صفحه یتیم چیست؟ چطور صفحات Orphan را پیدا و اصلاح کنیم؟

اهمیت پیدا کردن صفحات یتیم در وب سایت ها

به عنوان یک کارشناس سئوی مبتدی یا حتی صاحب یک سایت، بسیار مهم است که بدانید صفحه یتیم چیست. چراکه وجود چنین صفحاتی در سایت به شدت برای رتبه بندی آن مضر است. بنابراین اگر رتبه بندی سایتی برایتان مهم باشد باید به سرعت راهی برای پیدا کردن و اصلاح این صفحات پیدا کنید. ما در این راهنما توضیح می دهیم که صفحات یتیم چه هستند، چطور پیدا می شوند و چطور باید آنها را اصلاح کنیم.

فهرست

صفحه یتیم چیست؟

صفحه یتیم یا Orphan، صفحه ای از سایت است که هیچ پیوند یا لینکی به آن داده نشده است. در واقع این صفحه یکه و تنها گوشه ای از سایت رها شده و در شبکه داخلی ای که صفحات سایت با هم ساخته اند شریک نیست.
راه دسترسی کاربران به این صفحات از هر جا که باشد، از داخل خود سایت نیست! یعنی این حالت وجود ندارد که کاربران وارد سایت شما شوند و مثلاً از منوی اصلی سایت یا از طریق یکی از صفحات بلاگ یا … به این صفحه دسترسی داشته باشند. چون هیچ لینکی از هیچ صفحه ای از سایت به این صفحه یتیم داده نشده است.
البته ممکن است شما یکی از صفحات یتیم را به خوبی سئو کرده باشید و آن را به صفحه اول نتایج گوگل رسانده باشید. اما قطعاً سئو کردن این صفحات کار سختی است (دلیلش را در ادامه خواهیم دید).

شاخصه های صفحه یتیم چیست؟

بیایید مهم ترین ویژگی های صفحات یتیم را باهم مرور کنیم تا از این به بعد هیچ مشکلی در تشخیص آنها نداشته باشید.

ویژگی اول: هیچ لینک داخلی ای به این صفحه نمی رسد

اولین ویژگی همان شاخصه ای است که بالاتر هم اشاره کردیم، یعنی این که هیچ یک از لینک های داخلی سایت به این صفحه نمی رسند. همانطور که می دانید مهم ترین دلیل لینک سازی داخلی این است که کاربران را در یک مسیر مشخص و فکرشده هدایت کنیم. درواقع هدف این است که مسیر پیمایش کاربر را خودمان تعیین کنیم. اما وقتی یک صفحه از هیچ صفحه دیگری لینک نگرفته، پس هرگز در مسیر پیمایش کاربر قرار نمی گیرد.

ویژگی دوم: این صفحه زنده است

گاهی صفحاتی در سایت داریم که محتوایشان منسوخ شده یا مثلاً به خدماتی مربوط می شوند که دیگر ارائه نمی دهیم. خب اینها می توانند صفحات مُرده سایت ما باشند که حذفشان نکرده ایم، اما اهمیتی هم برایمان ندارند. همینطور شاید صفحه ای در سایت داریم که دیگر در دسترس نیست و ارور 404 دارد. این صفحه هم زنده محسوب نمی شود. اما صفحات یتیم چنین نیستند!

صفحات یتیم هنوز زنده هستند و به درد ما می خورند. اما ما به اشتباه به آنها لینک داخلی نداده ایم. پس اگر صفحه ای در سایتتان هست که به دلیل منسوخ بودنش به آن لینک نداده اید، این صفحه یتیم محسوب نمی شود.

ویژگی سوم: می توانند ایندکس شوند

شاید تصور کنید که اگر صفحه ای ایندکس می شود پس حتماً یتیم نیست. اما این تصور اشتباه است! صفحات یتیم هم ایندکس می شوند. اما این صفحات چطور ایندکس می شوند؟ در صورتی که یا در نقشه سایت باشند یا از سایت یا منبع دیگری به این صفحه یتیم لینک داده شده باشد.

البته همانطور که می دانیم، ایندکس شدن یک صفحه به معنی داشتن رتبه خوب در نتایج جست و جو نیست. اتفاقاً صفحات یتیم اغلب برای رتبه بندی مشکل دارند. چرا؟ چون در شبکه لینک های داخلی سایت قرار ندارند. بنابراین موتورهای جست و جو نمی توانند تشخیص دهند که این صفحه کجای ساختار سایت قرار داشته و محتوای آن چه ارتباطی با صفحات دیگر دارد.

صفحات یتیم با سئو سایت چه می کنند؟

چرا صفحات یتیم آفَت سئو هستند؟ بزرگترین مشکل سئو و صفحه یتیم چیست؟ در ادامه می بینیم.

مشکل اول: ممکن است موتورهای جست و جو هرگز محتوایشان را نبیند

فرض کنید یک صفحه یتیم، در نقشه سایت نباشد و از سایت های دیگر هم لینک نگرفته باشد، در این صورت ایندکس نمی شود. بنابراین کاربران فقط در صورتی می توانند محتوای این صفحه را ببینند که URL آن را مستقیماً در مرورگر تایپ کنند. پس در عمل محتوای این صفحه اصلاً دیده نمی شود.

مشکل دوم: ارزش کل لینک سازی داخلی سایت را زیر سؤال می برند

یکی از مزایای لینک سازی داخلی این است که امتیاز صفحات را بین آنها پخش می کند. اما وقتی صفحه ای لینک داخلی ندارد، یعنی از این امتیازگیری بی بهره مانده است.

از طرفی لینک های داخلی یک شبکه قدرتمند هستند که ساختمان و ارتباط صفحات را روشن می کنند. حالا اگر ما صفحات یتیمی داشته باشیم که یک و تنها جدای از این شبکه مانده باشند، قدرت این شبکه را کم می کنند.

مشکل سوم: به تجربه کاربری آسیب می زنند

فرض کنید کاربر در حال پیمایش در سایت شما است و حالا انتظار دارد محتوای Y را بعد از محتوای X ببیند. اما چون از صفحه X لینکی به صفحه Y وجود ندارد، انتظار کاربر برآورده نمی شود. پس احتمالاً کاربر دلسرد شده و سایت را ترک می کند. در این صورت نرخ پرش شما بالاتر می رود. همانطور که می دانید نرخ پرش بالا، مانعی است برای رتبه بندی خوب صفحات سایت.

مشکل چهارم: می توانند بخشی از بودجه خزش را هدر بدهند

بودجه خزش تعداد دفعاتی است که گوگل وب سایت را در یک بازه زمانی خاص کراول (بررسی) می کند. اگر تعداد صفحات یتیم زیاد باشد، می توانند بخشی از این بودجه خزش را هدر داده و از خزش گوگل در صفحات دیگر جلوگیری کنند.

توجه: در ریراکو سئو می توانید بیشتر بدانید که بودجه خزش چیست؟

چرا صفحات یتیم برای سئو مشکل ساز می شوند؟

چرا صفحات یتیم برای سئو مشکل ساز می شوند؟
موتورهای جست و جو مثل گوگل، برای این که صفحات سایت شما را رتبه بندی کنند، اول از همه ربات هایشان را وارد سایتتان می کنند تا زیر و بم آن را رصد کنند. به این ربات ها کراولر (Crawler) یا خزنده می گویند.

مسئله مهم اینجاست که این ربات ها مثل ماشین ها در خیابان ها و کوچه ها عمل می کنند. با این تفاوت که در سایت ها «لینک ها» نقش خیابان ها و کوچه ها را ایفا می کنند. یعنی این ربات ها روی لینک سازی های داخلی شما حرکت می کنند تا تمام صفحات سایت را پیمایش و آنالیز کنند.

حالا تصور کنید که اگر صفحه ای باشد که هیچ یک از لینک های داخلیتان به آن نرسد چه می شود؟ بله، ربات ها متوجه وجود این صفحه نمی شوند. در نتیجه گوگل از این صفحه بی خبر می ماند و خبری از رتبه بندی آن هم نخواهد بود.

در واقع این صفحه های یتیم نه برای کاربران خوب هستند و نه برای موتورهای جست و جو. چون کاربرها نمی توانند به این صفحه ها دسترسی پیدا کنند و اگر اطلاعات مهم یا مفیدی در آن صفحات وجود داشته باشند، عملاً از دید کاربرها پنهان می مانند.

تفاوت صفحه بن بست با صفحه یتیم چیست؟

دسته دیگری از صفحات سایت ها وجود دارند که به آنها Dead end یا بن بست می گوییم. این صفحات گاهی با صفحات یتیم اشتباه گرفته می شوند. اما باید بدانید که صفحه بن بست صفحه ای است که به هیچ صفحه داخلی ای پیوند ندارد. در حالی که صفحه یتیم صفحه ای است که در هیچ جایی از سایت به آنها لینک داده نشده!

به عبارت دیگر، صفحه یتیم «از» صفحات دیگر سایت لینک ندارد و صفحه بن بست «به» صفحات دیگر داخل سایت لینک ندارد. بنابراین وقتی کاربر وارد صفحه بن بست می شود، انگار به خانه آخر رسیده و از آنجا به صفحه بعدی راهنمایی نمی شود. مگر این که دکمه بازگشت را بزند و به صفحات قبلی برگردد.

لازم به ذکر است که صفحات بن بست هم برای سئو جالب نیستند. چون وقتی ربات ها به این بن بست می رسند، باید مسیر را برگردند. پس حواستان باشد که حتماً از همه صفحات سایتتان به طریقی به صفحه دیگری از سایت لینک بدهید تا بن بستی شکل نگیرد.

اما برگردیم به صفحات یتیم سایت.

راه پیدا کردن صفحه یتیم چیست؟

پیدا کردن صفحات یتیم شاید کمی زمانبر باشد، اما حتماً ارزشش را دارد! ما در این راهنما به دو روش اشاره می کنیم. روش اول که دقیق تر است، خودش شامل دو گام است و در آن از دو ابزار «Screaming Frog» و «Google Analitycs» استفاده می کنیم. در روش دوم فقط از ابزار SEMRush استفاده می کنیم. روش دوم سریع تر است؛ اما دقت آن به اندازه راهکار اول نیست.

روش اول: پیدا کردن صفحات یتیم با تهیه لیست URLها

باید اشاره کنیم که در این روش شما می توانید به جای هر یک از این ابزارها، از هر ابزار دیگری که می خواهید استفاده کنید.

گام اول: پیدا کردن صفحات قابل شناسایی توسط کراولرها به کمک Screaming Frog

صفحات قابل شناسایی توسط کراولر ها در سایت را پیدا کنید

برای پیدا کردن صفحه های یتیم در اولین گام باید فهرستی را از URL تمام صفحات سایتتان که در حال حاضر توسط کراولرهای موتور جست و جو شناسایی شده اند پیدا کنید. برای این کار باید یک ابزار کراولر داشته باشید؛ مثل «ScreamingFrog». این نرم افزار را می توانید از سایت های داخلی دانلود و روی دسکتاپ نصب کنید. سپس کافی است URL اصلی سایتتان را در آن وارد کنید تا درست مثل ربات های گوگل تمام سایت را بالا و پایین کند.

البته می توانید از ابزارهای کراولر دیگر هم استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید که آن ابزار بتواند صفحات قابل شناسایی توسط موتورهای جست و جو را به شما نشان بدهد. این کراولر نباید صفحات فهرست نشده و صفحات پنهان شده توسط ربات ها را نشان بدهد و نباید جست و جو را از صفحه اصلی سایت شما شروع کند. 

در این گام لیستی از صفحاتی را پیدا کردید که از سایت شما ایندکس شده اند. در گام بعدی به سراغ گوگل آنالیتیکس می رویم تا لیست کل صفحات سایت را پیدا کنیم (صفحاتی که ایندکس شده اند+صفحاتی که ایندکس نشده اند).

گام دوم: دریافت فهرستی از URLها با «Google Analytics»

از سایت گوگل آنالیتیکس (google analytics) فهرستی از URL ها را دریافت کنید

و اما گام دوم شناسایی صفحه یتیم چیست؟ اگر صفحه ای حتی یک بار بازدید داشته باشد (مثلاً اگر خودتان آدرس آن صفحه را مستقیماً در مرورگر وارد کرده باشید یا …)، سابقه ای از آن در گوگل آنالیتیکس پیدا می شود.

برای اینکه فهرست جامعی از URLها را به دست بیاورید، در این ابزار به مسیر Behavior> Site Content> All Pages بروید. از آنجایی که نمایش صفحه های یتیم در گوگل خیلی سخت است، مسلماً تعداد بازدیدهای این صفحات از همه صفحات کمتر است. پس صفحاتی که بازدید کمی دارند ممکن است یتیم باشند.

تنظیماتی برای استفاده راحت تر از گوگل آنالیتیکس

برای این که پیدا کردن صفحات یتیم از طریق گوگل آنالیتیکس و اسکریمینگ فراگ برایتان راحت تر شود، بعد از مراحل بالا، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: تنظیم ترتیب URLها

برای اینکه صفحاتی با بازدید کمتر، بالاتر از سایر URLهای نمایش داده شوند، می توانید روی Pageviews کلیک کنید و تنظیماتش را به شکلی که دلخواه شماست تغییر دهید. برای اطمینان از جامع بودن فهرست صفحات اعلام شده، محدوده تاریخ را نیز که در بالا و سمت راست صفحه است تنظیم کنید.

مرحله دوم: خروجی گرفتن از URLها

اینجا محدودیتی وجود دارد که گوگل آنالیتیکس فقط می تواند همزمان حداکثر 5000 آدرس اینترنتی را به صورت فهرست وار نشان بدهد. اگر صفحات شما از 5000 بیشتر است باید این صفحات را همزمان Export کنید تا بتوانید تمام داده های مورد نیاز را از گوگل آنالیتیکس دریافت کرده و در برنامه ای مثل Excel یکجا ببینید.

برای این کار بعد از این که URLها نمایش داده شدند، از قسمت بالا و سمت راست «Export» را انتخاب کنید تا این URLها به صورت یک فایل اکسل یا CVS به شما تحویل داده شوند. اگر فرد فنی ای هستید می توانید از «Google Analytics API» استفاده کنید تا روند استخراج URL ها سریع تر شود.

نکته: می توانید راهنمای آموزش گوگل آنالیتیکس را در مجله ریراکو سئو مشاهده فرمایید تا با این ابزار محبوب راحت تر کار کنید.

با تنظیمات بالا، صفحاتی که بازدید کمی در بالای لیست قرار می گیرند و می توانیم امیدوار باشیم که صفحات یتیم را بین همین URLها پیدا کنیم. البته یادتان باشد که در این مرحله برای استخراج داده ها از گوگل آنالیتیکس کمی صبور باشید تا با کرش مرورگر رو به رو نشوید.

مرحله سوم: دسته بندی URLها

URLهایی را که از کراولر (یعنی همان Screaming Frog) به دست آمده و آنهایی را که از گوگل آنالیتیکس به دست آمده در دو ستون مجزا در اکسل قرار دهید. از فرمول ()=concat در اکسل استفاده کنید تا URLها را ترکیب کنید. این کار برای مقایسه کردن و شناسایی URLهای یتیم در سایت شما لازم است.

مرحله چهارم: شناسایی URLهای یتیم

شناسایی URL های یتیم
دلیل استفاده از فرمول های اکسل برای پیدا کردن صفحه یتیم چیست؟ مقایسه URLهای دسته بندی شده برای تعداد محدود کار دشواری نیست. اما وقتی پای URLهای یتیم زیادی در میان باشد، نیاز داریم که کار مقایسه و ترکیب کردن URL ها خودکار انجام شود. به همین دلیل از فرمول های اکسل استفاده می کنیم.

فرض کنید URLهای پیدا شده توسط Screaming Frog در ستون A در سطرهای 2 تا 11 درج شده اند. از طرفی URLهای پیدا شده از گوگل آنالیتیکس در ستون D هستند. با استفاده از فرمول =match(D2,$A$2:$a$11,0) در اکسل می توانیم به راحتی URLهای تکراری را پیدا کنیم و به این ترتیب بفهمیم که URLهای یتیم واقعی کدام اند. مثلاْ با این فرمول مشخص می کند که URL موجود در D2 در ستون A وجود دارد یا نه؟

مرحله آخر: کدام URLها در اکسل یتیم هستند؟

حالا وقت آن است که از طریق اکسل بفهمیم کدام URL ها یتیم هستند. وقتی از فرمول بالا برای بررسی URLهای گوگل آنالیتیکس در ستون D استفاده کنید، در جایی که URL تکراری نیست ارور #N/A در ستون match که فرمول را برای آن نوشته اید نمایش داده می شود.

هر موردی که این ارور را نشان بدهد، دقیقاًURL یتیم سایت شماست. چون کراولر (Screaming Frog) نتوانسته آن را پیدا کند (چون لینکی به آن صفحه وجود نداشته است). حالا شما می توانید فهرست URLهای یتیم را یک جا کپی کرده و برای اصلاح آنها اقدام کنید.

منابع اطلاعاتی به غیر از گوگل آنالیتیکس

منابع اطلاعاتی به غیر از گوگل آنالیتیکس
برای یافتن URLهای یتیم به غیر از گوگل آنالیتیکس منابع اطلاعاتی دیگری هم وجود دارند که دقیقاً روند بالا را می توانید در آنها طی کنید. تمام ابزار های زیر می توانند فهرستی از صفحات سایت شما را ارائه بدهند:

  • SEMrush
  • Ahrefs
  • Moz link Explorer
  • Raven Tools

دو ابزار اول روش های خاصی برای نمایش URLهای صفحات سایت دارند. اما باید بدانید که به طور کلی تمام ابزارها به غیر از گوگل آنالیتیکس، گاهی نمی توانند تمام صفحه های سایت را پیدا کنند و این می تواند به پیدا کردن صفحات یتیم لطمه بزند. این در حالی است که هیچ صفحه یتیمی نباید از چشم شما دور بماند.

روش دوم: پیدا کردن صفحات یتیم با SEMRush

اول باید اشاره کنیم که برای این روش باید حساب اشتراکی یا پولی SEMRush را داشته باشید که می توانید آن را از سایت های داخلی تهیه کنید.

وارد SEMRush شوید. پروژه ای را که قبلاً برای همین سایت خود ساخته اید باز کنید. روی «Re-run campaign» که بالا و سمت راست است کلیک کنید تا داده های جدید دوباره واکشی شوند.

اگر هم قبلاً پروژه ای نساخته اید، آن را بسازید، وارد بخش Site Audit شوید و آن را راه اندازی کنید. سپس صبر کنید تا سایتتان آنالیز شود.

بعد به برگه «Issues» بروید و «Select an Issue» را بزنید. روی بخش «Orphaned Pages» کلیک کنید تا مشکلات موجود را در تب «Notices» ببینید.

صفحات یتیم داخل سایت مپ

پایین «Orphaned Pages» در همان بخش «Select an Issue»، گزینه «Orphaned Sitemap Pages» را داریم. این بررسی برای صفحاتی است که در فایل نقشه سایت یا همان Sitemap.xml وجود دارند؛ اما هیچ لینک داخلی ای ندارند. با کلیک روی آن، این نوع صفحات را هم می توانید مشاهده کنید.

نکته: اگر روی عبارت «Why and how to fix it» کلیک کنید، می توانید توصیه های SEMRush را برای اصلاح این صفحات یتیم مشاهده کنید.

دلیل ایجاد صفحه یتیم چیست؟

شاید بپرسید اصلاً چرا سایتی باید صفحه یتیم داشته باشد؟ خب این اتفاق معمولاً در اثر یک اشتباه میفتد! چون مدیر سایت یا متخصص سئوی آن، حواسشان به بعضی از صفحات نبوده و آن صفحات به اشتباه منزوی می مانند.

اما در نگاهی دقیق تر، دلایلی که در ادامه می بینیم می توانند باعث ایجاد صفحات یتیم شوند.

1/ کپی بودن صفحه های یتیم –

یک علت مهم و رایج ایجاد صفحه های یتیم، وجود چند نسخه از یک صفحه است. این مورد باید به سرعت برطرف شده و همه نسخه ها به یک URL واحد هدایت شوند. اگر این کار انجام نشود، به بعضی از نسخه ها لینکی داده نمی شود و یتیم می مانند.

در چنین مواردی در واقع یتیم بودن، همان کپی بودن است که باید به سرعت فکری برایش کرد. چون این موضوع از نظر سئو به شدت نامطلوب است.

2/ پروتکل های غیر استاندارد

هر صفحه عمومی که در سایت شماست، به طور ایده آل از پروتکل http یا https استفاده می کند که می تواند شامل www هم باشد یا نباشد. برای امتحان کردن این موضوع 4 URL زیر را با نام سایت خودتان در مرورگر وارد کنید:

https://www.example.com

http://www.example.com

https://example.com

http://example.com

با وارد کردن هر 4 نمونه به طور خودکار یک URL برای سایت شما در مرورگر دیده می شود. اگر این اتفاق نیفتد، به معنی غیر استاندارد بودن آن صفحه در سایت شماست.

اگر چنین مشکلی را برای یکی از صفحات سایت پیدا کردید، بهتر است چند صفحه دیگر را هم امتحان کنید. اگر مشکل گسترده تر بود باید فایل htaccess. سایتتان را بررسی کنید و مطمئن شوید که تنظیمات هدایتی درست شوند. با این کار مطمئن می شوید که هر صفحه سایت شما دارای قابلیت SSL است. در غیر این صورت کاربران برای ورود به سایت شما، از مرورگر اخطار دریافت خواهند کرد.

نکته: اگر برای اصلاح htaccess یا هر مورد دیگری به راهنمایی نیاز دارید، می توانید از خدمات مشاوره سئو مجموعه ریراکو سئو کمک بگیرید.

3/ اسلش آخر آدرس URL

اما دلیل دیگر ایجاد صفحه یتیم چیست؟ استفاده مداوم از اسلش های انتهایی (Trailing slashes). برای مثال دو آدرس زیر به ظاهر شبیه به هم هستند؛ اما تنها به خاطر داشتن یک اسلش متفاوت در انتها، URL آنها یکسان محسوب نیم شود:

/https://example.com/page1

https://example.com/page1

چند صفحه از سایت را امتحان کنید تا مطمئن شوید که هر دو آدرس به یک URL می رسند و این موضوع باید در htaccess تنظیم شده باشد.

4/ مهاجرت سایت

فرض کنید روزی تصمیم می گیرید که سایتتان را به یک دامنه جدید منتقل کنید. در این صورت ممکن است بعضی صفحات که قبلاً یتیم نبودند، حالا یتیم شوند. چراکه URLها در این مهاجرت تغییر پیدا می کنند و اگر URL صفحه یتیم در لینک سازی داخلی به درستی تغییر پیدا نکند، صفحه ما یتیم می شود.

برای جلوگیری از این اتفاق موقع مهاجرت به دامنه جدید، باید حتماً تمام صفحات را از دامنه قبلی به دامنه جدید ریدایرکت کنید.

5/ طراحی مجدد سایت

گاهی اوقات وقتی وب سایت را طراحی مجدد می کنیم، URL صفحات نیز عوض می شوند. بنابراین اگر طراحی سایت را تغییر می دهید، حتماً تک تک صفحات قبلی را به آدرس جدید ریدایرکت کنید.

6/ محصولات خارج از رده

اگر سایت فروشگاهی یا خدماتی دارید، شاید بعضی از محصولات یا خدمات را دیگر ارائه ندهید. در این صورت احتمالاً هر لینک داخلی ای که به صفحه آنها داشته اید را حذف می کنید. بله، در این صورت این صفحات یتیم می شوند.

7/  آزمایش

گاهی می خواهید مثلاً یک برگه بسازید تا یک فرم را در آن چک کنید. یا مثلاً می خواهید یک طراحی خاص را روی یک برگه تست کنید. در هر صورت هر برگه یا نوشته ای که فقط برای تست ساخته شده، اگر حذف نشوند، به احتمال زیاد یتیم خواهند بود.

درواقع اینها صفحات زنده ای هستند که بدون لینک داخلی مانده اند. پس این نکته را همیشه در ذهن داشته باشید که بعد از هر آزمایشی، اگر برگه جدیدی ایجاد شده حتماً آن را حذف کنید.

راه جلوگیری از ایجاد شدن صفحه یتیم چیست؟

احتمالاً تا اینجای راهنما خودتان راه های جلوگیری از ایجاد شدن صفحات یتیم را شناخته اید. اما بیایید چک لیستی داشته باشیم از کارهایی که می توانند از ایجاد صفحات یتیم در سایت جلوگیری کنند.

راه اول: برای انتقال سایت برنامه ریزی کنید

اگر می خواهید سایتتان را منتقل کنید، حتماً یک چک لیست از کارهایی که باید در این فرآیند انجام دهید آماده کنید و ریدایرکت کردن «تمام» صفحات قدیمی به صفحات جدید را هم جزو اولویت ها قرار دهید. ریدایرکت 301 معمولاً بهترین نوع انتقال مسیر است.

همینطور در چک لیست خود یادداشت کنید که بعد از ریدایرکت کردن صفحات، با یکی از روش هایی که بالاتر به طور مفصل دیدیم، سایت را چک کنید تا از نبود صفحات یتیم مطمئن شوید.

راه دوم: سایتتان را در بازه های زمانی مشخص با ابزار ها انالیز کنید

با هر بار انجام ممیزی سایت (Site Audit) تقریباً از همه مشکلات سایت آگاه می شوید. پس حتی اگر سایتتان را انتقال نداده اید یا تغییر خاصی روی آن ایجاد نکرده اید، باز هم همیشه ممیزی سایت را به طور منظم داشته باشید.

مثلاً اگر سایتی دارید که به صورت هفتگی روی آن تغییراتی ایجاد می کنید، حداقل ماهی یک بار سایت را ممیزی کنید. در این صورت اگر سهواً صفحه ای یتیم شده باشد، فوری متوجه می شوید. می توانید ممیزی سایت را ابزارهایی مانند Site Audit در SEMRush اجرا کنید.

راه سوم: معماری مشخصی برای صفحات سایت داشته باشید

معماری صفحات، مشخص می کند که لینک سازی های داخلی باید چگونه باشند. یعنی کدام صفحات باید به کدام صفحات لینک شده باشند یا از کدامشان لینک گرفته باشند.

وقتی معماری مشخصی داشته باشید، احتمالاً تمام صفحات زیر نظرتان هستند. مثلاً همیشه حواستان هست که محتواهای دسته X باید از صفحات محصولات دسته Y لینک گرفته باشند.

می توانید معماری صفحات سایت را در برنامه هایی مانند PowerPoint به راحتی رسم کنید. یا اگر به دنبال ابزار پیشرفته تری هستید، از برنامه «Edraw Mind» استفاده کنید. در تصویر زیر مثالی از یک معماری سایت را می بینید.

راه چهارم: رسیدگی به صفحات منسوخ شده

از آنجایی که حالا دیگر می دانیم معایب صفحه یتیم چیست و چطور سئو را خراب می کند، پس باید فکری برای این صفحات یتیم کنیم. بهترین کار این است که آنها را ریدایرکت کنید. حالا یا می توانید این صفحه محصول قدیمی را به یک محصول جدید ریدایرکت کنید یا حتی به دسته بندی اصلی آن محصول. این گزینه را هم دارید که آنها را ریدایرکت نکنید و در عوض بنویسید این محصول ناموجود است.

راه پنجم: داشتن چک لیست موقع ساخت برگه یا نوشته جدید

این امری طبیعی است که موقع ساخت یک برگه جدید یا آپلود کردن یک محتوای جدید، یادتان نباشد که از صفحات دیگر به این صفحه لینک دهید. افزونه هایی مانند «یوآست سئو» تذکر می دهند که از این صفحه به هیچ صفحه دیگری لینک نداده اید؛ اما حتی یوآست سئو هم به شما اطلاع نمی دهد که از صفحات دیگر به این صفحه لینک نداده اید و این صفحه یتیم است.

بنابراین بهتر است حتماً یک چک لیست داشته باشید و تمام کارهای لازم را موقع ساخت برگه یا نوشته جدید در آن بنویسید. از جمله این که حتماً مطمئن شوید که این صفحه از صفحات دیگر یا از منوی سایت یا … لینک داخلی گرفته است.

سوال و جواب های مهم برای اصلاح صفحه های یتیم

صفحات یتیم ابداً توسط موتورهای جست و جو رتبه بندی و به کاربران معرفی نمی شوند. بنابراین برای سئو مشکلاتی جدی ایجاد می کنند. وقتی مراحلی را که در این مقاله ذکر شد طی کرده و صفحه های یتیم سایت را پیدا کردید، از خودتان چند سؤال زیر را بپرسید و دسته بندی بهتری از صفحات سایتتون ایجاد کنید.

  • آیا این صفحه مهم است؟ اگر مهم است و مطالب مفیدی دارد اصلاحش کنید و اگر نیست حذفش کنید!
  • آیا این صفحه برای کلمه کلیدی خاصی رتبه بندی شده؟
  • اگر با وجود یتیم بودن، کلمه کلیدی خاص و پر جست و جویی دارد نگهش دارید و در غیر این صورت حذفش کنید!
  • صفحه یتیم پیدا شده در طبقه بندی سایت شما باید در کدام رده قرار بگیرد؟
  • آیا این صفحه کپی شده است؟ اگر نزدیک به کپی صفحه دیگری از سایت شماست، آن را ادغام کنید!
  • آیا این صفحه بهینه سازی شده؟ آیا امکان بهینه سازی آن و لینک دهی بهتر برایش وجود دارد؟
  • آیا می شود از سایت های دیگر به این صفحه لینک داد؟

در آخر؛ بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد صفحه یتیم چیست؟

پیدا کردن و اصلاح صفحات یتیم زمان نسبتاً زیادی می برد (به خصوص اگر صفحات سایتتان زیاد باشند). بنابراین روش منطقی تر این است که از اول از پیدایش این صفحات جلوگیری کنید. چطور؟ باید طراحی استراتژی های لینک سازی.

اگر تا الآن سایت دست شخص دیگری بوده یا حواستان به این موضوع نبوده، از این به بعد حتماً لینک سازی های داخلی سایت خود را از قبل رسم کنید. برای مثال وقتی می خواهید یک صفحه به سایت اضافه کنید، از همان اول مشخص کنید که از کدام صفحه به آن لینک می دهید و حتی Anchor Text لینک را هم روشن کنید.

برای این کار می توانید از برنامه هایی مانند «Edraw mind» یا حتی پاورپوینت استفاده کنید. کافی است چند فِلِش (به نشانه لینک دهی) بین اسامی صفحات بکشید تا خاطرجمع باشید که صفحه ای از قلم نمیفتد.

شاید سئو وب سایت به نظر کار پیچیده ای برسد؛ اما با طراحی استراتژی های درست و دقیق، همه چیز راحت و شفاف خواهد بود.

منبع: searchenginejournal

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *