هر آنچه در خصوص ریدایرکت 301 باید دانست

مثالی ساده و قابل فهم برای ریدایرکت 301 و اهمیت آن

اگر به تازگی عبارت ریدایرکت 301 به گوش شما خورده باشد، احتمالاً این سوال برای شما پیش می آید که ریدایرکت 301 چیست و آیا می تواند تاثیری بر سئوی سایت ما داشته باشد؟ نگران نباشید، ما در این مقاله مفهومی کامل از ریدایرکت 301 را به شما خواهیم گفت و تمام سوالات شما در این زمینه را پاسخ خواهیم داد.

ریدایرکت 301 چیست ؟

برای اینکه بدانیم ریدایرکت 301 چیست، باید بگوییم به طور کلی عملیات ریدایرکت سازی، پروسه انتقال یک URL به URL جدید می باشد که در نهایت کاربران و موتور های جستجو را به صفحه ای جدید با محتوای مشابه هدایت می کند. انجام این عمل، اصول مربوط به خود را داراد که رعایت نکردن این اصول می تواند برای شما بهایی گزاف به قیمت از دست دادن اعتبار و رتبه ی سایتتان داشته باشد. ریدایرکت 301 انتقال دائم محتوای یک صفحه از یک URL به URL دیگر می باشد که می تواند بازدیدکنندگان شما را به صفحات جدید هدایت نماید. در واقع با استفاده از این دایرکت ها آنچه کاربر در نوار جستجوی خود تایپ می کند نسبت به ریدایرکت 301 تغییر مسیر خواهد یافت و به صفحه ی مورد نظر انتقال خواهد یافت.

مثالی ساده و قابل فهم برای ریدایرکت 301 و اهمیت آن

مثالی ساده و قابل فهم برای ریدایرکت 301 و اهمیت آن

فرض کنید شما دانشجوی رشته ی معماری هستید و در هفته یک کلاس 2 ساعت اتوکد در کلاس 528 در طبقه پنجم دانشکده دارید و در 2 ماه گذشته هر هفته به همان کلاس مراجعه کرده اید، اما امروز با کلاسی خالی مواجه شدید و روی تخته یادداشتی را مشاهده کردید با این مضمون که «بچه ها کلاس اتوکد تا پایان ترم در طبقه ی اول، کلاس 101 برگزار می شود»، مطمئناً بعد از خواندن پیام، خود را به کلاس 101 در طبقه ی اول خواهید رساند و کلاس را از دست نخواهید داد، حال فرض نمایید که همچین پیامی بر روی تخته موجود نبود و شما مجبور بودید تا به تک تک کلاس های دانشکده برای یافتن کلاس اتوکد سر بزنید! احتمالا کلاس آن روز را از دست می دادید. ریدایرکت 301 همان کار پیام روی تخته را  می کند و شما را به مقصد درست ارجاع می دهد.

مثالی از یک سایت که از ریدایرکت 301 استفاده نموده است

دو لینک زیر را مشاهده نمایید:

  1. blog.hubspot.com
  2. blog.hubspot.com

به لطف ریدایرکت 301 با کلیک بر هر یک از این آدرس ها شما به یک صفحه از سایت با محتوای مشابه رجوع خواهید کرد، اگر توجه کنید در ابتدای آدرس دوم  URL وجود “http://” را مشاهده می نماییم اما با کلیک بر روی آن شما وارد سایتی می شوید که در قسمت آدرس بروزر وجود آن را مشاهده نمی کنید و تنها “blog.hubspot.com” را مشاهده خواهید کرد. آنچه در اینجا اتفاق افتاده است این است که با استفاده از ریدایرکت 301 و اختیارات دامین و تنظیمات موجود در این راستا شما به صفحه ای که مد نظر سایت بوده است انتقال داده شده اید.

انواع ریدایرکت ها کدام اند ؟

انواع ریدایرکت ها کدامند

باید دانست که انتقال یک URL به URL جدید که دارای محتوای یکسان باشد در دو صورت می تواند اتفاق افتد، انتقال به صورت دائم و یا موقت:

  • انتقال به صورت دائم: این نوع انتقال با ریدایرکت 301 صورت می گیرد و شما به صورت دائمی کاربران و موتورهای جستجو را به URL جدید خود منتقل می نمایید. با استفاده از این ریدایرکت شما قادر خواهید بود 90 تا 99 درصد از لینک های خود را که عاملی مهم برای رتبه بندی شما محسوب می شوند را به صفحات جدید با URL جدید انتقال دهید.
  • انتقال به صورت موقت: این نوع انتقال با ریدایرکت 302 قابل انجام است و شما با استفاده از آن به صورت موقت کاربران و موتورهای جستجو را به صفحه ای که در نظر گرفته اید ارجاع می دهید.

ریدایرکت ها راه هدایتی برای چه کسانی محسوب می شود؟

ریدایرکت ها هم کاربران و هم موتورهای جستجو را به URL جدید هدایت می نمایند و راه هدایتی هر دوی آنها به صفحات مد نظرشان می باشد در نتیجه اهمیت آنها دوچندان می شود. از معروف ترین این ریدایرکت ها می توان به ریدایرکت 301، ریدایرکت 302 و متا ریفرش اشاره کرد که هر کدام می توانند در مواقع خاص مورد استفاده ی سئو کاران قرار گیرند.

چه مواقعی از ریدایرکت 301 استفاده می نماییم ؟

چه مواقعی از ریدایرکت 301 استفاده می نماییم

از مهم ترین مواقعی که ریدایرکت 301 مورد استفاده قرار می گیرد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تغییر نام برند و تغییر URL به نام جدیدی که فرد در نظر دارد
  • اصلاح URL به نامی کوتاه تر و مناسب تر
  • اضافه کردن و یا حذف www در دامین
  • پیوند URLهای قدیمی به URLهای جدید به منظور از دست ندادن ترافیک هایی کهURL قدیمی داشته است
  • هنگامی که در نظر داشته باشید تا یک سایت http را به https منتقل نمایید
  • اخذ گواهی ssl و تصمیم به بهره گیری از آن و تغییر URL مطابق این گواهی

چه کسانی از ریردایرکت 301 بهره می گیرند؟

تا به اینجا این موضوع را متوجه شدیم که ریدایرکت 301 چیست و چه اهمیتی می تواند برای ما داشته باشد. حال لازم است تا بدانیم تا بدانیم چه کسانی از این ریدایرکت ها بهره میگیرند. به طور کلی دو دسته از افراد از این ریدایرکت ها استفاده می نمایند:

  • کاربران: این دسته کاربرانی هستند که URL قدیمی را سرچ می کردند و حال لازم است تا به URL جدید هدایت شوند.
  • موتور های جستجو: خزنده های موتورهای جستجو به که به صورت مداوم در حال کاوش در محتوای وب سایت شما هستند تا بتوانند رتبه بندی مناسبی در خصوص اعتبار سایت ها داشته باشند نیاز دارند تا در صورت تغییر مکان یک صفحه متوجه آن شوند و کاربران را به آن سمت هدایت نمایند و اعتبار صفحه ی قدیمی را به صفحه ی جدید منتقل نمایند.

آیا استفاده از ریدایرکت 301 می تواند سبب ارتقای سئو سایت شما شود ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که استفاده از ریدایرکت 301 نمی تواند یک فاکتور برای ارتقای سایت محسوب شود. به زبان ساده، استفاده از این روش سئوی شما را ارتقا نخواهد داد اما در صورتی که تغییر URL ای در وب سایت شما صورت گیرد و شما از این ریدایرکت استفاده نکنید تا کاربران و همچنین موتور های جستجو به صفحات جدید شما منتقل شوند به طور حتم بر رتبه بندی شما تاثیر مستقیمی خواهد گذاشت، می توان گفت در این صورت هر تلاشی که برای ارتقای سایت خود داشته اید بی ثمر خواهد گشت.

در صورت استفاده نکردن از ریدایرکت 301 چه اتفاقی خواهد افتاد؟

درصورت استفاه نکردن از ریدایرکت 301 چه اتفاقی خواهد افتاد

فرض کنید که شما بنا به هر دلیلی URL  یکی از صفحات سایت خود را تغییر داده اید و از ریدایرکت 301 استفاده نکرده اید و حال کاربران در نتایج جستجوی خود، صفحه ی سایت شما را در لیست پیشنهادی که از جانب موتورهای جستجو در راستای کلمه و یا عبارت هدف به آنها داده شده است را مشاهده نموده اند و بر روی لینک کلیک کرده و انتظار دارند تا به صفحه ی مورد نظر منتقل شوند اما  به دلیل استفاده نکردن از ریدایرکت 301 و نقل مکان کردن محتوا، این صفحه برای کاربران نمایش داده نخواهد شد و کاربر با خطای 404 روبرو خواهد شد که می دانیم مواجه ی کاربر با این خطا برای سایت امتیازی منفی در مقوله ی تجربه کاربری محسوب خواهد شد. لذا بهتر است برای رتبه بندی بهتر، الگوریتم های گوگل و کاربران را از خود راضی نگه داریم.

اجرای ریدایرکت 301 با استفاده از فایل htaccess

یکی از راه هایی اجرایی رایج ریدایرکت 301 استفاده از فایل htaccess می باشد، استفاده از این راه تنها برای سایت هایی است که از سرور های مرتبط با Apache  استفاده می نمایند.  با انجام این کار شما قادر خواهید بود تا ترافیک وارد شده به صفحه ی قبلی خود را به صفحه ی جدید انتقال دهید.

نحوه ی اجرای ریدایرکت 301 با استفاده از فایل htaccess

نحوه اجرای ریدایرکت 301با استفاده از فایلHTACCESS

برای اجرای ریدایرکت 301 از این طریق تنها نیاز است تا به root فایل وارد شده و بر روی htaccess کلیک نمایید. در صورتی که این فایل در آنجا مشاهده نشود دو احتمال وجود دارد:

  • این فایل از قبل ایجاد نشده باشد و شما نیاز داشته باشید تا آن را ایجاد نمایید و تنها نیاز است در ویندوز خود یک نوت پد را باز نمایید و یا در مک خود از تکست ادیت استفاده نمایید. نکته ی قابل توجه این است که فایل ایجاد شده ی شما باید دقیقا با نام htaccess. باشد و هرگونه extension ای که حاوی .text می باشد از آن حذف شود .
  • وب سایت شما بر روی وب سرور آپاچی نصب نشده باشد.

اجرای ریدایرکت 301 در سرور های آپاچی

  • ریدایرکت صفحات قدیمی به صفحات جدید با کد:

Redirect 301 /old-page.html /new-page.html

  • ریدایرکت دامین قدیمی به دامین جدید با کد:

1 RewriteEngine on
2 RewriteCond %{HTTP_HOST} ^oldsite.com [NC,OR] 3 RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.oldsite.com [NC] 4 RewriteRule ^(.*)$ https://newsite.com/$1 [L,R=301,NC]

  • ریدایرکت دامین هایی که فاقد www هستند به دامین هایی با www

1 RewriteEngine on
2 RewriteCond %{HTTP_HOST} ^example.com [NC] 3 RewriteRule ^(.*)$ http://www.example.com/$1 [L,R=301,NC]

  • ریدایرکت دامین هایی با www به دامین هایی که فاقد www هستند

1 RewriteEngine on
2 RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.example.com [NC] 3 RewriteRule ^(.*)$ http://example.com/$1 [L,R=301,NC]

  • ریدایرکت دامین های HTTP  به HTTPS

1 RewriteEngine On
2 RewriteCond %{HTTPS} off
3 RewriteRule ^(.*)$ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]

  • ریدایرکت  HTTPS به HTTP و فاقد WWW به WWW

1 RewriteEngine On
2 RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www. [NC] 3 RewriteRule ^ https://www.%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301] 4 RewriteCond %{HTTP:X-Forwarded-Proto} !https
5 RewriteCond %{HTTPS} off
6 RewriteRule ^ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]

اجرای ریدایرکت 301 در وردپرس

اجرای ریدایرکت 301 در ووردپرس

سهولت اجرای ریدایرکت 301 در وردپرس توانست توجه افراد زیادی را به خود جلب نماید در وردپرس شما به راحتی قادر خواهید بود تا با استفاده از افزونه ی Yoast، این ریدایرکت 301 را اجرا کرده و نگرانی در خصوص جابه جایی URL سایت خود نداشته باشید.

اجرای ریدایرکت 301 در وردپرس

سهولت اجرای ریدایرکت 301 در وردپرس توانست توجه افراد زیادی را به خود جلب نماید در وردپرس شما به راحتی قادر خواهید بود تا با استفاده از افزونه ی Yoast، این ریدایرکت 301 را اجرا کرده و نگرانی در خصوص جابه جایی URL سایت خود نداشته باشید.

اشتباهات رایج و خطرناک در خصوص اجرای ریدایرکت 301 کدام اند؟

اشتباهات رایج و خطرناک در خصوص اجرای ریدایرکت 301
  • یکی از بزرگترین اشتباهات این است که بعد از اینکه به صورت کامل از یک صفحه یا یک دامین به صفحه و دامین جدید نقل مکان کردید شروع به اجرای ریدایرکت 301 نمایید این کار باید قبل از انتقال صورت گیرد.
  • به جای انتقال دائمی (ریدایرکت 301) از انتقال موقت (ریدایرکت 302) استفاده شود و مانع از انتقال اعتبارات مد نظرشود
  • استفاده نکردن از ریدایرکت 301 برای لینک های قدیمی تر در سایت
  • استفاده از ریدایرکت 301 برای صفحاتی که هدف مشترکی با صفحه ی جدید انتقال یافته ندارند
  • استفاده از ریدایرکت های زنجیره ای

آدرس های چرخه ای و نامعتبر ممنوع !

ربات های گوگل از سرگردان شدن متنفر هستند، البته به آنها باید حق داد فرض کنید شما تصمیم دارید تا دوستانتان را برای صرف قهوه به کافه ای که هرزگاهی به آنجا میروید دعوت نمایید و قرار می شود که راس ساعت 6 یکدیگر را در کافه ملاقات نمایید اما وقتی به آدرس همیشگی میروید، می بینید که خبری از کافه نیست بعد از کلی تحقیق متوجه می شوید که کافه به کوچه ی روبرو منتقل شده  اما وقتی به آنجا میروید می بینید که اعلامیه ای بر در نوشته شده که کافه به سه کوچه پایین تر منتقل شده، در اینجا شما علاوه بر ناراحتی که برای تلف شدن وقت خود دارید باید ناراحت دوستان خود هم باشید چراکه ناخواسته آنها را نیز اذیت و سرگردان کرده اید و این دقیقا حسی است که ربات های گوگل نسبت آدرس های نامعتبر و نارضاینی کاربرانشان خواهند داشت.

راه کارهایی برای اطمینان حاصل کردن از اجرای صحیح ریدایرکت 301

راهکارهایی برای اطمبنان حاصل کردن از اجرای صحیح ریدایرکت 301
  • از سایت مپ موجود در سایت خود، تمامی صفحاتی که شامل ریدایرکت 301 هستند را پاک نمایید
  • ریدایرکت های زنجیره ای را اصلاح نمایید
  • ریدایرکت های اشتباه را اصلاح نمایید.
  • ریدایرکت هایی که کاربر را به اخطار 404 می رسانند را اصلاح نمایید
  • اگر می خواهید انتقال به صورت دائم صورت گیرد هرگز از ریدایرکت 302 و یا متا فرش استفاده نکنید
  • به دنبال صفحاتی که از ریدایرکت 301 استفاده نموده اند و هم اکنون ترافیک ارگانیک دارند بگردید چراکه این صفحات به دلیل اینکه نباید توسط گوگل ایندکس شوند نباید ترافیکی را به خود اختصاص دادند و در صورت مشاهده ی ترافیک نیاز است تا عمل ریدایرکت سازی را بررسی نمایید

کلام آخر در راستای اهمیت ریدایرکت 301 در سئو

در دنیای سئو فاکتور های زیادی وجود دارد که می تواند یک سایت را به بالاترین رتبه در صفحات جستجویی گوگل برساند و یا رتبه ی سایت را در حدی پایین آورد که سایت در واقع در دنیای اینترنتی گم و ناپیدا باشد، ریدایرکت 301 از جمله مواردی است که می تواند بر سئو سایت شما تاثیر گذار باشد از این رو نباید از اهمیت آن غافل شد.

منبع: moz

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *