تاثیر لینک های شکسته بر سئو یک وب سایت

تاثیر لینک های شکسته بر سئو یک وب سایت

تأثیر لینک های شکسته بر سئو از مهم ترین مباحث سئو است که گاهی دست کم گرفته می شود. اما این سهل انگاری می تواند به اندازه خود زحمات سئوی وب سایتتان را هدر دهد. اگر شما هم تصمیم دارید که وب سایت خود را از لینک های شکسته پاکسازی کنید، در این راهنما همراه ما باشید. اینجا باهم می بینیم که منظور از لینک های شکسته چیست، چه آسیبی به سئو سایت می زند و چگونه می توان آنها را اصلاح کرد.

فهرست

منظور از لینک های شکسته  چیست؟

در حالت عادی تعداد صفحات یک وب سایت فعال، دائماً در حال افزایش است. معمولاً هم در هر صفحه ای حداقل به یک صفحه داخلی یا خارجی لینک داده می شود. بنابراین هر چه صفحات بیشتر شوند، لینک ها هم بیشتر می شوند. در این میان ممکن است بعضی از لینک ها (به خصوص لینک صفحات قدیمی تر و کم بازدیدتر) لینک شکسته باشند.

لینک های شکسته، لینک های موجود در یک صفحه وب به یک صفحه دیگر هستند که به دلایل مختلف غیر قابل دسترسی شده اند. مثلاً فرض کنید از یکی از محتواهای بلاگ خود، به یک صفحه آماری ارجاع داده اید (فرقی نمی کند که این صفحه از وب سایت خودتان باشد یا یک لینک خارجی). اما وقتی روی این لینک کلیک می کنید به صفحه مد نظر نمی روید! درعوض مثلاً یک صفحه ارور 404 می بینید.از آنجایی که این لینک ما را به یک صفحه سالم نمی رساند، به آن لینک شکسته می گوییم.

“لینک های شکسته، هم در لینک سازی داخلی رخ می دهند و هم در لینک سازی خارجی”

دلیل ایجاد لینک های شکسته چیست؟

شایع ترین دلایل ایجاد شدن این لینک ها این است که صفحه ای که به آن پیوند داده شده دیگر وجود ندارد (خطای ۴۰۴). دلایل دیگر عبارتند از:

  • غلط املایی در نوشتن URL (یعنی موقعی که داشتید از آن عبارت به آن صفحه لینک می دادید، آدرس را اشتباه نوشته اید)
  • محدود کردن دسترسی به صفحه توسط صاحب وب سایت مقصد
  • مشکلات سرور در صفحه مقصد

آیا لینک های شکسته روی سئو تاثیر می گذارند؟

بعضی از سئوکاران و صاحبان وب‌ سایت ‌ها وقتی لینک‌ های شکسته را در وب ‌سایت خود پیدا می‌ کنند، نگران می‌ شوند و می ‌ترسند که تأثیرات منفی روی رتبه‌ بندی آنها داشته باشد. اما آیا وجود چند لینک شکسته مستقیماً منجر به افت رتبه می شود؟ خیر! واقعیت این است که لینک های شکسته ممکن است روی سئوی شما تأثیر بگذارند، اما نه به طور مستقیم و نه به آن اندازه ای که فکر می کنید.

تأثیر لینک های شکسته بر سئو چیست؟

گوگل می ‌داند که لینک ‌های شکسته رویدادهایی طبیعی در وب هستند و در مورد آنها آنچنان سختگیر نیست. اما نکته مهمی که باید بدانید این است که لینک های شکسته به طور غیرمستقیم روی سئو سایت تأثیر می گذارند! چطور؟ از طریق 6 روشی که در ادامه می بینیم.

1- تضعیف تجربه کاربری

تجربه کاربری وب سایت، از مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی وب سایت هاست که گوگل روی آن حساسیت زیادی دارد. از طرفی یکی از بدترین تجربیاتی که می تواند برای کاربر وب سایت ما اتفاق بیفتد، این است که روی  یک لینک که داخل سایت ماست کلیک کند و به در بسته بخورد.

فراموش نکنید که اگر لینک های خراب را تعمیر کنید، نباید انتظار افزایش ترافیک یا افزایش رتبه را داشته باشید. در عوض، اگر لینک های شکسته داشته باشید، با افت تجربه کاربری و در نتیجه آن، با افت رتبه مواجه خواهید شد.

2- از دست دادن ترافیک

یکی دیگر از موارد تأثیر لینک های شکسته بر سئو، از دست دادن ترافیک است. این مورد زمانی اتفاق میفتد که شما در لینک سازی داخلی پیوندهای شکسته داشته باشید. مثلاً از یکی از محتواهای خود به صفحه یکی دیگر از محتواهای قدیمی خود لینک داده اید؛ اما صفحه این محتوای قدیمی در دسترس نیست (یا مثلاً آدرس صفحه مد نظر را اشتباه نوشته اید). در این صورت به جای اینکه جریان ترافیک از طریق لینک ها به صفحات مختلف وب سایت شما سرازیر شود، به طور کل قطع شده و هدر می رود.

البته لینک های شکسته در لینک های خروجی هم می توانند سیگنال هایی منفی درباره اعتبار شما به گوگل ارسال کنند. اما این مورد به اندازه دو مورد قبلی (یعنی ضعف تجربه کاربری و از دست دادن ترافیک) مخرب نیست.

3- گیج کردن خزنده ها

یکی از راه هایی که تمامی موتورهای جست و جو برای رتبه بندی استفاده می کنند، خزیدن بین لینک های موجود در صفحات مختلف یک سایت است. حال اگر در این صفحات لینک خرابی وجود داشته باشد که به صفحه ای درست هدایت نشده، اسپایدرهای موتورهای جست و جو که از مهم ترین ربات هستند، موقع خزیدن در سایت به یک بن بست می رسند. بنابراین عمل ایندکس سازی صفحات سایت شما با مشکل مواجه خواهد شد.

4- وجود لینک های شکسته کاربران را از سایت شما فراری خواهد داد

بالاتر نیز درباره تأثیر لینک های شکسته بر سئو و تجربه کاربری صحبت کردیم. گاهی اوقات وقتی کاربرانتان با چنین لینک هایی ماوجه می شوند، باز هم فرصت دیگری به شما می دهند و سایت را برای همیشه ترک نمی کنند.

اما  خیلی اوقات کاربرانی هستند که وقتی لینک هایی که شما ساخته اید را دنبال کرده و مثلاً به یک صفحه 404 می رسند، دیگر نمی توانند روی شما حساب باز کنند. به طور کلی اکثر کاربران با مشاهده ارور ۴۰۴ ترجیح می دهند از این وب سایت خارج شده و به یک سایت دیگر رجوع کنند.

5- به خطر انداختن تبادلات وب سایت

در پروسه تبادلات می توان وجود لینک های خراب را به یک جاده بلوکه شده تشبیه کرد که تمام مسیری که پیموده اید را بی نتیجه باقی می گذارد. از طرفی می دانیم که در سئو داشتن تبادلات از مهم ترین اصولی است که می تواند سبب افزایش بازدید وب سایت شما شود. درنتیجه از هر آنچه که به تبادلات شما صدمه وارد خواهد کرد باید بپرهیزید.

6- کاربران بر علیه شما عمل خواهند کرد

تحقیقات نشان داده که ۴۴% از کاربران در صورتی که تجربه خوبی از گشتن در یک وب سایت نداشته باشند، این نارضایتی را به مابقی کاربران هم اطلاع می دهند. بنابراین فارغ از تلاش هایی که در زمینه سئو داشته اید، این نارضایتی کاربران برای شما گران تمام خواهد شد.

مثالی ساده برای روشن سازی تأثیر لینک های شکسته بر سئو

فرض کنید یک مزون لباس در بهترین منطقه شهر دارید که در آن بهترین طراحان لباس را استخدام کرده و هزینه زیادی را هم صرف تبلیغات کرده اید. حالا مشتریان به مزون شما آمده اند تا بعد از انتخاب و پرو، مشتری شما شوند.

اما هنگامی که مشغول پرو لباس هستند، متوجه می شوند که لباس ها از پارچه های پوسیده تولید شده اند و هنگام پوشیدنشان قسمتی از آنها پاره می شود. طبیعی است که این افراد به سرعت مزون شما را ترک کرده و حتی واقعه را به دوستان و آشنایان خود شرح می دهند و آنها را متقاعد می کنند که بازدید کردن از مزون شما وقت تلف کردن است. این دقیقاً مشابه به وجود لینک شکسته در وب سایت شماست.

آیا لینک های شکسته به منزله پایان سئو سایت است؟

هر وب سایتی هرازچندگاهی دچار این لینک های خراب می شود و نمی توان گفت که وجود این لینک ها به معنی اتمام کار سئو شماست. ولی بهتر است راجع به آنها اطلاعات لازم را داشته باشید و در صورت شناسایی آنها، به سرعت برای اصلاحشان اقدام کنید.

سئو استراحت و تعطیلات ندارد

سئو کردن یک وب سایت در درجه اول هزینه ساز و در درجه دوم زمانبر است. گاهی پیش می آید که در سئو خطاهایی صورت گیرد که رتبه بندی شما را به خطر می اندازد. کاری که یک سئوکار حرفه ای انجام می دهد، این است که وضعیت سایت را دائماً چک می کند تا مشکلات احتمالی را فوراً بشناسد و آنها را رفع کند.

بنابراین می توان گفت که سئو، امری ۲۴ ساعته و بدون تعطیلی است و نمی توان حتی یک روز از آن غافل شد. دقیقاً به همین دلیل است که ما در ریراکو هنگامی که به مشتریان خود مشاوره سئو می دهیم، از آنها می خواهیم که به هر تیم سئویی اطمینان نکرده و سئو سایت خود را تنها به دست افرادی بسپارند که نسبت به بررسی پِی در پِی سایت متعهد هستند.

اما اگر لینک شکسته ای در وب سایت خود دارید لازم نیست نگران شوید. در عوض به سرعت آن را رفع کرده و مابقی لینک های خود را، چه داخلی چه خارجی چک کنید.

چگونه لینک های شکسته را پیدا کنیم؟

حالا که از تأثیر لینک های شکسته بر سئو می دانید، احتمالاً مشتاقید که راه های شناسایی این لینک ها را بدانید. در ادامه چند روش برای یافتن لینک های شکسته در وب سایت آورده شده است.

1- Google Analytics

گوگل آنالیتیکس از بهترین ابزار برای ردیابی عملکرد وب سایت است که لینک های شکسته را هم می توانید به کمک آن پیدا کنید. برای این کار بعد از این که وارد اکانتتان شدید، روی تب “Behavor”  کلیک کنید. بعد گزینه “All Pages” را انتخاب کنید.

بخش all page گوگل انالیتیکس

مدت شوید که بازه زمانی را دقیقاً روی همان مدت زمانی که مدنظرتان است تنظیم کرده باشید. برای مثال اگر می خواهید لینک های شکسته ماه پیش را رصد کنید، تاریخ را روی اول و آخر ماه گذشته قرار دهید.

تعیین بازه زمانی در گوگل انالیتیکس

حالا کمی تا پایین اسکرول کنید تا گزینه های تنظیم حالت نمایش را ببینید. احتمالاً حالت “Page” به صورت پیشفرض انتخاب شده باشد. اما بهتر است آن را روی حالت ” Page Title” قرار دهید.

قرار دادن بر روی حالت page title

اینجا می توانید یک فیلتر جدید را اعمال کنید. پس روی “Advance” کلیک کنید.

فیلتر کردن در بخش Advance

سپس عنوان “404 Page” را در کادر بالا و سمت راست صفحه وارد کنید. اگر اسم دیگری را برای صفحات ۴۰۴ خود انتخاب کرده اید، همان نام را اینجا وارد کنید.

تایپ عنوان 404 برای ارور ها

بعد از کلیک روی “Apply”، یک یا چند عنوان صفحه را خواهید دید که ارور 404 را دارند.

کلیک برروی apply برای اعمال فیلتر

روی صفحاتی که نشان داده شده یک به یک کلیک کنید تا لینک هایی که شکسته شده و باعث آن صفحه 404 شده اند را ببینید:

مشاهده صفحات 404

اگر تعداد این لینک ها کم است، می توانید همین حالا آنها را اصلاح کنید. اما تگر تعدادشان زیاد است، می توانید این لیست را در قالب اکسل خروجی بگیرید تا برای اصلاح آنها برنامه ریزی کنید.

گوگل سرچ کنسول

وقتی وب سایت شما توسط ربات های خزنده گوگل کراول می شود، لینک های شکسته هم پیدا می شوند. سپس نتیجه را در گزارشی به نام “Coverage” به گوگل می دهند.

خوشبختانه به کمک ابزار قدرتمند Google Search Console، می‌توانید این گزارش را ببینید و لینک های شکسته خود را ردیابی کند. این گزارش فقط لینک‌ های شکسته داخلی را به شما نشان می ‌دهد؛ اما همچنان باید اولویت شما باشد. چراکه لینک‌ های داخلی شکسته، معایب بیشتری به نسبت لینک های خراجی شکسته دارند.

نکته:

برای پیدا کردن خطاهای زیر به بخش “Excluded” در گزارش coverage بروید:

  • به دلیل درخواست های غیرمجاز مسدود شده است ( Blocked due to unauthorized requests)
  • یافت نشد ((Not found (404))
  • Soft 404
  • مسدود شده به دلیل دسترسی ممنوع (Blocked due to access forbidden (403))
  • به دلیل سایر مشکلات ۴xx مسدود شده است (Blocked due to other 4xx issues)

با کلیک روی یکی از این خطاها، لیستی از URLهایی که گوگل کشف کرده به شما نشان داده می شود. همچنین اگر روی یک URL کلیک کرده و “Inspect URL” را انتخاب کنید، اطلاعات بیشتری در مورد آن URL خاص خواهید دید. ضمناً بخش مهم در اینجا صفحه ارجاع یا “Referring Page” است که به شما نشان می دهد پیوند شکسته از کجا آمده است.

3- Screaming Frog

با نرم افزار Screaming Frog، می توانید خزش را در وب سایت خود شروع کنید. برای این کار کافی است آدرس وب سایت خود را در کادر جست و جو در بالای ابزار وارد کنید.  سپس بعد از اتمام Screaming Frog، منوی سمت راست را به سمت پایین اسکرول کنید تا بخش “Response Codes” را ببینید. اینجا باید «خطای (۴xx)» و «خطای سرور (۵xx)» را پیدا کنید. این گزارش ها لینک های شکسته وب سایت شما را برای لینک های داخلی و خارجی نشان می دهند.

انواع لینک های شکسته کدام اند؟

لینک شکسته یا خراب به طور کلی به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

  1. لینک های داخلی موجود در صفحات مختلف وب سایت.
  2. لینک های خارجی موجود در صفحات مختلف وب سایت.

در ادامه به شرح کاملی از این دو مورد می پردازیم.

1/ لینک های شکسته داخلی در وب سایت

لینک های داخلی در واقع لینک هایی هستند که از یک صفحه از وب سایت، کاربران را به صفحه دیگر از همان وب سایت هدایت می کنند. برای مثال در سایت Riracoseo.com اگر در قسمت مقالات تخصصی سئو، مقاله “اهمیت لندینگ پیج ها” را مشاهده کنید، لینک داخلی به صفحه “بهبود سئو سایت” که صفحه ای دیگر از همین سایت است را خواهید دید. حالا این لینک سازی می تواند بین صفحات محصول، خدمات یا هر صفحه دیگری هم باشد.

بنابراین لینک های داخلی برای ایجاد مسیر پیمایش داخل سایت هستند. این نوع لینک ها از دو جهت بسیار حائز اهمیت است:

  1. هدایت کاربر از یک صفحه به صفحه دیگر (با این کار کاربر گیج نمی شود و شما به او می گوید که قدم بعدی را چگونه بردارد)
  2. کمک به ربات های گوگل برای آنالیز وب سایت (ربات های گوگل از همین لینک های داخلی به عنوان نقشه راه استفاده می کنند. بنابراین می توانید آسوده خاطر باشید که هیچ گوشه ای از سایت از دید این ربات ها جا نمی ماند)

حالا نکته مهم این است که اگر کاربران یا ربات های گوگل در این مسیر به یک لینک شکسته بخورند، انگار به یک بن بست رسیده اند. هرچند که ربات های گوگل با رسیدن به چنین لینکی کارشان را متوقف نمی کنند؛ اما اکثر کاربران وب سایت از ادامه پیمایش خود صرف نظر می کنند. بنابراین احتمالاً تعداد زیادی از مشتریان بالقوه خود را به راحتی از دست خواهید داد.

2/ لینک های شکسته خارجی در وب سایت

این لینک ها شما را به وب سایت دیگری هدایت می کنند. فرض کنید شما مطلبی در مورد سئو سایت را در یک وب سایت مشاهده کرده و در حال مطالعه هستید و در آن لینکی را مشاهده می کنید با عنوان “سئو سایت گردشگری“. حالا چون شما در زمینه گردشگری فعالیت می کنید، کنجکاو می شوید تا روی آن کلیککرده و در این راستا مطالعه ای داشته باشید. پس با یک کلیک وارد صفحه ای از وب سایت دیگری خواهید شد و می توانید از مطالب آن صفحه بهره ببرید و حتی از آنجا به صفحات دیگری نیز هدایت شوید.

هدف لینک های خارجی، ایجاد مسیر پیمایش بین وب سایت های مختلف است. مزیت آن نیز برای سایت شما به عنوان مبدأ، این است که به گوگل نشان می دهید که خودتان را وارد شبکه وب سایت های معتبر کرده اید (البته اگر به سایت های معتبر لینک خارجی بدهید).

حالا اگر لینکی که به یک سایت داده اید، متعلق به صفحه ای واقعی و سالم نباشد، نه تنها مزیت لینک سازی خارجی را نخواهید داشت؛ بلکه کاربران را هم از خود دلسرد می کنید.

دقت کنید که وجود لینک های شکسته صرفاً تقسیر شما نیست (مگر این که لینک را اشتباه بنویسید). در اکثر اوقات آن وب سایت مقصد است که باعث این مشکل شده است. مثلاً شاید این صفحه را از دسترس خارج کرده، شاید مشکلات سروری دارد و حتی خودش هم از آن باخبر نیست یا … .

بنابراین اگر در لینک های شکسته خارجی مشکل از شما نبود، آن صفحه را کلاً از محتوای خود حذف کرده و به صفحه دیگری لینک دهید.

چه زمانی باید به وجود لینک های خراب مشکوک شویم؟

موارد ریز از مهم ترین نشانه هایی هستند که با بروزشان باید به عملکرد صحیح لینک های موجود در سایت خود شک کرده و آنها را بررسی کنید؛ یا اگر تیم سئو دارید، آنها را در جریان این موضوع قرار دهید:

  • در صورت مشاهده پایین آمدن ترافیک کلی وب سایت
  • در صورت مشاهده تنزل نرخ بازگشت در وب سایت
  • در صورت مشاهده کاهش تبادلات در وب سایت

هر چند وقت یکبار لینک های خود را چک کنیم؟

اگر وب سایت بزرگی دارید که مملوء از لینک های داخلی و خارجی است، بهتر است با هر آپدیتی که در صفحات خود اعمال می کنید، لینک های خود را هم چک کرده و از صحت عملکرد آنها اطمینان حاصل کنید. اما اگر وب سایت کوچکی دارید که در آن تعداد انگشت شماری لینک (داخلی یا خارجی) وجود دارد، چک کردن ماهانه این لینک ها می تواند کافی باشد. اما باز هم به قول معروف کار از محکم کاری عیب نمی کند و شما می توانید به صورت مداوم این لینک ها را چک کنید.

چطور از ایجاد لینک های شکسته جلوگیری کنیم؟

حتماً می پرسید که چه کنیم که از تأثیر لینک های شکسته بر سئو جلوگیری کنیم؟ خب از آنجایی که رایج ترین دلیل این مشکل این است که صفحات سالم بعد از مدتی به صفحات ارور 404 تبدیل می شوند، بهترین راه برای این کار، جلوگیری از شکل گرفتن صفحات 404 است. اما چطور از پیدایش این صفحات جلوگیری کنیم؟ با دو روشی که در ادامه می بینیم.

راهکار اول:

به جای حذف محتوا، آن را به روز کنید. اگر صفحه ای قدیمی دارید، به جای حذف، به سادگی محتوای آن را به روز کنید.

راهکار دوم:

اگر صفحه ای را از وب سایت خود حذف می کنید، باید از تغییر مسیر ۳۰۱ آن URL را به صفحه جدید هدایت کنید. به این ترتیب، اگر کسی روی صفحه حذف شده کلیک کند، خطایی را نمی بیند و به طور خودکار به صفحه جدید منتقل می شود.

چطور لینک های شکسته را برطرف کنیم؟

اول از همه لیستی از تمام لینک های شکسته وب سایت خود که منتظر اصلاحند جمع کنید. قدم بعدی نیز این است که تصمیم بگیرید چگونه می خواهید آنها رفع کنید. بهترین روش های حل این لینک ها، 4 مورد زیر است.

برای URL های غلط املایی دارند:

رفع این لینک ها راحت است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به سادگی URL مناسبی را که می خواهید به آن پیوند دهید وارد کنید و کارتان تمام می شود!

برای پیوندهای داخلی ۴xx:

اگر یک پیوند داخلی یک خطای ۴xx را برمی‌گرداند، دوباره علت خرابی آن URL را بررسی کنید:

  • آیا آن را به آدرس اینترنتی دیگری منتقل کرده اید؟ اگر چنین است، تنظیم یک تغییر مسیر برای آن URL باید انجام شود.
  • آیا صفحه محصول یا خدماتی است که دیگر ارائه نمی دهید؟ پس حذف پیوند می تواند یکی از استراتژی ها شما باشد.

برای پیوندهای داخلی ۵xx:

سرور یا ارائه دهنده هاست خود را بررسی کنید و ببینید چه چیزی باعث این خطاها می شود.

برای پیوندهای خروجی ۴xx و ۵xx:

معمولاً زمانی این اتفاق میفتد که منبع قدیمی ای که به آن پیوند داده ‌اید دیگر وجود نداشته باشد یا وب‌ سایت بسته شده باشد. اگر وب‌ سایت هنوز فعال است، ممکن است صفحه را به صفحه دیگری منتقل کرده باشند. ممکن است بخواهید پیوند را با پیوند جدید به روز کنید. اگر URL منبع دیگر وجود ندارد، شما باید بررسی کنید که می‌خواهید به وب‌سایت دیگری پیوند دهید یا پیوند را حذف کنید.

برای وب‌ سایت ‌هایی که در آنها با خطای ۵xx (یا خطای منقضی شدن دامنه) مواجه می شوید، شاید لازم باشد چند روز صبر کنید تا خود وب سایت مقصد مشکل را حل کند.

آنچه ریراکو در قبال لینک های خراب در وب سایت انجام می دهد

یکی از اولین کارهایی که متخصصین سئو در ریراکو سئو انجام می دهند، چک کردن تمامی لینک های موجود در صفحات وب سایت شماست. درواقع هدف از این کار جلب رضایت خزنده های موتورهای جست و جوست که در وب سایت شما در حال کاوش هستند. تیم ریراکو بر این امر واقفند که بی اهمیت شمردن این امر مهم، می تواند برای سایت شما عواقب ناخوشایندی داشته باشد. بنابراین با شروع همکاری در حوزه خدمات سئو، لینک های شکسته هم شناسایی و اصلاح می شوند.

سخن پایانی درباره لینک های شکسته

پیدا کردن و تعمیر لینک های شکسته در وب سایت شما می تواند زمان بر باشد زیرا ممکن است در طول زمان انباشته شوند. اگر تعداد زیادی لینک شکسته را در وب سایت خود پیدا کردید، به یاد داشته باشید که آنها تأثیر منفی فوری بر ترافیک و رتبه شما ندارند. همچنین در صورت رفع آنها نباید انتظار افزایش شدید ترافیک و رتبه بندی داشته باشید. اما با این حال، تعمیر آنها مهم است. در سئو، مهم نیست که فرصت یا فضای بهینه‌سازی چقدر کوچک یا بزرگ است. هر چیز کوچک مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *