معرفی الگوریتم پنگوئن گوگل و نحوه عملکرد آن

معرفی الگوریتم پنگوئن گوگل و نحوه عملکرد آن

اگه مقاله های قبلی مارو خونده باشید حتما چیزهایی از باغ وحش گوگل به گوشتان خورده. امروز می خواهیم راجع به یکی از محبوب ترین حیوان ها و البته نامحبوب ترین الگوریتم ها به اسم پنگوئن صحبت کنیم، راستشو بگیم هنوز مشخص نشده که چرا باید اسم همچین حیوان ناز و قشنگ و جذابی رو روی یکی از الگوریتم هایی بذارن که کابوس خیلی از سئو کاران  وب مستران هستش، ولی ما ریراکویی ها در خصوص نامگذاری الگوریتم پنگوئن یکسری حدس هایی داریم که حالا جلوتر بهتون میگیم.

تولد الگوریتم پنگوئن

پرده برداری از الگوریتم پنگوئن در آپریل 2012 اتفاق افتاد. پس میشه گفت که این الگوریتم اینجا متولد شد. حالا اینکه گوگل از چند وقت قبل نقشه ی اجرای این الگوریتم رو داشته، زیاد معلوم نیست. چون همه ی ما میدونیم که گوگل معمولا بی سرو صدا کار می کنه و یک دفعه همه ی ما رو با تغییر های بزرگ غافلگیر می کنه، ولی خب یه چیزی که در تمام کارهایی که گوگل می کنه همیشه و همیشه و همیشه ثابت هستش، اینه که گوگل هموار به فکر راحتی هر چه بیشتر کاربرها هستش، پس باید حواسمون باشه که نخواهیم از این خط خارج بشیم. فکر می کنم این تولد از معدود تولد هایی هستش که وب مستران رو آشفته خاطر کرد، چرا که به محض این تولد، 3 درصد سایت ها در نتایج جستجو تغییر رتبه دادن.

وظیفه ی اصلی الگوریتم پنگوئن

وظیفه ی اصلی الگوریتم پنگوئن
وظیفه ی اصلی الگوریتم پنگوئن

اگه بخواهیم وظیفه ی اصلی الگوریتم پنگوئن رو خیلی شسته و رفته بهتون بگیم، می تونیم این وظایف رو در دو بخش دسته بندی کنیم:

  • بررسی و آنالیز سلامت لینک سازی های موجود در سایت
  • مبارزه با کیوورد استافینگ یا همان پر کردن محتوا از کلمات کلیدی

آموزش گوگل به پنگوئن ها برای انجام وظیفه

گوگل برای آموزش به پنگوئن ها و برای انجام ماموریتشون در موتور جستجوی گوگل که بدون شک معروف ترین موتورهای جستجو هستش، نیاز نبود کار زیادی انجام بده، پس همه ی اونارو جمع کرد و سه تا جمله ی خیلی ساده بهشون یاد داد :

  • لینک های طبیعی خوب
  • لینک های غیر طبیعی بد
  • پرکردن محتوا از کلمه کلیدی ممنوع

و از اونجا بود که پنگوئن ها خواب و خوراک رو از وب مسترها و سئو کارانی که یک شبه می خواستن ره صد ساله رو برن گرفتن و شروع کردن به رتبه ی پایین تر دادن به سایت هایی که این دو تا اصل ساده رو رعایت نمی کردن و این الگوریتم از اصلی ترین و مهم ترین الگوریتم های گوگل شد.

الگوریتم پنگوئن رو چه چیزهایی حساسیت داره

الگوریتم پنگوئن رو چه چیزهایی حساسیت داره
الگوریتم پنگوئن رو چه چیزهایی حساسیت داره

وقتش رسیده که بدونید چطور میتونید الگوریتم پنگوئن رو نسبت به سایتتون حساس کنید. یادتون باشه که این حساسیت برای شما عواقبی خواهد داشت که در ادامه به اونها هم می پردازیم:

  • اول از همه خرید بک لینک که این روزها خیلی از سایت ها برای این که بتونن افزایش بازدید وب سایت را مشاهده کنند، تن به این خرید و فروش می دهند.
  • دوم تبادل لینک ها به صورت بیش از اندازه که تماما هدفش افزایش بازدید سایت باشه
  • سوم استفاده از پست مهمان، البته استفاده ی افراطی از این پست ها با انکر تکست های یکسان
  • و چهارم قرار دادن زیاد لینک ها در بسیاری از فوتر ها

پنگوئن های آماده ی رزم

گوگل در ابتدا با الگوریتم پاندا گوگل، جنگ خودش رو با سایت های بی کیفیت آغاز کرد و بعد از اون پنگوئن ها برای این جنگ به کمک پانداهای دوست داشتنی اومدن و اگر منصفانه بخواهیم صحبت کنیم در این جنگ تونستن کمک های زیادی به افزایش   رتبه به سایت های با کیفیت و افت رتبه سایت های بی کیفیت کنند که خب این مسئله تماما به نفع کاربران و صرفه جویی در زمان آنها بود.

پنگوئن ها دسته جمعی بیچاره می کنند!

پنگوئن ها دسته جمعی بیچاره می کنند!
پنگوئن ها دسته جمعی بیچاره می کنند!

یکی از خصوصیتی که پنگوئن ها دارن، اینه که دور هم ازدحام ایجاد می کنن که این کارشون می تونه دلیل های زیادی داشته باشه و دقیقا همین ویژگی اونهاست که باید مارو مشکوک می کرد که بلاخره گوگل یه روزی از پنگوئن ها، توی باغ وحش الگوریتم هاش استفاده می کنه. چون این ازدحام ها و اجتماع های اون ها می تونه به منظور پایین بردن رتبه ی یک سایت از نتایج اول جستجو به صفحات 5 و 6 و 7 و کم کم حتی ناپدید شدن اون ها باشه.

آپدیت های الگوریتم پنگوئن از ابتدا تا به امروز

اگه مقاله 200 فاکتور سئو مارو خونده باشید، حتما شما هم این رو قبول دارید که خیلی هوشندانه نیست، اگرکه فکر کنیم که گوگل یک الگوریتمی رو به جامعه سئو و وب مستران معرفی می کنه ولی به آپدیت اون نمی پردازه! چون اگر می خواست اینطور باشه که ما هنوز برای بالابردن رتبه ی سایتمون کاری نمی کردیم جز پرکردن محتوامون از کلمات کلیدی! روند آپدیت هایی که گوگل برای این الگوریتم تا به امروز داشت به شرح زیر هستش:

  • 26 مارس 2012
  • 5 اکتبر 2012
  • 22 می 2013
  • 4 اکتبر 2013
  • 17 اکتبر 2014
  • 23 سپتامبر 2016

یادتون باشه که اینها تنها تاریخ های تایید شده توسط گوگل هستند و همه ی ما اگه یکم با گوگل آشنایی داشته باشیم میدونیم که تنها به امید تاییدهای گوگل نباید باشیم، چون گوگل این وسط ها دست از شیطنت بر نمی دارد و چیزهایی هست که هیچ وقت علنی نمیکنه.

پنگوئن جریمه نیست!

پنگوئن جریمه نیست!
پنگوئن جریمه نیست!

یک باور و لفظ غلطی که این روزها به گوشمون میرسه اینه که حواستون بشه درگیر جریمه ی الگوریتم پنگوئن نشید که خب این باور کلا غلطه! پنگوئن می تونه باعث جریمه ی شما بشه اما خودش به نهایی جریمه نیست، شاید خیلی ها بگن این که همونه، ولی واقعا باید بگیم که همون نیست و اگر شما هم به قصد یادگیری اینجا هستین بهتر که این رو بدونید که پنگوئن در واقع یکی از الگوریتم های هسته و اصلی گوگل هستش که دائما در حال گشت و گذار و یافتن سایت هایی است که بک لینک های نامعتبر و اسپم دارند.

بعد از پاک کردن لینک های مخرب

خب تا اینجا ما به شما گفتیم که اگر الگوریتم های پنگوئن باعث شدن که رتبه ی سایت شما بیاد پایین، شما باید به دنبال لینک های مخرب توی سایت تون باشین و اون هارو از بین ببرین. اما در مواردی دیده شده که بعد از رفع مشکل لینک ها بازهم رتبه ی سایت به حالت اولیه برنگرده، اول باید بدانید که بازگشت این رتبه ممکن است که یکم زمان بر باشه و در بعضی وقت ها موارد زیر می تونن باعث این برنگشتن رتبه ی سایت به حالت قبل باشن.

 چرا بعد از پاک کردن لینک های مخرب باز هم مشکل سایت رفع نشده؟

چرا بعد از پاک کردن لینک های مخرب باز هم مشکل سایت رفع نشده؟
چرا بعد از پاک کردن لینک های مخرب باز هم مشکل سایت رفع نشده؟

این سوالی هستش که برای خیلی از افراد پیش میاد موارد زیر می تونه دلیلی برای رفع نشدن مشکل رتبه ی سایت شما تحت تاثیر الگوریتم پنگوئن باشه

  • وقتی لینک های مخرب از سایت برداشته می شوند، هیچگونه تلاشی برای بدست آوردن بک لینک جدید و البته با ارزش انجام نشده است که این موضوع از دید گوگل مخفی نمی ماند.
  • همه بک لینک های مخرب از سایت پاک نشده اند با اینکه شما برای پاک کردن همه ی آنها اقدام کرده اید، اما هنوز وجود آنها در سایت دیده می شود.
  • مشکل رتبه ی سایت شما تنها از وجود بک لینک های مخرب و بی ارزش نبوده است که در این صورت پیشنهاد ما به شما این است که با یک تیم مشاوره ی سئوی حرفه ای مشورت کنید.

باور غلط ممنوع!

از عجیب ترین باور هایی که در مورد الگوریتم پنگوئن وجود دارد اینه که برخی ها میگن اگر مورد حمله ی الگوریتم پنگوئن قرار بگیریم، می تونیم برای گوگل خودنمایی کنیم و این برای دیده شدن سایت ما مفیده! میدونید عین چی میمونه؟ عین این میمونه که از هفته ی بعد بخواهیم رژیم بگیریم و لاغر شیم ولی این هفته اونقدری بخوریم که 3 کیلو وزن زیاد کنیم. اگر میخواهید گول این باورهای غلط رو نخورید بهتون پیشنهاد میکنم که مقالات تخصصی مارو مثل انکر تکست چیست، نقش بک لینک در سئوی سایت، تگ کنونیکال و … را مطالعه کنید.

ریکاوری شما از جریمه غیر ممکن نیست

از دیگر باور های غلط در خصوص الگوریتم پنگوئن که الگوریتمی پر حاشیه هستش اینه که، در صورتی که مورد جریمه ی گوگل به واسطه ی این الگوریتم قرار بگیرین، به هیچ وجه نمی تونین به رتبه ی قبلی خود برگردید و این اغلب چیزی هستش که از وب مسترانی می شنوید که شما کارفرمای آنها هستید! بهتر است بدانید هیچ ناممکنی در سئو وجود نداره و در صورتی که پنگوئن شما رو جریمه کنه امکان بازگشت رتبه ی شما وجود داره و در ابتدا برای رفع جریمه ای که گوگل برای شما در نظر گرفته لینک های اسپم را بررسی کنید و لینک سازی های معتبر رو شروع کنید و اگر خود شما در این زمینه تخصصی ندارید این کار به دست افرادی بسپارید که دانش و تجربه ی کافی در این زمینه دارند.

منبع: searchenginejournal

یک نظر در مورد “معرفی الگوریتم پنگوئن گوگل و نحوه عملکرد آن

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *