ارتقای شاخص های eat برای سایت های ymyl

ارتقای شاخص های eat برای سایت های ymyl

سئو در سال 2015، گوگل سند راهنمای بسیار مهمی با عنوان “دستورالعمل‌ های ارزیابی کیفیت جستجو” یا به اختصار SQEG را منتشر کرد. این محتوا برای کمک به تیم ارزیابی انسانی گوگل که به بررسی کیفیت صفحات در وب می پردازند، طراحی شده است، با اینحال به ما نشان می دهد وقتی نوبت به بهبود کیفیت صفحه و افزایش عملکرد سایت می رسد، به چه چیزی باید توجه کنیم.

آیا در وب سایت خود به انتشار محتوا مشغول هستید یا محصولاتی را بصورت آنلاین می فروشید؟ صرفا عرضه کالا و خدمات و همینطور نشر مقاله به معنی وجود فروشگاهی پر رونق و یا وب بلاگی ارزشمند نیست. کاربران بسیار زیادی وجود دارند که با توجه به خواسته های شان می توانند تبدیل به خریداران به القوه و وفادار شده و در نهایت ضمن افزایش نرخ تبدیل، باعث ارتقا جایگاه صفحات سایت شوند. با تمام این تفاسیر باز هم اهمیت معتبر بودن اطلاعات و کیفیت محصولات منطبق با ویژگ ها را نمی توان نادیده گرفت.

یادتان باشد، هر فردی به محض ورود به سایت شما، اعتماد خود را نیز به همراه می آورد زیرا قصد دارد برای تهیه کالایی هزینه و یا برای سلامتی خود، دستورالعمل ها را دنبال کند. آنها به شما اعتماد می کنند زیرا برای خرید محصولی هزینه و با به عنوان مثال برای درمان خود به روش های کلینیکی سایت شما روی آورده اند. گوگل از الگوریتم ها و بروزرسانی های بسیار قدرتمندی برای اطمینان از پاسخ این سوالات بهره می برد که تاثیرشان بر روی سایت ها می تواند جزئی از فاکتورهای رتبه بندی باشد.

این مقاله به شما کمک می کند تا بتوانید با تکیه بر سه شاخص E-A-T و YMYL و همینطورBeneficial purpose دید بهتری برای بهبود کیفیت سایت تان بدست آورده و مفاهیم شان بخوبی درک کنید.

هدف سودمند – Beneficial purpose

دستورالعمل ارزیابی کیفیت جستجو – Search Quality Evaluator Guidelines یا به اختصار SQEG، همان چیزی است که ارزیاب های کیفی، برای بررسی وب‌ سایت ها در نتایج جستجو استفاده می کنند. هرچند این شاخص ها بصورت ستقیم بر روی رتبه بندی تاثیر صفحات تان تاثیر نمی گذارد اما اطلاعات ارایه شده توسط آنها برای بهبود نتایج جستجوی گوگل استفاده می شود. در سرتاسر SQEG چیزی که زیاد دیده می شود، واژه هدف است که نشان دهنده تمرکز بر روی تولید محتوای مطنبق با هدف کاربر است تا نوشتن یک مطلب برای موتورهای جستجو.

همانطور که می دانید، یک صفحه در سایت شما با هدفی سودمند می تواند شامل هر موضوعی باشد. از یک دستورالعمل انجام کار تا صفحه عرضه محصول، تاثیر گذاری محتوای شما به عوامل مختلفی بستگی دارد، مانند مخاطبان موضوعی، ماهیت وب‌سایت و پوشش نیت کاربری که قصد برآورده کردن آن را دارد.

هر نوع محتوایی که تولید و منتشر می شود، مسیری بخصوص را طی می کند. این صفحات باید برای کمک به نیاز مخاطب باشد تا بتوان گفت بر اساس هدف مخاطبی نوشته شده است. هرچند سایت هایی هستند که کسب درآمد و سودآوری در آنها مهم تر از برطرف کردن نیازهای افراد هستند.

جدای از هدف و نیت کاربر برای جستجویی که انجام می دهد، باید به اینکه چرا اصلا خواسته و نیازی دارد نیز توجه داشته باشید. شما می خواهید پاسخ یک سوال را بدانید اما برای وب مستر و کارشناس سئو مهم است که بداند چرا باید چنین نیازی داشته باشید. شناسایی نیت جستجو صرفا از نتایج و گزارش های کنسول بدست نمی آید، اطلاع از پشت پرده نیت مخاطب شما را به جایی می رساند که بتوانید، نیاز را قبل از احتیاج برآورده سازید.

صفحاتی که هدف یک کاربر را به خوبی دنبال می کنند نسبت به سایر مطالب یکسان ارجحیتی ندارند اما لازم است توجه داشته باشید اولویت بندی برای کیفیت مطالب را باید وقتی در نظر گرفت که شناختی از صفحات مفید و یا غیر مفید داشت.

پول شما و سلامتی شما – YMYL

فاکتور Your Money Your Life یا به اختصار YMYL برای شناخت محتوا و عواملی در وب سایت است که می تواند به شادی، سلامتی، امنیت و یا وضعیت مالی کاربران تاثیر بگذارد و ممکن است باعث آسیب رسیدن به هریک باشد. به عنوان مثال در سایت های پزشکی و مشاوره کلینیکی یا داروهای گیاهی و حتی مشاوره دکتر، از آنجاییکه در حال انتشار دستورالعمل ها و روش های درمان انواع بیماری هستند، یک محتوا یا ارایه اشتباه قادر است باعث آسیب به مخاطب گردد و سلامتی اش را به خطر اندازد. در سایت های فروشگاهی که مشتریان زیادی برای خرید به بررسی محصولات و انواع خدمات می پردازند، فروش کالای تقلبی و غیر منطبق با ویژگی های آمده در صفحه معرفی، باعث آسیب رساندن به مشتری و از دست رفتن سرمایه و پول وی است.

به عبارت دیگر، ریسک در این سایت ها زیاد است و اگر یک صفحه YMYL را با توصیه ها یا اطلاعات بد ایجاد کنید، می تواند بر زندگی و معیشت افراد تاثیر بگذارد. موتور جستجوی گوگل این نوع سایت ها را بسیار جدی در نظر میگیرد و اینجاست که برای نوشتن محتوای YMYL به یک نویسنده و کارشناس با تخصص مرتبط نیاز دارید.

موضوعات مرتبط با محتوای YMYL

  • اخبار و رویدادها با موضوع تجارت، علم، سیاست و فناوری
  • اخبار و مطالب مرتبط با دولت، قانون مدنی، رای گیری، خدمات اجتماعی، مسایل حقوقی، ارگان های رسمی
  • مشاوره مالی در مورد مالیات، بازنشستگی، سرمایه گذاری و وام های بانکی
  • ارایه اطلاعات منجر به خرید مانند تحقیق در مورد تهیه یک کالا و پیشنهاد استفاده از سرویس
  • توصیه های پزشکی، اطلاعات دارویی، سایت های بیمارستانی، اورژانس و محتوای مربوط به انواع بیماری ها
  • دانستنی ها و اطلاعات مربوط به نژاد، اقوام، مذهب، ملیت، جنسیت و موارد بخصوص
  • ویژگی ها و اطلاعات مربوط به کالا و محصولات که مغایر با سفارش خریداری شده باشد

الگوریتم E.A.T و Page Quality

شاخص های expertise.authoritativeness.trustworthiness یا به اختصار E-A-T به تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن اشاره می کند. سه فاکتور مهم برای سنجش سایت برای گوگل که مترادف PQ – Page Quality نیز است. E-A-T تمرکز خود را بیشتر بر روی سایت های فعال در زمینه پزشکی، سلامت، تجارت و امور مالی گذاشته و بسیاری المان ها و اجزای دیگر را در این رابطه محاسبه می کند.

تخصص / Expertise

این فاکتور به محتوایی اشاره دارد که توسط یک فرد متخصص نوشته شده باشد یا انتشار و فروش آن برگرفته از حوزه تخصصی وب سایت باشد. تخصص می گوید آیا یک شخص از دانش، مهارت یا تجربه کافی برای نوشتن در مورد موضوعی را دارد یا خیر. گوگل هنگام ارزیابی تخصص به دنبال اسناد معتبر، مدارک مرتبط و صلاحیت فرد است تا برای گراف وی در سایت داده های کافی داشته باشد.

فاکتور Expertise به اعتبار لازم برای نوشتن محتوای اصلی اشاره دارد و می خواهد بداند که در صورت لزوم آیا اطلاعات کافی برای مطالعه در وب سایت وجود دارد یا خیر. در واقع این شاخص را می توان از خانواده فاکتورهای تجربه نویسنده نیز دانست زیرا فرد مذکور می تواند با تسلط کامل، حس استفاده یک محصول را منتقل کند که نشان دهنده تخصص در بخش مربوط است.

اعتبار / Authoritativenes

اعتبار یک صفحه به عناصر بسیار زیادی بستگی دارد، مانند نویسنده محتوا و رفرنس های مطالب یا اصطلاحات به کار رفته داخل محتوا که به واقعیت های منطقی بستگی دارد. مانند اعتبار دامنه، شهرت شخصی که مقاله ای را نوشته است و اطلاعاتی که بر اساس یک رویداد حقیقی شکل گرفته و برای مخطاب منطقی به نظر می رسد. در اینجا هدف از اعتبار این است که مردم پیشینه سایت یا نویسنده را می شناسند و به عنوان یک رفرنس قابل اعتماد حساب می کنند.

در گوگل اعتبار از تخصص اثبات شده نیز بدست می آید. وقتی کاربران سایت بر حسب فاکتورهای YMYL توانسته اند تجربه خوبی داشته باشند و این مسیر در طول زمان ادامه داشته است، مانند دنیای واقعی اعث بوجود آمدن اعتبار شده اما نگهداری آن باعث بقای اش است.

اعتماد / Trustworthiness

گوگل صفحه ای را قابل اعتماد می داند که با استفاده از منابع معتبر، اطلاعات دقیقی را در اختیار کاربران قرار دادهباشد. مانند محتوایی که توسط یک متخصص نوشته شده یا کالایی که در حوزه فعالیت فروشنده باشد. هنگام ارزیابی شاخص اعتماد، گوگل به ریزترین جزئیات نیز می نگرد زیرا یک آیتم غیر قابل قبول می تواند باعث شک و تردید در صحت داده ها شود.

بیایید بازهم به دنیای واقعی بنگریم، جایی که شما برای اعتماد به یک شخص یا چیزی که می گوید و رفتاری که دارد نیازمند زمان و کسب اطلاعات بیشتر از وی دارید. موتورهای جستجو نیز صرفا بخاطر وجود یک شخص معتبر در سایت نمی توانند به ماموریت فروشگاه یا بلاگ شما اعتماد کنند و این در طول گذر زمان بدست می آید.

موضوعات مرتبط با شاخص های E-A-T

خیلی مهم است که بدانید چه زمینه هایی به توجه بیشتری برای E-A-T نیاز دارند. هرچند فاکتورهای فوی قابل اندازه گیری نیستند اما برای حفظ مسیری که به اعتبار و اعتماد بیشتر منتهی می شود، نیاز دارید موضوعات مرتبط را بشناسید:

  • صفحات و مطالب دارای توصیه های پزشکی – نیازمند تخصص یک پزشک
  • مقالات خبری و روزنامه نگاری حرفه ای – نیازمند تخصص یک خبرنگار
  • صفحات حاوی اطلاعات و موضوعات علمی – نیازمند تخصص پژوهشگر
  • مشاوره مالی، حقوقی و مالیاتی – نیازمند تخصص یک حقوقدان یا فرد با تحصیلات مرتبط
  • صفحات مشاوره در مورد موضوعات پر مخاطب – نیازمند تخصص و تجربه نویسنده
  • صفحات مربوط به فعالیت هایی که نیاز به تخصص دارند. به عنوان مثال: عکاسی، نواختن گیتار و ورزش های حرفه ای که علاوه بر نقش فرد باید جوانب دیگری را نیز در نظر گرفت.

محتوای با کیفیت – تخصص نویسنده

برای تولید محتوای باکیفیت که رتبه خوبی بدست آورد، باید به دستورالعمل های ارزیابی کیفیت جستجو توجه کرد که پیشتر بدان اشاره کردیم:

  • فاکتور Beneficial purpose
  • فاکتور E-A-T
  • فاکتور YMYL

در واقع هر صفحه باید هدفی داشته باشد که به نفع کاربران بوده و نیازشان را محقق می سازد. هر محتوایی نیاز به اثبات تخصص دارد. برخی از داده ها در صفحات به سطوح بالاتری از ویژگی های E-A-T نیاز دارند اما گاهی اوقات هم شواهد را می توان در خود محتوا یافت. استانداردهای موتور جستجوی گوگل دایما در حال تغییر هستند زیرا انتظارات کاربران نیز از جستجو همیشه در حال بیشتر و متنوع تر شدن است. جهت تولید محتوای با کیفیت شما می توانید به صفحه سفارش تولید محتوا ریراکو مراجعه کنید.

اثبات تخصص – Demonstrate Expertise

شما باید به گوگل ثابت کنید که دانش کافی را برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات تان با خوانندگان دارید. برای سطح وسیعی از انواع محتوا نیازی به مدارک با درجات بالا ندارید اما باید محتوایی عمیق و تحقیقاتی بنویسید که به منابع معتبر نیز رفرنس می شود. جالب است بدانید پرداختن به وجود رفرنس و حس پژوهش در محتوا، چیزی است که از تخصص نویسنده بر می آید.

برای سایت های مهم که حوزه YMYL هستند، به ویژه حوزه پزشکی و فروشگاهی، نویسنده محتوا باید فردی متخصص در این زمینه مثلا پزشک یا پرستار باشد ولیکن تخصص مورد نیاز به موضوعیت و ماهیت برگه ها بستگی دارد.

به عنوان مثال، اگر یک مقاله در خصوص دستور العمل های محیط زیستی بنویسید، هیچ پاسخ درست یا غلطی عمداتا وجود ندارد زیرا در این مورد هدف شما بیان نظری سازنده است و کمتر پیش می آید به تخصص فردی نیاز داشته باشد. در مقابل پرداختن به اثرات گرمایش زمین نیاز به یک تخصص دارد زیرا خیلی کم پیش می آید فردی بتواند حداقل 5 موضوع مرتبط به افزایش سطح دما در قطب ها بداند.

باید یک صفحه در سایت داشته باشید و برای نویسنده های تان پروفایل کامل با اشاره به دستاورد ها و زمینه تخصصی ایجاد کنید. این بخش می تواند برای هر فرد شامل سوابق تحصیلی و حرفه ای ، دستاوردها، لوح ها، پیوند به شبکه های اجتماعی و اطلاعات تماس باشد تا به نویسنده هویت بخشد. هر گونه مهارت یا تجربه‌ که نویسندگان محتوای شما دارند را عرضه و به پروفایل لینکدین پیوند دهید تا به شاخص اعتماد آنها کمک کند.

شهرت برند – Brand Reputation

اعتبار سایت شما با موضوعاتی که بدان می پردازد ارزیابی می شود و مانند آنچه که به عنوان اثبات تخصص نویسنده در نظر داشتید، مورد توجه قرار میگیرد. برای پرداختن به این مهم لازم است ابتدا نوع سایت را با زیرشاخه های سازمان یا تجارت محلی پیکربندی و سپس در صورت لزوم، دستاوردها و زمینه های تخصصی را با پراپرتی های هریک تعریف کنید.

برگه های اطلاعات تماس و درباره ما را برای کاربران و موتورهای جستجو در سایت ایجاد و اطلاعات آن را بخوبی ترعیف کنید.نمایش نظرات مشتریان در وب سایت شما نیز می تواند برای جلب اعتماد کاربران مفید باشد. اخیرا گوگل از فیدبک های افراد بسیار استقبال می کند تا جاییکه در برخی بخش های گوگل مپ، نظرات افراد یک تجارت را تعریف می کنند. در صفحات محصول و مقالات تان کاربران را برای تعامل تشویق کنید.

لینک های داخلی و خارجی – Internal and External Link

برای بهینه سازی صفحات شیوه هایی وجود دارد که جهت بهبود E-A-T بسیار لازم است. ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که در لینک سازی داخلی، چندین پیوند به صفحات مهم داده شده باشد تا به راحتی توسط گوگل کراول و ایندکس شوند.

پرداختن به محتوا نویسی پیلار کلاستر یک استراتژی موثر در سایت های YMYL است. یک صفحه پیلار به عنوان مرکز اطلاعات شناخته شده و جایی است که قصد دارید بیشتر ترافیک سایت را در آنجا متمرکز کنید. می‌توانید صفحاتی خوشه ای ایجاد کنید که حاوی مطالبی به عنوان پشتوانه ساختار پیلار کلاستر هستند و از آنها برای پیوند دادن به صفحات مورد نیاز کمک بگیرید.در کنار تولید محتوای با کیفیت و ایجاد ساختار لینکسازی داخلی، به گوگل نشان می دهید که برای این موضوعات کاملا آگاه هستید. در واقع موتور جستجو صفحات شما را مرتبط با موضوع محتوا تلقی کرده و در نتایح حستحو رتبه بندی می کند. این امر باعث می‌شود مخاطبان هدف را سریع تر پیدا کرده و ضمن حضوری طولانی مدت در سایت، باعث نرخ تبدیل مستمر نیز شوند.

لینک سازی خارجی نیز به بهبود اعتبار در سایت کمک شایان توجهی می کند. به عنوان مثال، پیوند دادن به منابع مفید، محتوا را قابل اعتماد نشان می دهد و به خوانندگان این امکان را می دهد که بیشتر در مورد موضوع مطالعه کنند. لینک های خروجی را به منابعی که اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار داده اند بصورت فالو پیوند دهید. اگر آنها ارزش بیشتری به سایت و صفحات تان اعطا کرده اند، مستحق ارزش متقابل نیز هستند.

بک لینک ها – Backlinks

بک لینک های ارزشمند به عنوان یک استراتژی موثر برای بهینه سازی محتوا و در جهت افزایش اعتبار دامنه سایت عمل کرده و اعتماد بیشتری نیز به سایت می آورند. یکی از بهترین راه ها برای جذب بک لینک، برپایی کمپین های PR یا روابط عمومی دیجیتال مارکتینگ است. اتخاذ یک استراتژی مناسب کمک می کند بک لینک های بسیار خوبی به دست آورید که نشان دهنده قابل اعتماد بودن این صفحات است.

در سایت های خبری، وقتی خبرگزاری های معتبر به این سایت ها لینک خارجی بدهند، بک لینک های بدست آمده موجب کسب جایگاه Highly Cited می شود. جایگاه فوق یکی از فیچرهای بسیار معتبر گوگل است که از نظر ساختاری به بک لینک های معتبر وابسته است اما نقش این پیوندها را بخوبی نشان می دهد. توصیه می کنیم مقاله نقش بک لینک در سئو سایت را حتما مطالعه کنید

جمع بندی

در این مقاله با مفاهیم E-A-T و سایت های دسته YMYL آشنا شدید و همچنین توانستید تعاریفی از انواع سایت های مرتبط داشته باشید. توجه به واقعیت ها و شفاف بودن نقش افراد در سایت و همینطور پرداختن به این موضوع که چه چیزهایی باعث حفظ شاخص های ذکر شده را باید در دستور کار خود قرار دهید و درباره سرنخ هایی که به شما دادیم تحقیق بیشتری داشته باشید.

گوگل در جهت برآورده ساختن نیازهای کاربران می خواهد جزیی ترین و مفیدترین مطالب را در اختیار جستجوگران خود قرار دهد. موتور جستجوی گوگل صفحات را با در نظر گرفتن E-A-T اولویت بندی کند. دستورالعمل های ارزیابی کیفیت جستجو، شامل معیارهای بسیار ارزشمندی هستندی هستند که که برای کمک به شما در جهت بهبود صفحات در سایت های YMYL تنظیم شده اند.

همانطور که در این مقاله خواندید، باید همواره از آخرین تغییرات در هسته و الگوریتم های گوگل اطلاع داشته باشید زیرا یکی از راه های تسلط بر روی شرایط حاکم در نتایج، آگاهی از آخرین شیوه نامه ها و دستورالعمل ها است. نیت کاربران و اهداف آنها دو نکته سرونشت ساز است. درباره مطلبی حرف بزنید که درباره اش تخصص دارید، دستور پزشکی را تجویز کنید که دانش آن را دارید و یک محصول را بگونه ای تعریف کنید که گویی آنرا خود استفاده کرده اید.

  • محتوای با کیفیت بالا، برگرفته از تخصص و کاربر محور است

برای تولید محتوای باکیفیت باید به سه شاخص کلیدی موجود در دستورالعمل های ارزیابی کیفیت جستجو نگاه کنید: Beneficial purpose، E-A-T، و YMYL.

  • هر صفحه باید هدفی داشته باشدکه به نفع کاربر است

هر صفحه ای نیاز به تخصص دارد ولی برخی از انواع محتوا به دلیل موضوعی که بدان می پردازند، به توجه بیشتری بر اساس معیارهای E-A-T نیاز دارند. گاهی اوقات، برای صفحات غیر YMYL، شواهد تخصص را می توان در خود محتوا یافت. صفحات YMYL به بالاترین E-A-T ممکن نیاز دارند. این مطالب و محصولات می توانند تاثیر مستقیم بر زندگی، معیشت یا شادی مخاطب داشته باشند.

گوگل هدف یک صفحه را ارزیابی می کند و برای صفحاتی که قصد ارایه اطلاعات مفیدی برای کاربر دارند، ارزش زیادی قائل است. در مقابل اگر صفحه ای صرفا برای آسیب رساندن یا فریب کاربر ایجاد شود، شاید در ابتدا کمترین رتبه ممکن را داشته باشند، اما بسرعت از نتایج حذف و اعتماد و اعتبارشان را از دست می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *