تمام آنچه که باید راجع به جستجوی ارگانیک بدانید

تمام آنچه که باید راجع به جستجوی ارگانیک بدانید

نتایجی که با جستجوی هر کلمه یا عبارتی در گوگل برای ما نمایش داده می شه در دو دسته ی ارگانیک و پولی قرار داره. جستجوی ارگانیک یعنی اون دسته از نتایجی که بدون تبلیغات و بدون پرداخت پول توسط موتور های جستجو نمایش داده می شن. این نتایج به هیچ وجه قابل خریداری نیستن. ارزش جستجوی ارگانیک به اینه که مرتبط ترین و مهم ترین مطالب برای کاربر توسط موتور های جستجو معرفی می شن.

چند نوع جستجوی ارگانیک وجود دارد؟

در گذشته تمام نتایج حاصل از جستجوی ارگانیک به صورت لینک آبی نمایش داده می شدن. اما به مرور زمان انواع جدیدی به اون اضافه شد. حالا شما با جستجو کردن هر کلمه یا عبارتی شاهد انواع نتایج در قالب خلاصه، ویدیو، سوالات رایج و … هستین. در ادامه در مورد هر کدوم از این نتایج بیشتر توضیح می دیم.

نتایج خلاصه

نتایج خلاصه
نتایج خلاصه

نتایج خلاصه پاسخ های کوتاهی به سوال ها هستن. این نتایج معمولاً در بالای همه ی نتایج نمایش داده می شن. شما برای اینکه بتونید متوجه بشید وب سایت تون چه نتایج خلاصه ای در گوگل ارائه میده می تونید از Ahrefs Webmaster Tools  استفاده کنید:

  • اول یک حساب کاربری رایگان باز کنید
  • بعد اسم سایت تون رو در site Explorer کپی کنید
  • وارد گزارش organic Keywords 2.0  بشید
  • روی فیلتر SERP features کلیک کنید
  • در آخر هم where are targets ranks و featured snippet  رو انتخاب کنید

گردونه ی ویدیو ها

بخشی از جستجوی ارگانیک ویدیو های مرتبط با موضوع مورد جستجو رو نشون میدن. در دنیای امروز ویدیو ها خیلی نقش ارزشمندی دارن و برای کاربر ها مهم هستن. به همین دلیل موتور های جستجو هم برای پیدا کردن این ویدیو ها اهمیت قائل شدن. جستجوی ارگانیک ویدیو ها به ویژه برای کسانی که در یوتیوب ویدیو منتشر می‌کنن خیلی اهمیت داره. موتور جستجوی گوگل معمولاً ویدیو های یوتیوب رو در گردونه ی ویدیو نشون میده. این موارد به خوبی می تونن بازدید کننده های زیادی رو به سایت شما راهنمایی کنن.

داستان های برتر یا  top stories

داستان های برتر یا top stories
داستان های برتر یا top stories

وقتی موضوعی در دنیا به موضوع روز تبدیل شده باشه یا از اخبار مهم باشه، به شکل داستان های برتر در جستجوی ارگانیک خودشو نشون میده. احتمالاً اخبار سلبریتی ها یا اخبار سیاسی روز که با کلمات مورد جستجو مرتبط هستن رو دیده باشید.

همچنین مردم می پرسند …

در جستجوی ارگانیک بخشی تحت عنوان مردم می پرسند (people also ask) وجود داره. این بخش سوال های رایجی که مردم در ارتباط با موضوع مورد جستجو ممکنه داشته باشن را نشون می ده.  همون سوال های رایجی که بیشتر مورد جستجو واقع شدن. معمولاً پاسخ هر سوال هم به صورت یک عبارت کوتاه در کنار اون نوشته شده و در ادامه کاربر رو به لینک اون صفحه ای که در مورد سوال می تونه بیشتر بخونه راهنمایی می کنه. این بخش از نتایج جستجوی ارگانیک خیلی پر طرفدار و کاربر پسند هست.

چرا جستجوی ارگانیک مهم است؟

چرا جستجوی ارگانیک مهم است؟
چرا جستجوی ارگانیک مهم است؟

رتبه گرفتن در جستجوی ارگانیک بابت کلمات کلیدی مرتبط منجر به بازدید رایگان از وب سایت شما می شه. مثلاً ممکنه سایتی تا چند هزار بازدید از طریق جستجوی ارگانیک در موتور های جستجو در هر ماه کسب کنه.  اگر کسی بخواد برای چنین بازدیدی هزینه کنه و اون رو از موتور های جستجو بخره، باید هر ماه مبلغ گزافی رو پرداخت کنه. البته با توجه به اینکه برای رتبه بندی در جستجوی ارگانیک باید محتوا تولید کرد و مسلما تولید محتوا هزینه بره پس جستجوی ارگانیک هم در واقع رایگان نیست. اما به هر حال موثر ترین روش و باکیفیت ترین روش برای بازدید یک وب سایت با مبالغ معقوله.

چطور رتبه بندی جستجوی ارگانیک رو بررسی کنیم؟

اگر کنجکاو هستید که بدونید وب سایت شما برای یک کلمه ی کلیدی خاص در جستجوی ارگانیک در چه رتبه ای قرار گرفته می تونید در سایت Ahrefs از free rank checker استفاده کنید. ابزار های دیگری هم هستن که می تونن به شما کمک کنن تا بفهمید تمام کلمات کلیدی رتبه دار یعنی اون مواردی که جزء ۱۰۰ نتیجه ی اول جستجوی ارگانیک هستن در سایت شما کدومن. برای اینکار می تونید از بخش گزارش organic keywords در site Explorer در سایت Ahrefs استفاده کنید. همچنین اگر می خواین رتبه بندی یک کلمه کلیدی خاص در طول زمان رو بررسی کنید می تونید از ابزار  rank tracker استفاده کنید.

چطور رتبه ی سایت رو در نتایج جستجوی ارگانیک بالا ببریم؟

چطور رتبه ی سایت رو در نتایج جستجوی ارگانیک بالا ببریم؟
چطور رتبه ی سایت رو در نتایج جستجوی ارگانیک بالا ببریم؟

رتبه بندی بالا تر در جستجوی ارگانیک به معنی بازدید ارگانیک بیشتر از سایت شماست. هیچکس دقیقا نمی دونه که گوگل چطور صفحات رو رتبه بندی می کنه. اما به طور کلی می شه در مورد چند تا از مهمترین عواملی که در این موضوع نقش دارند صحبت کرد. چند تا از این موارد مهم عبارتند از بک لینک، مرتبط بودن، Https، سازگاری با موبایل، تازگی و … .

بک لینک

بک لینک ها فاکتور های مهمی در رتبه بندی سایت شما هستن. استراتژیست ارشد کیفیت موتور جستجوی گوگل در سال ۲۰۱۶ این موضوع رو به طور علنی اعلام کرد که ارتباط خیلی مشخصی بین این لینک ها با جستجوی ارگانیک وجود داره. روش ها و فنون مختلفی برای لینک سازی وجود دارن که می تونید از اون ها برای درست کردن بک لینک ها استفاده کنین.  یکی از بهترین نقاط شروع برای تجزیه و تحلیل اینه که ببینید چه کسی و چرا به صفحات رقیب شما لینک می ده. مثلا اگه موضوع محتوای شما مربوط به فروش محصول خاصی می شه سایت هایی که با هم مرتبط هستند بهترین نقطه برای بک لینک محسوب میشن.

 مرتبط بودن

مرتبط بودن
مرتبط بودن

گوگل روش های مختلفی داره تا بفهمه که محتوای پیج شما مرتبط هست یا نه. یکی از این روش‌ ها توجه به کلمات کلیدی متناسب با موضوع مورد جستجو هست. البته مرتبط بودن کلمات کلیدی به تنهایی کافی نیست و تجربه ی کاربر هم برای گوگل خیلی مهمه. مثلاً محتوا هایی که به صورت فهرستی هستند نظرات کاربران را بیشتر جلب می کنن. یا مثلاً وقتی کاربران بیشتر به دنبال محتوا های آموزشی هستن به چنین سایت هایی راهنمایی می شن. به این ترتیب برای فروش محصولات هم باید محتوای آموزشی تولید کرد تا نظر کاربران را جلب کنه و گوگل به شما رتبه بده. ممکنه افراد کلمات مرتبط با ارائه خدمات رو جستجو کنن و در این شرایط گوگل اون ها رو به سایت های فروش ارجاع بده.

 پروتکل Https

این پروتکل برای بهبود امنیت همه ی داده ها ساخته شده. به طوری که تمام داده های ارسال شده بین کاربر و سرور یک سایت را رمزگذاری می کنه.  این پروتکل از سال ۲۰۱۴ به عنوان یک عامل کوچک در رتبه بندی گوگل مورد توجه قرار گرفته. امنیت برای هر کاربری مهمه پس برای موتور جستجوی گوگل هم مهمه که سایت های امن رو به کاربر پیشنهاد بده.

سازگار بودن با تلفن همراه

سازگار بودن با تلفن همراه
سازگار بودن با تلفن همراه

اینکه یک وب سایت در گوشی های همراه به شکل مناسبی نمایش داده بشه یک عامل مهم در رتبه بندی جستجوی ارگانیک از سال ۲۰۱۵ اعلام شده. به خاطر اینکه از زمان ورود گوشی‌های هوشمند به زندگی مردم بیشتر جستجو های انجام شده در گوگل توسط موبایل  صورت می گیره و اگه سایتی در این زمینه موفق نباشه به سرعت بخش زیادی از کاربران رو از دست می ده.

تازگی

تازه بودن مطالب در مورد بعضی از کلمات کلیدی برای گوگل خیلی مهمه. مثلاً فرض کنید کاربران بهترین گوشی‌ های هوشمند را جستجو کنن. مسلما با توجه به این که همواره مدل های جدیدی از گوشی هوشمند وارد بازار می شه، جدید ترین نوشته ها مطلوب ترین مطالب برای کاربران هستن. به همین دلیل موتور جستجوی گوگل ترجیح می ده به نوشته هایی که در تاریخ جدید تری منتشر شدن رتبه ی بالا تری بده.  اما مثلاً فرض کنید کسی عبارت دوختن شلوار رو جستجو کنه.  در این مورد ممکنه گوگل مرتبط ترین نوشته ها را در هر تاریخی نمایش بده. چون روش دوختن شلوار در چند سال اخیر تغییر خاصی نکرده.

زمان بارگذاری سایت

زمان بارگذاری سایت
زمان بارگذاری سایت

کاربر های امروز در دنیای وب اصلا حوصله ندارن! کافیه بارگذاری سایت شما کمی بیشتر از حد معمول طول بکشه، سایت شما رو می بندن و سراغ سایت دیگه ای می رن. برای همین باید تمام مواردی که باعث میشن طول بکشه تا سایت شما بالا بیاد مثلا عکس های حجیم رو جایگزین کنید.

محتوا های کمیاب و با ارزش تولید کنید

توی هر کسب و کاری که هستین و موضوع سایت شما هر چی که باشه قطعاً مطالبی وجود دارن که کمیاب هستن. مطالبی که کمی تخصصی تر باشن و تو هر سایتی پیدا نشن. اگه تمرکز خودتون رو بر تولید چنین محتوا هایی بذارید مطمئنا در رتبه گرفتن از جستجوی ارگانیک موفق خواهید بود. وقتی با همچین محتوا هایی بتونید نیاز کاربر ها رو برطرف کنید، به سایت شما علاقمند می شن و به همین دلیل گوگل هم به شما بهای بیشتری می ده.

استفاده از تصاویر جذاب

بالا بودن سرعت بارگذاری و استفاده از تصاویر کم حجم مهمه، اما یادتون باشه که تصاویر جذاب می توننن کاربر رو در سایت شما نگه دارن! مخصوصاً اگه تصاویر به انتقال مفاهیم محتوای مورد نظر کاربر کمک کنن. مثلا فرض کنید کاربری به دنبال بهترین گوشی هوشمند بازار می گرده. مسلما سایتی که بتونه عکس گش های مختلف رو هم نشونش بده براش جذاب تره و بیشتر در این سایت وقت صرف می کنه. به این ترتیب گوگل هم به شما امتیاز بیشتری می ده.

چگونه بازدید ارگانیک سایت را افزایش دهیم؟

چگونه بازدید ارگانیک سایت را افزایش دهیم؟
چگونه بازدید ارگانیک سایت را افزایش دهیم؟

رتبه بندی شدن در گوگل تنها بخشی از معادله ی بازدید از سایت شما را تشکیل می ده. بعد از این که گوگل شما را در رتبه بندی خوبی نشون بده، حالا وقتشه یه کاری کنید که کاربر ترغیب بشه روی سایت شما کلیک کنه و وارد اون بشه. شما در این مرحله با انتخاب کردن جذاب ترین عنوان ها و همینطور توضیحات متای مناسب و URL می تونید بازدید سایتتون رو افزایش بدین.

 ویژگی های یک عنوان خوب

برای اینکه عنوانی که گوگل از سایت شما نشون می ده برای کاربر جذاب باشه یک سری ویژگی ها لازمه مثلا:

  • طول این عنوان باید حدود ۵۰ تا ۶۰ کاراکتر باشد و عنوان های طولانی حوصله سر بر هستن
  • عنوان را به صورت جمله یا عبارت بنویسین و هرگز از حروف بزرگ استفاده نکنید
  • استفاده از کلمه ی کلیدی در عنوان خوبه اما به شرطی که منطقی باشه
  • سعی کنید در عنوان برای مخاطب مشخص کنید که محتوای شما منحصر به فرده
  • در عین حال سعی کنید صادق باشید و زیاده روی نکنید!

 بهترین توضیحات متا

بهترین توضیحات متا
بهترین توضیحات متا

توضیحات متا توضیحاتی هستن که در زیر لینک شما در صفحه ی جستجوی گوگل نشون داده میشه و کاربر ها رو ترغیب می کنه تا وارد سایت شما بشن. ویزگی های بهترین توشیحات متا اینه که:

  • بهترین توضیحی که برای قسمت متا می‌ تونید بنویسید توضیح بیشتری و کاملتری از عنوان هست. یعنی در واقع نوشتن جملاتی که جایی برای نوشتنش در عنوان وجود نداشته و حالا می تونید بیشتر توضیح بدید
  • توضیحات متا باید بتونه مطابق با هدف جستجوی مخاطب باشه
  • حدود ۱۲۰ کاراکتر اندازه ی مناسبی برای نوشتن توضیحات متا محسوب می شه
  • خوبه که کلمه ی کلیدی در توضیحات متا جا داده بشه اما باز هم فقط و فقط اگر منطقی باشه!

 بهترین URL

URL آدرسیه که صفحه ی مورد جستجو از سایت شما رو نشون میده. مناسب بودن URL هم بر بالا بردن رتبه ی سایت در موتور های جستجو اثر داره. برای داشتن بهترین URL باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • باید URL توصیفی باشه تا راجع به محتوای صفحه به کار بر دید بده
  • بخش باید طوری انتخاب بشه که همیشه جذابیت داشته باشه برای همین کار از نوشتن تاریخ و اعداد اضافی خود داری کنید
  • تکرار کلمات کلیدی در این بخش اصلا خوب نیست!

قالب بندی سایت

شما باید کاربری که با جستجوی ارگانیک وارد سایتتون شده حفظ کنید. باید سایت شما براش مثل خونه باشه و توش احساس راحتی کنه. قالب سایت مرتب، زیبا و در عین حال ساده همراه با فونت های خوانا همگی عواملی هستن که کمک می کنن کاربر از سایت شما خوشش بیاد و برای خوندن مطالب باز هم به اون برگرده.

جستجوی ارگانیک در گوگل آنالیتیکس

جستجوی ارگانیک در گوگل آنالیتیکس
جستجوی ارگانیک در گوگل آنالیتیکس

جستجوی ارگانیک یکی از منابع بازدید در گوگل آنالیتیکس محسوب می شه. یعنی بازدید کنندگانی رو نشون می ده که با کلیک روی یکی از نتایج جستجوی ارگانیک وارد سایت شما شدن. در اینجا می تونید بازدید از سایت خودتون رو به تفکیک ببینید. یعنی هر کاربری با جستجوی چه عبارتی و با کلیک روی چی وارد سایت شما شده. این موضوع به شما کمک می کنه تا سلیقه ی کاربر ها رو هم بهتر بفهمید.

آخرین ایده ها

ما سعی کردیم در این مقاله توضیحات نسبتاً کاملی در مورد جستجوی ارگانیک به شما ارائه بدیم. اگر مصمم هستید بازدید بیشتری رو به سایت خودتون جلب کنید لازمه که در این مورد مطالعه ی بیشتری داشته باشین تا بتونید بر گوگل تاثیر بذارید و رتبه ی بالا تری رو کسب کنید. مطالبی که در خصوص سئو در این زمینه نوشته شدن می ‌تونن به شما خیلی کمک کنن.

منبع: ahrefs

یک نظر در مورد “تمام آنچه که باید راجع به جستجوی ارگانیک بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *