چرا SERP برای سئو مهم است؟

چرا SERP برای سئو مهم است؟

حتما تا به حال برای شما این سوال پیش آمده که چرا برخی سایت ها در صفحه اول جستجوی گوگل ظاهر می شوند، به نظر شما آن ها چه کاری انجام می دهند که در چنین موقعیت های خوبی قرار می گیرند؟ SERP یا نتایج اولیه گوگل همان جوابی است که به دنبال آن می گردید. مدیر سئو باید بداند که SERP چیست و اطلاعات کاملی درباره این موضوع داشته باشد تا بتواند وب سایت خود یا مشتریانش را در نتایج اولیه گوگل قرار دهد. پس اگر می خواهید بیزینس خود را توسعه دهید و وب سایت موفق تری داشته باشید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

SERP چیست؟

SERP مخفف عبارت Search Engine Results Page است و به نتایجی اشاره دارد که پس از تایپ یک پرس و جو در گوگل، روی صفحه نمایش نشان داده می شود. SERP در واقع فرآیندی است که با توجه به کلمه کلیدی، وب سایت های مختلف را طبق معیار هایی مورد بررسی قرار می دهد و آن ها را رتبه بندی می کند. نتایج جستجو اغلب انواع مختلفی از محتوا را ارائه می دهند، مانند تبلیغات پولی، متن، تصاویر یا ویدیو ها. محتوایی که توسط گوگل نشان داده می شود، به ترتیب صفحاتی هستند که گوگل معتقد است با توجه به پرسش کاربر بهترین پاسخ را در بر دارند. SERP فرصتی برای شماست تا به کاربر نشان دهید که سایت شما با ارزش و دارای توضیحات جذاب و مفید است. گوگل به منظور ارائه اطلاعات بهتر و مرتبط تر به پرس و جوهای جستجو، ویژگی های SERP را توسعه داده است.

چرا گوگل از serp استفاده می کند؟

چرا گوگل از serp استفاده می کند؟
چرا گوگل از serp استفاده می کند؟

برای پاسخ به این سوال کافی است بدانید که موتورهای جستجو چگونه کار می کنند. به زبان ساده گوگل می‌خواهد محتوایی را در SERP نشان دهد که مرتبط با پرس و جو و مطالبی است که برای کاربران ارزشمند باشد. گوگل ارزش یک محتوا را با فاکتورهای زیادی بررسی می کند. به عنوان مثال، اگر شما فقط یک مقاله در مورد یک موضوع دارید و بقیه سایت شما به مطالب کاملاً نامرتبط می پردازد، گوگل رتبه پایین تری برای محتوای شما در نظر می گیرد. گوگل همچنین به نحوه پاسخ کاربران به محتوای شما نگاه خواهد کرد. برای مثال، اگر نرخ پرش بالایی دارید، این نشان می دهد که محتوای شما نیازهای مخاطبان شما را برآورده نمی کند. از سوی دیگر، بک لینک‌های فراوان و نرخ پرش پایین به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که محتوای شما به خوبی دیده می‌شود و سزاوار بالاتر بودن در SERP است.

ویژگی های SERP چیست؟

تعریف ما از SERP بدون مروری بر ویژگی آن کامل نخواهد بود. در اینجا چند نمونه از ویژگی های Google SERP نام می بریم که دانستن آن ها باعث میشود خدمات سئو بهتری ارائه دهید.

  •  نتایج جهانی: در گوگل نتایج جهانی SERP از یک امتیازمثبت بهره مند هستند. به این صورت که رسانه های اضافی مانند تصاویر و نقشه ها را در اطراف نتایج متنی نمایش می دهند.
  • نمودار دانش: این سیستم، اطلاعات مرتبط را به هم متصل می کند و در قالب کارت یا پنل نمایش می دهد.
  • تبلیغات گوگل: تبلیغات گوگل می تواند چهاربرابر فضایی بیشتر از نتایج ارگانیک اشغال کند! بنابراین تبلیغات شما بر اساس ارتباط آگهی با کلمه کلیدی و نرخ کلیک، رتبه بندی می شود.
  • خرید گوگل: بخش خرید شامل قیمت، نام محصول، نام فروشگاه و تصاویر است. این نوعی تبلیغات پولی است که با توجه به کلمه کلیدی در بالای SERP قرار می گیرد.

چگونه موتورهای جستجو SERP را مشخص می کنند؟

چگونه موتورهای جستجو SERP را مشخص می کنند؟
چگونه موتورهای جستجو SERP را مشخص می کنند؟

پس از اینکه متوجه شدید SERP چیست، بهتر است بدانید چگونه توسط موتور های جست و جو انتخاب می شوند. سئو سایت به صورت درون صفحه و خارج از صفحه مهم ترین دلیل برای حضور در serp هستند. موتور های جست و جو به ازای هر عبارت کلیدی، صفحات وب سایتی که دارای کلمات کلیدی مورد نظر هستند را با استفاده از معیار های رتبه بندی منحصر به فرد خود، به ترتیب بهترین صفحات رتبه بندی می کند. به عنوان مثال موتور جست و جوی گوگل در الگوریتم خود دارای بیش از 200 فاکتور و معیار برای رتبه بندی صفحات وب است. اولین SERP معمولاً تمام توجه کاربران را به خود جلب کرده و دارای بیشترین کلیک و بازدید است. بنابراین اگر می خواهید کسب و کار اینترنتی شما توسط کاربران بیشتری دیده شود و مشتریان بیشتری جذب کنید، حتما موضوع SERP را جدی بگیرید.

سئو داخلی

سئو درون صفحه شامل رعایت قوانینی است که باعث می شود محتوای وب سایت شما برای کاربران به راحتی قابل دسترس باشد. این شامل ایجاد محتوای مفید برای کاربران، استفاده مناسب از عناصری مانند تصاویر، استفاده از URL های منحصر به فرد و ثابت، گنجاندن کلمات کلیدی در عناوین و زیرعنوان های مرتبط، و استفاده از کد HTML تمیز، برای نام گذاری است، البته سئو درون صفحه شامل پارامترهای بسیار بیشتری است که در این مطلب نمی گنجند.

سئو خارجی

سئو خارجی
سئو خارجی

برخلاف تکنیک‌های سئو داخلی، سئوی خارج از صفحه به استراتژی‌هایی اشاره دارد که بر روی کل سایت تاثیر می‌گذارند. تکنیک‌های رایج سئوی خارج از صفحه شامل ساخت و تبادل لینک، نشانک‌گذاری اجتماعی، بازاریابی محتوا، ایجاد جوامع آنلاین در رسانه‌های اجتماعی و برندسازی است. موضوع مهمی که باید بدانید این است که سئو در درجه اول بر دستیابی به رتبه های بالاتر از دیدگاه ارگانیک متمرکز است. کسب‌وکارها ممکن است یک آژانس یا متخصص سئو را برای انجام کارهای سئوی خود استخدام کنند اما در نهایت تنها چیزی که باعث موفقیت شما خواهد شد، توجه به کاربران و نیازهای آن ها است.

SERP برای سئو

در دنیای تجارت دیده شدن مهم ترین چیز است  و این حقیقت به SEO نیز تعمیم می یابد. SERP دارایی است که برای ایجاد درآمد و دیده شدن باید بر آن تسلط داشته باشید. SERP ها عرصه ای هستند که استراتژی سئوی شما آن را در مقابل وب سایت های دیگر قرار می دهد. اینجا جایی است که با کاربران تماس اولیه برقرار می کنید و مشتریان بالقوه را به صفحات خود جذب می کنید. اینجا جایی است که باید مهارت خود را در بهینه سازی موتورهای جستجو تقویت کنید. اگر در صفحه اول گوگل حضور نداشته باشید تقریبا 90 درصد از مخاطبان و در نتیجه مشتریان بالقوه را از دست خواهید داد بنابراین مهم است که در نتایج اولیه حضور پیدا کنید. همچنین serp به دلایلی که در ادامه خواهید دید در سئو سایت شما تاثیرگذار خواهند بود.

افزایش نرخ کلیک با serp

افزایش نرخ کلیک با serp
افزایش نرخ کلیک با serp

آناتومی نتایجی که کاربران در صفحه نتایج گوگل مشاهده می کنند در تصمیم آن ها برای کلیک بر روی وبسایت و در نتیجه میزان ترافیک مهم است. وقتی روی هر قسمت از این ساختار کار می کنید، شانس اینکه کاربران روی نتیجه شما کلیک کنند، بهبود می یابد. اما چه بخش هایی از محتوای شما در نتایج گوگل نمایش داده می شوند؟ برای پاسخ به این سوال به سادگی می توانید کلمه را در گوگل جست و جو کرده و نحوه نمایش نتایج را بررسی کنید، این نتایج دارای عنوان و توضیحات متا هستند که کاربران در حین اسکرول کردن SERP به بررسی آن می پردازند. اگر عنوان و توضیحات متا جذاب باشد، کاربران نتیجه را انتخاب می کنند. ساخت عناوین جذاب با یک کلمه کلیدی مرکزی برای تضمین موفقیت در صفحه نتایج موتور جستجو حیاتی است.

حضور در نتایج اولیه گوگل، آگاهی از برند را افزایش می دهد

زمانی که در نتایج اولیه گوگل حضور پیدا کنید به صورت مرتب توسط کاربران دیده می شوید و این سبب ایجاد آگاهی از برند شما در مخاطبان شده و به صورت غیرمستقیم روی سئو شما تاثیرگذار خواهد بود، می خواهید بدانید چرا؟ خب اگر کاربران نام وب سایت شما را به خاطر بسپارند، زمانی که در جست و جوهای بعدی خود نام وب سایت شما را ببیند روی آن کلیک خواهند کرد، حتی اگر در رتبه های ابتدایی نتایج گوگل حضور نداشته باشید. این موضوع سبب می شود که ترافیک وب سایت شما به شکل محسوسی افزایش یابد و زمانی که این اتفاق رخ دهد، گوگل نیز در جست و جوهای بعدی به شما رتبه بهتری اعطا خواهد کرد.

حضور در serp برای سئو محلی مهم است

حضور در serp برای سئو محلی مهم است
حضور در serp برای سئو محلی مهم است

سئو محلی برای کسب وکارهای کوچک و به ویژه فروشگاه های فیزیکی بسیار مهم است چرا که آن ها در ابتدای راه توسعه قرار دارند و اولین قدم برای موفقیت آن ها جذب مخاطب در محدوده جغرافیایی فعالیت آن ها است. ثبت‌نام در « Google My Business» می‌تواند به افراد کمک کند هنگام جستجوی آنلاین، آدرس، شماره تلفن و جزئیات کسب‌وکار شما را پیدا کنند. فهرست‌های « Google My Business» منبع مناسبی در SERP‌ها ارائه می‌کنند و حضور شما در SERP می‌تواند باعث افزایش آگاهی از برند و فروش شود. در ادامه مطلب در مورد دو دسته کلی از نتایج serp صحبت می کنیم.

نتایج ارگانیک در SERP

نتایج ارگانیک فهرستی از صفحات وب هستند که به وسیله الگوریتم‌های موتور جستجو انتخاب می‌شوند. به عبارت دیگر، نتایج ارگانیک همان لینک های لیست شده در صفحات اول گوگل هستند که به طور طبیعی با معیار ها و فاکتور های موتور جست و جو مطابقت دارند. هدف از سئو نیز به دست آوردن یک موقعیت مناسب در نتایج اولیه گوگل و جلوگیری از منتقل شدن وب سایت به صفحات دوم یا سوم است که کاربران کمی از آن بازدید می کنند. متخصصان بهینه سازی موتورهای جستجو که معمولاً به عنوان سئوکار شناخته می شوند، در بهینه سازی محتوای وب و آنالیز سئو وب سایت ها برای کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجوی ارگانیک تخصص دارند. کسب نتایج ارگانیک زمانبر است اما در صورتی که به درستی انجام شود سبب افزایش ترافیک وبسایت در طولانی مدت می شود.

نتایج پولی در SERP

نتایج پولی در SERP
نتایج پولی در SERP

نتایج جستجوی پولی در SERP ها معمولاً در بین نتایج ارگانیک ظاهر می شوند. همانطور که از نام آن مشخص است، نمایش این نتایج هزینه بر خواهند بود. در گذشته، نتایج پولی تقریباً منحصراً محدود به تبلیغات کوچک و مبتنی بر متن بود که معمولاً در بالا و سمت راست نتایج ارگانیک نمایش داده می شدند. با این حال، امروزه نتایج پولی می تواند طیف گسترده ای از اشکال را داشته باشد و ده ها قالب تبلیغاتی وجود دارد که نیازهای تبلیغ‌کنندگان را برآورده می کنند. نکته ای که در مورد نتایج پولی وجود دارد این است که پس از تمام شدن اعتبار یا مدت زمان قرارداد، وب سایت شما از نتایج اولیه حذف خواهد شد در صورتی که اگر به صورت ارگانیک به نتایج اولیه دست یابید تا زمانی که محتوای مفید و سئو تولید کنید، موقعیت خود را در نتایج اولیه حفظ خواهید کرد.

چگونه تجزیه و تحلیل SERP را انجام دهیم؟

اکنون که متوجه شدید چگونه تجزیه و تحلیل SERP می تواند به افزایش بازدید سایت شما کمک کند، بیایید در مورد قدم هایی که باید برای رسیدن به این مرحله بردارید، صحبت کنیم. مهم ترین آن ها شامل موارد زیر است:

  • تحقیق درباره کلمات کلیدی: کلمات کلیدی مرتبط با محصولات و خدمات خود را بیابید. شناسایی هدف جستجو: هر کلمه کلیدی یک هدف جستجو دارد و شناسایی این هدف گام بسیار مهمی است زیرا در این صورت می توانید به درستی از آن ها استفاده کنید.
  • انجام یک تحلیل رقابتی: هم چه چیزی را برای کلمه کلیدی نشان می‌دهد و مطمئن شوید که محتوای شما حتی کامل‌تر است و موضوعات را به روشی اصلی بیان می‌کند.
  • بهینه سازی محتوا: بهینه سازی محتوای خود به گونه ای که کامل تر و مرتبط تر باشد می تواند به شما کمک کند تا پاسخ بهتری به هدف جستجوی کاربران داشته باشید.

4 ابزار مفید SERP که به شما کمک کند

4 ابزار مفید SERP که به شما کمک کند

تجزیه و تحلیل SERP می تواند طاقت فرسا به نظر برسد. خوشبختانه، ابزارهایی وجود دارد که می تواند در طول تجزیه و تحلیل SERP به شما کمک کند.

  • Moz : این وب سایت یکی از بهترین ابزارهای SEO را ارائه می دهد و Moz Pro SERP Analysis Tool به شما کمک می کند معیارهایی مانند پتانسیل ها، فرصت ها، اعتبار دامنه، اعتبار صفحه را بررسی کنید
  • SEMrush : این وب سایت یک ابزار ردیابی موقعیت دارد که با ایجاد رتبه بندی جستجو و گزارش تجزیه و تحلیل رقبا به تجزیه و تحلیل SERP کمک می کند.
  • SERP Checker: یک ابزار تجزیه و تحلیل رقبا است که به شما کمک می کند اطلاعاتی در مورد موقعیت های SERP رقیب خود جمع آوری و مقایسه کنید.
  • Ahrefs: ابزار کاوشگر کلمات کلیدی از Ahrefs به شما امکان می دهد معیارهای رتبه بندی برتر رقبای SEO خود را بررسی و تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید.

serp مهم ترین راه دستیابی به موفقیت در دنیای تجارت آنلاین است

درک اینکه SERP چیست و چرا بر تلاش‌های سئوی شما تأثیر می‌گذارد بسیار مهم است، بنابراین امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شود . همانطور که متوجه شدید برای توسعه کسب و کار و وبسایتتان باید در نتایج اولیه گوگل حضور داشته باشید، در غیر این صورت شانس دیده شدن و جذب مخاطب را از دست خواهید داد. تجزیه و تحلیل SERP نه تنها به شما کمک می کند که از رقبا پیشی بگیرید بلکه این امکان را در اختیار شما قرار می دهد که شکاف های موجود در محتوای خود را ببینید و پتانسیل های بهبود سئو را کشف نمایید.

منبع: brightedge

یک نظر در مورد “چرا SERP برای سئو مهم است؟

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *