بُعد سئو می تواند برگ برنده شما باشد. همینطور درباره مهم ترین فاکتورهای مهم این نوع سئو نیز صحبت خواهیم کرد.

سئو به چند دسته تقسیم می شود؟

سئو در کل به ۳ دسته اصلی تقسیم می شود که عبارتند از:

  • On-Page SEO (سئوی داخلی): به تمام اقداماتی گفته می‌ شود که در داخل سایت انجام می‌ شود. ازجمله زیرمجموعه های سئوی داخلی، سئوی محتوا است که روی کیفیت محتوا، عناصر بصری، لینک سازی و …  تمرکز دارد.
  • Off-Page SEO (سئوی خارجی): همانطور که از نام آن پیداست، سئوی خارجی به تمام فعالیت‌ هایی اشاره دارد که در خارج از سایت صورت می گیرند و بیشتر با بک لینک سازی مطرح می شود.
  • Technical SEO (سئوی تکنیکال): سئوی تکنیکال به بهینه‌ سازی زیرساخت های وب سایت اشاره می کند.

سئوی تکنیکال چیست؟

هدف از سئوی وب سایت، کسب رتبه بهتر در نتایج جست و جو، جذب ترافیک و افزایش نرخ تبدیل است. برای رسیدن به این اهداف باید در کنار برای به دست آوردن سهم بازار و جذب مشتریان بالقوه، اصول بازاریابی اینترنتی و روش های بهینه سازی را نیز به خوبی رعایت کنیم.

سئوی تکنیکال نیز بخشی از شاخه اصلی بهینه سازی است که به زیرساخت های فنی سایت اشاره دارد و هدف آن درک بهتر ساختار سایت و به شناخت کامل عناصر و روابط توسط موتورهای جست و جو است.

در واقع ساده‌ ترین تعریفی که می توانیم از سئوی Technical داشته باشیم، بهینه سازی بخش فنی وب سایت طبق استانداردهای گوگل است. حالا این بخش فنی می تواند کدهای سایت باشد یا پیاده سازی فناوری های روز یا رفع ارورهای مربوط به ایندکس شدن صفحات یا تأمین امنیت سایت و … .

اگر سئوی تکنیکال خوبی نداشته باشیم چه می شود؟

خب طبق گفته های بالا، کمترین تاوانی که برای نداشتن سئوی تکنیکال می دهیم، عقب ماندن از رقبا است؛ اما باز هم هست!ً شاید شما به صفحات دوم و دوم به بعد گوگل هم راضی باشید و بگویید نمی خواهم از رتبه های برتر حوزه خود جلو بزنم. اما مسئله اینجاست که نداشتن سئوی تکنیکال، به معنی داشتن ارورهای فراوان است.

یکی از رایج ترین ارورهای صفحات وب، ایندکس نشدن توسط موتورهای جست و جو است. یعنی مثلاً گوگل اصلاً از وجود این صفحه خبر ندارد که حالا بخواهد آن را رتبه بندی کند. خب راه حل چیست؟ بله، سئوی تکنیکال که ارورها را پیدا و حل می کند.

بنابراین دلیل اهمیت سئو تکنیکال چیست؟ این که هر چقدر هم که محتوای خوب و ارزشمندی تولید کنید یا لینک سازی سایتتان به خوبی انجام شده باشد، عدم توجه به سئوی تکنیکال حتی از رتبه بندی هم صفحاتتان جلوگیری می کند.

هدف سئوی تکنیکال ایجاد بستری مناسب برای خزش و بررسی ربات های موتورهای جست و جو است تا در نهایت نمایشی بدون ایراد، سرعت بیشتر و خطای کمتری داشته باشیم. ضمن این که تجربه کاربری خوب و رضایت مخاطبین، بر هر چیز دیگری مقدم است که این هم با سئوی تکنیکال محقق می شود.

مهم ترین فاکتورهای سئو تکنیکال چیست؟

فاکتورهای دقیق و جزئی قطعاً به نوع وب سایت شما و حوزه کسب و کارتان بستگی دارد. اما در این میان یک سری از فاکتورها را داریم که در اکثر وب سایت ها مشترک هستند. در ادامه این فاکتورهای مهم را بررسی می کنیم.

1/ انتخاب دامنه ای بهینه و استاندارد

نام دامنه همان اسمی است که از طریق آن می توان به سایت دسترسی داشت. دامنه معرف برند شماست و تقریباً همه جا نمایش داده می شود. آدرس سایت می تواند با www یا بدون آن پیکربندی شود که هیچ تأثیری در سئوی سایت ندارد. منتهی آدرس سایت به هر شکلی که باشد، در تمام تنظیمات نیز باید به همان ترتیب قرار گرفته باشد.

از طرفی آدرس به هر شکلی که تایپ می شود، به همان ترتیب باید بتواند سایت را برای مخاطبین به معرض نمایش در آورد. به عنوان مثال اگر آدرس اصلی سایت با www است، هنگامی که آدرس بدون www تایپ می شود باید به نسخه اصلی هدایت شود.

باید اشاره کنیم که حروف بزرگ و کوچک هم در آدرس سایت تأثیرگذارند و در پروتکل های مختلف حتی در شرایط مشابه نیز به عنوان محتوای تکراری شناخته می شوند!

به آدرس های زیر دقت کنید:

  • com/ARTCLE
  • com/article

این دو صفحه با هم فرق می کنند! معمولاً حالت دوم (یعنی حروف کوچک) به عنوان URLهای سئوپسند پیشنهاد می شود. بعد هم که یکی از این حالات انتخاب کردید، باید این URL را همه جا با حروف کوچک (یا بزرگ بنویسید) و این قانون را همه جا رعایت کنید.

همینطور تمام تنظیمات ریدایرکت دامنه هم باید به درستی پیکربندی شده باشند. به نحوی که تمام آدرس های قابل دسترسی سایت به یک مسیر اصلی منتقل شود. در مثال های زیر هیچکدام از پیوندها نباید مستقل باشند و همه آنها در نهایت به یک صفحه واحد برسند؛ چراکه به سئوی سایت صدمه وارد می شود:

  • https://www.sample.com
  • https://sample.com/about
  • http://sample.com/about
  • http://www.sample.com

برای تنظیم و تغییر آدرس سایت در وردپرس می توانید از طریق تنظیمات عمومی اقدام کنید.

توجه: در مجله ریراکو سئو می توانید درباره «تأثیر دامنه بر سئو» بیشتر بخوانید.

2/ اطمینان از ایندکس شدن صفحات

مراحل رتبه بندی و نمایش صفحات سایت در نتایج، شامل مراحل مختلف است که عبارتند از کراول، ایندکس و رندر. سپس اگر همه مراحل با موفقیت پیش بروند، صفحه مد نظر در نتایج موتورهای جست و جو نمایش داده می شود.

بررسی وضعیت ایندکس در نتایج، از طریق Goole Search Console امکان پذیر است. در ابزار Coverage می توانید صفحات ایندکس شده را ببینید. این آدرس ها در بخش Valid و به صورت Submitted and Indexed  نشان داده می شوند.

روش دیگر هم این است که اگر به وضعیت ایندکس یک صفحه شک دارید، URL آن را در URL Inspection Tool در گوگل سرچ کنسول وارد و چک کنید.

3/ اطمینان از کراول شدن صفحات

همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، کراول یا خزش در واقع یک مرحله قبل از ایندکس شدن صفحات است. بنابراین اگر این مرحله دچار مشکل شود، رتبه بندی دچار اختلال می شود.

پس یکی دیگر از عیب یابی ها در سئو تکنیکال چیست؟ این که مطمئن شوید هیچ صفحه ای مشکلی برای کراول شدن ندارد. چطور؟ می توانید از همان گزارش Coverage که بالاتر درباره اش صحبت کردیم استفاده کنید. در این گزارش به دنبال ایرادات مربوط به فایل Robots.txt باشید. چون مشکلات مربوط به خزش اینجا هستند.

4/ بررسی لینک‌ های شکسته

فکر کنید وارد صفحه ای از یک سایت می شوید، اما با اروری مثل 404 مواجه می شوید و عملاً وقتتان تلف می شود. یا روی یک لینک در یک صفحه کلیک می کنید و به صفحه ای هدایت می شوید که دیگر وجود ندارد. باز هم یک تجربه کاربریِ بدِ دیگر!

به لینک های این صفحات که چنین ارورهایی دارند، لینک های شکسته می گویند. علاوه بر کاربران گوگل هم از لینک های شکسته متنفر است. بنابراین در صورتی که محتوایی را حذف کرده باشید، باید آن را به نحوی مدیریت کنید. معمولاً در این مواقع حذف کردن صفحه پیشنهاد نمی شود؛ در عوض ریدایرکت کرد این صفحه به یک صفحه مرتبط دیگر، راهکار هوشمندانه ای است.

در مورد لینک های بدون مقصد هم که در صفحات خود دارید همینطور است. این لینک ها عملاً بی فایده اند و باعث از بین رفتن اعتبار و ارزش مبدأ هم (که شما باشید) می شوند.

خوشبختانه لینک ها را هم می توانید در Google Search Console بررسی کنید و گزارشی از صفحات موجود در سایت داشته باشید. در این بخش خطاها، هشدارها و همچنین انواع محتوای از دسترس خارج شده را به صورت دقیق خواهید داشت. لینک های شکسته به صورت گزارش پیوندهای ۴۰۴ در دسترس هستند.

البته ابزار SEO Audit در SEMRush هم لینک های شکسته را در سایتتان پیدا کرده و در کنار ارورهای دیگر نمایش می دهد.

ضمناً بعد از این که پیوندهای شکسته را پیدا کردید، می توانید آنها را به کمک افزونه های سئو (مانند رنک مث پرو یا یوآست سئو) به آدرس های دیگر ریدایرکت کنید. افزونه رنک مث پرو می تواند تمام پیوندهای شکسته و ۴۰۴ را از طریق ماژول مستقل برای شما نمایش دهد و ریدایرکت کند.

5/ ریدایرکت و انتقال آدرس ها

بالاتر هم به بحث Redirect کردن اشاره کردیم. اما مشکلات دیگری هم وجود دارند که راه حلشان ریدایرکت است. مثل وقتی که دامنه ای را تغییر می دهید، محصول یا محتوایی پاک می شود، لینکی تغییر می کند یا اخبار قدیمی سایت منسوخ می شوند، ریدایرکت تنها راه برای رعایت سئو و حفظ اعتبار منبع است.

یکی از مهم ترین دلایل ریدایرکت نیز داپلیکیت بودن محتوای دو صفحه از سایت است. در این صورت گوگل این محتوای تکراری را پیدا کرده و برایتان مشکل ایجاد می کند. اینجا می توانید این محتواها را در یک از این دو صفحه ادغام کنید و صفحه دیگر را به این صفحه (که شامل محتوای ادغام شده است) ریدایرکت کنید.

6/ لینک سازی داخلی

Link building داخل سایت یکی از مهم ترین مسائلی است که با آن سروکار دارید. پیوندها علاوه بر این که نشانه حیات سایت هستند، باعث می شوند که مخاطبین در همان مسیری که شما می خواهید بین صفحاتتان پیمایش کنند. علاوه بر این لینک سازی داخلی نقشه راهنمایی را در اختیار موتور جست و جو می گذارد تا بتوانند روابط میان صفحات مختلف را به درستی درک کنند.

7/ امنیت سایت و پروتکل  SSL

اگر از چند متخصص سئو بپرسید که مهم ترین فاکتور سئو تکنیکال چیست، جواب های متفاوتی می شنوید؛ اما احتمالاً «تأمین امنیت سایت» عضو مشترک همه جواب ها است.

موتورهای جست و جو به امنیت کاربران و وجود شرایط ایمن در سایت بسیار حساس هستند. هک شدن سایت، از دست رفتن اطلاعات کاربران و لو رفتن اطلاعات مالی و شخصی چیزی نیست که بخواهید آن را ندیده بگیرید.

یکی از نشانه های ایمن بودن سایت استفاده از گواهی SSL است که پروتکل وب سایتتان را از HTTP به HTTPS تغییر می دهد. گوگل استفاده از HTTPS  را عاملی مؤثر در سئو می داند که به طور مستقیم در رتبه بندی سایت تأثیرگذار است!

گواهی SSL را هم می توانید به صورت رایگان برای سایتتان بگیرید (به کمک افزونه ای مثل Really Simple SSL) و هم می توانید برای آن هزینه پرداخت کنید. اما باید بدانید که

SSLهای رایگان اخیراً برای نسخه های قدیمی ویندوز و موبایل نمایش داده نمی شوند. تصور کنید که یک کاربر با ویندوز 7 به سایت شما می رسد و پیام ناامن بودن را می بیند! این ضربه بسیار بزرگی برای سایتتان خواهد بود.

گواهی نامه های امنیتی که قابل فروش هستند هزینه چندانی ندارند؛ بنابراین اگر امنیت و سئوی سایتتان برایتان اهمیت زیادی دارد، پیشنهاد می کنیم که این گواهی را خریداری کنید.

نکته: در صورتی که سایت شما از HTTP به HTTPS تغییر پیدا کند، باید کارهایی را در این زمینه انجام دهید:

  1. آدرس های HTTPS را به HTTPS ریدایرکت کنید.
  2. تگ‌های کنونیکال و نقشه سایت را بروزرسانی کنید.
  3. Google Search Console را بررسی کنید تا از انتقال ترافیک و عدم وجود پیوندهای ناامن مطمئن شوید.

8/ بهینه سازی سرعت سایت

بهینه سازی سرعت وب سایت یکی از فاکتورهای اساسی موتورهای جست و جو است. این موضوع به قدری مهم است که حتی گوگل برای ارزیابی کیفیت لود صفحات از ابزارهای ویژه خود استفاده می کند که عبارتند از:

  • Core web vitals
  • Google speed
  • Lighthouse

با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از فناوری های طراحی سایت نیز افزایش و ارتقا یافته است. وجود کدهای CSS و Javascript اختیار عمل بسیار زیادی به برنامه نویسان و طراحان داده؛ اما نکته منفی این امر برای سئو تکنیکال چیست؟ این که گاهی باعث می شود که در سرعت بارگذاری و حجم کدها تأثیر گذار باشند.

هدف نهایی از سئوی سایت کسب رضایت مشتری است و کاربران نباید برای مطالعه یک محتوا حتی بیشتر از 1 ثانیه منتظر بمانند. اخیراً فاکتور INP جایگزین FID در Core Web Vitals شده که زمانی را که کاربر در لحظه اول صفحه را می بیند تا زمانی که واقعاْ یک پاسخ از عناصر بصری دریافت می کند اندازه گیری می کند. همین موضوع، حساسیت گوگل را روی تجربه کاربری روشن می کند.

9/ اسکیما

اسکیما به موتورهای جست و جو می گوید که صفحات شما دقیقاً درباره چه هستند. به این دادها ساختاریافته هم می گویند. چراکه داده های غیرساختاریافته را برای موتورهای جست و جو راحت تر و قابل فهم ترمی کنند.

هر چه موتورهای جست و جو بهتر و سریع تر محتواهای شما را درک کنند، فرآیند خزش ربات های آنها هم سریع تر پیش می رود و رتبه بندی سایتتان جلو می افتد.

همچنین بعضی از انواع اسکیماها وجود دارند که با نام Rich Resualts به نتایج جست و جو راه پیدا می کنند. این داده ها در صفحه نتایج موتورهای جست و جو نمایش داده می شوند تا هم اطلاعات بیشتری از این صفحه به کاربران بدهند و هم آنها را بیشتر جذب کنند. مثلاً اگر کنار URL سایت شما یک تصویر هم نشان داده شود، این نوعی اسکیما هستند.

10/ ویژگی موبایل فرندلی و رسپانسیو بودن صفحات

یکی دیگر از مهم ترین فاکتورهای سئو تکنیکال چیست؟ نمایش درست وب سایت در دستگاه های مختلف که موضوعی حیاتی محسوب می شود. خود گوگل ابزارهایی مانند تست Mobile Friendly  را ارائه داده تا این بخش سئوی تکنیکال را به راحت ترین شکل اجرا و بررسی کنید.

همینطور گزارش Mobile Usability در گوگل سرچ کنسول هم از دیگر ابزارهای گوگل است که شما را از وضعیت نمایش سایت در موبایل آگاه می کند. در صورتی که مشکلی برای نمایش هر صفحه و برگه در سایت وجود داشته باشد، به راحتی می توانید نوع خطا و پیوند صفحه را در این بخش پیدا کنید.

11/ بردکرامپ

منوی بردکرامپ را می توان یکی از مهم ترین قسمت های سایت در نظر گرفت. این مسیر راهنما به کاربر کمک می کند که مسیری را در که آن حضور دارد ببیند و دسته اصلی صفحه را شناسایی کند. همچنین برای موتورهای جست و جو یک عامل بسیار مهم شمرده می شود و به نوعی ساختار صفحات را در سایت تعیین می کند.

12/ جلوگیری از داپلیکیت شدن محتواها

در صورتی که دو صفحه از سایت شما محتوای نزدیک به هم داشته یا عیناً از روی هم کپی کرده باشند، علاوه بر این که باعث ایجاد رقابت در نتایج می شود، کاربران را به محتوای اشتباه هدایت می کند و از رتبه بندی بالای صفحه هدف جلوگیری می کند.

درست است که دو محتوای نزدیک به هم یا مشابه، آدرس های متفاوت دارند؛ اما باز هم گوگل بین آنها درصد شباهت می گیرد و اگر این عدد بالا باشد، رتبه بندی را بین آن دو پخش می کند. بنابراین هیچ یک از این دو صفحه رتبه بالایی نمی گیرند و در بهترین حالت هردوی آنها رتبه متوسطی خواهند داشت. ضمناً وجود صفحات داپلیکیت در سایت، بودجه خزش را هم هدر می‌ دهد.

پس حالا که می دانیم تأثیر محتوای تکراری در سئو تکنیکال چیست، باید این صفحات را پیدا کرده و فکری برایشان بکنیم. برای پیدا کردن چنین صفحاتی می توانید از ابزارهای Site Audit استفاده کنید که هم در SEMRush موجود است و هم در نرم افزار Screaming Frog.

13/ تگ کنونیکال

وقتی از یک صفحه چند نسخه همسان وجود داشته باشد، گوگل ممکن است در تشخیص این که کدام صفحه اولویت شماست اشتباه کند. در چنین شرایطی باید به سراغ تگ کنونیکال برویم و خودمان URL ترجیحی را وارد کنیم تا گوگل را از سردرگمی نجات دهیم.

به لطف تگ Canonical گوگل تنها یکی از این دو صفحه را به عنوان نسخه اصلی در نظر می گیرد. برای این کار باید در Header صفحات همسان، از تگ کنونیکال استفاده کرد تا محتوایی که به عنوان موضوع اصلی مد نظر است برای گوگل ایندکس شود.

کنونیکال کمک می کند تا به گوگل بگویید:

  1. کدام نسخه از محتوا باید ایندکس شود؟
  2. کدام نسخه از محتوا باید در نتایج جست و جو نشان داده شود؟
  3. اعتبار لینک های ورودی به یک یا چند صفحه دیگر منتقل شود؟

در صورتی که از تگ کنونیکال استفاده نکنید، گوگل خودش به تنهایی صفحه ای را از میان محتواهای مشابه و تکراری انتخاب و رتبه بندی می کند.

نکته: پیشنهاد می کنیم که سری بزنید به راهنمای «تگ کنونیکال چیست و چگونه استفاده می شود».

14/ بهینه سازی نقشه سایت

نقشه سایت یا Sitemap یک فایل با پسوند xml است که تمام پیوندهای سایت را با نوع پست ها مشخص و طبقه بندی می کند. این فایل باعث می شود که گوگل همه صفحات شما را ببیند. بنابراین باید مطمئن شوید که صفحاتی که قصد دارید در نتایج رتبه بندی شوند حتماً به درستی در این فایل وجود دارند.

نقشه سایت های وردپرسی را می توانید به کمک افزونه هایی مانند Yoast SEO تولید و دانلود کنید. بعد باید آنها را بهrobots.txt  اضافه کنید. برای این کار باید آدرس نقشه را به شکل زیر درrobots.txt  درج کنید:

Sitemap: https://www.sample.com/sitemap.xml

نکته: در پلاگین های متنوع سئو ممکن است نام این فایل فرق داشته باشد. مثلاً نقشه سایت در افزونه Rank Math یک فایل ایندکس است که شامل تمام نقشه های سایت می شود.

15/ بهبود بودجه خزش

بهبود بودجه خزش باعث می شود که سایت شما بیشتر توسط ربات های گوگل بررسی شود. هر چه این بررسی بیشتر باشد، احتمال افزایش رتبه صفحاتتان نیز بیشتر خواهد بود.

به دلیل اهمیت این موضوع، در ادامه این فاکتور را کمی بیشتر باز می‌ کنیم.

خزش یا کراولینگ چیست؟

ربات های موتورهای جست و جو منابع محدودی را برای خزش و ایندکس در اختیار دارند. این موضوع با نام بودجه خزش شناخته می شود. بودجه خزش میزان کراول شدن سایت شما در یک بازه زمانی خاص است. در واقع بودجه ای است که گوگل برای خزیدن صفحات شما صرف می کند.

به عبارت دیگر، به پیوندهایی که ربات های گوگل برای یافتن محتوای جدید و بروزرسانی شده طی می کنند خزش گفته می شود. موتورهای جست و جو صفحات وب را می‌ خوانند و به کمک لینک سازی، صفحات بیشتری را پیدا می کنند.

اما دو تا از مهم ترین بخش هایی که توسط ربات های گوگل خزیده می شوند شامل فایل robots.txt و دستورهای  Robotsهستند.

فایل Robots.txt:

فایل robots.txt به موتورهای جست و جو می ‌گوید که چه قسمت هایی در سایت قابل خزش و چه بخش هایی غیر قابل خزش است. در واقع دستورهای روبوت اجازه بررسی و مشاهده قسمت هایی را می دهد که در تنظیمات آن وجود دارد.

دستورهای Robot:

برچسب متای Robots یک کد HTML است که به موتورهای جست و جو می ‌گوید چگونه یک صفحه را بررسی و ایندکس کنند. این برچسب در بخش  <head>  یک صفحه وب قرار می‌ گیرد.

اما راه بهبود نرخ خزش در سئوی تکنیکال چیست؟

بهبود بودجه خزش

برای بهبود بودجه خزش روش های مختلفی وجود دارد که مهم ترین آنها عبارتند از:

  • جلوگیری از خزش ربات های کراولر در قسمت‌ های کم اهمیت (ربات ها را در صفحاتی که برایتان مهم نیستند بلاک کنید)
  • بهینه سازی کدهای جاوا اسکریپت
  • برطرف کردن خطاهای مربوط به خزیدن ربات ها و به خصوص ارورهای 404
  • آپدیت کردن محتواهای قدیمی

توجه: می توانید در ریراکو سئو بخوانید که «بودجه خزش چیست و چرا مهم است».

در آخر

حالا که می دانید سئو تکنیکال چیست ، چرا اینقدر مهم است و چگونه ارتقا می یابد، پیشنهاد می دهیم که حتماً بررسی فاکتورهای آنها را در استراتژی های ماهانه سئوی سایت خود بگنجانید.

لازم است اشاره کنیم که اگر در این مسیر نیاز به کمک داشته باشید می توانید از خدمات مشاوره سئو در مجموعه ریراکو سئو استفاده کنید. همینطور می توانید سئو تکنیکال سایت خود را به طور کامل به خدمات سئو سایت این شرکت بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *