اموزش بررسی و تحلیل سئو سایت و شناسایی مشکلات

اموزش بررسی و تحلیل سئو سایت و شناسایی مشکلات

سئو سایت یکی از مهم ترین اجزای استراتژی کسب و کارتان بحساب می آید و شامل پروسه های بسیار زیادی است. با اینحال شاخص نتیجه گیری در هر پروژه ای با اریابی و اندازه گیری محاسبه و مشخص می شود که بنوعی kpi محسوب می شود. به بیان ساده تر شما باید بدانید چه کارهایی باید انجام شود و چگونه می توان از بازدهی آن آگاهی پیدا کرد. در این مقاله قصد داریم بررسی سئوی سایت را از جنبه های گوناگون بررسی و نگاهی به سایت رقبای تان بیاندازیم.

تحلیل و سئو سایت می تواند به عنوان یک تخصص و خدمت ارائه شود، یکی از مهم ترین خدمات سئو تحیل و انالیز سایت می باشد.

فهرست

چگونه سئوی سایت را بررسی کنیم؟

برای بررسی فرآیند بهینه سازی سئوی سایت 3 فاکتور اساسی وجود دارد:

  1. سئوی داخلی On-page SEO
  2. سئوی خارجی Off-page SEO
  3. سئوی تکنیکال

سئوی داخلی – on-page

سئوی آن پیج به تمام کارهایی گفته می شود که درون سایت در جریان است. هر کاری که شما به عنوان سئوی داخلی انجام می دهید، تاثیری بسیار زیادی در نحوه درک موتورهای جستجو از آنچه در سایت انجام می دهید دارد. آنچه که در نتایج جستجو نمایش داده می شود، از حمله تایتل و متا و یا تاثیر لینک سازی ها و غیره، همگی به سئوی داخلی مربوط می شود.

چه فاکتورهایی در سئوی داخلی باید مورد بررسی قرار گیرد؟

عنوان صفحه – Page Title

عنوان صفحه یکی از مهمترین فاکتورهای سئو است که با کلممات کلیدی ارتباط مستقیم دارد. این عنوان همان چیزی که در نتایج جستجو به همراه دسکریپشن، حضور کاربران در سایت رقم می زند. مثل تیتر جذابی در روزنامه یا انتخاب موضوعی برای کتاب. هر آنچه در تایتل می نویسید به نحوی شروع ارزیابی موفقیت یا شکست است.

تگ توضیحات – Meta Description

متا دسکریپشن برگه شما مکمل چیزی است که در نتایج نشان داده می شود. مخاطبین شما با مشاهده عنوان متوجه محتوای داخل صفحه شده و با دسکریپشن آن برای ورود به سایت تصمیم میگیرند. یکی از فاکتورهای بررسی سئوی سایت کنترل کیفیت دسکریپشن ها و نرتبط بودن شان با عنوان و محتوای آن است. متا دسکریپشن به کاربران و موتورهای جستجو می گوید این صفحه دقیقا درباره چه چیزی است و باید حتما با عنوان ارتباط داشته باشد.

بررسی عنوان و زیر عنوان

تگ های H برای عناوین محتوا و ساب تایتل ها است و باعث می شود محتوای شما منظم تر و سازماندهی شود. حتما بررسی کنید اولا صفحه بیش از یک تگ H1 نداشته باشد و در ثانی سایر عناوین داخلی نیز بدرستی کار شده باشند.

لینک سازی داخلی

لینک بیلدینگ مهم ترین سیگنال رتبه بندی بحساب می آید و نقش سرنوشت سازی در حضور کاربران و پیمایش آنها در سایت داشته باشد. لینک سازی داخلی یعنی درباره هرچیزی که محتوایی دارید، مطالب مرتبطی وجود دارد و لینک بیلدینگ ارتباط میان آنها را تعریف می کند. باید بررسی کنید ببینید آیا لینک هایی که ساخته اید منطبق با خواسته و نیاز مخطابین است و واقعا بر مبنی مطالب موجود در سایت ایجاد شده یا صرفا موتورهای جستجو را هدف قرار داده است.

بهینه سازی آدرس ها – URL

در آدرس ها قوانین مختلفی وجود دارد از جمله اینکه عنوان و پیوند ترجیحا نیاز است از یک زبان باشد. همچنین گوگل تاکید کرده که تایتل نباید دو زبان مختلف باشد و این قانون در پیوند هم تا حدودی ورودی می کند. یعنی یک جمله یا عبارت را همیشه با یک زبان بنویسید و صرفا به این دلیل که پیوندهای فارسی بهم میریزند لازم نیست از URL انگلیسی بهره ببرید.

بهینه سازی عکس ها و عناصر بصری

استفاده از عکس و عناصر بصری در محتوا نقش سرنوشت سازی دارد. یک محتوای شامل ویدئو و صوت و عکس را می توان نوعی پروداکت رویو در نظر گرفت، چیزی که با الگوریتم آن کامل شده و به سیگنال رتبه بندی کمک شایان توجهی می کند. در عکس ها باید Alt و نام عکس بسیار خوب و مرتبط به هم باشند. عکس ها را یونیک انتخاب کرده و تا جای ممکن از عکس های تکراری مخصوصا برای محصولات استفاده نکنید. هرچقدر در زمینه کاری تان حرفه ای تر باشید، نتیجه بهتری خواهید گرفت.

سئوی خارجی – Off-page SEO

سئوی آفپیج به تمام کارهایی گفته می شود که خارج از سایت در جریان است. این بخش از بهینه سازی عمداتا با ابزارهای سئو ارزیابی می شود. به کمک ابزار ahrefs گراف لینک بیلدینگ تان را کنترل کنید. این بدان معنی است که اسپم لینک در کار نباشد.

لینک های ورودی – backlink

بک لینک ها را جدی بگیرید و کیفیت و اصالت آنها را کنترل کنید. اینکه سایت های دیگر به شما لینک می دهند بسیار عالی است اما نه هر منبع و وبسایتی. بسیاری از لینک های ورودی می تواند نقش مخرب در اعتبار سایت شما داشته باشند.

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی از سرچ گوگل یا موتورهای جستجو ترافیک بیشتری هم دارند. جالب است بدانید بیش از 40 درصد جستجوگران جدید اینترنت ابتدا به تیک تاک و اینستاگرام مراجعه می کنند و اصلا کلمات کلیدی برای آنها معنی ندارد. هرچند قصد نداریم در خصوص کلیدواژه ها صحبت کنیم اما می خواهیم بگوییم سوشال مارکتینگ را جدی بگیرید.

استراتژی شبکه های اجتماعی فوق العاده تاثیر گذار است و اگر در هریک از شبکه های احتماعی حساب کاربری فعال نداشته باشید، ورودی های زیادی را از دست خواهید داد.

سئوی محلی

کسب و کار شما نمایند برند شما است و خدمات تان باید در کمترین زمان ممکن در دسترس جستجوگران بوده و مخصوصا افرادی که در یک منطقه برای موضوعی به جستجو می پردازند را پاسخ دهد. حتما از ثبت سایت در نقشه گوگل و صحت اطلاعات آن اطمینان حاصل کنید.

سئوی تکنیکال – technical seo

سئوی تکنیکال را می توان بخش تخصصی بهینه سازی سایت دانست. کارهایی که در تکنیکال سئو انجام می شود کاملا روی رتبه بندی و یا جایکاه تاثیر می گذارد. ابتدا باید وضعیت ایندکس در موتورهای جستجو را چک کنید. وضعیت ایندکس و coverage به شما دید بهتری از نمایه سازی می دهد.

اهمیت نقشه سایت

از SiteMapا برای نمایش ساختار سایت و لینک های موجود استفاده کنید. در واقع به کمک سایت مپ به موتور جستجو اجازه می دهد تا صفحات و روباط شان را بهتر بفهمند و کاملا بشناسند. این فایل ساختار سایت شما را مشخص می‌کند. همیشه سایت مپ را بروز نگه داشته و حتما در کنسول جستجو ثبت کنید. بعضی از افزونه ها تنها یک نقشه سایت دارند، در سایت مپ های sitemap_index همین یک فایل ثبت شده و دیگر آدرسی نیاز نیست.

سرعت بارگذاری

عامل بسیار مهمی‌است، بهینه سازی سرعت به تنهایی خود یک حرفه بسیار مهم بوده و سیگنال رتبه بندی محسوب می شود. بازدیدکنندگان سایت نباید برای مشاهده صفحات منتظر باشند و سایت باید در کمترین زمان ممکن در دسترس باشند. برای بررسی این مهم می توانید از ابزار page speed insight  و  lighthouse کمک بگیرید.

امنیت سایت

شاخص دیگری است که بی توجهی به آن بسیار خطر آفرین است. برای شروع باید سایت تان از https پشتیبانی کند. گواهی های ssl رایگان سایت شما را برای ویندوز 7 به قبل و گوشی های قدیمی نشان نمی دهد. در صورت امکان یک ssl را خریداری و نکات امنیتی را در سایت پیکربندی کنی. پلاگین realy simple ssl برای بهبود وضعیت اس اس ال سایت و افزونه های امنیتی وردفنس و آیتمز هم برای ایمنی کسب و کارتان مثمر ثمر خستند.

بررسی صفحات 404

اگر کاربر لینکی را دنبال کند که اصلا وجود ندارند، اعتمادش را از شما از دست می دهد. کار تا جایی پیش میرود که حتی محتوای موجود هم تحت تاثیر قرار گرفته و شما بجای اینکه ترافیک مشخصی داشته باشید، بر روی 404 ها درگیر مشکلات ترافیک می شوید. حتما گزارش لینک های 404 را بررسی و زامبی پیج ها را در نتایج پیدا کنید.

باید لینک های بدون صفحه و یا محتوای حذف شده را ریدایرکت و تعیین تکلیف کنید.

بهینه شده برای موبایل

اگر وب سایت شما در تلفن های همراه قابل نمایش نیست یا بدرتس لود نمی شود، در واقع بیش از نیمی از ترافیک ورودی موتورهای جستجو را از دست داده اید. این مهم به کمک تگ های ویو پورت و یا طراحی ریسپانسیو میسر است اما با اینحال تلاش کنید همواره مشکلات موبایل فرندلی را دقیق بررسی کنید.

محتوای تکراری، duplicate content

صفحات شما در سایت هرکدام ماهیت و هدف منحصر بفردی دارند. در دنیای وب هر برگه نماینده اختصاصی عنوانی است که درباره اش رتبه گرفته و این یعنی ما می بایست محتوای سایت را کاملا اصولی و منطبق با هدف کاربر بنویسیم. در سایت های فروشگاهی و محتوا باید بررسی کنید که از یک محتوا چند کپی یا مقاله شبیه به هم وجود نداشته باشد. در ووکامرس مخصوصا یک کالا با شاخص های یکسان بسیار درگیر این مشکل می شوند. حتما با جستجوی کلمات کلیدی ببینید چه صفحاتی از سایت تان بالا می آید.

داده های ساختار یافته، اسکیما

اسکیما زبان قابل پردازش توسط موتورهای جستجو است که موجودیت ها در برگه ها را تعریف و روابط میان آنها را بهبود می بخشد. به کمک اسکیما می توان داده های بدون ساختار را که بخش بزرگی از سایت مان را در بر گرفته اند، به شیوه قابل پردازش ساختاربندی و برای درک بعتر در اختیارسرچ انجین ها می گذارند. اسکیما باعث می شود خزش بهتر و با کیفیت تری روی برگه ها صورت پذیرد و همچنین در صورتی که نیاز باشد، طرحواره های ریچ ریزالت را به نتایج بیاورد.

بررسی کنید که که حتما اسکیمای مناسب و منطبق با هر برگه روی سایت باشد و ماهیت کسب و کار نیز بدرستی تعریف شده باشد. برای طرحواره های ریچ ریزالت نیز ار ابزارهای گوگل و کنسول جستجو کمک بگیرید تا خطاها و هشدارهای احتمالی را رفع کنید.

ویرایش Robots.txt

فایل Robots.txt یک سند متنی است که در ریشه اصلی هاست قرار میگیرد. این دستورالعمل ها به موتورهای جستجو اعلام می‌کنند که کدام صفحات را خزش کنند و جلوی کدام مسیرها گرفته شود. پیکربندی صحیح و استفاده از فرامین صحیح در این فایل بسیار اهمیت دارد.

بررسی سئوی سایت با ابزارهای آنلاین

برای اندازه گیری و ارزیابی شاخص های کمی و کیفی باید حتما از ابزارهای مرتبط با نیازتان کمک بگیرید. در سئو خوشبختانه امکانات متعدد و بسیار پیشرفته ای وجود دارد که کارتان را بخوبی انجام و دید حرفه ای برای اهداف مارکتینگ در اختیارتان می گذارد.

در ادامه چند ابزار مهم و کاربردی را برای بررسی سئوی سایت تان معرفی خواهیم کرد.

  • ابزار Google Mobile-Friendly Test: سایتی برای بررسی وضعیت سایت‌ها در دستگاه های همراه است. با توجه به اینکه نمایش محتوا در سایت و نحوه ایندکس شدن شان به امکان نمایش صحیح روی تلفن همراه بستگی دارد، بدین ترتیب برای گوگل و سایر موتور های جستجو این امر به یک شاخص کلیدی مبدل گشته است.
  • ابزار Google Page Speed Insights: ابزاری برای بررسی سئو و سرعت بارگذاری سایت تان است. به وسیله Google Page Speed Insights قادر خواهید بود سرعت بود برگه ها در سایت را اندازه گیری و برای بهینه سازی سایت بهتر تصمیم بگیرید.
  • سایت Ahrefs: ابزار ahrefs از جمله پلتفرم هایی است که کارکردی بسیار موثر دارد. با کمک ahrefs قادر خواهید بود لینک‌های خارجی سایت خود و رقبا را بررسی و لینک های از دست رفته و یا اضافه شده را بررسی کنید. ahrefs این خدمات را ارایه می کند: آنالیز و بررسی تعداد بک لینک‌های یک سایت، بررسی و آنالیز تحولات و تغییرات بوجود آمده بر روی بک لینک‌ها در اثر گذر زمان، ارزش جایگاه بک لینک‌ها و اطلاعات مهم در خصوص آنها.
  • ابزار Majestic Seo: یک ابزار بسیار خوب و شبیه ahrefs که شما را در شناسایی لینک های ورودی و خروجی سئو کمک می کند. وضعیت انکرتکست ها، لینک های فالو و نوفالو و غیره.
  • ابزار Google Search Console: سرچ کنسول گوگل را می توان یکی از بزرگ ترین پلتفرم های بررسی و تحلیل سایت از نتایج جستجو نامید. این جعبه ابزار قدرتمند به شما کمک می‌کند تا رتبه‌ سایت را با آمار دقیق از رتبه و داده های کوئری های سرچ شده را بدانید. همچنین سرچ کنسول دارای گزارش های متعدد و نمودارهای متنوعی است که بسیار کاربردی است.
  • ابزار Keywordtool.io: اگر در جستجوی کلمات کلیدی مناسب برای محتوای سایت تان هستید، می‌توانید از Keywordtool.io استفاده کنید. با استفاده از کلمه کلیدی مورد نظر، لیستی از کلمات کلیدی کاربردی و مشابه را خواهید داشت.
  • ابزار Google Analytics: آنالیتیکس توسط گوگل عرضه شده و اطلاعات دقیق و کامل در مورد رفتار و عملکرد بازدیدکنندگان ارایه می کند. آمار و میزان بازدیدکنندگان، مدت زمان ماندگاری، مدت زمانی که کاربران در صفحات مختلف سایت حضور دارند، تشخیص ابزار مورد استفاده برای ورود کاربران به سایت، ساعات حضور کاربران به سایت، موضوعات مورد علاقه مخاطبین تان، بیشتر از چه مطالبی بازدید شده است، ترافیک سایت از چه لینک هایی گرفته شده از جمله گزارش های این ابزار است.
  • ابزار SEMrush: سمراش یکی از ابارهای شاخص این عرصه بحساب می آید. این ابزار شما را قادر می‌سازد تا بتوانید کلمات کلیدی و همچنین کلید واژه‌های مرتبط را تجزیه و تحلیل کنید و بهمچنین بهترین کلمات کلیدی را بیابید. این کار شما را برای داشتن کلیک بیشتر بسیار یاری می رساند.

چگونه سایت رقبای مان را بررسی کنیم

ابتدا ببینید کدام رقبا در استراتژِ سئوی شما نقش پرریسک تری دارند.

رقیب صرفا سایت و خدماتی نیست که محصولات شما را می فروشد. هر وبسایتی که با کلیدواژه های شما بالا باشد یا در حوالی رتبه های شما رنک گرفته باشد را باید یک رقیب برشمارید.

وضعیت سئوی رقبای خود را خیلی با حوصله و دقیق بررسی کنید

رقبای شما همان انگیزه و هدفی را دارند که شما برای فروشگاه خود دارید. در واقع هرچقدر برای تحلیل سایت تان وقت می گذارید را برای تحلیل سایت دیگر رقیب های خود نیز در نظر بگیرید. استراتژی شان را در بیاورید و نقاط ضعف و قوت شان را برای تحلیل بهتر درک کنید. این کار به شما دید بهتری برای موفقیت می دهد.

در چه چیزهایی مشترک هستید؟

وقتی بتوانید داده های مورد نیاز را جمعاوری کنید، باید بهترین کلمات کلیدی را برای تدوین استراتژی های کوتاه و بلند مدت داشته باشید. یکسری فاکتورها همواره در سایت ها مشترک است اما هر سایتی یک شاخص منحصر بفرد دارد که در آن بهتر عمل می کند.

  • برای شناسایی رقبا از ابزارهای SimilarWeb Websites و Sites Profile استفاده کنید.
  • جهت یافتن کلمات کلیدی، ابزارهای KWFinder، Keywordtool.io یا Ubersuggest را استفاده کنید.
  • جهت یافتن رتبه‌بندی‌ها از Authority Labs، Positionly و Advanced Web Ranking کمک بگیرید.
  • برای تشخیص میزان محبوبیت از Moz SEO Toolbar،Ahrefs، OpenSiteExplorer، CognitiveSEO BAcklink Explorer و MajesticSEO استفاده کنید.
  • جهت ارزیابی بهینه بودن صفحات از Moz On-Page Grader، SEOchat’s Page Comparison Tool و Web page SEO analysis tool گزینه های بی نیری هستند.

تدوین استراتژی سئو پایه و اساس شروع یک پروژه محسوب می شود. توصیه می کنیم مقاله تفاوت تدوین استراتژی در حوزه های متفاوت در سئو را حتما مطالعه کنید.

چه عواملی بر مدت زمان سئو تاثیر می گذارد؟

اعتبار و سن سایت

تاثیر سن دامنه بر روی سئو بسیار ناچیز است اما با شاخص های اعتبار و اعتماد برای سایت های خبری گره خورده. تاثیر سئو روی سایت هایی با عمر 5ماه و 2 سال تفاوت چندانی ندارد، بلکه شاخص های رتبه بندی و سئو بسیار فراتر از این چیزها ست.

از طرف دیگر دامنه هایی با قدمت بیشتر تعداد بک لینک های بیشتر و قدیمی تری هم دارند، در نتیجه گوگل می تواند بهتر به این سایت اعتماد کند. سن و اعتبار با هم در ارتباط است و هرچقدر این دو با هم زمان بیشتری را سپری کرده باشند، بی تاثیر هم نخواهد بود.

تکیه بر شرایط کارفرما

هر چقدر مشتری یا کارفرما کلمات کلیدی بیشتری را برای رتبه بندی انتخاب کند، مدت زمان بیشتری برای نتیجه گرفتن نیاز است. سئو بر روی هر سایتی نتیجه متفاوتی دارد. این موضوع به رقابت در حوزه کاری وب سایت مرتبط بوده و زمان بیشتری را می طلبد. هر چه رقابت در یک حوزه بیشتر باشد، مدت زمان سئو سایت نیز بیشتر خواهد بود.

وب سایت های تازه کار به زمان بیشتری برای سئو سایت نیاز دارد. در این سایت ها علاوه بر تولید محتوا، باید بر روی افزایش سرعت سایت، لینک سازی های داخلی و خارجی و همینطور سایر بهینه سازی ها وقت گذاشته شود. بودجه ای که کارفرما برای سئوی سایت در نظر گرفته هم نقش بسزیی دارد. در صورتیکه کارفرما بتواند هزینه های لازم برای پروژه را انجام دهد و با تیم همکاری داشته باشد، تاثیر زیادی در اهدا و زمانبندی دارد.

سوابق سایت نزد موتورهای جستجو

سئو سایت هایی که قبلا توسط موتور جستجو جریمه شده اند یا با کلاه سیاه رتبه هایی داشته اند که از دست رفته، زمانبر و سخت تر است زیرا در اینجا بحث اعتماد و ارزیابی از هر چیزی اهمیت بیشتری دارد.

بک لینک های خریداری شده مشکل دار

خرید بک لینک توصیه نمی شود اما در صورتیکه حرفه ای صورت پذیرد می تواند خوب باشد. ایجاد بک لینک های اشتباه سئو سایت را به شدت تحت شعاع قرار داده و زمینه ساز مشکلات دیگر هم می شود.

جمع بندی

جدای از اینکه انجام استراتژی سئو شامل چه فرآیندهایی است، تا زمانی که نتوانید دید خوبی نسبت به نتایج قابل انتظار نداشته باشید، قادر نخواهید بود پروژه را بدرستی مدیریت کنید. در این مقاله به شما شاخص های بررسی سئوی سایت را نشان دادیم تا بدانید باید چه بخش ها و فاکتورهایی را مد نظر قرار دهید، با اینحال مهم ترین KPI های سئوی سایت را نیز برای انجام کاری اصولی به روش استاندارد بررسی کنید، زیرا سئوی سایت صرفا چیزی در متا تگ ها و نوشتن کلمات نیست، بهینه سازی برای موتورهای جستجو و کاربران یک فرآیند مستمر است و صرف انجام چند دستورالعمل به هیچ وجه به معنی دستاوردهایی که برنامه ریزی و تارگت کرده اید نیست. شما می توانید با مراجعه به صفحه انالیز سئو سایت، سایت مد نظر خود توسط افزاد خبره و متخصص بررسی و انالیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *