سئو سایت چقدر زمان می برد؟ همه چیز درباره مدت زمان سئو سایت

مدت زمان سئو سایت

مدت زمان سئو سایت چه قدر است؟ چه قدر باید صبر کنیم تا سایتمان را در رتبه های اول گوگل ببینیم؟ برای رساندن یک سایت به این رتبه باید چند ساعت در هفته روی سئو سایت کار کنیم؟ اینها سؤالاتی هستند که هم برای سئو کاران تازه کار پیش می آید و هم برای کسب و کارهایی که سئو سایت خود را تازه شروع کرده اند. جواب یک متخصص سئو به این سؤال قطعاً این است: “بستگی دارد”. اما می توان تخمین ها و محدوده هایی را برای این بازه زمانی مشخص کرد. پس در این راهنما کنار ما باشید تا پاسخ این سؤال ها را باهم ببینیم.

مدت زمان سئو سایت چه قدر است؟

برای این که بتوانیم جواب تجربی و واقع بینانه ای به این سؤال بدهیم، باید به نظری که متخصصات خُبره سئو در این زمینه دارند اشاره کنیم.

اکثر متخصصان سئو در سرتاسر دنیا می گویند که در بازه زمانی بین 6 تا 12 ماه نتایج رضایت بخشی را از سئو خواهیم دید. در نگاهی دقیق تر باید بگوییم که 82% از متخصصان سئو معتقد اند که حدود 6 ماه طول می کشد تا سایت ما برای یک محتوا (یا درواقع برای یک کلمه کلیدی) رتبه بندی شود و افزایش ترافیک ناشی از سئو شدن سایت را ببینیم.

ˮبسته به وضعیت اولیه سایت، کیفیت محتواها و بازار رقابت آن حوزه، رسیدن به نتایج ملموس می تواند از سه ماه تا بیش از یک سال طول بکشد؛ یعنی به طور میانگین حدود 6 ماه.ˮ

Pavle Radeka، مدیر سئو CommonMind

علاوه بر این این متخصصان در این مورد باهم تفاهم دارند که حدود 12 تا 24 ماه هم طول می کشد تا نتایج کامل استراتژی های سئو را شاهد باشیم و به رتبه های برتر گوگل برسیم. ضمناً از این زمان به بعد هر چه می گذرد، وضعیت سایت بهتر و بهتر و ترافیک دریافتی آن بیشتر و بیشتر می شود.

“فقط 5.7% از صفحات می توانند در طول یک سال به 10 رتبه اول گوگل برسند!”

اولین نتایج سئو را بعد از چند وقت می بینیم؟

وقتی استارت سئو سایت را می زنید، اولین آثاری که می بینید، کاربران تک و توکی هستند که هر چند وقت یک بار وارد سایت شما می شوند. اما چنین نتیجه ای را چه مدت بعد از شروع سئو می توانیم ببینیم؟ 75% از متخصصان سئو معتقد اند این نتایج اولیه و ضعیف را می توان حدوداً دو تا سه ماه بعد از شروع سئو مشاهده کرد.

برای سئو کردن سایت باید چه قدر زمان صرف کنیم؟

احتمالاً کنجاواید بدانید که یک سئوکار برای بهینه سازی یک سایت باید چه قدر زمان صرف کند. جواب این سؤال هم برای کسب و کارهایی که می خواهند یک کارشناس سئو استخدام کنند مهم است و هم برای خود سئوکاران تازه کار.

40% از متخصصان سئو می گویند که 4 تا 7 ساعت کار کردن در هفته می تواند برای رسیدن به سطح نرمالی از سئو کافی باشد. اما نظر 60% از متخصصان سئو این است که برای سئو کردن یک سایت باید بین 4 تا 15 ساعت در هفته برای آن وقت گذاشت. البته اگر وضعیت فعلی سایت چندان مساعد نباشد، این زمان می تواند به بیش از 15 ساعت در هفته هم بکشد.

البته این زمان با گذشت زمان کمتر و کمتر می شود. چراکه در شروع کار یک سری اصلاحات و اقدامات اساسی داریم که بعدترها به این کارها نیازی نیست.

چرا مدت زمان سئو سایت طولانی است؟

چرا مدت زمان سئو سایت طولانی است؟

هدف اصلی گوگل و موتورهای جست و جوی دیگر این است که بتوانند سایت ها و محتواهای معتبرتر را بالاتر از سایت های دیگر نشان دهند. تا جایی که اگر سایتی حداقل استانداردهای آنها را رعایت نکند، اصلاً آن را رتبه بندی نکنند و در لیست نتایج نشان ندهند!

حالا برای این که بتوانیم اعتبار سایت خود را به این موتورهای جست و جو ثابت کنیم، باید چند مرحله را پشت سر بگذاریم:

  • آگاه شدن موتورهای جست و جو از وجود این سایت (با پیاده سازی اصول مقدماتی سئو)
  • ایندکس شدن سایت (یعنی این سایت به لیست سایت های شناخته شده موتورهای جست و جو اضافه می شود)
  • کراول شدن سایت توسط ربات های کراولر (کراولرها ربات های گوگل هستند که برای آنالیز سایت آن را کراول می کنند که به این فرآیند خزش سایت هم می گویند)
  • رتبه بندی سایت (یعنی این سایت بنا به سطح سئو خود، رتبه ای را از موتورهای جست و جو دریافت می کند. حالا این رتبه می تواند مربوط به صفحه اول باشد یا حتی مربوط به صفحات دوم به بعد)

خود این مراحل نیاز به زمان دارند؛ اما دو مورد دیگر هم هستند که این مدت زمان را کمی طولانی تر می کنند:

  1. سندباکس
  2. قوانین گوگل

1- سندباکس

بین ایندکس شدن سایت و رتبه بندی آن، یک مرحله به نام سند باکس (Sand Box) وجود دارد. البته خود گوگل تا به امروز وجود چنین مرحله ای را تأیید نکرده است؛ اما تجربه ای که سئوکاران سراسر دنیا دارند، وجود چنین بازه زمانی ای را تأیید می کند.

اما سندباکس چیست؟ به طور مختص، سندباکس فضایی آزمایشی است که گوگل سایت های جدید را برای مدتی در آن قرار می دهد. بعد اگر این سایت توانست در این مدت اعتماد گوگل را جلب کند (یعنی در این مدت فعالیت مستمر و باکیفیتی داشته باشد)، گوگل آن را رتبه بندی می کند.

دقت کنید که تا زمانی که سایت در سندباکس است و هنوز رتبه بندی نشده، کاربران اصلاً این سایت را در صفحات نتایج گوگل نمی بینند. برای درک بهتر مفهوم سندباکس می توانید این راهنما را دنبال کنید: “همه چیز درباره سند باکس گوگل“.

2- قوانین گوگل

این یک قاعده کلی است که هر چه قوانین گوگل را کمتر رعایت کنیم، جایگاه کم ارزش تری هم خواهیم داشت. حالا نکته مهم این است که اگر بخواهیم طبق استانداردهای گوگل پیش برویم، باید صبر داشته باشیم.

مثلاً می دانیم که هر چه بک لینک های بیشتری داشته باشیم، مدت زمان سئو سایت هم کمتر خواهد بود. پس یکی از راه ها این است که به سراغ خرید بک لینک های زیاد برویم. اما گوگل ارزشی برای بک لینک های پولی قائل نیست! به همین دلیل هم سایت ها را رصد می کند و اگر متوجه رشد غیرطبیعی بک لینک ها شود، آن سایت را جریمه می کند.

در گوگل قوانینی از این دست زیاد داریم. بنابراین اگر بخواهیم مدت زمان سئو سایت را از حد نرمال آن کمتر کنیم، باید قوانین گوگل را دور بزنیم که این می تواند برای سایت بسیار خطرناک باشند و حتی باعث پنالتی شدن سایت شوند (یعنی سایت به طور کل از گوگل حذف شود).

هیچ قاعده کلی و پیشبینی شده ای از مدت زمان سئو سایت وجود ندارد!

اگر می خواهید سئو سایتتان را شروع کنید، مهم ترین نکته ای که باید همیشه در این فرآیند گوشه ذهن داشته باشید این است که مدت زمان سئو سایت به هزار و یک چیز بستگی دارد. بعضی از موارد از قبل مشخص اند. مثلاً ما می دانیم که محتوای خوب همیشه می تواند سرعت سئو شدن سایت را افزایش دهد. اما در این بین، بعضی از عواملی که این مدت زمان را کوتاه تر یا طولانی تر می کنند قابل پیشبینی نیستند! مثل الگوریتم های گوگل.

الگوریتم های گوگل دائماً به روزرسانی می شوند. بنابراین شاید از ماه دیگر یکی از قوانین گوگل عوض شود. در این صورت باید استراتژی جدیدی مطابق با این قوانین را طرحی و پیاده سازی کرد.

“مدت زمان سئو سایت در هیچ دو سایتی یکسان نیست!”

چه عواملی بر مدت زمان سئو سایت تأثیر دارند؟

چه عواملی بر مدت زمان سئو سایت تأثیر دارند؟

اگر بخواهیم به همه عوامل مؤثر بر مدت زمان سئو سایت اشاره کنیم، باید لیست بلند بالایی از الگوریتم های گوگل را مرور کنیم. اما باید بدانید که سه عامل هستند که از همه فاکتورهای دیگر برای گوگل مهم تر اند:

  1. بازار رقابت
  2. عمر سایت
  3. محتوا
  4. بک لینک ها

بنابراین برای تسریع مدت زمان سئو سایت، می توانید تمرکز استراتژی های خود را روی این سه مورد قرار دهید.

1- نقش رقبا در مدت زمان سئو سایت

هر چه تعداد رقبای شما بیشتر باشد، رسیدن به رتبه های برتر گوگل هم زمانبرتر خواهند بود. چون طول می کشد تا بتوانید به گوگل ثابت کنید که بهتر از رقبایی هستید که همین حالا در صدر جدول قرار دارند.

بنابراین به این فکر کنید که محصولی که می فروشید یا خدماتی که ارائه می دهید چه قدر تقاضا دارد؟ هر چه این تقاضا بیشتر باشد، احتمالاً رقبای بیشتری هم دارید. مثلاً در حوزه فروش پوشاک، مدت زمان سئو سایت بیشتر طول می کشد تا حوزه فروش ماهی یا غلات. البته همکاری با سئوکاران متخصص و باتجربه می تواند این زمان را حتی برای حوزه های رقابتی تا حد زیادی کاهش دهد.

2- عمر سایت و وضعیت آن

بالاتر مراحل رتبه بندی سایت را مرور کردیم. طبق این مراحل طبیعی است که مدت زمان سئو سایت که هنوز طراحی نشده از زمان سئو شدن سایتی که قبلاً در گوگل ایندکس شده، بیشتر خواهد بود. بنابراین باید دید وقتی سایت می خواهد سئو را شروع کند، در کدام مرحله قرار دارد.

گاهی بعضی سایت ها حتی از مرحله سند باکس هم عبور کرده اند و رتبه بندی شده اند؛ اما رتبه خوبی ندارند و فقط می خواهند آن را بالا ببرند. قطعاً رساندن این سایت به صفحه اول گوگل بسیار کمتر طول می کشد تا یک سایت کاملاً! جدید.

در مقابل، اگر طراحی یک سایت تازه تمام شده و این سایت هنوز توسط گوگل شناسایی هم نشده است (یعنی هنوز مرحله اول شروع نشده)، رسیدن چنین سایتی به صفحه اول گوگل می تواند تا سه یا چهار سال طول بکشد. البته همین سایت های جدید هم بعد از حدود 10 تا 12 ماه شاهد افزایش ترافیک خواهند بود؛ اما این رسیدن به رتبه های برتر است که زمان می برد.

3- نقش محتوا در مدت زمان سئو سایت

محتوا چگونه می تواند روند ارتقای سایت را کم یا زیاد کند؟ اول این که همیشه به دنبال موضوعات محبوب کاربران باشید. سعی کنید جواب سؤال های مهم و به روز حوزه فعالیت خود را اول از باقی سایت ها منتشر کنید.

نکته دوم این که فقط به فکر تولید محتوای جدید نباشید؛ بلکه اگر متوجه شدید که یک محتوا توانسته ترافیک خوبی بگیرد، وقتتان را برای آپدیت همان محتوا بگذارید. در راهنمای “استفاده از مقالات قدیمی برای بهبود سئو” می توانید راهکارهای جایگزین تولید محتوای جدید را ببینید.

نکته بعدی این که به جای انتشار 100 محتوای 300 کلمه ای، 50 محتوای طولانی تر منتشر کنید. در مورد تعداد کلمات ایدئال برای محتوا قانون خاصی وجود ندارد؛ اما گوگل ارزش ویژه ای برای محتواهای کامل و جامع قائل است.

از طرفی بهتر است به جای این که چندین محتوا را در یک روز منتشر کنید، آنها را آرام آرام و طبق یک زمانبندی منتشر کنید. چرا؟ چون تقریباً هر بار که در سایت تغییری ایجاد می کنید، ربات هایی از گوگل به نام Spider (عنکبوت) دوباره به سایت شما سر می زنند. این سر زدن ها باعث می شود که رتبه سایت شما با سرعت بیشتری بالا برود.

4- نقش بک لینک ها در مدت زمان سئو سایت

در بحث بک لینک ها، چند عامل را باید در نظر بگیریم. به طور کلی بک لینک بیشتر به معنی سریع تر شدن سئو سایت است. اما فقط بازی با اعداد کافی نیست! بلکه کیفیت لینک ها هم مطرح است.

به طور کلی اگر لینک های کمتر، اما باکیفیت تری داشته باشید، روند رشد شما سریع تر از سایتی خواهد بود که لینک های بیشتر، اما بی کیفیت تری دارد.

منظور از کیفیت بک لینک نیز این است که آن لینک ها را از چه سایتی دریافت می کنید. آیا سایت های معتبری هستند؟ آیا محتوای آنها با سایت شما مرتبط است؟ و .. .

نکته: بالاتر هم اشاره کردیم که اگر گوگل متوجه رشد ناگهانی تعداد بک لینک های یک سایت شود، آن سایت را جریمه می کند. بنابراین این بسیار مهم است که فرآیند دریافت بک لینک را آهسته و پیوسته پیش ببرید.

سئو، یک فرآیند دائم و همیشگی

فرض کنید سئو سایت شما مرحله اولیه را پشت سر گذاشته و حالا دارد به لطف سئو ترافیک زیادی را از گوگل می گیرد. شاید برایتان عجیب باشد؛ اما بسیاری از کسب و کارها وقتی به این مرحله می رسند از ادامه دادن سئو دست می کشند. و بعد چه می شود؟ رتبه ای که سایت قبلاً در گوگل داشت از آن گرفته می شود و دیگر خبری از ترافیک افزایشی قبل نیست! چرا؟ چون سایت ها خود به خود سئو نمی شوند و دائماً باید روی سئو آنها کار شود. اما شاید اگر ساز و کار گوگل را بهتر بشناسید، شما مرتکب این اشتباه نشوید.

گوگل برای این که سطح کیفیت و سئو سایت ها را بفهمد، ربات های خود را وارد سایت ها می کند. این ربات ها زیر و بم سایت را رصد می کنند و گزارش نهایی را به گوگل تحویل می دهند. گوگل هم طبق این گزارش، تصمیم می گیرد که سایت شما مستحق چه رتبه ای است (صفحه اول نتایج گوگل، صفحه دوم یا …).

حالا نکته مهم اینجاست… این ربات های گوگل فقط یک بار سایت شما را ارزیابی نمی کنند؛ بلکه هر چند وقت یک بار دوباره به سایت شما سر می زنند تا مطمئن شوند هنوز به خوب قبل هستید. پس اگر شما مثلاً یک ماه است که دیگر سایتتان را سئو نمی کنید، این ربات ها متوجه این موضوع می شوند و گوگل اعتبار قبلی را از شما خواهد گرفت.

جمع بندی

خیلی از صاحبان کسب و کارهای آنلاین یا سئوکاران تازه کار انتظار دارند که نتیجه سئو را در طول یک یا دو ماه ببینند. اما چیزی که تجربه به ما می گوید این است که برای داشتن ترافیک از طریق گوگل، حداقل 6 ماه زمان لازم است. حالا بسته به میزان تلاشی که برای سئو داریم، مدت زمان سئو سایت می تواند طولانی تر هم باشد.

از طرف دیگر به یاد داشته باشید که لازمه رسیدن به رتبه های اول گوگل توجه کافی به سئو سایت است؛ اما ماندن در این جایگاه به مراتب تلاش بیشتری را می طلبد. چراکه رقبای شما هم در حال تلاش اند تا بتوانند این جایگاه را از آن خود کنند.

بنابراین تا زمانی که هنوز به این سایت نیاز دارید و می خواهید آن را سر پا نگه دارید و به خصوص اگر هنوز به دنبال پیشرفت وضعیت سایتتان هستید، فرآیند سئو باید ادامه داشته باشد. فقط وقتی سایت را به حال خود رها کنید که دیگر نیازی به آن ندارید.

اگر برای هدایت تیم سئو خود به راهنمایی نیاز دارید، می توانید با مشاورین سئو ریراکو در تماس باشید. همینطور اگر می خواهید سئو سایت خود را ارتقا دهید و آن را به رتبه های برتر برسانید، می توانید از خدمات سئو استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *