مهم ترین بروزرسانی های گوگل در سال 2021

مهم ترین بروزرسانی های گوگل در سال 2021

موتور جستجوی گوگل همواره در حال توسعه و بروزرسانی الگوریتم های خود است تا مطمئن شود دقیق ترین، مرتبط ترین و همچنین ایمن ترین نتایج را برای کاربران اش به نمایش می گذارد. دانستن اینکه چه بروزرسانی‌ هایی انجام شده است به شما کمک می‌کند تا با تمهیدات لازم، بهترین تصمیم را برای تدوین استراتژی سئو خود داشته باشید، ویژگی های جدید را بشناسید و کارکرد این الگوریتم ها را درک کنید.

گوگل همیشه بروزرسانی های الگوریتم را منتشر می‌کند که گاهی اوقات بطور کامل و گاهی هم بطور موقت اجرا می شوند. هرچند در سال نزدیک به 800.000 بهبود برای نتایج جستجو صورت میگیرد، با اینحال آپدیت های هسته اصلی گوگل از اهمیت و جایگاه بالاتری برخوردار است.

در این مقاله قصد داریم شما را با مهم ترین بروزرسانی های الگوریتم های گوگل در سال 2021 آشنا کنیم تا ضمن شناخت عملکرد هریک، بتوانید برای بهینه سازی وب سایت تان از این اطلاعات استفاده کنید. هرچند سابقا دانستن آپدیت های گوگل صرفا چیزی مانند مطالعه چند نوشته و مطلب روتین بود، اما امروزه با توجه به فناوری های بسیار پیشرفته ای که اغلب بر روی رتبه بندی نتایج جستجو تاثیر گذار است، ضمن کسب اطلاع از جزئیات، می بایست درباره شیوه نامه های هر الگوریتم نیز به تحقیق و پژوهش پرداخت.

الگوریتم Passage ranking

اولین بخش از صفحه نتایج جستجوی گوگل عمداتا محلی برای نمایش فیچر اسنیپت است. همان بخشی که وقتی سوالی را جستجو می کنید، توضیحی خلاصه شده بصورت متن نشان داده می شود. فیچر اسنیپت ها چندین نوع دارند ولی در اینجا نحوه نمایش پاسخ ها موضوضع بحث مان است.

گوگل می تواند جدای از اینکه سایت ها و صفحات را رتبه بندی کند، متن های داخلی صفحه را برای نمایش جهت کوئری های مرتبط به سرپ بیاورد. به لطف هوش مصنوعی بسیار پیشرفته ای که جملات و پاراگراف ها بخوبی می شناسد، وقتی شخصی برای موضوعی دست به جستجو می زند، پاسخ وی بجای صفحه و محتوا، یک جواب چند جمله ای است که کاربر را بسرعت به پاسخ مورد نظر اش می رساند.

این الگوریتم با وجود اینکه کلمه کلیدی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، حتی در صورتیکه کلیدواژه های موجود در کوئری لانگ تیل هم در محتوا وجود نداشته باشد، بر اساس مفهوم آنچه که نوشته اید، پاسخ مرتبط با یک سوال را مناسب ارایه بداند و آن را بهنتایج بیاورد. محتوای باکیفیت و کاربردی که بتواند به سوالات مخاطب پاسخ دهد، شانس بیشتری برای دیده شدن پیدا می‌کند.

نکات مهم برای بهبود نمایش وب سایت در نتایج جستجو:

  • تولید محتوای با کیفیت و عمیق که کاملا به موضوع کاری تان مرتبط باشد.
  • استفاده از کلمات کلیدی فرعی در بلاگ و نوشته های سایت راهکار بسیار خوبی است.
  • برای بلاگ و نوشته های تان ساختار قابل درک پیاده کنید و لینک سازی اصولی داشته باشید.

الگوریتم Passage شیوه ای جدید برای رتبه بندی متنی بخصوص از یک صفحه در نتایج جستجو است. جستجو های خیلی پیچیده می‌توانند سخت‌ ترین نوع تحلیل و پردازش را از آن خود کرده اند زیرا گاهی اوقات تنها جمله‌ ای که می تواند به سوال شما پاسخ می‌دهد ممکن است در عمق یک صفحه وجود داشته باشد.

گوگل می گوید: ما اخیرا در رتبه‌ بندی های مان پیشرفت چشم گیری داشته‌ ایم و اکنون می‌توانیم نتنها صفحات وب، بلکه بخش‌های جداگانه از محتوا را نیز ایندکس کنیم. وقتی بتوانیم قسمت های مختلف در صفحه را بهتر درک کنیم، بجای کل محتوا تنها بخشی از آن را مستقیم به جستجوگر ارایه کنیم.

الگوریتم Passage بر روی 7 درصد از عبارت های جستجو شده تاثیر می گذارد تا مطمئن شود می تواند سریع ترین پاسخ ممکن را بلافاصله به مخاطبین برساند. هنگامی که گوگل برای اولین بار رتبه بندی Passage را معرفی کرد، در واثع توصیقی دقیق از آنچه که می تواند اینکدس بخشی از صفحه باشد را مطرح و تجربه ای جدید را برای سئوکاران به ارمغان آورد. بدین ترتیب علاوه بر اینکه صفحات ایندکس می شوند، بخشی از محتوا نیز برای پاسخ به کوئری های Passage نمایه می شوند. نکته مهم در جایگاه پاسخ های دریافته شده از Passage تمرکز بر روی لانگ تیل ها در محتوا نویسی است.

بروز رسانی About this result

هر موقع چیزی را در گوگل جستجو می‌کنید، در صفحه نتایج و کنار آدرس سایت‌، آیکون سه‌نقطه‌ ای وجود دارد که با کلیک کردن روی آن می‌توانید درباره وبسایت فوق اطلاعاتی کسب کنید. در پنجره ای که باز می شود، تاریخ ایندکس صفحه سایت، وضعیت امنیت سایت برای ورود به آن و منابع استفاده‌ شده در مقالات و اطلاعاتی درباره کلماتی که جستجو کرده‌اید وجود دارد.

پنجره فوق به مخاطب این امکان را می‌دهد که قبل از هرچیز بتواند برای ورود به سایت تصمیم بگیرد. اگرچه این الگوریتم بر روی رتبه بندی اثر نمی‌گذارد، اما می‌تواند به فاکتوری مهم برای مخاطبین تبدیل شود. در حال حضار این قابلیت نیازمند توجه به موارد زیر است:

  • از وجود https در سایت تان مطمئن شوید.
  • از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید.
  • بک‌لینک‌های باکیفیت داشته باشید.

دسترسی به اطلاعاتی منطبق و معتبر برای گوگل بسیار مهم است زیرا افراد زیادی هستند که برای یافتن داده های مورد نیازشان به این موتور جستجو می آیند. نمایش نتایج با کیفیت یکی از فاکتورهایی است که گوگل را همیشه میان سایر رقبای خود متمایز ساخته است.

قبل از پرداختن به ویژگی About this result لازم می دانیم پیش درآمدی بر آنچه که باید بدانید داشته باشیم. در واقع اطلاعات غلط در جامعه یک چالش بزرگ است و گوگل متعهد شده تا بهترین، معتبر ترین و قابل اعتماد ترین اطلاعات را در اختیار کاربران اش قرار دهد، چیزی که قطعا طی یک روز بدست نمی آید.

همانطور که قبلا هم گفتیم گوگل رتبه بندی ها را بر اساس ارایه اطلاعات مرتبط و بسیار معتبر تغییر می دهد. به عنوان مثال برای اطلاعاتی که با سلامت افراد جامعه در ارتباط است، داده ها از منابع بسیار شناخته شده و ترجیحا سازمان های مشهور جمعاوری می کنیم. این اطلاعات بر اساس این ویژگی ها طبقه بندی می شود:

  1. درباره این جستجو
  2. پوشش کامل داده ها
  3. داده هایی که صحت آنها بررسی شده است
  4. محتوایی که قبل از نمایش درباره اش مشورت گرفته شده است

حال گوگل با هدف بهبود سواد رسانه ای کاربران هم نتایج جستجو را تغییر می دهد و دائما در حال گسترش قابلیت های بخش “About this result” است که در اوایل سال 2021 راه اندازی شد. فیچر about this شامل اطلاعات مربوط به منبعی است که در حال مشاهده آن هستید. با کلیک بر روی نماد 3 نقطه کنار هر اسنیپت، قادر خواهید بود توضیحات ویکی پدیا و بخش درباره ما از سایت را نیز مطالعه کرده و ببینید. اخیرا این ابزار داده هایی مانند اخبار، بررسی و تحلیل مطالب روی سایت و همینطور نتایج مرتبط با یک کوئری را نیز در خود جای داده است. این یعنی اطلاعات دیگری در مورد چیزی که جستجو می کنید و سایر منابع ممکن وجود دارد که می تواند به مردم در ارزیابی بهتر منابع ناشناخته و جدید کمک کند.

یکی از نکات مهمی که در فیچر About this result وجود دارد برگرفته از اطلاعاتی است که در سایت، درباره خود یا نویسندگان و کسب و کارتان می نویسید. گوگل در بخشی به نام “Quoted from”می خواهد به کاربران بگوید که این سایت چطور خودش را توصیف می کند، بدین ترتیب قضاوت عادلانه تری در انتظار سایت ها خواهد بود که آنها را از زیاده گویی و فخر فروشی منصرف می سازد. صداقت در اطلاعات و پرهیز از ادعای غیر واقعی از جمله اهدافی است که فیچر About this result دنبال می کند.

همانطور که قبل تر اشاره کردیم، گوگل می گوید برای اعتماد به یک منبع یا محتوا معمولا نیاز است تا وقت بیشتری از انتشار آن بگذرد و طول زمان در موثق بودن یک خبر برای مردم مهم است. به همین دلیل قطعا با ورود به وب سایت نمی توانید مدت زمان راه اندازی ماهیت کنونی آن را بیابید اما ویژگی About this result کمک می کند تا بدانید سایت مورد نظر چه مدت است که شروع به کار کرده.

کار دیگری که فیچر About this result بر عهده دارد، پوشش نظرات و فیدبک سایرین در خصوص شما و همچنین کسب و کارتان است. گوگل کاربران را به سمت اطلاعات بیشتر در مورد یک منبع هدایت می کند. جستجوگران می توانند آنچه دیگران در مورد سایت شما می گویند را تجزیه و تحلیل کنند و این در حالی است که داده های مورد نیاز صرفا از روی سایت شما گرداوری نمی شود. رسانه های خبری، نظرات کاربران در شبکه های اجتماعی و انتشارات مورد اعتماد به مردم کمک می کنند تا مردم را برای آگاهی از عملکرد و شهرت برند و سایت تان آگاه سازند.

گوگل ویژگی “About the Topic” را نیز به About this result ملحق می کند که به جستجوگران اطلاعات بیشتری در مورد جستجوی شان می دهد. این داده ها شامل پوشش خبری مربوط به موضوع جستجو شده است و به افراد کمک می کند تا در مورد مبحث مورد علاقه خود اطلاعات بیشتری کسب کنند.

ویژگی About this result این داده ها را در اختیارتان می گذارد:

زمانی که وب سایت شما برای اولین بار توسط گوگل ایندکس شده است.

وضعیت امنیت سایت شما بصورت یک دامنه ایمن.

کدام عباراتی که جستجو کرده اید در صفحه ظاهر می شوند.

آیا سایر وب‌ سایت‌های جستجوی فوق به این صفحه لینک داده اند یا خیر.

آیا این جستجو در کل مربتط با محتوای این سایت است یا خیر.

دریافت اطلاعات از ویکی پدیا برای صفحاتی که به یک رفرسن لینک داده اند.

با بررسی صفحه قبل از باز کردن آن، کاربر می تواند مطمئن شود که آیا وب سایت می تواند قابل اعتماد باشد. مهم ترین دستاورد امنیتی About this result کمک به کاربرانی است که با مراجعه به پنجره فوق قادر هستند از صحت محتوا اطمینان حاصل کنند. فیچر About this result بر روی رتبه بندی شما تاثیری ندارد زیرا فقط فهرستی از حقایق در مورد صفحه است که برخی از آنها فاکتورهای رتبه بندی هستند.

بروزرسانی کامل mobile-first indexing

با افزایش ترافیک از طریق تلفن همراه، گوگل از سال 2015 اهمیت بیشتری به دوستانه با تلفن همراه تحت عنوان یک فاکتور رتبه بندی می داد. حدودا از سال 2016 mobile first indexing معرفی شد و به زمانی اشاره دارد که گوگل صفحات وبسایت شما را خزش و در نتیجه رتبه بندی می کند. از ژوئیه 2019، ایندکس بر اساس mobile first indexing بطور پیش فرض برای همه وب سایت ها بکار گرفته می شود.

برای بهینه سازی برای سازگاری با موبایل:

  • مطمئن شوید که سایت شما ریسپانسیو است.
  • از بارگذاری تنبل و فشرده سازی تصویر استفاده کنید.
  • تصاویر را بسته به سایز صفحه نمایش بهینه سازی و حجم شان را سنگین نکنید.

سازگاری با موبایل یعنی تمام صفحات شما باید بهینه باشند، بدین ترتیب برای اطمینان از صحت آن لازم است تا با ابزار Mobile Friendly و یا گزارش های کنسول جستجو وضعیت را بررسی کنید. بهتر است نسخه موبایل سایت خود را بازنگری و کنترل کنید و مطمئن شوید که آیا تمام استانداردهای مورد نیاز در نمایش نسخه موبایل را رعایت کرده اید.

اگر سایت شما نسخه موبایل ندارد و  یا ریسپانسیو نیست، ابتدا افت شدیدی را در رتبه بندی نتایج جستجوی دسکتاپ تجربه نخواهید کرد ولی در سرپ موبایل رنک نخواهید شد. گوگل برای mobile first index به آرامی استراتژی اش را پیاده سازی خواهد کرد و شما طی یک بازه زمانی کوتاه فرصت لازم برای اصلاح ساختار سایت را خواهید داشت. ابزاری با نام mobile first index checker وجود دارد که سایت شما را  با استفاده از شاخص های فق اندازه گیری می کند.

برای Mobile first indexing چکار کنیم؟

سایت را برای mobile friendly بررسی کنید

رتبه گرفتن برای سایت هایی که mobile friendly نیستند بسیار سخت و زمانبر است ضمن اینکه ترافیک بالایی را نیز فیلتر می کند. بنابراین در ابتدا بررسی کنید که آیا سایت شما قابل نمایش در تلفن همراه است یا خیر.

به UX سایت توجه کنید

نسخه موبایل وب سایت نسبت به دسکتاپ متفاوت است. بنابراین کاربران آن چیزی را در موبایل خود مشاهده می کنند که در لبتاپ شان نیز قابل ارایه است. منتهی شیوه نمایش اطلاعات در نسخه موبایل متفاوت است، به عنوان مثال استفاده از منوهای کوچک که با لمس انگشت باز می شوند برای کاربر بسیار راحت است تا چیزهایی که باید با موس دنبال گردد.

  • اگر سایت شما دارای صفحات ریسپانسیو و یا داینامیک بوده و محتوای اصلی در نسخه موبایل و دسکتاپ بطور یکسان است، بهترین حالت ممکن را در اختیار دارید.
  • اگر سایتی دارید که نسخه موبایل آن با نسخه دسکتاپ متفاوت است، باید تغییراتی را اعمال کنید تا کاربر برای یک محتوا مجبور نباشد بجای موبایل به رایانه اش مراحعه کند.

شما مطالعه مقاله تجربه کاربری یا سئو، به اهمیت ux می توانید در سال 2022 پی ببرید.

نسخه ریسپانسیو سایت خود را طراحی کنید

داشتن یک وبسایت که با همه دستگاه ها سازگار است، هم برای کاربر و هم برای موتورهای جست و جو مهم خواهد بود. هرچند داشتن نسخه موبایل مجزا به نسبت ریسپانسیو بودن آن قابل قبول است اما یک روش قدیمی بحساب می آید.

الگوریتم Product reviews

هدف از خلق الگوریتم پروداکت رویو، تشویق سایت ها برای نوشتن محتوای شرح محصولی است که خلاصه ای فهرست شده را منار گذاشته و محتوای تحقیقاتی عمیق، تجزیه و تحلیل دهای قیق و شرح محصول تجربی را به ارمغان بیاورد. اینجاست که گوگل به مفهوم “محتوای عمیق” و “تحقیق، پژوهش” بار دیگر نگاه وسیع تری کرده و چیزهای ارزشمندی را برای مخاطبین اش می خواهد.

چه فاکتورهای در الگوریتم Product Review موثر است؟

  • شرح محصولی با تکیه بر دانش تخصصی محصولات داشته باشید.
  • محتوای منحصر به فرد را فراتر از آنچه سازنده ارایه می کند را منتشر کنید.
  • درباره محصول شاخص های اندازه گیری کمی را برای بیان عملکرد درج کنید.
  • محصول را با مدل های قبلی و سایر موارد مشابه مقایسه کنید.
  • به مشتری کمک کنید تا تصمیمات عاقلانه ای برای خرید بگیرند.
  • محتوا باید شامل جزییات مفید مانند مزایا یا معایب، نحوه عملکرد باشد.
  • نظرات افرادی که واقعا از محصول استفاده کرده اند را گرداوری و درباره چیزی که توصیف می کنند نکاتی را به محتوا اضافه کنید.
  • عنصار منحصر به فرد مانند المان های بصری، صوتی یا ویدئویی را در محتوا کار کنید.
  • وجه تمایز یک کالا با سایر برندهای هم رده خود را پوشش داده و بر اساس تجربه نویسنده به مخطاب حس استفاده از وسیله را الهام بخشید.

بررسی ها باید کاملا نرمال بوده و مزایا معایب یک محصول را پوشش داده و تا جایی که ممکن است جزئیات بیشتری ارایه کنند تا کاربران بتوانند اطلاعات بیشتری درباره هر کالا داشته باشند. بدین ترتیب این کارها کمک می کند تا تصمیمی آگاهانه بگیرند. مدیران سایت ها باید به طور عینی مشخص کنند که آیا محتوای آنها می تواند انتظارات کاربر را بر اساس مطالعه محتوا برآورده کنند یا نه. شاید بخواهید حجم وسیعی از محتوا را بنویسید و تعداد زیادی کلمه را در شرح محصول جای دهید، اما نکته اینجاست که ارزش و عنی بودن محتوا مهم است و حتی اگر ده هزار کلمه هم بنویسید، بازهم به نسبت یک مقاله هزار کلمه می تواند ضعیف باشد.

در الگوریتم پروداکت براحتی مشخص می شود که نویسنده ای از محصول یا خدماتی که بررسی می کند استفاده کرده یا نکرده است. در واقع شخص نویسنده باید بقدری مهارت و تخصص داشته باشد تا بتواند فضایی را برایی مشتری تصویف کند تا وی قادر باشد بخوبی اکان نتیجه گرفتن از یک محصول را درک کند.

توصیه هایی برای مدیران سایت ها:

باید مطمئن شوید که سایت تان از کیفیت بالایی برخوردار است و ارتباط خوبی میان تجزیه و تحلیل ها وجود دارد. می کنید. این الگوریتم سایت ها را بطور گسترده تری ارزیابی می کند و صرفا نوشتن یک مقاله در سایت به این سبک نشانگر خروجی موثر نیست.

پس از اعمال تغییرات در محتوا، باید منتظر بروزرسانی در نتایج باشید. کراولرها برای ارزیابی پروداکت رویوها زمان بیشتری را سپری می کنند.

محتوای شما باید توسط متخصصان یا علاقه مندان بر اساس موضوعات مرتبط به هنر آنها نوشته شود. این یعنی داده هایی فراتر از اطلاعات دریافتی از تولید کننده محصول باید در اختیار مخاطب باشد.

کلیپ ها و تصاویر با کیفیت را برای محتوا استفاده و سازماندهی کنید تا استفاده از آنها برای کاربران ساده باشد، درک شان بخوبی صورت گیرد.

هیچوقت کاربر را تحت فشار قرار ندهید، آنها باید براحتی مطالعه کنند و قدرت انتخاب داشته باشند. اگر مطلب شما چیزی مانند فشار غیر حرفه ای را در خود بروز دهد، تاثیر عکس در انتظارتان خواهد بود.

مانند ب‌روزرسانی‌ های اصلی گوگل باید سایت، محتوا، UX، استراتژی تبلیغات و موارد دیگر را طی گذر زمان بهبود دهید. گوگل می‌خواهد در طول زمان شاهد بهبود قابل توجهی باشد تا به بروزرسانی های بیشتر بپردازد.

الگوریتم MUM

گوگل در الگوریتم های خود، در مسیر ارتقای هوش مصنوعی پیشرفت هایی داشته است که جدیدترین آنها بروزرسانی الگوریتم MUM است. الگوریتم MUM یک مدل یکپارچه چند وظیفه ای و یک مدل زبان طبیعی است که به طور قابل توجهی قدرتمندتر از BERT بحساب می آید. MUM برای کمک به تمام کاربران درست زمانی که پاسخ ساده ای وجود ندارد طراحی شده است. هدف این الگوریتم استفاده از اطلاعات پیچیده و عمیق آن هم از منابع مختلف برای ارایه پاسخ های جامع به سوالات بسیار حرفه ای است.

وقتی پای سوالات سخت و پیچیده به میان می آید، برای دریافت اطلاعاتی که مستقیما به جستجوی شما می انجامد معمولا به سراغ افراد مطلع مراجعه کرده و توقع یک پاسخ مناسب دارید. وقتی جایی باشید که هیچ عامل انسانی در دسترس نباشد، نتایج جستجوی مبتنی بر MUM شما را بهتر از هر شخص دیگری یاری می رساند.

الگوریتم هوش MUM که به اختصار Multitask Unified Model نامیده می شود ، ظهور کرده تا داده های مورد نیاز مخاطبین اش را از داخل میلیاردها محتوا با پشتیبانی از 75 زبان طبیعی پردازش کرده و در اختیارشان قرار دهد. بنوعی می توان گفت که تبادل پرسش و پاسخ بقدری پویا و گسترده است، که هرچیزی بخوبی دقیقا منطبق با خواسته به نتایج می آید. یادگیری، تحلیل و کشف در MUM تبدیل به تولید اطلاعات یکتا و منحصر بفرد شده و اگر یکبار به نتیجه نرسید، در ادامه پاسخ خود را به هرشکلی خواهید یافت.

هوش MUM قادر است زبان طبیعی انسان را پردازش و تفاوت میان هر نوع زبان را تشخیص دهد و می تواند در قبال چیزی که دنبال می کند، به هر زبانی اطلاعات مورد نیاز را برگرداند. این هوش در حال یادگیری و جستجو در تمام زبان ها و فرهنگ ها است و مستندات و داده های در دسترس را یاد می گیرد تا در چیزی که ما نام آن را پاسخ بسیار واقعی می دانیم، به نتایج جستجو بیاید.

گوگل می گوید: با روی کار آمدن MUM، ارتقا کمی و کیفی نتایج جستجو مسیر رو به رشدی را طی خواهد کرد، زیرا با فناوری مبتنی بر یادگیری ماشین دایما به بررسی رفتار و بازخوردها پرداخته و در هر ثانیه به یادگیری خواهیم پرداخت.

گوگل در فناوری Visually browsable که به لطف MUM به نتایج اضافه می شود، به شما در درک ایده های تان کمک می کند. وقتی به هنگام جستجو در خصوص یک گونه ماهی، رنگ و طرح پوست اش توجه شما را به خود جلب می کند، کافی است هرچیزی را به عنوان یک کوئری جستجو کنید. دقیقا در همان صفحه مجموعه از ویدئو ها و تصاویر بدست می آورید که طرح هایی بر اساس پوست آن ماهی دارد.

الگوریتم MUM صفحه جستجو و نتایج را با 3 شاخص کلی تغییر خواهد داد:

  1. چیزهایی که باید بدانید – Things to know
  2. انطباق موضوعی – Topic zoom
  3. جستجوی بصری – Visually browsable search results

گوگل با استفاده از MUM می تواند فیلم ها و کلیپ ها را در سرتاسر وب بطور عمیق تری درک کند.بدین ترتیب با جستجوی ویدئویی نیز موضوعات مرتبط با جستجوی شما با کلیپ ها و یا قسمتی از ویدئوها برای تان نمایش داده خواهد شد. تصاویر نیز توسط MUM پردازش و هر عکسی می تواند یک کوئری بحساب آید، مانند فناوری جستجوی چند لایه به وسیله گوگل لنز.

بروزرسانی Link Spam

الگوریتم لینک اسپم در شناسایی و لغو لینک‌های اسپم بسیار موثر عمل می کند و به مدیران سایت‌ ها هشدار می‎دهد که در صورت بروز مشکلات مربوط به لینک ها دچار افت رتبه های بسیار شدید می شوند. این الگوریتم برای بهبود کیفیت نتایج جستجو با لینک‌های اسپم مبارزه می‎‌کند.

لینک های اسپم بدون توجه به محتوا در صفحات وب سایت‌ها قرار می‌گیرند. موتورهای جستجو دارای دستورالعمل‌هایی هستند که وب سایت‌ های دارای چنین لینک‌ هایی را جریمه می کند. لینک‌های اسپم برای افزایش تعداد لینک‌های خارجی ایجاد شده و برای سایتی است که جنبه تبلیغاتی دارند.

پست‌های اسپم – Spam Posting

پست‌ هایی که داخل شان لینک‌ های اسپم باشد به عنوان اسپم شناسایی می‌شوند. این نوع لینک‌ها براحتی شناسایی می‌شوند و معمولا بدون کلیک واقعی هستند.

لینک‌های پنهان – Hidden Links

این نوع لینک ها عمداتا در عکس‌ها یا کدهای سایت بصورت مخفی‌ درج می شوند. همین شیوه را می‌توان برای لینک‌های خبری اعمال کرد.

مزرعه لینک – Link Farms

مزرعه لینک مجموعه‌ای از سایت‌ها است که فقط به تولید لینک فعالیت داشته و بطور مداوم به یکدیگر لینک می‌دهند. این سایت ها هدف شان ایجاد بکلینک بوده و براحتی از طریق موتور های جستجو شناسایی می شوند.

لینک‌های نوفالو – Nofollow Links

وجود تعداد زیادی لینک nofollow در یک صفحه می تواند نشانه ‌‎ای از وجود لینک اسپم باشند.

وبلاگ‌های تک پستی – Single-Post Blogs

وبلاگ هایی که تنها یک پست دارند، می‌ توانند نشانه‌ ای از وجود لینک اسپم در سیستم باشد زیرا مدیر سایت یک مقاله پر از لینک را برای بهبود ایندکس صفحات در سایت دیگر، بکلینک می کند.

آپدیت الگوریتم Page Experience

الگوریتم Page Experience شاخص های مربوط به تجربه تعامل با یک صفحه وب توسط کاربران را ارزیابی می کند. به بیان دیگر گوگل می خواهد متوجه شود سایت شما چقدر کاربردی است. این موتور جستجو می خواهد مطمئن شود وب سایت ه تجربه بدی برای کاربران بوجود نمی آورند.

ویژگی های تجربه صفحه در وب سایت ها:

  • کاربردی باشد: تمامی اطلاعات ارایه شده باید برای کاربر مفید باشند.
  • کارایی کافی داشته باشند: حضور و پیمایش در سایت باید براحتی صورت پذیرد.
  • جلوه های بصری: وب سایت باید شامل المان های تصویری باشد که باعث تشویق کاربران در تعامل باشد.
  • در دسترس باشد: وب سایت باید برای تمامی کاربران در دسترس باشد.

عوامل مختلفی هستند که بطور مستقیم به تجربه کاربری مرتبط می شوند اما می توان از آن ها در بهینه سازی نیز استفاده کرد. فاکتور تجربه صفحه بر اساس مجموعه ای از عوامل قابل اندازه گیری که پارامترهای مرتبط با سرعت، تعامل، ثبات و چیزهای دیگر که برای ارزیاب یک تجربه خوب استفاده می شوند را شکل می دهد.

شاخص های Core Web Vitals

  • شاخص LCP: زمان مورد نیاز برای بارگذاری بزرگترین المان صفحه که معمولا یک عکس می باشد را اندازه گیری می کند اما می تواند سایر عنصار هم باشد.
  • شاخص FID: زمان میان اولین تعامل کاربر با سایت و لحظه ای که مرورگر به این عمل واکنش نشان می دهد را اندازه گیری می کند.
  • شاخص CLS: این فاکتور مشخص می کند که ساختار صفحه در زمان بارگذاری چقدر پایدار است.

اگر نمی دانید core web vitals چیست توصیه می کنیم به مقاله کور وب ویتال چیست و چه اهمیتی در بهینه سازی وب سایت ها دارد؟ مراجعه کنید.

عوامل موثر در تجربه صفحه:

  • رسپانسیو یا mobile friendly و قابل نمایش در تمام صفحه نمایش ها.
  • اطمینان از امنیت در سایت.
  • پرهیز از نمایش المان های مزاحم در صفحه.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی و تحلیل مهم ترین بروزرسانی های گوگل در سال 2021 پرداختیم. نکته مهمی که در این محتوا وجود داشت، آشنایی با رویکردهایی است که شما را برای داشتن یک وب سایت بسیار بهینه و کاربر پسند آماده کرده، شاخص ها و قوانین بروز شده را نیز برای داشتن وب سایتی همه فن حریف را منتقل می کند.

شاید بتوان گفت مهم ترین بروزرسانی در سال 2021 معرفی الگوریتم MUM است که نتایج جستجو را متحول می سازد. این الگوریتم با بروزرسانی های بصری و تعاملات بسیار پیچیده بهره می برد. این هوش یادگیرنده آمده تا جستجوگران در هر مرحله ای بتوانند پاسخ مناسب به نیازشان را بدست آورند.

اما الگوریتم شاخص دیگر پروداکت رویو است که علاوه بر توجه ویژه به شرح محصول بسیار حرفه ای، از تجربه نویسنده سخن می گوید. این سبک از نوشتن به تخصص و مهارت نویسنده سخن می گوید که نوشتن یک شرج محصول را بنوعی توصیف می کند، گویی وی خودش واقعا آن را استفاده کرده است. در واقع تجربه نویسنده هنر خلق ذهنیت هایی است که حس خوب یک تجربه ناب را به وی الهام می کند.

آگاهی از بروزرسانی ها و تغییراتی که در آنها وجود دارد بسیار اهمیت دارد زیرا تا نتوانید فاکتورها و ابزارهای جدید را بخوبی بشناسید، قطعا با مشکلاتی روبرو خواهید شد که برای فهمیدن علت شان دیگر وقت زیادی نداشته باشید. توصیه می کنیم در خصوص آپدیت لینک اسپم مطالعه بیشتری داشته و از سر نخ های موجود در این مقاله، حداکثر بهره را ببرید.

علاوه بر اشنایی با بروزرسانی های گوگل در سال 2021 شما باید مهم ترین فاکتور های سئو در سال ۲۰۲۲ بشناسید تا بتوانید در پروژ های خود به موفقیت های محسوسی دست پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *