انقلاب الگوریتم مرغ مگس خوار در تولید محتوا

انقلاب الگوریتم مرغ مگس خوار در تولید محتوا

گوگل برای رتبه بندی بهتر وب سایت ها از الگوریتم ها استفاده و به صورت مداوم آنها را آپدیت می کند. هر کدام از این الگوریتم ها قوانین خاص خود را دارند و قسمتی مجزا از وب سایت ها را کندوکاو می کنند. یکی از مهم ترین این قوانین نیز الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل است. از زمان تولد این الگوریتم، گوگل توانست منظور کاربران را از جست و جوهایشان بهتر درک کند و بحث مفهوم گرایی در تولید محتوا را بیش از پیش در اولویت قرار دهد. در ادامه به شرح الگوریتم مرغ مگس خوار و تأثیر آن در سئو می پردازیم.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست؟

گوگل سال ها به دنبال این بود که بتواند درک بهتری از هدف کاربران داشته باشد و نتایجی را به آنها نشان دهد که دقیقاً به دنبال آن هستند. به لطف الگوریتم مرغ مگس خوار، گوگل توانست درک بهتری از رفتارها و البته هدف کاربر داشته باشد. هدف اصلی این الگوریتم این است که درک درستی از هم خانواده ها و بار مفهومی کلمات موجود در سایت داشته باشد.

بنابراین برخلاف الگوریتم های دیگر (به خصوص پنگوئن و پاندا)، مرغ مگس خوار گوگل به دنبال جریمه وب سایت نیست؛ بلکه هدف آن این است که با ارتقای سطح هوشمندی گوگل و نمایش نتایج بهتر، کاربران را راضی کند.

علت معرفی این الگوریتم در دنیای سئو چه بود؟

علت معرفی الگوریتم گوگل در دنیای سئو چه بود
علت معرفی الگوریتم گوگل در دنیای سئو چه بود

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل باعث تحولات عمیقی در دنیای سئو شد که همگی در راستای جلب بیشتر رضایت گوگل بودند. درواقع هدف اصلی گوگل این بود که بتواند منظور کاربران را از همان چند کلمه ای که سرچ می کنند درک کند و محتواهایی را نشان دهد که اطلاعات و دانش کاربران را دقیقاً در همان حوزه افزایش دهد.

لازمه رسیدن به این هدف دو چیز بود: 1- درک بهتر منظور کاربر؛ 2- شناسایی بهتر وب سایت ها و فیلتر قدرتمندتر آنها برای نمایش نتایجی که واقعاً درخور رتبه های برتر بودند. پس گوگل الگوریتم مرغ مگس خوار خود را طراحی کرد تا به این هدف برسد؛ و البته موفق هم شد!

تولد الگوریتم مرغ مگس خوار

تولد الگوریتم مرغ مگس خوار

در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۳، گوگل الگوریتم مرغ مگس خوار را به جامعه ی سئو معرفی کرد. دلیل نامگذاری این الگوریتم سرعت و دقتی است که مرغ مگس خوار دارد. جالب اینجاست که حدود یک ماه قبل از این تاریخ، گوگل این الگوریتم را بدون اینکه سئو کاران از وجود آن مطلع شده باشند اجرا کرده بود!

دقیقاً در همان بازه ی زمانی آپدیت هایی در الگوریتم پاندا و پنگوئن هم صورت گرفته بود که توانسته بودند رتبه بندی وب سایت ها را دستخوش تغییراتی  جدی کنند. درنتیجه توجه سئوکاران بیشتر بر آپدیت الگوریتم های بود و متوجه این الگوریتم تازه به بازار آمده نشدند.

نکته: اگر با الگوریتم هایی که نام بردیم آشنایی چندانی ندارید، می توانید از مقاله های معرفی الگوریتم پنگوئن و معرفی الگوریتم پاندای گوگل استفاده کنید.

تمرکز الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل بر چیست؟

تمرکز این الگوریتم بر چیست
تمرکز این الگوریتم بر چیست

بیایید یک بار ساز و کار این الگوریتم را مرور کنیم. وقتی کاربران عبارتی را در نوار جست و جوی گوگل وارد می کنند، مرغ مگس خوار گوگل سعی می کنید منظور آنها را به بهترین شکل درک کند. مثلاً اگر کاربر یک عبارت 4 کلمه ای را وارد کرده، این الگوریتم به جای معنی جداگانه هر یک از این کلمات، معنی کل این 4 کلمه را در کنار هم آنالیز می کند. به این فرآیند “جست و جوی معنایی” می گوییم که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت می کنیم.

در ادامه، این الگوریتم بعد می گردد و می بیند کدام وب سایت ها محتوایی دارند که می تواند نتیجه این 4 کلمه باشند و همان صفحات را بالاتر نشان می دهد.

بنابراین به صورت کلی می توان گفت تمرکز الگوریتم مرغ مگس خوار بر محتوایی است که در وب سایت خود منتشر می کنید. نحوه استفاده از کلمه کلیدی و همچنین بار معنایی محتوا، فاکتورهایی هستند که مورد توجه مرغ مگس خوار گوگل قرار می گیرند.

آنچه الگوریتم مرغ مگس خوار برای کاربران به ارمغان داشت

به طور کلی این الگوریتم بر دو محور تأکید دارد:

  1. گراف دانش گوگل (The knowledge graph)
  2. جست و جویی معنایی (semantic search)

1- گراف دانش گوگل (The knowledge graph)

گراف دانش گوگل The knowledge graph
گراف دانش گوگل The knowledge graph

گراف دانش باکسی است که سمت راست صفحه نتایح گوگل (SERP) به شما نشان داده می شود. این باکس با درک نیاز شما، جواب هایی را متناسب با کوئری های سرچ شده نشان می دهد.

مثال:

قبل تر هم گفتیم که گوگل به کمک  الگوریتم مرغ مگس خوار خود می تواند به راحتی ارتباط بین واژه ها و مترادف ها را در یک محتوا درک کند. به عنوان مثال فرض کنید کاربری این عبارت را سرچ می کند: “دلیل فوت خسرو شکیبایی”.

همانطور که در تصویر بالا می بینید، سمت چپ SERP پاسخ دقیق این سؤال نشان داده شده می شود؛ یعنی “سرطان کبد”. اما در قسمت راست صفحه هم باکسی داریم که اطلاعاتی تکمیلی را در خصوص این هنرمند نمایش می دهد؛ مثل سن ، سال تولد و سال فوت، سخنان معروف، همسر و فرزندان و … .

2- جست و جوی معنایی (semantic search)

جستجوی معنایی (semantic search)
جستجوی معنایی (semantic search)

جست و جوی معنایی، به معنی وجود یک ارتباط معنایی و البته منطقی بین کلمات کلیدی و کوئری هاست. این ارتباط باعث می شود که کاربران به نتایج جست و جوی مفیدتری برسند و بدون اتلاف وقت، نیازشان برطرف شود. در این نوع جست و جو، گوگل تمرکز خود را از یک کلمه به خصوص برداشته و بر بار معنایی کلمات تمرکز می کند.

مثلاً بسیاری از کاربران عبارات را به صورت عامیانه وارد می کنند. مرغ مگس خوار سعی می کند منظور کاربر را بفهمد و ارتباط معنایی بین این عبارت عامیانه را با کلمات کلیدی ای که در وب سایت های مختلف استفاده، درک کند.

برای مثال کاربری عبارت “سئو چیه” را جست و جو می کند. مرغ مگس خوار محتواهایی با کلمه کلیدی “سئو چیست” را نشان می دهد. یا کاربر جست و جو می کند “فیلم هایی که راکی باز کرده” و این الگوریتم محتواهایی با کلمه کلیدی “فیلم های راکی” را نمایش می دهد.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل و سئو وب سایت ها

خب تا اینجای کار دیدیم که هدف این الگوریتم چیست و چه تغییراتی را ایجاد کرده است. اما ارتباط آن با سئو چیست؟ با تولد این الگوریتم، سئوکاران متوجه شدند که یکی از مهم ترین مواردی که باید در مورد محتواهای خود به گوگل ارائه دهند، زمینه موضوعات یک صفحه است. اما چطور می توانیم موضوعات دقیق و واقعی صفحات خود را به گوگل بگوییم؟ با دو راهکار:

  1. استفاده از کلمات کلیدی مترادف در یک محتوا
  2. لینک سازی معنادار

درباره استفاده از کلمات کلیدی مترادف در یک محتوا کمی پایین تر بیشتر توضیح می دهیم. اما در مورد لینک سازی معنادار منظور این است که از صفحات خود به صفحاتی لینک بدهید که موضوعاتی مرتبط دارند. با این کار یک شبکه ایجاد می کنید که هر عضو این شبکه کمک می کند تا این الگوریتم بهتر بتواند موضوع هر صفحه را تشخیص دهد.

نکته: وقتی در حال لینک سازی هستید، در انتخاب Anchor Textها هم دقت کنید. انکر تکست ها هم سر نخ هایی را درباره موضوع محتواها به مرغ مگس خوار می دهند.

چطور رضایت الگوریتم مرغ مگس خوار را جلب کنیم؟

موارد زیر از مهم ترین کارهایی است که باید برای رضایت الگوریتم مرغ مگس خوار انجام دهیم:

  1. بهینه سازی کلمه کلیدی
  2. تولید محتواهای متعدد با تعداد کلمات مختلف
  3. تولید محتوای بصری
  4. استفاده از لحن درست در محتوا متناسب سلیقه مخاطب
  5. اضافه کردن بخش سؤالات متداول

در ادامه به توضیح هر یک از این تکنیک ها می پردازیم.

1- بهینه سازی کلمه کلیدی

دیگر آن زمان گذشته که شما برای تولید محتوای خود یک کلمه کلیدی انتخاب می کردید و آن را بارها و بارها تکرار می کردید. امروزه باید به فکر تکنیک های حرفه ای تری باشید که در ادامه دو تا از آنها را باهم می بینیم.

استفاده از کلمات کلیدی طولانی (Long tail Keywords)

استفاده از کلمات کلیدی طولانی
استفاده از کلمات کلیدی طولانی

قدرت کلمات کلیدی طولانی که به آنها کلمات کلیدی دُم بلند هم می گویند، سال هاست که ثابت شده است. کلمات کلیدی دُم بلند یا لانگ تیل کیوردها، عباراتی هستند که به نسبت کلمه کلیدی معمولی طولانی تر و شامل بیش از 3 کلمه هستند.

برای مثال اگر به جای استفاده از ترکیب “استیون هاوکینگ” از عبارت “فیزیکدان و دانشمند برجسته انگلیسی استیون هاوکینگ” استفاده کنیم، از قدرت کلمات کلیدی دُم بلند بهره گرفته ایم. این که این نوع کلمات کلیدی دقیقاً چه هستند و چگونه به سئو کمک می کنند را می توانید در راهنمای “Long tail Keyword چیست” بخوانید.

استفاده از عبارت مترادف کلمه کلیدی

استفاده از عبارت مترادف برای کلمه های کلیدی
استفاده از عبارت مترادف برای کلمه های کلیدی

وب سایتی را تصور کنید که پکیج های مخصوص تولد را می فروشد. این وب سایت در بخش بلاگ خود درباره مسائل پیرامون کادو خریدن و تولد گرفتن می نویسد. حالا می تواند از کلمه کلیدی “تولد” برای محتواهای خود استفاده کند.

اما مشکل اینجاست که همه رقبای او هم قطع به یقین از این کلمه استفاده می کنند. پس چه کار کند که خود را از رقبایش متمایز کند؟ می تواند به سراغ عبارات مترادف و مشابه کلمه “تولد” برود؛ مثل: “جشن تولد”، “کادو تولد”، “مهمانی تولد” و “برگزاری جشن تولد”.

شما هم به جای تکرار چندین باره یک کلمه، مترادف های آن را هم در نوشته هایتان بگنجانید تا به همین راحتی یک قدم از رقبایتان جلوتر بزنید. پس وقتی در حال لیست کردن کیوردهای محبوب هستید، یک سری مترادف هم برای هر کلمه کلیدی نوشته و در محتواهایتان استفاده کنید.

2- محتوایی با تعداد کلمات متفاوت تولید کنید

این یک اصل ثابت شده است که گوگل شیفته محتواهای جامع و طولانی است. به همین دلیل هم محتواهای زیر 300 کلمه اصولاً در دنیای سئو حرفی برای گفتن ندارند. در مقابل، محتواهای طولانی تر (بالای 1000 کلمه) گوگل را کنکجاوتر می کنند. اما صبر کنید! اگر می خواهید از الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل به عنوان یک فرصت طلایی استفاده کنید، نباید فقط محتواهای طولانی تولید کنید. چرا؟

برای مثال اگر تمام محتواها و مقالات شما ۳۰۰۰ کلمه ای باشند، احتمالاً نمی توانید نیاز انواع مخاطبان را برطرف کنید. چراکه بسیاری از کاربران شما به دنبال یک محتوای مختصر و مفید هستند که جواب یک سؤال را به کوتاه ترین شکل ممکن داده باشد. الگوریتم مرغ مگس خوار نیز وب سایت هایی را بیشتر می پسندد که محتواهایی با تعداد کلمات متنوع را منتشر می کنند.

3- محتوای بصری تولید کنید

محتوای بصری تولید کنید
محتوای بصری تولید کنید

به جرأت می توان گفت که با استفاده از محتوای بصری می توانید کاربران را تا ۴۳% بیشتر جذب کنید. البته اگر نظر ما و خیلی از سئوکاران دیگر را بپرسید، درصد جذب مخاطبان به کمک محتواهای بصری خیلی بیشتر از 43% خواهد بود!

بنابراین اگر تا به الآن تلاش چندانی برای تولید محتواهای ویژوال نکرده اید، حتماً تولید این محتواها را در استراتژی هایتان بگنجانید. این محتوا می توانند در قالب های زیر باشند:

  • عکس
  • ویدئو
  • اینفوگرافی
  • پرزنتیشن (اسلایدهای ارائه ای)
  • اسکرین شات
  • و …

4- از لحن مناسب در محتوای خود استفاده کنید

انتخاب نوع لحن صحبت با کاربران، از مهم ترین فاکتورهای سئوست که بعضی از سایت ها به آن بی توجهی می کنند. اما که بی توجهی به همین موضوع به ظاهر ساده، می تواند سبب موفقیت یا عدم موفقیت یک سایت باشد.

شما به عنوان کسی که تولید محتوا می کند باید پرسونای مخاطبان خود را بشناسید. از سن و جنسیت گرفته تا سطح معلومات، محل زندگی و … . بعد باید لحنی را در محتواهایتان استفاده کنید که دقیقاً برای همان مخاطبان مناسب است.

برای مثال شاید دیده باشید که بعضی وب سایت ها اصولاً لحن عامیانه ای در محتواهایشان دارند. این در حالی است که بسیاری از وب سایت ها نیز لحنی کاملاً رسمی یا عملی و تخصصی را انتخاب کرده اند.

5- اضافه کردن بخش سؤالات متداول

بخش سؤالات متداول از محبوب ترین محتواها برای کاربران هستند که تأثیر مثبت مستقیمی هم بر سئو وب سایت می گذارند. به محتواهای خود بخشی تحت عنوان سؤالات متداول اضافه کنید و در آن سؤالات رایج کاربران را نوشته و به آنها پاسخ دهید. دقت کنید که در نوشتن این سؤال ها هرگز به سراغ موضوعات بی ربط نروید و فقط حول محور همان موضوع اصلی محتوا باشید.

سؤال هایی شامل “چه کسی”، “کدام”، “کجا”، “چگونه” و جواب هایشان، سرنخ های مهمی را به مرغ مگس خوار گوگل می دهند تا بداند محتوای شما را دقیقاً برای چه کوئری هایی نشان دهد.

6- استفاده از داده های ساختاریافته

داده های ساختاریافته یا Structured Data، موضوع محتوای شما را بهتر و کامل تر توصیف می کنند. این داده ها کلماتی هستند که محتوای مد نظر را معرفی می کنند. بنابراین می توانند به اندازه خود مرغ مگس خوار را با محتوای شما آشناتر کنند.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل و جست و جوی صوتی

جست و جوی صوتی در گوگل به این معنی است که کاربران به جای نوشتن عبارت مد نظرشان، یک جمه کامل یا سؤال را با صدای خود سرچ می کنند. از آنجایی که voice Search از چند سال گذشته بسیار محبوب تر شده، گوگل هم نگران این بود که آیا می تواند نتایج خوبی را برای این جست و جوها نشان دهد یا نه که خوشبختانه مرغ خوار، به یاری او آمد.

گوگل این الگوریتم را طوری طراحی کرده که بتواند تعاملاتی طبیعی تر با کاربران داشته باشد. بنابراین قطعاً درک معنی مکالمات کاربران نیز بخشی از این فرآیند است. مثلاً وقتی یک کاربر صدای خود را ضبط کرده و می گوید “کدام شهر کوچه نداره”، مرغ مگس خوار منظور او را درک کرده و محتواها را بر اساس میزان ارتباط معنایی آنها با این عبارت، ردیف می کند.

نکته:در حال حاضر بیش از 27% کاربران وب، از قابلیت جست و جوی صوتی در موبایل خود استفاده می کنند. بنابراین اگر بتوانید با روش هایی مثل اضافه کردن سؤالات متداول، استفاده از کلمات کلیدی مترادف و … محتواهایتان را برای Vioce Search بهینه کنید، مرغ مگس خوار گوگل شما را در رتبه های بالاتر به کاربران موبایل نشان می دهد. پس در آینده ای نزدیک شاهد افزایش ترافیک موبایل وب سایت خود خواهید بود.

مرغ مگس خوار برای وب سایت من مفید است یا مضر؟

آیا الگوریتم مرغ مگس خوار برای من مفید است یا مضر
آیا الگوریتم مرغ مگس خوار برای من مفید است یا مضر

می توان گفت با پیدایش الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، ماهیت کلی جست و جو در گوگل تغییر پیدا کرد. به دنبال این تحول، این سؤال برای سئوکاران پیش آمد که آیا این الگوریتم و آپدیت هایی پی در پی آن، برای وب سایت من مفید است یا مضر؟ آیا باید از تولد این الگوریتم خوشحال باشیم یا نگران؟

پاسخ کاملاً روشن است. اگر قبل از این بر قواعد و قوانینی که گوگل در نظر گرفته متعهد و پایبند بوده اید، نیازی به نگرانی نیست. چراکه سایت شما احتمالاً از گزینه های محبوب مرغ مگس خوار گوگل خواهد بود. اما اگر غیر از این بوده، بهتر است در استراتژی های خود تجدید نظر کنید. چراکه مطمئنا رتبه سایت شما تحت تأثیر این الگوریتم نزول پیدا خواهد کرد.

چگونه بفهمیم که مورد حمله الگوریتم مرغ مگس خوار قرار گرفته ایم یا نه؟

مهم ترین تأثیر این الگوریتم بر روی لوکال سئو (جست و جو بر اساس موقعیت جغرافیایی) است. البته اگر تمام اصول سئوی کلاه سفید را در وب سایت خود پیاده کرده باشید، تحت تأثیر منفی این الگوریتم قرار نخواهید گرفت.

به طور کلی اگر فکر می کنید ترافیک ورودی گوگل به سایتتان در حال کاهش است یا رتبه بندی صفحاتتان چندان رضایت بخش نیست، نگاهی به آپدیت های جدید تمامی الگوریتم های گوگل بیندازید. ببینید تاریخ این تغییرات منفی به تاریخ آپدیت کدام الگورتیم ها نزدیک تر است. تغییرات موجود می تواند نتیجه آپدیت الگوریتم های دیگری مثل پاندا یا پنگوئن هم باشد.

کلام آخر

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل قدرت دید بالا و باورنکردنی ای دارد. تاجایی که طبق آماری که در سال های گذشته به دست آمده، ساز و کار جست و جو در گوگل با معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار، حدود 90%  تغییر پیاده کرده است.

اما به جای نگرانی، از متدهای سئو کلاه سیاه دوری کرده و برنامه های دقیق و منظمی را برای پیاده سازی ترفندهای سئو کلاه سفید داشته باشید؛ به خصوص برای بخش محتواهای وب سایت.

اگر در مورد پیاده سازی استانداردهای محبوب مرغ مگس خوار گوگل یا هر مقوله دیگری از سئو سؤالی دارید، می توانید از خدمات مشاوره سئو ریراکو استفاده کنید. تیم ریراکو آماده است تا تمام شکاف های سئو وب سایت شما را با جدیدترین ترفندهای گوگل پر کند.

منبع: moz

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *