ده اشتباه خانمان سوز در سئو

ده اشتباه خانمان سوز در سئو

یک اشتباه کوچک در سئو ممکن است اعتبار یک سایت و در نهایت اعتبار یک کسب و کار را خدشه دار کند. با این حال ممکن است به دلیل نداشتن تجربه کافی یا ناآشنا بودن با سئو گاهی اشتباه کنیم. اما جالب است بدانید که برخی از اشتباهات سئو آنقدر رایج اند که حتی از حرفه ای ها هم سر می زند. با توجه به مهم بودن این مبحث در موفقیت یک پروژه سئو، در این مطلب تصمیم گرفتیم که ده اشتباه رایج در سئو را معرفی کنیم. برخی از این اشتباهات با اینکه خیلی ساده اند، اما ضربات ناگواری به کل پروژه و اعتبار یک سایت وارد می کنند. در ادامه با معرفی ده اشتباهی که ممکن است سئوکاران مرتکب شوند، با ما همراه باشید.

اشتباه اول: شناخت ناکافی نسبت به مخاطب

شاید بتوان گفت یکی از بنیادی ترین اشتباهات سئو نداشتن شناخت نسبت به مخاطب هدف است. بسیاری از افراد هنگام شروع کسب و کار فکر می کنند مخاطب هدفشان را به خوبی می شناسند. اما این شناخت چقدر دقیق است؟ همانطور که می دانید سئو راه دسترسی پیدا کردن مشتری به کارفرما است. پس برای شروع هر پروژه سئو باید به صورت کلی و دقیق مخاطب هدف را شناسایی کرد. برای شناخت مشتری نباید به اطلاعات قبلی بسنده کرد و باید رفتار حال مشتری را در خرید به خوبی ارزیابی و بررسی کرد. شناخت مشتری در ابتدای کسب و کار ممکن است کمی سخت باشد، اما در ادامه می توان با بررسی رفتار مشتری ها به اطلاعات بسیار خوبی دست یافت. یک دستاورد مهم در مرحله شناخت مشتری و مخاطب هدف، دستیابی به کی وردهای لانگ تیل (long tail keywords) یا کلیدواژه های طولانی است. اما برای شناخت مشتری هدف چه باید کرد؟

ترفندهای شناخت مخاطب هدف

  • ترندهای اصلی (macro trends) در بازار هدف خود را بشناسید.
  • داده های قبلی و حال حاضر را مدام بررسی کنید تا ببینید رفتار مشتری چه تغییراتی کرده است.
  • هر چیز جدیدی را که درباره مشتری بدست آورده اید، در کلمات کلیدی انتخاب شده و استراتژی کلمات کلیدی وارد کنید.
  • از ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی برای پیدا کردن کلمات جدید و مرتبط با مخاطب هدف استفاده کنید.

اشتباه دوم: نداشتن استراتژی سئو

اشتباه دوم نداشتن استراتژی سئودر قسمت قبلی توضیح دادیم که باید اطلاعات کاملی درباره مخاطب هدف خود جمع آوری کنید. اما در صورتی که این اطلاعات را داشته باشید و هیچ کاری با آن‌ ها نکنید پس به چه دردی می خورند؟ به همین دلیل باید برای شروع پروژه های سئو استراتژی های مختلفی داشت. فرقی نمی کند صاحب کسب و کاری بزرگ باشید یا یک صفحه فروش کوچک داشته باشید. در همه حال داشتن استراتژی سئو برای کسب و کارهای مختلف الزامی است. اگر هنوز استراژی سئو خود را طراحی نکرده اید، پیشنهاد می کنیم همین حالا یک نقشه ساخت ابتدایی برای پروژه خود بسازید. نتایج سایت خود را در صفحات جستجو ببینید و یادداشت کنید. همچنین میزان رشدی را که مدنظر دارید، بنویسید. هدف گذاری کنید و طبق استراتژی طراحی شده عمل کنید.

ترفندهای طراحی استراتژی سئو

  • شناخت رقبا : بررسی رتبه بندی، کلمه های کلیدی، محتوا و عملکرد سایت رقیب
  • اهداف را به صورت کارهای قابل انجام بنویسید و طبق اهداف نوشته شده عمل کنید.
  • قوانین نوشتن محتوا را رعایت کنید و سایت را با آپدیت های جدید سئو سازگار کنید.
  • از ابزارها و پلتفرم های کاربردی برای طراحی استراتژی استفاده کنید.

اشتباه سوم: تولید محتوای اشتباه

اشتباه سوم تولید محتوای اشتباهاین اشتباه گاهی ممکن است بسیار جبران ناپذیر باشد و حتی زحمات چندین ساله شما را به باد بدهد. بسیاری از افراد برای رتبه گرفتن یک کلمه کلیدی مطلب می نویسند. این دیدگاه بسیار غلطی است. چون در این صورت ممکن است محتوا با زمینه و تم مقاله همخوانی نداشته باشد. موتورهای جستجویی مثل گوگل به دنبال پیدا کردن بهترین و مرتبط ترین مطالب برای مخاطبان هستند. در صورتی که مطلب پاسخگوی نیاز مخاطب نباشد، پس چرا باید رتبه خوبی بگیرد؟ این اشتباه معمولا در موارد زیر رخ می دهد:

  • نوشتن یک محتوا برای چند موضوع متفاوت
  • نوشتن محتوای بی کیفیت برای قرار دادن کلمات کلیدی
  • قرار دادن چندین کلمه کلیدی در یک مقاله

پس برای بهتر رتبه گرفتن یک سایت باید با انتخاب کلمه کلیدی مناسب و نوشتن استراتژی محتوایی دقیق، مطلبی را آماده و منتشر کرد که هم مخاطب و هم موتور جستجوی گوگل را بتواند متقاعد کند.

ترفندهای تولید محتوای اثربخش

  • محتوا باید حاوی تخصص، اعتبار و اعتماد پذیر باشد.
  • محتوا باید مطابق با نیاز مخاطب هدف نوشته شده باشد.
  • استراتژی محتوایی داشته باشید.
  • محتوا باید به سؤالات مخاطب پاسخ بدهد.
  • در محتوا باید از عکس، ویدئو و سایر مواردی که به مطالعه بهتر کمک کند، استفاده کرد.

اشتباه چهارم: انتشار محتوای تکراری

اشتباه چهارم انتشار محتوای تکراریانتشار محتوای تکراری ممکن است حتی باعث جریمه شدن سایت هم بشود. کپی کردن و سرقت محتوای دیگران از نظر گوگل یعنی اسپم کردن و محتوای تولید شده باید عاری از این گونه موارد باشد. استخدام یک تولید کننده محتوای باتجربه شاید هزینه بر باشد، اما در بلندمدت و با توجه به تاثیرات مثبت آن روی سئوی سایت بسیار به صرفه است. با تولید محتوای یکتا و اصل می توان بیشتر از همیشه منتظر نتیجه گرفتن در گوگل بود.

ترفندهای انتشار محتوای دسته اول

  • از یک تیتر خوب و جذاب و البته مرتبط با موضوع مقاله استفاده کنید.
  • با ارائه مثال های کاربردی به سؤالات مخاطب پاسخ بدهید.
  • با استفاده از داستان سرایی کاری کنید که مخاطب با شما ارتباط بیشتری برقرار کند.
  • خلاق باشید و با استفاده از عکس و ویدئو مطلب را برای خواننده خواناتر کنید.

اشتباه پنجم: قرار ندادن اسکیما و فراموش کردن متاتگ تایتل و دیسکریپشن

اشتباه پنجم قرار ندادن اسکیما و فراموش کردن متاتگ تایتل و دیسکریپشن
اشتباه پنجم قرار ندادن اسکیما و فراموش کردن متاتگ تایتل و دیسکریپشن

قرار دادن کلمه کلیدی در محتوا پایان کار سئو محتوایی نیست. یک کار مهم در سئوی محتوایی بهینه سازی متاتگ های مهمی مثل متاتگ تایتل و دیسکریپشن است. از معمول ترین اشتباهات سئو غفلت از این دو تگ بسیار مهم است. این دو تگ اولین و اصلی ترین تگ هایی هستند که به خزنده های موتور جستجو نمایش داده می شوند. در صورتی که این دو تگ به درستی نوشته شده باشند، محتوا هم رتبه بهتری در گوگل می گیرد. در کنار این متاتگ ها، کد اسکیما هم می تواند عامل مهمی برای رتبه گرفتن باشد. بسیاری از اسکیما برای شناساندن مطلب و محتوای آن به موتور جستجو استفاده می کنند. قرار دادن تگ آلت برای عکس ها هم می تواند در جستجوی بهتر کلمات کلیدی تاثیرگذار باشد. تگ آلت باعث می شود تا هم تجربه کاربری سایت بهتر شود و هم گوگل محتوای عکس را راحت تر بشناسد.

ترفندهای بهینه سازی حرفه ای محتوا

  • برای هر صفحه تگ تایتل توضیح دهنده و جذاب بنویسید.
  • کلمات کلیدی را در تگ تایتل و دیسکریپشن قرار بدهید.
  • از نوشتن تایتل های بلند خودداری کنید.
  • از توصیه ها و آموزش های گوگل برای نوشتن تایتل و ایجاد اسنیپت ها استفاده کنید.

اشتباه ششم: نداشتن لینک های با کیفیت

اشتباه ششم نداشتن لینک های با کیفیتامروزه بازاریابان محتوایی برای نتیجه گیری بهتر از سئو باید از لینک های با کیفیت خارجی استفاده کنند تا اعتبار و اعتماد بیشتری را جلب کنند. به همین دلیل باید توجه داشت که در مطلب تولید شده فقط به وب سایت های معتبر لینک داده شود و از لینک دادن به هر سایتی پرهیز شود. همچنین پیشنهاد می شود، به سایت هایی که به شما لینک داده اند، شما هم لینک بدهید. گاهی با خرید بی برنامه بک لینک ممکن است اعتبار یک سایت به باد برود. برای آشنایی بیشتر مطلب بک لینک چیست نوشته شده توسط تیم ریراکو را مطالعه کنید. در کنار اعتبار لینک، باید انکرتکست های استفاده شده برای لینک دهی هم کیفیت لازم و کافی را داشته باشند. انکرتکست باید هم برای خواننده مطلب و هم برای ربات ها یا خزنده های موتور جستجو، خوانا و قابل فهم باشد. برای همین بهتر است از عباراتی مثل “کلیک کنید” یا “اینجا” استفاده نکنید.

ترفندهای لینک سازی حرفه ای

  • از خرید بدون برنامه لینک های عجیب و بی کیفیت پرهیز کنید و به جای آن یک استراتژی لینک سازی بر اساس کیفیت لینک ها و نتایج آن ها بنویسید.
  • لینک های ساخته شده را بررسی کنید و در صورت مشکل داشتن، مشکلات آن ها را بر طرف سازید.
  • محتوای با کیفیت بنویسید. محتوای با کیفیت می تواند بدون خرید لینک هم طرفدار پیدا کند و از سوی سایت های دیگر و حتی سایت های معتبر نشر داده شود.
  • از ابزارهای موجود برای بررسی لینک سازی سایت استفاده کنید.

اشتباه هفتم : لینک سازی داخلی اشتباه

اشتباه هفتم لینک سازی داخلی اشتباه
اشتباه هفتم لینک سازی داخلی اشتباه

در قسمت قبلی به مشکلات لینک سازی خارجی اشتباه پرداختیم. اما لینک سازی داخلی غلط هم می تواند اثرات مخربی داشته باشد. در لینک سازی داخلی باید صفحات اصلی سایت را در نظر گرفت و لینک ها را برای این صفحات ساخت. همچنین لینک های ساخته شده باید با محتوای صفحه همخوانی داشته باشند. درست کردن بیش از حد لینک های داخلی بیهوده و بی ارتباط با محتوای کلی صفحه هم مثل کی ورد استافینگ یا استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی است. پس باید به تعداد لینک های داخلی در هنگام لینک سازی توجه کرد. از طرفی در صورتی که لینک و محتوا بی ارتباط باشند و ساختگی به نظر برسند، مقاله و صفحه مورد نظر از نظر مخاطب هدف قابل قبول نخواهد بود. این موضوع از نظر موتورهای جستجو هم پذیرفتنی نیست و در صورت رعایت نکردن استانداردهای لینک سازی داخلی، وقت خود را هدر داده اید.

ترفندهای لینک سازی داخلی با کیفیت

  • صفحات با موضوعات مشترک را با لینک های داخلی به یکدیگر متصل کنید.
  • لینک های داخلی را از نظر اینکه ارور نداشته باشند، سرعتشان پایین نباشد و مهم یا بی اهمیت بودن آن ها بررسی و بهینه سازی کنید.
  • تعداد استانداردی برای قرار دادن لینک داخلی داشته باشید.
  • از قرار دادن هر لینکی از هر صفحه نامرتبطی خودداری کنید.

اشتباه هشتم: ریسپانسیو نبودن سایت

اشتباه هشتم ریسپانسیو نبودن سایتسئو فقط محتوا و کلمه کلیدی نیست. برای بهینه سازی سایت باید انواع سئو را مدنظر قرار داد. یکی از این انواع، سئو تکنیکال یا فنی سایت است. یکی از مهمترین اقدامات فنی در دنیای امروز سئو، بالا بردن قدرت پردازش سایت در گوشی هاست. شاید پیش تر داشتن یک صفحه زیبا و خوانا در گوشی یک مزیت به حساب می آمد، اما امروز دیگر به یک ضرورت تبدیل شده است. به همین دلیل و با توجه به بالا رفتن تعداد کاربران موبایل، همه سایت ها باید در گوشی به خوبی اجرا شوند. گوگل و سایر موتورهای جستجو، موبایل فرندلی بودن را یک معیار مهم در رتبه دادن به سایت ها می دانند. از طرف دیگر باید سرعت لود سایت را هم بهینه سازی کرد. بسیاری از سایت ها به دلیل سرعت پایینی که دارند، در سرچ گوگل رتبه پایین تری می گیرند.

ترفندهای ریسپانسیو کردن سایت

  • بهبود زمان بالا آمدن سایت به منظور کاهش نرخ بانس ریت یا نرخ خروج از سایت.
  • طراحی سایت به صورت ریسپانسیو و ملاک قرار دادن نسخه موبایل در طراحی و کاربری سایت.
  • ایجاد محتوا برای کاربران موبایل با در نظر گرفتن تجربه کاربری بهتر برای کاربر گوشی.

اشتباه نهم: عدم شناخت روش های سئو در ابزارهای مختلف

اشتباه نهم عدم شناخت روش های سئو در ابزارهای مختلفیکی دیگر از اشتباهات سئو نشناختن کانال هدف برای مارکتینگ و بهینه سازی است. سئو در ابزارهای مختلف ترفندهای متفاوتی دارد. برای مثال در ایمیل مارکتینگ، سوشال مارکتینگ، روش های تبلیغاتی پولی و اطلاع رسانی و … باید از روش های مختلفی برای افزایش رشد و کشاندن ترافیک به سایت استفاده کرد. به همین منظور باید برای رشد بهتر و بهینه سازی بیشتر سایت از یک تیم مارکتینگ قوی استفاده کرد، که در همه این حوزه ها تواناییهای لازم را داشته باشند.

اشتباه دهم: استفاده نکردن از ابزارهای تحلیل و بررسی

مهمترین مرحله در راه اندازی پروژه های سئو، مرحله تحلیل و بررسی با ابزارهایی مثل گوگل آنالتیکس و سرچ کنسول است. با این حال بسیاری از افراد ممکن است به این آمار و ارقام بی اعتنا باشند و این یک اشتباه بسیار بزرگ است. ابزارهایی که گوگل برای تحلیل و بررسی عملکرد سایت در نظر گرفته مثل گوگل آنالتیکس و سرچ کنسول بهترین و دقیق ترین ابزارها برای رشد هر چه بهتر سایت شما هستند. یک ابزار مهم دیگر الکسا است. با استفاده از این ابزار می توان به خوبی رقبا را بررسی کرد. برای شناخت بیشتر این ابزار پیشنهاد می کنیم مطلب الکسا چیست را مطالعه کنید. با کمک این ابزارها می توان مشاهده کرد که محتوای مختلف روی سایت چه پیشرفتی داشته و استراتژی های انجام شده تا چه حد توانستند موفق باشند.

نتیجه گیری؛ مراقب باشید دوباره اشتباه نکنید

سئو یا بهینه سازی سایت برای موتور جستجو بخشی ضروری و مهم در شروع یک کسب و کار آنلاین است. با این وجود در این راه حتی افراد بسیار حرفه ای هم ممکن است دچار اشتباهاتی بشوند. اما با شناخت اشتباهات سئو می توان تا حد زیادی از وقوع آن ها جلوگیری کرد. ده اشتباهی که در این مقاله معرفی شد، برخی از همین اشتباهات بسیار معمول بودند. پیشنهاد می کنیم در ادامه کار خود و در پروژه های آتی حواستان به این ده اشتباه رایج بیشتر باشد.

منبع: searchenginejournal

3 نظر در مورد “ده اشتباه خانمان سوز در سئو

    • benyaminkhalili

      سلام حمید عزیز وقتتو بخیر
      پارامتر های متعددی از جمله مشکلات تکنیکال می تواند منجر به عدم ایندکس شدن سایت شما شود.شما میتوانید در بخش گوگل سرچ کنسول گزینه URL inspection را کلیک کنید و ادرس صفحه مدنظرتان را وارد کنید و test live بگیرید و ساختار و مشکلات صفحه را در انجا ارزیابی کنید مشکلات صفحه را رفع کنید.
      توجه داشته باشید پارامتر های متعددی هستند که می توانند برای ایندکس نشدن صفحات شما تاثیرگذار باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *