چگونه یک استراتژی موفق در سئو طراحی کنیم؟

چگونه یک استراتژی موفق در سئو طراحی کنیم؟

از آنجایی که الگوریتم ها و اولویت های گوگل دائماً در حال آپدیت شدن هستند،  طبیعی است که جزئیات استراتژی های سئو نیز دائماً در حال تغییر باشند. به همین خاطر ما در ریراکو تصمیم گرفتیم که مراحل طراحی یک استراتژی موفق در سئو را که با جدیدترین الگوریتم های گوگل همخوانی دارد، در اختیار شما همراهان قرار دهید. پس این راهنما را تا انتها دنبال کنید.

مروری بر تعریف استراتژی سئو

استراتژی سئو، یک برنامه ریزی است. در این برنامه ریزی، تمام مراحل و اقداماتی که باید برای سئو سایت انجام دهیم را مشخص می کنیم. همینطور اولویت اجرای این مراحل و زمان اجرای آنها را هم تعیین می کنیم.

هدف اصلی استراتژی های سئو، بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جوست. اما در نگاهی ریزبینانه تر، هدف این برنامه ریزی ها رسیدن به رتبه های برتر گوگل، افزایش ترافیک، افزایش نرخ تعامل، افزایش فروش و … است.

استراتژی های سئو، معمولاً به صورت بلندمدت تدوین می شوند؛ مثلاً برای شش ماه آینده. اما بنا به شرایطی که پیش می آید، بعضی بخش های این استراتژی دائماً در طول زمان آپدیت شده و تغییر می کنند. چرا؟ چون با اجرای هر فاز استراتژی، سرنخ های بیشتری به دست می آید. یعنی مثلاً وقتی نوع خاصی از محتوا را تولید می کنیم و ترافیک چندانی از آن محتوا نمی گیریم، نوع کلمات کلیدی یا نوع محتواها را برای مسیر پیش رو تغییر می دهیم.

توجه در صورتی که برای سایت خود بدنبال استراتژی سئو هستید پیشنهاد می کنیم به صفحه تدوین استراتژی سئو مراجعه کنید تا متخصصان سئو ریراکو ای کار را برای شما انجام دهند.

 10 قدم تا طراحی یک استراتژی موفق در سئو

نداشتن استراتژی و پیاده سازی پراکنده و تصادفی تکنیک های سئو، از بزرگ ترین اشتباهاتی است که می توانید در این پروسه مرتکب شوید. بنابراین می توان گفت اولین قدم برای شروع بهینه سازی سایت، چیزی نیست جز طراحی استراتژی.  لازم به ذکر است که در خدمات سئو ریراکو نیز، اولین گاهی که برای بهینه کردن سایت شما برداشته می شود، تدوین یک استراتژی موفق در سئو است.

فرقی نمی کند که پای یک سایت تازه کار در میان باشد یا یک سایت پیشرفته با کاربران دائمی، که حالا می خواهد تغییری در استراتژی هایش بدهد؛ دنبال کردن گام هایی که در این راهنما می بینید، می تواند شما را به هدفتان نزدیک کند.

1- تعیین اهداف استراتژی سئو

تعیین اهداف استراتژی سئو

اگر اهدافتان را قبل از طراحی استراتژی سئو تعیین نکنید، احتمالاً تنها چیزی که عایدتان می شود فقط هدر رفته سرمایه است! پس قبل از هر کاری، تعیین کنید که انتظار چه دستاوردهایی را از طراحی این استراتژی دارید.

آیا می خواهید ترافیک بیشتری بگیرید و کاربران بیشتری شما را بشناسند؟ می خواهید فروش بیشتری داشته باشید؟ (برای همه محصولات و خدمات یا بخش خاصی از آنها؟)، آیا افزایش نرخ تعامل نیز جزو اهدافتان است؟ و … . پاسخ این سؤالات می تواند از انتخاب کلمات کلیدی و نوع محتوا گرفته تا نوع تبلیغاتی که انتخاب می کنید، تعیین کننده باشد.

2- جمع آوری لیستی از کلمات کلیدی

کلمات کلیدی، از آن ابزارهایی هستند که در طول همه این سال ها جای پای محکمی در سئو داشته اند. درست است که در بعضی از بازه های زمانی اهمیت آنها کمتر یا بیشتر شده؛ اما Keywordها هرگز از اولویت های موتورهای جست و جو حذف نشده اند.

تهیه لیستی از کلمات کلیدی محبوب و طلایی حوزه مد نظر، یک استارت فوق العاده برای طراحی استراتژی موفق در سئو است. چراکه همین کلمات کلیدی، می توانند به تنهایی نقشه راه استراتژی محتوا (که زیرمجموعه استراتژی سئوست) را هم روشن کنند. درواقع با پیدا کردن کیوردهای برتر، بخش زیادی از راه طراحی استراتژی موفق در سئو را طی خواهید کرد.

انواع کلمات کلیدی

قبل از این که به سراغ روش های پیدا کردن کلمات کلیدی محبوب بپردازیم، بهتر است یک بار انواع کلمات کلیدی را باهم مرور کنیم. شناخت این انواع، به خصوص اگر یک سئوکار تازه کار باشید، می توانید خیلی چیزها را برایتان روشن کند. به این ترتیب که می توانید در تحقیق کلمات کلیدی، به دنبال این دو مجموعه از کلمات باشید.

کلمات کلیدی، از نظر میزان اهمیتی که برای کسب و کار ما دارند، به دو نوع تقسیم می شوند:

1- Money Keywords

Money Keywords یا کلمات کلیدی پولساز، آن کلماتی هستند که قرار است ما را مستقیماً به پول برسانند. منظور از “مستقیماً” این است که این کلمات دقیقاً صفحات محصول یا خدمات ما را سئو می کنند؛ نه محتواهای دیگر مثل مقاله های بلاگ را.

2- Informational Keyword

Informational Keyword یا کلمات کلیدی اطلاعاتی، بیشتر مربوط به بخش محتواهای بلاگ هستند. یعنی محتواهایی که قرار است اول مخاطب را درگیر کنند و بعد کم کم او را به سمت خرید هدایت کنند.

مثالی از انواع کلمات کلیدی…

فرض کنید یک سایت برای یک آژانس تبلیغاتی داریم. این سایت یک سری صفحه دارد که مختص نمایش خدمات هستند؛ مثل صفحات طراحی سایت، سئو، دیجیتال مارکتینگ، طراحی گرافیک و … . حالا ما برای این صفحات، که لندینگ پیج های اصلی ما هستند چه کلمات کلیدی را انتخاب می کنیم؟ بله؛ عباراتی مثل:

  • طراحی سایت
  • سئو سایت
  • خدمات دیجیتال مارکتینگ
  • و … .

خب اینها همان Money Keywordهای ما و مختص صفحات خدمات یا محصولات هستند.

از طرف دیگر، این سایت بخش بلاگ هم دارد که مقاله هایی را در آن منتشر می کند. مقاله هایی مثل:

  • جدیدترین تکنیک های دیجیتال مارکتینگ
  • بهترین شرکت های دیجیتال مارکتینگ
  • آموزش دیجیتال مارکتینگ
  • و … .

حالا برای این مقالات هم یک سری کلمه کلیدی داریم؛ مثل تکنیک های دیجیتال مارکتینگ و … . اینها می شوند Informational Keywordهای ما.

نکته: این که می گوییم Money keywordها در اولویت هستند، به این معنی نیست که کلمات کلیدی بخش بلاگ، ما را به پول نمی رسانند! نه؛ اتفاقاً خیلی اوقات ترافیکی که از محتواهای بلاگ سایت جذب می کنیم بیشتر از ترافیکی است که مستقیماً از صفحات خود خدمات یا محصولات جذب می کنیم. بنابراین بدون شک برای انتخاب هر دو نوع کلمات کلیدی باید وقت و دقت صرف کنیم.

چگونه کلمات کلیدی محبوب را پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن کلمات کلیدی، روش های زیادی داریم که 2 روش زیر از بهترین آنها هستند.

1- پیشنهادات گوگل

عبارتی را که برای آن دنبال کیورد هستید را در گوگل وارد کنید. همینجا و قبل از این که کلید Enter را بزنید، لیستی از عبارات مشابه آن را می بینید که تقاضای زیادی از سمت کاربران داشته اند.

پیشنهادات گوگل

2- استفاده از ابزارهای کیورد ریسرچ

ابزارهای زیادی هم هستند که لیستی از کلمات کلیدی و میزان محبوبیت آنها را ارائه می دهند. کافیست عبارت مدنظرتان را در آنها وارد کنید و کلمات کلیدی پرتقاضای شبیه به آنها را تحویل بگیرید.

بعضی از قدرتمندترین ابزارهای کیورد ریسرچ عبارت اند از:

در کنار این ابزارها، Google Search Console را هم داریم که باید اول سایتمان را وارد آن کنیم. بعد می توانیم اطلاعات جامعی را درباره کلمات کلیدی محبوب حوزه کاری خود دریافت کنیم. البته کاربردهای این ابزار وب مستر فراتر از پیشنهاد کلمات کلیدی است. اگر به عنوان یک سئوکار هنوز کار با این ابزار را نمی دانید، پیشنهاد می دهیم که حتماً در اسرع وقت آن را یاد بگیرید.

کلمات کلیدی دُم بلند، سکوی پرتابی برای رسیدن به رتبه های برتر

در مرحله انتخاب کلمات کلیدی، چند تا Long tail Keyword یا کلمه کلیدی دُم بلند را هم در لیستتان بگنجانید. تفاوت این عبارات با کلمات دیگر، طولانی بودن آنهاست (معمولاً بیش از 3 کلمه هستند). مثلاً به جای کلمه کلیدی “آموزش طراحی سایت”، عبارت “آموزش طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس” را انتخاب کنید.

نکته: می توانید در بلاگ ریراکو، درباره این که کلمات کلیدی دم بلند چه هستند و چگونه به سئو سایت کمک می کنند، بیشتر بخوانید.

2- بررسی صفحه اول گوگل

در این مرحله می خواهیم برای تدوین یک استراتژی موفق در سئو، باز هم از خود گوگل کمک بگیریم. کاری که اینجا می کنیم این است که به سراغ گوگل می رویم تا ببینم رتبه های برتر خود را به چه محتواهایی (با چه ویژگی هایی) داده است.

برای این کار به سراغ گوگل بروید و یکی از عبارت های مهم کسب و کار خود را سرچ کنید. بعد اطلاعات محتواهایی که در صفحه اول گوگل هستند را چک کنید. مثلاً ما عبارت “آموزش طراحی سایت” را جست و جو کردیم. همانطور که می بینید، اکثر محتواهایی که توانسته اند در این موضوع به رتبه های بالا برسند، در عنوان خود عبارت “صفر تا صد” یا “0 تا 100” را نوشته اند. پس شما هم می توانید در عنوان و توضیح متای این محتوای خود، عبارت صفر تا صد را بگنجانید.

بررسی نتایج صفحه اول گوگل

حالا بسته به عبارتی که سرچ می کنید، با ویژگی های مشترک دیگری مواجه خواهید شد؛ مثل استفاده از عدد در عنوان، استفاده از یک کلمه کلیدی مشابه در توضیح متا، نمایش سؤالات متداول در SERP و … .

پیشنهاد می دهیم که یکی یکی وارد این صفحات برتر شوید و آنها را رصد کنید. با همین روش ساده، احتمالاً به تکنیک ها و ویژگی هایی خواهید رسید که می توانید با اعمال آنها، سایت خود را کنار این رتبه های برتر نشان دهید.

3- تولید و انتشار محتواهای خلاقانه

تولید و انتشار محتواهای خلاقانه

حالا نوبت به یکی از مهم ترین مراحل طراحی یک استراتژی موفق در سئو، یعنی تولید و انتشار محتوا می رسد. در این مرحله برای این که از رقبای خود پیشی بگیرید، دو راه کلی پیش رو دارید:

  • تولید محتواهای کامل تر
  • تولید محتواهای متفاوت

مثلاً فرض کنید می خواهید محتوایی را درباره لیستی از تکنیک های سئو آماده کنید. خب اگر در گوگل سرچ کنید، می بینید که محتواهای زیادی هستند که با عناوینی مثل “10 تکنیک سئو” منتشر شده اند. حالا شما دو گزینه دارید. یا محتوایی تولید کنید که مثلاً به جای 10 تا، به 30 تکنیک سئو بپردازید؛ یا محتوایی تولید کنید با عنوان “تکنیک های برتر سئو 2022 که کمتر کسی می داند”. بعد در این محتوا، به سراغ معرفی تکنیک هایی بروید که در سایت های دیگر روی آنها خیلی مانُوری داده نشده است.

کدام روش بهتر است؟

شاید بپرسید کدام روش می تواند رتبه بالاتری از گوگل بگیرد؟ خب جواب قاطعی برای این سؤال وجود ندارد. درواقع محتاطانه ترین کار این است که ترکیبی از هر دو نوع محتوا را تولید کنید. یعنی برای بعضی موضوعات، روش اول را انتخاب کنید و برای بعضی دیگر روش دوم را.

اما در هر دو صورت، یک نکته مهم را گوشه ذهن داشته باشید؛ به جای تولید و انتشار محتواهای کوتاه و کلی، موضوعات خود را خُردتر و جزئی تر کنید و محتواهایی جامع و کامل را برای هر یک از این موضوعات انتخاب کنید. این یک واقعیت ثابت شده است که گوگل همیشه ترجیح می دهد محتواهای کامل تر را در صدر جدول قرار دهد.

مثلاً به جای تولید محتوای “آموزش طراحی سایت”، موضوعات “آموزش طراحی سایت فروشگاهی”، “آموزش طراحی سایت شرکتی” و … را انتخاب کنید. همچنین می توانید به جای این که در یک مقاله به کل آموزش طراحی سایت بپردازید، یک راهنمای چندقسمتی تولید کنید و در هر قسمت، مفصلاً به یکی از بخش های طراحی سایت بپردازید؛ مثل انتخاب هاست و دامنه، انتخاب قالب وردپرس، سفارشی سازی صفحات و … .

4- اضافه کردن هوک به سایت برای دریافت بک لینک بیشتر

بین همه فاکتورهای سئویی که در طول سال ها بالا و پایین هایی داشته اند، “بک لینک ها” همیشه برای گوگل مهم بوده اند و هنوز هم از اولویت های اصلی گوگل هستند. البته آن بک لینک هایی برای گوگل ارزشمند خواهند بود که باکیفیت باشند (یعنی از محتواها و سایت های مرتبط با سایت شما باشند و از منابع معتبر هم دریافت شوند).

اگر به فکر دریافت بک لینک باشید، راهکارهای مختلفی پیش پای شماست؛ از کامنت مارکتینگ گرفته تا چاپ رپورتاژ در سایت های دیگر (اگر برنامه ای برای کمپین های رپورتاژ خود ندارید، می توانید از خدمات تولید محتوا برای رپورتاژ آگهی ریراکو استفاده کنید). این روش ها توسط اکثر وب سایت ها استفاده می شوند و نتیجه خوبی هم دارند.

اما اگر می خواهید بک لینک های ارگانیک بگیرید (یعنی منابع دیگر بدون این که از آنها بخواهید، به شما لینک بدهند) باید روی “محتوا” تمرکز کنید. پیشنهاد ما این است که بگردید و ببینید که منابع دیگر بیشتر به چه موضوعاتی لینک می دهند؟ به این محتوا که محبوب کاربران است و توجه سایت های دیگر را هم جلب می کند، “Hook” می گویند.

یک مثال از هوک…

به عنوان مثال موضوع “جست و جوی صوتی” یکی از موضوعات داغ این روزهاست. از طرف دیگر، اگر کمی مقالات این موضوع را بالا و پایین کنید، می بینید که معمولاً این مقالات به سایت هایی لینک داده اند که اعداد و ارقامی را درباره جست و جوی صوتی منتشر کرده اند. پس “اعداد و ارقام مربوط با جست جوی صوتی” می تواند یک هوک باشد.

در این مثال، می توانید یک محتوا درباره جست و جوی صوتی تولید کنیم و در آن به مجموعه ای از آمارهای این حوزه بپردازیم. حالا شما بگردید، هوک های صنعت خود را پیدا کرده و محتواهای جامع و باکیفیتی را برای آنها تولید کنید. با این کار منابع دیگر را برای بک لینک داده ترغیب خواهید کرد.

5- سئو داخلی، مهم تر از همیشه

سئو داخلی یا On-page SEO، همیشه برای طراحی استراتژی موفق در سئو مهم بوده است و حالا پیشبینی می شود که در سال های پیش رو، اهمیت آن بیشتر از قبل شود. این مقوله گسترده تر از آن است که اینجا به همه ابعاد آن بپردازیم؛ اما 3 تکنیک زیر به تنهایی می توانند قدم های بزرگی برای سئو داخلی باشند.

1- لینک سازی داخلی

بله؛ لینک سازی داخلی ازجمله تکنیک هایی است که هنوز هم بر قوت خود باقی است؛ البته به شرط این که درست انجام شود! روش درست لینک سازی چیست؟ این که از صفحاتی که اعتبار بیشتری دارند، به صفحاتی که ضعیف تر اند و نیاز به اعتبار بیشتری دارند لینک بدهید. با این کار به نوعی اعتبار صفحات مهم سایتتان را بین همه صفحات تقسیم می کنید.

لینک سازی داخلی، مهم تر از همیشه

2-URLهای کوتاه و شامل کلمه کلیدی

طبق یک تحقیق انجام شده روی 11.8 میلیون نتیجه جست و جوی گوگل، URLهای کوتاه، جای بیشتری در رتبه های برتر گوگل دارند تا URLهای طولانی. بنابراین اگر آدرس صفحات سایتتان طولانی یا شامل کاراکترهای بی ربط است، حتماً ساختار آنها را اصلاح کنید.

نکته: بهترین شیوه نوشتن URLها این است که بعد از نام دامنه، کلمه کلیدی هر صفحه را بیاورید. در بلاگ ریراکو، می توانید درباره تأثیر URL در سئو بیشتر بدانید.

3- اجرای سئو معنایی

سئو معنایی یا Semantic SEO، با کلمات کلیدی سروکار دارد. برای اجرای این نوع سئو، باید یک کلمه کلیدی اصلی برای هر صفحه داشته باشید. بعد بگردید و کلمات کلیدی ای که به نوعی با آن کیورد اصلی در ارتباط اند را پیدا کنید. سپس این کلمات را در محتواهایتان پخش کنید.

برای پیدا کردن این کلمات مرتبط، می توانید از Google Images استفاده کنید. اول کلمه کلیدی اصلی را در گوگل سرچ کنید و به قسمت Google Images بروید. با این کار لیستی از کلمات مرتبط را بالای صفحه مشاهده می کنید. مثل تصویر زیر که کلمه کلیدی اصلی ما “سئو چیست” است.

اجرای سئو معنایی

حالا چندتا از این کلمات را انتخاب کنید. بعد برای این که ببینید کلمات کلیدی پرتقاضای هر یک از این موضوعات چه هستند، یکی یکی آنها را در قسمت اصلی گوگل سرچ کنید. سپس تا پایین صفحه اسکرول کنید تا به پیشنهادات گوگل برسید. می توانید کلماتی که اینجا می بینید را در محتوایتان پخش کنید.

مثلاً ما عبارت “موتورهای جست و جوگر” را از قسمت Google Images برداشتیم و با سرچ کردن آن، پیشنهادات زیر را دریافت کردیم:

related searches

6- پیاده سازی تکنیک آسمان خراش

تکنیک آسمان خراش یا Skyscraper، از آن تکنیک های محتوایی است که تقریباً همیشه جواب می دهد. در این تکنیک اول می گردیم و یک موضوع بسیار کاربردی را در صنعت خود پیدا می کنیم. حالا این موضوع می تواند به جای یک محتوا، مثلاً یک ابزار باشد (مثل ابزار محاسبه تاریخ میلادی تولد بر اساس تاریخ شمسی).

در قدم بعدی، یک محتوا پر و پیمان و باکیفیت برای این موضوع تولید می کنیم. البته دقت کنید که می توانید به سراغ محتواهای قبلی سایت هم بروید و به جای تولید محتوای جدید، همانها را آپدیت کنید. در هر صورت نکته ای که در این مرحله تعیین کننده است، کیفیت محتواست.

در تکنیک آسمان خراش باید تلاش کنید هر آنچه که کاربران می خواهند را در یک محتوا جای دهید. ضمناً باید کمی تحقیق کنید تا ببینید کاربران از جست جوی این موضوع، “دقیقاً” چه می خواهند. مثلاً می توانید همین موضوع را در گوگل سرچ کنید و محتوای رقبایتان را چک کنید. برای مثال اگر اکثر محتواهای این موضوع، خیلی فنی نیستند، شما هم سعی کنید به سراغ توضیحات فنی سطح بالا نروید و کلام را ساده نگه دارید.

قدم بعدی هم این است که با تبلیغ در شبکه های اجتماعی، در سایت ها، در ایمیل و … کاربران را به بررسی این محتوا دعوت کنید (حتی می توانید این تبلیغات را قبل از انتشار محتوا انجام دهید و خبر محتوا را زودتر از انتشار آن بدهید). یادتان باشد که بهتر است گزینه های “به اشتراک گذاری محتوا” را در صفحه آن قرار دهید تا کاربران هم بتوانند برای تبلیغ این محتوا به شما کمک کنند.

درواقع هدف از اجرای تکنیک آسمان خراش در طراحی استراتژی موفق در سئو، این است که یک محتوای مفصل و سطح بالا منتشر کنیم و آن را اصطلاحاً Bold کنیم که ناگهان توجه کاربران زیادی را جلب کند.

7- تمرکز روی طراحی محتواها

در فاکتورهای مهم حوزه محتوا، “طراحی” بیش از هر چیز دیگری دست کم گرفته شده است. اما همین فاکتور، می تواند محتوای شما را به بهترین محتوایی که تا به حال نوشته شده تبدیل کند.

معمول ترین و ساده ترین طراحی محتوا، نوشتن پاراگراف های پشت سر هم است. اما پر واضح است که این طراحی کششی برای مخاطب ندارد.  یک راه عالی برای تغییر در طراحی محتواها، استفاده از گرافیک های بصری است. در ادامه 3 نوع گرافیک بصری طلایی را باهم مرور می کنیم.

1- انواع نمودارها

نمودارها می توانند یک سری اطلاعات را به سریع ترین و ساده ترین شکل ممکن انتقال دهند و این فوق العاده است! پس اگر در جایی از متنتان آمار و ارقامی دارید، سعی کنید آنها را با نمودار نشان دهید.

2- اسکرین شات ها و تصاویر

اگر مقاله های آموزشی دارید، حتماً اسکرین شات هایی را در مقاله تان بگنجانید. همین تصاویر ساده، می توانند کاربران را در مسیر آموزش، از سردرگمی و ابهام نجات دهند.

3- اینفوگرافیک ها

می خواهید در محتواهایتان یک سری مراحل را توضیح دهید؟ یا شاید باید چند فاکتور مهم یک حوزه خاص را مرور کنید. هر جا که صحبت از سلسله مراتب، دسته بندی و مفاهیم این چنینی است، اینوگرافیک ها می توانند معجزه کنند!

8- رسیدگی به سئو فنی

بررسی سئو تکنیکال (رسیدگی به سئو فنی)

تدوین استراتژی های محتوا و تولید محتواهای محبوب و یونیک، برای رسیدن به رتبه های برتر کافی نیستند! درواقع باید سئو فنی یا تکنیکال را هم چاشنی کار کنید تا بتوانید یک استراتژی موفق در سئو طراحی کنید.

سئو تکنیکال در یک تعریف خلاصه، یعنی سایت شما از نظر فنی سالم و بهینه باشد؛ یعنی:

  • موانع سرعت سایت برطرف شوند (از مشکلات داخلی سایت گرفته تا مشکلات مربوط به سرور).
  • Site map در اختیار ربات های گوگل قرار بگیرد تا صفحه ای از قلم نیفتد.
  • وضعیت ایندکس شدن صفحات با ابزاری مثل Google search console چک شود.
  • پروتکل سایت حتماً HTTPS باشد.
  • صفحاتی که ارور 404 دارند حذف یا اصلاح شوند.
  • URLهای منسوخ شده یا به اصلاح لینک های شکسته، شناسایی و اصلاح شوند.
  • سایت برای دستگاه هایی مثل موبایل، کاملاً بهینه باشد.
  • و … .

9- طراحی استراتژی برای سئو محلی

سئو Local یا محلی، به معنی سئو کردن سایت برای نتایجی است که محدود به موقعیت های جغرافیایی هستند. اگر سایت شما خدماتی را به صورت فیزیکی ارائه می دهد یا محصولاتی را می فروشد که مختص مکانی خاص هستند، سئو محلی می توان یک سکوی پرتاب برای سایت باشد. طبق گفته گوگل:

“جست جوهای محلی 46% از کل جست و جوهای گوگل را تشکیل می دهند!”

مثلاً سایتی را فرض کنید که تجهیزات شخم زنی مختلف را می فروشد. طبیعتاً این تجهیزات بیشتر در شهرهایی خواهان دارند که دارای زمین های کشاورزی بزرگ هستند. یا مثلاً سایتی را تصور کنید که خدمات کارواش در محل را ارائه می دهد و فعلاً فقط در یک شهر خاص، مثلاً اصفهان فعالیت می کند. در این صورت باید استراتژی های خاصی را برای سئو شدن در آن شهر خاص طراحی کنید.

به عنوان نمونه، باید کلمه کلیدی هایی را انتخاب کنید که شامل نام شهر هستند. مثل “خدمات کارواش در محل اصفهان” یا “فروش تجهیزات شخم زنی مازندران” یا مثلاً “بهترین سالن آرایشی شیراز”.

نکته: ابزار ” Google My Business” اطلاعات محلی کسب و کار شما را ثبت می کند. بنابراین راه اندازی یک حساب در این ابزار، می تواند برای ارتقای سئو محلی بسیار کمک کننده باشد.

10- ردیابی شاخص های کلیدی عمکلرد

بررسی KPI یا شاخص عملکرد

طراحی استراتژی موفق در سئو، یک چرخه همیشگی است. یعنی بعد از تدوین استراتژی های اولیه، باید KPIها (یا شخاص های کلیدی عملکرد) به دست آمده را آنالیز کنید و بر اساس آنها تکه های پازل استراتژی خود را آپدیت کنید. اما KPI چیست؟

KPI نشان می دهد که برنامه های شما چه قدر موفقیت آمیز بوده اند؟ مثلاً شما یک محتوای هوک (که بالاتر با آن آشنا شدیم) را منتشر می کنید. هدفتان هم از این محتوا، این بوده که حجم زیادی از ترافیک را در یک مدت کوتاه دریافت کنید. این هدف، می شود یک KPI. پس بعد از انتشار این هوک، به کمک ابزارهای وب مستر نتایج را چک می کنید تا ببینید آیا ترافیک سایت زیاده شده و به KPI مورد نظرتان رسیده اید یا نه؟

KPIها به ما نشان می دهند که تا اینجای کار چه قدر موفق بوده ایم و چطور می توانیم استراتژی های سئو را برای تسریع بهینه شدن سایت آپدیت کنیم.

حرف آخر

طراحی یک استراتژی موفق در سئو، چندان کار سختی نیست؛ کافیست چندبار تکنیک های سئوکاران باتجربه را تمرین کنید تا کم کم اولویت ها دستتان بیایند. مطمئن باشید این فرآیند به مرور زمان برایتان راحت و راحت تر خواهد شد. چراکه هر بار که یک برنامه را پیدا می کنید، نتایجی که به دست می آورید تجربه ارزشمندی برای استراتژی های بعدی شما هستند.

اما اگر در این مسیر نیاز به راهنمایی داشتید، ریراکو همیشه برای همراهی شما آماده است. می توانید همین حالا برای دریافت خدمات مشاوره سئو ریراکو اقدام فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *