معیار های موفقیت در پروژه سئو چیست؟

معیار های موفقیت در پروژه های سئو

پیش از آنکه برای تدوین استراتژی سئو تصمیم بگیرید، باید دورنمای خوبی از اهدافی که دارید را در نظر داشته باشید. حتما در خصوص شاخص عملکرد یا KPI اطلاعاتی دارید، KPI یک روش بسیار خوب برای سنجش عملکرد در پروژه ها است. اینکه بدانیم چه عواملی باعث می شود تا بتوان از موفقیت در نتایج پیش رو اطمینان حاصل کرد، دغدغه بسیاری از کارفرمایان و همینطور کارشناسان با تجربه و حرفه ای بوده و نیاز دارد تا دقیقا مورد ارزیابی قرار بگیرد. در این مقاله قصد داریم تا شما را برای درک بهتر و شناخت این فاکتورها آشنا و راه هایی را برای بدست آوردن بینش مناسب در این زمینه نشان دهیم.

موفقیت در پروژه های سئو

اگر بتوانید چیزی را اندازه گیری کنید، می توانید آن را بهبود ببخشید. فرقی ندارد در حال انجام یک کار خانگی ساده هستید و یا در پروژه ای کلان مشغول باشید، یک متخصص سئوی حرفه ای همه چیز را از رتبه بندی و نرخ تبدیل گرفته تا لینک سازی های دارای مشکل، دائما بررسی می کند. هدف این است تا ارزش کاری که انجام شده، در قالب نتایج جستجوی رضایت بخش اثبات شود.

حفظ مشتری و جلب رضایت کاربر و همچنین تداوم حضور در رتبه هایی که بدست آورده اید، نیازمند توجه به بقای شان است. شما می توانید به یک نتیجه عالی برسید، رتبه خوبی بدست آورید و یا هدفی را بدست آورید، اما پرداختن به واژه خدمات در برابر تداوم اهدافی که مدنظر دارید، نیازمند چیزی است که به آن بهبود مستمر گفته می شود.

استمرار در بهینه سازی، یعنی حیات یک پروژه که ضامن دستاوردهای مورد انتظارتان است. با این شرایط خواهید توانست تا فاکتورهایی که برای آنها مقداری وجود ندارد را بهتر درک کرده و مشتری را در ادامه سفر خود حفظ کنید. بیایید کمی ساده تر بحث را بازگو کنیم، می خواهیم بگوییم اگر قصد دارید تا اهداف بدست آمده مانند رتبه های نتایج جستجو را حفظ و برای بقای در آن موقعیت موفق باشید، باید عملکرد و کارایی پروژه را دائما مورد ارزیابی قرار دهید. چیزی که به آن بهبود مستمر می گوییم و برای تداوم آن تلاش می کنیم.

اندازه گیری موفقیت در پروژه های سئو یعنی ترتیب اولویت ها و شناسایی نقاطی که بدرستی کار نمی کنند. در پروژه های بزرگ که اهداف زیادی وجود دارد، در نظر گرفتن یک هدف نهایی یا بزرگ تر بسیار ضروری است. تنها راه برای دانستن هدف نهایی یک وبسایت، داشتن درک قوی از تمام اهداف و نیازهای مشتری است.

بیایید به جایی برویم که مشتری در آنجا حضور دارد. مخاطبین شما نه تنها به جهت دهی استراتژی های تان کمک می کنند، بلکه تعامل و فیدبک های شان، نشان دهنده خروجی توجهی است که به آنها دارید. به عنوان مثال، مشتری ها می خواهند درباره تاریخچه شرکت تان بدانند و از سودآور ترین محصولات و خدمات تان سردر بیاورند.

برگردیم به موضوع بحث، هنگام تعیین هدف اصلی برای سایت، به نکات زیر توجه داشته باشید:

هدف باید قابل اندازه گیری باشید

اگر نتوانید هدف را دنبال کنید، نمی توانید آن را بهبود ببخشید.

هدف باید دقیق و مشخص باشد

اجازه ندهید ابهامات، در اهداف شما تاثیر منفی بگذارند، صنعت بازاریابی شما باید شفاف باشد.

اهداف خود را به اشتراک بگذارید

مطالعات نشان داده است که انتشار و به اشتراک گذاشتن اهداف، می تواند شانس شما را برای دستیابی بهتر به آنها افزایش دهد.

پارامتر و فاکتور هایی که باید در موفقیت سئو بسنجید

اندازه گیری

مادامی که هدف خود را تعیین کردید باید معیارهایی که می توانند سایت شما را در رسیدن به مقصد یاری رسانند را شناسایی و ارزیابی کنید. این شاخص ها باید قابل اجرا باشند و صرفا فکر کردن به یکسری آرمان ها به هیچ عنوان ایده خوبی نیست. واقعیت ها به شما کمک می کنند تا سلامت سایت را تضمین و نبض پیشرفت پروژه را در دست بگیرید.

معیارهای تعامل

تعامل کاربران شما در سایت و کسب و کارتان مهم است. وقتی درباره کلمه مهم حرف می زنیم لطفا از کنار آن ساده رد نشوید. بسیاری از افراد مشکلات سایت را در جایی دنبال می کنند که مشتری حضور ندارد. شما باید بدانید که رفتار مخاطبین تان پس از رسیدن به سایت چگونه است؟ سوالی که در بدست آوردن معیارهای تعامل، به شما پاسخ می دهد. معیار های سنجش نحوه تعامل کاربران شما با کسب و کارتان را بهتر بشناسید و درباره اش تحقیق داشته باشید.

نرخ تبدیل

نرخ تبدیل یا Conversion Rate به تعداد افرادی اشاره دارد که از میان کل مخاطبین و بازدیدکنندگان منحصر بفرد سایت، هدف مورد انتظار را انجام داده اند. نرخ تبدیل در بخش های زیادی اعمال می شود. از ثبت نام ایمیل گرفته تا خرید و ایجاد حساب کاربری. اطلاع از نرخ تبدیل به شما کمک کند تا بازده سرمایه گذاری – ROI را که از ترافیک سایت بر می گردد محاسبه کنید.

مدت زمان ماندگاری روی یک صفحه

مخاطبین شما چقدر در صفحات سایت وقت گذاشته اند؟ به عنوان مثال مقاله ای چند هزار کلمه ای که در آن تنها چند ثانیه وقت برای مطالعه صرف شده است، به معنی وجود یک مشکل در تعامل با صفحه است. اینکه مطلب تولید شده توسط شما با نیت کاربر و هدف جستجو تولید شده باشد نقش موثری در ماندگاری افراد دارد. البته موضوع صحبت ما در این بخش برای صفحات هدف شماست. طبیعاتا اینکه یک نفر چقدر زمان در صفحه تماس با ما و یا پروفایل کاربری بگذارد در برنامه ارزیابی نیست.

صفحاتی که در هر بار ورود به سایت بازدید می شوند

آیا هدف شما از ورود مخاطبین تان در سایت این است که آنها را درگیر نگه دارید یا مسیری که در سایت تعریف کرده اید را پیمایش کنند؟ تعداد صفحات مشاهده شده در هر بازدید یک معیار ارزشمند برای بدست آوردن تعامل است. ممکن است هدف صفحه ای مستقل از سایر صفحات سایت باشد. به عبارتی، بازدیدکننده به سایت می آید، آنچه را که نیاز دارد دریافت می کند و سپس خارج می شود. در این حالت تعداد صفحات کم در هر بازدید موضوع بحث نیست و تمرکز بر روی کیفیت یک محتوا است.
هدف جستجو در واقع همان دلیلی است که کاربر برای کاوش یک موضوع به موتور جستجو مراجعه می کند. سرچ اینتنت یا هدف جستجو – Search intent نشان می دهد که جستجوگر در تلاش است تا با شروع سفر خود در دنیای نتایج، به هدف اش دست پیدا کند. این همان مسیری است که شما باید برای شناخت اش تلاش کنید زیرا موفقیت در این موضوع، شما را قادر خواهد ساخت نرخ تبدیل را نیز پیش بینی کنید.

نرخ پرش

این شاخص نشان می دهد که یک جستجوگر از صفحه سایت بازدید کرده و بدون تعامل بیشتر خروج داشته است. باور عمومی بر این است که این فاکتور با کیفیت وبسایت مرتبط است، اما در واقع اطلاعاتی، هرچند جزئی در مورد تجربه کاربر به ما می‌دهد. سایت های فروشگاهی در برابر سایت های محتوا محور از نرخ پرش متفاوتی برخوردار هستند.

عمق اسکرول

همانطور که از نام اش پیداست، این شاخص به میزان اسکرول صفحات تا انتها را مشخص می کند. بیشتر از اینکه بخواهیم به پیمایش صفحه بپردازیم، باید درباره علت این کار تامل داشته باشیم. بحث بر سر اهمیت محتوا است. عناصر مالتی مدیا، فرم های تماس و از این قبیل می تواند بازخورد یک فرد را در تعاملی که با آنها دارد مورد سنجش قرار دهد. آیا در صفحه شما کلمات بیهوده وجود دارد؟ یا از همه مهم تر، آیا ادامه اسکرول صفحه برای بازدیدکننده جذاب است؟ برای محاسبه عمق اسکرول می توانید از Google Analytics بهره ببرید.
در گوگل آنالیتیکس، قادر هستید اهدافی را تعیین و اندازه‌گیری کنید. بدین شکل می توانید بفهمید سایت شما چقدر به goals خود دست می یابد. اگر هدف شما برای پیمایش یک صفحه، پر کردن فرم است، می توانید آن را به عنوان یک هدف-goal تنظیم کنید. هنگامی که بازدیدکنندگان سایت کاری را انجام می دهند، آن را در گزارش های خود مشاهده کنید.

ترافیک جستجو

رتبه بندی در نتایج جستجو یک معیار ارزشمند برای خروجی عملکرد سئوی سایت است. اما اندازه گیری میزان ترافیک ارگانیک سایت چیزی نیست که در بدو ورد افراد به سایت ختم شود. هدف از حضور در نتایج یعنی به خواسته و نیت کاربران پاسخ دادن. اگر سایت تان جایگاهی دارد اما ترافیک مورد انتظار را دریافت نمی کنید، این یک مشکل است. باید به این سوال پاسخ دهید که سایت شما چقدر از ترافیک جستجو را دریافت می کند.

ابزارهای مورد نیاز برای ارزیابی عملکرد سئوی سایت

برای درک بهتر مسیری که می پیمایید، باید بتوانید آنها را بررسی و آمار را تحلیل کنید. قبلا در خصوص اهمیت اندازه گیری مواردی را ایراد کردیم، حال بیایید با هم به مرور مهم ترین ابزارهای مورد نیاز سایت بپردازیم.

  • کنسول جستجوی گوگل – کنسول جستجوی گوگل محلی برای اطلاع از داده های مربوط به عملکرد و ترافیک سایت است. این ابزار مملو از گزارش‌ هایی است که می‌توانید از آنها برای شناسایی خطاها، فرصت‌ها و تعامل کاربر استفاده کنید.
  • کنسول جستجوی بینگ – Bing عملکردی مشابه GSC دارد. از جمله، به شما نشان می دهد که سایت شما در در نتایج بینگ چگونه عمل می کند و فرصت هایی برای بهبود و بهینه سازی در اختیار شما قرار می دهد.
  • لایت هوس – یکی از ابزارهای گوگل است که برای اندازه‌گیری عمیق عملکرد وب‌ سایت با جزئیات بالا به شما کمک می کند. دسترس پذیری، سرعت لود صفحه با متریک های فراوان و عملکرد در نمایش موبایل و غیره از جمله مسایل قابل بررسی در لایت هوس است. این داده ها درک شما را از وضعیت وب سایت ارتقا می دهد.
  • ابزار PageSpeed ​​Insights – یکی از محبوب ترین روش های دست یابی به گزارش سرعت لود سایت که صفحات را بررسی و پیشنهاداتی در رابطه با افزایش سرعت این صفحات، ارایه می کند.
  • ابزار بررسی داده های ساخت یافته – rich result test یکی از سرویس های گوگل در شناسایی وجود طرحواره ها و اسکیما است.
  • سازگاری با موبایل – موبایل فرندلی یکی از مهم ترین فاکتورهای سئوی صفحه در نتایج جستجو است. همانطور که حتما می دانید، این مهم است تا بفهمید کاربران تان می وانند به بهترین شکل سایت را در موبایل پیمایش کنند یا مشکلاتی وجود دارد که از آن بی خبرید.

اولویت بندی اهداف در پروژه های سئو

الویت بندی اهداف در پروژه های سئو

در حالی که میلیون ها روش مختلف برای اولویت بندی در برنامه ای یک پروژه سئو وجود دارد، لازم است آنها را از نظر اهمیت و فوریت رتبه بندی کنید. با اینحال به این فکر کنید کدام موارد می تواند بیشترین بازگشت سرمایه را برای سایت تان فراهم و به اهداف مورد نظرتان کمک کند.

بسیاری از مدیران سایت ها بدون توجه به نیاز کاربر، پیشرفت سئو را ارزابی می کنند. آنها عمداتا به نتایج بدست آمده در آمار می نگرند تا خواسته هایی که دائما بروز می شوند. به همین دلیل است که استفاده از مهارت‌های ارتباطی میان شما با مخاطبین تان، شما را قادر می سازد بینش بهتری به پیشبرد اهداف تان ببخشد.

بهترین کاری که می توانید برای تقویت اعتماد به نفس، مهارت ها و توانایی های خود انجام دهید این است که شیرجه بزنید و دستان خود را کثیف کنید. این یک مثال بسیار خوب برای وقتی است که قصد دارید تصمیم های بزرگ بگیرید. اگر در مورد پیشرفت پروژه سئو جدی هستید و امیدوار هستید بهترین خدمات را به مشتریان تان بدهید، ما یک لیست سریع از کارهایی که می توانید برای هدایت گام های بعدی خود در دنیای گسترده و شگفت انگیز سئو استفاده کنید، گردآوری کرده ایم.

قبل از شروع یک پروژه جدید، لازم است که معماری، طراحی، UX و سایر ملاحظات ضروری سایت را مشخص کنید. توصیه می‌کنیم تصمیمات استراتژیک سئو را قبل از طراحی و ساخت وب‌ سایت بگیرید.

  • بر روی اهداف خود و قوانینی که در نظر دارید تمرکز کنید.
  • سایت شما باید برای خزش و ایندکس شدن آماده باشد.
  • تحقیق کلمات کلیدی را کامل انجام دهید، زیرا این پروسه گاهی روزها زمان می برد.
  • تمام بهینه سازی هایی که انجام می دهید باید بخوبی صورت پذیرد.
  • ارزیابی های فنی لازم برای فاکتورهای سئو را در سایت انجام دهید.
  • لینک سازی سایت بسیار مهم است، اعتبار میان صفحات از لینک بیلدینگ اصولی ارزش میگیرد.
  • معیارهای مناسب را اندازه گیری و کارها را اولویت بندی کنید.
  • نترسید، سراغ کارهای سخت بروید . محتوایی که دوباره نویسی کرده اید را برای کلمات جدید در یک سایت آزمایشی بررسی کنید. این کمک می کند تا اهداف طولانی‌ تری تعیین و با رقبای قوی‌ تری رقابت کنید.
  • سعی کنید راه بیشتری را طی کنید و خودتان را برای یادگیری سئوی فنی به چالش بکشید.
  • برای ارزیابی اینکه چه چیزی در یک پروژه سئو بخوبی کار می کند یا خیر وقت بگذارید. به این فکر کنید که در آینده چگونه کارها را کمی متفاوت تر انجام خواهید داد تا به بهبود عملکرد کمک کنید.

سخن پایانی در مورد پارامتر های موفقیت سئو

وقتی صحبت از پیشرفت و موفقیت در پروژه سئو می شود، داده ها بهترین دوست شما هستند. می‌توانید از مجموعه ابزارهای تحلیل و بررسی برای نظارت دقیق بر رتبه‌بندی، لینک سازی، سلامت سایت و موارد دیگر استفاده کنید. پیشرفت در پروژه سئو با ابزارها و زیر نظر گرفتن مشتری و مخطابین تان میسر است. اما زاویه دیگری به نام ارزیابی خود است که در واقع عملکرد تجربی و تخصصی شما را نشانه رفته است.

شما باید دائما تست و تکرار کنید و دوباره به آزمایش بپردازید. بسیاری از کارشناسان سئو، سایت های آزمایشی دارند که در آن مشکلات و دیدگاه های شان را در سئو به چالش می کشند. تجربه باعث می شود تا تکنیک های موثر را قبل از ورود به سایت مشتری در این بستر مورد ارزیابی قرار دهند. پیشرفت در پروژه سئو قابل اندازه گیری است اما نباید با بررسی خروجی کارهایی که از آن اطمینان ندارید بگذرد.

سوالات متداول درباره معیار های موفقیت در سئو

آیا هدف گذاری در پروژه سئو بر اساس کلمات کلیدی درست است؟

خیر، این استراتژی باعث بوجود آمدن مشکلاتی از قبیل: اسپم شدن به دلیل پافشاری در کسب نتیجه، عدم کسب نتیجه بر اساس هدف و از دست دادن ورودی به خاطر تغییر نتایج جستجو.

معیارهای درست برای نتیجه گیری در پروژه سئو چیست؟

افزایش ترافیک ارگانیک، بهبود رتبه کلمات کلیدی، بهبود نرخ کلیک، رتبه بندی بر اساس کلمات کلیدی مهم و مرتبط، بهبود نرخ تبدیل، بهبود زمان ماندگاری کاربر، بهبود نرخ پرش صفحات.

از چه ابزارهای برای موفقیت در پروژه سئو می توان استفاده کرد؟

کنسول جستجوی گوگل، کنسول جستجوی بینگ، ابزار لایت هوس، PageSpeed ​​Insights، موبایل فرندلی و ابزار rich result test جزئی از مهم ترین ابزارهای سئوی سایت هستند.

چه فاکتورهایی در سنجش موفقیت سئو نادرست است؟

رتبه الکسا، تعداد لینک ها و بک لینک ها، الگوبرداری از استراتژی سئوی رقبا، کلمات کلیدی اشتباه و DA-PA و همچنین رتبه بندی با ساتفاده از ترافیک فیک.

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *