آموزش تغییر دامنه سایت بدون تاثیر در سئو

آموزش تغییر دامنه سایت بدون تاثیر در سئو

یکی از چالش های صاحبان کسب و کارهای آنلاین در تغییر دامنه، نگرانی از افت رتبه و از دست دادن جایگاه وب سایت شان است. دلایلی چون تغییر برند، مناسب نبودن نام دامنه و همچنین تصمیم به استفاده از یک اسم مناسب باعث می شود تا بخواهید سایت تان را به یک آدرس متفاوت ارتقا دهید.

دامنه چه تاثیری بر روی سئو دارد؟

قبل از هرچیز بزارید این موضوع را روشن کنیم که ارزش محتوا و خدمات منحصر بفرد در کنار عناصری که بکار می برید، بسیار مهم تر از این است که بخواهید نگران نام یک دامنه باشید. هرچند این امر برای دامنه هایی که پیشینه ای دارند و حال برای کاربری جدید تهیه شده اند شامل نکته های زیادی است، با اینحال یک دامنه عجیب می تواند چیزهایی را به مخاطبین خود بدهد که یک دامنه یونیک قادر به ارایه آن نیست.

سوالی که خیلی ها از خود می پرسند این است که آیا طول عمر دامنه بر سئو سایت تاثیر دارد؟ به این پرسش پاسخ های زیادی می توان داد زیرا شرایط مختلفی برای آن وجود دارد. به عنوان مثال دامنه ای که در گذشته از سایت های مختلف بک لینک های زیادی برای سایت دریافت کرده و همچنین توسط منابع معتبر به عنوان رفرنس لینک دهی شده است، ارزش افزوده بیشتری به نسبت یک دامنه جدید به شما انتقال می دهد.

یک دامنه قدیمی برگرفته از نام یک برند معتبر، تجربه کاربری خوب و اعتبار بالایی را با خود به همراه دارد و می تواند برای یک کسب و کار مشابه و یا در یک برنامه توسعه بزرگ، نقش بسزایی ایفا کند. پس همینطور که می بینید شاید بسیاری از چیزها بطور مستقیم روی سایت تاثیر نگذارند اما این همان پازلی است که قطعات اش در هرکجای سایت شما قرار دارد.

حال بیایید تمهیداتی را در نظر بگیریم و به نکاتی که برای انتخاب یک دامنه مهم است بپردازیم. اگر قصد تهیه یک دامنه قدیمی را دارید، باید حتما پیشینه آن را بررسی کنید. این بدان دلیل است که همیشه همه چیز آنطور که فکر می کنید پیش نرفته و مستعد بروز مشکلات سختی نیز خواهد بود.

دامنه هایی که چندین بار تغییر کاربری داشته و از همه بدتر تاریخچه خوبی هم نداشته اند، از دید گوگل چندان قابل اعتماد نبوده و به همین ترتیب اعتبار مورد نیاز را بسختی بدست خواهند آورد. یکی از مهم‌‎ ترین نکاتی که در حین تهیه یک دامنه‌ قدیمی باید در نظر بگیرید این است که تابحال پنالتی نشده باشد. پس توجه داشته باشید که دامنه های جریمه شده بسادگی نمی توانند از دام پنالتی شدن رهایی یابند. این دامنه ها قبلا میزبان سایت هایی بوده اند که نقش اسپمر را بر عهده داشته و هیچ اعتباری نزد موتورهای جستجو ندارند.

استفاده از کلمه کلیدی یا برند در دامنه هیچ تاثیری در سئو و رتبه بندی توسط موتورهای جستجو ندارد. تنها چیزی که اینجا دیده می شود، یک نام مرتبط با برندی است که توسط کاربران بخوبی شناخته شده و به یاد می ماند. از دید تجربه کاربری می توان نام مناسب و کلمه کلیدی را حائز اهمیت دانست ولی از دید رتبه بندی به هیچ شکل کار بیشتری صورت نمی پذیرد. فروشگاه آمازون یکی از بزرگ ترین خرده فروشی های دنیا است اما نام آن از جنگل های استوایی گرفته شده است.

اگر قصد ثبت دامنه داشته باشید انتخاب های زیادی پیش روی تان است. پسوند‌ های سه حرفی برای دامنه های بین المللی و دو حرفی برای دامنه های مختص به کشورها است. فارق از اینکه دامنه com. داشته باشید یا ir. بهتر است نام دامنه با کسب و کارتان ارتباط داشته باشد. اسم دامنه قادر است معرف حوزه فعالیت تان باشد و از دید تجربه کاربری فاکتور قابل اتکا بحساب می آید.

چرا ممکن است به تغییر دامنه نیاز پیدا کنید؟

آیا قبلا حوزه لوازم آرایشی فعالیت می کرده اید و حالا قصد دارید وارد فضای فروش لوازم خانگی شوید؟ این بسیار طبیعی است که بخواهید نام دامنه را به یک اسم جدید تغییر دهید. گاهی هم به دلایلی تصمیم میگیرید یک نام مختصر تر و بهتر را برای مخاطبین تان ارایه کنید.

همانطور که میبینید عمداتا بخش بزرگی از تعاریف مربوط به نیاز مخاطبین شما است. وقتی کاربر بتواند ارتباط خوبی با برند و نام و هرچیزی روی سایت شما بگیرد، قطعا موتور جستجو نیز در ادامه، سایت را بخوبی بپذیرد. پس ببینید مخاطبین شما چه چیزی را می پسندند زیرا نرخ تعامل را مشتری تعریف می کند، نه ماشین.

نکاتی قبل از تغییر دامنه سایت

وقت آن رسیده تا برای تغییر نام دامنه سایت اقدام کنید. دقت داشته باشید که هرچقدر هم بر سئوی سایت تاثیری گذاشته نشود اما هر تحولی قطعا بر روی نتایج جستجو نشان داده خواهد شد. اما این تحولات همیشه به معنی بد نیست و در بسیاری از مواقع باعث رشد در رتبه بندی نیز می شود. در نظر داشته باشید که تغییرات اساسی نیازمند بررسی و بهینه سازی هستند و با مدیریت صحیح و بموقع به رتبه های قبلی باز خواهید گشت.

از گذشته دامنه مطمئن شوید

دامنه هایی که تازه خریداری می شوند، نیازیبه بررسی پیشینه ندارند و این تمام چیزی است که شما همیشه در اختیار داشته اید. اما در صورتیکه یک دامنه قدیمی را در برنامه خرید گذاشته اید، قبل از هرچیز باید درباره اش تحقیق کنید. یک راه حال این است که نام دامنه را در سرویس archive.org جستجو و تاریخچه صفحات آن را ببینید. همچنین نسخه رایگان Backline Checker ahref نیز داده های خوبی را به شما ارایه می کند و شما را در جریان بک لینک های سایت می گذارد.

جهت اطمینان از وضعیت کامل دامنه و عملکرد سایت در زمان فعالیت، به کنسول جستجوی مورد نظر مراجعه کنید. حتی اگر هیچ وب سایتی روی دامنه فعال نباشد، سوابق دامنه در کنسول آن وجود دارد. کافی است با دسترسی ادمین از جانب مالک دامنه، سری به بخش های مختلف بزنید و از همه جیز اطلاع پیدا کنید.

بررسی سئوی دامنه و بک لینک های آن

قبل از اینکه دامنه را تغییر دهید باید وضعیت سئوی دامنه را بررسی کنید.

  • در بخش گزارش Performance تمام ورودی های دامنه قابل مشاهده است.
  • گزارش های Coverage به شما در خصوص مشکلاتی که این دامنه با سایت تجربه کرده در دسترس است.
  • گزارش‌های Mobile Usability سابقه دامنه را برای سایتی که میزبانی می کرده وجود دارد. اگر در این قسمت تجربه بسیاری بدی وجود داشته، باید برای سایت خود سخت گیری هیا بیشتری داشته باشید.
  • در قسمت لینک ها- Links نیز تمام سایت های لینک داده شده به این دامنه وجود دارد و بسیار مهم نیز است.

بررسی گزارش‌ها به شما این امکان را می دهد تا بتوانید وضعیت و همچنین پیشینه شناختی سایت توسط دیگران را فهمید. این مسایل به رشد وب سایت شما کمک کرده و تاثیر قابل توجهی بر استراتژی سئوی شما خواهد گذاشت.

آموزش تغییر دامنه بدون تاثیر بر سئوی سایت

مهمترین موضوع در انتقال یا تغییر دامنه و آدرس، توجه به حفظ جایگاه است زیرا در صورتیکه فرآیند را بدرستی انجام ندهید، قطعا شاهد کاهش ورودی و افت رتبه خواهید بود. اما در صورتیکه تغییر و تحول را بخوبی پیش ببرید، شاید در کوتاه مدتی کمی کاهش رتبه را تجربه کنید اما بعد از مدتی این موضوع مرتفع خواهد شد، هرچند همه چیز به عملکرد شما و وقایع موجود در موتورهای جستجو دارد.

مدیریت دامنه ها

هیچ چیز بهتر از این نیست که دامنه های تحت مالکیت تان را تعیین تکلیف کنید. هرچقدر هم که یک دامنه به هر دلیل تغییر کند، باز هم جزو دارایی های شما به حساب می آید و تا مدت ها قرار است آدرس های قدیمی انتقال داده شود.

یکی از مهمترین کار هایی که باید برای تغییر دامنه سایت انجام دهید این است که تکلیف دامنه های خود را مشخص کنید، دامنه جدیدی که می خواهید سایت را به آن انتقال دهید قرار است همیشه در همه گزارش ها و تحلیل ها وجود داشته باشد اما این به معنی پشت سر گذاشتن چیزهایی که قبلا وجود داشته اند نیست.

برای ریدایرکت مسیرها و آدرس ها از دامنه قدیم با ریدیارکت 301 تقریبا یک سال زمان نیاز است. این زمان حداقل چیزی است که برای تمدید دامنه باید در نظر گرفته شود.

تهیه پشتیبان کامل از سایت

تهیه پشتیبان از سایت یک راه حل بسیار عاقلانه است. روشی که همیشه و در هر کاری خیال شما را قبل از انجام عملیات های مختلف راحت می کند.وقتی اساب کشی می کنید، وسایل خانه و افراد هیچ تفاوتی نمی کنند ولی مکان فرق خواهد کرد. در سایت هم به همین شکل می توان تصور کرد پس وقتی تمام داده ها و اطلاعات در حال انتقال هستند، وجود یک بکاپ بسیار ضروری است.

به پشتیبان هاست یک تیکت بزنید و از وی بخواهید یک فول بکاپ از سایت تهیه کند. جدای از این در سی پنل و یا دایرکت ادمین امکان تهیه بکاپ از اطلاعات سایت و همینطور دیتابیس وجود دارد. در وردپرس با استفاده از افزونه داپلیکیتور قادر هستید یک پشتیبان کامل ایجاد و در سایت جدید استفاده کنید.

انتقال سایت به دامنه جدید

شما دامنه جدید را تهیه کرده اید و بکاپ سایت را نیز در دست دارید. حال وقت آن رسیده تا سایت قدیم را با دامنه جدید پیکربندی کنید. در سایت های وردپرسی با ویرایش فایل wp-config و تغییر در database دامنه جدید بر روی سایت تنظیم می شود. برای سایت هایی که بصورت دستی نوشته می شوند از برنامه نویس برای تغییر آدرس ها کمک خواهید گرفت اما همانطور که قبلا اشاره شد، تغییر دامنه سایت در وردپرس بسیار راحت بوده و با چند تغییر توسط هرشخصی انجام می پذیرد.

ثبت سایت جدید در کنسول جستجوی گوگل

کنسول جستجوی گوگل یک ابزار رایگان با امکانات فراوان برای پایش ضعیت سایت در نتایج جستجو است که اطلاعاتی از قبیل مسایل فنی، خزش و همینطور لینک ها و داده های ساختاریافته و غیره را در اختیارتان می گذارد. در صورتیکه سایت شما در کنسول گوگل ثبت نشده باشد، باید آن را در کنسول ثبت کنید. از طریق آموزش ثبت سایت در کنسول جستجوی گوگل قادر هستید تا این کار را براحتی انجام دهید. اگر سایت با دامنه قبلی در کنسول ثبت شده باشد، می توانید از طریق بخش settings برای change address اقدام کنید تا گوگل را در جریان این تغییر تحولات قرار دهید.

ریدایرکت دامنه قدیم به جدید

به آخرین مرحله و در عین حال حساس ترین بخش رسیدیم. از انجاییکه دامنه قدیم دیگر وجود ندارد، کاربرانی که هنوز بر روی نتایج جستجو آدرس سابق را میبینند، باید با کلیک بر روی محتوای شما به آدرس جدید ریدایرکت شوند. برای این منظور کدهای زیر را در فایل htaccess وارد و ذخیره کنید.

RewriteEngine on

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^oldsite.com [NC,OR]

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.oldsite.com [NC]

RewriteRule ^(.*)$ https://newsite.com/$1 [L,R=301,NC]

 

ریدایرکت دامنه قدیم به جدید در سی پنل

در سیپ نل وارد بخش “DOMAINS” شده و “Redirect” را انتخاب کنید. پنجره جدیدی به نام “Add Redirect” باز می شود که فیلدهای مختلفی دارد.

  • در فیلد “Type” نوع ریدایرکت را بر روی 301 بگذارید.
  • در فیلد “https?://(www.)” آدرس دامنه قدیم را درج کنید.
  • در فیلد “Redirects to” نیز نام دامنه جدید را وارد کرده و در انتهای آن / را نیز بگذارید.
  • در بخش “redirection” گزینه دوم را انتخاب کنید تا تمام کاربرانی که آدرس سایت شما را با www یا بدون www جستجو می کنند به سایت جدید وارد شوند.

در صورتی که خودتان دانش کافی برای تغییر دامنه را ندارید پیشنهاد می کنیم حتما از متخصصان این حوزه کمک بگیرید متخصصین شرکت سئو ریراکو می تواند گزینه مناسبی باشند برای ارائه این خدمت

یک نظر در مورد “آموزش تغییر دامنه سایت بدون تاثیر در سئو

  1. اسکندری

    ممنون از مطالب مفیدتون، اگر دامنه‌ای از شخصی خریداری بشه و بعد از انتقال سایت به دامنه متوجه بشیم که دامنه قبلا برای 2 سایت دیگه هم استفاده شده، بنظرتون بهتره دامنه تغییر داده بشه یا ادامه دادن با همون دامنه مشکلی نداره؟؟؟

    (5/5)

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *