اعتبار دامنه و توضیح آن به زبان ساده

اعتبار دامنه و توضیح آن به زبان ساده

آیا به حال برایتان پیش آمده که بخواهید اعتبار دامنه سایت را به یکی از مشتری هایتان یا یکی از همکارهای تازه واردتان که هیچ گونه آشنایی قبلی از سئو ندارند توضیح بدهید، ولی ندانید که از کجا باید شروع کنید؟! یا شاید هم به عنوان یک کارشناس سئوی مبتدی مشتاقید با این مفهوم مهم دنیای سئو بیشتر آشنا شوید. در این راهنما با زبان ساده می بینیم که اعتبار دامنه چیست.

منظور از اعتبار دامنه چیست؟

اعتبار دامنه (Domain Authority یا به اختصار DA) امتیازی بین 1 تا 100 است که بر اساس وضعیت رتبه بندی سایت ها به دامنه هر سایت داده می شود. در واقع این عدد به کل یک وب سایت داده می شود و نه به بعضی از صفحات آن.

این فاکتور توسط خود گوگل معرفی نشد! بلکه MOZ به عنوان یکی از مهم ترین منابع و ابزارهای سئو چنین پارامتری را تعریف کرد. اما از آنجایی که DA از همان ابتدا فاکتور بسیار مفید و گویایی بود، به سرعت بین متخصصین سئو رواج پیدا کرد و به یک فاکتور محبوب و مهم برای بررسی میزان اعتبار وب سایت ها تبدیل شد.

اعتبار دامنه سایت در واقع می تواند وضعیت رتبه بندی صفحات یک وب سایت را در SERP (صفحه نتایج موتورهای جست و جو) پیشبینی کند. طبیعتاً هر چه عدد Domain Authority بالاتر باشد، یعنی میانگین رتبه بندی صفحات این سایت وضعیت بهتری دارد.

نکته مهم؛ DA یک عدد مقایسه ای است!

بله، عدد اعتبار دامنه وضعیت رتبه بندی سایت را نشان می دهد، اما نه وضعیت مطلق آن را؛ بلکه می گوید وضعیت این سایت به نسبت سایت های دیگر چگونه است!

برای مثال سایت قدرتمندی مانند Facebook.com را تصور کنید. اگر این سایت یک میلیارد بک لینک جدید بگیرد، عدد DA آن بالا رفته و DA سایر سایت ها پایین می رود. چون سایت های دیگر به نسبت این سایت، قدرت کمتری پیدا می کنند.

ضمناً باید اشاره کنیم که رقابت در اعتبار دامنه های بالا (مثلاً بالاتر از 70) بسیار تنگاتنگ است. به همین خاطر است که رسیدن از DA 20 به 30 بسیار راحت تر از رسیدن از DA 70 به 80 است.

آپدیت اعتبار دامنه سایت در سال 2019

اوایل سال 2019 بود که آپدیت Domain Authority 2.0 توسط MOZ معرفی شد. در این آپدیت جدید، از الگوریتم یادگیری ماشین قدرتمندتری استفاده می شود تا پیشبینی شود که گوگل چه قدر از این دامنه در نتایج خود استفاده می کند.

طبق این آپدیت برای مثال اگر احتمال این که دامنه A در نتایج گوگل نشان داده شود بیشتر از احتمال نمایش دامنه B باشد، عدد Domain Authority دامنه A هم بیشتر از دامنه B است.

اعتبار دامنه در وب سایت های صفر

فرض کنید وب سایتی تازه طراحی شده و هیچ کاری هم برای سئو آن انجام نشده است. در این صورت اعتبار دامنه این سایت «1» خواهد بود. حالا هر چه زمان یپیش برود و تکنیک های سئوی بیشتری روی این سایت پیاده شود، این عدد بیشتر و بیشتر می شود.

روش محاسبه اعتبار دامنه چیست؟

ابزارهایی مانند MOZ برای محاسبه اعتبار دامنه یک وب سایت، همه صفحات آن سایت را که در موتورهای جست و جو ایندکس یا شناسایی شده اند، آنالیز می کند. سپس بر اساس ده ها عامل مختلف، یک عدد به اعتبار دامنه آن وب سایت می دهد.

اهمیت اعتبار دامنه و توضیح آن به زبان ساده

حتما شما هم این را می دانید که توضیح دادن سئو و مزایای سئو می تواند کار خیلی دشواری باشد مخصوصا اگر بخواهید جوری توضیح بدهید که فرد از شنیدن آن همه اطلاعات نترسد. کانسپت های زیادی در این بین وجود دارد ولی نکته ی مهم این است که شما به گونه ای این مقوله را به این افراد علل خصوص به مشتریان خود توضیح دهید که آنها متوجه این امر مهم شوند و بدانند چه نوع اقداماتی در این بین می تواند سبب شود تا کسب و کار آنها رونق گیرد. پیشنهاد ما به شما این است که این موضوع را به ساده ترین حالت ممکن توضیح دهید چراکه این موضوع به اندازه ی کافی برای افراد غیر آشنا با سئو پیچیده خواهد بود.

مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی صفحات در صفحه نتایج جست و جو

فاکتورهای رتبه بندی به هنگام جستجوی کاربر
فاکتورهای رتبه بندی به هنگام جستجوی کاربر

فرض کنید کاربری می خواهد در اینترنت سرچ کند. پس یکی از موتورهای جست و جو را باز می کند و چیزی را تایپ می کند. بعد منتظر مشاهده نتیجه جست و جو می شود. حالا به نتیجه سرچ کاربر فکر کنید. چرا این نتیجه به کاربر نمایش داده شده است؟

دلیل این است که فاکتورهای رتبه بندیِ جست و جو به این نتیجه رسیده اند که اینها بهترین نتایج جست و جو برای پرسش یا کلمه کلیدی ای هستند که کاربر آن را وارد کرده است.

از آنجایی که دامین اتوریتی می خواهد رتبه بندی کل صفحات یک سایت را تخمین بزند، پس فاکتورهای رتبه بندی گوگل، همان فاکتورهایی هستند که در محاسبه اعتبار دامنه اهمیت دارند.

در ادامه مهم ترین فاکتورهای تأثیرگذار در اعتبار دامنه را مرور می کنیم.

1- ارتباط محتوا با صفحه

محتوای داخل صفحاتِ سایت باید با هدفی که از ساخت آن صفحه داشته اید همسو باشد. نوشتن یک تیتر فریبنده برای محتوایی که ارتباطی به آن ندارد کاربران را فراری می دهد. همینطور گوگل هم با الگوریتم های پیشرفته خود این عدم هماهنگی را می فهمد و شما را به رتبه های برتر خود نخواهد برد.

2- تعداد بک لینک ها

اگر بپرسید که مهم ترین عامل افزایش رتبه بندی صفحات و افزایش اعتبار دامنه سایت چیست، پاسخ قطعاً بک لینک ها هستند. بک لینک ها رأی اعتماد سایت های دیگر به شما محسوب می شوند (به خصوص اگر از نوع Follow باشند).

بک لینک ها به حدی برای گوگل مهم هستند که در همان سال های دور که الگوریتم های آن بسیار محدودتر بودند، الگوریتم Page Rank وجود داشت که میزان اعتبار سایت ها را بر اساس تعداد و کیفیت بک لینک های آن می سنجید. اما رفته رفته الگوریتم های دیگر هم به کمک Page Rank آمدند تا روی محتواها و تشخیص طبیعی بودن بک لینک ها هم نظارت بیشتری داشته باشند.

به طور کلی هر چه بک لینک های بیشتر و باکیفیت تری داشته باشید، هم DA رتبه بالاتری در نتایج گوگل خواهید داشت و هم DA بالاتری خواهید گرفت.

3- کیفیت لینک ها

کیفیت لینک ها
کیفیت لینک ها

یادمان باشد که کیفیت از مهم ترین مباحثی است که در مقوله بک لینک سازی باید به آن توجه کنیم. کیفیت بک لینک به اندازه ای مهم است که بهتر است به جای تعداد زیادی بک لینک بی کیفیت، فقط چند بک لینک باکیفیت در هر ماه بگیرید.

از کدام سایت ها بهتر است بک لینک بگیریم؟ اول از همه سایت هایی که خودشان هم بک لینک های زیادی گرفته اند. به دنبال آن نیز می توان گفت سایت هایی که اعتبار دامنه بالایی دارند. همینطور حتماً به سراغ سایت هایی بروید که ارتباط موضوعی با شما دارند. این برای گوگل بسیار مهم است که لینک هایتان از منابع مرتبط دیگر باشد.

اگر می خواهید با بک لینک ها و نقش آنها در سئوی سایت ها بیشتر آشنا شوید، می توانید سری به راهنمای «نقش بک لینک در سئو» بزنید.

مهم ترین عوامل مؤثر در عدم رتبه گیری سایت

اگر یک صفحه از سایت رتبه درستی نگیرد، تنها دو عامل در این بین می تواند سبب این عدم رتبه گیری شود:

  1. صفحه هیچ ارتباطی با موضوع و محوریتی که از آن انتظار می رود نداشته باشد.
  2. صفحه نتوانسته با دریافت بک لینک اعتبار کافی را از سایت های دیگر به دست آورد.

نام های دیگر اعتبار دامنه در ابزارهای مختلف

همانطور که گفتیم نام Domain Authority ابداع MOZ بود. به همین دلیل هم نام واحد و مشترکی برای آن وجود ندارد. برای مثال این فاکتور در الکسا با نام «Competitive Power» یا همان قدرت رقابتی نمایش داده می شود. در SEMrush این پارامتری را با نام امتیاز اعتباری یا «Authority Score» می شناسیم.

باید بدانیم که تمامی این ابزارها مشابه یکدیگر هستند و یک کار را انجام می دهند. اما این که شما کدام یک را برای سنجش سایت انتخاب می کنید به خواست خودتان بستگی دارد.

بررسی اعتبار دامنه سایت خود یا دیگران

راحت ترین راه فهمیدن اعتبار دامنه سایت، استفاده از خود ابزار MOZ است. در داشبورد این ابزار و از منوی سمت چپ، گزینه «Link Explorer» را انتخاب کنید. یا در قسمت «Keyword Explorer» گزینه «SERP Analysis» را انتخاب کنید.

حالا کافی است دامنه مد نظرتان را در نوار جست و جو وارد کنید تا عدد DA آن را ببینید.

چه قدر می توان به عدد اعتبار دامنه سایت اعتماد کرد؟

شکل دیگر این سؤال اینگونه است: آیا می توان اعتبار دامنه را دستکاری کرد؟ بله! عدد دامین اتوریتی می تواند مصنوعی باشد. وب سایت هایی هستند که با برگزاری کمپین های ناگهانی یا دریافت بک لینک های مصنوعی بیش از حد، در بازه زمانی کوتاهی به عدد بالایی از اعتبار دامنه می رسند.

پس راه تشخیص واقعی بودن اعتبار دامنه چیست؟ می توانید از ابزارهایی مانند «Website Seo Cheker» استفاده کنید. در این ابزار در بخش «Check History of Domain Authority» می توانید تاریخچه اعتبار یک دامنه خاص را چک کنید.

اگر نموداری که نشان داده می شود در یک بازه زمانی بسیار کوتاه، رشد زیاد داشته، احتمالاً باید فرض را بر این بگذاریم که اعتبار این دامنه واقعی نیست. در یک نمودار اعتبار دامنه واقعی، تغییرات ملایم و آهسته هستند.

دنیای رقابتی بک لینک ها را جدی بگیرید

دنیای رقابتی لینک ها را جدی بگیرید
دنیای رقابتی لینک ها را جدی بگیرید

شاید به نظر شما هم منصفانه نباشد، چراکه بعضی از سایت ها دارای هزاران بک لینک هستند و اعتبار فوق العاده ای دارند و برخی دیگر تنها تعداد محدودی بک لینک دارند. پس رقابت بین این دو نمی تواند عادلانه باشد. بله درست است دقیقاً همینطور است.

اما شما باید بدانید که در این میدان رزم در کدام تیم می خواهید قرار بگیرید. تیمی که تمامی سلاح های جنگی را دارد یا تیمی که تنها با آب پاش آماده رزم شده است. پر واضح است که یک تیم سئوی قوی و باتجربه در این میان می تواند به شما کمک کند تا در تیم قوی تر قرار گیرید و با بهبود سئو سایت خود شانس بیشتری برای برنده شدن داشته باشید.

کاربرد اعتبار دامنه چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، اعتبار دامنه سایت به نوعی وضعیت سئوی آن سایت را روشن می کند. بنابراین از عدد DA می توان فهمید که آیا این سایت سئوی خوبی دارد یا نه.

برای مثال فرض کنید می خواهید به یک وب سایت رپورتاژ بدهید. خب می دانیم که بهتر است رپورتاژهایمان را به وب سایت هایی بدهیم که سئوی خوبی دارند. در این صورت وقتی از چنین سایت هایی بک لینک می گیریم، اعتبار این بک لینک ها هم بیشتر است. حالا یکی از روش هایی که می توانیم از وضعیت رتبه بندی سایت مد نظر آگاه شویم Domain Authority آن است.

علاوه بر این وقتی می خواهید به وب سایت هایی که قبلاً سئو کرده اید در رزومه تان اشاره کنید هم می توانید این عدد را بیاورید. در گزارش هایی نیز که به عنوان متخصص سئو به کارفرمای خود می دهید، می توانید به رشد عدد DA اشاره کنید.

تفاوت اعتبار لینک ها در سایت های مختلف

تفاوت اعتبار لینک ها در سایت های مختلف
تفاوت اعتبار لینک ها در سایت های مختلف

منحنی بالا نشانی از ارتباط اعتبار یک سایت و میزان بک لینک های موجود در آن سایت است. لینک گرفتن از سایت های بزرگ تر می تواند اعتبار بیشتری را به نسبت وب سایت های کوچک و وبلاگ ها برایتان به ارمغان آورد.

پس برای شروع دریافت بک لینک، اول با ابزارهای آنالیزی مانند MOZ اعتبار دامنه و دیگر پارامترهای سایت های مد نظرتان را بسنجید تا بتوانید در راه درستی از لینک سازی قدرم بردارید.

میزان سختی کلمه کلیدی، فاکتوری کمک کننده برای رسیدن به DA بالا

اگر در فرآیند تحقیق کلمات کلیدی می خواهید کلماتی را انتخاب کنید که شانس شما را برای افزایش DA بالا ببرند، باید سختی کلمات کلیدی را رصد کنید. سختی یا Difficulty کلمات کلیدی را می توانید در بخش Keyword Research ابزار MOZ مشاهده کنید.

برای مثال عدد سختی عبارت «مربیگری بیسبال» ۴۶ است. این در حالی است که عبارت «مربیگری اسکواش» عددی با سختی ۱۸ را به شما نمایش خواهد داد. چراکه این ورزش کمتر از بیسبال برای عموم مردم شناخته شده است، پس محتوای کمتری از آن موجود است و شما با رقبای کمتری در این زمینه به رقابت خواهید پرداخت.

کلام پایانی در خصوص اعتبار دامنه سایت

اعتبار دامنه یک پارامتر برای سنجش سایت ها از دید گوگل است. این فاکتور به ما می گوید که پتانسیل یک سایت برای رتبه گیری چقدر است. نکته مهم دیگر درباره دامین آتوریتی این است که همیشه باید خودتان را به رقبای هم سطحتان مقایسه کنید.

برای مثال اگر می خواهید بدانید که عدد نرمالِ اعتبار دامنه برای سایت شما چه قدر است، نگاهی بیندازید به عدد DA دامنه ای که در حوزه فعالیت شما و هم سطح شماست. سپس سعی کنید با طراحی استراتژی های لینک سازی و دریافت بک لینک های باکیفیت، از این رقیب خود جلو بزنید.

از همراهیتان با ریراکو سئو سپاسگزاریم. اگر سؤال یا ابهامی درباره اعتبار دامنه دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در تماس باشید.

منبع: moz

یک نظر در مورد “اعتبار دامنه و توضیح آن به زبان ساده

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *