چگونه می توان یک کمپین سئوی موفق راه اندازی کرد

چگونه می توان یک کمپین سئوی موفق راه اندازی کرد

برای موفقیت در نتایج جستجو و رتبه بندی های پایدار، نیاز دارید تا یک نقشه راه و برنامه ریزی بسیار خوب داشته باشید. انجام این کار ساده نیست و پیچیدگی های خاص خودش را دارد، ضمن اینکه بخش بزرگی از آن با شناخت طی مرور زمان و همچنین کسب تجربه بدست می آید.
یک کمپین سئو مجموعه ای سازماندهی شده از روش ها است که اگر بدرستی اجرا شود، به رتبه بندی بهتر نزد موتورهای جستجو منجر می شود. اما در فرآیند اجرای برنامه های سئو، از ایده ی ایجاد کمپین تا ارزیابی چگونگی انجام آن اغلب فاکتورهای زیادی درگیر هستند. بنابراین برنامه ریزی مدون و مناسب برای دستیابی به اهداف اثربخشی و نتیجه مطلوب بسیار مورد انتظار است. با ما همراه باشید تا به نکات مهم اجرای یک کمپین سئو بپردازیم.

تحقیق کلمات کلیدی را در اولویت بگذارید

تحقیق کلمات کلیدی فرآیندی است که برای درک زبان مشتریان هدف شما هنگام جستجوی محصولات، خدمات و محتوا اجرا می شود. این کار شامل تجزیه و تحلیل، مقایسه و اولویت بندی بهترین کلمات کلیدی برای وب سایت تان است. بیایید ببینیم یک کمپین سئو در بخش تحقیق کلمات کلیدی چه اهدافی را دنبال می کند:

  • هدف قرار دادن کلمات کلیدی پر رقابت.
  • انتخاب موضوعاتی که می تواند بک لینک های با کیفیت را جذب کند
  • تولید محتوای منبع مانند content hub ها و پیلارهای غنی
  • تهیه لیستی از کلمات ارزشمند که می تواند به آپدیت مطالب و توسعه شان منجر شود

موارد بالا به شما کمک می کند تا بتوانید استراتژی های محتوایی تان بروز و غنی نگاه دارید. این یعنی برای نوشتن هر موضوعی و به هر میزانی، کلمات هدف گذاری شده نیاز سنجی شده اند وجود دارد. پس کیورد ریسرچ را باید بسیار جدی بگیرید.

تحقیق بک لینک را نیز انجام دهید

تحقیق بک لینک به فرآیندی گفته می شود که در آن می توانید ببینید چه عواملی باعث می‌شود وب‌ سایت‌ های حوزه فعالیت شما از چه منابعی لینک گرفته و به چه منابعی پیوند داده اند. اساس این کار تهیه لیستی از بک لینک های قدرتمند است که می تواند به بهبود رتبه سایت شما کمک کند. تحقیق بک لینک ها به شما می گوید که چه سایت هایی به رقبای شما لینک داده اند اما به شما نه. شناخت استراتژی آف پیج سایت های دیگر جزو کارهای بسیار مهم در برنامه های پژوهشی و شناخت رقبای تان است. شما می توانید برای تحقیق و تدوین استراتژی لینک سازی خارجی می توانید متخصصین ریراکو نیز استفاده کنید.

اهداف سئو را مشخص کنید

آیا برای کمپین سئوی تان یک ایده خوب دارید که ارزش پرداختن دارد؟ هرچقدر هم که این موضوع عالی باشد باز هم باید برای آن یک هدف تعیین کنید. به بیان دیگر کمپین شما چگونه سنجش می شود و اجرای آن برای رسیدن به چه چیزی است.

مشخص کردن اهداف سئو برای هر پروژه ای متفاوت است اما به طور کلی می توان به چهار مورد از رایج ترین آنها اشاره کرد:

  • افزایش نرخ تبدیل و فروش از طریق ترافیک ارگانیک
  • رتبه بندی بهتر در نتایج جستجو بر اساس کلمات کلیدی اصلی
  • پیشه گرفتن از رقبا و جذب ترافیک بیشتر
  • دریافت بک لینک های با کیفیت

اگر در انتخاب اهداف تان تردید دارید، این چهار مورد همیشه نقطه شروع خوبی بحساب می آیند. هیچ سئو کاری نمی تواند واقعا اهداف یاد شده را تضمین کند اما قادر هستند تعادل خوبی را میان پارامترهای تشکیل دهنده کمپین برقرار سازند. این موارد باید همگی قابل اندازه گیری، دستیابی و سازماندهی شده باشد تا دورنمای روشنی به همراه داشته باشند. در نظر داشته باشید طبق تحقیقات جدید در سال 2022، تنها %6 صفحات تازه منشتر شده می توانند در حوزه های پر رقابت طی کمتر از یک سال به صفحه یک نتایج برسند.

مسیر تان را هموار کنید

کمپین سئوی تان را با مجموعه از وظایف سازماندهی کنید. به عنوان مثال ایجاد یک برنامه برای دستیابی به بک لینک هایی که نیاز دارید. در این خصوص از آنجایی که شما فقط باید بدنبال بک لینک های با کیفیت و بالقوه باشید، بهتر است در بخش تحقیق بک لینک ها از گزارش های آن استفاده کنید. هموار کردن مسیر یعنی کل فرآیند کمپین سئو را مشخص خواهید کرد. سپس می توانید وظایفی را تعیین کنید که تا انتهای راه همراهی تان می کند.

یک وبلاگ راه اندازی کنید

وبلاگ نویسی می تواند روشی باورنکردنی برای رتبه بندی در کلمات کلیدی مورد نظر و جذب ترافیک برای وب سایت شما باشد. از این گذشته، هر پست وبلاگ یک فرصت برای رنکینگ و حضور سرپ است. اگر کسب و کار شما بلاگ ندارد، وقت آن رسیده به فکر باشید.

کلمه کلیدی لانگ تیل را بیش از سه یا چهار بار در صفحه استفاده نکنید زیرا گوگل بر روی این موضوع حساس می شود و ممکن است آنها را در نظر نگیرد. در واقع بسیاری از کلمات کلیدی به یک علامت قرمز برای موتورهای جستجو تبدیل می شوند.

همیشه به صفحات پیلاری که برای موضوعات خود ایجاد کرده اید پیوند دهید. این کار در سیستم های مدیریت محتوا بسیار راحت است و با لینک سازی معماری می شود.

به هنگام انتشار هر پست بلاگ، باید به گوگل بگویید که رابطه ای بین کلمه کلیدی لانگ تیل و موضوع کلی که می خواهید برای آن رتبه داشته باشید وجود دارد. همانطور که قبلا اشاره کردیم، ساختار پیلار کلاستر بهترین راه حل برای این مهم است.

هر صفحه وب که ایجاد می کنید لزوما به یک دسته تعلق ندارد. نوشتن موضوعاتی که مشتریان شما به آنها اهمیت می دهند را در اولویت بگذارید زیرا اغلب به دنبال این هستند فقط دسته بندی ها را تکمیل کنند.

حداقل هفته ای یکبار مقاله یا محتوایی بنویسید. به یاد داشته باشید در درجه اول برای مخاطبان خود می نویسید نه برای موتورهای جستجو. با مطالعه در بازار هدف و یا شناخت علایق مخاطبین تان، پست های با کیفیت تر و هدفمند تر خواهید داشت.

برای لینک سازی برنامه داشته باشید

یکی از اهداف اصلی در سئو لینک سازی است. این کار فرآیند جذب بک لینک را نیز با استراتژی که تدوین می کنید تسهیل می کند. وقتی را برای پرداختن به راه‌ های مختلفی که می‌توانید لینک‌های ورودی با کیفیت داشته باشید در نظر بگیرید. چند پست بنویسید و آنها را در پلتفرم های مختلف مانند رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید برای نوشتن به وبلاگ‌ های دیگر مراجعه کنید و از طریق آنها به وب‌سایت خود پیوند دهید.

فایل های رسانه ای را بهینه سازید

همانطور که سایت شما رشد می کند، بدون شک تصاویر، ویدیوها و رسانه های بیشتری برای محتوای خود خواهید داشت. عناصر بصری به حفظ توجه بازدیدکنندگان شما کمک می کنند، اما گاها فراموش می کنیم که این فایل ها می توانند بسیار بزرگ باشند. از آنجایی که سرعت صفحه عامل رتبه بندی بسیار مهمی است، کنترل بر اندازه فایل های رسانه ای که در سایت خود آپلود می کنید بسیار مهم است.

هرچقدر داده های تصویری و فایل ها حجیم تر باشند، رندر کردن وب سایت شما برای یک مرورگر دشوارتر و برای مرورگرهای تلفن همراه سخت تر است، زیرا پهنای باندشان بطور قابل توجهی کم است. بنابراین، هرچه اندازه فایل کوچکتر باشد، وب سایت شما سریعتر بارگذاری می شود. اما چگونه می توان تصاویر را فشرده و همچنان کیفیت را حفظ کرد؟

استفاده از ابزارهای فشرده سازی برای کاهش اندازه عکس ها آن هم قبل از آپلود، یک کار بسیار ارزشمند است. سایت هایی هستند کخ صاویر را بصورت انبوه فشرده می کنند.

آیا استراتژی شما کار می کند؟

برنامه های اجرایی سئو زمان و تلاش زیادی را صرف می کند و به همین دلیل، لازم است بدانید که آیا برنامه ریزی شما موفقیت آمیز بوده یا نه. با استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل قادر هستید ترافیک ارگانیک سایت را اندازه گیری و بر روی آمار آن نظارت کنید و یا با استفاده از Excel یا Google Sheets یک داشبور تحلیلی داشته باشید. مشخص کردن صفحات ایندکس شده، نرخ تبدیل ها، ROI و رتبه بندی شما در نتایج به شما کمک کند تا موفقیت خود را تشخیص و فرصت های دیگر را بدست آورید.

گزارش سئو نمایی کلی از تلاش‌هایی است که در یک دوره زمانی خاص انجام داده‌اید. این مهم نشان می دهد که چقدر موفق بوده اید و یا در چه زمینه هایی نیاز به بهود است. یک گزارش تلفیقی اجازه می دهد داده ها را به افراد تیم ارایه کنید و به کارفرما بگویید که چگونه زحمات و نتایج بدست آمده مهم بوده و بر روی کسب و کار تاثیر گذاشته است. گزارش سئو می‌تواند شامل معیارهایی مانند خروجی ترافیک ارگانیک، کیفیت سئوی سایت، آمار لینک‌های ورودی و همچنین مشخص کننده حوزه‌هایی باشد که رشد یا کاهش داشته اید.

استراتژی محتوایی داشته باشید

بیشتر کمپین های سئو عمداتا حول محور نوشتن یا باز نویسی محتوا می چرخند. هدف استراتژی در این سایت ها این است که محتوای شان باید به تنهایی در نتایج جستجو رتبه خوبی داشته باشد. از طرفی برخی صفحات محتوا هم هست که برای جذف بک لینک و توزیع شان در تمام صفحات سایت پیکربندی می شوند.

در ادامه نکاتی را خواهیم گفت که به شما کمک می کند تا هم محتوای تان را بر اساس تحقیق کلمات کلیدی بنویسید و هم برای جذب بک لینک ایده هایی داشته باشید.

یکی از مهمترین جنبه های تولید محتوا برای رتبه بندی خوب در نتایج جستجو، همسویی با هدف جستجو است. ایجاد زاویه مناسب در محتوا به خوانندگان کمک می کند تا یکی از جنبه های اصلی هدف شان را بیابند. به عنوان مثال، قبل از اینکه بخواهید حتی شروع به نوشتن مقاله کنید لازم است به هدف تان از نوشتن، در نظر گرفتن چیزی که انتظار می ورد، بینش صحیح و استفاده از کلمات صحیح و مرتبط به موضوع فکر کنید.

با تکیه بر تحقیقاتی که بر روی بک لینک ها انجام دادید، باید بدانید چه نوع محتوایی بیشترین لینک ها را در برای شما جذب می کند. تولید محتوای مناسب معمولا بسیار چالش برانگیز است و اغلب به تلاش زیادی نیاز دارد. در کمپین های سئو به ندرت پیش می آیدکه برنامه ها در نهایت به انتشار محتوا ختم شود زیرا این موضوع تنها نمی از راه هم نیست. توزیع صحیح مطالب در سایت و شکل گیری ساختار صحیح باعث می شود بتوانید فرصت های خوبی برای جذب لینک داشته باشید، در حقیقت تمام کارها بدون توزیع مناسب محتوا بیهوده خواهد بود.

منظور از توزیع محتوا چیست؟

  • برای دریافت بک لینک و یا در معرض دید مخاطبین بودن، یک کمپین تبلیغاتی برنامه ریزی کنید
  • محتوا را در در رسانه های اجتماعی که ترافیک ارگانیک خوبی دارند تبلیغ کنید.
  • از طریق ایمیل مارکتینگ با مشتریان ثابت تان در ارتباط باشید و مطالب را با آنها به اشتراک بگذارید.
  • پیوندهای داخلی را بروز کنید تا مخاطبین همیشگی تان تمایل داشته باشند بر روی پیوندهای جدید کلیک کنند.
  • در سایت از ساختار پیلار کلاستر یا استراکچرهای اصولی بهره ببرید.

البته شما می‌توانید با درج مطالب در جاییکه جلوی چشم افراد باشد، اعتبار لینک‌ ها را دریافت کنید، اما ورودی هایی که از شبکه های اجتماعی و یا ایمیل دریافت می کنید، ارزش خاص خود را دارد.

فاکتورهای E.A.T را در سایت مدنظر قرار دهید

مفهوم E-A-T مخفف تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن است که در سال 2018 رسما معرفی شد. این سه عامل بطور مستقل با استفاده از مجموعه‌ای از معیارها ارزیابی می‌شوند تا از ارایه اطلاعات نادرست یا بسیار گمراه‌کننده به بازدیدکنندگان جلوگیری شود.

فاکتورهای E-A-T در سایت شامل این موارد است:

  • بروز نگاه داشتن محتوا
  • اطمینان از صحت محتوا
  • نویسنده یا فرد متخصص

لازم است درک صحیحی از آنچه که مخاطبین هدف شما به آن علاقه دارند بدست آورید. محتوای شما باید دیدگاه های خوانندگان تان را در نظر بگیرد و از آنچه آنها به عنوان ارزش تعریف می کنند الهام گرفته باشد. 

نتایج جستجو را رصد کنید

آنچه در نتایج قرار است بدست آورید، یک برنامه اجرایی مبتنی بر تحقیق است. بیایید به اهدافی که برای سئوی داشتید بر گردیم و در مورد KPIها و معیارهای مورد نیاز برای ارزیابی کمپین فکر کنیم.

معیارهای لازم برای اهداف کمپین به شرح زیر است:

  • اهداف فروش – نرخ تبدیل ترافیک ارگانیک و برنامه های پولی
  • اهداف جستجو – عملکرد در نتایج جستجو با کیوردهای هدف
  • اهداف جذب بک لینک – انجام دستورالعمل های مرتبط با تحقیق بک لینک ها

کمپین سئو را ارزیابی کنید

اول از همه توصیه می کنیم در طول کمپین و بلافاصله پس از پایان آن، وقایع را ثبت کنید. این کار به شما کمک می کند که بفهمید آیا روال ها طبق برنامه پیش رفته است؟ آیا فرآیندها قابل تکرار اند؟ آیا می توانید از هر یک از وظایف را در آینده مجدد انجام دهید؟ چه کاری را بعدا می توانید بهتر انجام دهید؟ اینها سوالاتی است که هفته‌ ها یا حتی ماه‌ ها بعد از اتمام کمپین و زمان ارزیابی نهایی آن، همه جزئیات را نمی توانید به خاطر آورید، بنابراین در حین پیشروی موارد مهم را نکته برداری و گزارش کنید.

اگر تمام نظارت ها بدرستی صورت پذیرد، ممکن است زودتر از حد انتظار به اهداف کمپین دست یابید. در این حالت، نیاز دارید تا بصورت هفتگی کمپین سئو را بررسی و چک کنید. اما همانطور که همه می دانیم، سئو هیچگاه ثابت نیست. بنابر این اگر برای اولین بار با رتبه های بهتر مواجه شدید، زیاد خوشحال نباشید.

نتیجه موفق در روز اتمام زمان کمپین محاسبه نمی شود، بلکه باید یک دورنما را متصور باشید. مثلا ممکن است بگویید، خوب امروز توانستم فروش را محقق کنم، در صورتیکه در یک کار حرفه ای، ثبات و استمرار اهمیت بالاتری دارد.

اگر به اهداف خود نرسیدید، نام اش را شکست نگذارید. سئو حدس زدنی نیست و همانطور که گفتیم قابل پیش بینی هم نیست. گاهی ممکن است که برنامه چند سال تا چند سال طول بکشد و قبول کردن این واقعیت نیازمند درک بالایی است.

توحه :‌اگر خودتان تخصص کافی را برای راه اندازی کمپین و تدوین استراتژی سئو را ندارید توصیه می کنیم از خدمات سئو ریراکو استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *