تجربه کاربری یا سئو، کدام مهمتر است؟

تجربه کاربری یا سئو، کدام مهمتر است؟

وقتی صحبت از بهینه سازی برای موتورهای جستجو به میان می آید، نقش مخاطب در سایت از آنچه که الگوریتم ها تفسیر می کنند، مهم تر به نظر می رسد. در واقع شاید بهتر باشد بگوییم، سئو به شیوه هایی اشاره دارد که برای ربات ها و کاربران، نتایج اثر بخش را به همراه دارد. تعریفی از استانداردهای بهینه سازی و بهبود، با رویکرد همه جانبه که صرفا با سرچ انجین محدود نمی شود.

در طراحی سایت، تجربه کاربری -UX بسیار حائز اهمیت است. گذشته از اهمیت توجه به بات ها و قوانین موتور جستجو، مخاطبینی که بر روی سایت توانسته اند ارتباط خوبی با فرآیندها و انواع محتوا برقرار کنند، خاطره ای خوش و حس مالکیتی بی نظیر را در در ذهن می پرورانند. در این میان پرداختن به نقش فاکتورهای سئو و شاخص های تجربه کاربری، بسیار حاذز اهمیت است. همراه ما باشید تا بتوانیم دید بهتری را نسبت به این موضوع بدست آوریم.اگر مقاله طراحی تجربه کاربری سایت و نقش آن در سئو مطالعه کرده باشید مباحث مطرح شده در این مقاله را بهتر درک می کنید.

سئو – SEO چیست؟

سئو مجموعه ای از روش ها برای بهبود رتبه صفحه ای از سایت در موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی مرتبط است. در واقع هدف آن، افزایش کمی و کیفی ترافیکی است که از طریق نتایج جستجو بدست می آید. مردم معمولا برای انجام کارهای روزمره از موتورهای جستجو کمک می کنند 93 درصد تمام فعالیت های آنلاین را دربر دارد. از این میان تقریبا 75 درصد جستجوگران در صفحه اول نتایج به دنبال خواسته شان هستند. اینجاست که سئو به محتوای شما برای کسب جایگاه مناسب یاری می رساند.

تجربه کاربری – UX به چه معنی است؟

هدف UX – User experience بهبود تجربه برای کاربر است. اکثرا وقتی در خصوص تجربه کاربری صحبت می کنید، احتمالا چیزی در فضای طراحی سایت به ذهن تان خطور می کند. اما دامنه ویژگی های UX چیزی فراتر از باورهای شما است. از کلیک روی یک دکمه CTA گرفته تا پاسخی که از مدیر ارتباط با مشتری دریافت می شود، حس مخاطب و مشتری بر وزن یک تجربه لذت بخش به ارزش تبدیل می شود. این تبدیل شدن ها در نهایت برای شما مشتری وفادار و سرمایه می آفریند.

چالشی به نام سئو در برابر تجربه کاربری – UX vs SEO

موتورهای جستجویی مانند گوگل، از الگوریتم های بسیار هوشمند و پیچیده ای برای ارزیابی و رنکینگ استفاده می کنند. با در نظر گرفتن مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی در نتایج جستجو، سئوی سایت همان عاملی است که سایت شما را برای الگوریتم ها بهینه می کند.

در گذشته باور عمومی بر این بود که سئو، ارتباط مستقیمی با کاربر و تعامل او در سایت ندارد و صرفا فضای کسب و کار را بر بستر وب سایت و به زبان ماشین ترجمه می کند. اما امروزه این رویکرد به دیدگاهی سوخته و تعبیر نشدنی مبدل گشته است.

ما باید در کل ببینیم ماموریت UX و SEO در سایت چیست و چگونه باعث می شود ین دو با هم ارتباط داشته باشند. پرداختن به موضوع فوق نیازمند نگرشی بازتر نسبت به تجربه ای است که کاربر در سایت بدست می آورد و خروجی که تبدیل به نرخ تبدیل می شود.

لینک سازی، محتوای غنی، کیفیت عکس و تصاویر، دسته بندی ها، سرعت بارگذاری صفحه و توجه به alt عکس ها بخشی از شاخص های سئو هستند که اتفاقا جزو موارد بسیار مهم نیز بشمار می روند و باعث می شوند تا موتور جستجو برای خزش و ایندکس اقدام کنند.

حال براستی آیا می توان گفت که هرکدام از اینها برای یک کاربر هیچ اهمیتی نمی تواند داشته باشد؟ پاسخ خیر است، زیرا برای یک موتور جستجو اینکه جستجوگران بتوانند در سایت، به آنچه که می خواهند به بهترین شکل و در کمترین زمان دست پیدا کنند، حائز اهمیت است. پس هرکاری که در صنعت سئو انجام می دهید، فرآیندی است که موتورهای جستجو برای اطمینان از رضایت مخاطبین شان در نظر میگیرند.

گوگل در تقابل با رویکردهای UX

گوگل الگوریتم های خود را برای ارایه نتایج بهتر به کاربران دائما بروز می کند. هدف از این کار ارایه مفید ترین و مرتبط ترین اطلاعات برای تجربه ای خوب و مفید است. وقتی معنی و مفهوم یک صفحه برای این الگوریتم ها قابل درک باشد، خروجی آن برای هردو طرف مثمر ثمر خواهد بود.

در گذشته تعداد زیادی از کلمات کلیدی در محتوا قرار می گرفت اما خواندن اش را برای مخاطب سخت می کرد. همین امر باعث شد تا گوگل به خوبی از عهده روش های غیر اصولی برآمده و فاکتورهای بسیاری را برای اطمینان از نتیجه نهایی بکار گیرد.

هدف گوگل از رتبه بندی صفحات و محتوا بر اساس تجربه کاربری عالی شکل میگیرد و الگوریتم ها نیز بطور مداوم در دستیابی به این موضوع بهتر می شوند. هرکاری که به ارتقا این تجربه کمک کند، مستقیما به موتور جستجو مربوط است.

گوگل می گوید بهترین کار تولید محتوای بسیار ارزشمند با برنامه ریزی طولانی مدت است که مخاطب را در سایت درگیر و به آگاهی اش بیافزاید. وقتی یک نفر برای خرید محصولی مراجعه می کند، با جلب رضایت او است که مشتریان وفادار شکل میگیرند و هرجا که برند شما توصیه شود، موتورهای جستجو نیز مطلع خواهند شد.

ارتباط بین SEO و UX

در بسیاری از مواقع، با بهبود تجربه کاربری، سئوی سایت نیز بهبود داده می شود. بیایید به بررسی مواردی بپردازیم که میان سئو و تجربه کاربری مشترک است:

سیگنال های مثبت از سوی کاربران

عناصری که به بهبود UX کمک می کنند، مدت زمان ماندگاری مخاطبین تان را در سایت افزایش می دهند. به عنوان ماثل یکی از مسایل مهم در سایت، ناوبری آسان و پویا است که باعث می شود وقت بیشتری در سایت سپری شده و مطالب مرتبط بیشتری برای مطالعه در دسترس باشد. وقتی محتوا مفید باشد و ساختار سایت بدرستی معماری شود، رتبه بهتری در انتظار سایت خواهد بود.

لینک های ورودی بک لینک ها

ماهیت اصلی بک لینک یعنی شخصی سایت شما را به دیگرات توصیه می کند. در واقع بر اساس ارزشی که شما دارید و ایجاد می کنید، در ذهن مخاطب این حس را ایجاد می کنید که می تواند با اسم بردن از شما و نشر محتوایی از سایت با درج لینک منبع، نقشی در ترویج و یا توسعه و همچنین اشتراک گذاری اطلاعات شما داشته باشد. این چیزی است که با پول بدست نمی آید و درست برعکس، سایت های دیگر هستند که باید برای استفاده از مطالب شما بهای معنوی یا مادی اش را بپردازند.

آنها انتظار دارند وقتی مخاطبین شان به سایت شما می رسند، با تجربه کاربری بالا و محیط تعاملی درخور توجه مواجه شده و به چیزی که می خواهند برسند. اینجاست که UX نقش اساسی خود را بازی کرده و باعث متقاعد شدن از توصیه های دیگران شود.

کیفیت و کمیت وب‌سایت‌هایی که به وب‌سایت شما پیوند داده می‌شوند، می‌تواند رتبه شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. بنابراین، با کمک به شما برای به دست آوردن لینک های بیشتر، UX می تواند SEO شما را بهبود بخشد. وقتی رضایت جمعی حاصل می شود، لینک های خارجی دریافتی نیز بیشتر به سایت شما هدف گذاری می گردند. چیزی که امروزه برای دبست آوردنش میلیون ها تومان هزینه می شود.

سرعت نمایش صفحات سایت

بیش از 80 درصد جستجوگران و مخاطبین انتظار دارند که صفحات بطور میانگین در کم تر اس 3 ثانیه بارگذاری شوند. وقتی در کم ترین زمان ممکن به محتوا یا محصولی که مد نظر دارید دست پیدا می کنید، قطعا تجربه بهتری خواهید داشت. گوگل نیز برای این مهم به ارزیابی فاکتور فوق می پردازد و اینجاست که هدف مشترک میان سئو و تجربه کاربر را شاهد خواهید بود.

ابزار رایگان PageSpeed ​​Insights که یکی از محصولات گوگل است سرعت صفحات سایت را با شاخص های متعدد می سنجد و پیشنهاداتی برای بهبود نیز ارایه می کند.

توجه داشته باشید در صورتی که خودتان دانش کافی برای بهبود سرعت سایت را ندارید به صفحه بهینه سازی سرعت سایت مراجعه کنید تا متخصصان ریراکو سئو این کار را برای شما انجام دهند.

سازگاری با موبایل

آیا برای جستجو در اینترنت از موبایل استفاده می کنید؟ شما جزو بیش از 63 درصد مردم دنیا هستید که بخش بزرگی از وقت شان را بدین شکل بر روی دستگاه هایی بجز لبتاپ و رایانه سپری می کنند. اگر سایت شما با نمایش در موبایل سازگار است، تقریبا تمام کاربران تلفن های همراه به شما سر خواهند زد.

گوگل از سال 2019 ازن نسخه موبایل برای رتبه بندی سایت ها استفاده می کند و برای این منظور ابزار رایگان موبایل فرندلی را نیز عرضه کرده است. شاخص های دوستانه با موبایل همواره در هر اپلیکیشن و برنامه ای که به بررسی سئوی سایتمی پردازد وجود دارد. mobile friendly معیاری مشترک میان کاربران و موتور جستجو است که به تجربه ای ناب می انجامد.

همچنین با وجود الگوریتم mobile first index نمی تونیم سئو موبایل رو در نظر نگیریم.

راهکارهایی برای بهبود سئو و تجربه کاربری

برای اطمینان از شرایط حاکم بر seo و ux توجه به شیوه هایی است که در ادامه بدان اشاره می کنیم.

یکپارچه سازی استراتژی های UX و SEO

نکته بسیار حساس و مشترک میان سئو و تجربه کاربری، تفاوت میان تیم های اجرایی است. در طراحی سایت، همانقدر که توجه به ux پر اهمیت است، در نظر گرفتن فاکتورهای سئو نیز جایگاه ویژه خود را دارند. لازم است ارتباط بین تیم های UX و SEO رامدیریت و بهبود بخشید زیرا این دو به هم بسیار وابسته هستند.

وضعیت UX و SEO را بررسی کنید

اگر یک وب سایت در اختیار دارید ویا بر روی پروژه ای مرتبط در حال کار هستید، باید به ارزیابی سئو و تجربه کاربری بپردازید. تجزیه و تحلیل UX سایت، اطلاعات خوبی را در مورد نحوه تعامل بازدیدکنندگان ارایه و فرصت هایی را برای بهبود هرچه بیشتر خلق می کند.

همینطور با کنترل سئوی سایت، علاوه بر اطمینان از خزش موثر و با کیفیت، قادر هستید با ترکیب هردو گزارش، بهترین استراتژی ممکن را طرح ریزی و پایه گذاری کنید. ابزارهای بررسی سئوی سایت در این خصوص به شما کمک و دید وسیعی را از چیزی که با آن مواجه هستید عرضه می کنند.

ارزیابی و بهبود مستمر

اینکه چه عواملی باعث می شود تا برای پیشرفت در نتایج بهتر عمل کنید، از طریق آزمون ها و آزمایش مستقیم شاخص ها بدست می آید. نسخه های مختلفی از یک صفحه را در نظر بگیرید وبعضی از آنها را در طول زمان دائما تغییر دهید تا به یک ساختار قابل اتکا دست پیدا گنید

با تجزیه تحلیل ورژن های متعدد، نتنها آسیبی به سایت وارد نمی شود، بلکه در نتیجه باعث می شود تا بتوانید نسخه ای منطبق با مشتریان واقعی و وفادار را با ایجاد تغییرات در برگه بدست آورید. بروزرسانی صفحه صرفا چیزی در محتوا نیست، بلکه مربوط به تمام اجزای برگه خواهد بود. آیا مطمئن هستید که این طرح و رنگ دقیقا مورد رضایت تمام ترافیک سایت است؟ برای پاسخ به سوال باید خروجی ها را بر اساس آمار مورد سنجش قرار دهید.

سئو و تجربه کاربری در نهایت مربوط به کاربر است

اگرچه بعضی همچنان مبحث سئو را از تجربه کاربری مجزا می دانند، با اینحال وقتی در حال تولید محتوا هستید، باید هر دو بخش را در نظر بگیرید. این بسیار اهمیت دارد که مطمئن شوید شاخص های سئو و فاکتورهای تجربه کاربری بطور همزمان رعایت می شوند و در بهتریو وضعیت ممکن هستند.

یک وب سایت موفق هم به سئو و هم به ux سایت دید حرفه ای دارد. سئو کاربر را به سایت می آورد و ux بر روی ماندگاری او کار می کند که در یک هدف، یعنینرخ تبدیل مشترک هستند. کاربران در مرکز استراتژی سئو و تجربه کاربری هستند که این موضوع باعث می شود تا بهبود هریک بر روی دیگری تاثیر بگذارید.

بهبود تجربه کاربری سایت با طعم سئو

  • محتوا را به پاراگراف های کوچکتر تقسیم کنید.
  • از تگ های استاندارد و مناسب برای صفحات استفاده کنید.
  • برای مطالب تان لیست محتوا – table of content و نمادهایی مثل بولت بهره ببرید.
  • عنصار بصری بیشتر و مرتبط تری را در سایت و صفحات کار کنید.
  • تصاویر سایت باید شفاف و واضح باشند و تا جای ممکن از جزئیات بلا استفاده دوری کنید.
  • تصاویر را بهینه کنید تا دبه محض ورود مخاطب قابل رویت باشند.
  • محتوا را با تعداد کلمات نسنجید بلکه به بهترین پاسخ ها و غنی ترین اطلاعات بپردازید.
  • محتوایی بنویسید که برای مخاطبین قابل توجه و بسیار ارزشمند باشد.
  • در مطالب و طراحی سایت از علایم و نمودارها استفاده کنید.
  • سایت را برای نمایش در تمام دستگاه ها بهینه کنید.
  • فایل های CSS، جاوا اسکریپت و اسکریپت های ثالث را بهینه و به حداقل برسانید.
  • فونت هایی را انتخاب و بکار بگیرید که در سرعت سایت تاثیر نگذارد.
  • از ابزارهایی مانند PageSpeed ​​Insights برای ارزیابی وضعیت کارایی صفحه بهره ببرید.
  • مسیرهای راهنما باید کاربر را به دسته های متنوع و یا مسیرهای اصلی هدایت کند تا سایت قابل پیمایش باشد.
  • تجربه نویسنده را برای تولید محتوایی که حس استفاده از یک محصول را به بهترین شکل به تجربه کاربر تبدیل می کند، در نظر بگیرید.
  • در محتوای سایت از کلیپ ها و فایل های صوتی استفاده کنید، این یکی از فاکتورهای الگوریتم Product Review است.

جمع بندی

پیشرفت‌های اخیر در فناوری های گوگل، مانند RankBrainو BERT کمک می کنند تا جستجوگران برای تایپ یک کوئری، درک بهتری برای آنچه که انتظار دارند داشته باشند. در واقع این الگوریتم ها به موتور جستجو کمک می کنند تا معنا و مفهوم صفحات را بهتر بفهمند.

گوگل اخیرا از الگوریتم Passages رونمایی کرده که کاربر را درست به پاسخ اش آن هم دقیقا در بخشی از یک محتوای طولانی هدایت می کند. با این اوصاف، نمی توان میان سئو و تجربه کاربر فاصله ای را متصور شد زیرا هردو با تعاملی که دارند، خروجی مورد انتظار را به ارمغان می آورند. بهینه سازی یک مفهوم گسترده است و تجربه نیز شاخصی مشترک میان ماشین و انسان.

در وحله اول از خود بپرسید که بازدید کننده سایت شما از این صفحه چه می‌خواهد؟ آنها در تلاش برای رسیدن به چه چیزی هستند؟ وقتی هدف و نیت جستجوگران را بفهمید، می توانید مسیر قابل پیمایش و سفر مشتری را نیز بدرستی ترسیم کنید.

لازم است به معنی واقعی کلمه، این سوالات را از خود بپرسید زیرا پاسخی که برای آن پیدا می کنید، همان بینشی است که برای تولید محتوای ارزشمند نیاز دارید. وقتی به یک الگوی مناسب دست پیدا کردید، می توانید منظور جستجوگران را از کوئری که به دنبال اش هستند بفهمید، این همان لحظه ای است که به شروع نوشتن مطلب می انجامد. تقلید نکنید، از سایت هایی که رتبه بهتری دارند کپی نکنید، رتبه های برتر به معنی شیوه ای صحیح نیست و گاه ممکن است تاثیر بسیار بدی بر روی سایت شما داشته باشد، زیرا هر وب سایتی در نتایج جستجو، ماهیت و عملکرد کاملا منحصر بفردی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *