آیا پاپ آپ ها (Pop-up) می توانند بر سئو تاثیر گذار باشند؟

Can a Popup Affect Your SEO

پاپ آپ در سئو، مثل یک شمشیر دولبه است! چراکه هم می تواند سئو فرندلی باشد و هم دشمن سئو؛ هم می تواند کاربر را تبدیل به مشتری کند و هم او را فراری دهد. به دلیل همین مرز باریکی که بین Pop-upهای مثبت و منفی داریم، خیلی ها ترجیح می دهند که کلاً قید آن را بزنند. اما اگر شما می خواهید از پتانسیل پاپ ها به بهترین شکل استفاده کنید، تا انتهای این راهنما همراه ما باشید تا با انواع پاپ های مثبت و منفی و تاثیر پاپ آپ در سئو آشنا شوید.

پاپ آپ ها مسئله ای مهم در دنیای سئو هستند که برای داشتن یک سئو موفق در دنیای اینترنتی لازم است نسبت به تاثیر پاپ آپ بر سئو و همچنین نحوه ی عملکرد آن آشنا باشید و همچنین باید بدانید که چه نوع پاپ آپی می تواند بر سئو شما تاثیر مثبت بگذارد و این قابلیت را دارد که کاربران موجود در سایت شما را به مشتری تبدیل نماید و چه نوع از پاپ آپ می تواند تاثیرات منفی بر سئو سایت داشته باشد و حتی موجب شود گوگل برای شما جرایمی در نظر گیرد. تنها در صورت شناخت کامل نوع این پاپ آپ هاست که شما با استفاده از آن، سئوی سایت خود در را دچار ریسک نمی نمایید.

فهرست

هدف اصلی از نمایش پاپ آپ ها چیست؟

به طور کلی نمایش درست پاپ آپ ها، می تواند دستاوردهای مهمی برایمان داشته باشد؛ مثل:

  • نمایش محصولات مرتبط
  • نمایش محصولات وابسته به هم
  • ترغیب کاربر برای نزدیک تر شدن به خرید (مثل نهایی کردن سبد خرید)
  • تشویق کاربر به وارد کردن ایمیل (با هدف جمع آوری ایمیل ها برای ایمیل مارکتینگ)
  • تبلیغات محصولات جانبی سایت ؛ مثل Ebookها و … .
  • کمک به نظرسنجی از کاربران

همه این دستاوردها هم احتمال فروش را بیشتر می کنند و هم مدت زمان بیشتری کاربر را در سایت نگه می دارند. درنهایت، وقتی گوگل هم این دستاوردها را می بیند، سایت شما را به عنوان یک منبع استاندارد و جذاب شناخته و رتبه شما را ارتقا می دهد.

چرا بهتر است پاپ آپ ها را در صفحاتمان بگنجانیم؟

می دانیم که تاثیر پاپ آپ در سئو، می تواند مثبت یا منفی باشند. بنابراین قبل از هر چیزی، این سؤال مطرح می شود که با وجود این ریسک، چرا اصلاً باید به سراغ این پنجره ها برویم؟ در پاسخ این سؤال، به چند ویژگی جذاب Pop-upها اشاره می کنیم:

  • کاملاً قابل مشاهده هستند و در معرض دید کاربر قرار دارند.
  • می توان آنها را دسته بندی کرد و بر اساس این که چه کاربری در حال مشاهده این صفحه است، پاپ آپ مناسب را نشان داد.
  • زمانبندی نمایش آنها، می تواند بر اساس رفتار کاربر تنظیم شود.
  • نوع نمایش آنها جذاب است؛ بنابراین احتمال این که بتواند کاربر را جذب کند و در سایت نگه دارد بالاست.

البته غیر از این مزایا، پاپ آپ ها نرخ تبدیل خوبی را هم برای سایت به ارمغان می آورند که در ادامه به آن می پردازیم.

نقش پاپ آپ ها در نرخ تبدیل چیست؟

همه افرادی که در تلاش برای بهبود سئو سایت هستند، می دانند که جلب توجه بازدیدکنندگان سایت اصلاً کار آسانی نیست و اینجاست که پاپ آپ های مثبت، می توانند به کمک ما بشتابند. مطالعات زیادی هستند که نشان می دهند استفاده از پاپ آپ های درست، می تواند بر نرخ تبدیل (Conversion Rate) تاثیرات مثبت چشمگیری داشته باشد.

پاپ آپ های استاندارد، می توانند مسیر خرید را برای کاربران هموارتر کنند. برای مثال، فرض کنید به کاربری که در حال مشاهده صفحه یک گوشی موبایل است، تبلیغ قاب همان موبایل را در قالب یک پاپ آپ نشان دهیم. خب احتمال این که آن کاربر روی آن پاپ آپ کلیک کرده و قاب آن گوشی را هم بخرد زیاد است.

“پاپ آپ ها، با میانگین نرخ تبدیل 3.75%، یکی از ساده ترین راه ها برای تبدیل ترافیک سایت به فروش یا سرنخ هستند”

دو روی سکه تاثیر پاپ آپ در سئو

همانطور که اشاره کردیم، تاثیر پاپ آپ در سئو  هم می تواند مثبت باشد و هم منفی. همانطور که پاپ آپ های مثبت تجربه کاربری روان و شیرینی را برای کاربر فراهم می کند، پاپ آپ های منفی، آسیبی جدی به UX سایت می زنند. شاید شما هم تجربه کرده باشید که وارد سایتی شده اید که محتوای اصلی آن برای شما مفید و کاربردی است؛ اما این صفحه آنقدر پنجره پاپ آپ دارد که ترجیح می دهید سایت را ترک کنید.

اما این فقط تعداد زیاد پاپ آپ نیست که می تواند کاربر را کلافه کند؛ بلکه نمایش پیام های غیرمرتبط در این پنجره ها هم می تواند کاربر را از سایت شما دلزده کند. همینطور می تواند جریمه گوگل را هم به همراه داشته باشد. در ادامه جریمه گوگل برای Pop-upهای غیر مرتبط را می بینیم.

جریمه ی گوگل برای پاپ آپ های غیر مرتبط

جریمه ی گوگل برای پاپ آپ های غیر مرتبط
جریمه ی گوگل برای پاپ آپ های غیر مرتبط

از نظر گوگل پاپ آپ ها باید متناسب با محتوای خود سایت و محتوای صفحه مد نظر باشند. به همین خاطر نیز از تاریخ ۱۰ ژانویه سال  ۲۰۱۷ گوگل جرایمی را برای سایت هایی که پاپ آپ های غیرمرتبط با محتوای صفحه نشان می دهند، در نظر گرفت. این امر باعث شد رتبه بندی بعضی سایت ها، به دلیل رعایت نکردن نوع پاپ آپ ها دچار اُفت شود. این در حالی است که یکی از اصلی ترین هدف های ما در سئو، افزایش بازدید وب سایت است که با رتبه بندی پایین توسط گوگل، به آن نخواهیم رسید.

جریمه های گوگل برای پاپ آپ های  Intrusive Interstitial

گوگل برای وب سایت هایی که از پاپ آپ های  Intrusive Interstitial استفاده می کنند جرایمی در نظر گرفت چرا که برای کاربران بستن این پاپ ها دشوار است و وجود آنها برای کاربران به عنوان یک اسپم برداشت شده و سبب می شود کاربران از گذراندن وقت خود در سایت به دلیل وجود این Intrusive Interstitial رضایت نداشته باشند، امروزه عملیات ایندکس سازی تمرکز بر بهره گیری از فاکتور های موجود در استفاده از صفحات موبایل دارد، در نتیجه باید دانست که سئو موبایل چیست و باید توجه داشت که متاسفانه Intrusive Interstitial بر نتایج سرچ افراد در گوشی های موبایل تاثیر منفی می گذارد در نتیجه گوگل تصمیم گرفت برای سایت هایی که از این پاپ آپ ها استفاده می نمایند جرایمی در نظر گیرد.

آیا پاپ آپ ها ارزش ریسک را دارند؟

بالاتر دیدیم که نرخ تبدیل پاپ آپ ها می تواند چیزی حدود 4% باشد. این در حالی است که نرخ تبدیل فراخوان های سنتی و قدیمی تر، فقط در حدود 1% است. برای مثال طبق گفته ” Grow and Convert”، نرخ تبدیل CTAهای پایه و ابتدایی، چیزی بین 0.5 تا 1.5 درصد است.

با توجه به این آمارها، طبیعی است که خیلی از سایت ها ترجیح دهند از پاپ آپ ها به جای روش های سنتی استفاده کنند. یادتان باشد که هر 1 درصد نرخ تبدیل، ارزش زیادی برای کسب و کارهای آنلاین دارد؛ به خصوص وقتی پای کسب و کارهای تازه کار در میان باشد.

انواع پاپ آپ ها و تاثیر آنها در سئو

و اما بهترین راه برای استفاده درست از تاثیر پاپ آپ در سئو، شناخت انواع آن است. در ادامه با انواع Pop-up و مثبت یا منفی بودن آنها آشنا می شویم.

1- پاپ آپ های Intrusive Interstitial

وقتی صحبت از تاثیر پاپ آپ در سئو است، پنجره های Intrusive Interstitial که به آنها “بِینابِینی نفوذی” هم می گویند، از مواردی هستند که اثری منفی از خود به جا می گذارند. این نوع پاپ آپ:

  • کل صفحه یا قسمت اعظمی از آن را در می گیرد.
  • قبل از دسترسی کاربر به محتوای اصلی سایت، نمایش داده می شود. یعنی وقتی کاربر وارد سایت می شود، اول باید این پاپ آپ را ببندد و بعد چند لحظه منتظر بماند تا محتوای اصلی صفحه نشان داده شود.

مطمئناً در سایت هایی که رتبه های بالای گوگل را دارند، این پنجره ها را نمی بینید. چون این پاپ ها آسیبی جدی به UX سایت می زنند.

معایب استفاده از پاپ آپ های Interstitial

  • استفاده از این پاپ آپ ها سبب می شود که کاربران تمایل کمتری برای گذراندن زمان در وب سایت داشته باشند.
  • این پاپ آپ ها می توانند ریسک جریمه شدن شما در رتبه بندی SERP را افزایش دهد.
  • این پاپ آپ ها می تواند به راحتی (توسط اختیاراتی که گوگل دارد) از سایت شما حذف شود. درنتیجه هزینه ای که در این راستا صرف شده بی نتیجه باقی خواهد ماند.

مشخصات Intrusive Interstitial چیست

جریمه گوگل برای پاپ آپ های Intrusive Interstitial

از مهم ترین نکات تاثیر پاپ آپ در سئو ، چریمه هایی است که گوگل برای پاپ آپ های “Intrusive Interstitial” در نظر گرفته است. چراکه بستن این پاپ ها برای کاربران دشوار است. بنابراین وجود آنها برای کاربران به عنوان یک اسپم برداشت شده و سبب می شود کاربران از گذراندن وقت خود در سایت رضایت نداشته باشند.

به خصوص برای کاربران موبایل، این نوع پاپ آپ فقط می تواند یک عامل آزاردهنده باشد. پس از آنجایی که امروزه رتبه بندی سایت ها، به میزان ریسپانسیو بودن آنها برای موبایل وابستگی زیادی دارد، همین یک تصمیم اشتباه (یعنی استفاده از پاپ آپ های Intrusive Interstitial) می تواند جریمه گوگل را داشته باشد. لازم به ذکر است که در بلاگ ریراکو، می توانید با سئو موبایل به طور کامل آشنا شوید.

مرورگرهایی که پاپ آپ های Intrusive Interstitial را نشان نمی دهند!

بعضی از مرورگرها، مثل گوگل کروم و فایرفاکس، پاپ آپ هایی مانند Intrusive Interstitial را به طور خودکار می بندند. درواقع چون این مرورگرها می دانند نمایش این قبیل پنجره ها برای کاربران ناخوشایند است، سعی می کنند با این روش UX بهتری را برای کاربر رقم بزنند.

بنابراین اگر در سایت خود از پاپ آپ های Intrusive Interstitialها استفاده کنید، باید منتظر دو اتفاق باشید:

  1. این پنجره ها به کاربران نشان داده می شوند و آنها را از سایت دلزده می کند.
  2. این پاپ آپ ها به کاربران نشان داده نمی شوند، چون مرورگر آنها را حذف کرده است.

گوگل در چه شرایطی سایت دارای پاپ آپ Intrusive Interstitial را جریمه نمی کند؟

پاپ آپ های Interstitial در مواردی خاص، جریمه گوگل را نخواهند داشت. یعنی اگر این نوع پاپ آپ ها شرایط زیر را داشته باشند، تأثیر بدی روی سئو نمی گذارند:

  • گوگل بیشتر روی نمایش پاپ آپ های Interstitial در موبایل حساس است. بنابراین اگر این پاپ آپ ها را در نسخه های دسکتاپ یا تبلت سایت خود نشان دهید، ضرر کمتری خواهند داشت.
  • اگر اندازه این پاپ آپ ها را کمی کوچک تر در نظر بگیرید (طوری که تمام صفحه را نپوشانند)، گوگل کمتر با آنها مشکل خواهد داشت.
  • این که این پاپ آپ ها درست بعد از ورود کاربر به صفحه نشان داده شوند، کاملاً اشتباه است. اما این که اجازه دهید کاربر وارد صفحه شود و بعد از چند لحظه آن را نشان دهید، تصمیم بهتری است.
  • گاهی اوقات محتوای این پنجره ها، چیزی است که به ناچار باید قبل از نمایش محتوای اصلی صفحه نشان داده شود؛ در این صورت گوگل شما را برای نمایش این نوع پاپ آپ جریمه نخواهد کرد. برای نمونه پیام هایی مثل قبول یا رد کوکی ها، نمایش قوانین سایت، اطمینان از سن قانونی کاربر و …

2- پاپ آپ های Overlay Pop-ups

پاپ آپ های Overlay Pop-ups

پنجره پاپ آپ Overlay Pop-ups نیز تمام صفحه را دربرمی گیرد. استفاده از این نوع پاپ آپ نمی تواند تاثیرات قابل ملاحظه ای بر مارکتینگ و افزایش نرخ تبدیل داشته باشد؛ اما معمولاً می تواند زمانی که کاربر در سایت می گذراند را زیاد کند. البته دقت کنید که باید این پاپ آپ ها را در موقعیت مناسبی از صفحه جای گذاری کنید تا بتوانید شاهد تأثیرات مثبت آن باشید.

ویژگی های پاپ آپ های Overlay Pop-ups کدام است؟

ویژگی های پاپ آپ های Overlay Pop-ups کدام است؟

  • سئو فرندلی بودن.
  • مناسب بودن آن برای نمایش نوتیفیکیشن در موبایل ها.
  • مناسب برای نشان دادن پیامی مهم به کاربران.
  • می تواند متد مناسبی برای به دست آوردن ایمیل افراد باشد.
  • در صورت مرتبط بودن محتوای صفحه با پاپ آپ ها، می تواند برای کاربران جذاب باشد.

3- پاپ آپ Modal

پاپ آپ Modal

این نوع پاپ آپ شباهت زیادی به پاپ آپ Overlay دارد. درواقع تنها تفاوت آنها در این است که در پاپ آپ Modal، کاربر باید اقدامی کند (مثل ورود به پنجره ها). پاپ آپ Modal در بیزنس های زیادی استفاده می شود. چون وجود این نوتیفیکیشن ها برای کاربران می تواند مفید واقع شود و رضایت آنها را جلب نماید.

ویژگی های پاپ آپ Modal کدام اند؟

ویژگی های پاپ آپ Modal کدام اند؟

  • سئو فرندلی بودن.
  • این پاپ آپ کلیک های فراوانی را برای سایت فراهم می کند.
  • این نوع پاپ آپ در جمع آوری ایمیل کاربران می تواند مفید واقع شود.

4- پاپ آپ های New Window

پاپ آپ های New Window
پاپ آپ های New Window

این نوع پاپ آپ ها خارج از پنجره ای که کاربر در حال مشاهده آن است باز می شوند (در یک New Window). اما گوگل و موتورهای جستجوی دیگر، علاقه ای به باز شدن صفحات پنجره ای جدید ندارند. چراکه اکثر کاربران این پنجره ها را به عنوان اسپم (یا هرزنامه) می شناسند.

ویژگی های پاپ آپ New Window کدام اند؟

  • می تواند باعث نارضایتی کاربر از سایت شود.
  • می تواند به ویژگی سهولت دسترسی به سایت آسیب زند و UX سایت را خراب کند.
  • بستن پنجره های متعدد برای کاربران عملی دشوار است؛ درنتیجه این امر می تواند تاثیری منفی بر رضایت کاربران از سایت بگذارد.

چگونه از مزیت های پاپ آپ ها استفاده کنیم، بدون اینکه به سئوی ما خدشه ای وارد شود؟

حالا که با تاثیر پاپ آپ در سئو بیشتر آشنا شدید، می توانیم یک جمع بندی از پاپ های مثبت و منفی داشته باشیم:

  1. در درجه اول از پاپ آپ هایی که قسمت اعظمی از وب سایت و محتوای موجود در آن را در بر می گیرد استفاده نکنید. در عوض، از پاپ آپ هایی استفاده کنید که به صورت sidebar و lightbox و full screen یا به صورت شناور باشند تا موجب عصبانیت و یا خستگی کاربران نشوند.
  2. گزینه بستن پاپ آپ ها را در اندازه ای طراحی کنید که کاربر بتواند این پنجره را راحت ببندد.
  3. در نسخه موبایل سایت، تا جای ممکن از پاپ آپ ها استفاده نکنید.
  4. موضوع پاپ آپ را حتماً مرتبط با موضوع صفحه در نظر بگیرید.
  5. ظاهر ساده و جذابی را برای این پنجره ها طراحی کنید.

استفاده از چه پاپ آپ هایی می تواند برای سایت ها مفید واقع شود؟

استفاده از کدام پاپ ها برای سایت مفید است
استفاده از کدام پاپ ها برای سایت مفید است

در راستای توضیحات بالا، پیشنهاد ما این است که در وب سایت خود از پاپ آپ های new window و همچنین interstitial استفاده نکنید. به جای آنها، از پاپ آپ های overlay و modal استفاده کنید.

بهترین زمان برای نمایش پاپ آپ ها چه زمانی است؟

بالاتر گفتیم که گوگل صراحتاً اعلام کرده که پاپ آپ هایی را که فوراً بعد ورود کاربر داده می شوند، دوست ندارد. بنابراین هرگز پاپ آپ را قبل از نمایش محتوای اصلی صفحه نشان ندهید. اجازه دهید کاربر وارد سایت شوند، محتوای مورد نظرش را ببیند و حتی روی قسمت های دیگر سایت کلیک کند و بعد پاپ آپ را نشان دهید.

به عنوان مثال می توانید یک شرط برای زمان نمایش پاپ آپ در نظر بگیرید. مثلاً بگویید وقتی کاربر تا 50% صفحه اسکرول کرد، پنجره را نشان بده.

علاوه بر این یکی دیگر از بهترین زمان ها برای نمایش پاپ آپ، هنگام خروج کاربر است. یعنی وقتی کاربر گزینه خروج یا گزینه بازگشت به SERP گوگل را می زند، یک پاپ آپ به او نشان دهید. این روش به خصوص وقتی که به دنبال جمع آوری ایمیل کاربران هستید، می تواند نتیجه خوبی داشته باشد. در این صورت اگر کاربر از سایت شما رضایت داشته باشد، به احتمال زیاد موقع خروج، ایمیل خود را به شما خواهد داد.

نمایش پاپ آپ سئو فرندلی در موبایل

قبل تر گفتیم که بهتر است پاپ آپ ها را در نسخه های دسکتاپ و تبلت نشان دهید و در نسخه موبایل خیلی به سراغ آنها نروید. اما شاید به هر دلیلی ترجیح دهید که این پنجره ها را در موبایل هم نمایش دهید. در این صورت چند نکته زیر را حتماً رعایت کنید تا به سئو سایتتان صدمه وارد نشود:

  • پاپ آپ کوچکی را نشان دهید (معمولاً بین 20 تا 30 درصد از اندازه صفحه، می تواند انتخاب خوبی باشد)
  • از آنجایی که صفحه موبایل کوچک است، گزینه بستن پنجره را بزرگ تر نسخه های دسکتاپ طراحی کنید تا کاربر هیچ مشکلی برای بستن پاپ آپ در صفحه کوچک موبایل نداشته باشد. معمولاً اندازه 42 تا 72 پیکسل برای کلید بستن پاپ آپ، می تواند مناسب باشد.

آیا پاپ آپ ها می توانند تأثیر منفی بر سرعت سایت بگذارند؟

بله؛ پنجره های پاپ آپی، شامل یک سری اسکریپت و تصویر هستند. بنابراین وقتی آنها را به یک صفحه اضافه می کنید، درواقع آن صفحه را کمی سنگین تر کرده ایم. بنابراین این پنجره ها می توانند سرعت لود یک صفحه را کاهش دهند؛ به خصوص اگر از تصاویر حجیم در آنها استفاده شود.

چطور پاپ آپ ها را برای سرعت سایت بهینه کنیم؟

همانطور که گفتیم، کاهش سرعت سایت از مهم ترین موارد تاثیر پاپ آپ در سئو محسوب می شود. اما نگران نباشید! می توانید با رعایت نکات زیر، این پنجره ها را بهینه کنید:

  • از اسکریپت های بهینه استفاده کنید.
  • تصاویر داخل پاپ آپ ها را حتماً قبل از بارگذاری فشرده کنید (با ابزارهایی مثل Compressjpeg)
  • در صورت امکان، به جای تصاویر از HTML استفاده کنید. HTML معمولاً سبک تر از تصویر است.

نکته: اگر یک پاپ آپ را به سایتتان اضافه کرده اید، می توانید به کمک ابزارهایی مثل Pingdom Tools یا Google Page Speed Insights، ببیند وضعیت سرعت صفحه مد نظر باوجود این پنجره چگونه است.

نتیجه گیری نهایی در مورد تاثیر پاپ آپ در سئو

هدف نهایی گوگل، جلب رضایت کاربران است. درواقع گوگل به سایت هایی رتبه های برتر خود را می دهد که می داند کاربران از بودن در آنها لذت می برند. از انجایی که استفاده از پاپ آپ ها، هم می تواند کاربران را راضی تر کند و هم می تواند آنها را آزار دهد، گوگل حتماً چک می کند که آیا سایت ها پاپ آپ دارند یا نه و چه نوع پاپ آپی را نشان می دهند؟

بنابراین توصیه می کنیم که اگر می خواهید از پنجره های پاپ آپ استفاده کنید، حتماً به سراغ انواع استاندارد و درست آن بروید. ضمناً برای این که موضوع و جایگاه ایدئال پاپ آپ ها را پیدا کنید، چند چیز را بررسی کنید: چه هدفی از نمایش پاپ آپ دارید (جمع آوری ایمیل، فروش بیشتر یا …؟) و کدام صفحات ترافیک بیشتری دارند (تا پاپ آپ را آنجا نشان دهید). لازم است اشاره کنیم که در این راستا می توانید از خدمات سئو ریراکو استفاده کنید یا با مشاوران ریراکو در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *