تفاوت تدوین استراتژی در حوزه های متفاوت در سئو

تفاوت تدوین استراتژی در حوزه های متفاوت در سئو

«سئو» سکوی پرتاب همه وب سایت هاست؛ چه یک فروشگاه آنلاین باشد و چه یک آموزشگاه مجازی یا … . اما آیا استراتژی های سئو برای همه کسب و کارها و حوزه ها یکسان هستند؟ قطعاً خیر. به همین دلیل است که مجموعه ریراکو نیز به عنوان یک شرکت تخصصی خدمات سئو، خدمات خود را بر اساس انواع سایت دسته بندی کرده است. اما تفاوت بین انواع سئو در چیست و چرا مهم است؟ اینجا باهم می بینیم.

طراحی استراتژی های مشابه برای انواع سایت ها؛ بزرگ ترین اشتباه دنیای سئو

یکی از اساسی ترین اشتباهات بعضی متخصصین سئو این است که با همه سایت ها یکسان رفتار می کنند. اما درست مثل پزشکان که نسبت به هر بیمار (بسته به مشخصات و علائم او) رویکرد متفاوتی دارند، در سئو نیز باید با هر سایت (بنا به مدل تجاری و کاربرد آن) متفاوت رفتار کنیم.

برای درک بهتر این موضوع، به این فکر کنید که همه انسان ها اشتراکاتی مثل قلب یا سیستم عصبی دارند. دقیقاً مثل سایت ها که همگی مثلاً یک صفحه اصلی و لینک سازی داخلی دارند. اما همانطور که سن، جنسیت، سبک زندگی و … روی نحوه درمان بیماری های انسان ها تأثیر دارد، سئو انواع سایت ها هم با توجه به نوع و کاربریشان کاملاً متفاوت است.

فاکتورهای رتبه بندی موتورهای جست و جو برای حوزه های مختلف یکسان نیستند!

در ادامه بحث بالا، این نیز یک واقعیت اثبات شده و مستند است که موتورهای جست و جو رویکردهای متفاوتی برای رتبه بندی سایت های صنایع مختلف دارند! درواقع رتبه بندی یک سایت فروشگاهی، مثل رتبه بندی یک سایت آموزشی یا شرکتی نیست. بنابراین اگر ما استراتژی هایمان را بر اساس انواع سئو تنظیم نکنیم، برگ برنده ای بر جلب نظر موتورهای جست و جو نخواهیم داشت.

اما دلیل این تفاوت رویکردهای موتورهای و جست و جو چیست؟ نیازی که کاربران سایت های مختلف دارند. یک بانک باید امن باشد و یک فروشگاه پوشاک باید محصولاتش را با دقت و جزئیات به مشتریان معرفی کند و سریع هم باشد.

بله، امن بودن و سرعت برای همه سایت ها مهم است. یعنی یک سایت بانکی علاوه بر امن بودن باید سریع باشد. یک سایت فروشگاهی هم در کنار سریع بودن باید درگاه پرداخت امنی داشته باشد. اما بحث ما بر سر «اولویت» است! این که در یک سایت مشخص، کدام فاکتورها اولویت دارند؟ یادتان باشد که همین اولویت ها هستند که بین استراتژی های سئو تفاوت ایجاد می کنند.

اگر سایتمان را بدون توجه به نوع آن سئو کنیم چه می شود؟

روش و تکنیک های سئو برای انواع وب سایت ها

شاید بپرسید اگر سایتمان را با یک استراتژی عمومی و بدون توجه به کاربری سایت سئو کنیم چه می شود؟ خب گوگلِ امروز بسیار هوشمندتر از گوگل سال های پیش است. امروزه الگوریتم ‌های یادگیری ماشین به گوگل کمک می کنند تا هدف کاربران را بسیار دقیق و ریزبینانه تشخیص دهد. این بُعد گوگل اولین بار در سال 2013 با ابداع الگوریتم «مرغ مگس خوار» شد و هر روز هم قوی تر و هوشمندتر از قبل می شود.

درست همینجاست که اگر ما سایتمان را مطابق با نوع آن سئو نکرده باشیم، یا اصلاً سئو نمی شویم یا در جای اشتباهی به کاربران نشان داده می شویم. در هر دو صورت نیز سئو عملاً کارایی نخواهد داشت.

آیا حوزه هایی هستند که به استراتژی سئو نیازی نداشته باشند؟

تدوین استراتژی سئو برای تمام کسب و کارها، صرف نظر از صنعت یا میزان رقابت آنها، به یک اندازه مهم است. چرا؟ چون حتی در سایت های ساده تری مثل سایت های شرکتی هم یک استراتژی واحد وجود ندارد.

از طرف دیگر، در سئوی همه سایت ها بدون استثناء اگر قدم هایمان را محتاطانه و با برنامه برنداریم، بعد از مدتی تنها نتیجه ای که داریم هدر رفتن زمان و سرمایه است. بنابراین پاسخ این سؤال که آیا برای سئو کردن هر نوع سایتی باید استراتژی داشته باشیم یا نه، قطعاً مثبت است.

استراتژی های انواع سئو، دقیقاً در کدام بخش ها با هم تفاوت دارند؟

اگر استراتژی سئوی یک سایت شخصی را با استراتژی یک سایت فروشگاهی مقایسه کنیم، احتمالاً می بینیم که تمام بخش های آنها با هم متفاوتند. اما خب بعضی سایت ها هم به هم نزدیک ترند و تفاوت های کمتری در استراتژی هایشان دارند. اما به طور کلی، سه حوزه هستند که بیشترین تمایز را در استراتژی های انواع سئو ایجاد می کنند:

  1. کلمات کلیدی
  2. تولید محتوا
  3. بودن یا نبودن سئوی محلی

در ادامه این سه بخش را در سئو سایت های مختلف بیشتر بررسی می کنیم.

نکته: غیر از این سه مبحث، سایر بخش های سئو هم در مورد سایت های مختلف متفاوتند؛ از لینک سازی گرفته تا سرعت و … . اما این سه مورد مهم ترین نقش را در استراتژی های مختلف ایفا می کنند.

1/ کلمات کلیدی

کلمات کلیدی عضو جدانشدنی تمام استراتژی های سئو هستند. درواقع سئو کردن سایت ها بدون تحقیق کلمات کلیدی بی معناست. چراکه این کیوردها هستند که نیاز روز کاربران را مشخص می کنند. از آن مهم تر، همین کیوردها هستند که به موتورهای جست و جو می گویند که محتوای صفحات، خدمات و محصولات ما در چه حوزه ای است. موتورهای جست و جو نیز سایت ها را بر اساس کلمات کلیدی دسته بندی می کنند تا آنها را درست جایی که کاربران نیازشان دارند نشان دهند.

حالا سؤال این است: آیا تحقیق کلمات کلیدی برای همه انواع سئو یکسان است؟ خیر. بیایید یک مثال بزنیم.

در سایت های شرکتی معمولاً محصولات یا خدماتی نداریم و تنها هدف سایت معرفی شرکت به کاربران و هدایت آنها به سمت خرید یا دریافت خدمات حضوری است. بنابراین آن دسته از کلمات کلیدی را که به آنها «کتگوری» می گوییم (یعنی کیوردهای مختص دسته بندی های محصولات یا خدمات) در این سایت جایگاه خاصی ندارند. در عوض باید تمرکز خود را روی کلماتی بگذاریم که دقیقاً کاربرانی را  هدف قرار می دهند که صفحات معرفی شرکت و نمونه کارها نیاز آنهاست؛ مثل «شرکت خدمات سئو»، «بهترین شرکت خدمات حقوقی» و … .

حالا در مورد سایت های فروشگاهی، ورق برمی گردد. یعنی کلمات کلیدی «کتگوری» اهمیت بسیار زیادی پیدا می کنند. چون همین کیوردها هستند که صفحات دسته های محصولاتمان را برای موتورهای جست و جو سئو می کنند.

2/ تولید محتوا

محتوا همیشه به عنوان مهم ترین عنصر سئو مطرح می شود؛ اما آیا کم و کِیف آن برای همه سایت ها یکسان است؟ برای مثال آیا آمازون باید 100 نویسنده محتوا داشته باشد و یک وبلاگ راه اندازی کند تا بتواند پیشرفت کند؟ قطعاً نه. درست است که آمازون هم به محتوا نیاز دارد (مثل محتوای صفحه هر محصول و …)؛ اما محتوا برای آن در اولویت نیست.

حالا در کنار یک سایت فروشگاهی بزرگ مثل آمازون، یک سایت شرکتی را تصور کنید. سایت شرکتی چه ابزاری برای درگیر کردن مخاطب و همینطور موتورهای جست و جو دارد؟ آیا این سایت محصولات و خدماتی دارد که بتواند به کمک آنها مخاطب را جذب کند؟ خیر. پس فقط محتواست که می تواند شتاب دهنده سئوی این سایت باشد.

درنتیجه اولویت تولید محتوا هم در انواع سئو یکسان نیست. در بعضی سایت ها باید همان ابتدا تولید محتوا را شروع کنیم و بخش زیادی از بودجه را صرف آن کنیم. در حالی که در بعضی سایت ها می توانیم در مراحل بعدی به آن بپردازیم و بودجه کمتری را به آن اختصاص دهیم.

3/ بحث سئوی محلی

هدف سئوی محلی (Local SEO) این است که سایت خود را برای کاربران یک ناحیه جغرافیایی خاص بهینه کنیم. مثلاً با لوکال سئو به گوگل می گوییم که وقتی کاربران شهر شیراز عبارات مربوط به من را جست و جو کردند، من را در اولویت قرار بده؛ چون خدمات من مختص آنهاست.

اما لوکال سئو برای چه سایت هایی کاربرد دارد؟ طبیعتاً سایت هایی که یا محصولاتشان را فقط به نواحی خاصی ارسال می کنند (مثلاً فقط برای داخل شیراز ارسال دارند) یا خدماتشان را به صورت حضوری در بعضی مناطق ارائه می دهند (مثلاً سالن زیبایی در رشت دارند).

بر این اساس می توانیم این نتیجه را بگیریم که لوکال سئو برای هر سایتی لازم نیست؛ در عوض برای بعضی سایت ها معجزه می کند. مثلاً در بحث سئو سایت شرکتی، سئوی محلی می تواند بسیار کارامد باشد. چون احتمالاً شما شرکت یا مجموعه ای دارید که می خواهید کاربران یک شهر یا منطقه خاص به صورت حضوری به شما مراجعه کنند.

تدوین استراتژی برای انواع سئو با «ریراکو»

تدوین استراتژی سئو

ریراکو تمام خدمات سئوی خود را با پارامترهای مختلفی دسته بندی کرده است. یکی از این پارامترها دسته بندی خدمات بر اساس نوع سایت است؛ از سئو سایت پزشکی گرفته تا سئوی سایت جوملایی، استارت آپی و … . برای این که درک بهتری از تفاوت این دسته های مختلف داشته باشید، در ادامه سه تا از مهم ترین انواع سئو را بررسی می کنیم که سئوی سایت فروشگاهی، گردشگری و شرکتی هستند.

1- سئو سایت فروشگاهی

همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، یکی از اولویت های سئوی سایت فروشگاهی «سرعت» است. کاربران چنین این سایت ها قرار است وارد دسته های مختلف محصولات شوند. سپس یکی یکی صفحات محصولات دلخواهشان را باز کنند تا تصاویر و جزئیات هر محصول را ببینند. پس گوگل هم برای این نیاز کاربران فروشگاهی ارزش قائل است و به وب سایت ها می گوید که اگر شما یک فروشگاه آنلاین دارید، باید سرعت بالایی هم داشته باشید.

اما طبق بررسی های انجام شده، یکی دیگر از بخش های مهم سئو سایت فروشگاهی، عنوان صفحات است. این که عنوانی که برای هر صفحه می نویسید چه قدر به محتوای صفحه مربوط است و چه قدر جذابیت دارد، از دیگر عوامل مهم رتبه بندی سایت های فروشگاهی است.

2- سئو سایت گردشگری

محتوا در سایت های گردشگری اهمیت بیشتری در مقایسه با سایت های فروشگاهی دارند. تا جایی که بهتر است یک بخش مفصل را تحت عنوان «مجله گردشگری» در این سایت ها راه اندازی کنیم. سپس محتواهایی غنی و سئوشده را برای این بخش تولید کنیم. با این کار می توانیم از همین بخش ترافیک فوق العاده ای را از موتورهای جست و جو برای سایت بگیریم.

اما گذشته از محتوا، سئو سایت گردشگری یک وجه اشتراک مهم با سایت فروشگاهی دارد و آن «سرعت» است. چرا؟ چون در سایت های گردشگری هم کاربران پیمایش زیادی دارند. مثلاً بارها صفحات تورهای مختلف را باز می کنند، فیلترهای مختلف را روی نتایج سفرها اعمال می کنند، تصاویر مراکز گردشگری مختلف را بارها باز و بسته می کنند و … . اینجا هم اگر کاربر برای باز کردن هر صفحه ناچار باشد مدت زیادی را صبر کند، قید سایت را می زند و به سراغ رقبا می رود.

3- سئو سایت شرکتی

سایت های شرکتی معمولاً سبُک تر از سایت های دیگر هستند. بنابراین موانع کمتری برای سریع بودن دارند. اما در عوض «محتوا» در این سایت ها بسیار مهم است. چراکه همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، خوراک اصلی این سایت ها برای مخاطبان محتواست. پس باید بخش مجله یا بلاگی داشته باشیم و در آن محتواهایی را مرتبط با فعالیت شرکت منتشر کنیم. بسیاری از کاربران به لطف همین محتواهاست که این شرکت را می شناسند.

علاوه بر این، بحث دریافت بک لینک هم در مورد سایت های شرکتی اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند. البته بک لینک ها در همه انواع سئو بسیار مهم هستند؛ اما چون سایت های شرکتی نیازی بیشتری به اعتماد کاربران دارند، بک لینک ها می توانند این وظیفه را به دوش بکشند.

بر این اساس یکی از مهم ترین تکنیک های سئوی وب سایت شرکتی، این است که بک لینک هایی باکیفیت را از سایت های مرتبط و معتبر دیگر برای سایت شرکتی خود بگیریم.

انواع سئو با ریراکو

تفاوتی ندارد که ساییتان از چه نوعی است (فروشگاهی، گردشگری، شرکتی یا … )؛ در هر صورت تا شروع همکاری با ریراکو تنها چند کلیک فاصله دارید.  نوع خدمات مدنظرتان را از  پایینِ صفحه اصلیِ وب سایت ریراکو تعیین کنید. و با مطالعه توضیحات هر لندینگ یک سری اطلاعات درباره حوزه مد نطرتان بدست اورید و با پر کردن فرم قرار گرفته در لندینگ خدمات سئو سرویس مد نظرتان را با ذکر توضیحات اجمالی تعریف کنید، پس از پرکردن فرم تیم ریراکو در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *