بهینه سازی سایت با ابزار یا کارشناس سئو

بهینه سازی سایت با ابزار یا کارشناس سئو

یکی از سوالات رایج در مبحث سئو این است که بهینه سازی سایت با ابزار سئو انتخاب بهتری است یا کمک گرفتن از کارشناس سئو، هرچقدر هم که در مدیریت کسب و کار خود مهارت داشته باشید، وقتی پای تجارت آنلاین به میان می آید، برای حضوری موفق در نتایج جستجو، آن هم میان رقبایی که برای یک قدم جلو تر بودن از شما، دست به هرکاری می زنند، نیاز دارید تا از خدمات مشاورین و کارشناسان مرتبط به حوزه فعالیت تان بهره مند شوید.
در این میان نقش ابزارها و نرم افزارهایی که روند انجام کار را بهتر و سریع تر سازماندهی و انجام می دهند بسیار پررنگ است، تا جایی که امروزه، برای سرعت بخشیدن به روند بهینه سازی برای موتور های جستجو، نیازمند توجه به اتومیشن سئو نیز خواهید بود. با این حال آیا صرفا تکیه بر افزونه ها و نرم افزارهایی که ابزارهای لازم را در اختیارتان می گذارند کافی است یا که نه، راهنمایی های یک فرد خبره می تواند ما را از همه این وظایف بی نیاز کند؟ در این مقاله می خواهیم به بررسی نکاتی بپردازیم که به همه این سوالات پاسخ می دهد.

بهینه سازی برای موتورهای جستجو و کاربر

همانطور که می دانید، به مجموعه کارهایی که باعث بدست آوردن جایگاه بهتری در نتایج جستجو شده و کاربران مرتبط بیشتری را به صفحات هدف هدایت می کند، سئو گفته می شود. بهینه سازی برای موتورهای جستجو صرفا به منزله توجه به ربات ها و ماشین نیست، بلکه هدف سئو، ایجاد شرایط است تا مخاطبین شما بر اساس ساختاری درست به پاسخ ها و اهداف شان دست پیدا کرده و برای سایت سودآوری داشته باشند.

معنی نرخ تبدیل از همین شرح مختصر می آید، جاییکه یک کاربر با جستجوی یک کوئری، صفحه ای از سایت شما را یافته و با مطالعه، ثبت اطلاعات یا خرید از سایت، شما را نیز به سودآوری و هدف برساند. پس نتیجه میگریم در چرخه بهینه سازی، همه طرفین در تکمیل موفقیت آمیز آن نقش مهم خود را ایفا می کنند.

بطور کل، سئو شامل دو بخش اساسی است:

  1. سئوی داخلی On-page SEO
  2. سئوی خارجی Off-page SEO
  • سئوی آن پیج شامل تمام کارهایی است که در داخل سایت صورت می پذرید.
  • سئوی آف پیج به تمام فرآیندهایی اشاره می کند که در خارج از سایت رخ می دهد.

تولید محتوای با کیفیت، بهبود سرعت سایت، طراحی اصولی و منطبق با تجربه کاربری خوب، لینک سازی داخلی و خارجی که در در ابعاد گسترده شامل بک لینک و تهیه پروتاژ آگهی نیز می شود از جمله مواردی است که در سئوی پایه باید بدان توجه داشته باشید.

تکنیکال سئو فرآیند خزش و ایندکس صفحات را ساده تر می کند. ایجاد شرایط و زیرساخت هایی مانند نقشه سایت و پیکربندی متاربات ها، روش های بهینه سازی سرعت سایت، ساخت robots.txt و طراحی دوستانه با موبایل که به نمایش سایت در تمام دستگاه ها اشاره دارد، تنها بخشی از آن می باشند.

سازماندهی ساختار داخلی سایت از جمله داده های صفحات و سایت و همچنین ماهیت هریک که به درک بهتر موتورهای جستجو کمک می کند، به اسکیما و طرحواره ها گفته می شود. شما می توانید محتوای صفحه ای را با کمک فیلدها و کلاس های اسکیما به زبان جی سان برای خزشی با کیفیت بهینه سازی کنید.

امروزه اما موتورهای جستجو بیش تر از هر وقت دیگری با تکیه بر هوش مصنوعی که همه چیز را بدقت یاد میگیرد، دانش سئو را وارد مرزهای جدیدی از فناوری و تکنولوژی کرده اند که پرداختن به آنها نیازمند رویکردی بسیار حرفه ای و تخصصی است. هدف از تمام این اقدامات، فراهم کردن بهترین شرایط برای عرضه چیزهایی است که ارایه کرده و در کنار تجربه کاربری مناسب به موتورهای جستجو عرضه می کنید.

حال با این تفاسیر بیایید ببینیم نقش کارشناس سئو و ابزارهای مربوط به این حوزه چیست. لازم است که قبل از پاسخ به یک سوال کلی، به جزئیات با دقت بیشتری بنگریم.

کارشناس سئو چه کسی است؟

یک متخصص سئو، وب سایت را با تکیه بر دانش بروز و تجربه ای که دارد بهینه سازی می کند تا از نتایج منطبق اطمینان حاصل شود. حاصل فرآیند یاد شده، تجربه کاربری خوب، ترافیک طبیعی رو به رشد و همچنین نرخ تبدیلی است که به آگاهی از برند می انجامد.

این شخص بهتر از هرکسی می داند که موتورهای جستجو چگونه کار می کنند و تدوین استراتژی سئو نیز بر عهده وی است. در واقع هدف از شرح فاکتورهای سئو و انواع آن، اشاره به تخصص هایی است که کارشناس این حوزه باید به آنها مسلط باشد

آینده سئو بسیار سخت و رتبه بندی در نتایج با توجه به حجم عظیم اطلاعات و پیچیدگی شان دشوار خواهد بود. در واقع بهترین رویکرد برای تخصص در این حوزه، تمرکز بر روی زمینه های متنوع سئو است. به عنوان مثال در آتی، دیگر صرفا یک کارشناس سئو با دید کلی وجود نخواهد داشت، بلکه ما با افرادی مواجه هستیم که در یک بخش بخصوص تخصص دارند. کارشناسان سئوی محلی، آنهایی هستند که به لینک سازی یا تولید محتوا و یا بهینه سازی سرعت سایت می پردازند و هر نیازی توسط یک فرد بخصوص مرتفع می شود.

کارشناس سئو چه کارهایی انجام می دهد؟

  • تدوین استراتژی سئو و ارایه راهکارهای لازم برای بهبود رتبه بندی در نتایج جستجو
  • مدیریت هزینه های کمپین های سئو، کنترل بودجه و برآورد هزینه های ماهانه
  • بررسی خروجی کمپین های سئوی خارجی، تحلیل داده ها و جمعاوری نتایج برای بازگشت سرمایه
  • تعامل با تیم توسعه وب سایت برای اطمینان از درستی کدنویسی های انجام شده
  • عضویت در تیم تحریریه و بازاریابی محتوایی در جهت تولید مطالب ارزشمند
  • تحقیق کلمات کلیدی و بهینه سازی آنها برای بدست آوردن بهترین نتایج در سایت
  • بررسی و پایش آمار و گزارش های حاصل از کارهای انجام شده برای اطمینان از انطباق با برنامه سئو
  • تدوین استراتژی لینک سازی داخلی و مدیریت توزیع ارزش ها که پیمایش کاربر را نیز تسهیل می کند
  • بهبود معماری وب سایت، بهینه سازی محتوا با کلمات کلیدی
  • تسلط بر سئوی داخلی و تکنیکال که نیازمند دانش هر بخش از اجزای تشکیل دهنده شان می باشد
  • تهیه گزارش سئو برای کارفرما و مشارکت در بهبود نقشه راه سایت

یک کارشناس سئوی موفق چه ویژگی هایی دارد؟

  • درک صحیح سئوی داخلی، سئوی خرجی و تکنیکال مهارت هایی است که هر متخصص سئوی خوبی باید برای توسعه استراتژی بازاریابی و بهینه سازی در نظر داشته باشد.
  • یک ذهن خلاق و پویا برای راهبرد برنامه ها، لازمه هر کارشناس سئویی است. جنبه های فنی سایت به درک مسایلی می انجامد که می تواند باعث شود در نتایج جستجو اوج بگیرید یا محو شوید. باید بگونه ای محتوای صفحات پیاده شود تا با مشخص شدن منافع مخاطب بتوان به نرخ تبدیل مورد انتظار دست پیدا کرد.
  • یک تصویر بزرگ در فضایی بزرگ تر نقش می بندد. این جمله را برای سئوی تصاویر نمی گوییم بلکه داریم به اندیشه و طرز فکر متخصص سئو نگاه می کنیم. همانطور که گفتیم، سئو همه چیز را تحت تاثیر قرار می دهد و در هر کمپین و هدفی نقش بسزایی را ایفا می کند. هدف شما به عنوان یک متخصص سئو این است که بر روی رتبه بندی موتورهای جستجو، افزایش ترافیک، گسترش آگاهی از برند و نتایج اثر بخش تمرکز داشته باشید.
  • مهارت های ارتباطی درجه یک و روحیه همکاری بالا، جزو خصوصیات دیگر در این لیست است. یک کارشناس سئو با طیف گسترده ای از بخش ها در سازمان از جمله فروش، ارتباط با مشتری، توسعه وب، تجزیه و تحلیل، فناوری اطلاعات، بازاریابی و موارد دیگر کار خواهد کرد. ایجاد تغییرات در یک وب سایت منجر به ترافیک و نرخ تبدیل بیشتر می شود و این میسر نیست مگر با تکیه بر مهارت های فردی.
  • یک متخصص سئوی خوب، چالش های کار را می شناسد و از آنها آگاهی دارد. گوگل الگوریتم های خود را برای بهترین رتبه بندی در نتایج موتورهای جستجو دائما تغییر می دهد.این همان چالشی است که کل تیم را درگیر خود می کند، اما متخصص سئو اتمسفر حاکم را برای ادامه کارها آماده و شرایط برای همه تفسیر می کند.

قبل از اینکه به سراغ ابزارهای سئو برویم، می خواهیم بدانید که در مسیر بررسی جایگاه هریک برای شناخت و آگاهی بهتر هستیم. در واقع با دانستن اینکه آنها چه کارهایی را می توانند انجام دهند، به یک جمع بندی برسیم تا خلا میان شان را نیز شناسایی کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید تا دستیارهای سئو را بهتر بشناسیم.

ابزار سئو چیست و چه جایگاهی در سایت دارد؟

در نگاه اول، ابزارهای سئو قادر هستند تا داده ها و اطلاعاتی را در مورد سلامت و دستاوردهای کلی وب سایت شما ارایه دهند. به کمک این برنامه ها می توانید فرصت ها را شناسایی و نقاط ضعف یا مسایلی که ممکن است مانع رتبه بندی شوند را بیابید و برای رفع آنها براحتی اقدام کنید.

اما کلمه “اقدام کنید” به این سادگی که تصور می کنید نیست. شما نیاز دارید تا برای انجام هرکاری و یا بررسی هر داده ای دانش و اطلاعات مرتبط به آن را داشته باشید.

آنها به کشف مناطق فرصت و شناسایی نقاط ضعف یا مسائلی که ممکن است مانع از رتبه بندی و کسب درآمد در SERP ها شوند، کمک می کنند. انواع پلاگین های سئو در وردپرس، که محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا نیز نامیده می شود، تجربه بهتری را در اختیار شما می گذارند. این افزونه ها با امکاناتی که در خود جای داده اند و به لطف بستر مطلوبی که وردپرس مهیا می سازد، مدیران سایت و کارشناسان سئو را برای پیشبرد اهداف استراتژی یاری می رسانند.

این را می خواستیم در انتهای بهش ابزارهای سئو بگویم اما به نظرم بهتر است همین ابتدای کار بدان اشاره ای داشته باشیم. وردپرس افزونه های متعددی را برای ویرایش متا و عنوان، بهبینه سازی محتوا، ایجاد لینک سازی، ریدایرکت و سئوی تاصویر و همچنین ندیریت نقشه سایت و robots.txt در اختیار شما قرار می دهد. کارهایی که شاید هر ضخی یکجا نتواند همه آنها را بدرستی انجام دهد، اما با اینحال، همه این برنامه ها نیاز به وردی داده از جانب انسان دارند

پاراگراف بالا یک تصاد دارد که در واقع نقش مکمل کارشناس و ابزارهای سئو بوده، زمینه ساز پاسخی کامل به موضوع مقاله پیش رو است. اما تصمیم داریم درباره پلاگین های سئو کمی بیشتر به شما توضیح دهیم.

در حالی که افزونه‌های سئو وردپرس، فرآیندها را آسان می کنند، همچنان به کمی تلاش برای انجام درست کارها نیاز دارید. هیچ رایانه ای و هیچ هوش مصنوعی نمی تواند مانند انسان یک عنوان و متای جذاب برای مخطابین هدف تولید کند. آنها هنوز به اندازه کافی برای نوشتن سرفصل های جذاب یا انتخاب کلمات کلیدی مناسب پیشرفت نکرده اند، بنابراین انجام این مراحل به صورت دستی بسیار مهم است.

حال یک سوال پرتکرار باقی می ماند، آیا وردپرس به سئو نیاز دارد؟ پاسخ مثبت است، بله، اما پلاگین ها این کارها را ساده می کنند.

پلاگین های سئوی وردپرس چه کاری می توانند انجام دهند؟

وقتی یک سایت فروشگاهی یا وبلاگی مملو از پست های جذاب دارید، در اینجا هدف از سئو این است که افراد بیشتری را به سمت آنچه که دارید بیاورید. به لطف بستر بسیار مناسب وردپرس، افزونه های محبوب متعددی از جمله پلاگین سئوی رنک مث و پلاگین سئوی یوآست وجود دارد که هریک از مزایا و قابلیت های متعددی برخوردار هستند. بیایید ببینیم این برنامه ها چه کارهایی را برای سایت می توانند انجام دهند:

به کمک ابزارهای سئوی وردپرس می توانید یک کلمه کلیدی هدف برای هر پست از بلاگ تان در نظر بگیرید. در رنک مث این کلمات در پراپرتی keywords از اسکیمای Article قرار داده می شوند. باکس سئوی افزونه، پس از دریافت کلمه کلیدی بلافاصله تشخیص می دهد که آیا آن عبارت در عنوان، شرح متا، پیوند و محتوا وجود دارد یا خیر. آیا فکر می کنید می توانید همه اینها را با چشم دنبال کنید؟ نیاز نیست دنبال پاسخ باشید، جواب شما خیر است

موتورهای جستجو صفحات را بر اساس عوامل متعددی از جمله URL ها بررسی می کنند. اگر یک آدرس توضیح واضحی از محتوای صفحه ارایه نکند، صفحه به راحتی ایندکس نمی شود و در نتیجه رتبه ای نمی گیرد. این همان قابلیتی است که افزونه ها به شما اهدا می کنند.

اگر برای پست یا بلاگ و حتی محصول خود عنوانی هوشمندانه یا جذاب دارید، طبیعاتا از آن استفاده می کنید. منتهی پلاگین ها به شما بینشی می دهند تا بتوانید در صورت طولانی یا پیچیده بودن شان، آنها را بروزرسانی یا تغییر دهید. ابزارهای سئوی وردپرس امکان ویرایش تاتیل صفحات را براحتی میسر می سازند.

تشریح متای صفحه، توضیحاتی 160 کاراکتری هستند که زیر عنوان در نتایج جستجو ظاهر می شوند. کاربران عنوان را می خوانند اما برای اطلاعات بیشتر سراغ متا می روند. پس این دو با هم در ارتباط تنگاتنگ بوده و بنوعی مکمل هم هستند. همانند title قادر هستید تا با افزونه های سئو، شرح متا را نیز ویرایش کنید.

ریدایرکت صفحات و برگه ها جزو جدایی ناپذیر و از اصلی ترین مباحث سئو هستند. وقتی محتوا یا محصولی حذف می شود، باید آدرسی که وجود ندارد به مسیری که وجود دارد منتقل کرد. یعنی زمانی که یک مقاله را پاک می کنید، کاربرانی که از نتایج جستجو به سایت شما می رسند و با چیزی که می خواهند مواجه نمی شوند، نتنها تجربه کاربری بدی به همراه دارد، بلکه باعث می شود از جانب موتور جستجو رتبه تان افت کند. افزونه سئو بهترین کمک برای انجام و مدیریت انواع ریدایرکت در وردپرس هستند و شما را از تایپ چندین خط کد در فایل های سیستمی در امان می دارند.

گوگل به عنوان بزرگ ترین موتور جستجو در دنیا، توجه بخصوصی بر روی عناصر بصری دارد. مانند الگوریتم پروداکت رویو و همچنین عطف به فناوری visually browsable که نتایج ستجو را بکلی تغییر خواهد داد، عکس ها وتصاویر سایت جایگاه خاص خود را بین کاربران و مدیران سایت ها دارند. برای اطمینان از سئوی تصاویر نیاز دارید تا از ابزارهای بهینه سازی بهره ببرید تا جای هیچ خطایی در میان نباشد.

ماژول های دیگری که باید در یک ابزار سئو وجود داشته باشد:

  • سئوی محلی و گراف دانش
  • مدیریت نقشه های سایت
  • سئوی ووکامرس و EDD
  • داده های ساختار یافته و اسکیما
  • پشتیبانی از محتوای خبری و نقشه News
  • ویرایش تمام متاربات های صفحات
  • مدیریت بردکرامپ و مسیر راهنما
  • مدیریت داده های کنسول جستجو
  • مدیریت Open Graph و داده های اجتماعی
  • گزارش لینک های 404
  • مدیریت سئوی دسته بندی ها و برچسب ها
  • مدیریت سئوی انواع پست تایپ ها
  • گزارش وضعیت سئوی سایت

جمع بندی، پلاگین سئو یا کارشناس سئو؟

وقتی با ماشین به مسافرت می روید، هرچقدر هم که اطلاعات فنی و شناخت شما از قطعات خودرو زیاد باشد، با این حال شما نمی توانید پیج ها را با دست باز و بسته کنید. جعبه ابزار عضو جدایی ناپذیر یک خانه و یک ماشین است زیرا به شما و یا به فرد ماهر اجازه می دهد، کارهای لازم به بهترین شکل و بدرستی انجام پذیرد.

شما نمی توانید یک کارشناس یا نماینده رسمی محصولات دیجیتالی را بدون وسایل لازم بپذیرید، زیرا وجود لوازم برای انجام موفقیت آمیز یک فرآیند بسیار واجب است

سئوی سایت نیز با همین الگو مطابقت دارد منتهی چیزی در ابعاد بسیار فراتر. یک کارشناس سئو بدون افزونه یا ابزار سئو نمی تواند کارهای لازم برای سایت را به سرانجام برساند، زیرا وقتی می توان با چند کلیک در ساعت ها وقت صرفه جویی کرد، این عنصر ارزشمند براحتی در دستان وی و مدیر سایت قرار داده می شود.

در چند پاراگراف پیش تر به این موضوع اشاره کردیم که افزونه ها هرچقدر هم که پیشرفته باشند، باز هم نیازمند راه اندازی توسط عامل انسانی هستند. با همین توضیحات براحتی می توان نتیجه گرفت، ابزارهای سئو و کارشناسان سئو، رابطه ای تنگاتنگ دارند و در واقع یکدیگر را برای یک هدف والاتر همراهی و یاری می کنند

نمی توان گفت که پلاگین سئو به تنهایی برای بهترین نتیجه مناسب است، در عین حال هیچ کارشناسی نیز قادر نیست بدون تکیه بر ابزارهای سئو نتیجه مورد نظر را بدرستی مدیریت و به ثمر برساند. زمان و بهره وری، همینطور نتیجه اثر بخش چیزی نیست که بتوان بر روی کاغذ نوشته، ترسیم و مدیریت نمود، یک ابزار سئو همان آچاری است که در جعبه ابزار یک استادکار ماهر، به انجام درست کارها کمک می کند. پس همانقدر که یک تکنیسین قادر نیست بدون امکانات نیازهای شما را برآورده سازد، یک انبردست نیز بتنهایی امکان انجام کارهایی که بر عهده اش است را ندارد. پیشنهاد می کنیم حتما مقاله معیار های موفقیت در پروژه سئو چیست؟ را مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *