نقش گوگل اپتیمایز در ارتقای سایت

Role of Google Optimization in site promotion

گوگل چند سالی است که با ارائه ی گوگل اپتیمایز Google Optimize  توانسته بهینه سازی سایت ها برای افراد آسان تر و پیشرفته تر سازد. با استفاده از این ابزار افراد قادر خواهند بود به آزمایش آنچه در سایت نیاز می باشد تا طراحی گردد و یا در طراحی از قبل انجام شده تغییراتی حاصل گردد، پرداخت و به آن به عنوان یک پلتفورم آزمایشی و تستی نگاه کرد، این پلتفورم به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است و تنها لازم است که وارد سایت optimize.google.com شده و از این ابزار در قالب های مختلف آزمایشی استفاده نمود که شناخته ترین نوع این آزمایش ها انجام پروسه ی تست A/B  می باشد.

فهرست

 ویژگی های مهم گوگل اپتیمایز

ویژگی های مهم گوگل اپتیمایز

از مهم ترین ویژگی گوگل اپتیمایز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • رابطه مستقیم و ادغام گوگل اپتیمایز با گوگل آنالیتیک و همچنین گوگل تگ منیجر.
  • امکان استفاده از صفحات اصلی و صفحات اولیه ی سایت خود که قبلاً ساخته  و طراحی شده اند و اقدام برای ویرایش آنها و یا ایجاد یک صفحه ی جدید.
  • انجام تست های A/B و یا تست های چند متغیره.
  • تجسس بیشتر در خصوص احتمالات ممکن در سایت با اعتماد به نفس بیشتر و در دست داشتن اطلاعات مفید در این زمینه.

تفاوت اصلی گوگل اپتیمایز با پلتفورم های آزمایشی موجود دیگر

در گذشته نیز پلتفورم های وجود داشت که در آن می توانستیم به آزمایش هایی بپردازیم اما این پلتفورم ها به نسبت گوگل اپتیمایز محدودیت هایی داشت که از بین رفتن این محدودیت ها توانسته به کاربران زیادی کمک نماید تا سایت خود را به صورت پیشرفته بهینه سازی نمایند. برای مثال در پلتفورم های گذشته تنها قادر بودیم که صفحه ی A را با صفحه ی B مقایسه کرده و به نتایجی خاص دسترسی پیدا کنیم اما امروزه با بهره گیری از گوگل اپتیمایز قادر خواهیم بود مقایسه هایی با چند متغییر مختلف داشته باشیم.

چند نمونه از سوالاتی که پاسخ به آنها توسط گوگل اپتیمایز امکان پذیر است

چند نمونه از سوالاتی که پاسخ به آنها توسط گوگل اپتیمایز امکان پذیر است

سوالات زیر چند نمونه از مهم ترین و ابتدایی ترین سوالاتی است که هر فرد برای داشتن یک سایت موفق نیاز دارد تا به آنها پاسخ داده شود، خوشبختانه گوگل اپتیمایز توانسته به تمامی این سوال ها پاسخ دهد، این سوالات عبارتند از:

  • آیا دیزاین جدید سایت من به نسبت دیزاین قدیمی آن بهتر و جذاب تر و کاربردی تر است؟
  • بهترین نوع Call To Action) CTA) برای صفحات محصولات من کدام است؟
  • در صفحه ی خدمات من بهتر است از بنر ها استفاده شود و یا از ویدئو ها؟
  • آیا بهتر است که متن محتوایی من تماماً در یک صفحه اصلی قرار گیرد و یا اینکه می توان از آنها در صفحات متعددی به صورت جزء به جزء بهره برد؟
  • و … .

حل مشکل سایت با در نظر گرفتن فرضیه ها

حل مشکلات سایت با در نظر گرفتن فرضیه ها

در ابتدا نیاز است مشکل اصلی سایت خود را شناسایی کنید و بعد از این شناسایی برای حل آن مشکل فرضیه هایی در نظر بگیرید و از گوگل اپتیمایز کمک گیرید تا فرضیه های شما را بررسی نموده و از بهترین پیشنهاد برای بهینه سازی سایت خود بهره برده و ارتقای سایت و افزایش بازدید وب سایت خود بپردازید.

چه نوع تست ها و آزمایش هایی در گوگل اپتیمایز می توانید داشته باشید؟

چه نوع تست ها و آزمایشهایی در گوگل اپتیمایز میتوانید داشته باشید

 1. تست A/B:

در این تست دو یا بیشتر از 2 متغیر، از هر صفحه ای که مد نظر کاربر است می تواند مورد آزمایش قرار گیرد، این تست در بسیاری از سایت ها با عنوان تست A/B/n test شناخته شده است، به طور کلی باید گفت که صفحه ی A صفحه ای است که در حال حاضر در سایت موجود است و صفحه B صفحه ای است که تغییرات مورد نیاز در آن نسبت به صفحه  A صورت گرفته است و حال اگر انواع دیگری از تغییرات نیاز دیده شود آنها را با مولفه  /n خواهیم شناخت. برای مثال شما می توانید در صفحه  A از طراحی قسمتی از سایت با رنگ آبی استفاده کنید و در صفحه B در همان طراحی از رنگ قرمز استفاده نماید و اجازه دهید این دو رنگ مورد تست قرار گیرند و با در نظر گرفتن عکس العمل های کاربران نسبت به این طراحی بهترین نتیجه به شما اعلام گردد.

  2. Multivariate test (آزمون چند متغیره)

در این آزمون که آن را با مخفف (MVT) می شناسیم، می توان فرضیه های متنوعی را در نظر گرفت و آنها را مورد آزمایش قرار داد و در نهایت مناسب ترین گزینه برای سایت را برگزید.

 3. تست Redirect:

در این نوع تست می توان صفحات مختلف سایت را به صورت جداگانه رو به روی هم با هم مقایسه نمود تنا باید دانست که در این نوع تست از URL های مجزا استفاده نمود.

استفاده از گوگل اپتیمایز چه اختیاراتی به افراد می دهد؟

    استفاده از گوگل اپتیمایز چه اختیاراتی به افراد می دهد
  • استفاده از این ابزار این اجازه را به افراد داده است که فرضیه های خود را مورد آزمون قرار دهند و از آنها برای بهبود سایت خود بهره گیرند.
  • گسترش راه های هدایتی برای پیشرفت سایت به صورت دائم و همیشگی.
  • با بهره گیری از این تست ها و آزمون ها می توان بهترین نوع سایت را نسبت به آنچه برای کاربران جذاب می باشد فراهم و طراحی نمود.

نحوه ی ساختن تست A/B

برای مثال فرض کنیم که قصد ما از این تست تغییر رنگ دکمه های موجود در یک صفحه می باشد در نتیجه نیاز است مراحل زیر به ترتیب طی شوند:

  1. وارد اکانت خود در سایت شوید ( ابتدا وارد Main menu شده و از آنجا اکانت خود را وارد نمایید).
  2. بر قسمت Container name کلیک کرده و وارد صفحات آزمایشی شوید.
  3. بر گزینه ی CREATE EXPERIMENT کلیک نمایید.
  4. نامی برای خود انتخاب کرده که شامل 255 کاراکتر باشد و آن را در قسمت مورد نظر وارد نمایید.
  5. URL  صفحه ی مورد نظر را که قصد دارید در آن تغییراتی فراهم آورید را وارد نمایید.
  6. بر گزینه ی A/B test کلیک نمایید.
  7. بر گزینه ی CREATE (ساختن) کلیک نمایید.

آیا گوگل اپتیمایز رایگان است؟

آیا گوگل اپتیمایز رایگان است

گوگل اپتیمایز در دو ورژن ارائه می شود، ورژن اول رایگان می باشد و به کاربران این اجازه را می دهد که به راحتی با ورود به سایت آزمایشات مورد نظر خود را انجام دهند و ورژن دوم که با عنوان اپتیمایز 360 آن را می شناسیم نسخه  پیشرفته تر از گوگل اپتیمایز می باشد و این نسخه رایگان نمی باشد و نیاز است هزینه ای برای آن پرداخت شود و با بهره گیری از این پلتفورم می توان به بهینه سازی صفحات موجود در سایت ها پرداخت.

اهمیت توجه به تجربه ی کاربری در سایت

برای داشتن یک سایت موفق نیاز است تک تک تجربیاتی که کاربران از گذراندن زمان در سایت شما به دست خواهند آورد را برررسی کرد و با در نظر گرفتن فرضیه های مختلف آنها را مورد آزمایش قرار داد. چراکه یکی از اصلی ترین فاکتور هایی که می تواند سبب موفقیت یک سایت شود اهمیت به تجربه کاربر از سپری کردن زمان در سایت شما می باشد.

اهمیت شناخت سلیقه ی کاربرانی که از سایت بازدید می کنند برای گوگل اپتیمایز

اهمیت شناخت سلیقه کاربرانیکه از سایت بازدید میکندد برای گوگل اپتیمایز

باید توجه داشت که هر کاربری سلیقه و انتظارات خاصی از سایتی که وارد آن شده است دارد و در طراحی سایت نیاز است این رفتار ها و سلایق کاربران را در نظر گرفته و نزدیک ترین طراحی به سلیقه ی کاربران را حاصل نمود، فاکتور های دیگری مانند سن کاربران، جنسیت کاربران و … می تواند در طراحی سایت تاثیراتی داشته باشد، اما باید گفت که شناخت سلایق کاربران به عنوان اصلی ترین و مهم ترین عامل در اپتیمایز کردن سایت ها شناخته شده است.

منافع بهره گیری از آزمایشات در اپتیمایز

استفاده از گوگل اپتیمایز متفاوت نسبت به ابزارهای آزمایشی دیگر می باشد، در ابزارهای دیگر حدس و گمان هایی در راستای بهبود طراحی سایت و بهینه سازی سایت صورت گرفته می شود اما در نهایت این موارد در نظر گرفته شده چیزی بیش از حدس و گمان نیستند و نمی توان صحت آن را به صورت قطعی در نظر گرفت اما در گوگل اپتیمایز شرایط کاملا متفت می باشد و بر خلاف ابزار های دیگر که تنها به صورت حدسی و گمانی دیزاینی جدید برای سایت ها در نظر می گیرد، به آزمایش حقیقی تغییرات و بهینه سازی سایت پرداخته می شود و با در نظر گیری رفتار های کاربران برای صاحبان سایت مشخص خواهد شد که چه نوع تغییری برای پیشرفت سایت لازم است.

بهره گیری از Analytics و انجام آزمایشات

در گوگل اپتیمایز، فرد از قدرت Analytics برای اندازه گیری آزمایشات خود استفاده می کند و از اهداف Analytics به عنوان اهداف آزمایش استفاده می کند و با تکیه بر این اصل به ارتقای سایت می پردازد.

چه کسانی می توانند از گوگل اپتیمایز بهره گیرند؟

چه کسانی میتوانند از گوگل اپتیمایز بهره گیرند

هرکسی که تولید محتوا می کند و دارای سایتی است که برای طراحی و سئو ی آن اهمیت قائل است می تواند از گوگل اپتیمایز بهره گیرد و با در نظر گرفتن فرضیه ها و رفتارهای کاربران در سایت به ارتقای سایت خود دست پیدا نماید.

اهمیت گوگل اپتیمایز در دنیای دیجیتال مارکتینگ

در دیجیتال مارکتینگ گوگل اپتیمایز سبب می شود تبادلات بیشتری در لندینگ پیج ها صورت گیرد. وجود این تبادلات برای هر بیزنسی می تواند درهای جدید را به  سوی موفقیت بگشاید. در نتیجه در سال های اخیر این ابزار برای کسانی که بیزینس های وابسته به دیجیتال مارکتینگ دارند مورد اهمیت قرار گرفت و روز به روز افراد بیشتری به استفاده از این ابزار روی می آورند.

گوگل اپتیمایز چگونه به دنیا معرفی گردید؟

گوگل اپتیمایز چگونه به دنیا معرفی گردید

ارائه نسخه بتا برای گوگل اپتیمایز اولین بار در سال 2016 صورت گرفت و به تمام مردم دنیا اجازه داده شد تا از این ابزار اپتیمایز به صورت رایگان استفاده کنند، تنها محدودیتی که این ابزار در این مرحله داشت این بود که کاربران برای استفاده از این نسخه  آزمایشی که هنوز مورد تایید قطعی قرار نگرفته بود باید در نوبت می ماندند، در حال حاضر این ابزار از نسخه  بتا خارج شده و نیازی به در نوبت ماندن  برای استفاده از آن وجود ندارد و به راحتی می توان از ان استفاده نمود.

چه کسانی بهتر است تا از نسخه ی پولی گوگل اپتیمایز استفاده نمایند؟

قبلاً توضیح داده شد که گوگل اپتیمایز یک نسخه و یا یک ورژن پولی هم دارد که آن را با نام اپتیمایز 360 می شناسم که در آن محدودیت های کمتری را شاهد هستیم، اما آیا استفاده از این نسخه برای همه  می تواند مفید واقع شود؟ باید دانست که استفاده کردن از گوگل اپتیمایز برای بیزینس های کوچک در راستای بهینه سازی سایت می تواند کافی و مناسب باشد ولی با بزرگ تر شدن اهداف و بیزنس ها استفاده از نسخه رایگان گوگل اپتیمایز برای افراد کافی نخواهد بود و نیاز است در این زمینه سرمایه گذاری کوچکی صورت گیرد و از نسخه گوگل اپتیمایز 360 استفاده نمود.

محدودیت های استفاده از گوگل اپتیمایز به نسبت اپتیمایز 360 کدام است؟

محدودیت های استفاده از گوگل آپتیمایز به نسبت آپتیمایز 360 کدام است
  • در گوگل اپتیمایز نمی توان از تمام افرادی که از گوگل آنالیتیک استفاده می نمایند به عنوان طعمه استفاده نمود.
  • در گوگل اپتیمایز محدودیت در آزمایشات چند منظوره ( 16 حالت ) وجود دارد.
  • در گوگل اپتیمایز محدودیت آزمایش همزمان ( تنها بهره گیری از 5 آزمایش به صورت همزمان ) وجود دارد.

مقایسه ی استفاده از گوگل اپتیمایز به نسبت ابزارهای مشابه

محاسبات آماری گوگل اپتیمایز تواتسته این ابزار را نسبت به سایر ابزارهای موجود در این راستا محبوب تر سازد، بهره گیری از آزمایشات حقیقی بدون اتلاف وقت و هزینه بدون شک مهم ترین مزیت استفاده از این ابزار می باشد، باید گفت که از سال 2016 که گوگل به معرفی این ابزار پرداخت ابرازهای آزمایشی دیگر محبوبیت خود را از دست دادند چرا که این نوع اپتیمایز گونه ی جامع آپتیمایز های پیشین بود.

منابع: conversionxl ، topdraw

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *