هر آنچه در خصوص ارور 404 باید بدانید

هر آنچه در خصوص ارور 404 باید بدانید

رفع خطای 404 یکی از پرتقاضاترین آموزش های حوزه وب است. اما چرا؟ خب بیایید پاسخ این سؤال را با تداعی یک حس آشنا بدهیم. تصور کنید یک لینک می بینید و به نظرتان این لینک همان چیزی است که دنبالش بوده اید و با شوق و ذوق بر روی لینک کلیک می کنید و چند لحظه هم صبر می کنید تا لینک لود شود. اما… به محض لود شدن صفحه، یک ارور با عنوان “۴۰۴” می بینید. این ناخوشایندترین حسی است که یک کاربر می تواند آن را تجربه کند. اما متأسفانه همه ما در خوشبینانه ترین حالت، حداقل چند باری با ارور ۴۰۴ روبه رو شده ایم. به همین خاطر در این مقاله تصمیم گرفتیم که اول ببینیم ارور 404 چیست و بعد روش های  رفع خطای 404 در سایت را مرور کنیم.

خطای 404 چگونه دیده می شود؟

این ارور معمولاً با نوشته های مشکی در یک صفحه خالی سفید نمایش داده می شود. به طور کلی معنی این ارور این است که صفحه ای که شما قصد باز کردن آن را دارید، روی سرور پیدا نمی شود. باید بدانید که ممکن است نحوه نمایش ارور۴۰۴ در هر وب سایتی متفاوت باشد. چراکه به طور کلی صفحه ارور ۴۰۴ می تواند شخصی سازی شود.

انواع پیام هایی که برای ارور ۴۰۴ می بینیم…

انواع مدل های ارور 404 و نمایش آن به کاربربه طور معمول ممکن است متن این خطا، یکی از پیام های زیر باشد:

  • ۴۰۴ Error
  • ۴۰۴ Not Found
  • ۴۰۴ Page Not Found
  • HTTP 404
  • Error 404 Not Found
  • HTTP 404 Not Found
  • The Requested URL[URL] was not found on this server
  • ۴۰۴ File or Directory Not Found

دلیل بروز ارور 404 چیست؟

خب این ارور می تواند ناشی از مشکلات متنوعی باشد؛ اما مهم ترین دلایلی که می توانند ریشه این خطا باشند عبارت اند از:

  1. صفحه ای که کاربر قصد ورود به آن را دارد، حذف شده است
  2. خطای مربوط به کاربر
  3. مشکل در ریدایرکت شدن صفحه
  4. برخی دلایل نامعلوم

در ادامه درباره هر یک از این دلایل بیشتر صحبت می کنیم.

دلیل اول حذف صفحه

دلیل اول حذف صفحهگاهی وب مستران بنا به دلایل مختلف، تصمیم به حذف یک صفحه خاص از وب سایت خود را می گیرند. این در حالی است که شاید بعضی از کاربران آدرس آن صفحه را از قبل دارند. در نتیجه ممکن است آن را سرچ کنند یا آن آدرس را در نوار مرورگر خود وارد کنند.

فرقی نمی کند که این جستجو با چه دستگاه یا سیستم عاملی باشد؛ در هر صورت چیزی که کاربر رد آن صفحه خواهد دید، ارور 404 است.

به همین خاطر پیشنهاد ما به وب مسترها این است که هر چه سریع تر برای این مشکل چاره ای بیندیشند. لازم به ذکر است که اگر نسبت به این مشکل و نحوه رفع خطای 404 در سایت آشنایی ندارید، می توانید با دریافت مشاوره سئو از شرکت ریراکو سئو، مشکل خود را در اسرع وقت برطرف کنید.

دلیل دوم: خطای کاربری

گاهی وقت ها ریشه ارور ۴۰۴ از سمت کاربر است و نه از جانب سرور. در این موارد معمولاً دلیل اصلی این است که کاربر آدرس آن صفحه را اشتباه تایپ کرده است. مثلاً اگر کاربری دامنه اصلی سایت را درست بنویسد، اما ادامه آدرس را اشتباه بنویسد، در واقع دارد برای صفحه ای درخواست می دهد که احتمالاً از اول وجود نداشته است. اما چون دامنه سایت را درست نوشته، به هر حال وارد آن سایت می شود (اما ارور 404 آن سایت را می بیند).

البته اگر مشکل از طرف کاربر باشد، این احتمال هم وجود دارد که ریشه خطا در مرورگر یا دستگاه کاربر باشد.

 دلیل سوم تغییر نشانی صفحه

دلیل سوم تغییر نشانی صفحه
دلیل سوم تغییر نشانی صفحه

در برخی از موارد وب مستران تصمیم می گیرند که برای ارتقای صفحه ی خود، صفحه ی دیگری با همان محتوا تولید کنند و در واقع محتوای این صفحه را به نشانی جدیدی منتقل کنند در این صورت در حالی که از ریدایرکت استفاده نکنند کاربران آنها با  اخطار 404 مواجه می شوند. توجه کنید که تولید محتوای سئو شده می تواند عاملی برای موفقیت صفحه ی شم باشد.

دلیل چهارم: بروز دلایل نامعلوم

اگر شما هم با سئو سایت و نحوه عملکرد موتورهای جست و جو و البته الگوریتم های گوگل آشنا باشید، حتماً این را می دانید که گاهی اوقات مشکلاتی پیش می آیند که دلایل نامعلوم آنها می توانند برای وب مستران چالش بزرگی باشند. چراکه تا ریشه مشکل را پیدا نکنند، رفع آن تقریباً ناممکن خواهد بود.

بنابراین پیشنهاد می دهیم که در صورت بروز خطای 404، اول سه مورد گفته شده در بالا را چک کنید. اما اگر باز هم به هیچ نتیجه ای نرسیدید، نیازی نیست آرامش خود را از دست بدهید! کافیست با یک تیم مشاور خوب در این زمینه مشورت نمایید و از خدمات سئو و همچنین راهکارهایی که برای حل این مشکل به شما می دهند استفاده کنید.

روش های رفع خطای 404 در سایت

رفع خطای 404
خب حالا می دانیم که ارور 404 چیست و ممکن است چه دلایلی داشته باشد. حالا می رسیم به اصل مطلب؛ یعنی روش های رفع خطای 404.

بالاتر درباره علل این خطا صحبت کردیم و دیدیم که این ارور ممکن است به خطای سرور برگردد یا خطای کاربر. خب طبیعی است که بنا به این که ریشه خطا کجاست، روش حل آن هم متفاوت خواهد بود. بنابراین در ادامه راه های رفع خطای 404 را در دو حالت می بینید؛ حالتی که مشکل از سرور یا همان سایت است و حالتی که مشکل از کاربر است.

رفع خطای 404؛ زمانی که مشکل از سرور و سایت است

اگر یکی از صفحات سایتتان دچار خطای 404 شده، یا کاربران گزارش داده اند که برای ورود به یک صفحه از سایت این خطا را می بینند، می توانید از روش های زیر برای حل این مشکل استفاده کنید.

1- ریدایرکت 301

ساده ترین و البته مطمئن ترین روش برای رفع خطای 404، این است که این صفحه را به صفحه دیگری هدایت کنید. برای این کار می توانید از قابلیت “ریدایرکت “۳۰۱ استفاده کنید. با استفاده از این ریدایرکت شما در واقع به مرورگرها می فهمانید که محتوای شما به URL دیگری انتقال پیدا کرده است.

با این کار هم موتورهای جست و جو تکلیف خود را می دانند و هم کاربران ارور منحوس ۴۰۴ را نمی بینند و از سایت شما دلزده نمی شوند.

لازم به ذکر است که اگر با ریدایرکت 301 آشنا نیستید، می توانید سری به مقاله “ریدایرکت ۳۰۱ چیست بزنید.

2- ساده نگه داشتن URL صفحات

یکی از اصول مهم سئو سایت ها، این است که URL صفحات تا جای ممکن کوتاه و ساده باشند. دلایل مختلفی برای این کار وجود دارد.؛ مثلاً این که گوگل شخصاً لینک های ساده و کوتاه را بیشتر می پسندد. اما ما اینجا به دلیل دیگری می گوییم که لینک ها را کوتاه و ساده نگه دارید. چه دلیلی؟

این که تا جای ممکن کار را برای کاربران راحت تر کنید. هر چه لینک ساده تر و کوتاه تر باشد، احتمال این که کاربر آن را اشتباه بنویسد هم کمتر خواهد بود. اما مثلاً وقتی آدرس یک صفحه پر از کاراکترهای خاص است، احتمال زیادی وجود دارد که کاربر یکی از این کاراکترها را اشتباه یا پس و پیش وارد کند و خطای 404 را ببیند.

3- اطلاع رسانی به کاربران

اگر آدرس صفحه ای از سایت عمداً تغییر پیدا کرده است، حتماً آدرس جدید را از طریقی به کاربران اطلاع دهید.

رفع خطای 404؛ زمانی که مشکل از کاربر است

بالاتر دیدیم که وقتی در سایت خودمان ارور 404 را داریم (به عنوان مدیر یا وب مستر سایت) چه کاری از دستمان برمی آید. اما اگر به عنوان یک کاربر وارد یک صفحه شدیم و این خطا را دیدیم چه راه حل هایی داریم؟ بیایید ببینیم.

ریلود کردن سایت

ریلود کردن سایت
بله؛ رفرش کردن یک صفحه می تواند خیلی از مشکلات را برطرف کند. درست مثل وقتی که گوشی شما هنگ می کند و تمام راه ها را امتحان کرده اید و تنها راهی که به نظرتان می رسد این است که گوشی را خاموش و روشن کنید و در عین ناباوری می بینید که با همین کار به نتیجه رسیدید و دیگر مشکلی در گوشی شما وجود ندارد. بله گاهی کارآمدترین راه ها آسان ترین راه ها هستند!

بنابراین به عنوان اولین و راحت ترین راهکار برای رفع خطای 404 در سایت، صفحه را ریفرش کنید. برای ریفرش کردن یک صفحه، کافیست کلید F5 کیبورد را بفشارید.

چک کردن URL

چه آدرس را خودتان تایپ کرده باشید و چه از طریق یک لینک بخواهید به صفحه ای دسترسی پیدا کنید، ممکن است جابه جایی یک کلمه بتواند شما را به ارور ۴۰۴ متصل کند. پس بهتر است یک بار URL را چک کنید. این اشتباه می تواند از جانب شخص شما و یا کسی که لینک را در سایت قرار داده باشد.

البته باید به این نکته هم اشاره کرد که بعضی ازURL ها پر از نقطه، اعداد، نمادها و کلمات بی معنی هستند که خب مسلماً چک کردن این نوع از URL ها برای شما کار دشواری خواهد بود.

پاک کردن حافظه پنهان و کوکی ها

پاک کردن حافظه پنهان و کوکی ها
راه های بالا را برای رفع خطای 404 امتحان کرده اید ولی هنوز این ارور به قوت خود باقیست؟ خب این روش را امتحان کنید.

به طور کلی وقتی حتی یک بار وارد یک صفحه می شوید، داده های آن صفحه در Cache مرورگر، ذخیره می شوند. هرچند که این فرآیند کش شدن کمک می کند که این صفحات سریع تر برایتان باز شوند؛ اما گاهی همین کش شدن ممکن است باعث بروز خطای 404 شود. همینطور کوکی ها هم اطلاعاتی مانند نام کاربری و رمز عبور و … را در دل خود نگه می دارند. اما کوکی ها هم گاهی می توانند مشکل آفرین باشند.

بنابراین برای رفع خطای 404 در سایت، یک بار حافظه کش و کوکی های مرورگرتان را پاک کنید. بعد دوباره وارد آن صفحه شوید و ببیند مشکل برطرف شده یا نه.

نکته: اگر هر سه روش بالا را امتحان کردید و مشکل حل نشد، با دستگاه دیگری (غیر از دستگاهی قبلی خود)  وارد آن صفحه شوید. اگر باز هم مشکل وجود داشت، می توانید مطمئن شوید که مشکل از خود سایت است.

صفحه 404 را چطور طراحی کنیم؟

جالب است بدانید که طراحی مناسب و جذاب صفحه 404، می تواند یک ترفند طلایی برای جذب کاربران باشد. بنابراین سعی کنید همان طراحی پیشفرض را برای این صفحه نداشته باشید و روی طراحی آن فکر کنید. در این صورت حتی اگر کاربر با چنین خطایی مواجه شود، احتمالاً به جای این که سایت را ترک کند، وارد بخش های دیگر سایت می شود. اما در طراحی صفحه 404 باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

اول از همه یادتان باشد که می توانید هرچقدر که می خواهید شوخ طبع باشید یا هر نوع خلاقیتی که می خواهید را به خرج دهید. چراکه کاربران این ارور را به دفعات مشاهده کرده اند و اصلاً میلی به ماندن در این صفحه ندارند. اما حالا که با این صفحه مواجه شدند، بهتر است به هر نحوی که می توانیم آن را برای کاربران خوشایند کنیم.

مثلاً بسیاری از سایت ها از یک طرح بانمک برای صفحه 404 استفاده می کنند. با این کار نارضایتی کاربر از دیدن این صفحه کمتر خواهد شد و او متوجه می شود که شما برای وقتش ارزش قائل شده اید.

صفحه ی 404 ایجاد شده چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

صفحه ی 404 ایجاد شده چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
اِلِمان ها و ویژگی های دیگری بهتر است برای صفحه 404 در نظر بگیرید شامل موارد زیر هستند:

  • متن موجود در این صفحه کاملاً قابل فهم باشد.
  • به کاربران پیشنهاد دهید تا یک بار دیگر آدرس URL خود را چک کنند تا آن را اشتباه ننوشته باشند.
  • لینکی از مهم ترین قسمت سایت در این صفحه قرار دهید.
  • قسمتی را برای سرچ داخلی کاربران در سایت در نظر بگیرید.
  • تگ عنوان مشخص و مناسبی برای این صفحه در نظر بگیرید.

صفحات ۴۰۴ سایت خود را دائماً رصد کنید

اما به عنوان مدیر سئو یک سایت، باید دائماً صفحات 404 سایت را چک کنید. چگونه؟ گوگل آنالیتیکس بهترین ابزار برای این کار است.

با استفاده از گوگل آنالیتیکس می توانید تعداد کاربرانی که وارد این صفحات می شوند را به طور مداوم بررسی کنید. دقت کنید که برای اینکه بتوانید سایت خود را ارتقا دهید، باید به صورت دقیق بدانید که چه تعدادی از کاربران با این خطا مواجه می شوند و بعد به دنبال دلایل و راه های رفع آن باشید.

ریدایرکت کردن صفحه 404 به صفحه اصلی؛ یک خطای بزرگ!

یکی از راه حل هایی که بعضی از سایت ها برای رفع خطای 404 پیش می گیرند، این است که آن صفحه را به صفحه اصلی (یعنی صفحه خانه) سایت ریدایرکت می کنند. خب شاید این کار به نظر هوشمندانه باشد؛ اما آیا این کار از نظر گوگل هم مجاز است؟ خیر! این کار به نظر گوگل نمی تواند برای کاربر کاربردی باشد. در نتیجه این ریدایرکت اشتباه، از چشمان تیز ین گوگل دور نمی ماند و مسلماً برای سایت عواقبی خواهد داشت.

بنابراین اگر خواستید یکی از صفحات 404 را به صفحه دیگری ریدایرکت کنید، به سراغ صفحاتی غیر از صفحه اصلی سایت بروید.

نظر گوگل درباره ارور 404 چیست؟

وقتی کاربر خطای 404 را می بیند، گمان می کند که یا این صفحه حذف شده یا جابه جا شده یا اینکه خودش URL را اشتباه تایپ کرده یا … . در هر صورت چیزی که از این خطا عاید سایت می شود، نارضایتی کاربر است و نارضایتی کاربران، خط قرمز جدی گوگل است.

درواقع برای گوگل فرقی ندارد که دلیل این خطا چه بوده است؛ بلکه تنها کاری که می کند این است که بسته به تعداد دفعاتی که کاربران این خطا را می بیند، به سایت شما امتیاز منفی می دهد. پس واقعاً ارزشش را دارد که تمام تلاشمان را برای رفع خطای 404 در سایت به خرج دهیم؛ نه؟

در آخر

امیدواریم با این راهنما توانسته باشیم به ارتقای سئو سایت های شما همراهان عزیز کمکی هرچند کوچک کرده باشیم. لازم است اشاره کنیم که اگر در مورد رفع خطای 404 یا هر مقوله دیگری در زمینه سئو وب سؤالی داشته باشید، می توانید با مشاوران تیم ریراکو در ارتباط باشید. همینطور می توانید سئو سایت خود را به تیم های متخصص سئو بسپارید و از خدمات سئو ریراکو به طور مستقیم در سایتتان بهره مند شوید. از این که تا پایان این راهنما همراه ما بودید، سپاسگزاریم.

4 نظر در مورد “هر آنچه در خصوص ارور 404 باید بدانید

  1. میلاد محمدی

    خیلی خوب بود. خطا صفحه 404 یکی از رایج‌ترین خطاهایی هست که هر مدیر سایت باهاش مواجه میشه.

    (4/5)
  2. احمد

    سلام امروز تمام صفحات سایتم به جز صفحه دامنه اصلی ارور 404 داد ، زمانی هم که می خواهم صفحه را از طریق وردپرس ویرایش کنم باز هم ارور 404 می دهد.
    برای رفع ارور و در حقیقت بازگرداندن سایتم باید چیکار کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *