لینک UTM چیست و کاربرد آن چیست؟

لینک UTM چیست و کاربرد آن چیست؟

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چگونه می توانید تحلیل دقیق تری از استراتژی های بازاریابی دیجیتال خود داشته باشید. به عنوان مثال کدام یک از کانال های اجتماعی شما عملکرد بهتری دارند و یا کدام یک از مقالات شما ترافیک بیشتری برای شما فراهم کرده است؟ یک لینک UTM همان ابزاری است که می تواند راه توسعه را به شما نشان دهد، اما چطور؟ پیوندهای UTM تقریبا همه چیز را در مورد ترافیک وب سایت شما و منشا آن را به شما نشان می دهند، کافی است از یک پیوند ساده UTM مناسب با هدف خود در انتهای لینک صفحه استفاده کنید تا اطلاعات فوق العاده ارزشمندی را دریافت کنید. در این مطلب قصد داریم به شما نشان دهیم که لینک های ردیابی UTM چه هستند و چگونه می توانند به بهبود بازاریابی رسانه های اجتماعی شما کمک کنند، با ما همراه باشید.

لینک های UTM چه هستند؟

لینک های UTM ابزاری هستند که توسط Urchin (مالک قبلی گوگل آنالیتیکس) توسعه یافته اند و به شما امکان تحلیل لینک ها و همچنین آنالیز سئو را ارائه می دهند برای مثال با استفاده از لینک های UTM می توانید ببینید که کدام یک از کانال های بازاریابی بیشترین نرخ تبدیل را به وب سایت تجاری یا فروشگاه آنلاین شما ارائه می دهند و به این ترتیب می توانید با اصلاح استراتژی های بازاریابی خود بهره وری را به حداکثر برسانید. به لینک های UTM، کد UTM، تگ UTM یا پارامترهای UTM نیز گفته می شود. اگر به بالای مرورگر خود نگاه کنید، متوجه یک URL خواهید شد که ممکن است شامل عبارات UTM باشند و حاوی پارامترهای کمپین سایت خواهند بود که همه تعاملات را ثبت کرده و آن را به یک پلتفرم مانند گوگل آنالیتیکس باز می‌گردانند.

چرا برچسب های UTM بسیار مهم هستند؟

چرا برچسب های UTM بسیار مهم هستند؟
چرا برچسب های UTM بسیار مهم هستند؟

برای اینکه کسب و کار خود را به مخاطبان معرفی کنید، باید از رسانه های اجتماعی، ایمیل، تبلیغات، وبلاگ، پست ها، توییت ها و … استفاده کنید و این به تنهایی نیازمند وقت و سرمایه زیادی خواهد بود. اما آیا همه این کانال ها برای شما مفید خواهند بود؟ احتمالا خیر، بعضی از آن ها فقط باعث هدر رفت منابع شما می شوند و  اینجاست که لینک های UTM اهمیت خود را نشان می دهند هکرهای رشد برتر دائماً در حال ارزیابی این هستند که چه چیزی کار می کند و چه چیزی باید اصلاح و یا جایگزین شود. پیوندهای ردیابی UTM می توانند به شما بگویند:

  • کدام کانال ها بیشترین ترافیک را دارند
  • کدام یک از کمپین ها عملکرد بهتری دارند
  • کدام کانال ها بیشترین نرخ تبدیل را ایجاد می کنند
  • کدام نوع از به روز رسانی ها ترافیک و تعامل بهتری دارند
  • و بسیاری از موارد دیگر

کدهای UTM چگونه کار می کنند؟

همانطور که گفته شد پیوندهای UTM اطلاعات ردیابی داده مختلفی را در اختیار شما قرار می دهند که برای کمک به تلاش های بازاریابی شما عالی است. آن ها یک گام فراتر از آنالیز ترافیک می روند و به شما امکان می دهند نگاه دقیق تری به یک کمپین خاص بیندازید. برای مثال، اگر تصمیم به ساخت صفحات لندینگ داشتید، می توانید در URL صفحه مورد نظر یک لینک UTM قرار دهید که داده های ارزشمندی را به گوگل آنالیتیکس باز می گرداند. یک کد UTM دو جزء اصلی دارد: پارامتر که با “UTM_” شروع می شود و متغیر ردیابی که همیشه بعد از”=” می آید. در ادامه مواردی را که می توانید با کدهای UTM ردیابی کنید را به به شما نشان می دهیم.

کمپین

کمپین
کمپین

این پارامتر به شما امکان می دهد یک کمپین تبلیغاتی خاص را تجزیه و تحلیل کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از کد پارامتر استفاده کنید و سپس کمپین خود را نامگذاری کنید تا آن را از هر کمپین دیگری که همزمان اجرا می کنید متمایز کنید. برچسب‌های ردیابی مبتنی بر کمپین همه محتوای یک کمپین را در تجزیه و تحلیل شما گروه‌بندی می‌کنند و به این ترتیب می توانید میزان بهره وری هر کمپین را بررسی کرده و برای افزایش بهره وری آن را اصلاح کنید. به عنوان مثال کد  ” UTM_campaign=50percentpromocode” به شما کمک می کند تا میزان ترافیک صفحه ای که تخفیف 50 درصدی دارد را بررسی کنید.

منبع

یک کد UTM مبتنی بر منبع می تواند به شما بگوید که کدام ترافیک وبسایت شما از کدام وبسایت ها و منابع نشات می گیرد. به عنوان مثال با قطعه کد ” UTM_source=Facebook” می توانید میزان ترافیکی که از این شبکه اجتماعی دریافت می کنید بررسی نمایید. این ویژگی به شما کمک می کند تا میزان بهره وری کانال های مورد استفاده خود را ارزیابی کنید و در صورت نیاز رویه تولید محتوا در آن ها را تغییر دهید تا ترافیک بیشتر از آن ها دریافت کنید

ترافیک متوسط

ترافیک متوسط
ترافیک متوسط

این تگ ردیابی، نوع کانال هایی که ترافیک را به سمت وب سایت شما هدایت می کنند مشخص خواهد کرد. به عنوان مثال با قطعه کد ” UTM_medium=socialmedia”می توانید تمام ترافیکی که از رسانه های اجتماعی به دست می آورید را تجزیه و تحلیل نمایید. یکی از مهم ترین مزایای این  کد UTM این است که به شما نشان می دهد که هزینه ای که برای تبلیغات پولی صرف کرده اید تا چه میزان موثر واقع شده است. همچنین در صورتی که از خدمات سئو خارج از صفحه مثل فعالیت در شبکه های اجتماعی استفاده می کنید قادر خواهید بود تا میزان پیشرفت استراتژی های خود در افزایش ترافیک وب سایت خود را زیر ذره بین بگیرید.

قطعه ای از محتوا

این نوع کد UTM برای ردیابی انواع خاصی از محتوا که از یک منبع و رسانه مشترک به یک مقصد اشاره می کنند استفاده می شود، همچنین این پارامتر به شما کمک می کند تا ردیابی کنید که روی کدام قسمت از محتوا کلیک شده است، به این ترتیب می توانید بررسی کنید که کدام قسمت از محتوای شما جذاب تر بوده و یا کدام یک از انکر تکست ها بیشتر کاربر را به کلیک ترغیب کرده است. بسیاری از بازاریابان با استفاده از قطعه کدهایی مثل “” یا “” بهره وری کمپین های پرداخت به ازای کلیک (PPC) یا دو پیوند یکسان در یک صفحه استفاده می‌شود را بررسی می کنند.

ترم

ترم
ترم

یک کد رهگیری مبتنی بر کلمه کلیدی، با شناسایی کلمات کلیدی مورد استفاده شما در یک کمپین PPC استفاده می شود. به عنوان مثال اگر برای قصد ایجاد یک کمپین تبلیغاتی برای رتبه بندی کلمه کلیدی آموزش گوگل آنالیتیکس را دارید، می توانید از قطعه کدی به شکل “آموزش+ گوگل+آنالیتیکس= UTM_term” در انتهای لینکی که برای اجرای این تبلیغ به ارسال خواهید کرد استفاده کنید. بهترین بخش در مورد تگ UTM این است که می توانید هر ترکیبی را که دوست دارید از این کدها ایجاد کنید.

نحوه ساخت کدهای UTM در گوگل آنالیتیکس

برای ساخت لینک های UTM روش های مختلفی وجود دارد اما ما استفاده از گوگل آنالیتیکس را پیشنهاد می کنیم. با استفاده از ابزار Google Analytics Campaign URL Builder به راحتی می توانید یک پیوند UTM ایجاد کرده و سپس پیوندها را در پست‌های رسانه‌های اجتماعی خود جای‌گذاری کنید. روند زیر را دنبال کنید:

  1. به قسمت Google Analytics Campaign URL builder بروید.
  2. URL صفحه ای را که می خواهید به آن پیوند دهید وارد کنید، سپس مقادیر پارامترهایی را که می خواهید ردیابی کنید وارد کنید.
  3. به پایین اسکرول کنید تا URL کمپین ایجاد شده را بیابید.
  4. روی Copy URL کلیک کنید در صورت تمایل می توانید روی تبدیل URL به پیوند کوتاه کلیک کنید.
  5. پیوند خود را در پست رسانه اجتماعی خود قرار دهید و اگر قبلاً این کار را نکرده اید آن را کوتاه کنید.

از UTM برای اندازه گیری ROI استفاده کنید

از UTM برای اندازه گیری ROI استفاده کنید
از UTM برای اندازه گیری ROI استفاده کنید

استفاده از لینک های UTM در رسانه های اجتماعی به شما کمک می کند میزان بهره وری تلاش های خود در  کمپین های تبلیغاتی را اندازه گیری و اثبات کنید. می توانید به رئیس، مشتریان یا سهامداران خود نشان دهید که چگونه پست های اجتماعی باعث افزایش ترافیک وب سایت می شوند. سپس می توانید در مورد چگونگی تأثیر اجتماعی بر درآمد شرکت گزارش دهید. همچنین می‌توانید از داده‌های آنالیز UTM برای محاسبه هزینه مورد نیاز برای به دست آوردن لید یا مشتری استفاده کنید که هر دوی ای ها دو فاکتور مهم در تعیین بودجه کسب و کارها هستند. با استفاده از این لینک ها شما به وضوح می توانید تفاوت بهره وری  اجتماعی پولی و ارگانیک را ببینید و این به شما امکان می دهد تا ROI را با دقت بیشتری محاسبه کنید.

از پیوند UTM برای اصلاح استراتژی های خود استفاده کنید

پارامترهای UTM به شما دیدی واضح از اینکه کدام استراتژی های شما موثرتر و مقرون به صرفه هستند ارائه خواهد داد. این اطلاعات می تواند به شما کمک کند تا تصمیمات مهمی در مورد محل تمرکز تلاش ها (و بودجه) بگیرید. به عنوان مثال، شاید توییتر ترافیک بیشتری را برای وبسایت شما به ارمغان بیاورد، اما لینکدین لید و تبدیل بیشتری ایجاد کند. پس یک لینک UTM می تواند تاثیر زیادی در تعیین استراتژی های مارکتینگ شما داشته باشد و به شما در تعیین اهداف مرتبط و واقع بینانه کمک نماید.

از لینک های UTM در لینک های داخلی استفاده نکنید

از لینک های UTM در لینک های داخلی استفاده نکنید
از لینک های UTM در لینک های داخلی استفاده نکنید

پیوندهای UTM طوری طراحی شده اند تا  ترافیکی که از منابع خارجی به وبسایت شما جریان دارند را مورد بررسی قرار دهند و استفاده از آن ها در لینک های داخلی وب سایت شما باعث گیج شدن گوگل آنالیتیکس می شود و خطاهای آنالیز را در پی خواهد داشت. بنابراین پیشنهاد می کنیم هرگز از کدهای UTM در پیوندهای داخلی استفاده نکنید.

از UTM برای آزمایش استفاده کنید

از لینک های UTM برای تحلیل نتایج آزمایشات خود مثل تست A/B استفاده کنید و به این ترتیب متوجه می شوید که چه چیزی برای مخاطبان شما بهتر عمل می کند. به عنوان مثال می توانید دو پست یکسان را به اشتراک بگذارید، یکی با ویدیو و دیگری بدون ویدیو و به هر کدام یک کد UTM اختصاص دهید. با این روش به راحتی خواهید دید که کدام یک ترافیک بیشتری را به سایت شما فراهم می کند. همچنین می توانید عمق تست های خود را افزایش دهید، مثلا اگر متوجه شدید که ویدیوها عملکردی را دارند، می‌توانید انواع ویدیوها را آزمایش کنید تا باز هم بهره وری را افزایش دهید.

از لینک های UTM برای تحلیل اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنید

از لینک های UTM برای تحلیل اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنید
از لینک های UTM برای تحلیل اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنید

اینفلوئنسر مارکتینگ یک استراتژی بازاریابی مهم برای بسیاری از بازاریابان است، اما تحلیل نتایج و بررسی میزان بازگشت سرمایه می تواند چالش برانگیز باشد. استفاده از یک تگ UTM منحصر به فرد برای هر یک از اینفلوئنسرهای مورد نظر شما می تواند در بررسی میزان تاثیر هر کدام از آن ها در ترافیک وبسایت شما کارآمد باشد. همچنین می‌توانید از کدهای UTM استفاده کنید تا ببینید دقیقاً کدام پست یک از پست های اینفلوئنسر شما مؤثرتر است. همه این ها به شما کمک می کند تا دریابید کدام یک از آن ها برای برند شما موثرتر هستند.

از کدهای UTM درست استفاده کنید

در استفاده از لینک های UTM از چند قانون ساده استفاده کنید تا مدیریت آن ها برای شما ساده تر شود، این قوانین شامل موارد زیر هستند:

  • از حروف کوچک استفاده کنید: کدهای UTM به حروف بزرگ و کوچک حساس هستند، بنابراین بهتر است از حروف کوچک استفاد کنید تا از مشکلات ردیابی داده ها جلوگیری شود.
  • از آندرلاین به جای فاصله استفاده کنید: استفاده از فاصله نیز ممکن است دردسرساز باشد، بنابراین پیشنهاد می کنیم از آندرلاین استفاده کنید.
  • سادگی را حفظ کنید: اگر کدهای UTM شما ساده هستند، احتمال اینکه هنگام استفاده از آن ها اشتباه کنید کمتر است. همچنین کار با کدهای ساده و قابل درک در ابزار تجزیه و تحلیل شما آسان تر خواهد بود.

کسب و کار خود را با لینک های UTM توسعه دهید

هر زمان که کمپینی را در رسانه های اجتماعی برگزار می کنید از پیوندهای ردیابی UTM استفاده کنید تا بتوانید موفقیت و بازگشت سرمایه آن کمپین را به طور دقیق انجام دهید. در این مقاله سعی کردیم هر آنچه که نیاز بود در مورد پیوندهای UTM بدانید در اختیارتان قرار دهیم، بنابراین وقت را غنیمت بشمارید و از لینک UTM برای تجزیه و تحلیل استراتژی ‌های خود در رسانه‌های اجتماعی خود استفاده کنید. همانطور که دیدید این لینک ها دید واضحی در مورد عملکرد استراتژی های مورد استفاده شما ارائه می دهند و با استفاده از آن ها می توانید نرخ بازگشت سرمایه را افزایش دهید، ترافیک بیشتری بدست آورید، تعامل مخاطبان با برند را بهبود بخشید و در نهایت کسب و کار خود را توسعه دهید.

منبع: forbes

4 نظر در مورد “لینک UTM چیست و کاربرد آن چیست؟

    • benyaminkhalili

      سلام کیارش عزیز
      کدهای UTM به طور خاص برای ردیابی داده های ترافیکی که از منابع خارجی به وب سایت یا صفحه فرود شما وارد می شود (مانند پروفایل های اجتماعی شما ، بنر های تبلیغاتی و …. ) استفاده می شود.

    • benyaminkhalili

      سلام وقتتون بخیر
      بله در لینک های استوری اینستاگرام میشه از UTM استفاده کرد به طور کلی توصیه میشه برای تمامی کمپین های تبلیغاتی خود از UTM استفاده کنید تا بتوانید کنترل بیشتری برروی ورودی ها و نرخ تبدیل کانال های تبلیغاتی خود داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *