چگونه وب سایتمان را در نتایج گوگل بیاوریم؟

چگونه وب سایتمان را در نتایج گوگل بیاوریم؟

نمایش وب سایت در نتایج گوگل شاید خیلی سخت به نظر برسد؛ اما وقتی نقشه راه را داشته باشید همه چیز راحت تر خواهد شد. برای شروع این مسیر کافی است یک وب سایت داشته باشید که استانداردهای اولیه را داشته باشد. اما برای برداشتن قدم های بعدی، تا انتهای این راهنما همراه ما باشید. اینجا 5 قدم تا نمایش وب سایت در نتایج گوگل را باهم می بینیم.

گوگل چگونه عمل می کند؟

گوگل چگونه عمل می کند؟
گوگل چگونه عمل می کند؟

از زمان معرفی گوگل تا به امروز این کمپانی پیشرفت های چشمگیری داشته است. تنها هدف این کمپانی از ابتدا این بوده که کاربر را زودتر به هدف خود برساند. می توانید درباره تاریخچه گوگل در مجله ریراکو بیشتر بخوانید.

اما از همان ابتدا تاکنون، ساز و کار کلی گوگل ثابت بوده است. گوگل یک موتور جست و جوی کاملاً اتوماتیک است که با استفاده از وب کراولرها (خزندگان وب) به آنالیز سایت ها مشغول می شود. بعد از آن نیز سایت را ایندکس کرده و جایگاهی را برای آن سایت متناسب با کیفیت آن تعیین می کند.

حالا بعضی از وب سایت ها به دلایل مختلف ممکن است به مرحله نمایش در نتایج جست و جو نرسند. مثل مشکل در ایندکس شدن سایت. گاهی اوقات هم سایت درست ایندکس شده و به لیست نتایج گوگل اضافه می شود؛ اما رتبه سایت آنقدر پایین است که عملاً زیاد به کاربران نشان داده نمی شود.

5 قدم برای نمایش وب سایت در نتایج گوگل

یکی از چالش های بسیاری از صاحبان وب سایت ها این است که باوجود گذشت چند ماهی از راه اندازی سایتشان، هنوز جایی در گوگل ندارند. خب اگر شما هم با چنین مشکلی رو به رو شده اید، پیشنهاد می دهیم که 5 قدم زیر را طی کنید. اگر سایتتان مشکل ویژه ای نداشته باشد، با این گام ها شما هم در کنار سایر نتایج گوگل نمایش داده خواهید شد.

1- وب سایت خود را در گوگل سرچ کنسول ثبت کنید

وب سایت خود را در گوگل سرچ کنسول ثبت کنید

Google Search Console یک سرویس رایگان و همه فن حریف است که توسط گوگل معرفی شده است. کاربردهای این ابزار بی شمار است؛ اما کاربردی که ما اینجا با آن کار داریم، امکان ثبت وب سایت برای ایندکس شدن توسط گوگل است.

Index شدن وب سایت، به این معنی است که گوگل این سایت را در لیست نتایج قابل نمایش خود ثبت کند. حالا این که رتبه این سایت چند باشد و در صفحه چندم نشان داده شود، به کیفیت خود سایت بستگی دارد.

بر اساس گفته های بالا، تا زمانی که سایتتان ایندکس نشده باشد، در گوگل نمایش داده نمی شود! بنابراین اگر چند وقتی است که سایت خود را راه انداخته اید، اما گوگل هنوز شما را نشان نمی دهد، شاید مشکل در همان نقطه شروع، یعنی ایندکس شدن سایت است.

با گوگل سرچ کنسول هم می توانید سایتتان را به صورت دستی برای ایندکسینگ گوگل ثبت کنید و هم می توانید مشکلات مربوط به آن را بررسی کنید. اما برای شروع باید سایتتان را در این ابزار ثبت کنید. سپس کافی است آدرس وب سایت یا صفحه مورد نظر خود را در نوار بالای این ابزار (یعنی بخش URL Inspection) وارد کنید تا ببینید این صفحه ایندکس شده است یا نه. اگر پاسخ مثبت باشد، پیام “URL is on Google” را مشاهده خواهید کرد.

رکوئست دستی در URL Inspection برای ایندکس شدن صفحه

اگر هم پاسخ منفی باشد و این صفحه ایندکس نشده باشد، می توانید روی گزینه “Request Indexing” کلیک کنید تا عملیات ایندکس سازی این صفحه همین حالا شروع شود.

گوگل سرچ کنسول چه کاربردهای دیگری دارد؟

اگر در شروع مسیر سئو وب سایت خود هستید، پیشنهاد می دهیم که از همین حالا به کار با گوگل سرچ کنسول عادت کنید. چراکه این ابزارها مثل یک دستیار هوشمند به نمایش وب سایت در نتایج گوگل و ارتقای رتبه آن کمک خواهد کرد. ازجمله قابلیت های این ابزار محبوب عبارت اند از:

  • بررسی این که چه وب سایت هایی به ما لینک داده اند
  • اطلاع رسانی به گوگل از نسخه های دیگر وب سایت (مثلاً نسخه هایی که برای کشورهای دیگر هستند)
  • شناسایی کوئری هایی که بیشترین ترافیک را به وب سایت می آورند
  • درخواست از گوگل برای ایندکس کردن مجدد یک محتوای آپدیت شده

2- وب سایت خود را در Google Business ثبت کنید

ثبت در Google Business

بله؛ باز هم قرار است از یکی دیگر از ابزارهای گوگل برای نمایش وب سایت در نتایج گوگل کمک بگیریم. این ابزار Google Business است. ثبت سایت در این ابزار، باید از اولویت هایتان باشد؛ به خصوص اگر یک کسب و کار محلی دارید و برایتان مهم است که بتوانید سایتتان را به کاربرانی در یک موقعیت جغرافیایی خاص (مثل شیراز) نشان دهید.

وقتی سایت خود را در Google Business ثبت می کنید، این ابزار یک پیام را حاوی یک پین به شما ارسال می کند تا مطمئن شود شما اطلاعات جغرافیایی خود را درست وارد کرده اید. بعد از آن، وقتی کاربران حوزه کاری شما را در منطقه ای که شما هستید جست و جو می کنند، شما را جزو گزینه های اول خواهند دید.

نکته جذاب ماجرا اینجاست که وقتی اکانت Google Business خود را می سازید، از این به بعد در گوگل مپ هم نمایش داده خواهید شد. بنابراین گوگل مپ هم به یک کانال تبلیغاتی برای شما تبدیل می شود.

نکته اول:

در یکی از دو حالت زیر می توانید از قابلیت های Google Business استفاده کنید:

  1. کسب و کار شما دارای یک مکان فیزیکی در همان موقعیت جغرافیایی باشد.
  2. نیروهای کاری شما می توانند در همان شهر یا کشور، به کاربران خدماتی را به صورت حضوری ارائه دهند.

مثلاً شاید شما یک سالن زیبایی در شهر رشت دارید. یا شاید کسب و کاری برای کارواش ماشین در محل در شهر اصفهان هستید. یعنی خودتان جای ثابتی برای مراجعه مشتریان ندارید؛ اما برای مشتریانی که در اصفهان هستند، نیرو می فرستید.

نکته دوم:

اگر حساب Google Business خود را راه انداختید، دائماً آن را آپدیت کنید. چراکه هم اطلاعات جغرافیایی شما را نشان می دهد و هم اطلاعاتی مثل ساعت و روزهای کاریتان را. بنابراین اگر اطلاعاتتان قدیمی باشد، می تواند کاربران را از شما دلسرد کند.

نکته سوم:

بعد از راه اندازی Google Business، کاربرانتان را تشویق کنید که در گوگل مپ به شما ستاره بدهند. همین ستاره ها می توانند تبلیغات فوق العاده برایتان باشند.

3- سرعت وب سایت خود را تا جای ممکن بهینه کنید

گوگل از سال 2010 فاکتور سرعت را به طور جدی به عنوان سیگنال رتبه بندی سایت ها اعلام کرد. بنابراین شاید دلیل این که در صفحات اول، دوم یا حتی سوم گوگل نیستید، سرعت پایین سایت شما باشد.

برای ارتقای سرعت سایت و نمایش وب سایت در نتایج گوگل چند نکته زیر را مد نظر داشته باشید:

  • تعداد درخواست های HTTPS را به حداقل برسانید. به عبارت دیگر، استفاده از اسکریپت های خارجی را تا جای ممکن کم کنید.
  • حجم فایل های جاوا اسکریپت و CSS و همینطور فایل های تصاویر و ویدئوها را بهینه کنید.
  • هاستینگ خود را از یک شرکت معتبر و باکیفیت تهیه کنید.

ابزار Page Speed insights، دستیاری برای ارزیابی سرعت سایت

ابزار Page Speed Insights گوگل، سرعت سایتتان را از جوانب مختلف بررسی کرده و مشکلات موجود و حتی فرصت های ارتقای سرعت را گوشزد می کند.

بهینه سازی وب سایت تا جای ممکن

نکته: وقتی در حال ارزیابی سرعت سایت خود هستید، باید فاکتورهای اساسی google core web vitals را در اولویت قرار دهید. کور ویتال گوگل مستقیماً درباره بهینه سازی تجربه کاربری سایت ها حکم می دهد که بخش مهمی از این تجربه، مربوط به سرعت سایت است. می توانید در “راهنمای Core Web Vitals” ریراکو، با این قوانین بیشتر آشنا شوید.

سرعت سایت در موبایل را دست کم نگیرید

ارتقای سرعت سایت در موبایل اگر از سرعت سایت در دسکتاپ مهم تر نباشد، از آن کم اهمیت تر نیست. طبق مطالعات 29% کاربران اگر از عملکرد سایت شما در موبایل راضی نباشند، بلافاصله سایت را ترک خواهند کرد. دقیقاً به همین دلیل است که گوگل هم تأکید زیادی بر سئوی سایت ها برای موبایل و سایت های کُند را در نتایج موبایل، پایین تر از سایت های دیگر نشان می دهد.

نکته: اگر برای ارتقای سرعت سایت خود و رفع مشکلات احتمالی آن نیاز به کمک دارید، می توانید از خدمات بهینه سازی سرعت سایت ریراکو استفاده کنید.

4- کلمات کلیدی محبوب را انتخاب کرده و در جای درست استفاده کنید

کیوردریسرچ و انتخاب کلمات کلیدی محبوب

گاهی اوقات تنها دلیلی که جایگاه خوبی در نتایج گوگل ندارید، استفاده نکردن از کلمات کلیدی محبوب است. شاید به سراغ کلماتی رفته اید که منزوی تر هستند و طرفدار چندانی ندارند. یا شاید هم کلمات کلیدی خوبی را انتخاب کرده اید؛ اما آنها را به خوبی در سایتتان جایگذاری نکرده اید.

برای نمایش وب سایت در نتایج گوگل، به دنبال کلمات کلیدی ایدئال بگردید و در این مسیر سه نکته زیر را مد نظر داشته باشید:

  • به دنبال کلماتی باشید که مردم برای خرید محصولات یا خدمات شما سرچ می کنند.
  • حجم جست و جو یا Volume هر کلمه را چک کنید و آنهایی را انتخاب کنید که volume بالاتری دارند.
  • میزان سختی رتبه بندی کلمات کلیدی یا Difficulty کلمات را چک کنید. هر چه Difficulty یک کلمه بیشتر باشد، یعنی در آن کلمه رقبای بیشتری دارید و کارتان سخت تر است.

با در نظر گرفتن سه نکته بالا، عباراتی را انتخاب کنید که برای کاربرانتان محبوب اند؛ اما نه آنقدر که همه رقبایتان هم از آن استفاده می کنند و رتبه بندی برای آنها بسیار سخت است.

لازم به ذکر است که برای پیدا کردن کلمات کلیدی و مشاهده اطلاعات بالا درباره آنها، می توانید از ابزارهایی مانند Ahrefs یا Semrush استفاده کنید.

کلمات کلیدی ها را در کدام قسمت های وب سایت بگنجانیم؟

بعد از پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب، آنها را در مکان های زیر جایگذاری کنید:

  • Tittle صفحه: متنی که در صفحه نتایج جست و جو در قالب عنوان صفحه نمایش داده می شود.
  • توضیحات متا: توضیحات متای صفحه مورد نظر که در صفحه نتایج گوگل هم نشان داده می شود.
  • Headingها: تیترهای H1، H2 و … داخل صفحه. گوگل توجه ویژه ای به این تیترها دارد.
  • داخل بدنه محتوای صفحه
  • در URL صفحه: هرچند که این مورد به اندازه موارد قبلی حائز اهمیت نیست، اما باز هم می تواند به اندازه خودش روی کلمه کلیدی انتخاب شده تأکید کند.

گوگل از همه این محتواها برای شناسایی موضوع صفحه شما، ایندکس کردن آن و نمایش این صفحه در نتایج مرتبط استفاده می کند.

5- برای صفحاتتان بک لینک بسازید

لینک سازی برای صفحات

ساخت بک لینک یکی از کارآمدترین روش های نمایش وب سایت در نتایج گوگل است. با این روش درواقع از سایت های دیگر کمک می گیرید تا توجه گوگل را بیشتر جلب کنید. اهمیت بک لینک ها به اندازه ای است که معمولاً تلاش های دیگر سئو بدون آن نتیجه چندان خوبی نخواهند داشت.

برای ساخت بک لینک برای سایتتان سه راه دارید:

  • تولید محتواهای باکیفیت و متفاوت: اگر محتواهای خوب و برجسته ای داشته باشید، منابع دیگر خودشان به شما لینک خواهند داد. مثلاً شاید یک ابزار محاسباتی یا مجموعه ای از آمارها را در سایت خود منتشر کرده باشید که برای منابع دیگر جذاب باشد.
  • انتشار رپورتاژ: یک رپورتاژ بنویسید، یک موضوع محبوب در حوزه کاری خود را در آن بررسی کنید و به سایت خود هم لینک دهید. بعد می توانید این رپورتاژ را در سایت های دیگر به عنوان پست مهمان منتشر کنید.
  • کامنت مارکتینگ: می توانید در بخش نظرات مقالات بلاگ سایت های دیگر یا حتی در کامنت های رسانه های اجتماعی کامنت بگذارید و لینک سایت خود را قرار دهید. یادتان باشد که برای کامنت مارکتینگ باید برای محتواهای مرتبط با سایت خود کامنت بگذارید؛ نه برای هر محتوایی!

ضمناً به یاد داشته باشید که برای ساخت بک لینک به سراغ سایت های باکیفیت و معتبری بروید که موضوع آنها به موضوع سایت شما مرتبط است.

هشدار!

هرگز تعداد زیادی بک لینک را در مدت زمان کوتاهی برای سایتتان نسازید. چراکه گوگل به این حجم بک لینک مشکوک می شود و فرض را بر این می گذارد که طبیعی نیستند. بنابراین نه تنها سایتتان را در صفحه نتایج بالا نمی برد؛ بلکه همین امر را بهانه ای برای جریمه کردنتان خواهد کرد.

نکته آخر: دست از آنالیز کردن سایتتان برندارید

حتی اگر سایتتان به جایگاه قابل قبولی در گوگل رسید، باز هم همیشه باید سایتتان را رصد کنید. با این کار مشکلات احتمالی را در اسرع وقت شناسایی می کنید. به علاوه فرصت های ویژه ارتقای رتبه آن را هم پیدا می کنید. یادتان باشد که سئو و نمایش وب سایت در نتایج گوگل، کاملاً رقابتی است. پس کافی است فقط مدتی حواستان به سایتتان نباشد تا رتبه خوب خود را به رقبایتان ببازید.

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *