تاثیر تغییر قالب سایت بر سئو و رتبه بندی نتایج جستجو

تاثیر تغییر قالب سایت بر سئو و رتبه بندی نتایج جستجو

سیستم مدیریت محتوای وردپرس، بی شک یکی از محبوب ترین و بهترین CMS های دنیا می باشد که بطرز چشم گیری در حال توسعه و ارتقا هسته و زیرساخت های خود است. سهولت کار با آن شما را از دانش برنامه نویسی تا حد زیادی بی نیاز می کند اما این به معنی وجود وب سایت های بی کیفیت یا غیر تخصصی اصلا نیست.

ما همیشه به سئو فکر می کنیم، آنجا که بهینه سازی برای موتورهای جستجو، بر روی هر بستر برنامه نویسی و یا سیستم مدیریت محتوایی قابل اجرا است. در واقع شما یک محتوا را چه در وبلاگ تان بنویسید و چه در سایت تخصصی که با ASP نوشته شده باشد، ارزش و داده های واقعی هستند که مورد توجه کاربر و به طبع موتورهای جستجو قرار میگیرند.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با چالش های مربوط به تغییر قالب های وردپرسی و تاثیر آنها بر سئوی سایت آشنا کرده و تمهیداتی را برای مواجه شدن با تغییر و تحولات پیش رو در نظر بگیریم.

استفاده از CMS چه تاثیری بر روی سئوی سایت دارد؟

ویژگی ها و ظرفیت های هر سیستم مدیریت محتوایی بر اساس سطح امکاناتی که توسعه یافته است ارزیابی می شود. مکانیسم های تاثیر گذار از جانب CMS به چند طریق بر سئوی سایت تاثیر می گذارند اما یک موضوع قابل تامل این است که در سیستم مدیریت محتوا، تا چه میزان می توان برای بهینه سازی و بهبود مانور داد.

در وردپرس به لطف افزونه های سئو قادر هستید تا محدودیت ها را پشت سر بگذارید و بسته به نوع ابزاری که انتخاب می کنید، قابلیت های متعددی را در اختیار داشته باشید. این امر بدین جهت اهمیت دارد که موتورهای جستجو بر پایه اطلاعات و داده هایی که در سایت وجود دارد، می توانند درک بهتری را برای شناخت ماهیت یک صفحه داشته باشند.

هرچند افزونه های سئو و بهینه سازی در وردپرس می توانند محدودیت های زیادی را پشتیبانی کنند با اینحال باید آنچه که در ساختار سایت در جریان است را نیز در نظر گرفت زیرا قالب هایی که کدنویسی آنها از کیفیت لازم برخوردار نیست و یا استانداردهای برنامه نویسی در آنها رعایت نشده، تمام زحمات شما را به باد می دهند.

در سیستم مدیریت محتوای جوملا می توانید تا با استفاده از قابلیت های داخلی آن، توضیحات متا و کلمات کلیدی را برای مقاله پیکربندی کنید اما هرچقدر که ویژگی ها مفید باشند، همیشه به معنی کافی بودن نیستند.

همانقدر که تغییر سیستم مدیریت محتوا می تواند دشوار، زمان بر و پر هزینه باشند، کوچ کردن از یک قالب به دیگری نیز با مشکلات خاص خود همراه است.

ویژگی های یک سیستم مدیریت محتوای خوب

  • موبایل فرندلی و پشتیبانی از نمایش در موبایل و سایر دستگاه ها
  • امنیت و ایمنی بالا در سیستم های مدیریت محتوا باعث شده تا بتوان به کمک پلاگین های مرتبط، فضای خوبی را برای پیمایش کاربران فراهم کرد.
  • پشتیبانی و بروزرسانی های منظم که یکی از اصول حیاتی نیز است. سازگاری با جدیدترین فناوری ها به لطف آپدیت های بموقع امکان پذیر است.
  • کدنویسی تمیز و بهینه که به لطف توسعه دهندگان با تجربه، امکان پایه گذاری سایت های بسیار با کیفیت را فراهم می سازد.

ویژگی های قالب وردپرس خوب

کلمه “خوب” یک توصیف برای تعریف خروجی چیزی است که تاثیر قابل قبولی دارد. در دنیای وردپرس، قالب ها و افزونه های زیادی وجود دارند که از طراحی و عملکرد قابل توجهی برخوردار هستند، اما آیا واقعا امکانات زیاد و ویژگی های منحصر بفرد می تواند دلیل بر چشم پوشی از عملکرد خوب شود؟

برای اینکه بخواهیم به تاثیر انتقال از یک قالب به قالب دیگر پی ببریم، باید ابتدا بتوانیم یک انتخاب درست داشته باشیم و تا زمانی که قدرت تشخیص انتخاب قالب مناسب وردپرسی را نداشته باشید، پرداختن به تاثیرات سئویی بی معنی است.

خیلی ها بر این باورند که قالب های رایگان یا ارزان از کیفیت لازم برخوردار نیستند اما این یک ایده قطعی نیست زیرا مهم تر از هرچیزی، منبع و محل تهیه قالب ها و افزونه ها است. تاثیر پلاگین ها و قالب های نال بر سئو بسیار مهم است و باید از اینگونه محصولات بطور جدی دوری کنید.

طراحی قالب وردپرس

محصولات داخلی و خارجی که توسط طراحان حرفه ای کار می شوند، باعث تجربه کاربری خوب و موثر هستند و همچنین برای موتورهای جستجو نیز مناسب بنظر می رسند. رعایت اصول UI/UX و همچنین توجه به سفری که مخاطب در سایت می پیماید، از ارکان اساسی طراحی استاندارد است.

بهینه بودن و سرعت

آیا بعد از خرید قالب نیازمند بهینه سازی آن هستید؟ نه، زیرا سرعت و عملکرد چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. گوگل بقدری به موضوع بارگذاری و بهینه بودن سایت تاکید دارد که برای آن از ابزارهای زیادی مانند core web vitals با شاخص های فراوان بهره می برد.

در توضیحات قالب در این خصوص توضیحات مرتبط داده شده است. در عین حال باید از تجربه سایر افراد نیز مطلع شوید. تا قبل از اینکه GTmetrix برای کاربران ایرانی از دسترس خارج شود، امکان پایش وضعیت سایت با قالب های وردپرس میسر بود، حال به این نکته توجه داشته باشید که بجز محصولات خارجی، قالب های ایرانی باید از ابزارهای جایگزین GTmetrix برای بروزکردن بهینه بودن سایت استفاده کنند.

توجه : شما می توانید پس تهیه قالب بهینه سازی سرعت سایت خود را به شرکت سئو ریراکو بسپارید تا متخصصان این فیلد روی بهبود سرعت سایت شما کار کنند.

موبایل فرندلی و واکنش گرا

اینکه سایت شما بدرستی در دستگاه های مختلف بخصوص تلفن همراه نمایش داده شود بسیار مهم تر است از بسیاری فاکتورهای دیگر است. بیش از 60 درصد کاربران اینترنت از تلفن همراه برای مشاهده و جستجو استفاده می کنند. در کنسول جستجو نیز داده ها بر پایه Mobile first-index تجزیه تحلیل می شوند.

به وسیله ابزار موبایل فرندلی می توانید پیش نمایش قالب را ارزیابی کنید. بعد از تهیه و نصب نیز در کنسول جستجوی گوگل قادر هستید با تکیه بر گزارش های mobile usability به تمام مشکلات نمایش در موبایل دسترسی داشته باشید.

کدنویسی تمیز و استاندارد

برنامه نویسی سایت، سرنوشت تمام المان ها و آیتم های روی سایت را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر موتورهای جستجو نتوانند بخوبی در سایت خزش کنند و یا کدنویسی بخوبی صورت نگرفته باشد، دیگر مهم نیست که یک سایت مدرن داشته باشید یا چه چیزی را بنویسید. عدم امکان دسترسی به ساختار و غیر قابل درک بودن کدها سایت تان را به جایی نمی رساند و همیشه در سئوی آن دچار مشکل خواهید بود. استفاده از تگ های مناسب برای سئو و توجه به بهره گیری از آخرین تکنولوژی ها در نسخه های بروز زبان های برنامه نویسی، چیزی است که از عهده یک تیم حرفه ای بر می آید.

تغییر قالب های وردپرس چه تاثیری بر سئو دارد؟

برای اکثر افراد، تغیییر قالب خیلی عادی به نظر می رسد. آنها بر این باورند که وقتی هسته وردپرس مشترک باشد، دیگر چه فرقی می کند که کدام قالب وردپرس برای نمایش سایت لود شود. اما درست در همین قسمت، پای جزئیات فراوانی به وسط می آید و بطور مستقیم بر روی نحوه خزش و دیده شدن سایت تاثیر گذار است.

افزایش یا کاهش سرعت بارگذاری سایت

وقتی بازدیدکننده ای به سایت شما می آید، بر اساس تعداد اسکریپت ها و ممنابعی که استفاده می شود، سرعت نمایش صفحات و برگه ها تحت تاثیر قرار می گیرند که عمداتا به کاهش آن می انجامد.

هنگامی که یک قالب را راه اندازی می کنید، نصب افزونه های فراوان و همچنین سفارشی سازی های متعدد، زمان لود را در سایت افزایش می دهد. تلاش کنید تا به انواع افزونه ها متکی نباشید و سایت را با تکیه بر امکانات قالب و اقدامات تخصصی تر و بصورت دستی بهینه سازی کنید. اگر قالب جدید نیازمند ابزارهای جانبی باشد، می تواند باعث ایجاد تداخل و یا کاهش سرعت و راندمان شود.

بهبود طراحی و تجربه کاربری

بطور طبیعی هرچیزی که باعث رضایت باشد، تجربه لذت بخش تری به همراه دارد. در وب سایت، تجربه کاربری بسیار حائز اهمیت است و بر روی نرخ تبدیل و سئو تاثیر بسزایی دارد. یک قالب خوب می تواند این موضوع را به بهترین شکل پوشش دهد و در عین حال شرایط برعکس نیز حاکم است.

هنگام تغییر قالب وب سایت، در ابتدا کاربران ممکن است گیج شوند و تا زمانی که دوباره به آن عادت کنند لازم است که رفتار شان را زیر نظر داشته باشید. این یک موضوع ذهنی است و نمی توان از قبل درباره اش کار خاصی کرد اما قطعا با یک تجربه بد، شما را در شناسایی عامل تاثیر گذار در افت رتبه گمراه می کند.

قبل از انتخاب قالب جدید باید تجربه کاربری اش را بخوبی بشناسید و از UX آن مطمئن شوید. این کمک می کند تا برای راهنمایی کاربران قدیمی بتوانید پیش بیینی هایی داشته باشید.

توجه به metadata که تغییر می کنند

قالب های مختلف عمداتا متا دیتاهای مختللفی دارند که موتور جستجو از آنها استفاده می کنند. متادیتاهای سئو مانند page title و meta description، فاکتورهای مستقیم رتبه‌بندی نیستند زیرا به تنهایی نمی‌ توانند رتبه شما را مشخص کنند اما به عنوان یک عامل غیرمستقیم برای تصمیم گیری در جهت کلیک و ورود به سایت نقش سرنوشت سازی دارند.

اگر در حال حاضر برای کلمه کلیدی هدف تان رتبه بندی بالایی دارید، تغییر عنوان صفحه حتی به صورت تصادفی باعث تغییر رتبه شما می شود.

تغییر در داده های ساختار یافته

تم های مختلف برای پیکربندی های اسکیما مجهز به کدها و تنظیمات بخصوصی هستند اما نه همه آنها. گوگل از داده های ساختاریافته برای درک بهتر محتوای صفحه استفاده می کند و هرگونه تغییر در آنها قطعا بر ماهیت صفحات تاثیر گذار است.

اگر قالب فعلی شما تمام مقالات سایت را با طرحواره مناسب نشانه گذاری کرده باشد، راه اندازی یک تم جدید که در دیتا گذاری اسکیما روش متفاوتی را داشته و یا اصلا از آنها پشتیبانی نکند، باعث بروز دردسرهای متعددی می شود. اسکیما عامل رتبه بندی نیست اما قطعه ای از یک پازل است که در کنار سایر قطعات نقش تاثیرگذار دارد.

تاثیر بر نحوه جستجوی مخاطب در سایت

قالب های جدید براحتی بر نحوه جستجو سایت شما تاثیر گذار هستند. به بیان ساده تر، اگر در قالب قبلی از منوهای سفارشی شده ای برای پیمایش در سایت بهره می بردید، باید دقت کنید که در تغییرات جدید حتما الگوی سایت مانند چیزی باشد که در گذشته وجود داشته است.

به عنوان مثال در قالب وودمارت، منوی ناوبری صفحه اصلی بصورت کشویی نمایش داده می شود اما در قالب های دیگر منوی محصولات و دسته بندی ها مانند یک هدر و در امتداد بالای صفحه گسترده شده است. انجام این کار به کاربران این امکان را می‌دهد تا بهتر در سایت شما پیمایش کنندو به شما کمک می‌کند تا از طریق ابزارهی بررسی رفتار کاربران، آنچه بازدیدکنندگان به آن علاقه‌مند هستند را شناسایی کنید. اگر مخاطبین شما گمراه شوند و یا نتوانند براحتی به مطالب مورد نظر دست پیدا کنند، این به معنی تجربه کاربری بد است.

تغییر در ساختار صفحات و نوشته ها

آیا قبلا بصورت دستی تگ H1 را درج می کردید؟ این سوال نباید برای شما عجیب باشد زیرا تم های مختلفی وجود دارد که در انها بعضی از عناصر شخصی سازی شده و یا وب مستر تنظیمات کدنویسی بخصوصی را انجام داده است. قالب های وردپرسی همگی مجهز به ویرایشگرهای بصری و مجهزی هستند که هم به شما در نوشتن عنوان صفحه و هم در ویرایش تگ های سری H کمک می کنند و بسیاری از موارد صرفا در حد تایپ کردن مقادیر مورد نظر در یک فیلد است، اما در صورتیکه داده های دستی وجود دارد، باید از انتقال و مطابقت شان با قالب جدید مطمئن شوید.

سازگاری با افزونه ها و برنامه های اختصاصی

بعضی از قالب ها ممکن است با برخی از افزونه ها سازگاری نداشته باشند. هرچند هسته وردپرس برای اجرای صحیح قالب بطور قطع درگیر مشکل نمیشود اما در صورتیکه از پلاگین ها و یا افزونه های بخصوص و سفارشی شده بهره می برید، باید اطمینان حاصل کنید که قالب جدید می تواند آنها را بدرستی عملیاتی کند.

قالب های وردپرس اختصاصی یا چند منظوره

اگر سایت وردپرس شما کاربرد خاصی دارد، به عنوان مثال نویسنده یک وبلاگ هستید یا فروشنده محصولات و انواع کالا، بهترین انتخاب استفاده از قالب های اختصاصی است. قالب هایی مانند وودمارت، ایران کالا، سیگما پلاس و زنبیل همگی برای فروش و کسب و کارهای تجاری طراحی شده اند و قطعا نمی توانید صرفا به نشر مقاله و پست های بلاگ بپردازید. اما قالب های خبری و وبلاگی زیادی هستند که برای نشر خبر و محتوای نوشتاری بسیار مناسب و بهینه هستند.

توجه به عناصر بصری و تصاویر

یکی از مهم ترین انواع محتوا در سایت، داده های بصری و ویدئویی هستند. گوگل برای اطلاع از وضعیت کلیپ ها و گزارش ایندکس آنها بخش بخصوصی را در کنسول جستجوی گوگل راه اندازی کرده که Video Page Indexing Report است. از طرفی بطور پیش فرض، وردپرس پس از آپلود عکس، نسخه های مختلفی از تصویر شما نیز ایجاد می شود. هدف از انجام آن امکان نمایش اندازه های مختلف تصاویر است.

جایگاه عناصر بصری در سایت تا جایی پیش می رود که عدم رعایت استانداردهای لازم، سئوی تصاویر و وجود مشکل در پردازش آنها بصورت مستقیم بر روی نتایج جستجوی شما تاثیر گذار است. با روی کار آمدن الگوریتم هایی مانند MUM و همچنین فناوری Visually browsable که سرپ را به یک محیط تعاملی کاملا بصری تبدیل می سازد، نادیده گرفتن فاکتورهای مرتبط با تصاویر، برای تان مشکل ساز هستند.

باید دقت داشته باشید که قالب جدید از ویژگی های بهینه شده ای برای پشتیبانی از میزبانی تصاویر و ویدئوها برخوردار باشد و تغییری در اندازه ها و جایگاه تصاویر و کلیپ ها ایجاد نکنند. گاها پیش آمده که با تغییر تم وردپرس، پیوندهای تصاویر از بین رفته و خصوصیات Alt نیز حذف شده اند. پس لازم است در توضیحات قالب به دنبال ویژگی ها و شاخص های تغییر یافته باشید و از همه چیز اطمینان حاصل کنید.

قبل از تغییر قالب چه نکاتی را باید در نظر گرفت

  • به سئو فرندلی و بهینه بودن قالب جدید توجه کنید
  • قابلیت های قالب جدید را در نظر بگیرید و از عدم متکی بودن به افزونه های متعدد اطمینان حاصل کنید
  • پشتیبانی از صفحه سازهای محبوب مانند المنتور یا کامپوزر را در نظر داشته باشید
  • دائما قالب سایت را تغییر ندهید و یک تم خوب را پیه گذاری کنید
  • شاخص ها و جایگاه سایت را در ابزار core web vitals بعد از تغییر قالب بررسی کنید
  • پشتیبانی از داده های ساختاریافته و پذیرش پیکربندی ها را در نظر داشته باشید
  • ترجیحا قالب جدید را در یک محیط آزمایشی مانند لوکال هاست بررسی کنید
  • نظرات کاربران و مشتریان قالب را قبل از خرید بررسی کنید
  • گزارش های کنسول جستجو را طی بازه زمانی 3 ماه زیر نظر داشته باشید

جمع بندی درباره تاثیر قالب وردپرس برای سئو

قبل از تغییر قالب وردپرس دلیل اصلی تصمیم تان را در نظر بگیرید. آیا قالب سایت را صرفا به این دلیل که تم جدیدی را بیشتر دوست دارید می خواهید انتخاب کنید؟ خوب باید بگوییم که این دلیل اصلا منطقی نیست زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که بعد از یک ماه همه چیز به هم بریزد و زیبایی های سایت هم به شما هیچ کمکی نمی کنند. همیشه برای انجام یک کار به این مهمی دلیل و دلایل بسیار خوبی داشته باشید.

به عنوان مثال ممکن است قالب جدید از نظر سرعت، عملکرد، امکانات و طراحی به شما کمک بیشتر و بهتری در مدیریت محصولات و مشتری ها ارایه دهد. اگر یک سایت معتبر دارید و ترافیک بالایی نیز در آن جریان دارد، تغییر قالب مستعد افت رتبه بندی و حتی از دست دادن بسیاری از مشتریان شما می شود. این سوال را همیشه از خود بپرسید، آیا تغییر قالب ارزش های بیشتری را برای مخاطبین شما به ارمغان می آورد؟ اگر با این کار مشکلی گریبانگیرتان شود آیا قادر به رفع مسایل و چالش ها هستید؟ هیچگاه صرفا بر اساس سلیقه شخصی دست به کاری به این بزرگی نزنید، ابتدا بستر را بررسی کنید و سپس تغییرات پیش رو را دقیقا ارزیابی و امکان سنجی کنید، زیرا نظر مشتری شما مقدم بر خواسته های احساسی تان است.

پیشنهاد می کنیم بعد از مطالعه این مقاله حتما به مقاله تعرفه سئو سایت مراجعه کنید.

2 نظر در مورد “تاثیر تغییر قالب سایت بر سئو و رتبه بندی نتایج جستجو

  1. محمدرضا

    سلام، دستمریزاد دارین واقعا، وارژه به واژه خط به خط خواندم و همه چیز درست و بجا بود….وقتی همچین محتوایی تو سایت باشه قطعا جوابه و سایت ما هم خداروشکر از این برنامه خط گرفته ی جورایی

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *