آیا بزرگی و کوچکی کسب و کار می تواند بر استراتژی های سئوی سایت تاثیرگذار باشد؟

DOES YOUR COMPANY’S SIZE AFFECT YOUR SEO STRATEGY

شاید کسب و کار شما یک فروشگاه یا استارت آپ کوچک است که تازه قدم به دنیای دیجیتال مارکتینگ گذاشته؛ یا شاید کسب و کاری است که جای پای محکمی دارد و حالا به دنبال حفظ این جایگاه و پیشرفت های بیشتر است. در هر دو صورت، شاید کمی درباره استراتژی های سئوی خود دچار شک و تردید باشید و به این فکر کنید که سئو برای کسب و کار ما چه قدر مؤثر است و تا چه حد ارزش سرمایه گذاری دارد؟ ما اینجاییم تا شما را با تاثیر اندازه کسب و کار بر سئو بیشتر آشنا کنیم. ما را همراهی کنید.

برای دانستن نقش و تاثیر سئو بر کسب و کار ها باید گفت که سئو بدون شک می تواند راه رسیدن یک بیزینس، فارق از بزرگی و یا کوچکی آن بیزینس در دنیای اینترنتی امروز باشد. صاحب نظران عقاید متعددی در خصوص سئو دارند که این تعدد نظرات می تواند برای افرادی که شناختی از سئو ندارند گمراه کننده و سردرگم باشد و سبب شود که به طور دقیق نتوان متوجه شد که کمپانی شما تا چه میزان نیاز به سرمایه گذاری در سئو دارد، به طور کلی باید دانست که هر بیزینسی نیاز به سئو خواهد داشت و انکار این امر عاقلانه نخواهد بود.

فهرست

تاثیر اندازه کسب و کار بر سئو؛ یک نگاه کلی

دلیل این که کسب و کارهایی با اندازه های مختلف، در مورد استراتژی های سئوی خود مطمئن نیستند، چیزی نیست جز سرمایه! شرکت های بزرگ تر می توانند مبالغ زیادی را برای بازاریابی سئو هزینه کنند؛ در حالی که یک کسب و کار تازه نفس، شاید حتی نتواند هزینه کامل یک استراتژی سئو را هم پرداخت کند.

بنابراین می توان حدس زد که کسب و کارهای کوچک تر، چالش بزرگ تری برای هزینه های سئوی خود دارند و شاید در طول این مسیر بارها به این فکر کنند که آیا واقعاً سئو می تواند فروش آنها را بیشتر کند؟ یا بهتر است به فکر راه های دیگر باشند؟

اگر بخواهیم کوتاه ترین جواب را به این سؤال ها بدهیم، باید بگوییم که سئو برای همه کسب و کارها به یک اندازه کارآمد است. اما اگر بخواهیم دقیق تر شویم، حتی باید بگوییم که سئو و بهینه سازی سایت، برای کسب و کارهای نوپا مهم تر و ارزشمندتر است. چرا؟ چون این مشاغلِ جدید و ناشناخته هستند که به تبلیغات بیشتری نیاز دارند و طبق تجربه، هیچ روش تبلیغاتی به اندازه سئو، باعث دیده شدن مشاغل آنلاین نمی شود.

البته نباید این نتیجه را بگیریم که سئو برای مشاغل جا افتاده کاربرد چندانی ندارد؛ دستاوردهای سئو به اندازه ای ارزشمند و حیاتی هستند که نمی توان آنها را محدود به یک نوع کسب و کار کرد. به عبارت دیگر:

“کسب و کار شما در هر اندازه ای که باشد، سئو می تواند 3 دستاورد مهم برای آن داشته باشد: افزایش ترافیک، ارتقای رتبه بندی و افزایش نرخ تبدیل”

آیا استراتژی های سئو برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ متفاوت اند؟

بله؛ قطعاً از مهم ترین موارد تاثیر اندازه کسب و کار بر سئو، استراتژی هایی است که باید طراحی شوند. استراتژی سئو، شامل مجموعه ای اقدامات و مراحلی است که باید برای بهینه سازی سایت انجام شوند؛ از آنالیز ساختار سایت و کدهای آن گرفته تا تولید محتوا، دریافت بک لینک، ارتقای سرعت سایت و … .

بنابراین جای هیچ تردیدی نیست که مراحل جزئی (و حتی کلی) لازم برای سئو کردن سایت، بسته به نوع کسب و کار و اندازه آن کاملاً متفاوت است. به علاوه اولویت بندی این مراحل نیز (که بخشی از فرایند تدوین استراتژی سئوست) دقیقاً بر اساس همین ویژگی های کسب و کار تعیین می شوند.

تاثیر اندازه کسب و کار بر سئو؛ نگاهی دقیق تر

تا اینجای کار، پاسخ کلی سؤالات ابتدای مطلب را باهم دیدیم. اما برای این که تاثیر اندازه کسب و کار بر سئو برایتان روشن تر شود، در ادامه این تاثیر را در کسب و کارهای کوچک، متوسط و بزرگ، به تفکیک بررسی می کنیم.

1/ بیزنس های کوچک

بیزنس های کوچک در اکثر موارد بودجه بسیار محدودی دارند که برای هر بخش کوچک آن هم باید برنامه ریزی داشته باشند. به دلیل همین محدودیت ها، بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک، امیدی به این که به رتبه های برتر گوگل برسند ندارند؛ اما این قطعاً یک ذهنیت اشتباه است!

در دنیای سئو، اینطور نیست که سایت های بزرگ باهم رقابت کنند و سایت های کوچک باهم. در مقابل چیزی که اتفاق میفتد این است که همه سایت ها، فارغ از وسعتشان، باهم و در کنار هم رقابت می کنند. بنابراین سایت کوچک شما با یک سئوی خوب و فکرشده می تواند به راحتی از سایت های بزرگی که سئو را دست کم می گیرند، پیشی بگیرد (پایین تر دو بیزنس A و B را باهم مقایسه می کنیم تا این امر بهتر برایتان جا بیفتد).

اما پیشنهاد ما برای کسب و کارهای کوچک، با محدودیت بودجه چیست؟ این که به سراغ استراتژی های کامل سئو نروند؛ در عوض یک یا دو استراتژی را شروع کرده و روی همان تمرکز کنند. مثل: استراتژی محتوا، استراتژی دریافت بک لینک (با روش هایی مثل راه اندازی کمپین های رپورتاژ) و … .

نکته: اگر نمی دانید که کدام استراتژی ها می توانند برای کسب و کار کوچک شما در اولویت باشند، می توانید از خدمات مشاوره سئو ریراکو استفاده کنید.

سئو در انواع بیزنس های کوچک

بیزنس های کوچک به دو بخش تقسیم می شوند:

  1. بیزنس هایی مثل شرکت، سازمان، فروشگاه، آموزشگاه و … که به صورت فیزیکی مشغول فعالیت هستند.
  2. بیزنس هایی که در فضای فیزیکی فعالیت خاصی ندارند.
1-سئو برای کسب و کارهای کوچک دارای فضای فیزیکی:

در مورد این نوع کسب و کارها، سئوی محلی می تواند یک ایده طلایی باشد. چون این کسب و کار فقط خواهان جذب مشتری به سایت خود نیست؛ بلکه نیاز دارد مشتریان با فروشگاه (یا آموزشگاه یا …) فیزیکی آن هم آشنا شوند. پس می تواند با تکنیک های سئوی محلی (Local SEO)، کسب و کار خود را به افرادی که در نزدیکی های او هستند بشناساند.

بهره گیری از Google My Business

استفاده از ابزارهایی مانند Google My Business برای ارتقای سئوی محلی، می تواند سکوی پرتابی برای کسب و کارهای تازه کاری که محلی فیزیکی دارند باشد. این سرویس، کسب و کارها را به صورت محلی به مشتریان بالقوه آنها معرفی می کند. کافیست یک اکانت در این سرویس بسازید و اطلاعات موقعیت جغرافیای، ساعت کاری و تصاویر خود را وارد کنید تا ضمن اضافه شدن به Google Map، به مشتریانی که در اطراف شما هستند معرفی شوید.

2- سئو برای کسب و کارهای کوچک فاقد فضای فیزیکی:

اگر کسب و کار نوپای شما محلی فیزیکی برای ارائه خدمات ندارد، بهترین کار این است که استراتژی های Google Ads را در سئوی سایت خود بگنجانید. گوگل ادز یک روش تبلیغاتی است که به کمک آن، تبلیغ محصولات یا خدمات شما، بالای صفحه نتایج جست جو (SERP) نشان داده می شود (فقط با پرداخت هزینه و بدون نیاز به این که سئوی خوبی داشته باشید).

2/ بیزنس های متوسط

در شرکت های  متوسط، بازهم بودجه یک عامل دغدغه آفرین است؛ اما دست این شرکت ها به نسبت مشاغل کوچک کمی بازتر است. از طرفی یک سایت کوچک با سئوی ضعیف، دیگر پاسخگوی نیاز این شرکت ها نخواهد بود. بنابراین قطعاً این کسب و کارها به نسبت مشاغل کوچک تر، نیاز بیشتری به سئو شدن دارند.

بازاریابی محتوا، بازاریابی شبکه های اجتماعی و بک لینک سازی، از مهم ترین تکنیک هایی هستند که می توانند استراتژی های سئوی این کسب و کارها را ارتقا دهند. ضمناً این بیزنس ها باید استراتژی های بلندمدتی را برای تولید محتوای خود در نظر بگیرند.

بهتر است نیروهایی به عنوان مدیر سایت، سئوکار و همچنین بازاریاب شبکه های اجتماعی در این مشاغل شروع به کار کنند تا به صورت مداوم به آپدیت سایت و سوشال مدیا بپردازند.

3/ بیزنس های بزرگ

کمپانی های بزرگ معمولاً آزادی بیشتری در مورد هزینه ها و طراحی استراتژی های سئو دارند. بنابراین تنها کافیست برای به سئو و بهینه سازی خود وقت و هزینه صرف کنند تا به راحتی شاهد افزایش بازدید وب سایت خود باشند.

اهمیت سئو برای کمپانی های شناخته شده

شرکت های شناخته شده را می توان هم گروه شرکت های بزرگ دانست. بیزنس هایی که مشتریان بیشتری دارند، قاعدتاً دارای بودجه بیشتری هم هستند. درنتیجه بیشتر می توانند در زمینه سئو و دیجیتال مارکتینگ سرمایه گذاری کنند. این امر می تواند درصد موفقیت این کمپانی ها را در سئو افزایش دهد. چراکه می توانند با بهره گیری از تیمی متخصص، طی مدت زمان خاصی، ترافیک بیشتری را به سایت خود هدایت کنند.

اهمیت سئو در سازمان های B2B

سازمان های B2B (سازمان به سازمان)، شرکت هایی هستند که با شرکت های دیگر در ارتباط اند (و نه مستقیماً با مشتری). این سازمان ها باید بودجه چشمگیری را برای سئو سایت خود در نظر گرفته بگیرند. چراکه سر و کار این مشاغل، با شرکت های دیگر است و این امر کار را کمی سخت تر می کند. یکی از مهم ترین مواردی که  این بیزنس ها باید در نظر بگیرند، تولید محتوایی است که بتواند به اندازه کافی برای کاربران (که اینجا شرکت های دیگر هستند) مفید و باکیفیت باشد.

توجه به حفظ اعتبار نام تجاری در کسب و کار های بزرگ

علاوه بر استفاده از کلیه استراتژی های فوق الذکر در زمینه ی بازاریابی اینترنتی با استفاده از تکنیک های SEO برای شرکت های بزرگ که به صورت مداوم برای جذب مشتری بیشتر در تلاش هستند، باید  به مسئله ی محافظت و مدیریت نام تجاری کسب و کار به صورت آنلاین توجه نمود. توجه به اصول روابط عمومی، رسانه های اجتماعی و نظارت بر محتوا (وبلاگ، پست های اجتماعی و محتوای صفحه) برای حفظ اعتبار یک شرکت بسیار مهم است.

چه عواملی می تواند در حفظ نام اعتباری یک بیزنس مؤثر باشد؟

تا اینجای کار دیدیم که در مقوله تاثیر اندازه کسب و کار بر سئو، شرکت های بزرگ باید توجه زیادی به استراتژی های سئوی خود داشته باشند. دقیقاً به همین دلیل، این شرکت ها باید در انتخاب تیم سئو، حساسیت بیشتری داشته باشند. این یک واقعیت است که کوچک ترین عامل مخرب و ناخوشایندی می تواند به آوازه این شرکت ها صدمات جبران ناپذیری وارد کند.

توجه به اصول روابط عمومی، رسانه های اجتماعی و نظارت بر محتوا (وبلاگ، پست های اجتماعی و محتوای صفحات اصلی) مهم ترین عوامل برای حفظ اعتبار یک شرکت محسوب می شوند.

استفاده از روش های سنتی در بازاریابی به جای سئو

جدای از بحث تاثیر اندازه کسب و کار بر سئو، بسیاری از کمپانی های بزرگ همچنان از متدهای سنتی برای جذب مشتری استفاده می کنند و هنوز هم به تاثیر سئو اعتقادی ندارند. اما باید این هشدار را به این دسته از مشاغل بدهیم که شکل بازاریابی روز به روز در حال تغییر است.

امروزه “اینترنت” توانسته قسمت اعظم مارکتینگ را در برگیرد. درواقع همین حالا هم روش های سنتی بازاریابی نمی توانند با روش های مدرن و دیجیتالی رقابت کنند؛ طبق پیشبینی های قطعی، قدرت روش های مدرن، در آینده بیشتر از این نیز خواهد شد.

عواقب بی توجهی به سئوی سایت

مشتریان شما آنلاین هستند؛ پس اگر اجازه دهید که بودجه کم شما، مانع رسیدن این مشتریان به سایت شما شود، آن زمان است که باید به فکر خداحافظی با کسب و کار خود باشید. شک نکنید که رقبای شما به اهمیت بهبود سئو سایت در این دنیای بی کران واقف هستند و بی اهمیتی به این امر، باعث منزوی شدن کسب و کار شما خواهد شد.

اهمیت انتخاب تیم سئو برای کمپانی های بزرگ

تاثیر سئو بر کسب و کار ها در کمپانی های بزرگتر می تواند به راحتی قابل درک است. در نتیجه لازم است در انتخاب تیم سئو حساسیت بیشتری صورت گیرد و دلیل این موضوع این است که این کمپانی ها در میان افراد شناخته شده می باشند و کوچک ترین عاملی می تواند به آوازه ی این شرکت ها صدمات جبران ناپذیری وارد نماید در نتیجه لازم است این کمپانی ها در انتخاب تیم سئو و تیم مشاوران سئو نهایت دقت را داشته باشند.

به نمایش گذاری سایت با بهره گیری سئو

در نهایت باید گفت که اهمیتی ندارد که شما به تنهایی بیزینسی را شروع کرده اید و تلاش برای ارائه  ی خدمات و یا کالایی را دارید و یا اینکه بیزینسی را مدیریت می کنید که در آن 20 پرسنل حقیقی وجود دارد، در هر صورت شما نیاز به دیده شدن دارید و امروزه کسب و کار ها برای دیده شدن نیاز دارند که در دنیای اینترنت خود را به نمایش گذارند در نتیجه بهره گیری از خدمات سئو می تواند شما را به آنچه نیاز است برساند.

مقایسه دو کسب و کار مشابه در بیزنس، اما متفاوت در گستردگی

فارغ از اینکه بیزنس شما کوچک باشد یا بزرگ، از نظر موتورهای جست و جو، سایت شما با یک سری الگوریتم ها و فاکتورهای یکسان و ثابت سنجیده می شود. پس می توانیم یک نتیجه مهم  بگیریم: “در دنیای رقابتی سئو، سایت های بسیار بزرگ و بسیار کوچک باهم رقابت می کنند و دقیقاً کنار هم هستند”. مثال زیر می تواند این مسئله را برای شما روشن تر کند:

 بیزینس A

فرض کنید فردی در منزل خود کسب و کار کوچکی راه اندازی کرده است. مثلاً این فرد در منزل خود کاپ کیک می پزد و آنها را برای مشتریان خود ارسال می کند. حالا برای بیزنس خود سایتی راه اندازی کرده  و تمام فاکتورهای سئو را  در این سایت رعایت کرده است. همچنین به صورت مداوم به آپدیت محتوای خود و دیگر عوامل تاثیرگذار در سئو می پردازد.

بیزنس B

در مقابل، فرض کنید یک قنادی معروف در محل زندگی شما وجود دارد که تمام افراد آن محل، آن را می شناسند. همه مشتریان هم از طعم شیرینی های این قنادی راضی هستند. ولی این بیزنس سال ها قبل سایتی برای شیرینی فروشی خود طراحی کرده و در زمینه سئوی این سایت هیچگونه اقدامی انجام نداده است. درواقع او هیچ تلاشی برای تقویت حضور آنلاین خود در فضای دیجیتال نکرده است.

سناریوی فرضی در خصوص نیاز کاربر

حال تصور کنید که فردی مهمانی کوچکی در منزل خود برای دوستانش تدارک دیده و برای پذیرایی از آنها نیاز دارد که تعدادی کاپ کیک خریداری کند. اما این فرد هیچ ایده ای ندارد که این کاپ کیک ها را از تهیه کند که کیفیت و طعم خوبی داشته باشند. خب اولین کاری که به ذهن این فرد می رسد چیست؟ بله؛ این که در گوگل سرچ کند.

پاسخ گوگل به نیاز کاربر در سناریوی فوق

چیزی که در نتیجه جست و جوی این فرد نشان داده می شود، این است که کاپ کیک فروشی A در پیشنهاد اول گوگل قرار می گیرد و شیرینی فروشی  B در پیشنهاد دهم! بدیهی است که فرد تمایل بیشتری به بازدید از اولین پیشنهاد گوگل دارد تا دهمین پیشنهاد. در نتیجه وارد این سایت می شود و اگر از باقی بخش های سایت رضایت داشته باشد (از قیمت ها گرفته تا رابط کاربری و …)، از همین سایت خرید می کند و اصلاً حتی به سراغ گزینه دوم نمی رود؛ چه برسد به گزینه دهم!

پس کسب و کار خود را جای قنادی B بگذارید و به این فکر کنید که اگر در صفحه اول گوگل و به خصوص در رتبه های بالاتر گوگل نباشید، چه شانس هایی را برای جذب مخاطبان از دست خواهید داد؟

مواردی که در سئو، فارغ از کوچکی و بزرگی بیزنس باید به آن توجه کرد

مواردی که در سئو فارغ از کوچکی و بزرگی بیزینس باید به آن توجه کرد

در راستای توضیحات بالا، برای موفقیت در فضای دیجیتال، فارغ از تاثیر اندازه کسب و کار بر سئو، باید فاکتورهای سئو را پیاده سازی کنیم و به فکر به روزرسانی دائم آنها باشیم. برای مرور خلاصه وار فاکتورهای سئو، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تولید محتوای مناسب و جذاب
  • انتخاب کلمات کلیدی مناسب
  • ایندکس سازی سایت مپ ها
  • توجه به تجربیات کاربری
  • حفظ امنیت سایت
  • استفاده از عکس های باکیفیت و مرتبط در سایت
  • تبادل لینک ها با سایت های دیگر
  • توجه به قابلیت موبایل فرندلی بودن سایت
  • و … .

اهمیت طعمه گذاری در سئو برای بیزنس ها

فارغ از اندازه کسب و کارتان، باید یک نکته حیاتی را باید بدانید: “برای رشد دادن سایت خود، باید نیاز کاربران را در اولویت قرار دهید”. به این کار که پاسخ سؤال کاربر (یا پاسخ به هر نیاز دیگر او) را در سایت خود بگنجانیم تا او را کنیم، “طعمه گذاری در سئو” می گویند.

پیاده سازی فاکتورهای سئو، به تنهایی نمی تواند باعث موفقیت شما شود. در عوض، برای داشتن یک سایت موفق باید هوشمندانه رفتار کنیم! یعنی برای هر کاربر، محتوایی را که مختص نیازهای آن کاربر است قرار دهیم. در این صورت است که سایت کوچک شما سیر صعودی رشد خود را شروع کرده یا سایت بزرگ شما همچنان به قوت خود باقی می ماند.

فراموش نکنید که تمام چیزی که گوگل می خواهد، جلب رضایت کاربران وب است. بنابراین اگر بتوانید کاربران را راضی نگه دارید، به طور خودکار سئو خوبی هم خواهید داشت.

یافتن بهترین استراتژی، متناسب با  وسعت بیزنس شما

حالا که با تاثیر اندازه کسب و کار بر سئو آشنا شده اید، احتمالاً بیشترین چیزی که فکر شما را مشغول کرده پیدا کردن استراتژی سئو ایدئال، متناسب با اندازه کسب و کارتان است. اجازه دهید اول به این نکته اشاره کنیم که همیشه و در هر حالتی استراتژی هایی برای کسب و کار شما وجود دارد؛ پس حتی اگر بودجه کمی داشته باشید، باز هم می توانید قدم هایی را برای سئو (هرچند کوچک) بردارید.

برای شروع سئو سایت خود، کافیست با یک تیم متخصص سئو همکاری کنید. مجموعه ریراکو نیز در این راستا آماده خدمت رسانی به شما همراهان هستند. اگر هیچ ایده ای برای شروع سئو سایت خود ندارید، می توانید با مشاوران ریراکو به صورت رایگان مشورت کنید. همینطور می توانید خدمات سئو مد نظر خود را به صورت مجزا یا در قالب استراتژی های کامل دریافت فرمایید.

جمع بندی

تاثیر اندازه کسب و کار بر سئو، به این ترتیب است که مشاغل کوچک آنلاین، بدون استراتژی های سئو کار بسیار سختی برای پا گرفتن و شناخته شدن خواهند داشت. از سوی دیگر، کسب و کارهای بزرگ تر نیز برای این که جایگاه فعلی خود را به رقبا نبازند، باید همیشه به واسطه سئو، خودشان را در رتبه های بالای گوگل نگه دارند.

بنابراین حتی اگر به عنوان یک کسب و کار تازه نفس، پرداخت هزینه های کامل استراتژی های سئو برایتان دشوار است، سعی کنید حداقل بخش هایی از سایت خود را به سئوکاران باتجربه بسپارید تا کم کم سایتتان را به رقبای خود نزدیک تر کنید.پیشنهاد می کنیم حتما مقاله چگونه یک استراتژی موفق در سئو طراحی کنیم؟ را مطالعه کنید.

منبع: seo

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *