آیا PBN برای سئو خوب است؟

آیا PBN برای سئو خوب است؟

اگر قصد دارید ترافیک ارگانیک وب ‌سایت خود را بهبود دهید، به هیچ وجه نمی‌توانید اهمیت و تاثیر لینک ‌سازی را نادیده بگیرید. لینک‌ سازی یک استراتژی عالی برای بهبود رتبه و بازدید ارگانیک وب سایت شما خواهد بود و اگر در حوزه سئو فعالیت داشته باشید، حتما می ‌دانید که به دست آوردن بک لینک ها چندان ساده نیست. برخی از کارشناسان سئو برای رسیدن به این هدف از بک لینک PBN استفاده می‌کنند. اما این نوع بک لینک چیست و چه تاثیری بر روی وب سایت شما خواهد داشت، در این مقاله قصد داریم تا هر چیزی که در مورد PBN ها باید بدانید به شما بگوییم، با ما همراه باشید.

PBN چیست؟

بک لینک PBN، لینکی از وب سایت هایی سازمان یافته به وب سایت مورد نظر است. وب سایت‌های PBN (شبکه های وبلاگ خصوصی) روی دامنه‌های قدیمی قرار گرفته اند و به دلیل عمر و اعتبار دامنه مناسب، پتانسیل بالایی برای رتبه‌ بندی سایت اصلی دارند. PBN ها به صورت هرمی سازماندهی شده‌اند تا با لینک‌ دهی به وب سایت هدف، رنک وب سایت را بهبود بخشند. PBN ها اغلب با استفاده از دامنه های منقضی شده ساخته می‌شوند. این دامنه‌ها قبلاً دارای سطح مناسبی از اعتبار بوده‌اند و به همین دلیل می‌توانند برای هر کلمه کلیدی سریع ‌تر رتبه بگیرند. این دامنه‌های منقضی شده توسط سئوکاران خریداری می‌شوند و به سایتی تبدیل می ‌شوند که بخشی از یک شبکه وبلاگ خصوصی است، اگر چنین ‌سایتی به هر سایت دیگری پیوند داده شود و گوگل نتواند این موضوع را تشخیص دهد، برای وب سایت مقصد امتیاز مثبت در نظر می‌گیرد.

PBN چطور کار می‌کند؟

PBN چطور کار می_کند؟قبل از هر چیزی باید بدانید که شبکه های وبلاگ خصوصی، از نظر گوگل یک روش ممنوعه بوده و در دسته استراتژی‌های سئو کلاه سیاه قرار می‌گیرند و اگر موتورهای جستجو لینک‌ های تولید شده توسط PBN ها را پیدا کنند، می توانند به راحتی به رتبه وب سایت در موتور جستجو لطمه بزنند. با لینک ‌سازی از شبکه های وبلاگ خصوصی، وب سایت‌ ها به راحتی تقویت می‌شوند زیرا بک لینک‌ها به گوگل می‌گویند که یک وب سایت دارای محتوای باکیفیت و ارزشمند است. اما چیزی که همیشه باید در نظر داشت این است که گوگل همیشه به دنبال شبکه های وبلاگ خصوصی است و در صورتی که گوگل تشخیص دهد شما از این روش استفاده می‌کنید، رتبه بندی وب‌ سایت شما حذف خواهد شد که می‌تواند یک فاجعه برای هر وب مستری باشد.

خطرات مرتبط با شبکه های وبلاگ خصوصی

بنابراین، اگر استفاده از بک لینک PBN ناقض دستورالعمل‌های گوگل باشد، ریسک‌های احتمالی شامل چه مواردی می‌شود؟ به صورت کلی دو خطر جدی وب سایت شما را تهدید خواهد کرد:

  1. سایت شما جریمه می شود و رتبه بندی را از دست می‌دهد
  2. لینک‌ها نادیده گرفته می‌شوند

که در ادامه به شرح کامل این دو خواهیم پرداخت.

جریمه سایت

جریمه سایتمعمولا زمانی که استفاده از تکنیک‌ های ممنوعه را در لینک ‌سازی شروع کنید، ممکن است که سایت شما به صورت دستی جریمه شود. زمانی که یک بازبین انسانی در گوگل تشخیص دهد که صفحات موجود در سایت شما با دستورالعمل‌های کیفی وب‌ مستر مطابقت ندارند، وب سایت شما جریمه شده و منجر به رتبه ‌بندی پایین‌ تر صفحات و یا کل سایت می‌شود. در شدید ترین موارد، یک اقدام دستی می‌تواند کل سایت شما را از ایندکس گوگل حذف کند. پیوندهای غیرطبیعی همچنین می‌ توانند سبب فعال شدن تنظیم الگوریتمی  از سمت گوگل شوند. زمانی که این الگوریتم فعال شود، تشخیص می‌دهد که پیوندها نباید در رتبه بندی وب سایت شما به عنوان یکی از معیارهای رتبه بندی قرار بگیرند. در بیشتر موارد، به خصوص در سال 2020، این احتمال وجود دارد که پیوندهای غیرطبیعی توسط الگوریتم نادیده گرفته شوند تا اینکه مستقیماً تحت نظارت این الگوریتم قرار بگیرند.

 نادیده گرفته شدن لینک ها

برای اکثر سئوکارانی که از PBN برای بهبود سئو خارجی استفاده می‌کنند، این حقیقت وجود دارد که لینک‌‌های غیرطبیعی به احتمال زیاد توسط گوگل شناسایی شده واحتمالاً نادیده گرفته می‌شوند، نه اینکه یک اقدام دستی را آغاز کنند. اما اگر گوگل لینک هایی که به سایت شما اشاره می‌کنند را نادیده بگیرد چه اتفاقی می‌افتد؟ به طور خلاصه، به این معنی است که آنها مطلقاً تاثیری بر رتبه بندی سایت شما ندارند و جان مولر هم  قبلا تایید کرده بود که لینک‌های غیرطبیعی نادیده گرفته می‌شوند. از طرفی گوگل اکنون داده‌های تعداد زیادی از فایل‌های Disavow را در اختیار دارد و اخیرا سئوکاران به گوگل کمک می‌کنند تا منابع ارائه‌ لینک‌های غیر واقعی را شناسایی کند. نکته حائز اهمیت این است که اگر لینک ‌سازی‌های شما در رتبه‌ بندی تأثیر نداشته باشد، پول و زمان شما برای لینک سازی هدر خواهد رفت که هیچ سئوکاری از این موضوع خوشحال نمی‌شود.

چرا برخی از متخصصین سئو هنوز از PBNها استفاده می‌کنند؟

چرا برخی از متخصصین سئو هنوز از PBNها استفاده می‌کنند؟احتمالاً تعجب می ‌کنید که چرا برخی از سئوکاران با توجه به خطراتی که به آن اشاره کردیم، هنوز از شبکه‌ های وبلاگ خصوصی به عنوان راهی برای لینک سازی استفاده می‌کنند. همانطور که گفته شد روش رایج شبکه‌های وبلاگ خصوصی، خرید دامنه‌های قدیمی با اعتبار دامنه خوب و تولید محتوای جدید با آن‌ها در حین پیوند دادن به  وب ‌سایت اصلی است. به این ترتیب، سایت هدف مقدار خوبی از بک لینک‌های با کیفیت را بدون تلاش زیاد دریافت می‌کند که جایگاه آن را در رتبه‌ بندی موتورهای جستجو تقویت خواهد کرد و این اصلی ترین دلیل برای استفاده از PBNها است. اما به صورت کلی سه علت عمده برای قبول این ریسک وجود دارد که این علت ها به شرح زیر هستند.

 1. بدست آوردن بک‌لینک‌ها به صورت ارگانیک خیلی سخت است.

به دست آوردن لینک‌های با کیفیت دشوار و زمان‌بر است و حتی اگر این کار را به درستی انجام دهید تضمینی برای کسب نتایج مورد نظر وجود ندارد. تاکتیک‌هایی که منجر به لینک‌های با کیفیت و معتبر می‌شوند، معمولا هزینه زیادی بر روی دست سئوکاران می‌گذارد و حتی اگر بخواهید لینک‌های طبیعی را از وب سایت‌های دیگر و بدون هزینه دریافت کنید، باید مداوم با مدیران وب سایت مکاتبه کنید تا متقاعد شوند که وب سایت شما ارزش لینک دادن دارند.حتی اگر در این کار نیز موفق شوید تضمینی برای تداوم این استراتژی وجود نخواهد داشت. در سمت مقابل، استفاده از PBN نیازمند صرف هزینه و زمان زیاد نیست و در صورتی که سئوکار بتواند به دامنه‌های منقضی شده مناسبی دست یابد، کار لینک ‌سازی به راحتی صورت می‌گیرد بدون اینکه عدم قطعیت در تداوم این موضوع دخیل شود.

2. تمایل به کنترل و دستکاری انکر تکست‌ها

2. تمایل به کنترل و دستکاری انکر تکست‌هاسال‌های گذشته را به یاد بیاورید، زمانی که سئوکاران سعی در لینک‌ سازی با تطبیق حداکثری انکر تکست داشتند چرا که این تکنیک تاثیر بسیار زیادی در سئو یک صفحه داشت، اما انکر تکست چیست؟ به زبان ساده یک انکر تکست موضوع صفحه‌ای که به آن لینک داده شده است را مشخص می‌کند و همین موضوع سبب شد تا سئوکاران با استفاده از این قانون، سعی در فریب دادن الگوریتم‌های گوگل داشته باشند.البته الگوریتم پنگوئن به خوبی با این ترفند مقابله می‌کند اما هنوز هم سئوکارانی هستند که بر استفاده از این روش منسوخ اصرار دارند و به همین دلیل به استفاده از PBN ها روی می‌آورند.

3. ترافیک مستقیم هدفمند

اکثر PBN ها از دامنه‌های منقضی شده استفاده می‌کنند، این دامنه‌ها از اعتبار خوبی برخوردار بوده و به راحتی می‌توانند اعتبار و ترافیک خود را به وب سایتی که به آن لینک داده می‌شود، منتقل نمایند. این جمله که ترافیک همه چیز برای یک کسب و کار آنلاین است بر هیچ کس پوشیده نیست، بنابراین اگر بازدید کنندگان را به وب سایت تجاری خود جذب نکنید، هیچ درآمدی ایجاد نخواهید کرد و این یکی از مهم‌ترین دلایلی است که سئوکاران را به استفاده از PBN ها ترغیب می‌کند.

نحوه شناسایی شبکه های وبلاگ خصوصی

نحوه شناسایی شبکه های وبلاگ خصوصیکلید شناسایی یک PBN، ردپای مشترک آن‌ در وب  سایت ‌های مختلف است که در آن بسیاری از داده های فنی در سایت ها یکسان هستند، به شکلی که شبکه‌های PBN قدیمی از یک IP استفاده می‌کردند، سرورهای مشترک و اطلاعات WHOIS یکسان داشتند و حتی از محتوای یکسانی در سراسر سایت‌ها استفاده می‌کردند. امروزه، PBN‌ها بسیار پیچیده‌تر هستند و شناسایی آنها برای کاربران سخت‌تر است، زیرا در طیف وسیعی از حوزه‌ها و با عناوین و قالب‌های مختلف فعالیت می‌کنند. معیارهای زیر را برای تشخیص یک PBN در نظر داشته باشید و در صورتی که به خوبی ریسک‌های آن را درک کرده‌اید، از آن فاصله بگیرید.

پارامترهای شناساسی PBNها

موارد زیر می تواندپارامترهای موثری در شناسایی پی بی ان ها محسوب گردد:

 میزبانی

میزبانیآیا همه آن‌ها از یک IP استفاده می‌کنند؟ برای تشخیص IP و هاستینگ وب سایت مورد نظر می‌توانید از ابزارهایی نظیر SpyOnWeb.com استفاده کنید.

طراحی سایت مشابه

آیا همه سایت‌ها از طرح، قالب، تم یکسان استفاده می‌کنند؟ کد منبع وبسایت  را در مرورگر خود بررسی کنید و به دنبال کد تم و قالب مورد استفاده بگردید و آن‌ها را با بقیه مقایسه کنید.

مالکیت سایت مشابه و یا غیر مشخص

اطلاعات WHOIS  وب‌سایت را بررسی کنید.اطلاعات WHOIS مخفی شده را به عنوان یک پرچم قرمز در نظر بگیرید. اگر همه صاحبان سایت یکسان باشند، واضح است که وبلاگ ها به هم متصل هستند.

 محتوای تکراری

یک پاراگراف را در جستجوی گوگل کپی کنید تا ببینید آیا محتوا در سایت‌های دیگر وجود دارد یا خیر، همچنین می توانید از ابزارهای تشخیص سرقت ادبی استفاده کنید.

تحلیل و بررسی پروفایل بک لینک

تحلیل و بررسی پروفایل بک لینکپروفایل بک لینک را در Ahrefs یا Majestic بررسی کنید تا تعداد بک‌لینک‌ها و آنالیز سئو صفحات وبسایت به شما نشان داده شود.

تصاویر و فیلم های تکراری و مشابه

از آنجایی که تولید فیلم‌ها و تصاویر یونیک دشوار و پرهزینه است، احتمالاً در سایت‌های دیگر تکرار می شوند. برای یافتن قطعات مشابه از جستجوی تصویر یا جستجوی ویدئوی گوگل استفاده کنید، البته این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که تنها با این پارامتر نمی‌توان یک وب سایت را یک PBN تلقی کرد.

تفاوت وب سایت های مجاز و PBN در پروفایل بک لینک

تفاوت وب سایت های مجاز و PBN در پروفایل بک لینکیک ویژگی مشترک برای بسیاری از PBN ها داشتن پروفایل بک لینک مشابه است. اگر چندین سایت پروفایل پیوند یکسانی دارند، یا اگر همه آنها چندین بار به یک وب سایت پیوند می‌دهند، احتمالاً این سایت بخشی از یک PBN است و یا حداقل بک لینک می‌فروشد. الگوریتم پنگوئن گوگل که اکنون به‌عنوان بخشی از الگوریتم اصلی اجرا می‌شود، می‌تواند این نوع ترفندها را شناسایی کرده و در نتیجه رتبه‌بندی وب‌سایت شما را کاهش دهد. با این حال، داشتن چندین وب سایت مختلف به این معنی نیست که شما یک شبکه وبلاگ خصوصی هستید. به عنوان مثال، شرکت‌های رسانه‌ای که صاحب چندین سایت هستند و در تمام فوترهای وب‌سایت به وبسایت‌های دیگر خود پیوند می‌دهند، احتمالاً نگران علامت‌گذاری به‌عنوان PBN نخواهند بود، مگر اینکه وب‌سایت‌ها مرتبط نباشند یا ده‌ها پیوند در پاورقی‌ها وجود داشته باشد.

چطور از وب سایتمان در مقابل پی بی ان ها محافظت کنیم؟

هیچ مشاور سئو معتبری شبکه های وبلاگ خصوصی را برای ایجاد لینک یا افزایش ترافیک وب سایت توصیه نمی‌کند اما استثنا نیز وجود دارد و ممکن است برخی از ارائه‌دهندگان خدمات سئو برای دستیابی به نتایج کوتاه‌ مدت و کم هزینه از تکنیک‌های کلاه سیاه استفاده کنند. ممکن است سایت شما خواسته یا ناخواسته در معرض خطرهای PBN ها قرار بگیرد، به خصوص اگر فعالیت‌های لینک ‌سازی خود را به شخص ثالثی برون سپاری می‌کنید. خرید لینک از وب سایت‌های نامرتبط و وب سایت‌هایی که به صورت انبوه خدمات رپورتاژ و فروش بک ‌لینک را ارائه می‌دهند نیز ریسک بزرگی است که می‌تواند سبب شود علاوه بر سرمایه، رتبه‌بندی وب سایتتان در موتورهای جست و جو را از دست بدهید.

به جای PBN از تعامل درست و لینک سازی استفاده کنیم

به جای PBN از تعامل درست و لینک سازی استفاده کنیمکلید موفقیت، نظارت قوی بر فعالیت‌های لینک سازی است. سعی کنید با وبسایت‌های مرتبط به حوزه کاریتان تعامل داشته باشید و آن‌ها را متقاعد کنید که محتوایی ارزشمند دارید که می‌توانند به آن لینک بدهند. از دستورالعمل‌های مورد تایید گوگل اطلاع پیدا کنید و ببینید که گوگل چه روش‌هایی را به عنوان الگوی صحیح لینک‌سازی در نظر می‌گیرد و اطمینان حاصل کنید که هر کسی که مسئول ایجاد پیوند به سایت شما است، کاملا از این دستورالعمل‌ها پیروی می‌کند. همه این‌ها به تلاش شما نیاز دارد، اما به یاد داشته باشید: فقط به این دلیل که از آنچه پشت پرده می‌گذرد آگاه نیستید، به این معنی نیست که مسئولیت عواقب آن را بر عهده نخواهید داشت.

PBN ارزش ریسک کردن ندارد!

در این مقاله سعی شد تا به تمام جوانب استفاده از بک لینک PBN اشاره شود، همانطور که گفته شد، استفاده از PBN دارای مزایا و معایب بسیاری است. اما به خاطر داشته باشید که مزایای آن با ریسک‌های بزرگی همراه خواهد بود. اگر قصد دارید تا از PBN ها استفاده کنید، این واقعیت را در نظر بگیرید که سئوی شما ممکن است آسیب ببیند. پیشنهاد ما این است که دستورالعمل‌های گوگل را دنبال کنید چرا که گوگل در مقابله با سئوکاران کلاه سیاه بسیار جدی و کینه‌ ای است.

منبع: semrush

2 نظر در مورد “آیا PBN برای سئو خوب است؟

    • benyaminkhalili

      سلام وقتتون بخیر
      اگر می خواهید ترافیک ارگانیک وب سایت خود را افزایش دهید، نمی توانید اهمیت لینک سازی را نادیده بگیرید.ایجاد لینک یک تاکتیک جهت بهبود سئو است و لینک های مناسب می توانند منجر به بهبود رتبه شما در نتایج serp شوند.برخی از افراد فعال در حوزه SEO با استفاده از تاکتیک هایی بر خلاف دستورالعمل ها برای تسریع رشد ارگانیک وب سایت خود، از (PBN) ها استفاده می کنند.این شبکه های لینک، از لینک های با کیفیت پایین تشکیل شده اند که برای دستکاری رتبه بندی موتورهای جستجو استفاده می شود. PBN ها اغلب با استفاده از دامنه های منقضی شده ساخته می شوند. این دامنه های منقضی شده قبلاً سایتی داشتند که پیوندهایی به دست آورده بود این دامنه‌های منقضی شده خریداری می‌شوند و به سایتی تبدیل می‌شوند که بخشی از یک شبکه وبلاگ خصوصی است، این وبسایت اغلب توسط الگوریتم های گوگل شناسایی می شوند و ارزش و اعتبار انها در گذر با اپدیت و بهبود الگوریتم های گوگل ignore می شود به همین دلیل اغلب توصیه می شود زمان خود برروی متمرکز کنید تا ساخت pbn.

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *