اشنایی با قوانین اسکیما

اشنایی با قوانین اسکیما

داده های ساختاریافته که به عنوان اسکیما در سایت ها استفاده می شود، داده های صفحه وب را با وضوح بیشتری برای موتور جستجو مشخص می کنند. در واقع با اسکیما قادر هستید تا کمک کنید آنچه در یک صفحه وجود دارد، بر اساس ویژگی های موجود دیده شود.

در این میان مشکلات و موانعی وجود دارد که عمداتا از آنها بی خبری و آگاهی برای رویارویی و رفع شان نداریم. پس تصمیم گرفتیم تا مقاله ای به همین منظور آماده و مشکلات اسکیما را در کنسول جستجو مورد بررسی قرار دهیم.

اگر نمی دانید داده های ساختار یافته چیست توصیه می کنیم حتما مقاله اسکیما چیست را مطالعه کنید.

مشکلات اسکیما در کنسول جستجو

نتایج جستجوی گوگل محلی برای نمایش صفحاتی است که بر اساس هدف و نیت کاربران، بهترین پاسخ را به آنها می دهد. در این میان، ویژگی های زیادی هم هستند که به نحوه ارایه اطلاعات به افراد کمک می کنند. از جمله آنها می توان به گراف دانش، سوالات مطرح شده توسط دیگران و ریچ ریزالت ها نام برد. در اینجا اسکیما می تواند علاوه بر تاثیری که بر روی سایت دارد، در صورت نیاز فضای تعاملی از محتوای درون سایت را به عنوان ریچ ریزالت نمایش دهد که به عنوان مثال می توان به FAQ ها اشاره کرد.

هرچند در این مقاله قصد داریم تا مشکلات عمده اسکیما را در کنسول جستجو بررسی کنیم، اما لازم است قبل از هرچیز با نحوه نمایش هشدارها در کنسول جستجو آشنا شویم. گوگل در طی سال بروزرسانی های زیادی را منتشر می کند و این آپدیت ها شامل ابزارها و محصولات این شرکت نیز می شود. در آگوست 2022 کنسول جستجوی گوگل یک بروزرسانی بزرگ را پشت سرگذاشت که شامل تحولات زیادی در نحوه شناسایی خطاها و مشکلات اسکیما نیز شد و بسیاری از تعاریف را وارد مرحله جدیدی کرد.

تغیییرات کنسول جستجوی گوگل آگوست 2022

نسخه جدید کنسول جستجوی گوگل، فضای تعامل میان شما و محیط کنسول را ساده تر و پیام های پیچیده را برای پرهیز از گیج شدن و برداشت های اشتباه ادغام کرده است. کنسول جستجو نحوه برچسب گذاری پیام های وضعیت صفحات را برای آیتم های اسکیما (ریچ ریزالت) و همینطور برای URL ها و غیره در بسیاری از گزارش ها تغییر داده و این بدان معنی است که بخش بزرگی از پیام ها و هشدارها دیگر آنطور که سابقا می شناختید نیستند و باید عبارات قدیمی را جایگزین موارد جدید کرد.

در گزارش پیوندهایی که به بخش coverage آمده اند ( affected reports )، دیگر چیزی به نام valid و warning و error وجود نخواهد داشت؛ بلکه با دو وضعیت جدید Valid و Invalid روبرو هستیم.

  • وضعیت نامعتبر – Invalid: یک مشکل حیاتی خاص در این صفحه وجود دارد.
  • وضعیت معتبر – Valid: ممکن است همچنان هشدار وجود داشته باشد، اما هیچ مشکل مهمی نیست.

در بخش coverage تمام هشدارهای صفحات که دارای Valid و Valid with warning هستند اکنون به indexed و تمام هشدارهای صفحات که دارای Error و Excluded هستند به not-indexd تغییر یافته اند.

در گزارش های coverage ستون جدید source اضافه شده که منبع هشدارها را مشخص می کند. اعلان های وضعیت website مشکلاتی است که در سایت شما جریان دارد مانند Excluded by ‘noindex’ tag و وضعیت google systems مشکلاتی را مشخص می کند که سمت گوگل در جریان است. به عنوان مثال گوگل نسخه دیگری را وقتی درگیر کنونیکال است، انتخاب کرده یا Discovered – currently not indexed

در بخش مشکلات موبایل گزارش های مربوط در دو دسته بندی کل به نام گزارش های Not usable و گزارش های usable تقسیم بندی شده اند.

گزارش های مربوط به اسکیما و صفحات amp در دو دسته گزارش های Valid و گزارش های Invalid تقسیم بندی شده است. گزارش valid یعنی درگیر مشکلاتی هستید که باعث عدم نمایش اسکیما و صفحات amp در نتایج نمی شود اما لازم است رفع شوند، گزارش های Invalid شامل مشکلاتی هستند که باید حل شوند زیرا از نمایش در نتایج جلوگیری می کند.

تغییرات سرچ کنسول برای اسکیمای ویدئو

گزارش ایندکس ویدیو – Video Pages تعداد صفحات نمایه شده در سایت شما را مشخص و گزارشی از اینکه یک یا چند ویدیو وجود دارد مشخص می کند. گزارش video pages می تواند به شما در درک عملکرد ویدیوها و زمینه های بهبود احتمالی کمک کند. در صورتیکه گوگل نتواند ویدیوها ها را در سایت شما بیابد، گزارش نمایه سازی ویدیو در دسترس نخواهد بود.

گزارش video pages به شما در خصوص این موضوعات اطلاعاتی را می دهد:

  • یک ویدیو در چند صفحه شناسایی شده است؟
  • کدام ویدیوها با موفقیت ایندکس شدند؟
  • چه مشکلاتی مانع از ایندکس شدن ویدیوها می شود؟

گوگل می گوید: شما علاوه بر اینکه مشکلات نمایش ویدئو در نتایح را خواهید دید، با برطرف کردن شان قادر خواهید بود از validate fix بهره ببرید. نکته مهم در توسعه ابزار URL Inspection است که بخوبی بهبود داده شده است. این تغییرات به شما امکان می دهد وضعیت نمایه سازی ویدیوی یک صفحه خاص را بررسی کنید.

هنگام بررسی یک صفحه، اگر گوگل ویدیویی را در آن شناسایی کند، موارد زیر در نتایج مشاهده خواهید شد:

  • جزئیاتی مانند URL ویدیو و نشانی اینترنتی تصویر بندانگشتی
  • ایندکس شدن ویدیو با توجه به وضعیت صفحه بررسی می شود
  • فهرست مشکلاتی که از ایندکس شدن ویدیو جلوگیری می کند

نکته: این گزارش فقط صفحات ایندکس شده را پوشش می دهد و اگر صفحه ای به هر دلیلی از جمله مسدود بودن یا وضعیت غیر قابل دسترسی، ایندکس نشده باشد، در این گزارش ظاهر نمی شود.

ابزار جدید video pages شامل بخش نمودار و جدول داده است که خطاهای مربوط به ایندکس شدن یا نشدن ویدئوها را لیست می کند. مانند بروزرسانی هایی که بر روی سایر بخش ها انجام شد، در صورتیکه هشدارهای مهم و قابل توجهی وجود داشته باشد، بر روی ایندکس ویدئو تاثیر می گذارد و باید رفع شود. صفحات دارای وضعیت video indexed در نتایج نمایش داده می شوند اما بهتر است به هشدارهای آن رسیدگی شود. همینطور با توجه به این تصویر، گزارش مشکلات ویدئوها قابل بررسی است و با کلیک بر روی هریک قادر هستید تا علاوه بر اطلاعات بیشتر، امکان درخواست validate fix بدهید.

مهم ترین مشکلات اسکیما در سایت

در اسکیما 5 خطای بزرگ وجود دارد که عدم توجه به آنها می تواند بسیار مشکل ساز باشد:

  • استفاده از اسکیمای نامناسب
  • عدم انطباق اسکیما با داده های داخل صفحه
  • نقش دستورالعمل های گوگل در هر اسکیما
  • استفاده از داده های غیرواقعی و یا تکراری در تایپ ها
  • دستکاری اسکیما برای فریب موتور جستجو

هر نوع اسکیما برای صفحه ای با داده های منحصر بفرد ایجاد شده است. در صورت عدم انتخاب اسکیمای درست، می تواند باعث جریمه و یا پنالتی شود. پس حتما دقت کنید که باید از نمونه هایی بهره ببرید که اولا مناسب صفحه هستند و دوما بر اساس نیازهای پیش بینی شده پیکربندی شده است.

در اسکیما اطلاعاتی که استفاده می‌شود مانند قیمت‌ها و تاریخ ها باید دقیقا در محتوای صفحه برای کاربران قابل مشاهده باشد. به عنوان مثال در یک آگهی کاریابی، محدوده حقوق یک عدد است اما در صفحه رقی متفاوت نشان داده می شود. به این شیوه فریب گفته می شود و علاوه بر اینکه از جانل داده های اسکیما مورد جریمه واقع می شوید، ارزش محتوا نیز برای صحت داده های موجود ارزیابی می شود.

عدم مطالعه و پیروی از دستورالعمل های گوگل در خصوص اسکیما می تواند منجر به انواع خطاها شود و در تغییرات جدید کنسول، هشدارهای قرمز invalid حتی به جریمه نیز می انجامند. تمام قوانین مربوط به استفاده از هر اسکیما در کتابخانه schema.org و سایت گوگل موجود است. شما نمی توانید صرفا به این دلیل که یک اسکیما قابلیتی دارد، آن را در هر صفحه ای قرار دهید.

بعضی از افراد بر این باورند که می توانند با درج اسکیما در صفحه و نمایش اطلاعات تبلیغاتی غیر واقعی و یا داده های نامنطبق، کاربر را به هرشکلی به صفحه بکشانند. به عنوان مثال در یک سایت ممکن است شما بخواهید آگهی شغلی را منتشر کنید و در آن انواع جایگاه های شغلی را تعریف و به اطلاع مخاطبین تان برسانید. در صورتیکه شغل ها و داده هاییی وجود داشته باشند که عینا در سایت وجود ندارند، این موضوع یک فریب واضح از جانب گوگل شناخته شده و با قوانین سخت گیرانه باعث پنالتی می شود.

ستاره ها برای Article نیستند

آیا شما هم برای متمایز بودن محتوا از ستاره در محتوای بلاگ و اخبار استفاده می کنید؟ باید بدانید این یک کار بسیار خطرناک و مغایر با قوانین گوگل بشمار می رود زیرا review ها برای Articleها معتبر نیستند. کار جایی بدتر می شود که اصلا هیچکس در سایت شما امتیاز و نظری نداده اما بصور دستی یا به عنوان ادمین تلاش میک نید از اعداد غیر واقعی بهره ببرید. این کار جدای از اینکه بر روی page quality تاثیر می گذارد، باعث می شود تایپ و کانسپت صفحه نیز از یک محتوای بلاگ به یک محتوای دیگر تغییر کند.

به عنوان مثال یک اشتباه رایج استفاده از CreativeWorkSeries برای ستاره در محتوای خبر و مقاله است که متاسفانه بدترین تاثیر ممکن را هم در تایپ صفحه دارد. به سادگی باید بدانید که ستاره ها فقط برای انواع مشخصی از اسکیما در صفحه کاربرد دارد و این شامل زیرشاخه های شان نیز می شود که Article جزو هیچ کدام از آنها نیست.

در بحث Review و Rate ما دو نوع فیدبک از جانب کاربر داریم، یکی امتیاز، یکی نظر. به بیان دیگر rate برای امتیاز و review برای نظر در نظر گرفته می شود. وقتی برای ستاره در نتایج جستجو صحبت می کنیم، یعنی می خواهیم تعامل و امتیاز کاربران واقعی را نسبت به تایپ های مورد تایید موتور جستجو به کاربران نشان دهیم. مقاله های Article برای rate و برای review snippet مورد تایید گوگل نیستند و شما چیزی که برای این سایت ها می بینید، تاثیر کدهایی است که بر روی محتوای دارای تایپ اشتباه گذاشته شده است. بدین ترتیب شما به گوگل می گویید این صفحه محتوای شرح محصول، محتوای معرفی کتاب، محتوای پرزنت یک نرم افزار و یا چیزی وجود دارد که به دستور پخت مربوط است. تمام موارد یاد شده به این دلیل است که review و rate برای تایپ هایی هستند که مقاله های article جزو آنها نیست و شما ناخواسته علاوه بر اینکه ریسک یک اقدام فریب کارانه را که خلاف گایدلاین ها است قبول می کنید با امتیازهای غیرواقعی، کاربر را به صفحه ای هدایت می کنید اصلا چنین تعاملی برای آن وجود ندارد و دیتای اشتباه در اسکیما موجب جریمه می شود.

در بسیاری از افزونه ها یک شیوه فریب کارانه وجود دارد به نام aggregateRating که به معنی مجموع امتیازات است. پلاگین های امتیاز از تایپ های مورد تایید گوگل روی صفحه شما استفاده می کنند و ستاره ها نیز به خاطر وجود کد به نتایج می آید، اما واقعیت چیز دیگری است. به عنوان مثال در kk star تایپ امتیاز به عنوان CreativeWorkSeries برای سرچ انجین تعریف می شود اما روی صفحه ای با موضوع article قرار میگیرد و این یعنی شما در واقع محتوای آموزش informational را با محتوایی با موضوع رادیو، تلوزیون، پادکست، سریال های تلوزیونی تعریف می کنید.

امتیازها باید حتما توسط افراد واقعی ثبت شود که در بهترین حالت باید review هم داشته باشد. review snippet اصلا مربوط به بخش مقاله نیست و تمام ستاره های روی صفحه همگی در حال آسیب رساندن به تایپ و اینتنت محتوا است. حال فکر اش را بکنید که امتیازها غیر واقعی و فیک باشد. بیایید به افزونه kk star برویم و کد آن را بررسی کنیم. استراکچر استفاده شده در این افزونه جمع امتیازات را بر اساس CreativeWorkSeries ارایه می دهد ولی مقاله شما چیزی از تایپ های آن را در خود ندارد.

نمونه کد به کار رفته در افزونه های امتیاز

“@context”: “https://schema.org/”,

“@type”: “CreativeWorkSeries”,

“name”: “{title}”,

“aggregateRating”: {

“@type”: “AggregateRating”,

“ratingValue”: “{score}”,

“bestRating”: “{best}”,

“ratingCount”: “{count}”

اما واقعیت این است که CreativeWorkSeries تنها برای این صفحات محتوایی صادق است:

  • BookSeries
  • MovieSeries
  • Periodical
  • PodcastSeries
  • RadioSeries
  • TVSeries
  • VideoGameSeries

این سوال مطرح می شود که علت نرفتن پست ها به نتایج کدام یکی از این انواع محتوا است؟ در یک صفحه article با ستاره های فریب کارانه، هم تایپ اشتباه برای امتیاز در نظر گرفته شده است و هم کانسپت صفحه به اشتباه برای ماشین ارایه می شود. استفاده از کدهای ستاره برای article ها مجاز نیست و هرگز نباید از کد با مقدار غیرواقعی و مثلا با aggregateRating کرد. یک استاندارد صفحه دارای امتیاز، یعنی اشخاص واقعی نظرات و امتیازات خود را در محتوای مورد تایید موتور جستجو با ذکر نام، عنوان نظر، متن نظر، تاریخ نظر و مقدار امتیاز درج می کنند و اگر از یک نفر بیشتر شد، باید aggregateRating به همراه بیش از دو نوع reviewsnippet در ساختار کد اصلی وجود داشته باشد.

گوگل مقادیر ستاره را فقط برای صفحاتی که محتوای شان از نوع زیر باشد پشتیبانی می کند:

  • Book
  • Course
  • Event
  • How-to
  • Movie
  • Product
  • Recipe
  • Software App
  • که Article جزو آنها نیست. یعنی شما برای صفحه ای که اسکیمای مقاله دارد نمی توانید review بگذارید. همینطور این کلاس ها و ساب کلاس ها هم در صورتی که عناصر و محتوای مرتبط به آنها در صفحه باشد قابل استفاده هستند:
  • Local business
  • CreativeWorkSeason
  • CreativeWorkSeries
  • Episode
  • Game
  • MediaObject
  • MusicPlaylist
  • MusicRecording
  • Organization

داستان خطای Either “offers”, “review”, or “aggregateRating”

این هشدار به عدم وجود امتیاز و نظر در صفحه ای اشاره می کند که امکان ثبت امتیاز و نظر وجود دارد اما کدها مقداری ندارند. در واقع گوگل بخاطر اسکیما، مثلا اسکیمای Product که در صفحه گذاشته اید، نتوانسته امتیاز و نظر را شناسایی کند.

معنی AggregateRating چیست؟

این اسنیپت از تعداد امتیازهای ثبت شده میانگین گرفته و در نتایج جستجو نشان می دهد. یعنی اگر یک مشتری امتیاز 2 از 5 را ثبت کرده باشد عده ای دیگر امتیازهایی مانند 4.8 از 5 را در نظر گرفته باشند، اسنیپت AggregateRating همان داده غنی است که در سرپ مشاهده می کنید.

خطای Either “offers”, “review”, or “aggregateRating” از شما می خواهد تا در صفحه محصول شرایطی را فراهم کنید تا کاربران و مشتریان بتوانند بعد از خرید محصول، تجربه شان را بصورت نظر و ستاره ثبت کنند. در واقع این به خرید وابسته نیست و صرفا نیاز دارد تا این مقادیر در دسترس باشند.

هرگز در صفحه ای که نوایندکس است و یا برگه ای که از آیتم های نوایندکس تشکیل شده، هیچ نوع اسکیمایی را پیکربندی نکنید. اسکیما در صفحات نوایندکس خوانده نمی شود و وجود آنها در این نوع صفحات باعث خطاها و هشدارهای کنسول می شود.

افراد زیادی بر این باورند که می توان در صفحه از امتیاز غیرواقعی استفاده کرد، خوب این موضوع از نظر کدنویسی امکان پذیر است اما از نظر منطقی چنین کاری امکان ندارد و خلاف گایدلاین ها نیز است. فلسفه وجود اسکیما این است که در ساده ترین تعریف، بتوانید به ماشین برای درک بهتر کمک کنید، اما وجود داده های اشتباه و غیر واقعی به معنی فریب مخاطب است و اسکیما زمینه ساز جریمه سایت شما می شود.

وقتی برای صفحه محصول، نظر و ستاره درج می شود، این مقادیر در واقع یک اسنیپت جداگانه را تشکیل داده و بصورت Review Snippet شناسایی می شود. صفحه شما برای نظر و میانگین امتیازها مثبت می شود و ساختار صفحه که در اینجا برای ما مهم است دارای آیتم های Review خواهد بود.

از طرفی هنوز در اسکیمای Product که با افزونه های سئو می گذارید، هشدارهای زرد مربوط به review و aggregateRating را خواهید داشت. ذکر این نکته برای شما حائز اهمیت است که aggregateRating به تنهایی یک پراپرتی مستقل بشمار می آید که با Review ها معنی پیدا می کند. یعنی در صفحه محصول نباید هم با Product و هم با صفحه محصول، aggregateRating را تولید کرد. در واقع اصلا نیازی به درج امتیاز برای اسکیمای پروداکت پلاگین های سئو نیست.

صفحه شما بخاطر سبز و زرد بودن Product هیچ رتبه بالاتر و افت رنک نخواهد داشت، اما با درج دو aggregateRating در صفحه، تاثیر این کلاس و ساب کلاس از بین خواهد رفت.

جمع بندی

دانش اسکیما بسیار گسترده تر از آن است که بتوان در یک مقاله به آن پرداخت. اما چیزی که بسیار حاائز اهمیت است استفاده از داده های غیر واقعی و فیک است. موتور چستچوی گوگل بسیار هوشمند و تکامل یافته است و مخاطبین شما نیز به همان میزان دقت بیشتری به خرج می دهند. با روی کار آمدن الگوریتم های جدید و بروزرسانی هایی مانند helpful content دوره تمام این چیزها به سر آمده، این یعنی شما باید مثلا از کاربران واقعی بخواهید اگر حقیقاتا از یک محصول راضی هستند امتیاز صحیح را ثبت کنند، حتی اگر یک ستاره بدهند.

پیکربندی اشتباه اسکیما به پنالتی شدن سایت می انجامد و باعث می شود کل برند و اعتبار سایت را از دست بدهید. شروع آن با عدم نمایش ریچ ریزالت های سایت در نتایج و بی تاثیر شدن طرحواره ها در صفحات وب است. بدین ترتیب اگر برای اسکیما از ویژگی های واقعی بهره ببرید، نتایح بسیار خوبی در انتظار شماست و در غیر اینصورت آسیب های جبران ناپذیری به زحمات تان وارد می شود.

یک نظر در مورد “اشنایی با قوانین اسکیما

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *