هر آنچه که باید از تأثیر URL در سئو بدانید

هر آنچه که باید از تأثیر URL در سئو بدانید

تأثیر URL در سئو چه قدر است؟ آیا قاعده و قانون خاصی برای URLهای سئو شده وجود دارد؟ اگر دغدغه رسیدن به رتبه های برتر گوگل را داشته باشید، احتمالاً به دنبال پاسخ این سؤال ها هستید. پس تا پایان این راهنما همراه ما باشید تا با URLها، میزان تأثیرشان در سئو و روش های بهینه سازی آنها به طور کامل آشنا شوید.

URL چیست و چه بخش هایی دارد؟

برای درک بهتر تأثیر URL در سئو، بهتر است اول با ساختار URLها بیشتر آشنا شویم. خب همه ما می دانیم URLها چه هستند؛ اما اینجا تعریفی دقیق تر از URLها را داریم: “URL مخفف Uniform Resource Locator و درواقع به آدرس اسناد موجود در فضای وب اشاره دارد”.

URLها از چند قسمت مختلف تشکیل شده اند:

  1. پروتکل: ساز و کاری که برای انتقال متن و اطلاعات در بستر وب استفاده می شود.
  2. نام دامنه: همان نام اصلی سایت
  3. TLD (Top Domain Level) یا دامنه سطح بالا: کلمه ای که پس از . (دات) در URL سایت قرار می گیرد؛ مثل .com، .ir، .org و … .
  4. Path یا مسیر: متنی که در ادامه TLD می آید، به دسته ها و زیردسته ها اشاره دارد و به صفحه خاصی از سایت مربوط است.

مثلاً URL صفحه خدمات سئو ریراکو را در نظر بگیرید؛ این آدرس را می توان به این شکل تقسیم بندی کرد:

ساختار url برای خدمات سئو

پارامترهای URL

اما در کنار 4 عنصر اصلی بالا، “پارامترها” هم می توانند در URLها گنجانده شوند. پارامترهای URL عناصری اضافی هستند که برای کمک به فیلتر یا مرتب کردن محتوای سایت ها استفاده می شود. این پارامترهای معمولاً شامل کاراکترهایی مثل “؟” یا “=” هستند.

مهم ترین کاربردهای پارامترهای URL عبارت اند از:

  • مرتب سازی صفحات یک گالری
  • بخش بندی صفحات محصولات در سایت های فروشگاهی
  • نمایش نتایج جست و جو در قابلیت جست و جوی داخلی سایت ها
  • ساخت لینک های UTM برای ردیابی کمپین های تبلیغاتی (لینک هایی منحصر به فرد برای تشخیص این که هر کدام از کاربرها از کدام کانال وارد سایت شده اند؟ اینستاگرام، ایمیل، یوتیوب یا …)

کدام پروتکل برای سئو بهتر است؟

یکی از سؤالاتی که پیرامون تأثیر URL در سئو مطرح است این است که کدام پروتکل سئو دوستانه تر است؟ HTTP یا HTTPS؟ جواب قاطع این سؤال HTTPS است. این پروتکل اطلاعات را با استاندارد SSL رمزگذاری می کند. به همین خاطر نیز تمام داده ها در سایت های HTTPS، در بستری امن تر رد و بدل می شوند. از آنجایی که امنیت کاربران همیشه از اولویت های گوگل بوده و هست، بی شک داشتن پروتکل HTTPS برای سئو بهتر است.

جالب است بدانید که اهمیت استفاده از پروتکل HTTPS به اندازه ای مهم است که گوگل در سال 2020 رسماً اعلام کرد که داشتن یا نداشتن این پروتکل، از مهم ترین عوامل رتبه بندی سایت ها محسوب می شود.

گوگل چه قدر به URLها اهمیت می دهد؟

گوگل چه قدر به URLها اهمیت می دهد

شاید بپرسید که موضع دقیق گوگل درباره تأثیر URL در سئو چیست؟ خب باید بگوییم که URLها برای گوگل مهم اند؛ اما در اولویت نیستند! بنابراین این که URLهایتان را سئو کنید، می تواند ابزاری ساده و کوچک برای جلب اعتماد گوگل باشد؛ اما قدم بزرگی برای سئو کردن سایت محسوب نمی شود!

شاید با این جواب پیش خود بگویید که با این حساب که تأثیر URL در سئو آن قدر زیاد نیست، پس شاید بهتر باشد از این موضوع صرف نظر کنم. اما صبر کنید! جلب توجه گوگل یکی از مزایای بهینه کردن URLهاست؛ امتیاز برجسته دیگر این کار، ارتقای تجربه کاربری سایت است.

هر چه سایت شما تجربه کاربری بهتری داشته باشد، کاربران بیشتری را هم جذب می کند. همچنین تجربه روان و خوبی را در ذهن مخاطب ثبت می کند و این موجب اشتیاق بیشتر کاربران برای تعامل با شما خواهد شد. پس شاید بهتر باشد اینطور بگوییم که وقتی می توانیم کمی وقت صرف کرده، URLها را سئو کنیم و ضمن برداشتن قدمی کوچک به سمت گوگل، UX را هم ارتقا دهیم، چرا این کار را نکنیم؟

چطور URLهای سایت را سئو کنیم؟

و اما می رسیم به مهم ترین سؤال؛ یعنی چطور از تأثیر URL  در سئو به بهترین شکل بهره ببریم؟ خب روش های زیادی برای سئو کردن URLها وجود دارد؛ اما در ادامه 6 تا از مهم ترین آنها را باهم مرور می کنیم.

1- استفاده از کلمات کلیدی در URL

استفاده از کلمات کلیدی در URL

وقتی می خواهید URL یک صفحه را مشخص کنید، به این فکر کنید که محبوب ترین کلمه کلیدی مرتبط با این صفحه چیست؟ مثلاً در صفحه فروش محصولات آرایشی و بهداشتی، احتمالاً محبوب ترین کلمه کلیدی چیزی شبیه به “فروش محصولات آرایشی و بهداشتی” خواهد بود. بعد وقتی کلمه کلیدی محبوب و مرتبط را پیدا کردید، آن را در URL آن صفحه بگنجانید.

این کار را در مورد همه صفحات انجام دهید. مثلاً اگر محتوایی با عنوان “بهترین نسخه ویندوز 10 کدام است؟” تولید کرده اید، در تعیین URL صفحه این محتوا، کلمه کلیدی آن را که احتمالاً “بهترین نسخه ویندوز 10” است را قرار دهید.

نکته: در انتخاب این کلمات کلیدی، حواستان به رقبایتان هم باشد. به سایت آنها سر بزنید و ببینید در URL صفحات محصولات خود از چه کلمات کلیدی استفاده کرده اند.

2- استفاده نکردن از کلمات غیر مرتبط

وقتی می خواهید کلمه کلیدی URL هر صفحه را انتخاب کنید، احتمالاً وسوسه می شوید که به سراغ کلماتی بروید که به حوزه کلی شما مرتبط اند؛ اما به موضوع دقیق این صفحه ربطی ندارند. اما این تصمیم، کاملاً اشتباه است!

تشخیص رابطه معنایی بین URL و محتوای هر صفحه برای گوگل بسیار راحت است. بنابراین به راحتی متوجه می شود که شما فقط یک کلمه کلیدی محبوب را نوشته اید؛ اما محتوای مرتبطی برای آن ندارید. این می تواند یک ریسک برای سایت شما باشد، که تأثیر URL در سئو را در جهت منفی پیش می برد. بنابراین منطقی تر است که به سراغ چنین ترفندهایی نروید.

3- URL ساده، دوست موتورهای جست و جو

از بدترین آفَت هایی که URLها می توانند برای سئو داشته باشند، پیچیده بودن آنهاست. یادتان باشد که هر چه URL ساده تر باشد، موتورهای جست و جو از آن بیشتر راضی خواهند بود. چرا؟ چون URLهای ساده برای کاربران، گیج کننده نخواهند بود.

اما منظورمان از URL ساده چیست؟ ساده و کوتاه بودن لینک ها.

کوتاه بودن لینک ها:

URL باید تا جای ممکن کوتاه باشد. هیچ دلیلی نداریم که کلمات غیرضروری را در قسمت Path آدرس صفحات بگنجانیم. مثلاً نباید به جای “example.com/ widget” بنویسید “example.com /category/widget”.

اگر هم برای مثال دو صفحه مشابه در سایت دارید، می توانید برای تفکیک URL این دو صفحه، از پارامترهای URL (که بالاتر اشاره کردیم) استفاده کنید.

“بهترین ساختار برای url، معمولاً شامل 3 تا 5 سگمنت هستند)”

ساده بودن لینک ها:

در URL از کلمات یا کاراکترهای پیچیده که املای آنها سخت است استفاده نکنید. برای تشخیص میزان سختی آدرس صفحات خود، URLها را یک بار بلند بخوانید. اگر خواندن آنها راحت است، احتمالاً از کلمات ساده ای استفاده کرده اید.

4- استفاده از حروف کوچک در URL

یکی دیگر از موارد تأثیر URL در سئو، به کوچک یا بزرگ بودن حروف انگلیسی آدرس ها مربوط می شود. اکثر سرورها هیچ مشکلی با URLهایی که ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک هستند، ندارند. با این حال، باز هم بهتر است که همه آدرس های صفحات را با حروف کوچک بنویسید. مثلاً به جای “Like-This-Page”، بنویسید “like-this-page”.

دلیل این انتخاب این است که خواندن حروف کوچک برای کاربران راحت تر است. به علاوه این روش نوشتن URL، در نظر کاربران استانداردتر است تا استفاده از حروف بزرگ. بنابراین احتمال اشتباه نوشتن آدرس ها (موقع لینک سازی) کمتر خواهد بود.

5- استفاده از “_ ” به جای “-“

خیلی وقت ها ما URL سایت را بدون استفاده از Anchor text می نویسیم؛ یعنی مثلاً به جای این که کلمه “سئو سایت” را به یک آدرس لینک دهیم، خود آدرس www.example.com را مستقیماً می نویسیم. به این لینک ها که درواقع Anchor Text ندارند، لینک “Bare” می گوییم.

حالا اگر دقت کنید، می بینید که در نمایش لینک های Bare، یک خط زیر پیوند کشیده می شود. بنابراین اگر ما در این URL، کاراکتر “_” را داشته باشیم، این کاراکتر روی آن خط قرار می گیرد و عملاً دیده نمی شود و کاربران متوجه متن دقیق این لینک نخواهد شد.

6- آینده نگری در نوشتن URLها

فرض کنید محتوایی دارید با عنوان “بهترین تکنیک های سئو در 2022”. در این صورت شاید تصمیم بگیرید که عبارت “سئو در 2022” یا هر عبارت دیگری را که شامل سال است را در URL این صفحه هم بگنجانید. توصیه می کنیم این کار را انجام ندهید!

به این فکر کنید که شاید بعداً بخواهید این محتوا را آپدیت کنید و مثلاً تکنیک های سال 2023 را در آن بنویسید. خب در این صورت وجود عدد 2022 در URL این صفحه بی معنی خواهد بود. در عوض می توانید یک کلمه کلیدی بی دردسرتر مثل “تکنیک های سئو” یا “جدیدترین تکنیک های سئو” را در آدرس صفحه بنویسید که تاریخ انقضا نداشته باشد.

نکته: بله؛ آدرس صفحات را می توانید بعداً تغییر دهید. اما تغییر URL یک صفحه، چندان برای گوگل جالب نیست. پس چه بهتر که از همان اول، آدرسی را بنویسید که هیچ وقت نیازی به تغییر آن نباشد.

آیا استفاده از کلمات کلیدی در URL، کاربران را بیشتر جذب می کند؟

بالاتر گفتیم که بهتر است از کلمات کلیدی مناسبی در URLهای صفحات استفاده کنید؛ چون این کار می تواند توجه گوگل را جلب کند. اما آیا غیر از تأثیر URL در سئو، این کلمات کلیدی می توانند به طور مستقیم هم کاربران را جذب کنند؟

یک ایده نسبتاً قدیمی وجود دارد که می گوید استفاده از کلمات کلیدی در URL، CTR صفحات سایت را افزایش می دهد. یعنی وقتی کاربران در گوگل چیزی را سرچ می کنند و کلمه کلیدی محبوب خود را در URL یک صفحه می بینند، بیشتر ترغیب می شوند که روی آن لینک کلیک کنند.

باید بگوییم که این ایده درست است؛ اما یک نکته مهم وجود دارد! گوگل مدتی است که URL بعضی سایت ها را در SERP به طور کامل نشان نمی دهد.

به تصویر زیر نگاه کنید. وقتی گوگل صفحه تولید محتوای شرکت ریراکو را نشان می دهد، URL این صفحه را کامل نمایش نمی دهد. در عوض فقط دامنه کامل سایت را نشان داده و در ادامه آن، دسته بندی آن صفحه را نشان می دهد:

“تصویر اهمیت URL در سئو”

البته دقت کنید که این ویژگی درباره سایت هایی که در صفحاتشان از منوی برد کرامپ استفاده می کنند، صدق می کند. در سایت هایی که چنین داده های ساختاریافته ناوبری ندارند، گوگل همان کلمه کلیدی را نشان خواهد داد.

اما حتی اگر قرار است URL سایت شما، مثل تصویر بالا نشان داده شود، باز هم استفاده از کلمه کلیدی در این آدرس ها می تواند کاربران را بیشتر جذب کند؛ چگونه؟ وقتی کاربران به هر دلیلی وارد صفحه سایت شما می شوند، اگر نگاهی به URL سایت بیندازند، متوجه موضوع محتوای این صفحه خواهند شد. این ویژگی می تواند یک قدم مثبت (هر چند کوچک) برای ارتقای تجربه کاربری سایت باشد.

نکته:

در موتورهایی مثل Bing یا DuckDuckGo، هنوز به شیوه قبل، URLها به صورت کامل نمایش داده می شوند؛ یعنی با کلمه کلیدی.

جمع بندی

شاید برای بسیاری از صاحبان وب سایت ها، URLها بی اهمیت به نظر برسند. اما همین آدرس های ساده، می توانند ابزاری بسیار راحت برای نزدیک شدن به رتبه های بالاتر گوگل باشند. امیدواریم با مطالعه این مطلب، شما هم با تأثیر URL در سئو آشنا شده باشید و بتوانید به این بُعد سئو سایت خود رسیدگی کنید.

اما بهینه سازی URLهای سایت، فقط گوشه ای از فرآیند سئو کردن سایت هاست. اگر در این مسیر پر پیچ و خم نیاز به راهنمایی یا همکاری دارید، تیم خدمات سئو ریراکو آماده است تا با تکیه بر تجربه و تخصص خود، شما را تا رسیدن به رتبه های برتر گوگل همراهی کند. از این که تا پایان این مطلب همراه ما بودید، سپاسگزاریم.

یک نظر در مورد “هر آنچه که باید از تأثیر URL در سئو بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *