مهم ترین فاکتور های سئو در سال 2022

مهم ترین فاکتور های سئو در سال 2022

هوش مصنوعی و فناوری های مبتنی بر یادگیری ماشین، مرزهای شگفتی را به سمت پردازش های مبتنی بر تفکر نزدیک به تحلیل و منطق، تکان داده اند. هرچند الگوریتم های موتورهای جستجو آنقدر پیشرفته و پیچیده هستند که برای قابل استفاده بودن، یک مرحله عقب تر از توان واقعی عمل می کنند، با اینحال همیشه گفته ایم که نقش انسان در تصحیح داده ها و برنامه ریزی سیستم انکار نشدنی است.

این معقوله در صنعت سئو نقش بسزای دارد زیرا وب سایت ها دیگر با روش های قدیمی و تکنیک های روتین، به هیچ شکل قادر نخواهند بود در نتایج جستجو، طعم ایندکس و رتبه بندی را بچشند. مدتی بود که اکوسیستم دیجیتال مارکتینگ در شاخه بهینه سازی و بهبود، گریبانگیر مشکلات ایندکس بودند، اما امروز دیگر چیزی به این نام وجود ندارد.

گوگل می گوید محتوایی بسیار ارزشمند خلق کنید و برنامه ریزی طولانی مدت داشته باشید. بر روی ارزش های بیشتر تمرکز کنید نه صرفا آنچه که می نویسید یا کپی می کنید.

تاثیر بروز رسانی الگوریتم های گوگل در سال 2022

اهمیت تعامل کاربران در سال جاری بیش از دو برابر شده که آن را به پنجمین عامل مهم برای گوگل تبدیل کرده است. همانطور که ما به آینده سئو در سال 2023 و بعد از آن نگاه می کنیم، ایجاد بستری برای تجربه رضایت بخش کاربران، بر اساس هدف جستجوی آنها، حائز اهمیت است.

  1. انتشار مداوم محتوای جذاب و ارزشمند، 26٪ از سهم عوامل مهم رتبه بندی در سال 2022 را از آن خود کرده است که با توجه به سهم بیشتر از تجربه کاربری، قابل توجه است. گوگل به تامین کنندگان قابل اعتماد در زنجیره فروشندگان این پلتفرم بزرگ پاداش هایی را در نظر میگیرد و به آنها اجازه می دهد، چند روز پس از انتشار محتوا یا محصولات شان، رتبه بالایی را فارق از تلاشی که برای رنکینگ می کنند، برای کلمه کلیدی مورد نظر خود کسب کنند. همین وضعیت در سایت های خبری و عادی تا 6 ماه بطول می انجامد.

کلمات کلیدی در عناوین متا بیش از هر عامل دیگری کاهش یافته اند زیرا گوگل خود به تنهایی در تولید خودکار عناوین متا پیشتاز است. به هرحال این یک عامل منحصر به فرد است زیرا انتخاب کلمات کلیدی صحیح برای هر صفحه از وب سایت شما برای رتبه بندی همچنان حیاتی بوده و تحت تاثیر افت جایگاه نسبت به سال گذشته نیست.

بک لینک ها کاهش بسیار کمی را تجربه کرده اند و همچنان جزو مهم ترین عوامل رتبه بندی و سیگنال های رنکینگ بشمار می روند. بک لینک ها یادگار دورانی هستند که هوش مصنوعی گوگل به اندازه کافی برای ارزیابی کیفیت و اصالت محتوای وب توانمند نبود و برای انجام این کار به سایت های دیگری نیاز داشت. در حالی که مفهوم قابل اعتماد بودن یک صفحه بر اساس پیوندهای سایر وب سایت ها، در حال تکامل و بلوغ بیشتر بوده، جای خود را در کنار فاکتورهای E.A.T نیز باز کرده اند.

فاکتورهای رتبه بندی گوگل – مبتنی بر بروزرسانی های الگوریتم

در این بخش، ما در مورد هر یک از عوامل اصلی رتبه بندی در الگوریتم جستجوی گوگل توضیح می دهیم.

انتشار محتوای بسیار ارزشمند

چهار سال از زمانی که تولید محتوای جذاب از بک لینک ها، به عنوان فاکتور بالاتر و معتبر تر در الگوریتم جستجوی گوگل پیشی گرفت، می گذرد. گوگل در سال گذشته تایید کرد که محتوای تازه منتشر شده را آزمایش می کند تا ببیند آیا به هدف جستجوی کوئری با کلمات کلیدی پاسخ خوبی می دهد یا خیر. اگر رفتار جستجوگران نشان دهد که قصد آنها از طریق محتوای صفحه برآورده می شود، می توان برای رتبه بندی بسیار موفقیت آمیز امیدوار بود.

کلمات کلیدی در تگ های عنوان متا

درج کلمات کلیدی در تگ عنوان متا، از اواخر دهه 1990 برای رتبه بندی ضروری بوده است. استراتژی کلمات کلیدی یک پروسه عملی سختگیرانه است که به راحتی می تواند 20 تا 30 دقیقه از وقت شما را برای هر صفحه بگیرد زیرا شما نمی توانید صرفا با تایپ کلمات به یک عنوان جذاب دست پیدا گنید.

قرارگیری و تمرکز کلمات کلیدی در تگ title مهم است اما نباید باعث شود تا مخاطبین شما نتوانند مفهوم چیزی که نوشته اید را درک کنند. اغلب کارشناسان سئو بر این باورند که ابتدا باید برای موتور جستجو نوشت و سپس برای کاربر بهینه سازی کرد، اما خیلی مهم است که بدانید همین ایدئولوژی نیازمند هنر شما در نوشتن و توصیف محصولات و مقالات است.

بک لینک ها

در حالی که بک لینک ها هنوز یک عامل اصلی در تصمیم گوگل برای رتبه بندی وب سایت در نتایج جستجوی هستند، با اینحال محتوا باید تمرکز اصلی شما برای جذب مخاطب و تجربه کاربری مناسب باشد. وقتی شروع به نوشتن می کنید، مخاطبین تان را برای حضوری طبیعی به صفحه از سایت سوق می دهید. همین موضوع پایه و اساس وجود لینک ها و پیوند ها است زیرا تا زمانی که یک عنوان پاراگراف وجود نداشته باشد، هیچ چیز دیگری معنی پیدا نمی کند.

حوزه های تخصصی نیچ

در اواسط سال 2017، گوگل از وب‌ سایت‌ هایی که در زمینه های تخصصی فعالیت می کردند استفاده کرد. بدین ترتیب وقتی شما در سایت تان مجموعه‌ای از بیش از 10 صفحه معتبر که حول یک کلمه کلیدی می‌چرخند داشته باشید، اعتبار و اعتماد به شما مسیر سریع تری را برای تحقق طی خواهند کرد.

به عنوان مثال، کلمه کلیدی “پلاگین سئو” می تواند برای یک شرکت خدمات مورد استفاده قرار بگیرد که خود شامل صفحات فرود با هدف “خدمات سئو برای سایت های کوچک” و “مشاوره سئو” و یا حتی “نرم افزار سئوی وب سایت” باشد.

وقتی در خصوص حوزه های تخصصی صحبت می شود، گوگل از محتوای تحقیقاتی و پژوهشی که شامل تصاویر و کلیپ های یونیک باشد استقبال می کند. اهمیت این موضوع جایی است که ما با مفهومی به نام تجربه نویسنده نیز مواجه هستیم و باید برای نوشتن هر محتوایی، اطلاعات را برای مخاطب بخوبی بازگو کنیم.

لینک های داخلی

تا زمانی که محتوایی وجود داشته باشد، موتور های جستجو جایی برای خزش و تعامل دارند که بر پایه یک کلمه کلیدی، موضوع را روشن می کند. نشر محتوا در سایت با استراتژی های مختلفی صورت می گیرد و تمام این صفحات به وسیله پیوندهایی به هم متصل می شوند. وقتی چندین مقاله با موضوعات مختلف دارید که با لینک سازی به یک صفحه هدف گذاری می شوند، بیانگر قدرت و ارزش آن صفحه است که توانایی رتبه بندی بیشتری را به آن می دهد. لینک بیلدینگ یکی از مهم ترین عوامل رتبه بندی است و باعث حفظ حیات سفر مخاطب در سایت می شود.

دوستانه با موبایل، قابل نمایش در هر دستگاه

اگر قصد دارید در سال 2022 به بازدیدکنندگان تان دسترسی داشته باشید، سایت شما باید به راحتی در تلفن‌ های همراه و تبلت‌ ها قابل مشاهده باشد. استانداردهای mobile friendly از انطباق این مهم بر روی سایت شما اطمینان حاصل می کند. موبایل» بود، گوگل انتظار دارد نمایش موبایل برای بازدیدکنندگان هدف اصلی در طراحی وب سایت شما باشد. نسخه موبایل سایت باید طرح بندی نسباتا ساده و ناوبری راحتی داشته باشد

تعامل کاربر

بزرگترین تغییر در الگوریتم گوگل طی پنج سال گذشته، افزایش اهمیت User Engagement است که از سال 2016 با الگوریتم رتبه بندی ادغام شد. تعامل، نرخ پرش، زمان ماندگاری روی صفحه، داده های خوبی را برای سنجش کیفیت محتوا در اختیارتان می گذارند. با این حال، به خاطر داشته باشید که جستجوها اهداف متفاوتی را با خود به همراه دارند که برخی از آنها نشان می دهد کاربر می خواهد به سرعت به پاسخی برسد و یا اطلاعاتی را بدست آورد.

سرعت صفحه

بهینه سازی سرعت سایت، گوگل همیشه سعی می کند بیش از هر وقت به تجربه کاربری بها بدهد، از این رو بر روی هزاران دیتاسنتر در سراسر جهان سرمایه گذاری انجام داده است تا بتواند نتایج جستجو را در چند میلی ثانیه ارایه دهد. چرا عملکرد صفحه مهم است؟ سوالی که پاسخ آن را می توان در نتیجه حضور یک کاربر جستجو کرد. این بررسی ممکن است برگرفته از شکست در فروش و یا موفقیت در تولید مشتریان وفادار باشد. به عنوان مثال زمان بارگذاری صفحه اصلی سایت اگر طولانی باشد، تاثیر شدیدی در نرخ ماندگاری کاربران دارد و آنها را حتی از جستجوی دوباره در گوگل نیز منصرف می کند. به این آمار توجه کنید :

  • اگر زمان بارگذاری صفحه ای، از 1 ثانیه به 3 ثانیه افزایش یابد، نرخ ریزش ترافیک، 32٪ افزایش می یابد.
  • اگر زمان بارگذاری صفحه ای، از 1 ثانیه به 6 ثانیه افزایش یابد، نرخ ریزش ترافیک، 106٪ افزایش می یابد.

ابزارهای زیادی برای اندازه گیری سرعت بارگذاری صفحات وجود دارد که بدقت آنها را بررسی وتحلیل می کند. از جمله می توان به Core Web Vitals اشاره کرد که با شاخص های متعدد تجربه کاربر را از سرعت مشاهده کامل صفحه و سایت به نمایش می گذارد.

امنیت سایت – گواهی SSL

کابوس گوگل ارایه خدمات به سایت هایی است که برای جستجوگران اش مضر هستند. اگر دامنه شما در برابر هک شدن آسیب‌پذیر و فاقد گواهینامه SSL باشد، توانایی رتبه‌ بندی را از دست خواهد داد. حتی با وجود امنیت در دامنه و وجود زیرساخت های سخت گیرانه مانند دیوار اتشین و مسیرهای رمزنگاری شده، باز هم راه برای نفوذ به پایگاه داده و اطلاعات سایت شما فراهم است.

اسکیما و داده های ساختار یافته

با ارتقا سطح دانش و هوش ماشین ها در وب، زبان ارتباطی با آنها را باید بخوبی فرا گرفت. زبان اسکیما به موتورهای جستجو کمک می کند تا آنچه که وجود دارد را بدرستی درک کنند. ماموریت اصلی اسکیما ایجاد راهی برای فراهم شدن فضای تبادل داده به روشی استاندارد است. یعنی وقتی ابتدا از ارزش محتوا و قابل ایندکس شدن آن مطمئن شدید، اسکیما کمک می کند تا چیزهای موجود را بخوبی و در قالب سری کدهای مشخص در دسترس ماشین قرار بگیرد.

در نتایج جستجو، وقتی داده های اسکیما بخوبی پیکربندی شده باشند، داده های بیشتری بجز عنوان و متا در اختیار کاربران قرار میکیرد. این خیلی خوب است که آنها از امتیاز یک محصول مطلع و یا زمان برگزاری رویدادی را قبل از ورود به سایت مشاهده کنند. نمایش اسکیما در نتایج جستجو تنها زمانی امکان پذیر است که گوگل آن را تشخیص دهد، زیرا ویژگی ها و ریچ اسنیپت ها بر اساس انطباق با کوئری و هدف کاربر دیتا میگیرند. اسکیما خزش بهتر و با کیفیت تری را به همراه دارد.

تجربه کاربری

گوگل از ژوئن 2021، سیگنال های تجربه صفحه را برای رتبه بندی وب سایت ها در نظر میگیرد. هرچه تجربه کاربری خوب و مناسب باشد، رتبه بهتری را کسب می کند.

برای برخورداری از یک تجربه صفحه عالی باید به مواردی چون سرعت بارگذاری، طراحی مناسب برای موبایل توجه ویژه ای داشت. اغلب تجربه صفحه را با UX اشتباه میگیرند. در اینجا، تجربه صفحه زمان مورد نیاز برای شکل‌دهی یک طرح و محتوا را اندازه‌گیری می‌کند. به عنوان مثال، اگر محتوای صفحه در حین بارگذاری ناقس باز شده و یا بصورت کامل لود نشود، این هم برای گوگل و هم برای کاربر بسیار بد است. توصیه می کنیم مقاله تجربه کاربری یا سئو را حتما مطالعه کنید.

هدف جستجو

گوگل نمی‌خواهد کاربران وقت خود را با کاوش در نتایج نامرتبط تلف کنند. بنابراین، هدف جستجو نقش مهمی در رتبه بندی دارد. طبق گفته کارشناسان سئو در سراسر دنیا، هدف اصلی گوگل پوشش کامل نیت کاربر است. بنابراین، برای موفقیت در مسیر رشد تجارت تان، باید به هدف و نیت کاربران توجه ویژه ای داشته باشید.

هنگامی که کاربران به دنبال ابزارهای بررسی سئوی سایت هستند، نمی‌خواهند اسناد آموزشی در مورد نحوه کار ابزارها را بخوانند. در عوض، آنها می خواهند بهترین ابزارها و افزونه ها را برای استفاده پیدا کنند. هرچند پست‌های آموزنده‌ای که خواسته کاربران را برآورده می‌کنند، برای رتبه‌بندی خزش و ایندکس می شوند. با اینحال، هدف جستجو کاربران هیچ تضمینی را برای رتبه های بالاتر برای شان در نظر نمی گیرند. شناخت نیت و هدف مخاطبین شما چیزی در حد تحقیق کلمات کلیدی است. باید آنها را بخوبی بشناسید و خواسته های شان را برآورده سازید.

اعتبار سایت

اعتبار سایت یک سیگنال رتبه بندی اما با اندازه گیری دشوار است. با حضور بات ها و کراولرها در سایت، الگوریتم‌های رتبه‌بندی به تجزیه و تحلیل سایت می پردازند اما متاسفانه هیچ اطلاعاتی در مورد نحوه کار آنها به اشتراک گذاشته نمی شود. بک لینک ها عامل اصلی تاثیر گذار بر اعتبار سایت هستند. بنابراین، هر چه سایت ها بیشتر به یک سایت دیگری به عنوان منبع اطلاعاتی معتبر اشاره کنند، اعتبار بالاتری را انتقال می دهند.

عوامل زیادی برای ایجاد و ارتقای مبحث اعتبار در سایت وجود دارد. اگر بخواهیم به بعضی موارد اشاره کنیم باید بگوییم که در سایت های YMYL وجود اعتبار بسیار حیاتی و سرنوشت ساز است. هرچند به عقیده بسیاری از کارشناسان، شخص متخصص در یک سایت نقش رتبه بندی ندارد، اما شهرت، محبوبیت و پیشینه و حتی تخصص افراد در سایت ها چیزی نیست که از دید گوگل پنهان باشد و قطعا طی آپدیت های پیش رو این مهم به عنوان یک سیگنال ارتقا خواهد یافت.

سوالات متداول درباره فاکتور های سئو

چقدر طول می کشد تا گوگل صفحه یا سایت را رتبه بندی کند؟

این روزها رتبه بندی به رقابت بر سر کلید واژه اصلی بستگی دارد. وب سایت هایی که هیچ رقیبی ندارند پس از ایندکس شدن به طور همزمان رتبه بندی می شوند. با این حال، اگر کلمه کلیدی که بر روی محصول یا محتوای شما کار شده بیش از حد رقابتی و سخت باشد، زمان بیشتری برای رتبه بندی پیش رو خواهد بود. در برخی موارد، رتبه بندی یک وب سایت حتی می تواند یک هدف غیرقابل دست یابی باشد.

چه تعداد فاکتور رتبه بندی در گوگل وجود دارد؟

یک زمانی بیش از 200 عامل رتبه بندی در نتایج جستجو وجود داشت که بر موقعیت سایت ها بسیار تاثیر گذار بود. اما در واقع نمی توان دیگر هیچ مقدار و میزانی برای تعداد شان در نظر گرفت. جان مولر از گوگل می گوید: ما بطور قطع چیزی به نام 200 فاکتور رتبه بندی نداریم، بلکه مجموعه از عوامل دست به دست هم می دهند تا یک سایت رتبه بگیرد.

نقش سئو در رتبه بندی موتورهای جستجو مانند گوگل چیست؟

ربات های خزنده یا کراولرها، سایت ها را کاوش و صدها عامل را تجزیه و تحلیل می کنند. قدرت و سیگنال های مرتبط با محتوا به آنها کمک می کند تا سایت ها را ارزیابی و برای رنکینگ نامزد کنند. کراولر ها به طور منظم وب سایت ها را بررسی می کنند، بنابراین بهینه سازی وب سایت بر اساس آخرین بروزرسانی ها بسیار مهم است.

آیا نظرات کاربران بر روی سئو تاثیر می گذارد؟

گوگل می‌خواهد کاربران را در برابر کلاهبرداران یا سایت هایی که خدمات و محصولات بی کیفیت عرضه می‌کنند در امان نگه دارد. بنابراین، تعداد و کیفیت Review ها همراه با فاکتورهای مرتبط بر روی تجربه کاربری و شاخص های اعتماد تاثیر مستقیم دارد. با این حال، اهمیت بررسی ها به تنهایی به اندازه اهمیت سایر فاکتورهای رتبه بندی که ذکر شد نیست.

آیا استفاده از ویدئو و رسانه های بصری در رتبه بندی تاثیر گذار است؟

بله، یکی از شاخص های الگوریتم Product Review توجه به عناصر بصری یونیک و بهره گیری از کلیپ های منصحر بفرد در سایت هایی است که شرح محصولات را منتشر می کنند. این الگوریتم بصورت مستقیم بر رتبه بندی تاثیر می گذارد اما شرایط سخت گیرانه ای را هم دارد. به عنوان مثال وجود محتوای تحقیقاتی و عمیق که در کنار تجربه نویسنده بتواند حس خوب استفاده از یک محصول را منتقل کند، نقش مکمل این موضوع را بر عهده دارد.

مهمترین عامل سئو در صفحه چیست؟

چیزی به نام یک عامل مهم تر و یا تنها شاخص مورد توجه وجود ندارد. سئوی سایت به مجموعه از عوامل و فرآیندها وابسته است که بر روی یک خط کاملا برنامه ریزی شده و بر پایه استراتژی هدفمند شکل گرفته است. منتهی می توان گفت، کیفیت محتوا یکی از مهمترین عوامل در سئوی سایت است. با این وجود، هدف جستجو نیز نقش مهمی در رتبه بندی بازی می کند. بنابراین، توصیه می شود محتوایی با کیفیت بالا ایجاد کنید که خواسته ی جستجوی کاربران را برآورده کند.

برای پیج رنک گوگل چه تعداد بک لینک لازم است؟

از تعداد حرف نزنید، این چیزی نیست که بگوییم بروید 20 بک لینک بخرید یا بسازید و سپس پیج رنک را پاس کرده اید، خیر. هر وب سایت در دنیا یک اثر انگشت منحصر بفرد دارد و تعداد بک لینک های مورد نیاز آن بشدت به رقابت، بستگی دارد. توجه داشته باشید، کیفیت لینک های ورودی بسیار مهم تر است از تعدادشان.

یک نظر در مورد “مهم ترین فاکتور های سئو در سال 2022

  1. مروارید

    مطالبتون بسیار مفید بود ولی با این تفاسیر از نظر من باز هم مثل سابق بک لینک‌ها و محتوا حرف اول و در زمینه‌ی
    سئو می‌زنن و ما قطعا باید به این دو مورد توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

    (5/5)

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *