الگوریتم اسپم برین

الگوریتم اسپم برین

همانطور که می دانید کسب جایگاه در نتایج گوگل با توجه به فاکتور و پارامتر هایی که توسط الگوریتم های گوگل سنجیده می شود صورت می گیرد. با هر نیتی که به جستجو می پردازید، سایت های قابل مشاهده در نتایج شما را به آنچه که می تواند نیازتان را برآورده سازد می رسانند. به بیان دیگر ، گوگل بر اساس کوئری جستجو شده، بهترین نتایج را به مخاطبین اش نمایش می دهد. اما سوال اصلی اینجاست، آیا هر سایتی که در اینترنت وجود دارد را می توان جزئی از پاسخ های کاربران دانست؟

قبل از اینکه به این پرسش جواب دهیم، بیایید این واقعیت را در نظر بگیریم که هر محتوایی را نمی توان به عنوان یک نتیجه مورد انتظار در نظر گرفت، اما همه ماجرا این نیست زیرا انتشار مقالات و ساخت صفحاتی که هدف شان سواستفاده از حضور شما باشد را دیگر نمی توان یک خروجی ناخواسته در نظر گرفت. اما گوگل به لطف الگوریتم های بسیار پیشرفته و سیستم های نظارتی پیچیده می تواند نتایج جستجو را به جایی تبدیل کند تا شما براحتی نیازهای تان را پوشش دهید.

محتوای اسپم چیست؟

حتی اگر داده های سایت هرزنامه نباشد، گوگل همچنان می تواند محتوای کم کیفیت را تشخیص دهد زیرا می خواهد بهترین نتایج ممکن را به کاربران خود ارایه کند.

اگر وب سایت ها دستورالعمل های کیفیت گوگل را رعایت کنند، دریافت ترافیک باکیفیت از گوگل راحت تر خواهد بود. در واقع استانداردهای محتوا به گونه ای هستند که هم کاربران و هم کراولرها بتوانند براحتی بخوانند و بفهمند. در مقابل، به محتوایی که کاربران را به نتیجه ای غیر از آنچه که انتظار دارند برسانند، هرزنامه گفته می شود که به روش های مختلف نمود پیدا می کند.

اسپم ها به چند شیوه معمول وجود دارند:

  • ایمیل و پست الکترونیک
  • وبلاگ ها و مقالات
  • انجمن های گفتگو
  • پیامک – اس ام اس
  • شبکه های اجتماعی
  • اپلیکیشن و نرم افزار

همینطور مهم ترین روش های هرزنامه طی آخرین آپدیت الگوریتم اسپم گوگل به شرح زیر است:

  • انواع محتوای تولید شده خودکار که بدون هدف و غیر طبیعی تولید می شوند.
  • لینک سازی با شیوه های غیر معمول، بدون نظر گرفتن نیاز مخاطب
  • انواع محتوای کپی، بدون در نظر گرفتن ارزش افزوده
  • روش های کلاکینگ برای گمراه کردن موتورهای جستجو
  • متن های مخفی و لینک هایی که از دید کاربر پنهان هستند
  • صفحات doorway برای فریب موتورهای جستجو
  • سرقت محتوا برای سواستفاده از کاربران
  • بی توجهی به مرتبط بودن داده های ساختاریافته

هرجا صحبت از سود بیشتر باشد، هرزنامه و اسپم را می توان یافت. این تله های عوام فریبانه آماده شده اند تا شما را فقط تا پای CTA ها و نام های زیبا همراهی می کنند و درست وقتی که کلیک می کنید، خود را در میان سوال ها و علامت تعجب ها تنها خواهید یافت. جایی که هیچ چیزی برای بدست آوردن نیست و تنها چیزی که بخوبی پیش رفته، کمپین هایی است که با هزینه های کم، نتایج مورد انتظار را برای افراد سودجو بهمراه آورده.

الگوریتم اسپم برین – SpamBrain

سال 2021 نقطه عطفی در تحول ویژگی ها و ظهور ابزارهای نوین جستجوی گوگل دانست. روزهایی که مصادف شده بود با تلاش برای یافتن راه هایی که بتوان اطلاعات و نتایج مفید را بدست آورد. گوگل در این سال نسبت به 20 سال پیش، 200 برابر بیشتر توانست هرزنامه ها را شناسایی کند، فرآیندی که به لطف هوش مصنوعی یادگیرنده به نام اسپم برین محقق شد.

سواستفاده از کاربران، تهدیدی بزرگ برای امنیت افراد است. گوگل همزمان با گسترش زمینه فعالیت های خود، چندین بروز رسانی مهم را برای الگوریتم های مرتبط اجرا کرد که تا 40 درصد نتایج را بهبود داد. این موتور جستجو می خواهد جلوی بسیاری از خطرات و مشکلات را قبل از درخواست پشتیبانی کاربران اش گرفته و از آنها محافظت کند.

الگوریتم اسپم برین یک سیستم مستقل است که روش های مخاطره آمیز و انواع محتوای اسپم را شناسایی و به آنها رسیدگی می کند. این موتور جستجو علاوه بر مبارزه با هرزنامه، تلاش می کند تا محتوای با کیفیت پایین و رفتارهایی که دستورالعمل ها را نقض می کند شناسایی و مدیریت کند، با اینحال بسیاری از مطالب وجود دارند که ماهیت اسپم دارند و تجربه کاربری را کاهش می دهند.

یکی از ابتکارهای اسپم برین، بررسی توضیحات محصولات است زیرا اغلب شان داده های کپی و بازنویسی شده هستند تا آنچه که به عنوان یک بررسی واقعی و عملی بتوان نام نهاد. این موضوع بقدری مهم بود که گوگل برای ان دو بروزرسانی را ارایه کرد تا بسیاری از سایت ها شاهد کاهش رتبه بندی در نتایج باشند. در عوض سایت هایی که محتوای تخصصی و بهتر را ارایه می کردند توانستند رتبه های بسیار بهتری را بدست آورند. اسپم برین می خواهد مطمن شود هیچ مانعی برای یافتن مفیدترین مطالب در نتایج جستجو وجود ندارد.

الگوریتم SpamBrain توانست در سال 2021 تقریبا 6 برابر بیشتر از سال 2020 توانست سایت های هرزنامه را شناسایی، اقدامات منجر به هک را تا 70٪ کاهش و حجم مطالب بیهوده را تا 75٪ بر روی نتایج جستجو کاهش دهد.

نکات مهمی که این الگوریتم را متمایز می کند:

  • توانایی بیشتر در شناسایی سایت های اسپم تا 6 برابر بیشتر
  • کاهش 70 درصدی سایت های هک شده با محتوای اسپم
  • کاهش 75 درصدی هرزنامه ها در پلتفرم های میزبانی
  • در نهایت جستجوهایی که تا 99 درصد دارای هرزنامه نیستند

گوگل تلاش می کند تا سیستم مبارزه با اسپم را برای لینک های بی کیفیت و غیر طبیعی گسترش دهد. به همین دلیل یک آپدیت دو قسمتی را در ژوئن و نوامبر 2021 منتشر کرد. شاید جالب باشد بدانید که این الگوریتم مبتنی بر هوش یادگیرنده از سال 2018 بر روی نتایج بوده و تا سال 2021 هرگز درباره اش صحبتی به میان نیامده بود.

این موتور جستجو روزانه 40 میلیارد هرزنامه را شناسایی می کند که 60 درصد نسبت به بازه زمانی یک سال گذشته افزایش داشته است. همچنین سایت هایی که محتوای خودکار منشتر می کنند تا 80 درصد از نتایج جستجو حذف شده اند.

گوگل هنگام بروز رسانی الگوریتم هرزنامه اسپم برین سه عامل اساسی را در نظر می گیرد:

  • میزان هرزنامه های موجود در اینترنت – هرچقدر هرزنامه بیشتری در اینترنت باشد، بیشتر هم شناسایی می شوند.
  • سطح کیفیت محتوا وب سایت شما – هر چه محتوای با کیفیت تری در وب سایت شما باشد، احتمال اینکه به عنوان هرزنامه شناخته شوید کمتر است.
  • ساختار تولید محتوا در سایت شما چگونه است – اگر از روش هایی مانند پنهان سازی کلمات کلیدی و متن در بهره می برید، کاندید مناسبی برای هدف قرارگرفتن اسپم برین خواهید بود.

اگر می خواهید به عنوان اسپم شناخته نشوید، باید مطمئن شوید سایت شما با دستورالعمل های گوگل مطابقت دارد. شما باید محتوای بسیار با کیفیت منتشر کنید و برای آن برنامه ریزی طولانی مدت داشته باشید.

روش هایی برای مبارزه با انواع اسپم ها و هرزنامه ها:

  • ایمیل های اسپم را بدون باز کردن نادیده گرفته و یا بلاک کنید، زیرا باز کردن شان باعث می شود افراد برای ارسال اسپم های بیشتر ترغیب شوند.
  • حتی الامکان در سایت ها و بلاگ های مختلف عضو نشوید. این موضوع یعنی آدرس ایمیل شما در یک بانک اطلاعاتی در اختیار بی شمار سایت تبلیغاتی قرار میگیرد.
  • سایت هایی که برای ارایه اطلاعات مورد نیازتان بجای صفحه ای که هستید، شما را به محتوایی دیگر لینک بدهند، یعنی می خواهند از حضورتان سو استفاده کنند. وقتی از نتایج وارد یک صفحه می شوید، باید پاسخ تان را همانجا بتوانید بیابید در غیر اینصورت خارج شوید.
  • لینک های تبلیغاتی فراوان و پیوندهای نامرتبط یعنی این صفحه هدفی بجز منابع شما را دنبال می کند. اگر به انتظارات تان احترام بگذارید، صفحاتی را خواهید یافت که به نیازهای شما می پردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *