سئو محلی چیست و چه نقشی در کسب و کار های انلاین دارد؟

لوکال سئو یا سئو محلی چیست؟

مدیر هر کسب و کاری که باشید، مخاطبین و مشتریان محلی شما همواره در یک منطقه بخصوص بدنبال خدمات و محصولات تان هستند. هر نیازی که بر اساس موقعیت مکانی به موتورهای جستجو بیاید، تنها وب سایت هایی به نتایج راه پیدا می کنند که موقعیت مکانی و محلی شان بدرستی کار شده باشد.

آیا یک فروشگاه اینترنتی را اداره و یا سرویس هایی را برای شهری مشخص ارایه می کنید؟ اگر جامعه مخاطبین هدف شما آن دسته از افرادی هستند که بر حسب مکان، خواسته شان را جستجو می کنند، لازم است به بهترین شکل ممکن سایت تان را برای موتورهای جستجو بهینه تا به ترافیک محلی دست پیدا کنید.

لوکال سئو یکی مهمترین فعالیت ها در حوزه سئو به شمار می رود.

لوکال سئو یا سئوی محلی چیست؟

سئوی محلی به تمام روش هایی اشاره دارد که برای بهینه سازی یک وب سایت به منظور افزایش ترافیک و آگاهی از برند یا خدمات و محصولات برای منطقه ای بخصوص صورت می گیرد. دستورالعمل های مرتبط با سئوی محلی شامل یافتن کلمات کلیدی منطقه ای، بهینه سازی کسب و کار در نقشه گوگل و پیکربندی های”NAP” که مختصر شده Name Address و Phone number است.

سئوی محلی چگونه کار می کند؟

سئوی محلی مانند جستجوی عادی عمل می کند. وقتی شخصی جستجویی انجام می دهد، گوگل ایندکس ها را بررسی می کند تا بهترین نتایج را برای درخواست آن شخص ارایه دهد. چیزی که سئوی محلی را منحصر به فرد می کند این است که گوگل از شاخص های بخصوصی برای رتبه بندی نتایج جستجوی محلی استفاده می کند.

سیگنال های رتبه بندی برای یک جستجوی محلی به این ترتیب است:

  • مکانی که شخص از آنجا جستجو می کند
  • پیکربندی های NAP
  • ثبت اطلاعات یک کسب و کار در نقشه گوگل یا پروفایل گوگل بزینس
  • کلمات کلیدی استفاده شده برای جستجوی یک کوئری در منطقه بخصوص
  • کلمات کلیدی استفاده شده در جستجوها
  • تعداد جستجوهای صورت گرفته برای یک کسب و کار محلی
  • اشتراک گذاری کسب و کار در رسانه های اجتماعی
  • نظرات و امتیازات ثبت شده واقعی برای کسب و کار

وقتی صحبت از جستجوی محلی به میان می آید، موقعیت جغرافیایی کاربر بر اساس پارامترهایی مانند IP و موقعیت مکانی برای نمایش نتایح در محلی که مدنظر اش است ارایه می شود. فرض کنید به دنبال نزدیک ترین تعمیرگاه دوچرخه هستید، در اینجا گوگل نزدیکترین تعمیرگاه دوچرخه به شما را بر روی سرپ و یا نقشه بر می گرداند. این موضوع از جایی اهمیت پیدا می کند کخ کسب و کارها می توانند خدمات و محصولات شان را برای مشتریان و یا مخاطبینی که در محدوده شان هستند را بسرعت و با کیفیت بالا ارایه کنند.

هرچند یک کاربر می تواند بر اساس موقعیت جغرافیایی که دارد، نتایج مورد نیاز اش را در منطقه بخصوص جستجو کند، اما وب سایت ها برای نمایش در این بخش نیازمند رعایت دستورالعمل هایی هستند. در واقع به مجموع اقداماتی که برای تعیین مکان جغرافیایی کسب و کار صورت میگیرد و موتور جستجو را از این جهت آگاه می سازد، سئوی محلی گفته می شود.

شما می توانید به کمک جستجوی محلی و بهینه سازی هایی که انجام می دهید، از ظرفیت های بالقوه مشتریان منطقه ای بهره مند شوید. این موضوع کمک می کند تا وقتی یک جستجوگر برای یک کوئری در منطقه ای اعلام نیاز می کند، علاوه بر اینکه در Google My Business رتبه بندی خواهید شد، خواهید توانست میلیون ها مشتری را در اطراف خود بیابید.

تمرکز سئوی محلی بر رتبه گرفتن سایت در یک مطنقه بخصوص است و کلیه فعالیت های سئویی مانند آن پیج، آف پیج و تولید محتوا و حتی لینک سازی را در بر میگیرد. موتورهای جستجو بر اساس منطقه جغرافیایی کاربران، نتایج را برای کوئری های مشابه تغییر می‌دهد تا بهترین انتخاب ها را به کاربران نشان دهد زیرا بعضی عبارت‌های جستجو شده در موتور جستجو باید در هر منطقه جغرافیایی متفاوت باشد. به عنوان مثال وقتی شما برای کوئری “خدمات سئو در تهران” جستجو می کنید، باید مجموعه از خدمات در کل شهر تهران نشان داده شود.

این موضوعات به تجربه کاربری وابسته است و الگوریتم های گوگل نیز در تشخصی عبارت ها و نتایج بخوبی عمل می کنند. بدین ترتیب کسب و کارهای آنلاین شانس بیشتری برای بهینه سازی های تخصصی تر و حصوری موفق در نتایج جستجو دارند.

سیگنال‌ هایی مانند محتوای محلی، شبکه های اجتماعی، لینک سازی های صورت گرفته و توجه به شعب و غیره برای رتبه گرفتن در جستجوی محلی نقش بسیار مهمی را بر عهده دارند. هرچقدر که در سایت برای سرویس ها و انواع محتوا بر روی عباراتی که به یک منطقه اشاره دارد کار کنید، در مسیر بهینه سازی قدم های موثری برخواهید داشت.

کاروسل سئوی محلی – local carousel

فیچرهای گوگل و همچنین ریچ اسنیپت ها شرایطی را ایجاد می کنند تا کاربران تعامل بهتری داشته باشند. در نتایج جستجوی محلی فیچر local carousel به نمایش سرویس ها و خدمات یک منطقه می پردازد که شامل تصاویر، رویو ها و اطلاعاتی در خصوص آنها است. این موقعیت بر روی نرخ تعامل و CTR تاثیر بسزایی دارد و ترافیک طبیعی تر و صدالبته تخصصی تری را به سایت هدایت می کند.

هرچند گوگل بصورت خودکار نتایج را بر اساس موقعین کاربر نمایش می دهد، در عین حال لازم است که فاکتورهای لوکال سئو را در سایت مد نظر داشته باشید. تمام موتورهای جستجو از جمله گوگل توجه خاصی به local seo و نمایش بهترین و نزدیک‌ترین نتایج به کاربران خود دارند. این موضوع اهمیت پرداختن به ماهیت کسب و کار و پیکربندی های محلی را نشان می دهد. در اولین مرحله، باید کسب و کار خود را در نقشه گوگل ثبت کنید تا بتوان موقعیت جغرافیایی تجارت تان را در دسترس همه قرار داد. در این خصوص می توانید آموزش ثبت سایت در نقشه گوگل را مطالعه و قدم نخست را برای پرداختن به سئوی محلی بردارید.

اهمیت سئوی محلی در نتایج جستجو

بیشتر از هروقت دیگری، مخصوصا با افزایش استفاده از تلفن همراه که نشان دهنده موقعیت های مکانی مختلف کاربران است، جستجوگران، وابسته به کوئری های محلی در جستجو های شان هستند. تا قبل از این مردم برای یافتن یک تعمیرگاه و یا جستجو برای رستوران و یا درمانگاه، به دفتر تلفن و راهنمای دیجیتالی پناه می بردند، اما موتورهای جستجو با امکاناتی که دارند تنها با چند کلیک نقش هر چیزی را برای بهترین و نزدیک ترین نتیجه ایفا می کنند.

با جستجوی یک کوئری در گوگل، نتایجی به دست می آید که بر اساس IP شخص به مکان مرتبط به آن مربوط است. با ذکر یک شهر یا منطقه خاص در جستجو، گوگل نتایج را محدود و مکان‌های خاصی را به نمایش می گذارد. بدین ترتیب سئوی محلی بر روی رتبه بندی اصلی شما نیز تاثیر می گذارد زیرا ترافیک متمرکز و پایداری را از این بخش به سایت روانه می کند.

به عنوان مثال وقتی برای یافتن یک رستوران در اصفهان جستجو می کنید، فهرستی از نتایج نشان داده میشود که شامل نقشه گوگل و نتایج عادی است. در گوگل مپ تمام تجارت های محلی که مرتبط با سرچ است مشخص شده و به کاربر نشان داده خواهد شد. در اینجا هر کسب و کار شامل عکس، نظرات، امتیازات و همچنین فیدبک های راهنمایان محلی است تا بتوانید بهترین انتخاب را به ارمغان بیاورید.

دیری نگذشته که برای پیدا کردن تلفن یک مکان، آدرس یک شرکت و یا حتی ایستگاه های اتوبوس و فروشگاه، باید از خانه بیرون می آمدید و یا از دیگران پرس و جو می کردید. در روزنامه ها صفحه ای بود به نام نیازمندی ها که هر چیزی از جستجوی کار و یا ارایه خدمات در آن جاپ میشد و کار جایی خراب تر بود که بسیاری از این نتایج از اعتبار و یا صحت برخوردار نبوده و بعضا منقضی شده بودند، اما دیگر نیازی به هیچکدام از این کارها نیست و صرفا کافی است به یک موبایل یا رایانه دسترسی داشته باشید تا با چند کلیک ساده، هم بهترین نتیجه و هم بروز ترین داده ها در اختیارتان باشد.

بر اساس آمار و گزارش های تهیه شده، بیش از 60 درصد افرادی که با تلفن همراه شان یک جستجوی محلی را انجام داده اند، طی یک روز مراجعه حضوری به مکان های مورد نیاز داشته اند. زیرا بخش بزرگی از خدمات غیر حضوری است و با پرداخت هزینه، کالا برای شما درب خانه تحویل داده می شود. اما برای مواردی چون تعمیرگاه، درمانگاه و یا مراکز تفریحی و از این قبیل، تا 85 درصد جستجوهای محلی نرخ تبدیل قطعی را به ارمغان آورده اند.

اگر به جستجوی محلی و کمشتریان هدف این حوزه به دید یک بسته ترافیکی نگاه کنیم، در صورتیکه نتوانید در این حوزه بخوبی فعال باشید و یا اصلا پیکربندی مورد نیاز را در این زمینه نداشته باشید، قطعا بخش بزرگی از نتایج و از همه مهم تر فرصت ها را از دست خواهید داد. اگر بخواهیم باز هم بر روی اهمیت نتایج محلی تاکید کنیم، بیش از 96 درصد افراد برای نیازهای منطقه ای شان از جستجوی محلی بهره می برند.

مشتریانی که با جستجوی محلی قصد دارند بر بستر آنلاین برای یک کسب و کار به جستجوی نیازهای شان بپردازند، قطعا به نتایجی اتکا می کنند که قابل اعتماد باشند و مرتبط ترین نتیجه را به موتور جستجو بسپراند.

روش های بهینه سازی سئو محلی

برای آماده سازی وبسایت در جستجوی محلی راه حل های نسباتا آسان اما حساسی وجود دارد که با انجام شان می‌توان حضوری موثر در نتایج محلی و منطقه ای داشت. در اولین مرحله، سئوی محلی با ثبت سایت در نقشه گوگل صورت می پذیرد که با درج آدرس و اطلاعات کسب و کار انجام می شود. داده هایی از جمله آدرس، شماره تماس، وب سایت، صندوق پستی و ساعات کاری در نمایش تجارت شما نقش بسزایی دارند و باید بر اساس اطلاعات واقعی باشد.

یکی دیگر از روش های ثبت کسب و کار در بحث سئوی محلی، استفاده از ابزار Google My Business است که نقش مهمی را بر اساس سایر امکانات بر عهده دارد. هرچند به دلیل تحریم فعلا امکان استفاده از این سرویس برای کاربران ایرانی میسر نیست، اما شناخت آن می تواند الگوی خوبی برای بهره برداری در نحوه پیکربندی تجارت محلی تان باشد.

صفحاتی که عناوین آنها دارای کلمات کلیدی محلی است، در نتایج جستجوی محلی رتبه بالاتری دریافت می‌کنند، به عنوان مثال با جستجوی خرید گوشی موبایل در تهران، در صورتیکه که موقعیت جغرافیایی کاربر در تهران شناسایی شود، صفحات دارای عناوین کلمه تهران برای رتبه بندی در جایگاه های محلی نمایش داده می شوند. در این میان درج اطلاعاتی چون آدرس و نقشه در صفحه تماس با ما هم برای تصدیق موقعیت مکانی خدمات سایت از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای سئوی محتوا، لازم است بر روی کلمات کلیدی که به یک محل اشاره می کنند تمرکز کنید. عبارت خدمات موبایل در برابر خدمات موبایل در تهران رتبه سایت را برای سئوی محلی ارتقا می دهد زیرا مکان و نیاز سرویس و خدمات از نظر منطقه ای مشخص است.

لینک سازی خارجی نقش بسیار مهمی در لوکال سئو دارد. در واقع با ایجاد پروفایل‌ ها و لینک سازی در دایرکتوری ها و سایت های معتبر به اراتقا اعتبار در این بخش کمک می شود. دریافت لینک‌های با کیفیت و واقعی از سایت‌های مرتبط با حوزه کاری و هدف‌ گذاری بر روی عباراتی که به مکان جغرافیایی شما اشاره دارد، تاثیر بسزایی در سئوی محلی دارد که باید مورد توجه واقع شود.

نکات لازم برای سئوی محلی

تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی را می‌توان مهم‌ترین بخش های استراتژی های سایت از جمله سئوی محلی دانست. اگر عبارت‌ هایی که کاربران در یک منطقه جغرافیایی‌ برای کسب‌ و کارهایی مانند خدمات شما جستجو می‌کنند، بدست بیاورید، بخش بزرگی از کار انجام شده است. جهت پیدا کردن این عبارت‌ ها ابتدا خودتان را جای مخاطبین تان بگذارید و به این فکر کنید که اگر در جستجوی یک سرویس بخصوص در منطقه تان باشید، چه جملات و عبارت هایی را جستجو می کنید.

در کوئری هایی که جستجو می شوند باید نام منطقه یا شهر خودتان را بگذارید. این عبارت‌ ها معمولا بیشترین جستجو را توسط کاربران دارند. علاوه بر این خواهید توانست با کمک پیشنهادات گوگل برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید. تحلیل رقبا و همچنین کمک گرفتن از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی نیز در این زمینه به شما کمک های شایان توجهی می کند.

ثبت در نقشه گوگل

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، باید در گوگل مپ محل دقیق کسب‌ و کار به همراه شماره تماس، ساعات کاری و چند عکس را در صورت موجود بودن درج کنید. پیکربندی های”NAP” که مختصر شده Name Address و Phone number است را برای این بخش فراموش نکنید.

دایرکتوری های محلی

با ذکر نام، آدرس و شماره تماس در سایت‌ های مختلف، موتورهای جستجو راحت تر می‌توانند کسب و کارتان را شناسایی کنند. سعی کنید اطلاعات کسب‌ و کار خود را در سایت‌ های دایرکتوری مرتبط، نیازمندی‌ ها و دسته‌ بندی مشاغل ثبت کنید. همه چنین سرویس های جستجوی مشاغل و نیازمندی های آنلاین در این زمینه به شما کمک خواهند کرد.

سئو داخلی و کلمات کلیدی محلی

در ابتدا باید ساختار سایت برای سئوی محلی بهینه سازی کنید. در واقع لازم است تا برای هر نوع خدمت یا سرویس با موقعیت‌های جغرافیایی فعال، یک صفحه فرود جداگانه طراحی و ایجاد کنید تا برای کلمات کلیدی همان منطقه بهینه سازی اجرا شود. به عنوان مثال اگر چندین شعبه در شهرهای مختلف دارید، باید برای هرکدام از عبارت های محلی کسب و کارتان یک صفحه مجزا داشته باشید و آن را بخوبی آماده سازی کنید.

یکی دیگر از روش های بهینه سازی سئوی محلی، استفاده از اسکیمای تجارت محلی یا سازمان است. طرحواره های لوکال بزینس با داده ها و پراپرتی هایی که دارند، اطلاعات بسیار دقیق و کاملی را برای درک بهتر موتور های جستجو دریافت و ارایه می کنند. همچنین این فیلدها با مقادیری که به کسب و کار شما مربوط می شود، به نمایش در لوکال پک و نتایج محلی می انجامد.

سئو خارجی و کلمات کلیدی محلی

برای سئو خارجی لازم است تا انکر تکست ها را از کلمات کلیدی محلی انتخاب کرده و همچنین از سایت های محلی لینک ورودی معتبر و مرتبط دریافت کنید. دقت داشته باشید که لینک های خارجی که به سایت شما اشاره می کنند در صورتیکه از منابع غیر قابل اعتماد یا متفرقه باشند، تاثیر منفی بر تجارت تان می گذارند.

سایت را برای موبایل بهینه کنید

سایت شما باید برای دستگاه‌ های مختلف بخصوص تلفن همراه بخوبی نمایش داده شود. با توجه به این بخش بزرگی از جستجوهای منطقه ای با گوشی موبایل انجام می شود، لازم است حتما به این مهم بپردازید تا ترافیک لوکال را از دست ندهید.

توجه به نظرات و امتیازات

نظرات و فیدبک های کاربران و مشتریان شما، سرمایه های سئوی محلی سایت هستند. جمع زیادی از کاربران و مخاطبین سایت ها به بخش کامنت ها و نظرات توجه بسیار زیادی دارند. در نقشه گوگل، موتور جستجو به review ها تکیه می شود و همچنین مشتریان بالقوه نیز برای تصمیم گیری مصمم تر خواهند بود.

گذشته از تمام اینها، محتوای ارزشمند، کالای با کیفیت، خدمات موثر و جلب رضایت مشتری را باید در اولویت اول قرار دهید. هرچقدر هم که در سئوی محلی موفق باشید، اگر در سایت چیزی برای ارایه نباشد، این به معنی شکست خواهد بود. اگر کسب و کار شما در یک منطقه جغرافیایی بخصوص فعالیت متمرکز تری دارد، سئوی محلی مانند شیشه حیات تجارت تان است.

عدم توجه به مشتریان و کاربرانی که در نتایج منطقه ای به دنبال شما هستند، به معنی جا ماندن از مسابقه ای است که تمام رقبای تان در آن پیروز هستند و شما حتی مسابقه را شروع نکرده اید. تصور کنید که یک کاربر با موبایل خود در جستجوی خدمتی است که شما در همان نزدیکی ارایه می کنید. آیا نرخ تبدیل و فروش موفق نصیب شما می شود یا رقبای منطقه ای شما.

اگر قصد دارید سئو سایت خودتون رو برون سپاری کنید پیشنهاد می کنیم مقاله تعرفه های سئو سایت رو حتما مطالعه کنید.

یک نظر در مورد “سئو محلی چیست و چه نقشی در کسب و کار های انلاین دارد؟

  1. شربتدار

    سلام وقت بخیر، من یک سوال داشتم، اگر سایتی لوکال سئو شده باشه چطور ممکنه با هردو گوشی که تو یه منطقه سرچ یکسان انجام میشه نتایج متفاوت باشه؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *