تغییرات لینک های نوفالو گوگل در آپدیت 2022

تغییرات اعمال شده ی گوگل بر لینک های نوفالو در 2020

اگر فقط کمی با سئو و روش های بهینه سازی سایت آشنا باشید، قطعاً می دانید که گوگل هر روز برای رتبه بندی وب سایت ما خواب های جدیدی می بیند. تغییرات لینک های نوفالو نیز از دیگر تغییرات مهم و نسبتاً مبهم گوگل در سال ۲۰۲۰ بوده است. وب سایت ها نیز باید از این تغییرات باخبر باشند تا حتی به صورت سهوی وارد دامنه سئوی کلاه سیاه نشوند. پس در این راهنما کنار ما باشید تا تغییرات گوگل برای لینک های Nofollow و تأثیر این لینک ها در سال 2022 را بررسی کنیم.

فهرست

باید به تغییرات دائمی گوگل عادت کنیم!

آیا برایتان پیش آمده که در محیط کارتان رئیس یا مدیری داشته باشید که مدام قوانین کار را تغییر دهد؟ برای مثال یک روز تنها مجاز باشید که با لباس رسمی وارد محل کار شوید، فردا لباس غیر رسمی مجاز اعلام شود. یک روز ساعت کاری از ۸ صبح شروع شود و فردا از ۹، امروز شما مجاز باشید که در هفته چند ساعتی مرخصی داشته باشید و فردا مرخصی گرفتن نشانی از بی مسئولیتی محسوب شود. اگر این تجربه را ندارید باید بگوییم که خیلی خوش شانس بوده اید!

اما نکته اینجاست که گوگل مثل همان رئیس بدخلقی است که دائم قوانین را تغییر می دهد. حالا این قوانین گاهی کلی هستند و گاهی جزئی. اما بیایید نیمه پر لیوان را ببینیم! تغییر این قوانین باعث نمی شود که ناگهان توسط گوگل جریمه شوید. البته به یک شرط این که همه تکنیک های سئویتان کلاه سفید بوده باشند.

در مقابل، اگر تکنیک های سئوی کلاه سیاه یا کلاه خاکستری را هم در استراتژی هایتان گنجانده اید، ممکن است یک روز در دام تغییرات جدید گوگل بیفتید و جریمه شوید. چون یکی از مهم ترین اهداف گوگل برای آپدیت هایی که می دهد، شناسایی هر چه بهتر وب سایت های متِخلف است. پس برای جلوگیری از این امر همواره حواستان باشد که از کدام یک از انواع روش های سئو استفاده می کنید.

با تغییر قوانین گوگل چه باید کرد؟

وقتی گوگل یک آپدیت می دهد یا الگوریتم جدیدی را معرفی می کند، خیلی از وب سایت ها دستپاچه می شوند و فوراً استانداردهای جدید را روی وب سایتشان پیاده می کنند. اما به نظر اکثر متخصصین سئو این کار اشتباه است و نباید شتاب زده عمل کرد. پس چه کنیم؟

صبر کنید تا کمی از معرفی از آن آپدیت یا الگوریتم بگذرد تا هم نتایجش روشن شوند و هم ببینید وب سایت های دیگر چه می کنند. سپس آرام آرام تغییرات لازم را روی وب سایتتان پیاده کنید.

تعریفی از لینک های نوفالو به زبان ساده

Nofollow یک مِتا تگ است که می توانیم با ساختار زیر به لینک ها اختصاص بدهیم:

<a href=”https://www.example.ir/” rel=”nofollow”>Anchor Text</a>

متا تگ های نوفالو به موتورهای جست و جو اعلام می کنند که لینکی که در صفحه و یا محتوای وب سایت من قرار داده شده را ارزیابی نکند و در واقع من هیچ گونه مسئولیتی در خصوص این لینک و وب سایت متعلق به آن ندارم. در نتیجه وجود آنها نباید در نتیجه رتبه بندی وب سایت و صفحه من تأثیرگذار باشد.

به عنوان یادآوری باید اشاره کنیم که لینک های Follow مقدار کمی از اعتبار مبدأ کم می کنند و اعتبار مقصد را تا حد زیادی بالا می برند. اما لینک های Nofollow از اعتبار مبدأ کم نمی کنند و مقدار کمی در اعتبار مقصد تأثیر مثبت دارند.

بررسی تغییرات لینک های نوفالو

تغییراتی جدید در لینک های نوفالو

و اما بیایید درباره خواب هایی که گوگل برای تغییرات لینک های نوفالو دید صحبت کنیم. از آنجایی که لینک سازی بخش بسیار مهمی از فرآیند سئوست، حتماً باید این کار را با آخرین استانداردهای گوگل انجام دهیم.

اگر یادتان باشد وفادار بودن به قوانین گوگل از اصلی ترین عواملی بود که برای بهینه سازی وب سایت باید به آن عمل می کردیم و این اصل همیشه به قوت خود باقی خواهد ماند. پس ادامه راهنما را دنبال کنید تا این تغییرات را به صورت کامل بشناسیم.

تاریخچه مطرح شدن لینک های نوفالو

بحث لینک های نوفالو دقیقاً از زمانی مطرح شد که افراد از اهمیت بک لینک ها در سایت های خود آگاه شدند و دانستند که وجود این بک لینک ها در اعتبار وب سایت آنها نقش مهمی دارد. در نتیجه شروع به خرید و فروش این لینک ها کردند. اما این مسئله از دید گوگل مخفی نماند و به سرعت برای مقابله با این عمل بحث لینک های نوفالو را مطرح کرد.

به عبارت دیگر، گوگل دیگر نمی خواست همه بک لینک ها از یک نوع باشند و گفت از این به بعد بک لینک هایی که قرار نیست ارزش چندانی داشته باشند، باید از نوع نوفالو باشند.

لینک های Nofollow از سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۲۰ ارزش بسیار کمی داشتند. تا اینکه در ماه مارس ۲۰۲۰ گوگل تغییراتی در خصوص این لینک ها اعمال کرد.

تغییرات لینک های نوفالو در سال 2020

در تاریخ ۱ مارس سال ۲۰۲۰ گوگل برای اینکه نتایج بهتری در ایندکس سازی و همچنین خزیدن در وب سایت ها داشته باشد (تا بتواند رضایت هر چه بیشتر کاربران خود را جلب کند) شروع به استفاده از لینک های نوفالو کرد. در واقع از این لینک های نوفالو به عنوان ابزاری برای رسیدن به مقاصد خود استفاده کرد.

البته باید گفت که این بار گوگل در اعمال این تغییرات، مرموزانه عمل نکرد و در سپتامبر 2019 اعلام کرد که در آینده نزدیک (یعنی همان سال 2020) قرار است تغییراتی را در خصوص لینک های نوفالو اعمال کند. اما مهم ترین تغییر این لینک ها چه بود؟ این که دو مشخصه Sponsored و UGC را به عنوان انواعی از لینک نوفالو به جامعه سئو معرفی کرد.

در واقع گوگل بعد از سال ها تصمیم گرفت که رویه جدیدی را برای تعریف لینک های نوفالو تعریف کند. به این ترتیب که دو مشخصه جدید برای متا تگ های نوفالو معرفی کرد. از آن زمان به بعد وب سایت ها باید ماهیت و نوع لینک های نوفالو را برای گوگل مشخص کنند تا موتورهای جست و جو بتوانند به راحتی متوجه شوند که این لینک ها از کجا آمده اند و چه هدفی دارند؟

چه شاخصه هایی به لینک های نوفالو اضافه شدند؟

در این تغییرات لینک های نوفالو، گوگل تعیین کرد که هر لینک نوفالویی باید در یکی از سه دسته زیر قرار گیرد:

  • Sponsored (تبلیغاتی)
  • UGC (ایجاد شده توسط کاربر)
  • Nofollow (در این حالت در واقع نوع لینک نوفالو را مشخص نکرده اید و به روش قدیمی فقط آن ها را Nofollow تعریف کرده اید)
درباره شاخصه Sponsored

تگ rel=”sponsored” مختص لینک هایی است که به منظور تبلیغ در وب سایت قرار می گیرند. از طریق این شاخصه گوگل می تواند به راحتی به اسپانسر تبلیغات یا هرگونه قرارداد یا توافقنامه ای که دو وب سایت با یکدیگر داشته اند دسترسی پیدا کند.

مزیت و کاربرد استفاده از لینک اسپانسری چیست؟

این لینک ها می توانند اسپانسرهای تبلیغاتی وب سایت شما را به موتورهای جست و جو معرفی کنند. این کار به اهمیت وب سایت شما اضافه می کند! چراکه علاوه بر وب سایت خود که معرف برند یا خدمات ارائه دهنده شماست، برندی دیگر را در محتوای خود به نمایش گذاشته اید.

درباره شاخصه UGC

تگ rel=”UGC” مخففی از عبارت User Generated Content است. به این معنا که لینک های موجود در وب سایت توسط کاربران ایجاد شده اند. با قرار دادن این تگ بر روی لینک ها به راحتی می توان به گوگل اعلام کرد که کدام یک از لینک ها به واسطه کاربران وب سایت در صفحات ما درج شده اند.

مزیت و کاربرد استفاده UGC چیست؟

با تعریف این تگ برای لینک های خود، به موتورهای جست و جو می گویید که این لینک توسط کاربرانی که در سایت من هستند و از محتوای من استفاده می کنند ایجاد شده است. در نتیجه وب سایت شما مسئولیتی در قبال این لینک ها نخواهد داشت.

برای مثال لینک های موجود در کامنت ها معمولاً از این نوع هستند. چراکه کامنت ها نیز محتواهایی هستند که کاربران در وب سایت ما می نویسند. پس اگر شامل لینکی باشند، این لینک از نوع UGC یا تولیدشده توسط کاربران خواهد بود.

تغییر بزرگ در نحوه عملکرد لینک های نوفالو در سال 2020

لینک های نوفالو که در گذشته گوگل آن را در ایندکس سازی مؤثر نمی دانست، اکنون با تغییر مشخصه هایی که اخیراً در آن صورت گرفت توانست به عاملی نسبتاً مهم در رتبه بندی سایت تبدیل شود. در نتیجه خبر تغییر این امر در دنیای سئو توانست توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کند و سؤال های زیادی را در این خصوص برای این افراد به وجود آورد.

متاسفانه باید بدانیم که گوگل باز هم برای ما تمام باید و نبایدهای موجود در خصوص لینک های نوفالو را شفاف سازی نکرده و باز هم برای ما معماهایی در این خصوص باقی گذاشته است! البته توقعی بیش از این هم از گوگل نمی توان داشت. چراکه سیاست کاری این شرکت بر حول همین محور می گردد و تا به امروز سؤال های بسیاری را برای ما در زمینه بهینه سازی و همچنین ارتقای رتبه بندی و افزایش بازدید وب سایت بدون پاسخ باقی گذاشته است.

تغییرات لینک های نوفالو چه تأثیری روی سئوی وب سایت ها داشت؟

از آنجایی که گوگل این آپدیت ها را به صورت دقیق و جزئی مشخص نکرده، نمی توان تأثیرات آن روی سایت ها و رتبه بندی هایشان به طور دقیق شناسایی کرد. درست است که تا به امروز قطعیتی در این باره وجود نداشته؛ اما نظریه هایی هم در این خصوص وجود دارد.

در گذشته لینک های نوفالو در رتبه بندی سایت ها تقریباً بی اهمیت بودند. اما با تغییرات اخیری که در این مبحث صورت گرفت، این لینک ها توانستند برای رتبه بندی ارزشمند شده و دوباره اهمیت از دست رفته خود را به دست آورند. بنابراین حتی بک لینک های نوفالو نیز توانستند تا حدی به افزایش رتبه وب سایتی که این لینک را گرفته کمک کنند.

آنچه شاخصه های لینک های نوفالو انجام می دهند

صاحب نظران سئو بر این باورند که مشخص کردن نوع لینک نوفالو (یعنی Sponsored و UGC) به گوگل سیگنال هایی را می دهد که وب سایت را برحسب این لینک ها رتبه بندی نکند. اما در هر صورت ماهیت این لینک ها را به موتورهای جست و جو اعلام می کند.

چرا گوگل ارزش لینک های نوفالو را بیشتر کرد؟

مهم ترین تغییرات لینک های نوفالو این بوده که گوگل دیگر لینک های نوفالو را مانند قبل نادیده نمی گیرد. در عوض آنها را آنالیز می کند. چراکه عبارتی که به این لینک ها پیوند داده شده (Anchor text) و محتوای مرتبط با این کلمات، به موتورهای جست و جو کمک می کنند که بهتر بتوانند مطالب و سایت های مفید برای کاربران را شناسی کنند. دقیقاً به همین دلیل بود که گوگل تصمیم گرفت مانند سالیان گذشته عمل نکند و این لینک های نوفالو را بیشتر مورد بررسی قرار دهد.

برای همین هم مشخصه های Sponsored و UGC را تعریف کرد تا خود وب سایت ها بگویند که این لینک نوفالو دقیقاً چه هدفی دارد و از چه نوعی است. آیا تبلیغاتی است و برای تعامل و همکاری ایجاد شده؟ یا توسط خود کاربران ساخته شده است؟

با لینک های نوفالو که مشخصه خاصی برایشان تعریف نشده چه کنیم؟

احتمالاْ در وب سایت خود تعداد بی شماری لینک نوفالو دارید که آنها را مثل قبل با تگ rel=”nofollow” تعریف کرده اید و یکی از دو مشخصه UGC و Sponsored را برای آنها مشخص نکرده اید. در این صورت لازم نیست وحشت کنید و تک تک آنها را تغییر دهید.

لینک های Nofollow (یعنی با تگ Nofollow) هنوز هم برای گوگل دارای ارزش هستند. بنابراین تغییر نوع لینک های قبلی در اولویت نیست. اما فراموش نکنید که از این به بعد برای لینک های نوفالو یکی از دو شاخصه  نام برده را در نظر بگیرید تا به راحتی بتوانید به گوگل کمک کنید تا نوع لینک نوفالوی شما را متوجه شود.

آیا می توان برای لینک های نوفالو دو مشخصه تعریف کرد؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم بله، شما می توانید در وب سایت خود لینک نوفالویی داشته باشید که هر دو مشخصه از لینک های نوفالو را داشته باشند. گوگل در این زمینه محدودیتی در نظر نگرفته است.

اما لازم است که در این خصوص محتاطانه عمل کنید. چراکه گوگل هوشمندانه تر از آنچه که شما می پندارید عمل خواهد کرد و هرگونه حقه را به سرعت متوجه خواهد شد و بدون شک برای آن راهکاری از قبل اندیشیده است.

آیا در لینک سازی داخلی هم از لینک های نوفالو استفاده می شود؟

بله، تئوری این کار از آنجایی آمد که سئو کاران تصمیم گرفتند که بعضی از صفحات و مطالب غیر ضروری آنها (مانند کامنت ها) در نتایج جست و جو به کاربران نمایش داده نشود. در نتیجه روی لینک آنها شاخصه نوفالو قرار گرفت تا این لینک ها که اهمیت چندانی برای موفقیت سایت در سئو نداشتند به نمایش گذاشته نشوند.

درواقع اگر هدفتان از لینک سازی داخلی فقط راهنمایی کاربران است و نمی خواهید ارزش چندانی به صفحه مد نظر بدهید، بهتر است از لینک های نوفالو استفاده کنید. اما اگر می خواهید صفحه مورد نظر با لینک سازی داخلی قوت بگیرد، باید لینک هایی که به مقصدِ آن صفحه هستند را از نوع Follow در نظر بگیرید.

تأثیر لینک های نوفالو در سال 2022

مهم ترین تغییرات لینک های نوفالو مربوط به همان سال 2020 است که دو خاصیت ذکر شده ارائه شدند. این نوع لینک ها از آن زمان تاکنون تغییر عمده ای نداشته اند. بنابراین در حال حاضر نقشی که لینک های Sponsored، UGC وNofollow در سئو دارند، کماکان به تغییرات سال 2020 برمی گردد.

اما با توجه به این که گوگل از سال 2020 توجه بیشتری به لینک های نوفالو داشته، شاید بپرسید که در حال حاضر این لینک ها دقیقاً چه کمکی به وب سایت می کنند؟ در ادامه 2 مزیت بزرگ لینک های نوفالو را با هم مرور می کنیم.

1- ارتقای سئوی وب سایت

خب تا قبل از سال 2020 گوگل اهمیت زیادی به لینک های نوفالو نمی داد. اما بعد از آن تصمیم گرفت به این راحتی از کنار این لینک ها عبور نکند. در همین راستا چیزی که تجربه ثابت کرده این است که در حال حاضر بک لینک های نوفالو هم می توانند روی سئو و حتی رتبه بندی تأثیرگذار باشند.

برای اثبات این امر باید نگاهی به تحقیق مجموعه SEMRush بیندازیم که میزان تأثیر لینک های نوفالو را آزمایش کرده است. آنها به یکی از صفحات خود که درباره نرم افزار بک لینک سازی بود، یک سایدبار اضافه کردند. در این سایدبار به متن «نرم افزار بک لینک» یک لینک نوفالو دادند.

نتیجه چه شد؟ این صفحه در عرض یک هفته به رتبه 1 گوگل برای عبارت «نرم افزار بک لینک» رسیدند. البته که قطعاً عوامل دیگری هم در این امر دخیل بوده اند. اما طبق مطالعه دقیق این مجموعه، گوگل حتی Anchor text لینک های نوفالو را هم رصد می کند و می فهمد که این متن لینک شده برایتان مهم بوده است.

2- دریافت ترافیک بیشتر

وقتی وب سایت دیگری به شما لینک می دهد، حتی اگر این لینک تبلیغاتی، UGC یا نوفالو باشد، باز هم کاربرانِ زیادی آن را می بینند و با یک کلیک وارد سایتتان می شوند.

درواقع کاربران اصلاً متوجه نمی شوند که این لینک فالو است یا نوفالو (مگر این که کدهای سایت را بررسی کنند و rel لینک مد نظر را ببینند). چون ظاهر این دو لینک تفاوتی با هم ندارد. بنابراین لینک های نوفالو هم به اندازه لینک های فالو برای سایت ترافیک می سازند.

نکته آخر در خصوص تغییرات لینک های نوفالو

در آخر باید بگوییم که لینک های نوفالو از زمانی که توسط گوگل در سال ۲۰۰۵ معرفی شدند تا به همین امروز با توجه به تغییراتی که در ۲۰۲۰ در این باره صورت گرفت، سئو و جامعه سئو را دچار سردرگمی هایی کرده است. به نظر ما در آینده  نیز گوگل هم همین کار را خواهد کرد.

بنابراین بهتر است قبول کنیم که گوگل تنها به رضایت کاربران خود می اندیشد و واهمه ای از این ندارد که سئو کاران را در این راه سردرگم کند. در نتیجه اگر می خواهیم که سایت موفقی داشته باشیم و عنوان متخصص سئو را به خودمان بزنیم، بهتر است دست از گلایه از بلاهایی که گوگل روزانه بر سر ما می آورد دست برداشته و به جای آن، تجربیات و نظرات متخصصیان خبره سئو را رصد کنیم.

نظر شما چیست؟ آیا شما تجربه ای از تأثیر لینک های نوفالو در رتبه بندی صفحات خود یا دیگران داشته اید؟ خوشحال می شویم که در قسمت نظرات با ما در تماس باشید.

منبع: searchenginejournal

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *